Spis
treści
Raporty w GA4
Panel GA4 opiera się na różnego rodzaju raportach. Narzędzie zbiera dane z witryn oraz aplikacji i na ich podstawie tworzy informacje o ruchu na Twojej witrynie. Dzięki różnorodnym raportom możesz monitorować ruch, analizować dane oraz dowiedzieć się o wiele więcej o użytkownikach, którzy odwiedzają Twoją stronę lub aplikację oraz jakich aktywności się w nich podejmują.
W pierwszej kolejności, gdy po dodaniu stronu do GA4 narzędzie zacznie otrzymywać dane, wówczas pojawią się one w raporcie Czas rzeczywisty. Dopiero potem trafiają one do innych raportów. Musisz jednak pamiętać, że nie wszystkie dane są zbierane automatycznie po podpięciu Google Analytics. Część z nich wymaga dodatkowych ustawień.
Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera
Raport GA4 vs. UA
Czym tak właściwie różni się GA4 od UA z punktu widzenia raportów? Przede wszystkim Universal Analytics umożliwiało korzystanie z większej liczby zdefiniowanych raportów. W GA4 ich liczba jest dość mocno ograniczona i musisz je samodzielnie opracowywać. W związku z tym Google Analytics 4 jest pod tym względem bardziej elastyczne. Dlatego też w GA4 dodano nową usługę Eksploracje.
Inna jest również segmentacja użytkowników. Jest to kluczowy obszar działań, ponieważ umożliwia wyodrębnienie grup odbiorców o określonych warunkach. W tym środowisku zrezygnowano również w niektórych wymiarów oraz danych, Zastąpiły je pomiary niestandardowe. Największą zmianą jest inaczej działający współczynnik odrzuceń. Jego zadaniem było przekazanie informacji o jakości strony docelowej, jednak nie miał informacji o czasie i zaangażowaniu na stronie, co mogło wpływać na wyniki oraz w konsekwencji ich interpretację.
PS. Jeśli interesuje Cię, co na temat GA4 sądzą nasi Specjaliści, zobacz rozmowę Wojciecha Urbana, SEO R&D Specialist, z Tomaszem Gnieckiem, SEM Specialist.
Czym się różnią raporty i eksploracje?
W GA4 eksploracje oraz raporty to dwa różne podejścia do analizy i otrzymywania danych związanych z zachowaniem użytkowników na stronie. Masz jednak znacznie szersze możliwości, jeśli chodzi o niestandardowe raporty niż w Universal Analytics. Od tego jest sekcja Eksplorowanie.
Raporty standardowe są już wcześniej zdefiniowane przez narzędzie. Jest to gotowe zestawienie danych, które prezentują najważniejsze informacje w określonych wzorach oraz strukturach. Jak już wspomnieliśmy, raporty są predefiniowane i dostarczają ogólnych spojrzeń na dane bez konieczności tworzenia niestandardowych widoków.
Z kolei wielu specjalistów uważa, że Eksploracja to jest samo sedno GA4. Dzięki tej funkcji możesz uzyskać bardziej zaawansowaną analizę danych. Umożliwia ona tworzenie raportów na podstawie wybranych przez użytkownika wymiarów oraz metryk. Eksploracja pozwala na dowolne kombinowanie danych, aby znaleźć odpowiedzi na konkretne pytania.
Raporty szczegółowe i ogólne w GA4
GA4 dostarcza użytkownikowi wiele rodzajów raportów. Można wśród nich wyróżnić ogólne oraz szczegółowe. Ten pierwszy to panel, w którego skład wchodzi zestaw kart. Całość zawiera podsumowanie raportów szczegółowych w ramach jednego tematu. Bardzo ważną informacją z punktu widzenia obsługi narzędzia jest fakt, iż każdy temat może zawierać tylko jeden raport ogólny. Z kolei raport szczegółowy prezentuje dane dotyczące jednego lub dwóch wymiarów. Dzięki temu możliwa jest dogłębna i bardziej precyzyjna analiza danych.
Edycja raportów w GA4
Zanim zaczniemy omawiać edycję raportów standardowych, pamiętaj, że aby móc dostosowywać dane w GA4, musisz mieć odpowiednie uprawnienia. Jeśli je masz, to w prawym górnym rogu znajdziesz ikonę ołówka, czyli Dostosuj raport.
Wówczas interfejs GA4 przejdzie w tryb edycji, a na pasku bocznym z prawej strony wyświetlą się różne sekcje:
- dane raportów;
- filtr raportu;
- wykresy;
- karty podsumowujące;
- szablon raportu;
- karty.
Pierwszych pięć sekcji znajdziesz tylko w raporcie szczegółowym. Szablon raportu dostępny będzie zarówno w raporcie szczegółowym, jak i ogólnym. Z kolei sekcja Karty widoczna jest wyłącznie w raporcie Przegląd.
