.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak zarabiać na stronie internetowej?

0min.

Komentarze:0

Jak zarabiać na stronie internetowej?d-tags
11 września 2023
Prowadzenie e-commerce to niejedyna forma zarobku w sieci. Zarabianie na stronie internetowej możliwe jest także poprzez wynajem powierzchni reklamowej, programy afiliacyjne, sprzedaż artykułów sponsorowanych oraz oferowanie płatnych treści.

0min.

Komentarze:0

Spis
treści

Nic dziwnego, że właściciele stron internetowych, którzy wkładają ogrom czasu i pracy w ich budowę i rozwój szukają sposobów na to, aby zmonetyzować swój wysiłek i ich strony zaczęły na siebie zarabiać. Każda sprawnie działająca strona, która nie została założona stricte w celu zarobkowym (na przykład blog prowadzony przez hobbystę w danej dziedzinie) ma potencjał na to, aby zmienić ją w źródło dochodu. W początkowym stadium monetyzacji podjęte działania mogą pomóc chociażby w uzyskaniu zwrotu za hosting bądź inne działania związane z utrzymaniem strony. Jeśli jednak podejdziemy do tego procesu z należytą uwagą – nasza strona może stać się wartościowym źródłem zarobku.

Jakie warunki musimy spełnić, zanim zaczniemy na poważnie zastanawiać się, jak zarabiać na stronie internetowej? Przede wszystkim – serwis musi mieć wyraźną wartość dla użytkowników, którzy zdecydują się z nim zapoznać. To właśnie ich odwiedziny będą motorem napędowym całego procesu: monetyzacja strony oznacza bowiem zarobek związany z ruchem realnych użytkowników, którzy ją odwiedzają. Dlatego absolutnie kluczowe jest zdobywanie kolejnych odwiedzających, którzy napędzą machinę i pozwolą stronie na siebie zarabiać.

Zdobądź więcej ruchu dzięki reklamom w Google!

Dowiedz się więcej

Myśląc o zarobku związanym z prowadzeniem strony internetowej – oczywistym pomysłem jest stworzenie sklepu internetowego. To jednak znacznie szerzej zakrojona operacja – wymaga znacznie większych nakładów pracy, pełnego zaangażowania twórców, a nierzadko wymusza także gruntowną przebudowę całej struktury danego serwisu. Ze względu na skalę i zakres działań niezbędnych do realizacji takiego projektu pominiemy tę formę monetyzacji i skupimy się na prostszych, sprawdzonych sposobach na zarabianie na stronie internetowej.

Reklama kontekstowa i banery reklamowe


Niezwykle prostym sposobem na zarabianie na własnej stronie internetowej jest działanie analogiczne do wynajmu powierzchni reklamowej na posiadanym przez nas obszarze. W bardzo podobny sposób działa to w Internecie – pewną część powierzchni, którą zajmuje strona na ekranie możemy poświęcić do stworzenia miejsca, w którym umieszczone zostaną banery reklamowe. Jak to zrobić?

Reklama kontekstowa z Google AdSense


Prawdopodobnie najprostszym sposobem jest rejestracja w programie Google AdSense. Po zarejestrowaniu się w AdSense i wyborze miejsca, w którym pojawią się reklamy nie musimy martwić się dalszymi działaniami konfiguracyjnymi – algorytm sam dobierze rodzaj reklam, które mają wyświetlić się na stronie, aby uzyskać jak najdokładniejsze dopasowanie do tematyki serwisu i preferencji użytkowników. Jeśli interesuje Cię ten temat – na naszym blogu przeczytasz też szerzej o tym, jak zarabiać na AdSense.

Reklamy i banery – sprzedaż własnym sumptem


Nie trzeba korzystać z programów takich, jak AdSense, by umieścić na stronie reklamy, które zaczną generować przychody. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby samodzielnie wydzielić odpowiednie miejsce na reklamę na stronie – oczywiście im większy serwis i generowany przezeń ruch, tym większy potencjał zarobkowy będzie miało takie działanie.

