.animate-view{opacity: 1 !important;}

semKRK #22 BIG: Co nowego w SEO i SEM?

7min.

Komentarze:0

semKRK #22 BIG: Co nowego w SEO i SEM?d-tags
05 czerwca 2024
29 maja odbyła się kolejna edycja semKRK w Starej Zajezdni w Krakowie, czyli barcampu łączącego wartościowe prelekcje z możliwością networkingu w luźnej atmosferze. Jak wyglądała tegoroczna edycja oczami #DelanteTeam? Przeczytaj naszą relację!

7min.

Komentarze:0

semKRK#22 BIG: Co w SEO i SEM piszczy? Prelekcje

Zacznijmy od omówienia części merytorycznej semKRK#22 BIG, czyli prelekcji. W tym roku było ich aż 14 i poruszały tematy takie jak Google Search Generative Experience, AI w SEO i Google Ads, zmiany w kampaniach Performance Max czy… podnoszenie budżetów i frustracje klientów. Czego dowiedzieliśmy się z prezentacji prelegentów?

O wykorzystywaniu historii w content marketingu. Czyli kontekst is the King!

Na pierwszy ogień weźmy jedyną prelekcję poświęconą w pełni contentowi. Wiktoria Czarnecka poruszyła w niej temat wykorzystania historii i zbudowanych na jej podstawie skojarzeń w celach marketingowych, na prawdziwych przykładach kampanii i reklam.

Najważniejsze insighty:

  • Nie musisz być historykiem/historyczką, aby wykorzystywać historię w content marketingu.
  • Wykorzystanie historii opiera się na dwóch elementach:
    • punkcie styku – np. konkretnych emocjach związanych z danym wydarzeniem historycznym,
    • osadzeniu w kontekście – przeniesieniu wydarzeń w kontekst punktu styku.
  • Te same reguły można zastosować, tworząc nawiązania do popkultury.
  • Bardzo łatwo takie osadzenie w kontekście zepsuć – wystarczy jeden niepasujący element, który zaburzy cały obraz, widać to po marketingu historycznym w Polsce.

Neuromarketing w praktyce: Jak wykorzystanie wiedzy o mózgu może zwiększyć konwersję?

Neuromarketing w praktyce dotykał działania ludzkiego mózgu i przekuwania tego w działania marketingowe. Sam prelegent (Wojciech Popiela) przyrównał ludzi do jaskiniowców – działamy szybko, popełniając błędy, oszczędzamy nasze zasoby, często jesteśmy nieracjonalni i działamy automatycznie. Ważnych i ciekawych punktów było wiele, zbyt dużo, żeby je wszystkie przytoczyć; dlatego, przedstawiamy Wam najważniejsze z nich:

  • Nie musisz się wyróżniać – możesz też być po prostu bezpieczną opcją.
  • Wykorzystuj cechy i emocje pierwotne, takie jak walka i kontrolowany strach (ale ich nie nadużywaj – łatwo przesadzić!)
  • Nie warto iść w perfekcję.
Agencja Delante na semKrk 2024

Zaprogramuj swoje SEO

Prelekcja Sebastiana Heymanna o programmatic SEO była o tyle ciekawa, że pokazywała rzeczywiste case study na dużych polskich klientach. Dowiedzieliśmy się z niej, jak w praktyce zostały zaprogramowane strony usługowe dla firm takich, jak e-podróżnik, przepisy.pl czy woblink, zagłębiając się, między innymi, w tematy takie jak:

  • klasteryzacja,
  • budowa struktury,
  • wizualizacja struktury.

Najważniejsze wnioski? Programmatic SEO oparte na powtarzalnych treściach działa i według estymacji wygenerowało (na przykładzie e-podróżnik) zysk o wysokości 4 680 000 zł w trakcie 8 lat stosowania.