Edycja wymiarów
Przejdź do Wymiary w sekcji Dane raportu. Przejrzyj listę wymiarów. Możesz również wpisać odpowiednią nazwę w polu wyszukiwania.
Edycja metryk
Metryki to liczby, które są wyświetlane we wszystkich kolumnach raportu. Pamiętaj jednak, że nie wszystkie kombinacje są możliwe. Nie możesz ze sobą połączyć danych z zakresu elementu z danymi o zakresie zdarzenia. Przykładem takiej nieprawidłowości jest np. nazwa elementu z liczbą zdarzeń.
Edycja wykresów
Aby zmodyfikować wykres, musisz wybrać odpowiednią sekcję. Możesz wybrać jeden z trzech typów: słupkowy, liniowy oraz punktowy. Ten ostatni raczej nie jest wykorzystywany w GA4. Wizualizacje możesz ukryć. Wielu użytkowników GA4 woli korzystać z tabel. Jeśli należysz do tej grupy, wystarczy, że klikniesz ikonę oka przy wybranym wykresie. Wówczas zniknie on z interfejsu.
Edycja filtrów raportów
Dzięki filtrom możliwe jest dodawanie różnych warunków oraz wyświetlanie podzbioru danych. W sekcji Filtr raportu kliknij Dodaj filtr. W zależności od tego, co chcesz zrobić, musisz wybrać odpowiednią opcję. Są to Uwzględnij lub Wyklucz dane. W menu wymiar wybierz jeden z wymiarów, a w polu Wartości wymiarów wybierz, co najmniej jedną wartość.
Opcjonalnie możesz dodać warunki, które będą ograniczać wyświetlane dane. Jest jednak mały haczyk. GA4 ogranicza jednak możliwość edycji do 5 warunków w jednym filtrze. Oczywiście pamiętaj o tym, aby zapisać dane, czyli kliknąć pole Zastosuj.
Edycja wykresu podsumowania
Wykresy podsumowania pojawiają się w raportach ogólnych. Aby jednak były one widoczne, musisz najpierw utworzyć kartę podsumowania w raporcie szczegółowym.
W sekcji Karty podsumowania kliknij Utwórz nową kartę. Następnie musisz wybrać co najmniej 1 wymiar oraz co najmniej 1 rodzaj danych.
Kolejny krok to sekcja Wizualizacja. W tym miejscu musisz zdecydować, jak będą wyświetlane dane. Może być to wykres słupkowy, liniowy, punktowy lub tabela.
Opcjonalnie można dodać do karty Filtr karty. Po wszystkim kliknij Zastosuj.
Potrzebujesz raportów dostosowanych do Twojej strony internetowej?
Biblioteka raportów
W GA4 dostępna jest również biblioteka raportów. Jest to miejsce, w którym możesz zarządzać swoimi standardowymi raportami. Dzięki tej sekcji możesz pogrupować je w odpowiednie tematy oraz kolekcje, a także zdecydować, które z nich będą opublikowane, czyli dostępne i widoczne w pasku bocznym.
Najwyższym poziomem standardowych raportów jest tzw. kolekcja. Domyślnie GA4 pokazuje dwie kolekcje – są to Cykl życia oraz Użytkownik. Istnieje szansa, że w przyszłości zostanie to rozszerzone. Kolejnym poziomem są tematy. Każda kolekcja może się składać z kilku tematów. Przykładowo w pierwszej kolekcji Cykl życia, domyślnie ustawione są tematy: Pozyskiwanie, Zarabianie, Utrzymanie oraz Zaangażowanie. Na każdy temat składa się zestaw raportów.
Własny raport w GA4 – krok po kroku!
Nie musisz dostosowywać istniejących raportów GA4. Narzędzie umożliwia stworzenie własnego raportu. W jakiej sytuacji może to być potrzebne? Załóżmy sytuację, że w Twoim zespole projektowym pojawiają się nowe osoby. Chcesz im pokazać najważniejsze i najpotrzebniejsze informacje. Nie musisz przekopywać się przez różne raporty. Zamiast tego lepiej zrobić skondensowana analizę, a GA4 to umożliwia.
Aby utworzyć własny raport, musisz przejść do sekcji Biblioteki, następnie Utwórz nowy raport i Utwórz raport szczegółowy.
Wówczas pojawi się okno, w którym będziesz mógł wybrać szablon. Jest ich naprawdę sporo, więc bez większych problemów znajdziesz ten, który będzie w najlepszy sposób odpowiadał Twoim potrzebom.
Na ekranie pojawi się typowy układ raportu. Teraz wystarczy, że zmodyfikujesz informacje, które są tam wyświetlane. W związku z tym kliknij Wymiary. Po naciśnięciu trzech kropek obok nazwy danego wymiaru pojawi się okno, w którym będziesz mógł usunąć wymiary dobrane do szablonu. To samo trzeba powtórzyć przy każdym z nich.