Zalety i wady reklamy kontekstowej i banerów


Do niepodważalnych zalet tej formy monetyzacji stron internetowych należy zaliczyć niski nakład prac. Rejestracja strony w AdSense nie jest niczym trudnym i tak naprawdę kilka kliknięć dzieli nas od rozpoczęcia monetyzacji własnego serwisu.

 

Nie można jednak zapomnieć o wadach. Banery reklamowe mogą zaśmiecić stronę i negatywnie wpłynąć na wrażenia użytkowników, a osiągnięcie sensownych przychodów wymaga zbudowania prężnie działającej witryny, która może poszczycić się dużym wolumenem ruchu.

Programy afiliacyjne


Jak zarabiać na stronie internetowej, biorąc udział w programie afiliacyjnym? Całość działań można określić mianem sprzedaży prowizyjnej – uczestnicząc w programie partnerskim, strona zarabia na siebie dzięki udostępnieniu linków do ofert z konkretnej sieci afiliacyjnej. Niezwykle istotne jest odpowiednie dopasowanie promowanych ofert do preferencji użytkowników, którzy odwiedzają naszą stronę. Dla przykładu – użytkownicy odwiedzający poczytny blog opisujący najciekawsze nowinki technologiczne raczej nie będą zainteresowani ofertami modowymi.

Rozliczenia w programach afiliacyjnych


Reklamodawcy stosują różne modele rozliczeń w swoich sieciach afiliacyjnych – wszystko zależy od interakcji, którą użytkownik powinien wykonać po zapoznaniu się z udostępnioną ofertą. Oto najbardziej popularne z nich:

 

  • Cost Per Click (CPC) – przychód generuje każde kliknięcie w link bądź reklamę umieszczoną na naszej stronie.
  • Cost Per Action (CPA) – przychody uwarunkowane są od wykonania określonych działań: użytkownik musi dokonać zakupu, zarejestrować się, wypełnić formularz – i tak dalej.
  • Cost Per Sale (CPS) – przychód jest procentem od sprzedaży bądź stałą kwotą, wypłacaną po dokonaniu zakupu po wejściu w link umieszczony na naszej stronie.

Zalety i wady programów afiliacyjnych


Do plusów udziału w programach partnerskich należy zaliczyć ich wysoki potencjał – prężnie działający twórcy mogą liczyć na spore zarobki z działalności afiliacyjnej.

A co z minusami? Jeżeli chcemy zająć się działaniem w sieci afiliacyjnej z należytą skrupulatnością, tworzenie wartościowych treści zachęcających do skorzystania z promowanej oferty będzie wymagało dużych nakładów pracy i czasu. Wpierw upewnijmy się, że posiadamy odpowiednie zasoby, które możemy przeznaczyć na ten proces.

Sprzedaż artykułów sponsorowanych


Kolejnym sposobem na to, jak zarabiać na stronie internetowej jest możliwość użyczenia przestrzeni, w której inni twórcy mogą publikować swoje treści – innymi słowy artykuły sponsorowane. Można podzielić je na dwa typy:

 

  1. Publikacje ePR-owe – artykuły reklamujące daną firmę bądź produkt, mające na celu zwiększyć ich rozpoznawalność.
  2. Publikacje z linkami pozycjonującymi – artykuły zawierające link wychodzący poza naszą stronę, wpisujące się w działania off-site związane z pozycjonowaniem stron internetowych, prowadzone przez dany serwis czy markę.

Gdzie można zacząć sprzedawać artykuły sponsorowane?


Najprostszym sposobem jest dołączenie do grona serwisów wystawiających oferty przez popularne platformy skupione na tego rodzaju działaniach – a więc Whitepress oraz Linkhouse. Pamiętajmy jednak, że w takiej sytuacji dzielimy się przychodami z wykorzystaną platformą.