10 rozwiązań jak NIE PSUĆ wyników SEO i Google Adsów „poprawianiem” strony

Kolejna prezentacja, tym razem w formacie sprintu (15-minutowego wystąpienia), która polegała głównie na prezentowaniu realnych przykładów. W tym wypadku prelegentka (Anna Tratnerska) skupiała się jednak na drobnych zmianach wprowadzonych na stronach klientów, które w efekcie spowodowały duże spadki. Wnioski? Nie należy wprowadzać zmian na stronie bez badań i kontaktu z obszarami marketingu (np. SEO) – warto podkreślać to klientom, którzy często są nieświadomi tego, jak niewielkie modyfikacje strony mogą wpłynąć negatywnie na liczbę konwersji i przychody.

Praktyczne zastosowanie różnych narzędzi AI w optymalizacji kampanii w Polsce, USA i Indiach

Kontynuując w cykl prelekcji opierających się na konkretnych case studies, Marcin Kordowski zaprezentował nam sprint prezentujący efekty zastosowania AI w praktyce, w celu generowania treści. W tym wypadku mogliśmy zerknąć na dwa różne zastosowania AI: w celu skalowania i generacji olbrzymich ilości treści oraz w celu tworzenia specjalistycznych, jakościowych artykułów w dobie EEAT. Jakie są najważniejsze wynikające z tej prelekcji?

  • Skalowanie – przykład e-commerce w Indiach:
    • AI rozwiązuje problem wielojęzyczności,
    • dzięki szybkiej generacji tekstów, możliwe było zindywidualizowanie tone of voice i dostosowanie treści do zarówno odbiorców B2C, jak i B2B,
    • Efekty? Korzystanie z AI przyspieszyło uzupełnianie CMS.
    • Ryzyko? Zaledwie 0,001% podstron nie zostało zaindeksowane.
  • EEAT na rynku Amerykańskim:
    • AI zasilane wkładem od eksperta,
    • AI generuje tekst wykorzystując wkład od eksperta + własne informacje,
    • ekspert weryfikuje treści.
    • Efekty? Koszt jednego artykułu eksperckiego spadł do zaledwie 400 zł, a sam czas tworzenia treści spadł z 1,5 miesiąca do 4 dni.
    • Ryzyko? 5% treści się nie indeksowało.

How to reach your audience in the B2B sales cycle?

Prelekcja Amrity Lal o LinkedIn świetnie nakreśliła możliwości tej platformy w celu budowania relacji i pozyskiwania leadów. Nie była to co prawda (naszym subiektywnym zdaniem) najlepsza prezentacja sprzedażowa na całym semKRK#22 BIG, ale wynika to głównie z jednego powodu: pozostałe stały na bardzo wysokim poziomie.

Prelegenci na semKrk Big w Krakowie

Tomorrow’s SEO – Google’s AI Overviews Explained

Google SGE, teraz znane już jako AI Overviews budzi sporo emocji w świecie SEO. Dlatego nie powinno nas dziwić, że temat ten został również poruszony na semKRK#22 BIG. W swojej prelekcji, Bastian Grimm poruszył wiele ciekawych aspektów związanych z tym rozwiązaniem, między innymi:

  • Wyświetlenia, kliknięcia i średnie pozycjie z AI Overviews wyświetlają się w GSC, jednak nie będzie możliwości podejrzeć ich osobno tak jak, np., snippetów.
  • Niektórzy przewidują spadek ruchu organicznego o 30% w przypadku słów kluczowych wyświetlanych w AI Overviews.
  • O ile AI Overviews dostępne jest już w USA, to Google nie podał dokładnych dat dotyczących innych państw.
  • Top 1 w SERPach nie gwarantuje wyświetlenia Twojej strony w AI overview.
  • Wolumeny wyszukiwania mogą stać się kompletnie bezużyteczne.
Relacja z konferencji SEO SEM w Krakowie 2024

How Performance Max is changing

Na semKRK#22 BIG nie mogło też zabraknąć prelekcji o tematyce… SEM, a w tym wypadku kampanii Performance Max w Google. Adriaan Dekker podzielił się z nam insightami dotyczącymi przyszłości kampanii Performance Max, z naciskiem na rozwiązywanie problemów związanych z niewystarczającą liczbą i informacji i ograniczonej kontroli tychże kampanii. Omówił też przyszłe rozwiązania, podkreślając zarazem, że kluczem do sukcesu jest połączenie SEO i SEM.

