Pozycjonowanie software house – wszystko co musisz wiedzieć

Pozycjonowanie software house – wszystko co musisz wiedzieć

Aby skutecznie zadbać o SEO software house potrzebna jest przemyślana, konsekwentnie wdrażana strategia. Co powinno znaleźć się w takiej strategii? Na co szczególnie powinni zwracać uwagę producenci oprogramowania i firmy z branży IT? Aby odpowiedzieć na te pytania, przygotowaliśmy poradnik o pozycjonowaniu software house. Zapraszamy!

Ostatnio na naszym blogu: Przebudowa strony a SEO

Chociaż tekst ten powstał przede wszystkim z myślą o software house’ach, to zawiera wskazówki, które można wykorzystać do poprawy ruchu organicznego, pozyskiwania potencjalnych klientów online oraz zwiększenia przychodów także w firmach o innym profilu działalności. Poprzez właściwą troskę o widoczność w internecie, można skutecznie rozwinąć biznes IT niezależnie od tego, czy firma oferuje rozwiązania przeznaczone dla klientów indywidualnych, czy w ramach współpracy B2B proponuje partnerom rozwiązania SaaS (Software as a Service).

Jeśli chcesz przeczytać o pozycjonowaniu w branży IT, to taki wpis mamy już na naszym blogu: Czy branża IT też musi się pozycjonować?

Kilka słów o software house

Krótko mówiąc, firma software house to taka, która przede wszystkim zajmuje się tworzeniem oprogramowania. I choć samo pojęcie software house jest jeszcze stosunkowo nowe, to dostarczane przez tego typu firmy usługi są obecnie jednymi z najbardziej pożądanych na rynku technologicznym. Jakie to usługi? Przykładowo jest to tworzenie stron internetowych, aplikacji mobilnych, e-sklepów czy programowanie. Rola software house’u nie kończy się oczywiście na samym “tworzeniu”, a polega też na późniejszym wdrażaniu zaproponowanych rozwiązań czy administracji (czyli opieką, rozwiązywaniem problemów, odpowiadaniem na pytania dot. użytkowania itp.).

Zanim przejdziemy do strategii SEO dla software house, powiedzmy sobie krótko o czynnikach, które mają największy wpływ na pozycję strony w wyszukiwarce.

Najważniejsze czynniki mające wpływ na SEO

Google wykorzystuje bardzo złożony algorytm i bierze w nim pod uwagę ponad 200 różnych czynników rankingowych. Oficjalnie jednak, w 2016 roku, wskazano trzy najważniejsze elementy, które zasadniczo wpływają na SEO i tym samym na pozycję w wynikach wyszukiwania (SERP), są to: linkowanie, jakość treści i doświadczenia użytkownika (źródło: Ithex.pl). Dane te są w pełni aktualne również w 2020 roku.

1. Linkowanie (Link Building)

Najważniejsze w Link Buildingu jest pozyskiwanie linków zewnętrznych z wartościowych źródeł. Linki odsyłające do strony internetowej świadczą o tym, że jest niezawodna i zasługuje na zaufanie użytkowników. Każdy link, który pochodzi z wysokiej jakości strony internetowej można porównać do otrzymania listu polecającego od znanej osoby z branży.

Nie można oczywiście zapominać o linkach wychodzących i wewnętrznych. Jeżeli na stronie internetowej znajdzie się link odsyłający do innej zaufanej witryny, dla Google jest to sygnał, że na tej stronie znajdują się rzetelne i godne polecenia treści. Ponadto linki wychodzące wskazują algorytmom Google na branżę, w której działa firma. Linki wewnętrzne natomiast kierują do treści, które już znajdują się w rankingu Google. Stanowią one dodatkową wartość dla odbiorców, ponieważ jednym kliknięciem mogą przejść do powiązanych treści. Linki wewnętrzne również mogą wpłynąć na pozycję strony w rankingu.

