Jak pewnie już wiecie, w Delante mega cenimy sobie udział w różnego rodzaju konferencjach w Polsce i za granicą. To świetny sposób na zwiększanie naszej wiedzy, inspiracje, bycie na bieżąco z trendami marketingowymi i networking. #hittheSEOroad ?✈️
Tym razem uczestniczyliśmy w SEO Vibes Cyprus (E-commerce edition) zorganizowanym przez WhitePress w pięknym Limassol. Razem ze mną wybrali się nasz CEO Mateusz Calik i nasza Head of SEO Gosia Kwiecień. Zapraszam na moją relację z tego wydarzenia.
Tytułem wstępu, garstka informacji organizacyjnych – SEO Vibes i SEO Vibes on Tour to właściwie cykle konferencji, które organizuje WhitePress na całym świecie. W tamtym roku uczestniczyliśmy np. w SEO Vibes Budapest w stolicy Węgier i byłam pod wrażeniem organizacji wydarzenia i części merytorycznej. Dlatego kiedy w tym roku nadarzyła się okazja, żeby polecieć na tę konferencję na Cypr, nie zastanawialiśmy się długo. Odbyła się ona w dniach 23-25 października 2024 w 5* Amathus Beach Hotel w Limassol i skupiała się na tematyce e-commerce.
To – jak mówią sami organizatorzy – wydarzenie dość niszowe i luksusowe. Uczestniczyło w nim tylko około 70 osób, między innymi kilkanaście osób z Polski. Poza prelekcjami były także Q&A na żywo oraz sesja mastermind.
To co dla mnie było w niej bardzo fajne, to to, że konferencja nie skupiała się tylko na SEO, ale bardziej holistycznie na biznesie. A co mówi Mat?
Ευχαριστώ Whitepress!
Konferencja SEO Vibes Cyprus 2024 w Limassol była zdecydowanie ciekawa, pełna branżowego networkingu i pokazująca dobrą perspektywę na branżę SEO nie tylko na Cyprze, ale i w całej Europie.
Słoneczna pogoda, rejs jachtem sprzyjały temu aby poszerzać wiedzę do e-commerce i działaniach digital.
Dominowała tematyka: AI, wykorzystywania sztucznej inteligencji, wpływ personal brandingu na sprzedaż, skalowanie i flipowanie (!) stron www, social media i wpływ ich na widoczność brandu (w tym tiktok).
Super było posłuchać, poznać i wymienić się doświadczeniem z ekspertami SEO z innych krajów: Cypr, UK, Dania, Włochy. Dobra reprezentacja z Polski – którą pozdrawiam – i dobre wystąpienie Damiana Sałkowskiego. Oby więcej takich wydarzeń o zasięgu międzynarodowym! ?
Więc jak wyglądało całe wydarzenie?
SEO Vibes Cyprus zainicjował w środę before party na jachcie – świetny początek, gdzie można było w kameralnej atmosferze kilkudziesięciu osób porozmawiać, poznać się, zrelaksować i oczywiście – podziwiać widoki. Ok 3h na morzu, zakończone spektakularnym zachodem słońca.
W czwartek zaczęliśmy małym networkingiem przy kawie i oficjalnym przywitaniem organizatorów (WhitePress i Linkifi) i rozpoczęły się już prelekcje. Mam dla Was kilka ciekawostek i insightów.
