Jak prowadzić fanpage firmy? 9 sprawdzonych porad

Jak prowadzić fanpage firmy? 9 sprawdzonych porad

Postanowiłeś założyć swojej firmie profil na Facebooku. Wybrałeś kategorię, uzupełniłeś dane firmy, a nawet ustawiłeś zdjęcie w tle, więc wydawać by się mogło, że najtrudniejsze już za Tobą. Bo przecież teraz trzeba już tylko jakoś się dowiedzieć, jak prowadzić fanpage, prawda?

Ostatnio na naszym blogu: Infinite scroll - co to jest i jak wpływa na SEO

Załóżmy taką sytuację: Przeczytałeś jakie są zalety posiadania fanpage’a i postanowiłeś założyć swojej firmie profil na Facebooku. Wybrałeś kategorię, uzupełniłeś dane firmy, a nawet ustawiłeś zdjęcie w tle, więc wydawać by się mogło, że najtrudniejsze już za Tobą. Bo przecież teraz trzeba już tylko jakoś się dowiedzieć jak prowadzić fanpage, prawda?

Otóż nie. Po pierwsze, z pewnością nie tylko. Profil na Facebooku jest dla firmy oknem, przez które klienci zaglądają do środka, więc trzeba się im pokazać od jak najlepszej strony. Nie można sprawy traktować po łebkach, trzeba poświęcić trochę czasu na poszerzenie swojej wiedzy. Po drugie, na pewno nie jakoś, tylko z wiarygodnego źródła. Na przykład z naszego bloga 🙂

1. Tematyka wpisów

Tematyka wpisów jest jedną z rzeczy do ustalenia na samym początku. Z pozoru łatwe zadanie, w praktyce czasami ciężki orzech.

Prowadząc firmowy profil samodzielnie, jedną z najtrudniejszych rzeczy jest oddzielenie swoich prywatnych gustów, poczucia humoru i zainteresowań od gustów, poczucia humoru i zainteresowań Twoich obserwujących. Dlatego ważne jest stworzenie tzw. person, czyli profili typowych użytkowników, na podstawie których będziesz dobierać treści do wrzucenia na fanpage.

Zanim nabierzesz wprawy i wyczujesz swoich fanów, pewnie będą Ci się zdarzać posty, które przejdą bez echa, ale nie przejmuj się tym. Obserwowanie reakcji to kolejny, bardzo dobry sposób selekcjonowania treści, bo czarno na białym pokazuje, co angażuje Twoich fanów. Dlatego testuj, obserwuj i wyciągaj wnioski.

Czy poważny, czy zabawny, content na firmowym Facebooku zawsze powinien być powiązany z Twoją branżą. Przykładowo, jeśli jesteś producentem okien, możesz pisać eksperckie artykuły o szkle, drewnie lub budownictwie i wrzucać zdjęcia zrealizowanych projektów, jakiś żarcik na temat Windowsa czy najnowsze trendy ze świata firanek także mogą się sprawdzić. Daruj sobie jednak filmiki z kotami czy wystąpienia polityków – nie tego oczekują osoby obserwujące Twój profil, które takie niepowiązane posty mogą potraktować jak spam. A stąd już krótka droga do cofnięcia lajka.

 Jaka powinna być tematyka postów na firmowym Facebooku? Jak prowadzić fanpage firmy?

2. Częstotliwość, regularność, pory publikowania

Gdy wybierzesz już kilka motywów przewodnich, które będą przewijać się w Twoich postach, możesz siąść do opracowywania harmonogramu. Będzie to rozkład jazdy fanpage’a, według którego należy publikować kolejne wpisy. Składają się na niego trzy elementy:

Częstotliwość. Jak w wielu innych przypadkach, tu także należy znaleźć złoty środek pomiędzy nachalnością a sporadycznością. Będzie znajdował się w różnych miejscach zależnie od branży, bo o ile serwis informacyjny postuje nawet kilkanaście razy dziennie, to w przypadku sklepu z meblami potrzeby są dużo mniejsze. Nie mniej, dla większości firm optymalnym rozwiązaniem na początek jest publikowanie co drugi lub co trzeci dzień.

Regularność. Przyzwyczajenie fanów do konkretnych dni, w których pojawiają się posty, bardzo dobrze wpływa na ich zasięgi. Warto więc ustalić, jakie treści będą pojawiać się w dane dni i np. w poniedziałki wrzucać zdjęcia swoich realizacji, w środy udostępniać wartościowy artykuł, a w piątki coś luźniejszego.