Zalety i wady sprzedaży artykułów sponsorowanych


Niezaprzeczalną zaletą tego rodzaju monetyzacji strony jest fakt, iż najczęściej to sam reklamodawca dostarcza nam treści, które mają zostać opublikowane na stronie. Często oznacza to dodatkowe, wartościowe materiały, które poszerzają bazę treści dostępnych na stronie.

Jaka jest największa wada artykułów sponsorowanych? W przypadku publikacji zawierających linki pozycjonujące musimy zadbać o odpowiedni stosunek linków przychodzących do wychodzących z naszej witryny – w przeciwnym razie narażamy stronę na spadki ruchu organicznego.

Paywall i płatny content do pobrania


To rozwiązanie coraz częściej spotykane na portalach prasowych, które część treści udostępniają dopiero po uiszczeniu opłaty. Jak zarabiać na stronie internetowej z paywallem? Wysokiej jakości treści zachęcą użytkowników do wykupienia abonamentu bądź dostępu do publikacji dostępnych w naszej witrynie.

Zalety i wady płatnego contentu


Co wyróżnia zastosowanie monetyzacji opartej na paywall? W przypadku uprzednio opisywanych sposobów – w większości tracimy część przychodów na rzecz marży pobieranej przez pośredników, platform czy reklamodawców. Płatny content pozwala ominąć tę przeszkodę i zachować utracony procent dla siebie.

Oczywiście model ten ma też swoje wady. Żeby użytkownicy mieli ochotę zapłacić za nasze treści – muszą być one naprawdę wartościowe i wyraźnie wybijać się ponad poziom ogólnodostępnych publikacji, dlatego to przede wszystkim opcja dla ekspertów, którzy content marketing mają w małym palcu. To niejedyne wyzwanie dla twórców portali planujących publikację płatnych treści – trzeba wiedzieć, jak umiejętnie wdrożyć paywall na stronę, gdyż indeksacja gated content przez Google może być utrudniona.

Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera

Jak zarabiać na stronie internetowej? Podsumowanie


Wszystkie opisywane powyżej sposoby mogą pozwolić nam zamienić hobbystycznie prowadzony blog bądź serwis w dodatkowe źródło przychodu, które przy odpowiednio prowadzonych działaniach może przynieść nam widoczne zyski. Każdy model zarobku ma swoje zalety i wady, i to od nas, charakteru witryny oraz dostępnych zasobów zależy, który z nich wybierzemy. Pamiętajmy jednak – im więcej możemy potencjalnie zyskać, tym większych nakładów pracy będzie wymagał od nas proces monetyzacji strony.

Autor
Autor
Maciej Jakubiec

Junior SEO Specialist

Absolwent marketingu ze specjalizacją e-commerce na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, pochodzący z malowniczego Podkarpacia. Do Delante dołączył w 2022 roku. W SEO szczególnie docenia związki tej dziedziny z dbałością o pozytywne doświadczenia użytkowników i wysokiej jakości contentem (który sam bardzo lubi tworzyć). Prywatnie prawie cały wolny czas przeznacza na produkcję muzyczną, którą zajmuje się od lat – lub odkrywanie i testowanie nowych przepisów (szczególnie mających swoje korzenie w słonecznej Italii).

Autor
Autor
Maciej Jakubiec

Junior SEO Specialist

Absolwent marketingu ze specjalizacją e-commerce na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, pochodzący z malowniczego Podkarpacia. Do Delante dołączył w 2022 roku. W SEO szczególnie docenia związki tej dziedziny z dbałością o pozytywne doświadczenia użytkowników i wysokiej jakości contentem (który sam bardzo lubi tworzyć). Prywatnie prawie cały wolny czas przeznacza na produkcję muzyczną, którą zajmuje się od lat – lub odkrywanie i testowanie nowych przepisów (szczególnie mających swoje korzenie w słonecznej Italii).

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022