To będzie prezentacja o sprzedawaniu

Robert Marczak podzielił się z nami garścią przydatnej wiedzy o samym procesie sprzedaży, niewątpliwie wyróżniając się ze swoją prelekcją. Jakie są największe grzechy popełniane w sprzedaży, które zmniejszają ilość domkniętnych leadów?

  • Błędy/niechlujstwo,
  • ograniczona ilość (jedna) opcji kontaktu,
  • jeden pakiet dla wszystkich klientów,
  • zbyt długie oferty,
  • wątpliwe terminy spełnienia KPI,
  • trudne w odbiorze (np. ze względu na żargon) oferty.

Jakie rozwiązanie proponuje Marczak? Przede wszystkim, wprowadzenie narzędzi do analityki ofert, dzięki którym zrozumiesz, dlaczego tak właściwie Twoje oferty zostają odrzucone, a kontakt z klientami się urywa. Dodatkowo prelegent zasugerował kilka prostych rozwiązań pozwalających wyeliminować największe problemy, między innymi:

  • prosty język ofert (np. wytłumacz, czym się różni content zwykły od contentu premium),
  • rozdziel oferty na kilka plików – jeden z najważniejszymi informacjami dla klienta, jeden z np., case studies,
  • zawrzyj aktualne dane o stronie klienta,
  • dostosuj ofertę do potrzeb i celów biznesowych działań SEO dla danego klienta.
semKrk BIG 2024

Sztuczna Inteligencja w SEO

W ramach semKRK#22 BIG wystąpił również Paweł Sokołowski z Contadu, który opowiedział nieco więcej o AI w SEO. Jakie są najważniejsze insighty z jego prelekcji?

  • Google skupia się na osobistych doświadczeniach.
  • BlackBox – możemy promptami szukać osób, które wypowiadają się negatywnie o naszej marce, skontaktować się z nimi i spróbować przekonać je do zmiany zdania.
  • Zatruwanie danych – Google o tym wie, jednak na ten moment nie ma kontroli nad danymi wejściowymi; będzie działać najpewniej jeszcze przez 2-3 lata.

Które frustracje podnoszą ROI?

Kamila Kotowska wystąpiła z kolejną świetną prelekcją, tym razem o behavior-led marketingu. Spora część tej prelekcji dotyczyła remarketingu i najczęstszych błędów popełnianych przez marketingowców wykorzystujących tę strategię. Odpowiadając więc na pytanie z tytułu, które frustracje podnoszą ROI?

  • Irytacja (zbyt wczesny remarketing).
  • Niezrozumienie potrzeb klienta.
  • Dezorientacja (zaproponowanie czegoś, czego klient nie potrzebuje).
Delante Kraków na konferencji semkrk

Podwajanie budżetów marketingowych: bryki z życia

W swojej prelekcji Sławomir Borowy poruszył wiele tematów związanych ze sprzedażą, od wykorzystywania case studies, po omówienie roli KPI. Do najważniejszych elementów prezentacji niewątpliwie należało równanie na budżetowanie oraz tipy dwa tipy dla sprzedażowca:

  • zacznij od mniejszego budżetu i mniejszych celów – udowodnisz swoją wartość i zbudujesz zaufanie,
  • pokaż szacowane wyniki przy niezmienionym budżecie.

Równanie na budżetowanie

SB = SE x % PZ
SB – szacowany budżet
SE – szacowana efektywność
PZ – poziom zaufania

W czym aktualnie pomoże AI w Google Ads?

