.animate-view{opacity: 1 !important;}

Meksyk a SEO, czyli jak pozycjonować się na tamtejszym rynku

7min.

Komentarze:0

Meksyk a SEO, czyli jak pozycjonować się na tamtejszym rynkud-tags
01 października 2019
Meksyk, a dokładniej Meksykańskie Stany Zjednoczone, to kraj bardzo zróżnicowany pod wieloma względami. Kojarzy się on z czekoladą, starożytną kulturą Majów i Azteków, tequilą oraz dynamicznym temperamentem. W stolicy tego kraju zamieszkuje niemal 21 581 tysięcy osób, co daje 5 pozycję w rankingu światowych stolic. A jeśli chodzi o SEO... Czy warto wchodzić na rynek Meksykański? W tym artykule bierzemy pod lupę na co zwrócić uwagę, chcąc pozycjonować w Meksyku.

7min.

Komentarze:0

Meksyk to kraj zaliczany do Ameryki Łacińskiej. Jeśli kraje latynoamerykańskie to Twój cel, to na naszym blogu przeczytasz o SEO w Ameryce Południowej oraz o SEO w Brazylii. Teraz czas na Meksyk! Czy warto skupiać się na ich rynku? Przeanalizujmy to szerzej.

Charakterystyka rynku w Meksyku

Pod względem gospodarki, Meksyk jest bardzo sprzecznym krajem. Produkt krajowy brutto zajmuję tam 15. pozycję na świecie. Bogactwo w złoża ropy naftowej i jej eksport podwyższa pozycję w rankingu, jednak nie powinien być to wyznacznik poziomu życia mieszkańców. Wiele rodzin mieszka tam w skrajnej biedzie - według rządu aż 40% populacji żyje w ubóstwie.  Oprócz ropy, dobrze prosperuje tam rynek samochodowy. Wiele marek nadal dokonuje znacznych inwestycji w meksykańskie fabryki, w tym Ford, Audi, Mercedes Benz, BMW i Nissan. 89 ze 100 największych producentów części samochodowych na świecie ma zakłady produkcyjne w tym kraju. W ubiegłym roku Stany Zjednoczone sprowadziły z Meksyku samochody i części samochodowe o wartości 93 miliardów dolarów. Warto wspomnieć, że w Meksyku panuje “wojna narkotykowa” pomiędzy rządem, a gangami i kartelami narkotykowymi. Z tego powodu, na meksykańskich ulicach bywa niebezpiecznie, co pochłania wiele ofiar i zaginionych, w tym dzieci. Meksykańskie kartele odpowiadają teraz za aż 90% kokainy wprowadzanej do USA, a ich dochody hurtowe sięgają 48,4 miliarda dolarów rocznie. Pomimo niektórych problemów związanych z narkotykami i morderstwami, rynek meksykański jest bardzo chłonny. Mieszka tam 129,2 miliona osób, a powierzchnia całego kraju to 1 973 000 km². Poniższy wykres przedstawia, w jaki sposób kształtował się eksport w 2017 roku. Meksyk wyeksportował produkty o wartości 418 mld USD, co czyni go 9. największym eksporterem na świecie. W ciągu ostatnich pięciu lat eksport Meksyku wzrósł w ujęciu rocznym na poziomie 2%, z 373 mld USD w 2012 r. do 418 mld USD w 2017 r. [caption id="attachment_15464" align="aligncenter" width="750"]Eksport w Meksyku Źródło: https://oec.world/en/visualize/tree_map/hs92/export/mex/all/show/2017/[/caption] Jeśli chodzi o import to najczęściej sprowadzane są maszyny i urządzenia dla przemysłu, a także części do samochodów. Poniższe zestawienie kształtuje obraz importowanych towarów. W 2017 r. Meksyk zaimportował produkty o wartości 356 mld USD, co czyni go 13. największym importerem na świecie. W ciągu ostatnich pięciu lat import Meksyku wzrósł z 337 mld USD w 2012 r. Do 356 mld USD w 2017 r. co stanowi roczną stopę procentową na poziomie 0,4%. [caption id="attachment_15466" align="aligncenter" width="750"]Import w Meksyku Źródło: https://oec.world/en/visualize/tree_map/hs92/import/mex/all/show/2017/[/caption]

Jak rozwija się rynek e-commerce?

