Spis
treści
Dlaczego opisy kategorii są ważne?
Opisy kategorii w sklepie internetowym są ważne z dwóch powodów. Po pierwsze, wspierają pozycjonowanie e-commerce. Dodatkowa treść to szansa na umieszczenie większej liczby słów kluczowych opisujących dany asortyment czy przeprowadzenie linkowania wewnętrznego.
Dzięki tym zabiegom Google jest w stanie lepiej zrozumieć, czego dotyczy konkretna podstrona i w ten sposób lepiej dopasować wyniki wyszukiwania do zapytania.
W 2020 roku John Muller z Google’a w jednym z podcastów przyznał, że gdy strona kategorii w sklepie internetowym nie zawiera żadnych treści oprócz linków odsyłających do produktów, to trudno ją robotom indeksującym odpowiednio sklasyfikować.
Dlatego dobrze napisany opis kategorii może poprawić widoczność strony w SERP-ach, co przekłada się chociażby na sprzedaż i wyższy CTR z organicznych wyników wyszukiwania.
Po drugie, opisy kategorii wpływają na UX, czyli doświadczenie użytkownika. Pozwalają one odwiedzającym lepiej zorientować się, z jakimi produktami mają do czynienia, szczególnie w przypadku asortymentu mało popularnego lub wysoce specjalistycznego.
Aby jednak tak się stało, należy najpierw zadbać o odpowiednie umieszczenie opisu na stronie. Nie może on ani przeszkadzać w przeglądaniu produktów, ani pozostawać słabo widoczny. John Muller w tym samym podcaście dodał, że dla algorytmów Google’a może być myląca sytuacja, gdy na górze strony kategorii znajduje się zestawienie produktów, a na samym dole ściana tekstu. Robotom może być wówczas trudniej zrozumieć, jaka jest intencja strony – czy jest to witryna sprzedażowa czy poradnikowa.
Jak tworzyć efektywne opisy kategorii?
Jeśli chcesz tworzyć efektywne opisy kategorii w sklepie internetowym, powinieneś dobrze poznać potrzeby swoich klientów oraz możliwości produktów, które oferujesz. Tylko wtedy jesteś w stanie dostarczyć wartościowy content.
Nie pisz więc swoich opisów z myślą o wszystkich, ale o swojej grupie docelowej. Inaczej będziesz komunikował zalety pralek, których nie kupują nastolatkowie, a inaczej walory głośników mobilnych, po które z kolei nie sięgają silversi. Posługuj się językiem korzyści, tak aby klient wiedział, co zyska, kupując produkt z danej kategorii.
Skuteczny opis kategorii pomaga użytkownikom podejmować decyzje zakupowe. Możesz za jego pośrednictwem edukować klientów, udzielając szczegółowych informacji na temat asortymentu – z czego są wykonane produkty dostępne w Twoim sklepie, co wpływa na ich cenę, jakie jest ich zastosowanie itp. Odpowiadaj na potencjalne pytania klientów w sposób zwięzły i konkretny.
Na przykład w opisie kategorii “kremy nawilżające” nie musisz opisywać całej historii kremu – począwszy od starożytności po czasy współczesne. Taka wiedza nie będzie przydatna. Skup się na tym, by wyjaśnić, jakie składniki, znajdują się w Twoich kosmetykach, skąd je pozyskujesz, dlaczego właśnie one działają, a nie inne.
Zatem opisy kategorii muszą być wartościowe, unikalne i odnosić się bezpośrednio do produktów, które oferujesz. Tymczasem wiele z tych już opublikowanych w sieci opisów jest na tyle uniwersalnych i ogólnikowych, że mogłyby się odnosić do wielu marek.