Konferencję rozpoczęła SEO Specialist and Business Strategist w Go Digital Globally, Elena Andreou. Była to pierwsza prelekcja, jednak temat znaczenia brandu (personalnego ale i firmy) przewijał się przez praktycznie całe wydarzenie. Elena podkreślała, że ludzie muszą zaufać markom i jak duże znaczenie ma wskaźnik brand authority (Moz). Według niej jest to ważny czynnik rankingowy. I jeśli to działa dla marek, to co z personal brandingiem? Kilka ciekawostek z prelekcji:
Aris to Digital Director z ponad 18-letnim doświadczeniem w pracy w firmach w Grecji i na Cyprze. Dla mnie – jego prelekcja była bardzo interesująca właśnie dlatego, że wplatał w nią wiele lokalnych ciekawostek. Czy wiedzieliście np, że na Cyprze aż 60% ludzi korzysta z opcji płatności przy odbiorze? Najczęściej gotówką? Warto to wiedzieć, jeśli myślisz o biznesie na tamtym rynku lub współpracujesz z cypryjskim e-commerce. Ogólnie Aris podkreślał wartość dobrego market researchu ale też samego produktu – który musi być najważniejszy i dobry, żeby się sprzedawał. Kładł też nacisk na zasadę 80/20 w e-commerce – czyli 20% produktów odpowiada zwykle za 80% przychodów i to na tych produktach trzeba się skupiać. Również podkreślał wagę brandu, ale też sezonowości, trendów, strategii cen, czy flagowych produktów. Przedstawił też prostą checklistę dla e-commerców:
Dodatkowo podkreślał pozakupowe doświadczenie użytkownika – jak ważne jest, aby o nie dbać w kontekście powracających klientów. Przedstawił też dane, które każdy e-commerce powinien mierzyć, równanie sukcesu a następnie przeszedł do tipów dla nowych e-commerców – co robić, aby sprzedawały? Między innymi podkreślił, że początkowo chodzi o to, żeby ściągać do siebie klientów, niestety nie chodzi od razu o zyski. Jak można to robić?
Raz do roku powinniśmy też robić podsumowanie i sprawdzać: przychody vs. target, rozbić je najlepiej na miesiące aby wybadać sezonowość, które produkty najlepiej się sprzedawały, zadbać o to aby mieć je na stanie, zrobić przegląd technologii (czy coś trzeba usprawnić, co trzeba jeszcze wdrożyć, a z czego można zrezygnować itd), przegląd strategii SEO i SEM ale także ludzi z zespołu (czy potrzebujemy nowych itd). Na koniec przekazał też kilka tipów na temat audytu urządzeń mobilnych (aby poprawiać UX – co wbrew pozorom ciągle często jest lekceważone przez sklepy).
Moim zdaniem była to bardzo ciekawa i konkretna prezentacja, w gruncie rzeczy pokazująca, jak pewne basicowe rzeczy są ważne.
To była bardzo interesująca i wyróżniająca się prelekcja – ponieważ opowiadała o sprzedaży e-commerce. Greg pokazał co brać pod uwagę kiedy chcemy sprzedać swój biznes. I właściwie kiedy jest na to dobry moment? Przedstawił też ciekawe case study jednego z biznesów, który pomagał sprzedać, co również było bardzo wartościowe i pokazane na konkretach.
Następnie pokazał dlaczego DTC (Direct To Consumer) E-commerce jest atrakcyjne i ludzie chcą je kupować (m.in. ponieważ mają zdywersyfikowany ruch, ciągle widać ich przyszłość, są skalowalne, jest w nich miejsce na optymalizację – produktów, logistyki, dostawców, produktów, marketingu itd.) Przedstawił też konkretne tipy dla sprzedających – między innymi jeden, który zapadł mi w pamięć – a mianowicie to, żeby mówić potencjalnym kupującym o popełnionych błędach. Często chcąc sprzedać biznes, nie mówi się o nich. A tak naprawdę one właśnie niosą możliwości dla kupującego – widać ciągły obszar do poprawy i rozwoju.
To również była bardzo dobra prezentacja pełna konkretów, przykładów i tipów. To lubimy!
I na tym zakończyliśmy pierwszy blok prelekcji – po nim odbyła się sesja Q&A. Za pomocą slido lub na żywo można było zadawać pytania wybranym prelegentom. A później po krótkiej przerwie na kawkę, wróciliśmy na blok nr 2. A w nim:
Laricea to Head of marketing w Wallis, Dorothy Perkins i Burton, ale wcześniej pracowała też z markami takimi jak Google, Huawei, Microsoft, Entain, and Tesco. Na konferencji opowiadała o case study Dorothy Perkins. Zaczęła od tego, jak po pandemii ewoluowała branża fashion – zmieniły się sposoby zakupów, zmalały wydatki na reklamy, rozwinęły się aplikacje sklepów. I aplikacje te mają lepsze wyniki jeśli chodzi o powracających klientów niż strony internetowe.