Więcej o dobrych praktykach linkowania przeczytasz w innym wpisie na naszym blogu: Najważniejsze zasady dobrego linkowania

Co może zrobić software house, żeby poprawić SEO?
Postaraj się o linki zewnętrzne z wartościowych źródeł w branży IT, na przykład portali branżowych, czy cenionych blogów. Jeśli działasz na rynku międzynarodowym, warto zainteresować się witrynami takimi jak np. Medium.com, TechCrunch.com, TheNextWeb.com, Wired.com czy DigitalTrends.com.

pozycjonowanie software house - linkowanie
źródło: The Next Web

2. Jakość treści

Jakość umieszczanych treści na stronie jest najważniejsza. Nawet najlepsza strategia SEO nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, jeżeli strona będzie zawierała treści o niskiej jakości, lub – jeszcze gorzej – duplicate content. Dziś SEO nie polega już tylko na optymalizowaniu słów kluczowych. Najważniejszą kwestią, na jakiej należy się skoncentrować jest to, czy treści na stronie spełniają cel wyszukiwania użytkowników (Search Intent). Dzięki najnowszej aktualizacji, algorytm BERT Google coraz lepiej rozpoznaje, czy treść ze strony internetowej może zaspokoić oczekiwania użytkownika wyszukiwarki. Na tej podstawie wybiera, które strony zostaną wyświetlone w wynikach wyszukiwania dla danego zapytania.

Co może zrobić software house, żeby poprawić SEO?
Zadbać o unikalne, wysokiej jakości treści na stronie. Doskonale w tym celu sprawdzi się regularnie prowadzony blog, na którym software house będzie dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem.

3. Doświadczenie użytkowników

Misją wyszukiwarki Google jest zapewnienie użytkownikom odpowiednich i wiarygodnych wyników wyszukiwania. Aby osiągnąć zamierzony cel, algorytm Google jest stale ulepszany. Jednym z głównych usprawnień ostatnich lat jest wprowadzony w 2016 roku Google RankBrain, oparty na sztucznej inteligencji. Wyszukiwarka jest coraz skuteczniejsza w mierzeniu i rozpoznawaniu doświadczeń użytkowników w czasie rzeczywistym. Algorytm bierze pod uwagę w szczególności:

  • Współczynnik odrzuceń – odsetek odwiedzających, którzy opuszczają witrynę po obejrzeniu tylko jednej strony;
  • Czas przebywania – wskazuje jak długo użytkownicy przebywają na stronie internetowej;
  • Współczynnik klikalności (CTR) – odsetek użytkowników, którzy klikają w wynik wyszukiwania na liście SERP i odwiedzają witrynę.

Te trzy czynniki mają wpływ na to, czy witryna zostanie uznana przez Google za odpowiednią dla danego zapytania użytkownika a treści odpowiadają intencjom jego wyszukiwania.

Co może zrobić software house, żeby poprawić SEO?
Przede wszystkim – dostarczać użytkownikowi dokładnie to, czego się spodziewa. Strona powinna być przejrzysta i zrozumiała dla osoby spoza branży IT, a treści zawarte na niej – ciekawe i praktyczne.

Nadal najważniejsza jest treść

Wszystkie trzy wyżej opisane elementy skupiają się wokół jakości i trafności treści na stronie internetowej. Dlatego w dalszej części przewodnika to właśnie optymalizacja treści będzie stanowiła centrum strategii SEO dla firm programistycznych.

Sześciostopniowa strategia SEO dla Software House

Skuteczna strategia pozycjonowania software house powinna obejmować sześć poniżej opisanych elementów. Każdy z nich ma znaczący wpływ na to jaką finalnie pozycję w SERP zajmie Twoja firma.

Planowanie i tworzenie treści

Niestety nie istnieje droga na skróty. Aby uzyskać pożądany wynik działań SEO konieczne jest dbanie o wysokiej jakości treści. Optymalizacje SEO tylko zwiększą wydajność już funkcjonujących treści. Żadna ilość taktyk i optymalizacji nie może pomóc w pozycjonowaniu contentu niskiej jakości.

Firmy, które tworzą oprogramowanie stale się rozwijają, aby sprostać wymaganiom rynku. Dzięki temu są doskonale przygotowane pod kątem merytorycznym i praktycznym do tworzenia kreatywnych oraz unikalnych treści. Warto to wykorzystać.

Dobrym pomysłem jest prowadzenie bloga firmowego, który może dobrze wpływać nie tylko na Twój wizerunek, ale i pozycje w wyszukiwarce. Co więcej, dzięki niemu masz możliwość edukowania obecnych i potencjalnych klientów. Software house to niełatwa i specjalistyczna branża, wiele w niej pojęć niezrozumiałych dla kompletnego laika. Dlatego warto wyjść naprzeciw zainteresowanym użytkownikom i rozwiać ich wątpliwości – z czasem może Ci się to bardzo opłacić 😉 Warto jednak rozróżnić i zrównoważyć treści tworzone dla osób o wiedzy podstawowej (czy nawet zerowej), a dla tych, którzy zaglądają na Twojego bloga by dodatkowo podszlifować czy zaktualizować swoją – już specjalistyczną – wiedzę.

