Spis treści:
- Ile fraz wybrać do pozycjonowania i czy istnieje magiczna formuła?
- Od czego może zależeć liczba pozycjonowanych fraz?
- Ile fraz wybrać? Podstawowe zasady
- Słowa kluczowe to słowa klientów
- Co z optymalizacją pozycjonowanych fraz?
- Ile słów kluczowych pozycjonować? – podsumowanie
Ile słów kluczowych pozycjonować? Czy 10 fraz to dużo czy raczej niewiele? Co muszę zrobić, żeby dobrze wypozycjonować stronę na wszystkie frazy, które mnie interesują? Dlaczego moja konkurencja wyświetla się na tyle i tyle fraz? Lawiny tego rodzaju pytań często przetaczają się przez fora internetowe, grupy na Facebooku czy sekcję komentarzy pod artykułami, gdzie wśród różnych – nie zawsze też przemyślanych czy podpartych autorytetami – odpowiedzi znalezienie właściwej wydaje się niemożliwe.
W końcu nie zawsze bywa jasne, jak to jest z tym pozycjonowaniem: czy rzeczywiście większa liczba fraz wpływa korzystnie na widoczność strony internetowej, czy lepiej jednak ograniczyć słowa kluczowe, na których się skupiamy, i postawić na SEOwy minimalizm? Jakie frazy wybrać i jak je pozycjonować? Wokół tematu narosło wiele mitów i półprawd, dlatego w tym artykule spróbujemy je skutecznie oddzielić od potwierdzonych danymi i doświadczeniami specjalistów faktów.
Ile fraz wybrać do pozycjonowania i czy istnieje magiczna formuła?
Zasadniczą sprawą w pozycjonowaniu fraz jest nie tylko właściwy dobór słów kluczowych, lecz także sama ich liczba, i to na tym aspekcie się tu skupimy. Wiele osób zastanawia się, na jakie minimum lub maksimum może sobie pozwolić oraz czy zbyt duża lub zbyt mała liczba wybranych fraz będzie negatywnie wpływała na działania SEO. Trudno tu o jednoznaczną odpowiedź, bo liczba fraz dopasowanych do strony, a także do poszczególnych podstron, zależy od sytuacji. Rand Fishkin z MOZa twierdzi, że dla jednej podstrony “the number can be as low as 1 and as high as 15” – skoro jedna podstrona może mieć nawet 15 fraz kluczowych, to ile będzie mieć sklep internetowy składający się z 1500 czy 2000 URL-i? Zastanówmy się więc, czy możliwe jest sprawne wypozycjonowanie jednej strony z wykorzystaniem zaledwie dziesięciu czy dwudziestu fraz?.
Od czego może zależeć liczba pozycjonowanych fraz?
Wpływa na nią między innymi:
- charakter działalności firmy,
- liczba oferowanych produktów bądź usług,
- stopień rozbudowania i architektura firmowej strony internetowej,
- zasoby zarówno finansowe, jak i ludzkie czy czasowe.
Na tej podstawie możemy więc wywnioskować dość łatwo, że wizytówkowy one-page będzie miał zupełnie inne potrzeby względem liczby fraz kluczowych niż rozbudowany e-commerce z dość konkurencyjnej branży, na przykład odzieżowej. Zorientowanie się, gdzie mniej więcej plasujesz się na skali, pozwoli Ci ocenić, czy wybrana liczba fraz jest wystarczająca, za duża, czy warto jeszcze dobrać słowa kluczowe dla wyższej skuteczności.
Aby dokładnie określić swoje miejsce na skali, na początek zadaj sobie podstawowe pytania związane z pozycjonowaniem fraz:
Jak konkurencyjna jest Twoja branża?
Jeśli Twoja działalność należy do jednej z bardziej wymagających branż (a o to nietrudno, ponieważ konkurencja w sieci zwiększa się z każdym kolejnym rokiem i znalezienie niezagospodarowanej niszy graniczy z cudem), dobrze zacząć rozważania dotyczące liczby potencjalnych fraz właśnie od określenia konkurencyjności. Przy okazji warto sprawdzić, jak radzi sobie Twoja konkurencja: czy korzysta z usług SEO? Czy jest dobrze widoczna? Jeśli tak, to czy jesteś w stanie wychwycić, na ile fraz – i gdzie rozmieszczonych – próbuje się wypozycjonować? Dobry research konkurencji to podstawa tworzenia strategii pozycjonowania, dlatego nie pomijaj tego punktu, nawet jeśli wydaje Ci się, że na temat konkurentów wiesz wszystko. Biznesowa konkurencja, o której pewnie myślisz, a konkurencja w sieci to dwie różne sprawy! Jakiś czas temu pisaliśmy na blogu o tym, dlaczego warto obserwować konkurencję – i dziś zdecydowanie to podtrzymujemy – natomiast o tym, jak analizować konkurencję w Google opowiadała w swoim vlogu Gosia.
Ile podstron ma Twoja witryna?