Karol Dziedzic, jak wielu innych prelegentów, przybył z prelekcją o AI. Tym razem jednak nie była to prezentacja stricte o generowaniu treści, czy inteligentnym wyszukiwaniu, a o praktycznym zastosowaniu sztucznej inteligencji przy tworzeniu i zarządzaniu kampaniami reklamowymi.

Poza podstawowymi funkcjami, takimi jak generowanie nagłówków, opisów oraz zasobów reklamowych, prelegent poruszył również temat łączenia AI (na przykładzie chatGPT) z innymi narzędziami, takimi jak Sembot, Google Ads Editor (integracja przez Google Sheets), czy Google Ads Scripts i Google APIs. Najciekawszym zaproponowanym rozwiązaniem było, niewątpliwie, stworzenie spersonalizowanego supportu do kampanii, służącego do przeprowadzania analiz na podstawie danych, tworzenia rekomendacji czy po prostu udzielania pomocy.

Atrybucja w Google Analytics 4 – To jest coś takiego?

Ostatnia prelekcja na całym wydarzeniu była poświęcona atrybucji w GA4. Witold Wrodarczyk opowiedział o ty, co można wyczytać z danych i jak to zrobić. Najważniejsze insighty z tej prezentacji? Atrybucja podzielona jest na 3 zakresy: zakres użytkownika, sesji i kluczowego zdarzenia i nie opodiwada na pytanie o fatkycznych przyrost sprzedaży – w tym wypadku, należy przeprowadzić odpowiednie testy.

Delante partnerem na semkrk big 2024

Networking na semKRK#22 BIG

Wydarzenia takie jak semKRK#22 BIG to nie tylko prelekcje – to przede wszystkim okazja do porozmawiania i wyemienienia się doświadczeniami z innymi specjalistami w branży. W końcu, każdy ma inną perspektywę, a nawet krótka pogawędka może być olbrzymim źródłem inspiracji 😉

W tym roku, zgodnie z deklaracjami, sprzedało się ponad 600 biletów na to wydarzenie – to aż 600 różnych doświadczeń i opinii, którymi mogliśmy się wymieniać! Wiele z obecnych osób wybrało się na to wydarzenie właśnie w tym celu – aby podzielić się wiedzą i zbudować relacje z kolegami i koleżnakami z branży.

Konferencja SEO SEM semkrk BIG

W trakcie wydarzenia mogliśmy, chociażby, odwiedzić stoiska sponsorów, odebrać wiele drobnych gadżetów i przede wszystkim dowiedzieć się więcej o frimach działających w polskim SEO. Nie mogło oczywiście zabraknąć naszego stoiska Delante, na któym goście semKRK#22 BIG mogli lepiej poznać #DelanteTeam, zgarnąć naklejki, czy nawet… umówić się na konsultacje SEO.

SEO SEM Team z Delante na semkrk 2024

Poza stoiskami, doświadczeniami mogliśmy się również wymieniać w samej hali Starej Zajezdni lub relaksując się na leżaczkach i fotelach w ogródku przed zajezdnią. O dobrą atmosferę gospodarze wydarzenia zadbali dodatkowymi atrakcjami, takimi jak budka do robienia zdjęć 360°, czy sponsorowany przed Delante Prosecco Van. Oczywiście, nie zabrakło też afterparty, na którym kontynuowaliśmy zabawę w nieco luźniejszej atmosferze 😉

Prosecco van od Delante

Jak oceniamy tegoroczną edycję semKRK? Zdecydowanie na plus! Nie możemy już doczekać się kolejnej edycji! Jednak to nie koniec wrażeń – kalendarz konferencji marketingowych i SEO w 2024 roku wciąż ma wiele ciekawych wydarzeń do zaoferowania!

Chcesz przeżyć z nami semKRK#22 BIG jeszcze raz? W takim razie obejrzyj naszą wideorelację:

Sprawdź jak bawiliśmy się na semKRK#22 BIG: nasza galeria!

Autor
Autor
Adrian Mrozowski

Junior Content Specialist

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022