Mając na uwadze zasady SEO copywritingu, zadbaj, by Twoje opisy:
- nie były przesadnie długie – czasem wystarczy kilka zdań, w których zawrzesz całe clue oferty, niż “lanie wody” na 3000 znaków; wiele zależy od branży i Twojej konkurencji;
- zawierały naturalne rozmieszczenie słów kluczowych – jeżeli w co drugim zdaniu będziesz stosował frazę kluczową, będzie to brzmiało nienaturalnie i może zostać uznane przez Google’a za spam; musisz znaleźć “złoty środek” między długością a optymalnym wykorzystaniem fraz;
- były wzbogacone o śródtytuły – jeśli asortyment w danej kategorii wymaga dłuższego opisu, wykorzystaj śródtytuły dla zachowania przejrzystości; staną się one również okazją do umieszczenia np. fraz poradnikowych typu long tail;
- zawierały linki wewnętrzne – zamieść w opisie linki do innych pomocnych kategorii, wpisów blogowych, stron produktów lub marek; okaże się to użyteczne z punktu widzenia odbiorcy, a także może poprawić widoczność innych stron w Twoim sklepie internetowym; ważne jednak, abyś dobrał odpowiednie anchor texty, które wzmocnią pozycję danego słowa kluczowego;
Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera
Opisy kategorii – przykłady dobrych praktyk
Sprawdźmy zatem na konkretnych przykładach, jakie są dobre praktyki tworzenia opisów kategorii w sklepie internetowym. Jako pierwszą przeanalizujmy kategorię “Laktatory” znajdującą się w ofercie jednej z aptek internetowych.
W tym przypadku opis został podzielony na dwie części – krótki i merytoryczny wstęp znajduje się nad sekcją produktów above the fold. W kilku zdaniach wyjaśnia on, czym są laktatory. Został poprzedzony nagłówkiem h1 Laktatory elektryczne i ręczne.
Dopiero pod produktami znajduje się dłuższy opis, który liczy ok. 2900 znaków i został podzielony na krótsze akapity wraz z nagłówkami h2. Zostały w nich umieszczone dodatkowe słowa kluczowe (w tym synonimy takie jak odciągacz pokarmu), które poprawiają SEO strony, czego efektem jest zajmowanie przez aptekę czołowej pozycji na frazę “laktatory”.
Całość została dobrze pomyślana – mimo względnie długiego opisu i mało merytorycznego wstępu w paragrafie Szeroki wybór laktatorów elektrycznych i ręcznych odbiorca otrzymuje w dalszej części konkretne informacje, które mogą mu pomóc wybrać odpowiedni model laktatora. W opisie podlinkowano również inne powiązane tematycznie kategorie.
Podział opisu kategorii na dwie sekcje jest często stosowanym kompromisem między preferencjami Google’a, który zawartość na górze strony uznaje za ważniejszą, a doświadczeniem użytkownika, który nie musi scrollować długiego tekstu, zanim dotrze do listy produktów.
Nieco inne podejście do tworzenia opisów kategorii, szczególnie pod względem SEO, przyjęła marka Claresa. Ich teksty są angażujące i napisane językiem korzyści – klient wie, co zyska, decydując się na zakup. Użyte śródtytuły i wyliczenia poprawiają czytelność i zawierają słowa kluczowe. Opis brzmi naturalnie i nie jest przesycony słowami kluczowymi.
Od strony SEO można jednak zauważyć brak linkowania wewnętrznego w opisach czy używanie więcej niż jednego nagłówka h1 na stronie. Należy jednak wnioskować, że w tym przypadku wpływa to pozytywnie na proces pozycjonowania sklepu, który w wynikach wyszukiwania zajmuje czołowe pozycje na najbardziej generyczne słowa kluczowe w swojej branży.
Dwuczęściowy opis można również znaleźć w jednym ze sklepów oferujących rowery. Najpierw nad produktami znajduje się krótki rozwijany opis będący “zajawką” tematu.
Jego rozwinięcie znaleźć można pod prezentacją asortymentu. O ile opis mógłby być lepiej sformatowany, to znaczy zawierać dodatkowe nagłówki czy wyboldowania, to jego siłą są konkretne informacje, które zawiera. Zwraca uwagę na najważniejsze aspekty związane z wyborem roweru dla kobiet. Nie jest przy tym przesycony słowami kluczowymi. Zawiera również linkowanie wewnętrzne, choć anchor texty mogłyby być lepiej dopasowane, to znaczy “rowery dla mężczyzn” czy “rowery szosowe”. Warto również zwrócić uwagę na paragraf O naszych szafach w jednym z opisów kategorii sklepu z meblami. Można w nim znaleźć konkretne informacje techniczne na temat asortymentu, który oferują – to praktyczna wiedza z punktu widzenia użytkownika.Coraz częściej w opisach produktów wykorzystywana jest również sekcja FAQ zawierająca przydatne informacje i odpowiedzi na najczęstsze pytania klientów. Daje ona więcej możliwości na wykorzystanie fraz typu long tail, a przy okazji taka treść nie wymaga już dodawania kolejnych akapitów tekstów (choć często jest i tak nimi poprzedzona).
