Sposób projektowania stron internetowych i aplikacji ulega ciągłej ewolucji odzwierciedlając zarówno rosnące wymagania odbiorców, jak i zmieniające się trendy estetyczne. Przesycenie informacjami i bodźcami wizualnymi skłania projektantów do poszukiwania nowych, uproszczonych rozwiązań.
Zjawisko to ma swoje odzwierciedlenie w psychologii kolorów, która staje się kluczowym elementem w kreowaniu bardziej dostępnych, inkluzywnych i minimalistycznych interfejsów. Obecnie zauważalny jest trend związany z wykorzystaniem mniej intensywnych barw oraz jak najbardziej przejrzystych układów graficznych.
Głównym celem współczesnego współczesnego projektowania interfejsów i stron jest uproszczenie doświadczeń użytkownika, przy jednoczesnym zachowaniu estetycznego wymiaru i funkcjonalności. Kolory odgrywają tu fundamentalną rolę – stają się nie tylko narzędziem wizualnym, ale i sposobem na stworzenie bardziej angażujących i przyjaznych dla użytkownika cyfrowych przestrzeni.
W 2024 roku uwagę świata projektantów zwracają kolory, które mają znaczący wpływ na emocje i zachowania odbiorców, a ich zastosowanie w projektowaniu stron internetowych i logotypach staje się coraz bardziej wyrafinowane. Zastosowanie animacji w projektowaniu logotypów, na przykład, może wzmocnić ich zdolność do przyciągania uwagi i angażowania odbiorców, przy czym kolory odgrywają kluczową rolę w tym procesie.
Wedle przeprowadzonych badań aż 65% konsumentów uważa kolor za bardzo ważny czynnik przy wyborze produktów codziennego użytku. Różne barwy wywołują różne emocje i reakcje fizyczne, co ma ogromne znaczenie w kontekście marketingu i projektowania.
Wspomnieliśmy już o trendach. Tyczą się one też konkretnych kwestii dotyczących psychologii kolorów w projektowaniu stron (i nie tylko!). Dla przykładu wykorzystanie gradientów – połączenie kolorów może być niezwykle zapadającym w pamięć wyróżnikiem, wokół którego można obudować nawet całość identyfikacji wizualnej marki.
Niektóre przeglądy wymieniają nawet konkretne kolory, które warto wykorzystać na stronie internetowej. Każdemu z nich można przyporządkować konkretne skojarzenie i wykorzystać w odpowiednim kontekście. Może to być metaliczny wyróżnik typografii, nasycony kolor widoczny na buttonach i CTA czy wykorzystanie klasycznego zestawienia czerni i bieli, aby dać więcej przestrzeni bardziej nietypowym elementom wizualnym.
Tak naprawdę to my sami nadajemy kolorom znaczenie – nie powinno więc być niczym dziwnym, że w psychologii kolorów poszczególne barwy mają określone konotacje. Czerwień związana jest z energią i pasją, niebieski wyraża spokój i stabilność, a zielony kojarzy się z przyrodą i wzrostem. Oczywistym jest zatem, że wykorzystanie tych barw w projektowaniu UX może wpływać na sposób, w jaki użytkownicy odbierają stronę internetową czy aplikację.
Co ciekawe – preferencje kolorystyczne mogą różnić się w zależności od wieku, płci czy przynależności kulturowej. Europejczycy będą inaczej postrzegać konotacje bieli, niż osoby pochodzące z Azji; dla kultur Wschodu jest to symbol żałoby – skojarzenia są raczej negatywne. Inaczej też podejdziemy do tworzenia kolorystyki w zależności od tego, czy nasza grupa docelowa to w większości mężczyźni, czy kobiety. Dla pierwszej grupy lepsze będą stanowcze, nasycone kolory; użytkowniczki wolą zaś stonowane odcienie.
Tu dochodzimy do tematu doboru palety barw i jeśli chcemy w tym kontekście zadbać o pozytywne doświadczenia użytkowników – pamiętajmy o zasadzie 60-30-10.
Zasada 60-30-10 w projektowaniu UX jest prostą, ale skuteczną metodą, która pomaga w tworzeniu zrównoważonych i estetycznych interfejsów dla użytkownika. Podstawowe założenia tej zasady to podział kolorów na:
Dominujący kolor powinien być kolorem neutralnym lub o niskim nasyceniu – takim, który nie przytłacza reszty projektu. Idealnie sprawdzi się jako tło strony czy interfejsu.
