Treści na stronę główną sklepu internetowego – musi być ich dużo?

Treści na stronę główną sklepu internetowego – musi być ich dużo?

Strona główna sklepu internetowego powinna być zoptymalizowana pod SEO – to oczywiste. Ale czy każda strona główna potrzebuje bogatej treści? Jak wygląda sytuacja w 5 branżach na polskim rynku i co zrobić, aby nie skończyć ze ścianą tekstu, który zamiast zwiększyć konwersję, odstraszy użytkowników?

Spis treści:

Ile słów powinno znaleźć się na stronie głównej sklepu internetowego?

W sieci można znaleźć wiele różnych wytycznych dotyczących tego, ile treści powinna zawierać strona główna sklepu internetowego. Najprostszą odpowiedzią z punktu widzenia SEO jest: im więcej, tym lepiej. W końcu im więcej treści znajduje się na Twojej stronie, tym więcej informacji dostarczasz wyszukiwarkom i jednocześnie zwiększasz szanse na wyświetlanie się w SERPach.

Nie może Ci jednak umknąć aspekt UX-owy, który wielokrotnie poruszymy w tym artykule – jeśli bowiem nie zaprojektujesz treści poprawnie, użytkownicy zamiast spędzić na stronie dużo czasu, będą chcieli z niej jak najszybciej uciec, przerażeni nieczytelnym blokiem tekstu napisanego dla nikogo. Nie możesz więc przytłoczyć użytkownika, ale musisz przyciągnąć roboty Google – jak to zrobić?

500 słów – zdrowy złoty środek

Najczęstszą rekomendacją jest umieszczenie na stronie głównej contentu o długości minimum 300, najlepiej ok. 500 wyrazów, ale w szczególnie konkurencyjnych branżach może być to jeszcze więcej, nawet do 1500. Warto dodać, że w tę liczbę nie wliczamy treści linków prowadzących do kategorii, menu czy wyróżnionych produktów. Niech treść będzie ściśle powiązana z Twoją działalnością, nie zaś sztuczna i naszpikowana frazami kluczowymi – doświadczenie użytkownika na etapie zapoznawania się ze stroną główną sklepu internetowego jest kluczowe, to w końcu Twoja często jedyna szansa na zrobienie dobrego wrażenia.

Zapamiętaj: najczęściej zalecana objętość treści na stronie głównej to ok. 500 wyrazów, jednak może ona różnić się w zależności od wymagań branży, preferencji użytkowników oraz innych czynników.

Po co dużo treści na stronie głównej? 5 powodów

Czy sugerowana liczba słów na stronie głównej ma być zbiorem przypadkowych słów, których nikt nie przeczyta? W żadnym wypadku. Tworząc content powinieneś dążyć do tego, by był on dla czytelników interesujący. Dlaczego więc nie zawrzeć wszystkiego, co masz do powiedzenia, w pięciu trafnych zdaniach, i odpuścić sobie optymalizację rozbudowanego tekstu pod SEO? Powodów jest co najmniej kilka, wśród nich:

1. Maksymalizujesz dwell time użytkowników

Dwell time to jeden z czynników, dzięki którym Google analizuje doświadczenia użytkowników związane z wyświetlanymi im wynikami. Określa odstęp czasu, który mija pomiędzy kliknięciem w link do strony a powrotem do strony wyników, czyli pokazuje, ile sekund czy minut użytkownik spędza na Twojej stronie. Pozwala więc zinterpretować, czy wyświetlony wynik był trafny, czy też użytkownik szybko uciekł ze strony, bo nie znalazł tam tego, czego szukał.

Bogata w content strona główna wydłuża dwell time i pozwala użytkownikowi zapoznać się z treścią we własnym tempie, angażując go i pomagając zapamiętać doświadczenie – oby pozytywne! – związane z Twoją witryną na dłużej. Długi dwell time mówi wyszukiwarce, że wyświetlenie tego wyniku było dobrym wyborem, a strona jest interesująca i godna zaufania, użytkownicy zaś chętnie spędzają na niej czas. Więcej contentu = więcej scrollowania!

2. Ułatwiasz sobie pracę z frazami kluczowymi

Mała ilość tekstu sprawi, że trudno będzie Ci umieścić na stronie głównej wybrane frazy kluczowe – biorąc pod uwagę, że według wielu źródeł zagęszczenie fraz w tekście nie powinno przekraczać 2% jego objętości (według Fleur Heesen z Yoast zakres idealny to 0.5-3%), w krótkim wstępie umieścisz co najwyżej jedną.