Pozycjonowanie software house - blog
Blog na stronie software house, źródło: Codete.com

Dobrym rozwiązaniem może okazać się również umieszczenie na stronie sekcji FAQ, czyli najczęściej zadawanych pytań. Jak już wspomnieliśmy, software house to branża pełna zagadek, a sekcja FAQ jest nie tylko dobrym sposobem na szybkie i sprawne udzielenie odpowiedzi na pytania użytkowników, ale też na wsparcie  Twojego SEO. Jeśli chcesz zobaczyć, jaki wpływ na SEO ma sekcja FAQ, to pisaliśmy już o tym na naszym blogu.

Pozycjonowanie software house - FAQ
FAQ na stronie software house, źródło: Boring Owl

Dobra rada!

Pamiętaj, że tworzysz treść dla odbiorców. Naturalnie musisz dbać o słowa kluczowe, ale nie skupiaj się na ich gęstości. Skoncentruj się na dostarczaniu kompleksowych treści, które będą wartościowe dla czytelnika. Tylko w ten sposób będziesz w stanie wykreować pozycję eksperta i prawdziwego specjalisty w branży.

Słowa kluczowe

Jednym z podstawowych aspektów strategii SEO jest znalezienie odpowiednich słów kluczowych. Chociaż wspominaliśmy, że dziś SEO nie polega wyłącznie na ich optymalizacji, to jednak nadal jest to ważny element, o którym nie można zapominać. Podczas ustalania słów kluczowych niezwykle ważne jest określenie, kim są docelowi odbiorcy. Pomocne może okazać się określenie persony, czyli “twarzy” Twojej grupy docelowej, sylwetki potencjalnego odbiorcy.

Dokładne zrozumienie odbiorców i ich potrzeb pozwala efektywniej dobierać docelowe słowa kluczowe. Bez względu na to, jak bardzo popularne byłoby dane słowo kluczowe wśród użytkowników, musi być również związane z profilem działalności firmy.

Dobrym rozwiązaniem może okazać się strategia oparta na SEO szerokim, czyli takim, które skupia się na pozycjonowaniu wielu szczegółowych i rozbudowanych fraz, tzw. long-taili. Taka strategia pozwala nam trafiać do zdecydowanych użytkowników, którzy poszukują konkretnych usług. W przypadku software house frazą długiego ogona (long-tail) może być:

  • “budowa aplikacji mobilnej”
  • “tworzenie prototypu systemu informatycznego”
  • “projektowanie graficzne aplikacji mobilnych”

Więcej o szerokim SEO przeczytasz we wpisie: Pozycjonowanie szerokie – jakie zalety ma long tail?

Dobra rada!

Słowa kluczowe mają pomóc osiągnąć cele SEO, a nie odwrotnie. Na przykład, jeśli Twoim celem SEO jest generowanie większej liczby potencjalnych klientów dla firmy programistycznej, to słowa kluczowe powinny mieć charakter informacyjny, aby przyciągnąć potencjalnych klientów, którzy poszukują odpowiedzi na pytania w internecie.

Linkowanie

Tak jak wskazaliśmy na początku poradnika – linki zwrotne to jeden z trzech najważniejszych czynników rankingowych. Ponownie, sekretem uzyskania wysokiej jakości linków zwrotnych jest jakość treści. Jeśli treści na stronie są dobre i zawierają interesujące użytkowników informacje, wcześniej czy później zostaną docenione w formie linku odsyłającego.

Dobra rada!

Firmy IT szczególnie lubią udostępniać na swoich stronach różne dane. Liczby są w końcu językiem biznesu. Jeżeli posiadasz wiedzę o najnowszych trendach, badaniach, ankietach przeprowadzanych wśród klientów – powinieneś je publikować i „podrzucać” do najważniejszych mediów branżowych, a linki zwrotne zaczną się pojawiać. Firmy, które udostępniają dane dotyczące oprogramowania zazwyczaj podają link do oryginalnego źródła.

Promuj swoje treści!

Bez względu na to, jak dobra jest treść, nie przyniesie ona wartości – ani SEO ani żadnej innej – gdy nikt tak naprawdę o niej nie wie. Promocja treści jest prawdopodobnie jeszcze ważniejsza niż proces samego ich tworzenia.

Obecność w mediach społecznościowych nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym dla SEO. Może jednak pośrednio wpływać na uzyskiwane wyniki. Social media to miejsce, w którym przebywa ponad 3 miliardy aktywnych użytkowników dziennie (źródło: statista.com). Ekspozycja w mediach społecznościowych przełoży się na maksymalizację możliwości pozyskania potencjalnych klientów.