Rynek e-commerce w Meksyku prężnie rozwija się z roku na rok. Meksykanie najczęściej kupują w internecie odzież i akcesoria, a także elektronikę. Internet wykorzystują także do pobrania plików cyfrowych, biletów na imprezy oraz organizowania podróży. W 2019 r. przychody z rynku e-commerce wynoszą już 9 040 mln USD. Oczekuje się, że roczne przychody wykażą roczną stopę wzrostu (2019-2023) na poziomie 8,4%, co spowoduje, że do 2023 r. wolumen rynku wyniesie 12 479 mln USD. Największym segmentem rynku jest elektronika i media, którego wolumen rynkowy wynosi 2 431 mln USD w 2019r. Poniższy wykres przedstawia udział poszczególnych segmentów na rynku e-commerce, który wskazuje, że udział segmentu elektronika i media przewyższy segment moda. Całkiem dobrze sprzedają się przez internet w Meksyku zabawki, produkty związane z hobby i DIY. [caption id="attachment_15468" align="aligncenter" width="750"]Udział poszczególnych segmentów w rynku e-commerce Meksyk Źródło: https://www.statista.com/outlook/243/116/ecommerce/mexico#market-revenue[/caption] Penetracja internetu wynosi 50,7% w 2019 r. i oczekuje się, że osiągnie 59,3% do 2023 r. Obecnie 64,7 mln użytkowników korzysta z internetu w Meksyku. Średni przychód na użytkownika wynosi obecnie 139,81 USD. Wśród światowego zestawienia krajów z największą liczbą użytkowników internetu, Meksyk jest na 10. miejscu, co przedstawia poniższy wykres (dane w milionach). [caption id="attachment_15470" align="aligncenter" width="657"]Światowe zestawienie użytkowników internetu Źródło: https://www.statista.com/statistics/262966/number-of-internet-users-in-selected-countries/[/caption]

Popularne metody płatności

Najbardziej preferowaną metodą płatności jest karta debetowa, kredytowa oraz PayPal. Kolejną metodą płatności, która jest całkiem popularna, to przelewy bankowe. Poniższy wykres przedstawia prognozy w preferowanych metodach płatności na kolejne lata. [caption id="attachment_15472" align="aligncenter" width="750"]Metody płatności w Meksyku Źródło: https://www.statista.com/outlook/243/116/ecommerce/mexico#market-age[/caption]

Ważne daty na meksykańskim rynku e-commerce

W Meksyku celebrowanie świąt i tradycja jest bardzo zakorzeniona wśród obywateli tego państwa. Dlatego dużą rolę odgrywają tam święta, na które podarowuje się prezenty lub kupuje więcej specyficznych produktów. Największa sprzedaż e-commerce jest szacowana w grudniu, ze względu na święta katolickie. Warto też wiedzieć, że dzieci są obdarowywane prezentami 6 stycznia w święto Trzech Króli, a nie w Boże Narodzenie, jak zazwyczaj bywa to w Polsce. Drugim co do wielkości wydarzeniem jest „Gorąca sprzedaż”, inicjatywa meksykańskiego stowarzyszenia sprzedawców internetowych, w ramach której dostawcy e-commerce oferują znaczne rabaty przez trzy do czterech dni. Odbywa się na przełomie maja i czerwca. Trzecim dużym wydarzeniem związanym z zakupami online jest „El Buen Fin” - całodniowa promocja przyjęta przez większość meksykańskich sprzedawców detalicznych wzorowana częściowo na czarnym piątku w Stanach Zjednoczonych i odbyła się w połowie listopada. Inne ważne święta zakupów to Cybernetyczny poniedziałek i Dzień Matki.

SEO w Meksyku - o czym należy pamiętać?

Chcąc wejść na rynek w Meksyku należy pamiętać, że meksykanie najchętniej kupują w sklepach online, w których mogą liczyć na bezpieczne opcje płatności, bezpłatną wysyłkę, nieoprocentowane miesięczne plany płatności oraz  gwarancje zwrotu. 

Kim jest typowy meksykanin?

Dla wielu z nas Meksyk kojarzy się z typowym Macho i tequilą oraz nierównym traktowaniem kobiet i mężczyzn. Te skojarzenia bynajmniej nie są błędne, jednak z roku na rok ulegają poprawie. Warto pamiętać o tym, jak obywatele Meksyku traktują śmierć i życie. Poza tym, uwielbiają czarny humor, zabawę, cechuje ich duże zainteresowanie używkami, (również wśród młodzieży), chętnie poświęcają się, a nawet zatracają w ulubionych aktywnościach. Często możemy spotkać meksykanina z obsesją, który chętnie będzie prowadził długie i dynamiczne dyskusje na ich temat. Ponadto meksykanie są bardzo sympatyczni i pomocni, ale też niepunktualni. Co więcej, są mistrzami wymówek. Nie lubią swojego Rządu, a partie polityczne określają słowem ratas, czyli szczury, ze względu na rozwiniętą korupcję. Powyższa charakterystyka to najbardziej utrwalone stereotypy typowego mieszkańca Meksyku. Należy pamiętać, jak duża jest populacja tego kraju, która z pewnością cechuje się wieloma upodobaniami i różnicami.