Pamiętaj także, że jakość treści jest równie ważna co jej ilość, a to, co przekazujesz robotom Google, nie powinno przyćmiewać przekazu skierowanego realnym użytkownikom Twojej strony. Długi, wartościowy, interesujący tekst pozwoli użytkownikom zapoznać się z ofertą, a wyszukiwarkom trafnie zinterpretować treść Twojej strony i wyświetlić ją na te frazy kluczowe, które Cię interesują – a dokładnie o to chodzi w SEO, prawda?

3. Unikasz duplikacji wewnętrznych

Temat duplikacji wewnętrznych to kwestia, z którą spotkał się chyba każdy specjalista SEO (poruszaliśmy go szerzej m.in. w artykule Czy naprawdę potrzebuję unikalnego opisu do każdego produktu na stronie?).

Duplikacje mogą obniżyć ocenę jakości strony, a Google niechętnie wyświetla wyniki witryn, które według jego wiedzy są wtórne, puste i nieciekawe – a do takiej interpretacji zawartości strony możemy doprowadzić, pozostawiając ją bez odpowiednich opisów. Wówczas jedyne, co Google znajdzie na stronie głównej, to garść linków do menu, produktów czy usług, kilka grafik (rzadko opatrzonych tekstem alternatywnym) i… to wszystko. Niemal to samo na każdej podstronie.

Najlepiej zoptymalizowane witryny to te, które są bogate w treść, a wyszukiwarki z łatwością mogą odczytać, co się na nich znajduje, i dzięki temu poprawnie wyświetlić je na właściwe zapytania. Pamiętaj przy tym, by nie wpaść w pułapkę thin content.

4. Dobre pierwsze wrażenie

Dla wielu użytkowników Twoja strona główna to pierwszy punkt styku z marką. To dzięki niej mogą zorientować się, co tutaj znajdą, jakie są szczególne cechy Twojej oferty i jaki charakter ma Twój sklep czy usługa.

Dobre pierwsze wrażenie to też podstawa zminimalizowania bounce rate i pewność, że przyciągasz właściwych użytkowników. Jeśli współczynnik odrzuceń po trafieniu na stronę główną jest wysoki, to znak, że trzeba coś na niej zmienić: może chodzić o frazy, wygląd, funkcjonalność strony czy jej zawartość. Przy okazji – zobacz 10 powodów spadku ruchu w sklepie internetowym.

5. Treść to także funkcjonalność i dostępność

Dobra treść, nawet ta długa, jest integralną częścią strony zaprojektowanej pod użytkownika, stawia bowiem na funkcjonalność i często pozwala zrozumieć lepiej Twoją ofertę niż same obrazy, a przy tym odnaleźć się na stronie i zapoznać z najważniejszymi informacjami.

Nie wspominając już o tym, jak znacząco zwiększa przystępność dla osób, które z różnych przyczyn nie mogą zapoznać się z Twoimi kreatywnymi wideo czy minimalistycznymi grafikami (szczególnie jeśli nie posiadają tekstów alternatywnych) – mowa tu zarówno o osobach z różnego stopnia niepełnosprawnością wzrokową, jak i o tych wszystkich, którzy w biegu czy na urządzeniach mobilnych nie doświadczą Twojej strony tak dobrze i bezproblemowo jak byś tego chciał.

Treść pisana jest bezpieczna i niemal niezawodna, dlatego nie skreślaj jej, a zwyczajnie wkomponuj w swój design!

5 branż, ile słów? Analiza topowych pozycji w SERPach

Jak w praktyce wygląda obecność tekstu na stronie głównej wśród witryn wyświetlających się na 5 pierwszych pozycjach w wyszukiwarce Google? Zbadaliśmy ten temat w 5 różnych branżach e-commerce: księgarniach, drogeriach oraz sklepach z odzieżą, elektroniką i meblami. Wnioski mogą Cię nieco zaskoczyć.

