Rynek e-commerce i pozycjonowanie w Brazylii

Rynek e-commerce i pozycjonowanie w Brazylii

Brazylia większości kojarzy się z Sambą, Karnawałem w Rio De Janeiro, kawą oraz bogatym rynkiem. Jednak nie należy ograniczać swojej wiedzy tylko do tych charakterystycznych elementów narodowych. Warto zagłębić się nieco dalej w… SEO brazylijskie. Biorąc pod uwagę bogaty i szeroko rozwinięty rynek towarów i usług w tym kraju, warto zwrócić uwagę na to jak zabłysnąć w e-commerce i co należy wziąć pod uwagę chcąc pozycjonować się w Brazylii. W moim artykule rozwieję wszelkie wątpliwości związane z tym tematem.

Ostatnio na naszym blogu: Google potwierdza listopadowy update wyszukiwania lokalnego

Ameryka to ogromna część świata położona na zachodniej części półkuli ziemskiej. Dzieli się ona na dwa kontynenty. W naszym blogu opisywaliśmy już SEO w USA oraz SEO w Kanadzie. Ten ostatni artykuł, mojego autorstwa, przybliżył nieco tematykę pozycjonowania stron za Oceanem. Dlatego postanowiłam przybliżyć Wam nieco zasady SEO oraz rynek e-commerce w Ameryce Południowej, a dokładniej w Brazylii. Zainteresowani? A więc do dzieła.

Charakterystyka rynku w Brazylii

Brazylia to bardzo atrakcyjny rynek dla wielu producentów, kontrahentów i usługodawców. Jak to możliwe? Kraj ten charakteryzuje się ogromną ilością mieszkańców (207 679 000) oraz wielkością powierzchni (8 515 767 km²). Należy podkreślić, że eksport towarów do krajów Ameryki Południowej może być nieco utrudniony i skomplikowany. Eksport towarów z Polski do innych krajów jest o wiele prostszy – stąd często na starcie występuje sceptyczne nastawienie jeśli chodzi o oferowanie swoich produktów i usług na brazylijskim rynku. Inny kraj to przede wszystkim inny język i regulacje prawne, odmienna mentalność, style negocjacji, ale też skomplikowane procedury i biurokracja. To podstawowe bariery, które zniechęcają obcokrajowców do wejścia na rynek brazylijski. Może zabrzmi to banalnie, ale nie należy się zrażać i uprzedzać. Rynek w Brazylii kwalifikuje się do jednych z najbardziej rozwijających się na świecie. Osoby mieszkające w tym kraju są radośni, pełni ciepła i energii. Brzmi nieco optymistycznie? Według mnie ten aspekt powinien nieco rozluźnić tą napiętą atmosferę.

W co inwestować na brazylijskim rynku?

Wszystkie osoby zainteresowane wejściem na brazylijski rynek powinny zapoznać się z potrzebami i preferencjami tamtejszego rynku. Warto przejrzeć gotowe zestawienia i raporty wydane przez brazylijskie instytucje. Jeśli nie występuje jakikolwiek popyt na dane towary, nie warto próbować tam swych sił. Mam także radę dla początkujących inwestorów – warto rozpocząć swoje działania od południowej części i miast takich jak Rio De Janeiro, Santa Catarina czy Sao Paulo. Miasta te posiadają ogromny potencjał, a mieszkańcy mają wysoką siłę nabywczą.

Brazylia przoduje w produkcji żywności. Zajmuje pierwsze miejsce na świecie w produkcji i eksporcie kawy. Kraj ten króluje w produkcji soi, trzciny cukrowej, fasoli, kakao, manioku, ryżu i bananów. Brazylia jest bardzo bogata w surowce naturalne. Wśród najważniejszych znajdują się rudy żelaza, boksyty, manganu, niklu, cyny. Państwo jest największym dostawcą kamieni półszlachetnych na rynkach światowych. Brazylia odkryła też złoża ropy naftowej i gazu ziemnego – co dało jej drugie miejsce w wydobyciu tych surowców na kontynencie.

Polscy przedsiębiorcy głównie oferują w Brazylii produkty chemiczne, nawozy sztuczne, artykuły przewozu gumowego, meble i przemysł elektromaszynowy. Warto zaznaczyć, iż istnieje podatek dla bezrobotnych w Brazylii płacony przez każdego eksportera dóbr do kraju. Stąd wynika niskie bezrobocie w tym państwie. Co istotne, udział naszego kraju w wymianie handlowej z Brazylią jest bardzo niski.