Laricea pokazała, że Dorothy Perkins miało więcej ściągnięcia apki z SEO niż z Ads, więc w momencie działań, które miały na celu właśnie instalacje aplikacji, SEO było priorytetem. I bardzo ważne było dla nich, żeby dostarczyć płynne doświadczenie ale i analitykę pomiędzy różnymi kanałami a apką – aby dobrze mierzyć przejścia, pobrania itd. Oczywiście wielką rolę w ich casie odegrał również e-mail marketing oraz influencerzy. I tutaj kolejny raz widać było podkreślenie personal brandingu – ponieważ ich kampanie z influencerami nie tylko opierały się o produkty, tylko właśnie o promowanie pobrania aplikacji i użytkownicy ufając influencerom, pobierali ją. Podkreślała również wagę deep linking (linkowania głębokiego) i inteligentnych banerów w działaniu dla apki. Osobiście podobało mi się też to, że podkreśliła jak dużym wyzwaniem dla branży fashion jest przeskoczenie w reklamach Temu / Shein. To na pewno ważny temat i coś, o czym powinniśmy edukować także naszych klientów.
Następnie na scenie wystąpił Damian Sałkowski – CEO Senuto. Świetne jest to, że prawie na każdej zagranicznej konferencji występują Polacy – widać, że mamy prężnie rozwijający się rynek SEO. Myślę, że nikogo nie zaskoczyło już to, że Damian mówił o użyciu AI. 😀 Jednak mocno podkreśla on, że AI to nie tylko Chat GPT (a wielu ludzi stawia pomiędzy tymi dwoma pojęciami znak równości). Mówił o minusach Chat GPT, a więc: często kiepskie wyniki mimo niby dobrych (nawet kupionych, gotowych) promptów, problemy z czytelnością (teksty mają nienaturalne, identycznej długości paragrafy, wypunktowania, brak formatowania, wiele powtórzeń), itd. Jeśli chodzi o opisy kategorii do sklepów internetowych, problematyczne jest to, że czasem Chat opisuje produkty, których faktycznie nie mamy w danej kategorii, a omija ważne informacje idealnie pasujące do naszej oferty.
Damian przedstawił dwa case study: OBI (o opisach kategorii) i Answear (o linkowaniu wewnętrznym) i tego, jak tam użyli oni AI. Narzędzia, których używali to m.in. Make, N8n, Dify. Wypracowali oni swoją metodę inżynierii promptów (prompt engineering), karmiąc AI nie tylko samym promptem bez kontekstu, ale też zawartością stron i danymi, co jest szalenie ważne przy pracy ze sztuczną inteligencją. Dzięki temu AI ma kontekst, wiele informacji o tym, co ma opisać – czy w przypadku budowania siatki linkowania wewnętrznego – jest w stanie na zasadzie podobieństwa semantycznego wybrać podobne strony, które warto ze sobą połączyć linkowaniem. Według Damiana powinniśmy się też skupiać na osadzaniu słów (word embeddings), ponieważ to przyszłość SEO. ;>
Ostatnim na scenie (ale zdecydowanie last but not least) pierwszego dnia był Aleks Ivanovski, Co-founder i CEO Web Asset Builders. On także pochylił się nad tematyką AI i tego, jak możesz ją wykorzystać przy swoich działaniach w e-commerce. Mówił np. o blog postach – i tym, że po Helpful Content Update potencjał bloga wbrew pozorom jest większy dla sklepów internetowych. I AI można wykorzystać tu dla briefów i konspektów – przedstawił kilka tipów co do tego. Później podkreślił wartość Lead magnet dla e-commerce i pokazał jak można dzięki AI generować tego rodzaju podstrony.