Poza tym FAQ idealnie sprawdza się do zamieszczenia w dolnej części strony. Korzystnie wpływa na SEO i doświadczenie użytkownika, który najważniejsze informacje ma w jednym miejscu.
Jak unikać typowych błędów przy tworzeniu opisów kategorii?
W sieci nie brakuje przykładów opisów kategorii, które zamiast pomagać e-commerce, to mogą mu szkodzić. Oto kilka błędów, których lepiej wystrzegać się w swoim sklepie internetowym.
Opisy niskiej jakości
Opisy pozbawione merytorycznej treści, pisane tylko pod roboty Google i przesycone słowami kluczowymi nie będą przyjazne ani dla użytkowników, ani dla wyszukiwarki. Unikaj więc keyword stuffingu i ogólnikowych sformułowań, które nic nie wnoszą do opisu poza liczbą znaków.
Kopiowanie opisów konkurencji
Nie tylko unikalne opisy produktów są ważne, ale również oryginalne opisy kategorii. Powielanie tekstów z innych stron to nie tylko plagiat i łamanie prawa autorskiego, ale również strata dla Twojego sklepu.
Roboty Google’a skanując stronę, wcześniej czy później wykryją problem. Wówczas spadki w rankingach mogą okazać się wyjątkowo bolesne. Dlatego pisz tylko unikalne treści, korzystaj z usług sprawdzonych copywriterów, a w umowie z nimi zawieraj zapis o przekazaniu praw autorskich.
Duplikacja wewnętrzna
Nie powielaj również tych samych opisów w obrębie różnych kategorii, zmieniając jedynie kluczowe słowa czy informacje techniczne. Takie działanie nie umknie uwadze robotów skanujących i negatywnie wpłynie na SEO Twojej witryny.
Pamiętaj również, że do duplikacji opisów kategorii może dochodzić na stronach paginacji lub podczas filtrowania produktów. Zdarza się wtedy, że ten sam opis jest wielokrotnie powielany na różnych stronach. Aby tego uniknąć, zastosuj tag canonical kierujący do strony głównej kategorii.
Sprawdź również, jak rozwiązać inny częsty problem duplikacji wewnętrznej w e-commerce, jakim są opisy podobnych produktów o innej wersji kolorystycznej.
Chcesz zwiększyć widoczność Twojej strony dzięki treściom dobrej jakości?
Kanibalizacja słów kluczowych
Tworząc opisy kategorii w sklepie internetowym, warto również zwrócić uwagę, by nie dochodziło do kanibalizacji fraz między stronami kategorii czy stroną kategorii a blogiem.
Starannie dobierz słowa kluczowe. Strony kategorii powinny wyświetlać się na frazy sprzedażowe i informacyjne, a nie konkurować w wynikach wyszukiwania z frazami poradnikowymi. Upewnij się też, czy różne kategorie w Twoim sklepie nie są przypadkiem pozycjonowane na te same słowa kluczowe.
Brak opisów
Nie tylko źle tworzone opisy mogą szkodzić Twojemu e-commerce. Równie wiele tracisz przez ich brak, ponieważ nie wykorzystujesz w pełni potencjału SEO i UX. Przygotowanie niedługich, merytorycznych i zgodnych z zasadami SEO opisów wesprze widoczność Twojej strony, a dla użytkowników stanie się pomocą w podejmowaniu decyzji zakupowych.
Podsumowanie
Opisy kategorii w sklepach internetowych często pozostawiają wiele do życzenia. Jako właściciel e-commerce musisz wiedzieć, że tracisz wiele zarówno przez ich brak, jak również nieodpowiednią optymalizację.
Nie upychaj w nich na siłę dziesiątek słów kluczowych i nie twórz ścian tekstu o niczym. Skuteczność swoich działań monitoruj i w razie potrzeby wprowadzaj zmiany – być może z czasem okaże się, że lepiej dodać lub usunąć jakiś link wewnętrzny bądź warto dopisać akapit o nowej marce w ofercie.
Sprawdź również, jak tworzyć opisy produktów, by Twoje działania w e-commerce były jak najbardziej efektywne.