PKB w Brazylii i jego znaczenie

Produkt Krajowy Brutto pokazuje łączną wartość wszystkich usług i towarów, które zostały wyprodukowane w Brazylii w danym roku. Wskaźnik ten doskonale pokazuje siłę gospodarczą kraju. Warto zwrócić uwagę na poniższy wykres, który obrazuje jak zmieniło się PKB tego kraju na przestrzeni lat. W latach 2015-2016 zaobserwowano spadek i lekki kryzys, jednak oznaczał on spore wydatki kraju w celu napędzenia gospodarki kraju. Od 2018 roku prognozuje się, że PKB kraju będzie wzrastało.

SEO w Brazylii - PKB
Źródło: https://www.statista.com/statistics/263769/gross-domestic-product-gdp-in-brazil/

Rynek e-commerce w Brazylii

Spora część Brazylijczyków dokonuje zakupów internetowych za pomocą urządzeń mobilnych. W 2017 roku 31% transakcji e-commerce zostało zrobionych  przez tablet lub telefon. Warto zwrócić uwagę na to, że tendencja ta wzrasta. W 2018 roku odnotowano 28 mld USD przychodu ze sprzedaży e-commerce. Prognozuje się, że w 2022 roku wielkość sprzedaży wyniesie 39 mld USD.

SEO w Brazylii - e-commerce
Źródło: https://www.statista.com/statistics/806478/e-commerce-sales-brazil/

Dane w raporcie e-Ebit Webshoppers wskazują, że e-commerce w Brazylii wzrasta z roku na rok. W 2017 roku zarejestrowano, że 55 mln konsumentów dokonało przynajmniej jednorazowego zakupu przez internet. Brazylijczycy najczęściej kupują przez internet urządzenia mobilne, elektroniczne, komputery, wyposażenie domu, odzież i kosmetyki.

W Brazylii bardzo popularnym stało się płacenie w ratach. Połowa transakcji zostaje zapłacona w całości od razu, natomiast druga połowa jest spłacana w ratach. Jeśli chodzi o metody płatności brazylijczyków – charakteryzują się one dużą złożonością i zróżnicowaniem. W 2017 roku odnotowano, że 64% konsumentów zapłaciło za zakupy kartą kredytową, 16% wykorzystało opcję PayPal, natomiast 20% kartę płatniczą. W Brazylii wyróżnia się kilka największych sklepów: Submarino.com.br, Americanas.com.br, Netshoes.com.br, Magazineluiza.com.br, Saraiva.com.br.

SEO w Brazylii - e-commerce
Źródło: https://www.statista.com/statistics/251659/e-commerce-users-in-brazil/

W Brazylii obserwuje się tendencję wzrostową, jeśli chodzi o liczbę użytkowników handlu elektronicznego.

SEO w Brazylii. Jak zaistnieć w brazylijskim internecie?

W Brazylii zdecydowana większość mieszkańców korzysta z Internetu. Spora część spędza aktywnie czas w mediach społecznościowych lub dokonując zakupów online. Według raportu Statista rynek w Brazylii jest czwartym co do wielkości rynkiem internetowym na świecie. Obecnie blisko 68% mieszkańców tego kraju aktywnie korzysta z Internetu.

Korzystanie z internetu w Brazylii
Źródło: https://www.statista.com/statistics/292757/brazil-internet-user-penetration/

Z roku na rok wzrasta liczba użytkowników Internetu na terenie Brazylii. Prognozuje się, że w 2023 roku aż 78% mieszkańców Brazylii będzie korzystało z usług online. Obecnie na podstawie raportu Statista wskazuje się na około 141 mln użytkowników e-commerce w tym kraju.

Język, czyli porozmawiajmy po portugalsku

W Brazylii językiem urzędowym jest język portugalski, tego też języka używa się na co dzień. Warto zaznaczyć, że jest to jedyny kraj w Ameryce Południowej, w którym nie mówi się po hiszpańsku.