Pory publikowania. Statystyki, które oferuje Facebook, podpowiedzą Ci jak prowadzić fanpage. Znajdziesz tam m.in. informacje o tym, w jakich godzinach najwięcej Twoich fanów jest zalogowanych, co przyda się do planowania postów. Jak można się domyślić, zasada jest prosta – publikuj w godzinach szczytu.

Jeszcze słówko o samym harmonogramie. Wiele osób uważa go za niepotrzebny dodatek, bo przecież mam tyyyle pomysłów na posty, że mogę pisać je na bieżąco. Tak, a potem nagle okazuje się, że zapodział się link z tym fajnym artykułem, który chciałeś udostępnić i przegapiłeś branżowe święto, o którym warto było wspomnieć, a w ogóle to już jest 15:00 we wtorek, czyli jakieś 30 godzin po czasie, kiedy chciałeś wrzucić nowy post. Harmonogram i planowanie postów bardzo ułatwiają życie i podnoszą jakość Twojego fanpage’a, więc nie ignoruj tego punktu, tylko otwórz Excela i zrób rozpiskę na miesiąc do przodu.

Jak sprawdzić kiedy fani są na Facebooku? Jak prowadzić fanpage firmy?

3. Oryginalność i wartość

Cały content na fanpage’u, który pochodzi od Ciebie, powinien być przemyślany i wartościowy. W idealnym świecie content od fanów też, ale na to niestety nie mamy wpływu 😉

Staraj się, aby Twoje posty były unikatowe, bo to one w głównej mierze przyciągają nowych obserwatorów i utrzymują zainteresowanie starych. Publikuj więc wpisy z firmowego bloga, rób dobrej jakości zdjęcia, twórz infografiki i dziel się swoją wiedzą. Jeśli masz ochotę coś udostępnić, zastanów się dwa razy. Jeśli widziałeś dany artykuł już 3 razy na innych portalach, ludzie zainteresowani branżą pewnie tez już się na niego natknęli, więc nie wniesiesz dla nich niczego nowego, a tylko zmarnujesz miejsce na wartościowy post. Udostępnianie jest okej w dwóch przypadkach: gdy masz pewność, że jesteś pierwszy, lub gdy artykuł nie jest znany, bo np. wymagał poszperania w zagranicznych źródłach czy archiwach. Share’ując takie perełki opatrz je błyskotliwym komentarzem, by czytelnicy nie myśleli o tobie jedynie jak o tablicy ogłoszeniowej.

Internauci lubią wartościowe treści, które często są głównym powodem obserwowania niektórych stron. Dlatego wyjdź im na przeciw i zainteresuj, zaskocz, naucz czegoś. Możliwości jest wiele. Wspomniane wyżej artykuły na blogu, kręcenie krótkich filmików instruktażowych, grafiki z poradami, ciekawostkami, publikowanie analiz, statystyk, a nawet fotografii, których wcześniej nie widzieli oraz cała masa innych rzeczy. Wartością jest także merytoryczne odpowiadanie na wiadomości i komentarze, dlatego jak ognia unikaj oklepanych zwrotów o naszych pracownikach, którzy zajmą się Pana sprawą. Lepiej napisać, że nie jesteś pewien i dasz znać, jak tylko się dowiesz. I oczywiście później odpisać 😉

Wartościowy kontent na fanpage to np. infografika. Jak prowadzić fanpage firmy?

4. Pozyskiwanie fanów

O tym, jak zdobyć lajki na Facebooku firmy, popełniliśmy osobny wpis, jednak warto wspomnieć tutaj o podstawach. A raczej jednej podstawie, którą są fani Twojej marki. To z ich powodu jesteś na Facebooku i z ich powodu chcesz wiedzieć, jak prowadzić fanpage firmy, bo bez nich to wszystko nie miałoby przecież sensu. Warto zainwestować czas i pieniądze w ich pozyskanie, bo dzięki temu wzrośnie popularność i rozpoznawalność Twojej firmy wśród potencjalnych klientów. A we wspomnianym wyżej artykule poznasz aż 10 sposobów na to, co zrobić, by było ich jak najwięcej.

5. Komunikacja

Tutaj przede wszystkim liczy się czas. Klienci nie przez przypadek decydują się na kontakt z fanpage’m, przedkładając go nad pisanie maili i wiszenie na telefonie. Na Facebooku rzeczy dzieją się w czasie rzeczywistym, dlatego komunikacja z klientami za pomocą tego serwisu powinna wyglądać tak samo. Szybka reakcja na komentarze, opinie i wiadomości jest kluczem do porozumienia się z klientem facebookowym i uniknięcia ewentualnego kryzysu. Dobrą metodą jest ustawienie na smartfonie powiadomień, które będą wyskakiwać za każdym razem, gdy na Twoim fanpage’u będzie miała miejsca jakaś aktywność ze strony użytkowników. Ułatwią Ci one monitorowanie sytuacji na bieżąco i dadzą możliwość szybkiej odpowiedzi.

