.animate-view{opacity: 1 !important;}

Pozycjonowanie: Facebook oraz jego wpływ na SEO

3min.

Komentarze:7

Pozycjonowanie: Facebook oraz jego wpływ na SEO
11 kwietnia 2022
Czy wiesz, jaki jest wpływ fanpage'a na pozycjonowanie? Facebook daje dużo możliwości promowania firmy i na polu SEO także dokłada swoje trzy grosze.

3min.

Komentarze:7

Jeśli czytałeś nasze poprzednie artykuły pewnie już wiesz, jakie są zalety posiadania fanpage'a. Ale czy wiesz, jaki jest jego wpływ na pozycjonowanie? Facebook daje dużo możliwości promowania firmy i na polu SEO także dokłada swoje trzy grosze.

1. Dlaczego Facebook ma potencjał?

Facebook jest największą platformą społecznościową dzisiejszych czasów, łączącą miliony aktywnych użytkowników. Użytkowników, którzy każdego dnia publikują setki tysięcy postów, zostawiają jeszcze więcej like'ów i share'ów. Ruch na fanpage'ach, grupach i prywatnych profilach jest olbrzymi, a jego lwia część wywołana jest przez dzielenie się rożnego rodzaju treściami. Czy nie brzmi to jak opis kopalni złota linków?

Jednym z najbardziej znaczących czynników, które mają wpływ na ranking w SERPach wciąż pozostają linki, ale miejcie na uwadze, że Google coraz wyżej nad ilością stawia ich jakość. Facebook może pochwalić się wysokim Domain Authority, będąc tym samym bardzo dobrym miejscem, z którego można linkować do pozycjonowanej witryny. Dobrą wiadomością jest to, że boty Google'a indeksują zawartość Facebooka tak samo, jak w przypadku innych stron. Złą natomiast, że zachowują się tam jak niezalogowani użytkownicy, z ograniczonym dostępem do jego zasobów.

Pozycjonowanie Facebook i jego możliwości. Wyniki wyszukiwania w serpach - fanpage firmy.

2. Jak linkować z Facebooka?

Przede wszystkim - nie ograniczaj dostępu. Jak wspomnieliśmy wyżej, roboty Google'a poruszają się po Facebooku jak niezalogowani odwiedzający, więc własnie pod takich odbiorców musisz dostosować swoje konto. Nie ograniczaj widoczności postów i informacji, ale ustaw je jako dostępne dla wszystkich. Fanpage jest publiczny z automatu, więc nie trzeba na nim niczego ustawiać, z kolei grupy widzą wyłącznie użytkownicy zalogowani - z tym nic zrobić nie możemy.

Drugim krokiem będzie uzupełnienie danych. Zarówno na profilu prywatnym jak i fanpage'u firmy są miejsca, gdzie możesz umieścić link do swojej witryny - np. miejsce pracy w sekcji Prezentacja czy strona internetowa w zakładce Informacje.

Tak uzupełnionym profilem lub fanpage'm możesz również linkować za pomocą postów. Aby takie rozwiązanie działało, używaj w nich linków URL. Po podaniu adresu strony, którą chcemy udostępnić, Facebook sam zaciąga z niej zdjęcia, nagłówek oraz krótki fragment tekstu, który nie znika po skasowaniu linku z pola tekstowego. Dzięki temu rozwiązaniu posty może wyglądają trochę bardziej estetycznie, jednak tracą swój pozycjonujący potencjał. Co z tym zrobić? Iść na kompromis i zamiast standardowego, czasem bardzo długiego odnośnika, użyć linku przyciętego w skracaczu (np. bitly.com, tnij.pl) i umieszczać najlepiej na początku wpisu. W postach można umieszczać także video z YouTube, które jako własność Google jest lepiej przez nie traktowane niż filmy udostępniane z innych serwisów albo te wrzucone bezpośrednio na Facebooka. Niestety, tutaj trzeba wybrać, co jest dla nas ważniejsze - organiczny zasięg takiego posta czy jego wpływ na pozycjonowanie. Tak jak Google lubi YouTube, tak Facebook za nim nie przepada i ogranicza jego dotarcie, działając na korzyść materiałów wrzuconych bezpośrednio u siebie. Jeszcze jedna ważna sprawa: zanim udostępnisz film musisz pamiętać, żeby go odpowiednio zoptymalizować. Chodzi tutaj o takie działania jak np. ustawienie odpowiedniego tytułu, użycie w opisie słów kluczowych, umieszczenie linku do Twojej strony.