Po usunięciu wymiarów możesz dostosować raport do swoich potrzeb. Kliknij Wybierz wymiar i dobierz odpowiedni rodzaj. My zdecydowaliśmy się na wymiar Device model. Naciśnij Zastosuj.
Gdy zakończysz modyfikację swojego raportu, kliknij Zapisz. Musisz również podać nazwę raportu.
Raport pojawił się już w bibliotece.
Nowy raport nie jest jeszcze uwzględniony w lewym pasku bocznym. Aby tak było, musisz edytować kolekcję i dołączyć do niej swój raport. Kliknij Utwórz nową kolekcję, a następnie Pusty. Wpisz nazwę dla swojej kolekcji.
W następnym kroku musisz utworzyć co najmniej jeden temat. Gdy to zrobisz, znajdź swój raport na liście z prawej strony i przeciągnij go na lewy pasek boczny. Nie zapomnij kliknąć Zapisz.
Na karcie nowej kolekcji kliknij trzy kropki i wybierz opcję Publikuj. Dzięki temu kolekcja oraz dostępne w niej raporty będą widoczne na pasku.
Ograniczenia raportów w GA4
Musisz jednak pamiętać, że Google Analytics nakłada na użytkowników pewne ograniczenia. O co chodzi? Warto przyjrzeć się temu zagadnieniu, ponieważ może mieć on znaczenie dla Twojego biznesu.
Próbkowanie
Pierwszym ograniczeniem, które nie jest w zasadzie żadną nowością, jest próbkowanie. Jest to wynik nałożonych limitów. W przypadku GA4 jest to 10 milionów zdarzeń. Narzędzie dzieli raporty na dwie grupy: standardowe oraz zaawansowane. Pierwsze nie są próbkowane na bazie danych z wybranego okresu. Drugie z kolei mogą być czasem próbkowane, jednak zależy to od wybranych warunków.
W GA4 możesz z łatwością sprawdzić, czy dany raport był spróbkowany. Jak? W przypadku raportu próbkowanego na górze ekranu będzie widoczna zielona ikona ze znacznikiem wyboru. Jeśli będzie tam żółty symbol “%”, oznaczać to będzie, że dany raport był próbkowany. W tym samym miejscu dostępne będą również informacje o procentowym udziale danych.
Kardynalność
Kolejnym ograniczeniem w GA4 jest kardynalność – brzmi to strasznie, prawda? Na szczęście wcale nie jest to takie skomplikowane. Każdy wymiar ma określoną liczbę wartości. Przykładowo dla typów urządzeń jest to 3: komputer, tablet oraz smartfon. W innych przypadkach liczność może negatywnie wpłynąć na wygląd raportu.
Każdy wymiar, w którym liczność wynosi ponad 500, jest uważany za wysoko kardynalny. Raporty standardowe mają ograniczenie do 50 tysięcy wierszy w tabeli. Raporty z sekcji Eksploruj czy standardowe z dodatkowym wymiarem, bądź porównaniem to maksymalnie 2 miliony wierszy. Jeśli liczba wymiarów jest zbyt duża, w raporcie może pojawić się wiersz “other”. Znajdą się w nim wszystkie dane, które nie zmieściły się już w limicie.
Ograniczenie szablonu
Ograniczenie, które może być uciążliwe w przypadku freelancerów oraz agencji, które pracują z wieloma klientami, jest brak możliwości ponownego użycia tego samego szablonu w wielu usługach czy kontach GA4. Zbudowanie niestandardowej kolekcji może zająć dłuższy czas. W związku z tym dobrym rozwiązaniem byłoby wyeksportowanie oraz zaimportowanie szablonu do innych właściwości. Niestety GA4 nie pozwala na takie posunięcie.
Podsumowanie
Raporty w GA4 to narzędzie, które pozwoli Ci analizować dane w czasie rzeczywistym, tworzyć niestandardowe segmenty czy porównywać wyniki. Dzięki zrozumieniu zachowań użytkowników, identyfikacji mocnych oaz słabych stron serwisu oraz podejmowaniu świadomych decyzji, możesz zoptymalizować doświadczenia użytkownika, a także osiągnąć cele biznesowe.
Dostosowanie raportów w GA4 może pomóc w dopracowaniu wielu niedopowiedzeń czy luk, które mają standardowe raporty. Dzięki temu możesz również dostosować interfejs do potrzeb użytkowników, którzy będą korzystać z dostępnych danych. Wejdź do świata raportów GA4 z Delante. Skorzystaj z wiedzy i doświadczenia naszych specjalistów, którzy wdrożą i skonfigurują narzędzie. Zapraszamy do kontaktu!