Pozycjonowanie software house - social media
Profil na Facebooku software house Boring Owl

Social media to również świetne miejsce do przeprowadzania badań rynkowych, dzięki którym można lepiej zrozumieć odbiorców, a to z kolei przyczyni się do tworzenia bardziej wartościowych treści. Ponadto social media pozwalają promować treści wśród osób, które już są zainteresowane tematem. Dzięki temu użytkownicy będą wchodzić na firmową stronę internetową z konkretną intencją, przez co wzrośnie ich czas przebywania na stronie oraz spadnie współczynnik odrzuceń.

Dobra rada!

Promuj swoje treści za pośrednictwem wszystkich dostępnych kanałów, a kiedy tylko możesz, staraj się uzyskać linki odsyłające na stronę internetową Twojej firmy. Na przykład, jeśli pracujesz z wpływowymi osobami w niszach technologicznych czy programistycznych, to w celu promowania swoich treści możesz poprosić o link zwrotny z ich strony internetowej.

Publikuj gościnne wpisy

Dostarczanie unikatowych, wysokojakościowych treści do często odwiedzanych witryn to nadal świetny sposób na rozpowszechnianie informacji o oferowanych rozwiązaniach i okazja do zdobycia nowych klientów. Ponadto dla danego słowa kluczowego strona firmy może pojawić się tylko raz w wynikach wyszukiwania. Jeżeli natomiast firma publikuje posty o podobnej tematyce na innych stronach to istnieje możliwość, że treści pojawią się w wielu bezpłatnych wynikach na pierwszej stronie!

Nawet jeżeli linki zwrotne w gościnnych postach zostaną zdewaluowane przez Google, to poprzez dzielenie się spostrzeżeniami z nowymi odbiorcami można zainspirować ich do udostępnienia witryny i linku do niej.

Kluczem do udanego blogowania jako gość jest znalezienie odpowiednich stron internetowych. Najlepiej szukać takich, które mają wysokie parametry witryny i związane są z naszą branżą. Ważne jest, aby posiadały grupę odbiorców zgodną z docelowymi odbiorcami danego software house. Dobrze, jeżeli dana strona posiada ścisłe wytyczne dotyczące opublikowanych treści przez osoby z zewnątrz. Jeżeli bowiem, obok dodanego gościnnego postu o tworzeniu oprogramowania, zamieszczony zostanie wpis o wózkach dla dzieci, najprawdopodobniej nie przyniesie on oczekiwanego rezultatu.

Dobra rada!

Dobrze zastanów się gdzie umieszczać linki. Zły dobór stron źródłowych nie tylko nie pomoże, ale może wręcz zaszkodzić! Więcej o guest postingu pisaliśmy w innym wpisie na naszym blogu, wpadnij po kilka wskazówek: Guest Posting – czym jest, czy warto go stosować i jak się ma do SEO?

Monitoruj informacje o Twojej firmie

Sam fakt, że bloger bądź inne przedsiębiorstwo w swojej publikacji odwołuje się do treści zamieszczonej na stronie firmy programistycznej nie powoduje, że automatycznie użytkownicy zostaną do niej przekierowani. Wiele razy, gdy blogerzy odwołują się do udostępnionych przez software house treści lub cytują jednego z pracowników po prostu zapominają o dołączeniu linku lub pozyskują informacje z zupełnie innej strony. Monitorując wzmianki o marce, które pojawiają się w internecie można szybko do nich dotrzeć i poprosić o zamieszczenie linku do strony firmy.

Dobra rada:

Sugerujemy zarejestrowanie się w bezpłatnych alertach Google dla nazwy Twojej firmy i domeny witryny. Dzięki temu za każdym razem, gdy gdzieś pojawi się wzmianka o Twojej firmie zostaniesz o tym poinformowany.. Można też skorzystać z rozwiązań komercyjnych oferujących monitoring internetu, takich jak Brand24 czy SentiOne.

Mamy nadzieję, że po zapoznaniu się z naszą sześciostopniową strategią SEO dla software house tematyka pozycjonowania w Google jest Ci znacznie bliższa! Jeśli potrzebujesz pomocy z SEO w Twojej firmie, jesteśmy do Twojej dyspozycji! Już dziś zacznij razem z nami budować pozycję swojej marki w internecie. Jesteśmy do Twojej dyspozycji!

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.