To, ile słów kluczowych pozycjonować, ściśle wiąże się z tym, jak rozbudowana jest Twoja strona. Dużo łatwiej bowiem określić, na ile fraz warto pozycjonować jedną podstronę niż całą witrynę. Niewielkie biznesy o ograniczonym budżecie powinny skupić się na ok. 5 wartościowych frazach dla każdej podstrony – to w zupełności wystarczająca ilość pozwalająca pokryć najczęściej wpisywane przez użytkowników zagadnienia o zadowalającym wolumenie, w tym także frazy typu long tail.
Normalnym jest, że początkowo nie masz budżetu ani możliwości na jednoczesne pozycjonowanie wszystkich podstron na raz – dlatego korzystając z przydatnych narzędzi, np. darmowego Google Search Console, określ, które podstrony cieszą się największą popularnością i powinny zostać zoptymalizowane pod SEO jako pierwsze.
Zacznij od strony głównej. Potem w procesie pozycjonowania stopniowo zajmuj się kolejnymi podstronami – kategoriami, produktami czy wpisami blogowymi. Jednocześnie pamiętaj o tym, że na stronie pojawią się prawdopodobnie w międzyczasie nowe podstrony lub artykuły, które (np. ze względu na sezon) okażą się bardziej priorytetowe niż to, co sobie zaplanowałeś. Dlatego pamiętaj, aby trzymać się strategii, ale pozostawiać margines błędu i być gotowym na zmiany: w tak dynamicznym środowisku, w jakim funkcjonuje marketing internetowy, elastyczność ceni się bardziej niż konsekwencję. Przy okazji – zobacz trendy w e-commerce!
Wskazówka: Obliczając liczbę słów kluczowych do danej witryny, nie sugeruj się tym, ile słów ma jedna fraza. Dla przykładu: “niebieska czapka bawełniana”, mimo że składa się technicznie z trzech słów, wciąż stanowi jedną frazę. Dopiero np. jej synonim, czyli “czapka z bawełny niebieska” powinien być liczony jako kolejna fraza.
Jakie masz zasoby?
W zależności od zasobów będziesz mógł pozwolić sobie na inną liczbę fraz kluczowych. Dlaczego? Co konkretnie zużywa więcej słów kluczowych? W końcu to tylko więcej słów wplecionych w tekst strony… prawda?
Niekoniecznie. Poniżej lista kwestii, które będą się różniły w zależności od Twoich zasobów:
- liczba początkowych fraz kluczowych – czyli tych, które wybiera się jako pierwsze do pozycjonowania i śledzenia – będzie się różnić w zależności od budżetu;
- tempo przechodzenia do kolejnych podstron w pozycjonowaniu szerokim będzie inne;
- sama analiza fraz kluczowych, w tym konkurencji, może być mniej lub bardziej złożona;
- link-building przy większej liczbie fraz może być zwyczajnie droższy, bo bardziej rozległy – więcej fraz to więcej pracy, więcej linków, wyższe koszty.
- różne będą ograniczenia w kwestii śledzenia fraz. Pamiętaj, że wszystkie zebrane słowa kluczowe musisz śledzić w narzędziu do tego przeznaczonym. Najczęściej mają one limity ilościowe, które sprawiają, że nie możesz wrzucić tam nieskończonej liczby fraz, a szersze pakiety są zwyczajnie droższe; z kolei nieśledzone słowa kluczowe nie są wartościowe dla SEO, ponieważ nie pozwalają analizować.
Ile fraz wybrać? Podstawowe zasady
Aby nie było za trudno, mamy dobre wieści – obok wielu czynników warunkujących liczbę pozycjonowanych fraz, istnieje także kilka uniwersalnych wskazówek. Najważniejsze poniżej:
- Więcej fraz = więcej pracy. Czy to dla Ciebie, czy agencji SEO – to bez znaczenia. Coś będziesz musiał zainwestować: własny czas lub pieniądze. Każda fraza kluczowa wymaga poświęcenia jej czasu, w tym zbudowania dla niej sieci linków – zróżnicowanej, wartościowej i sprzyjającej strategii SEO. Również moment osiągnięcia zadowalających wyników przy dużej liczbie fraz może być nieco odsunięty w czasie ze względu na wskazówkę drugą, czyli…
- Więcej fraz = bardziej rozproszone działania. Praca, którą normalnie włożyłbyś w wypozycjonowanie danej frazy, rozejdzie się na dwie, trzy czy pięć innych. Z drugiej strony – więcej dobrze wypozycjonowanych fraz = większa szansa, że użytkownicy trafią na Twoją stronę. Tutaj więc musisz szukać złotego środka. Pamiętaj, że pomocne będą tu frazy typu long-tail, które łatwiej wprowadzisz do TOP 10 czy nawet TOP 3 (oczywiście w swoim czasie!), a konwersja, którą przyniosą stronie, najczęściej będzie najcenniejsza. Dlatego jeśli miałbyś wybierać między wieloma ogólnymi frazami a zaledwie kilkoma frazami long tail, zapewne opcja numer dwa będzie po prostu bardziej optymalna.