Księgarnie internetowe

(Wyniki dla frazy: “księgarnia internetowa”)

strona główna sklepu internetowego wyszukiwanie księgarniestrona główna sklepu internetowego a SERP

Pozycja w SERP Marka Treść SEO na stronie głównej Objętość treści Optymalizacja on-site
1 Tania Książka Tak 514 Tak
2 Świat Książki Nie Niecałkowita
3 Merlin Tak 371 Tak
4 Matras Nie Tak
5 Czytam.pl Tak 213 Tak

Kosmetyki

(wyniki dla frazy “drogeria internetowa”)

drogerie internetowe a strona główna sklepu internetowego

Pozycja w SERP Marka Treść SEO na stronie głównej Objętość treści Optymalizacja on-site
1 Cocolita 514 Tak
2 E Zebra Tak 439 Tak
3 Minti Shop Tak 111 Tak
4 E-Kobieca Tak 275 Tak
5 Horex Tak 877 Tak

Odzież damska

(Wyniki dla frazy: “sklep z odzieżą damską”)

 strona główna sklepu internetowego a branża odzieżowa

Pozycja w SERP Marka Treść SEO na stronie głównej Objętość treści Optymalizacja on-site
1 Top Secret Tak Tak
2 SelfieRoom Tak 590 Tak
3 Moodo Tak 259 Tak
4 Varlesca Nie Tak
5 Magmac Tak 655 Tak

Elektronika

(wyniki dla frazy “sklep z elektroniką”)

 strona główna sklepu internetowego a elektronika

Pozycja w SERP Marka Treść SEO na stronie głównej Objętość treści Optymalizacja on-site
1 AVT Tak 443 Tak
2 Neonet Tak 679 Tak
3 Botland Tak 635 Tak
4 Eltrox Tak 325 Tak
5 Nowy Elektronik Nie Nie

Meble

(wyniki dla frazy “sklep z meblami”)

strona główna sklepu internetowego a meble

Pozycja w SERP Marka Treść SEO na stronie głównej Objętość treści Optymalizacja on-site
1 SF Meble Tak 1141 Tak
2 Abra Meble Nie Tak
3 Meble.pl Tak 397 Tak
4 I-Meble Tak 591 Tak
5 Meble za grosze Tak 278 Tak

Wnioski z analizy:

  • Praktycznie każda strona widoczna na pierwszych 5 pozycjach jest zoptymalizowana pod kątem SEO, nawet jeśli nie posiada rozbudowanej treści (mowa więc o tytułach SEO, opisach meta, tekstach alternatywnych itp.).
  • Wiele marek umieszcza tekst z boku lub na dole strony, by nie przysłaniał części graficznej i sprzedażowej, lub dzieli go na dwie części – krótszą na górze i dłuższą na dole.
  • Najczęściej tekst jest pisany niewielkim fontem, podzielony na akapity większymi nagłówkami zawierającymi frazy kluczowe.
  • W większości tekstów pojawia się linkowanie wewnętrzne do kategorii i produktów.
  • Tekst często jest pisany stricte pod SEO, choć nie jest to jedyną dobrą praktyką, jaką można przedsięwziąć, natomiast z pewnością jedną z najpopularniejszych.
  • Objętość tekstu mocno waha się nie tylko między branżami, lecz także w przypadku topowych stron wewnątrz branży (od 0 do nawet 800 czy 1000 słów).
  • Najbardziej spójne wydają się wyniki branży elektronicznej, gdzie wszystkie teksty oscylują w okolicach 300-600 wyrazów.
  • Aktualnie trudno znaleźć na polskim rynku strony, które wplatałyby zoptymalizowane treści naturalnie, jako część swojego marketingu, a to właśnie wydaje się najbardziej prawdopodobną przyszłością contentu – w końcu nie tylko content is a king, lecz także context, i warto testować nowe, nastawione pod użytkownika rozwiązania.

Co ze stronami, które nie posiadają opisu strony głównej?

Jak widać w powyższym zestawieniu, w każdej kategorii znalazła się przynajmniej jedna strona, która nie posiada opisu – dlaczego tak się dzieje?

Zauważalna jest tendencja do rezygnowania z treści na stronie głównej nawet mimo optymalizacji SEO oraz widocznych opisów innych podstron. Witryny nie posiadają opisu na homepage’u najczęściej wówczas gdy faktyczną stroną wejścia dla większości użytkowników jest inna kategoria i to na nią marka chce się wyświetlać (np. “odzież damska” dla Top Secret czy “literatura polska” dla Matrasa itp.). Inny przykład?

Można zauważyć, że w branży kosmetycznej z reguły dość wysoko rankuje np. Notino, drogeria, która w ogóle nie pojawiła się w zestawieniu. Nie posiada jednak treści na stronie głównej, dlatego pozostaje niewidoczna na frazę “drogeria internetowa”, za to po wpisaniu frazy “kosmetyki” Google wyświetla użytkownikowi przypisaną temu hasłu podstronę, zoptymalizowaną i opatrzona opisem.