Język a SEO - meksykański hiszpański

Firmy wchodzące na rynek mogą używać języka angielskiego w momencie, gdy ich klienci prawdopodobnie należą do wyższej klasy średniej i znają angielski. Jednak firmy chcące uzyskać dużą penetrację rynku powinny oferować witryny w języku hiszpańskim. Warto pamiętać, że w niemal każdym kraju latynoamerykańskim, język hiszpański różni się nieco od siebie. Ciekawostką może być fakt, że w konstytucji Meksyku są wymienione 64 języki, które stanowią języki oficjalne. Jednak 63 to języki indiańskie, którymi Meksykanie nie posługują się na codzień. W meksykańskim hiszpańskim warto zwrócić uwagę na słowa, które mają kilka znaczeń. Weźmy pod lupę słowo “Madre”. Pierwsze znaczenie tego słowa to “matka”, jednak nie ostatnie. Słowo to określa rzecz, dla której nie możemy znaleźć odpowiedniego słowa np. “Pásame esa madre” oznacza “Podaj mi to coś”. Swoją obojętność możemy określić za pomocą sformułowania “Me vale madre”, czyli “jest mi obojętne”. Do osoby, która zachowuje się nagannie i nie ma przysłowiowego “wstydu” w Meksyku powiemy “no tienes madre”.  To nie koniec! “no entiendo ni madre”, które typowy hiszpan zastąpi “no entiendo nada”, oznacza “nic nie rozumiem”, a sformułowanie “a toda madre” to określenie na rzecz, która bardzo nam się podoba. Ufff… sporo tego! Warto więc uważać przy dobieraniu słów kluczowych, jakich sformułowań używamy.

Social Media oraz popularne strony www

Według prognoz statystycznych, użytkowników mediów społecznościowych z 64. 1 mln w 2019 roku, wzrośnie do 73 mln w 2023 roku. Warto więc swoje działania prowadzić w Social Mediach. Na jakich portalach skupić się najbardziej? Jak przedstawia poniższa grafika, przede wszystkim powinien to być Facebook oraz Twitter. Warto skupić się również na Pintereście oraz YouTubie. Dużą rolę odgrywa także WhatsApp oraz Instaagram. [caption id="attachment_15476" align="aligncenter" width="750"]Social Media w Meksyku Źródło: https://gs.statcounter.com/social-media-stats/all/mexico [/caption] Jeśli chodzi o popularne strony sklepy online, w których najczęściej kupują Meksykanie, to przodują takie witryny jak: www.mercadolibre.com.mxwww.linio.com.mx  i www.amazon.com.mx. Ponadto, niektórzy globalni sprzedawcy detaliczni odnieśli sukces na rynku sprzedaży e-commerce. Do najpopularniejszych należą www.walmart.com.mx  oraz www.liverpool.com.mx .

Wyszukiwarki

Bez wątpienia, najbardziej popularną wyszukiwarką jest Google i stanowi ona 99% całego udziału. Stąd działania SEO pod względem wyszukiwarki nie będą się różnić od tych prowadzonych w Europie. Nie warto brać pod uwagę innych wyszukiwarek, gdyż procent ich udziału jest niewielki. [caption id="attachment_15478" align="aligncenter" width="750"]Wyszukiwarki w Meksyku Źródło: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/mobile/mexico[/caption]

Jaką domenę wybrać?

Chcąc zarejestrować domenę w Meksyku, istnieją dwie możliwości: możemy zarejestrować domenę .mx lub .com.mx. Obie możliwości nie różnią się pod względem optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, ale wersja .com.mx jest częściej używana. W Meksyku istnieje prawie dwa razy więcej witryn .com.mx niż .mx. Istnieje również domena dedykowana krajom latynoamerykańskim .lat, jednak jeśli chcemy skupić się tylko i wyłącznie na rynku meksykańskim, zdecydowanie lepiej skupić się na domenie .com.mx.

Link building - gdzie warto linkować?

Warto skupić się na mediach społecznościowych, które odgrywają znaczącą rolę w komunikacji oraz dokonywaniu zakupów online, która wzrasta z roku na rok. Jeśli chodzi o sprzedaż produktów, warto postawić na działania w witrynach mercadolibre, linio oraz amazon.
Zobacz również nasz poradnik pozycjonowanie stron.

Pozycjonowanie stron w Meksyku - podsumowanie

Ze względu na bardzo dużą populację w Meksyku, tamtejszy rynek jest atrakcyjny dla wielu inwestorów i przedsiębiorców. Chcąc pozycjonować się w Meksyku, warto pamiętać o kulturze meksykańskiej, która jest silnie zakorzeniona oraz związanych z nią świętami i sezonowością pewnych produktów. Szczególnie ważny jest język i jego różnice. Pamiętajmy, że hiszpański hiszpańskiemu nie równy i różni się on w poszczególnych krajach. Warto też się skupić na mediach społecznościowych i stronach mobile, ponieważ statystyki donoszą, że z biegiem lat, ruch w tych obszarach będzie coraz wyższy. Czytaj więcej: Pozycjonowanie zagraniczne
Autor
Autor
Karolina

Autor
Autor
Karolina

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022