Jak do tego doszło? W XV wieku podpisano traktat w Watykanie. Zapisano w nim podział nowo odkrytych obszarów świata na pół. Część wschodnia obejmowała Afrykę – te tereny przyznano Portugalii. Natomiast zachodnia część obejmowała obie Ameryki i należała do Hiszpanii. Kolejne wyprawy po brzegach Ameryki dowiodły, że część tego kontynentu wystaje lekko na wschód od granicy. Fakt ten został wykorzystany przez Portugalczyków, którzy na tych terenach utworzyli Brazylię. W ten sposób powstał kraj w Ameryce Południowej, gdzie językiem urzędowym jest portugalski. Brazylia jest najludniejszym państwem portugalskojęzycznym – liczy on bowiem ponad 207 milionów mieszkańców. Aż 97,9% ludności brazylijskiej posługuje się tym językiem.

Warto zwrócić uwagę na to, że występują potoczne różnice między portugalskim brazylijskim a portugalskim używanym w Portugalii, jednak oba z nich są wzajemnie zrozumiałe. 1,9% populacji brazylijskiej posługuje się językiem niemieckim. Wśród tej grupy są imigranci z Niemiec, którzy przybyli do Brazylii w latach 40 XX wieku. 0,2% to języki rdzenne, które zachowały się po kolonizacji europejskiej. Wśród nich wyróżnia się Ticuna, Kaingang i Kaiwá Guarani. Chcę też zwrócić uwagę na to, że większość Brazylijczyków rozumie język hiszpański – wynika to z bliskości krajów hiszpańskojęzycznych. W wielu szkołach drugim językiem nauczanym jest język angielski. Jednak jest on używany przez mały odsetek mieszkańców.

W Brazylii język portugalski nieco różni się on od portugalskiego w Portugalii (pod względem słownictwa i pisowni). Warto zwrócić na to uwagę przy tłumaczeniu stron i dokumentów na tamtejszy język.

Strony internetowe powinny być projektowane w języku portugalskim. Jednak należy wziąć pod uwagę kilka kwestii. Najważniejszą z nich są hreflangi, które są niezbędne w przypadku kierowania strony na różne wersje językowe. W przypadku sklepów internetowych warto zaznaczyć, że nie należy kierować portugalskiej strony jednocześnie na Brazylię i Portugalie. Dlaczego? Należy wziąć pod uwagę różnicę waluty, czasu dostawy oraz inne kwestie. Wiele stron projektowanych na terenie Brazylii posiada wersję docelową w języku portugalskim. Warto zaprojektować też wybór wersji językowej. Warto tu pamiętać o designie strony, ponieważ zmiana wersji językowej z portugalskiej na angielską może zmienić wygląd strony ze względu na długość słów.

Brazylijczycy w Social Media

W Brazylii z roku na rok coraz więcej osób korzysta z Social Mediów. Jest to więc znak dla firm, że warto promować swoja markę i stawać się bardziej rozpoznawalnym dzięki tym kanałom społecznościowym. W 2017 roku odnotowano, że kraj ten jest czwartym co do wielkości rynkiem internetowym. Udział użytkowników wynosi około 66%. Według raportu We Are Social, w roku 2017 ponad 87% użytkowników internetu brazylijskiego było aktywnych w Social Mediach. Odnotowano, że średni czas aktywności Brazylijczyków w mediach społecznościowych wynosi ponad 3 godziny dziennie.

Nie zaskoczę Was, jeśli stwierdzę, że Facebook jest najbardziej popularną platformą społecznościową w Brazylii (ponad 64%). Drugim co do wielkości zainteresowania kanałem jest YouTube. Spora część Brazylijczyków lubi oglądać filmy video. Aż 44% internautów w tym kraju ogląda przynajmniej jeden film dziennie. Poniżej możesz sprawdzić jak wygląda procentowy rozkład zainteresowania poszczególnymi Social Mediami.

Social Media w Brazylii
Źródło: http://gs.statcounter.com/social-media-stats/all/brazil

Warto też zaznaczyć, że w Brazylii bardzo popularnym stała się aplikacja Whatsapp. Zaskakującym jest fakt, że 96% użytkowników telefonów komórkowych w tym kraju komunikuje się za pomocą tej aplikacji. Dlaczego tak się dzieje? W Brazylii karty SIM są bardzo drogie, stąd pomysł użycia Whatsapp.