Pozycjonowanie Facebook i jego możliwości. Jak linkować z fanpage'a?

3. Co z nofollow?

Tak, wszystkie linki umieszczane na Facebooku oznaczane są atrybutem nofollow. Dzieje się tak m.in. dlatego, że ogromna ilość zewnętrznych linków wyssałaby z portalu całą moc. Ale spokojnie, gdyby to nie miało sensu, nie rozpisywalibyśmy się o wpływie takiego linkowania na pozycjonowanie. Facebook i jego posty może nie indeksują się zbyt dobrze, ale nie pozostają bez znaczenia na moc Twojej witryny. Po pierwsze, i tak przekazują część zaufania linkowanej stronie. Po drugie, mają naturalny wpływ na strukturę linków, co z pewnością będzie zauważalne w wynikach wyszukiwania, tylko dopiero po dłuższym czasie. Po trzecie, mimo takiego tagowania, w sieci jest dużo informacji wskazujących na to, że linki nofollow mogą mieć pozytywny wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania.

Pozycjonowanie Facebook i jego możliwości. Linki nofollow.

4. Skąd wziąć dobre linki?

Wyznacznikiem wielkości i popularności fanpage'a są oczywiście lajki oraz liczba osób, które o nim mówią. Najlepiej linkować z dużych, popularnych fanpage'y, ponieważ Google łatwiej do nich trafi. Strony z niewielką ilością fanów najlepiej zacząć reklamować i zebrać na nich większe grono użytkowników, bo to właśnie na podstawie Facebook umieszcza je w swoim katalogu. Jeśli nie wiesz, jak się do tego zabrać, polecamy nasz artykuł o tym, jak zdobyć lajki na Facebooku firmy.

Facebook a pozycjonowanie - podsumowanie

Mimo, że pozycjonowanie z wykorzystaniem Facebooka nie daje spektakularnych efektów, na pewno nie należy z niego rezygnować. Po pierwsze, jest wartościowym uzupełnieniem tradycyjnego SEO i bardzo prawdopodobne, że jego wartość wkrótce wzrośnie. Po drugie, prowadzenie fanpage'a samo w sobie ma dużą wartość i z pewnością wyjdzie firmie na dobre - wystarczy wiedzieć, jak to robić.

Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Komentarze

  1. Swego czasu było można bardzo fajne linki z google+ i to dofollow, niestety ludzie nie podchwycili tematu i źródełko wyschło 😉 Co do FB to dochodzi jeszcze popularność i like / share dla danej strony / podstrony. Warto je zbierać, bo jeśli coś jest bardzo popularne, to na pewno google o tym nie zapomni 😉

  2. Jest jeszcze jeden ważny element, od niedawna Google „zaciąga” oceny np. oceny z FB i pokazuje je na wizytówce Google przy innych informacjach o firmie.

  3. Wiele jest informacji o tym, że to wpływa na SEO. Zawsze właśnie zakładałem, że działa to tylko jak jest w dużych ilościach i na mocnych profilach FP, ale pracuję nad jednym, moim zdaniem bardzo dobrym FanPage około 15K polubień, może to nie jakoś bardzo dużo, ale to w zasadzie sami aktywni użytkownicy, pozyskani z reklam. W każdym poście jest url do strony, każdy z postów ma ileś udostępnień i od 50-150 lajków, bo ciekawa branża głównie dla kobiet. Przy czym nie zauważyłem realnego wpływu na pozycję. Aczkolwiek nie twierdzę, że nic nie daje. Także zgadzam się, że warto to robić. No i też ruch kieruje całkiem niezły, ale to też dużo zależy od branży i czy to co się pokazuje się podoba.

  4. „ogromna ilość zewnętrznych linków wyssałaby z portalu całą moc.” – to przesadne uproszczenie. Ogromna ilość zewnętrznych linków może spowodować nałożenie kary ręcznej lub automatyczne wyindeksowywanie strony. Moc portalu może się zmniejszyć, ale nie wyczerpać.

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

european search awards finalist