Kolejnym obszarem gdzie sztuczna inteligencja może być pomocna jest według niego budowanie zaangażowania użytkowników (user engagement). Np. można za jej pomocą generować komentarze, ale też budować proste narzędzia, które pomocą angażować Twoich odbiorców. Np. generator prezentów dla ludzi lubiących kawę (dla sklepu sprzedającego kawę – był tam krótki quiz i narzędzie pokazywało Ci co można kupić takiej osobie na prezent). Takie narzędzia są też chętnie sharowane w Social Media (więc to dodatkowy sygnał społecznościowy i można uzyskać linki zwrotne).
Po tej prelekcji odbyła się kolejna sesja Q&A z prelegentami z bloku. Potem pyszny lunch i blok 3!
Louis zaprezentował się świetnie – prezentacja była pełna konkretów – oparta o case study brandu sprzedającego zamienniki znanych perfum. Zaczął od tego jakie wyzwania przed nimi stanęły, jak kształtowała się strategia SEO, a następnie budowa ruchu i widoczności. Po tym etapie przyszedł czas na konwersję, więc przedstawił możliwości sprzedażowe jakie widzieli podczas projektu i jak to dobrze wykorzystali: od badania intencji wyszukiwania potencjalnych klientów po budowę architektury strony. Analizowali też heatmapy – co według niego jest ciągle zdecydowanie zbyt rzadko wykonywane w e-commerce. Opowiedział jak w oparciu o to optymalizowali produkty i jak cały proces później wsparli innymi kanałami marketingu. Louis podkreślił też, że warto skupiać się na transakcyjnych słowach kluczowych, ponieważ informacyjne pokrywa AI overview oraz na optymalizacji pod Google Shopping i poprawie performance strony. On także mówił o konieczności budowania dobrego brandu i utrzymaniu zaangażowania użytkowników. Bardzo dobra, konkretna prezentacja, nic dziwnego że też później Louis został zasypany pytaniami na sesji Q&A. 😀
Następnie na scenie wystąpił Soren, który opowiadał z kolei o swoim doświadczeniu na rynku duńskim. Bardzo ciekawe jest to zestawienie – jak core działań SEO jest jednak podobny globalnie, ale są pewne ciekawe niuanse (także kulturowe), na które warto zwracać uwagę – zwłaszcza przy działaniach z e-commercami, aby lepiej trafiać do swojego targetu. Soren również przytaczał konkretne case study, wiele tipów dla sklepów na Shopify i nie tylko. Podkreślał jak wykorzystać sortowanie i filtry. Jako ciekawostkę podał to, że według jego testów, im więcej jest dostępnych produktów w kategorii, tym lepiej one rankują i jak to można wykorzystać.
Pokazał też kilka wskazówek UX-owych (np. dotyczących Above the Fold) ale też bardziej technicznych, np. dotyczących paginacji czy schemy. Jak wiele innych prelegentów nie tylko na tej konferencji – podkreślał, aby content był dla ludzi i że nie sztuka wygenerować prosty tekst za pomocą AI. Poza tym – kolejna ciekawostka – w Danii są pewne prawne wymogi dotyczące treści. Bez dobrego promptu, AI może o tym nie wiedzieć i nie wziąć tego pod uwagę. I możemy mieć mały przypał. 😉 Zakończył informacjami o programmatic SEO i jakie wyzwania za sobą niesie.
Później odbyła się kolejna sesja Q&A i zakończyliśmy ten intensywny dzień.
Drugi dzień konferencji również był pełen wiedzy i konkretów.
Dzień zaczął się od sesji mastermind – podzieleni na grupki uczestnicy mogli porozmawiać na kilka różnych tematów, m.in o: AI, black hat SEO, afiliacji, SEO technicznym. Wspólnie omówić można było wyzwania jakie mamy i challengować je z innymi uczestnikami – którzy nie tylko pochodzili z różnych krajów i kultur, ale też mieli różne doświadczenia zawodowe. To świetna praktyka i jeśli ktoś lubi tę formę na pewno wyniesie z takiej sesji dużo.