Drugim ważnym składnikiem dobrej komunikacji jest rzetelność odpowiedzi. Ludzie nie lubią, gdy się ich zbywa, ignoruje czy odsyła od pracownika do pracownika, a Facebook jest idealnym narzędziem, do dzielenia się z innymi swoim niezadowoleniem z obsługi w firmie X. Niech Twoje odpowiedzi będą merytoryczne i zgodne z prawdą, a także zwyczajnie miłe, bo sztywne, urzędowe słownictwo nie zdaje tutaj egzaminu. W przypadku, gdy nie znasz odpowiedzi na zadane pytanie, grzecznie daj znać, że odpiszesz gdy zasięgniesz języka lub odeślij do działu, który rzeczywiście zajmuje się danym zagadnieniem – najlepiej do konkretnej osoby.

Nie bez znaczenia pozostaje także styl komunikacji. Język i słownictwo, którego używasz, oraz dystans między firmą a fanami kreują po części wizerunek przedsiębiorstwa. Jeśli chcesz by było ono kojarzone np. ze słowami przyjazny, pomocny czy ekspert,  zastanów się najpierw nad tym, jak powinien wyglądać Twój dialog z klientem. Utrzymującym się od dłuższego czasu trendem jest komunikacja H2H (human to human), czyli podejście, że każdy jest przede wszystkim człowiekiem, a dopiero w drugiej kolejności kupującym, sprzedającym czy partnerem biznesowym.

6. Źródła, prawa autorskie

Każdy, kto choć trochę wie jak prowadzić fanpage, wie też, że czasem ciężko o interesujące materiały. Bo sezon ogórkowy, bo nie brak weny, bo copywriter się spóźnił z postem na bloga i nie ma co wrzucić. Nie warto wtedy zostawiać dziury w harmonogramie, zwłaszcza jeśli fani są przyzwyczajeni do regularnych publikacji. Możesz ratować się inspiracjami, których w sieci nie brakuje, ale nigdy nie zapominaj o podaniu źródła! Pamiętaj, że tak często widywane oznaczenie źródło: Internet nie jest prawidłowe, dlatego najlepiej podać bezpośredni adres do użytego materiału. Możesz skorzystać ze skracacza linków, dzięki któremu będzie wyglądał bardziej estetycznie.

W niektórych przypadkach podanie źródła nie jest jednak wystarczające, dlatego warto zapoznać się z rodzajami i warunkami licencji Creative Commons, które jasno opisuje np. ten artykuł na Wikipedii: Licencje Creative Commons. Wśród wielu osób wciąż pokutuje przekonanie, że materiały z Internetu są za darmo i nie wiele robią sobie z praw autorskich. Czasem nielegalne wykorzystanie plików ujdzie płazem, innym razem można wpaść w spore kłopoty, ze sprawą sądową i zapłatą wysokiego odszkodowania włącznie. Naprawdę nie warto ryzykować.

Okazuje się, że trzeba też uważać na udostępnianie treści z innych fanpage’y za pomocą przycisku Udostępnij, bo i przez to możemy napytać sobie biedy. Ciekawy przypadek został opisany w tym artykule na blogu Wojciecha Wawrzaka.

Rodzaje licencji Creative Commons. Jak prowadzić fanpage firmy?

7. Spójność i konsekwencja

To, czy fanpage jest prowadzony konsekwentnie, widać już po przescrollowaniu kilkunastu wcześniejszych postów. Warto o tę konsekwencję zadbać, by profil firmy wyglądał przejrzyście, harmonijnie i profesjonalnie.

Na początku zadbaj o grafikę. Jeśli wrzucasz zdjęcia opatrzone logo firmy w rogu, nie zmieniaj ich nagle na zdjęcia w ramkach, a za chwilę znowu na coś innego. Trzymaj się firmowej kolorystyki i używaj jej przy tworzeniu wszelkich grafik, a jeśli publikujesz serie, np. cytaty czy ciekawostki, zawsze korzystaj z tego samego szablonu.