- Więcej fraz = więcej Klientów… oczywiście jeśli odpowiednio je dobierzesz i skutecznie wypozycjonujesz. O ile łatwo określić minimum, o tyle maksimum pozycjonowanych słów zależy przede wszystkim od Twoich zasobów i częściowo także od zdrowego rozsądku. Odpowiednie rozlokowanie słów w obrębie strony i naturalne wplecenie ich w tekst oraz dane meta zwiększa skuteczność działań SEO, poszerzając grupę odbiorców. Pamiętaj jednak, by nie inwestować wyłącznie w frazy ogólne i o bardzo wysokich wolumenach – postaraj się jak najlepiej zrozumieć, czego szukają Twoi użytkownicy. Wtedy będziesz mógł być pewien, że duża liczba dobrze dobranych i wypozycjonowanych fraz przyciągnie na stronę faktycznych Klientów, którzy na stronie znajdą to, czego potrzebują.
- Używanie jedynie trzech czy czterech słów kluczowych (a nawet dziesięciu czy dwudziestu!) nie jest skutecznym rozwiązaniem dla pozycjonowania całych stron WWW. W takiej sytuacji łatwo o przeoptymalizowanie i sztuczny profil linków, który z całą pewnością nie umkną one robotom Google, a to z kolei naraża Cię na nałożenie filtrów oraz spadki pozycji.
- Dobrą praktyką jest stosowanie grup fraz kluczowych oraz synonimizacja. Klienci w internecie mogą szukać tych samych produktów oraz usług na różne sposoby – dlatego podczas pozycjonowania trzeba wziąć pod uwagę różne warianty słów kluczowych. Dla przykładu “jeansy damskie” i “jeansy dla kobiet” jako frazy kluczowe do jednej kategorii będą się świetnie uzupełniać i pozwolą skierować na stronę większy ruch.
- Każda podstrona powinna posiadać swój komplet fraz kluczowych. Najprostszą zasadą dobierania fraz jest założenie, by było ich mniej niż 10 (optymalnie ok. 5) i by wszystkie odnosiły się do faktycznej zawartości danej podstrony. Tego rodzaju pozycjonowanie szerokie najlepiej wpływa na zasięg widzialności firm. Możesz grupować frazy kluczowe, by lepiej uporządkować swoje działania. Przykłady możliwych grup:
- lokalne,
- ogólne,
- long-tail,
- opisujące brand.
Innego podziału można dokonać pod kątem person, do których kierujesz swoje treści, np.: kupujący, poszukujący, pośrednicy (więcej na temat person w artykule: Persona w marketingu i SEO)
Zadbaj o prawidłowe wdrożenie SEO na Twojej stronie z naszym poradnikiem pozycjonowanie stron.
Słowa kluczowe to słowa klientów
Odpowiedni dobór fraz kluczowych do podstawa pozycjonowania – bez tego SEO jest zwyczajnie niemożliwe. Celne i pasujące do działalności słowa kluczowe są absolutną podstawą, niezbędnym elementem pozwalającym na pojawienie się strony w wyszukiwarce. Najlepsze słowa kluczowe to takie, które wpisuje klient poszukujący produktów lub usług, które oferujemy. Im dokładniej frazy odpowiadają specyfice naszej oferty, tym lepiej.
Co z optymalizacją pozycjonowanych fraz?
Aby wybrane frazy wpływały na proces pozycjonowania maksymalnie korzystnie, nie można zapomnieć o konieczności zoptymalizowania strony nie tylko pod kątem technicznym, lecz także myśląc w kategoriach contentu. W praktyce oznacza to dostosowywanie treści, kodu i grafik na stronie w sposób zgodny z wymogami Google. Dobrze przeprowadzona optymalizacja obejmuje zarówno stronę główną (od niej warto zacząć), jak i podstrony. W obu przypadkach należy w treści strony zręcznie wpleść słowa kluczowe, uzupełnić metadane i dzięki temu określić konkretną zawartość witryny w taki sposób, by była zrozumiała zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google. Użyte frazy nie powinny być abstrakcyjne, a mieć rzeczywiste odniesienie w treści i grafikach. Optymalizacja przeprowadzona zgodnie z wytycznymi Google opłaca się, bo sprawia, że pozycje fraz kluczowych rosną.
Ile słów kluczowych pozycjonować? – podsumowanie
Jeśli tylko pozwalają Ci na to zasoby, wypozycjonowanie wielu słów kluczowych – o ile są one celne i odnoszą się do rzeczywistej zawartości strony – nie wpłynie negatywnie na SEO i przyniesie korzyści, zapewniając większy ruch, a w dalszej perspektywie – prawdopodobnie także większą liczbę Klientów. Nowe frazy wprowadzaj stopniowo i nie porywaj się na zbyt duże wyzwania – częścią dobrej strategii SEO jest zdroworozsądkowa ocena tego, co będzie sprzyjało teraz, a co dopiero gdy strona nieco się rozwinie.