Kolor uzupełniający możemy zastosować w pobocznych obszarach – mogą to być boczne paski czy dodatkowe sekcje. Wszystko po to, aby stworzyć kontrast i wzbudzić zainteresowanie.
Akcent kolorystyczny powinien być najbardziej wyrazisty i stosowany oszczędnie. Właśnie ten kolor będzie idealny, aby stworzyć skuteczne CTA i inne kluczowe elementy, które chcemy wyróżnić i podsunąć użytkownikowi.
Paletę bazującą na zasadzie 60-30-10 możemy z łatwością stworzyć sami! Mogą posłużyć nam do tego różnorodne narzędzia dostępne online, jednak istnieje prosta metoda, która pozwoli nam zrobić to własnoręcznie.
Aby to zrobić, będziemy musieli nieco pobawić się z jednym z modeli opisowych dla kolorów, czyli HSL: odcieniem, nasyceniem i jasnością. Proces wygląda następująco:
Korzystając z tych własności możemy także zrobić to w nieco inny sposób. Tu wystarczy nam sam parametr jasności danego koloru.
Warto stosować się do tej metody, aby maksymalnie ujednolicić interfejs czy projektowaną stronę. Uproszczona, charakterystyczna paleta kolorów to jeden z czynników, które pomagają użytkownikom zapamiętać i skojarzyć interfejs, który do nich kierujemy – a to wszak pozytywnie wpływa na to, jak jest on przez nich odbierany.
Jak psychologia kolorów w UX ma się do biznesu? Znając już trendy, preferencje użytkowników czy zasady zastanówmy się, jak wpływa to na konwersje na stronach internetowych.
Pod kątem budowania zaufania i wiarygodności kolory takie, jak spokojny błękit czy zieleń mogą wzbudzać zaufanie (i zachęcić użytkowników do podjęcia działania z pełnym spokojem), podczas gdy zbyt jasne i ostre barwy mogą wywoływać niepokój i niechęć do zakupu.
Intensywne, kontrastujące barwy można jednak wykorzystać pozytywnie – przyciski zawierające CTA, które wyróżniają się na stronie dzięki kontrastującym kolorom, są bardziej zauważalne i skłaniają użytkowników do kliknięcia. A to już bezpośrednio może prowadzić do optymalizacji konwersji.
Stałe używanie określonych kolorów w kontekście brandu (na przykład dobrze znana wszystkim czerwień Coca-Coli) może prowadzić do silnego skojarzenia marki z tym kolorem. Warto pamiętać o tym w kontekście identyfikacji wizualnej marki – to również może mieć wpływ na pozytywne skojarzenia użytkowników i większą chęć do skonwertowania.
Wysoki kontrast między tłem a tekstem poprawia czytelność, co może prowadzić do zwiększonego zaangażowania, a w dalszym etapie do konwersji. Warto jednak uważać – zbyt duże nasycenie może być przytłaczające dla użytkownika, a zbyt niskie może sprawić, że strona będzie wyglądać na nieatrakcyjną wizualnie. Weryfikacja kolorystyki jest też elementem audytu UX, gdzie sprawdzamy, czy najważniejsze elementy (np. z punktu widzenia ścieżki konwersji), rzeczywiście wyglądają na najważniejsze – to znaczy są odpowiednio oznaczone i widocznie się wyróżniają.
Pamiętajmy, że kolory mają niebagatelne znaczenie w UI i UX! Psychologia kolorów w projektowaniu to potężne narzędzie, które możemy wykorzystać na swoją korzyść: aby stworzyć estetyczny, przyciągający interfejs, dopasować kolorystykę do naszej grupy docelowej czy wreszcie posłużyć do zwiększenia współczynnika konwersji.
Warto śledzić trendy i badania, które opisują jak tego rodzaju elementy wpływają na postrzeganie naszych stron czy aplikacji. Tu każdy szczegół ma znaczenie, a obecny kierunek wskazuje nam, że często mniej znaczy lepiej: nie tylko pod kątem projektowania samych interfejsów, ale i ich kolorystyki, co idealnie obrazuje zasada 60-30-10.
A może zastanawiasz się, czy UX na prowadzonej przez Ciebie stronie jest pozytywny i właściwie wykorzystujesz kolory w interfejsie? Napisz do nas! Przeprowadzimy analizę UX Twojej strony i wskażemy, co możesz zrobić, aby osiągnąć jeszcze wyższe wyniki.