Następnie zastanów się, jak sprawić, by profil na Facebooku był spójny ze stroną internetową Twojej firmy oraz szerzej: z jej misją, wizją i wartościami. Fanpage powinien być więc przedłużeniem strony oraz środkiem przekazu szerszych, bardziej szczegółowych informacji o przedsiębiorstwie. Przykładowo, jeśli zajmujesz się tworzeniem oprogramowania, a poza tym Twoja firma prowadzi charytatywny program pomocy w nauce, na Facebooku możesz wrzucać zdjęcia nowych komputerów, informacje z branży, linki do organizowanych wydarzeń dobroczynnych, cytaty, z którymi utożsamia się Twój biznes, informacje o rocznicy powstania firmy czy urodzinach kolegi z zespołu. Słowem – wszystko, co związane z firmą, a na stronie www pozostałoby niezauważone.

Spójna szata graficzna na fanpage. Jak prowadzić fanpage firmy?

8. Angażowanie

Analitycy mediów społecznościowych jak jeden mąż głoszą, że już nie zasięgi są najważniejsze, a zaangażowana społeczność. I mają rację, bo zaangażowany fan czuje się związany z marką, chętniej wybiera jej produkty i poleca swoim znajomym, robiąc tym samym świetną reklamę. Wypróbuj więc kilka sposobów jak prowadzić fanpage, by wzbudzać zainteresowanie i wybierz najlepsze dla siebie. Oto kilka z nich:

Posty z obrazkiem. Nigdy nie wrzucaj samego tekstu, bo choćby był arcyciekawy, mało kto go przeczyta. Dlaczego? Dlatego, że ginie w tłumie. Zawsze dodawaj zdjęcie lub grafikę, które pomogą złapać spojrzenie użytkownika i przyciągnąć jego uwagę.

Infografiki. Internauci uwielbiają infografiki, bo przekazują wiedzę w przyjazny, łatwy do zapamiętania sposób. Warto więc od czasu do czasu przysiąść nad odpowiednim narzędziem i stworzyć obrazkowe zestawienie danych, np. na temat Twojej firmy.

Pytania. Pytaj swoich fanów o rzeczy, o których chcą mówić. Gdy np. udostępniasz informację o ważnej dla branży nowej ustawie zapytaj, jakich spodziewają się konsekwencji. Publikuj zdjęcia kilku produktów jednocześnie z prośbą o wybranie najlepszego, albo zapytaj, jaka data na rozpoczęcie konkursu najbardziej im odpowiada. Ludzie lubią, gdy ktoś się nimi interesuje,a  jeszcze bardziej lubią dzielić się swoim zdaniem na różne tematy – zwłaszcza w Internecie. Wystarczy ich trochę zachęcić.

Rozmowa. Nie mów do swoich fanów, tylko z nimi rozmawiaj. Zagaduj, dopytuj i ciągnij za język, a krótka wymiana komentarzy może zamienić się w owocną dyskusję.

Timing. Publikuj w godzinach szczytu, aby jak najwięcej osób widziało Twoje posty i miało szansę na nie odpowiedzieć.

Polecenia. Na końcu postów dodawaj zdania typu „podzielcie się zdjęciami”  czy „powiedz, co Ty zrobiłbyś w takiej sytuacji” – oczywiście wtedy, gdy pasują do kontekstu. Częstym powodem niechęci do udzielania się jest obawa, że nasza wypowiedź nikogo nie zainteresuje, a czasem zwyczajnie nam się nie chce. Wystarczy mały bodziec, by pchnąć kogoś do działania.

Jak angażować fanów na Facebooku? Jak prowadzić fanpage firmy?

9. Monitoring i analizowanie statystyk

Monitorowanie działań i wyciąganie wniosków jest jednym z kluczowych elementów prowadzenia efektywnego fanpage’a. Pozwala sprawdzić, jakie treści najbardziej interesują Twoich fanów, co  najskuteczniej skłania ich do zakupów, jak najlepiej dopasować reklamy i pozyskać bardzo wiele innych informacji. Oczywiście informacje same w sobie nie usprawnią Twojej pracy, dlatego musisz je wnikliwie analizować. Wnioski wyciągnięte z owych analiz staną się podstawą do modyfikacji strategii i optymalizacji Twoich działań. Facebook ciągle ewoluuje, zmianom ulegają jego algorytmy, co chwilę pojawiają się nowe opcje i zmieniają trendy, więc i Ty musisz być aktywny, by za tym wszystkim nadążyć.

.

Facebook może być prosty, jeśli poświęci się mu wystarczająco dużo uwagi. Można zajmować się nim samemu, można też przekazać to zadanie profesjonalistom, którzy wiedzą jak prowadzić fanpage firmy tak, by realizować założone cele. Zanim podejmiesz decyzję, zobacz jeszcze nasz wcześniejszy wpis, gdzie wyjaśniamy ile kosztuje prowadzenie fanpage.

  4,50 / 5 ( 2 )
Autor
Agencja SEO / SEM - Delante

Agencja SEO / SEM

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.