Warto przy tym zauważyć, że choć rezygnacja z kierowania ruchu na stronę główną może wydawać się to dobrą i optymalną strategią, to w rzeczywistości inwestycja w opis strony głównej prawdopodobnie dość szybko by się zwróciła, tymczasem jej brak często (choć, jak widzimy z zestawienia – nie zawsze) powoduje zostanie w tyle za konkurencją na tym polu.

zwiększenie widoczności SEO baner

Strona główna sklepu internetowego – gdzie leży kompromis między SEO a wyglądem?

Im więcej wartościowej treści na Twojej stronie, tym większa szansa, że uda Ci się wybić na frazy, na których najbardziej Ci zależy i wyróżnić się pośród przeciętnych pozycji w Google. Musisz zrozumieć, że w interesie wyszukiwarek leży, aby użytkownikom wyświetlać bogate w treści witryny i takie strony, co do których ma pewność. Dlatego właśnie musisz dowieść, że to, na co chcesz rankować w Google, faktycznie znajduje się na Twojej stronie – a jak inaczej możesz tego dokonać niż poprzez właściwą optymalizację oraz uzupełniając opis strony głównej o właściwe frazy kluczowe?

Bardzo częstym problemem jest jednak to, że właściciele serwisów internetowych nie chcą zaburzać opracowanego designu na rzecz wymogów SEO, a – jak często jest to przedstawiane – ściana tekstu rozsypie cały projekt strony i zaburzy UX. I tak, w pewnym stopniu mają rację, ale słynna ściana tekstu nie jest pożądana ani w designie, ani w pozycjonowaniu!

Zobacz na przykład, jak wygląda rozłożenie tekstu w dolnej części strony sklepu Botland, który znalazł się w naszym zestawieniu:

 strona główna sklepu internetowego górna część

 strona główna sklepu internetowego dolna część

Dzięki dużym nagłówkom, kreatywnym ikonom, wyróżnionym linkom i rozbiciu tekstu na małe segmenty jest bardzo czytelny, a przy tym SEO friendly.

Z kolei Selfieroom zastosował estetyczny, wyśrodkowany tekst z opcją “rozwiń więcej”:

opcja rozwiń więcej na stronie głównej

Jak więc uzyskać świetnie zaprojektowaną stronę, która jednocześnie będzie wysoko rankować, a Google obdarzy ją zaufaniem? Jest na to przepis składający się z kilku całkiem prostych kroków, które opiszemy za moment.

Czy strony z dużą ilością treści mogą wyglądać dobrze?

Oczywiście! Pamiętaj, że duża ilość tekstu na stronie głównej nie oznacza, że masz rezygnować z ciekawych sloganów i minimalistycznego designu. Tylko od Ciebie zależy, w jaki sposób zarządzisz treścią – a my jesteśmy tak dalecy jak to tylko możliwe od sugerowania Ci, by zamiast catchy nagłówka umieścić tam nudną frazę kluczową, pod nią zaś zamiast grafiki wrzucić ścianę tekstu, na który nikt nie spojrzy.

Niejedna strona, na którą się natknąłeś w ciągu ostatnich kilku dni, była zoptymalizowana pod SEO, na homepage’u mając wystarczającą ilość tekstu, a jednocześnie zachowując świetny design. Nie mówimy tu w żadnym wypadku o ukrywaniu treści czy innych nieczystych praktykach spod znaku Black Hat SEO, a dobrym rozlokowaniu contentu tekstowego w obrębie strony. Jak tego dokonać?

Jak umieścić na stronie bogaty content bez poświęcania wypracowanego designu?

Na szczęście istnieją sposoby, które sprawią, że nawet 500 słów nie będzie wyglądało dla użytkownika ani odrobinę przerażająco, wręcz przeciwnie – wpasujesz je w design bezbłędnie. Bo tak, estetyka i SEO mogą się łączyć, choć – nie ukrywamy – będzie to wymagało nieco wysiłku. Jednak jest on tego wart.

Odpowiednio zaplanuj treść

Co jest najtrudniejsze do przeskoczenia w dobrym projektowaniu tekstu? Jego rozmieszczenie. Co istotne, aby tekst było łatwo rozlokować na całej podstronie, musisz zadbać o jego budowę już na etapie copywritingu. W zależności od etapu i podziału prac przy optymalizacji/tworzeniu strony, możesz przekazać copywriterowi wskazówki co do tego, na jakie bloki tematyczne ma podzielić treść (np. misja marki, wyróżniki, cechy oferty, poszczególne frazy kluczowe), albo samodzielnie podzielić istniejącą już treść na bardziej zachęcającą i czytelną.