Poźniej po lunchu wróciliśmy już do prelekcji.
Zaczęliśmy od kolejnej serii pytań na żywo – jednak ta sesja Q&A była dłuższa i bardziej szeroka niż poprzednie. Można było pytać właściwie o wszystko, ponieważ zarówno James Dooley, jak i Aleks Ivanovski mają wielkie doświadczenie. Poruszane zagadnienia, które ciekawiły uczestników to np: przyszłość link buildingu, afiliacja, AI i content, personal branding, parasite SEO, social media. Ale nie zabrakło też bliskiego mi pytania: „Co nam dają konferencje i jak radzić sobie z networkingiem będąc introwertykiem”?.
To również była dla mnie świetna prezentacja – bo zgadzam się z tym mocno, że słuchanie naszych użytkowników (obecnych i potencjalnych) ma niesamowity potencjał. Emanuele wniósł też kolejne ciekawostki ze świata – tym razem z włoskiego rynku. Bardzo imponujące było też to, że pracuje on w bardzo młodej, dwuletniej firmie, a już pracują z bardzo znanymi i luksusowymi markami (zwłaszcza fashion – Valentino, Versace, YSL, Dolce&Gabbana itd.). I on również przedstawiał konkretne przykłady właśnie w oparciu o case studies. Także zaczął od wyzwań, jakie stały na ich drodze (każdy z nas je ma!), podał ich podejście i strategie.
Podobnie jak Louis mówił o tym, żeby zastanowić się jak sięgnąć po frazy i potencjały w wyszukiwarce, których nie zgarnie AI overview. Jego propozycją jest właśnie słuchanie własnych użytkowników i odpowiadanie na ich potrzeby. Pokazywał konkretne przykłady zmian microcopy i copy i tego jak to wpływało na konwersję. Zwracał też uwagę na to, jak kulturowo wpłynął na nas (jako użytkowników wyszukiwarek i Internetu ogólnie) TikTok czy inne tego typu media. Podkreślał jak zmienia się (jest bardziej złożona) ścieżka wyszukiwania. Wszystko to z konkretnymi przykładami. Dobra robota!
To kolejna prezentacja – case study. Jake i Tom pokazali jak budowali swój biznes (agencję digital marketingu) i jak ciągle się on rozrasta. Przedstawili błędy, które najczęściej marki popełniają w działaniach w Social Media (ze statystykami) i w oparciu o to, mieli sporo konkretnych tipów dla nas. Między innymi to, jak ważne jest znalezienie swojego głosu (brand voice), czy wybór odpowiednich dla nas platform i kanałów marketingowych. Mieli również kilka wskazówek odnośnie płatnych reklam w socialach – np. to, że często zaczynają od małego budżetu i scalują go zależnie od wyników i polecają takie podejście. Oni również podkreślali rolę influencerów, USG (User Generated Content) i personal brandingu. Następnie przedstawili kilka ciekawych case study.
A wieczorem spotkaliśmy się wszyscy w restauracji w centrum Limassol, nad brzegiem morza. Była to kolejna świetna okazja do networkingu, wymiany zdań na temat konferencji oraz po prostu – do odpoczynku, śmiechu i zabawy. 🙂
Ogólnie na SEO Vibes Cyprus 2024 bawiliśmy się świetnie – piękna pogoda, widoki, merytoryczna i kameralna konferencja. Bardzo cieszy różnorodność tematów i prelegenci z różnych krajów – dzięki czemu można zestawić sobie różnice rynkowe. WhitePress i Linkifi stanęli na wysokości jeśli chodzi o organizację (mimo małych wyzwań jakie stanęły przed nimi przez nieobecność dwóch prelegentów). Zadbali o before, after i samą konferencję. Miejsce, w której się odbyła było zdecydowanie przepiękne. Cóż mogę powiedzieć – konferencje zagraniczne polecam każdemu. Połączenie SEO i podróżowania – dla mnie idealny mix. 😉 Hit the SEO Road!