Nawiązywanie kontaktów z brazylijskimi konsumentami może stać się o wiele bardziej efektowne i bliższe dzięki pojawieniu się marki w mediach społecznościowych. Regularne publikowanie treści na kanałach mediów społecznościowych oraz prowadzenie interakcji z użytkownikiem wspiera proces budowania zaufania do marki. To działanie z kolei wspiera proces SEO. Google w ten sposób uzyska więcej informacji o firmie, które będą pochodziły z różnych źródeł. Wówczas strona docelowa będzie chętniej pokazywana w wynikach wyświetlania.

Wyszukiwarki w Brazylii, czyli miażdżący udział Google

W większościach krajów na świecie, w tym także w Polsce króluje Google. Jednak Brazylia to kraj, w którym Google wygrywa z miażdżącą przewagą. Jego udział w tym kraju to ponad 99%. Jest to naprawdę niecodziennie zjawisko. Dlatego w państwie tym nie warto zastanawiać się na jakich wyszukiwarkach należy opierać pozycjonowanie swojej witryny internetowej. Jednogłośnie jest to Google. Łącznie 1% nie zdołały osiągnąć nawet Bing, Yahoo!, DuckDuckGo, Yandex RU i Baidu.

SEO Brazylia - wyszukiwarki
Źródło: http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/mobile/brazil

Zatem, każda firma chcąca zaistnieć w brazylijskim internecie powinna opierać swoje działania SEO na wyszukiwarce Google. Tylko takie działania gwarantują sukces.

Jaką domenę wybrać?

W Brazylii wyróżnia się dwie domeny krajowe: .COM.BR (dla podmiotów komercyjnych)  i NET.BR (dla infrastruktury internetowej). Są one drugorzędnymi domenami .BR. Chcąc zarejestrować domenę w tym państwie wymagany jest lokalny przedstawiciel firmy w Brazylii. Należy podać lokalne dane kontaktowe oraz konfiguracja DNS. Co ważne, nie jest wymagane, aby działalność gospodarcza była zarejestrowana na terenie tego kraju.

SEO w Brazylii - domeny
Źródło: https://domeny.pl/domeny-zagraniczne/com.br.html

Brazylia to kraj, w którym warto zarejestrować domenę, ponieważ posiada on wolne rynki oraz otwarte i konkurencyjne branże. Rejestrując domenę w Brazylii właściciel marki wskazuje na legalność swojej firmy, która bardzo pomaga w promocji i marketingu lokalnym. Marka taka będzie o wiele bardziej rozpoznawalna i znana przez mieszkańców tego kraju.

Aspekty SEO pożądane w Brazylii

W Brazylii SEO opiera się o aktywną postawę wobec Social Mediów. Jest to bowiem doskonała droga do zwiększenia rozpoznawalności marki oraz zaufania do niej. Kolejnym aspektem jest marketing treści. Wszelkie teksty na stronach powinny być unikalne, zróżnicowane, a przede wszystkim atrakcyjne dla użytkownika. Warto też pamiętać o właściwym tłumaczeniu treści na stronie. W Brazylii wiele firm wspomaga swoje działania SEO i płatnymi wyszukiwaniami. To dobre rozwiązanie do przyspieszenia działań promocyjnych. Jak wynika z artykułu, coraz więcej Brazylijczyków dokonuje zakupów online za pomocą smartfonów. W związku z tym nasuwa się jeden wniosek – warto inwestować w strony responsywne. Lokalne badanie słów kluczowych to także ważny aspekt w SEO brazylijskim.

Brazylia to bardzo atrakcyjny kraj dla wielu inwestorów i producentów. Warto rozpocząć tam swoją działalność. Warto pamiętać o wysokim zainteresowaniu Brazylijczyków sklepami online. Chcąc zwiększyć popularność swojej firmy warto inwestować w Social Media. To sposób na zwiększenie widoczności firmy w Internecie.  Chcąc zaistnieć w brazylijskim Internecie warto pamiętać o języku, przyzwyczajeniach i preferencjach mieszkańców. Aby wyróżnić się na tle konkurencji należy opracować strategię marketingową, która przyciągnie uwagę brazylijskich konsumentów.

  5,00 / 5 ( 3 )
Autor
Junior SEO Specialist - Monika

Junior SEO Specialist

W Delante od lutego 2019 roku. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Rodowita Wadowiczanka. Początkowo widziała się jako Project Manager, jednak z czasem jej pasją stało się SEO. W wolnym czasie eksperymentuje w kuchni, jej hobby to taniec i siłownia. Miłośniczka kotów, dobrego towarzystwa i podróży.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.