Dziel, przesuwaj, odgradzaj

Przyjrzyj się temu, jak projektowane są czasopisma, Twoje ulubione książki, serwisy internetowe (szczególnie dobre serwisy informacyjne, w których treść zamiast przytłaczać i się przelewać jest czytelna i poukładana), a nawet plakaty – wszystkie te przykłady pozwolą Ci znaleźć cechy wspólne designu obejmującego tekst, który Ci się podoba, i zaaplikować go do designu własnej strony internetowej. Nie bój się przemieszczać tekstu i ustawiać go w czytelne bloki.

Zadbaj o typografię

Brzmi jak abstrakcja, bo w końcu litery to litery, co mają do rzeczy? To właśnie od tych niepozornych liter zależy to, jaki wygląd zyska każdy akapit oraz czy skutecznie przyciągnie uwagę użytkownika! Łatwe do zauważenia nagłówki, właściwy rozmiar i krój fontu, odpowiednie odstępy międzywyrazowe, interlinia, a także takie szczegóły jak światło międzyliterowe będą wpływały na to, czy poszczególne akapity będą wygodne dla użytkownika – pamiętaj o tym!

Zwróć także uwagę swojemu projektantowi, by krój fontu, który wybierze, był dostosowany do wyświetlania na ekranach i zawierał komplet znaków używanych w danym języku (czyli polskie ąę, niemieckie umlauty, rosyjską cyrylicę itp.).

Urozmaicaj treść grafiką i pustą przestrzenią

Nasze oczy kochają wolne miejsce. Użytkownik potrzebuje pustych przestrzeni, w których może zawiesić wzrok, zanim przejdzie dalej, by nie przeciążyć się nadmiarem informacji. Poza tym odstępy pozwalają zapamiętać, jakie informacje były w którym miejscu, a grafiki dopowiedzieć to, czego tekst nie zdołał, i skojarzyć fakty z obrazami. To wszystko sprawia, że tekst nie jest nudny, wręcz przeciwnie – tworzy z resztą strony spójny komunikat, który czytelnik bezbłędnie odczyta dzięki właściwemu projektowi całości.

Keep it simple!

Czyli nie przesadzaj z objętością, różnorodnością, kolorami i zachowaj minimalizm także w treści. Niech akapity będą krótkie (po kilka linijek), opatrzone czytelnymi, krótkimi nagłówkami. Ułatwiaj użytkownikowi poruszania się wszędzie, gdzie tylko się da. Dopasuj swój content do współczesnych czytelników, zachowując jednocześnie charakter marki i specyfikę tworzonych przez Ciebie treści.

Treści na stronę główną sklepu internetowego – to zapamiętaj:

  • Warto umieścić tekst na stronie głównej.
  • Istnieją sposoby, by był on czytelny i służył zarówno użytkownikowi, jak i Google! (Opisaliśmy je wyżej).
  • Witryny wyświetlające się w TOP wyników wyszukiwania najczęściej posiadają opisy SEO na stronie głównej (13/20 przypadków).

FAQ

Według dobrych praktyk SEO, tak, strona główna zawsze powinna być opatrzona wartościową treścią ze względu na to, że często jest stroną wejściową i stanowi rodzaj wizytówki strony. Długa, zoptymalizowana treść pozwala także wyszukiwarkom właściwie zinterpretować zawartość witryny i wyświetlić ją na odpowiednie zapytania w SERPie.

Przyjmuje się, że na stronie głównej strony internetowej powinna znaleźć się odpowiednio zoptymalizowana treść o długości ok. 500 słów. W zależności od branży, konkurencji, preferencji użytkowników lub innych czynników objętość ta może się nieco zwiększać lub zmniejszać.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Strategia ustalania stawek na podstawie celów Google Ads

Strategia ustalania stawek na podstawie celów Google Ads

Podczas tworzenia kampanii w Google Ads, z pewnością niejednokrotnie zastanawiałeś się, jaka strategia ustalania stawek, będzie najlepsza do danej kampanii. Samodzielne ustawianie stawek czy automatyczne? Skupienie się na kliknięciach czy konwersjach? W poniższym artykule przedstawię strategię ustalania stawek na podstawie celów reklamowych w Google Ads.

Czytaj więcej