Jak poprawnie indeksować produkty na stronach z filtrowaniem?

Jak poprawnie indeksować produkty na stronach z filtrowaniem?

Zakupy w sklepach internetowych z setkami, a nawet tysiącami produktów, mogą być uciążliwe. Podobnie jak przeszukiwanie regałów w sklepie, w celu znalezienia konkretnej rzeczy, której na dodatek nie wiemy gdzie mamy szukać. Dlatego tak bardzo pomocne są filtry produktowe, dzięki którym możemy z łatwością znaleźć produkty, jakich potrzebujemy. W dzisiejszym wpisie skupimy się na tym, jak poprawnie indeksować produkty z filtrami, tak aby pozytywnie wpływały one na działania SEO.

Ostatnio na naszym blogu: Migracja treści. Jak przenieść content na nową stronę?

Na czym polega filtrowanie produktów?

Filtrowanie produktów polega na zawężaniu ich ilości w obrębie danej kategorii, zgodnie z kryteriami (filtrami) zamieszczonymi na stronie i wybranymi przez użytkownika. Jest to bardzo przydatna funkcja dla osób odwiedzających sklepy internetowe, ponieważ pozwala w prosty sposób znaleźć dokładnie takie produkty, jakich poszukują, bez konieczności przeglądania całej oferty. Rozwiązanie to ułatwia przeglądanie asortymentu, a także pozwala zaoszczędzić sporą ilość czasu użytkownikowi.

W sklepach internetowych najczęściej możemy filtrować produkty przy użyciu następujących kryteriów:

  • Kolor,
  • Rozmiar,
  • Cecha,
  • Marka/Producent,

Przykład filtrowania produktów w obrębie jednej kategorii możemy zobaczyć poniżej:

Przykład filtrowania produktów w sklepie internetowym
Źródło: https://answear.com/

Po zastosowaniu kilku filtrów otrzymujemy zawężoną listę produktów, zgodną z naszymi oczekiwaniami:

Przykład filtrowania produktów - wynik
Źródło: https://answear.com/

Filtrowanie produktów w sklepach z różnych branż wygląda bardzo podobnie. Różnice występują głównie w nazewnictwie filtrów, w zależności od dostępnych opcji i kategorii produktów. Przykładowo, w sklepach RTV i AGD filtrowanie będzie bardziej zróżnicowane niż w sklepach z branży odzieżowej, ponieważ możemy znaleźć w nich produkty z różnych kategorii i o różnych parametrach. W związku z tym, w zależności czy wybierzemy kategorię „telewizory” czy „pralki”, opcje filtrowania będą się od siebie różniły, z uwagi na inne cechy tych produktów. Działanie filtrowania w obu przypadkach będzie jednak takie samo i pozwoli na znalezienie najbardziej interesujących nas artykułów.

Filtrowanie produktów AGD
Przykłady filtrów dla kategorii „Telewizory”. Źródło: https://mediamarkt.pl/
Filtrowanie produktów w sklepie internetowym - AGD
Przykłady filtrów dla kategorii „Pralki”. Źródło: https://mediamarkt.pl/

Powyższe przykłady wyraźnie obrazują, że filtrowanie produktów to bardzo przydatne rozwiązanie, ułatwiające znalezienie potencjalnym klientom interesujących ich produktów, a także wpływające pozytywnie na UX strony, poprzez zwiększenie pozytywnych wrażeń użytkownika poruszającego się w obrębie danej witryny. Jaki wpływ ma indeksowanie produktów z filtrami na SEO danej strony?

Jakie mogą być skutki niewłaściwej indeksacji produktów z filtrami?

Zdążyliście się już przekonać, że filtrowanie produktów to przydatne rozwiązanie dla sklepów internetowych, dlatego nie trudno się dziwić, że tak wiele z nich stosuje tę funkcję na swojej stronie. Niestety, wiele sklepów internetowych niewłaściwie indeksuje produkty z filtrami, a także dodaje zbyt dużą liczbę filtrów do strony, co prowadzi nie tylko do obniżenia użyteczności danej witryny, ale także do negatywnego zjawiska, jakim jest powielanie się treści na stronie. Duplikacja treści znacznie utrudnia proces pozycjonowania, a także ogranicza widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google. Więcej o duplikacji treści oraz o tym jak sobie z nią radzić pisaliśmy już w tym artykule: Duplikacja treści – jak sobie z nią radzić?

SEO-friendly filtrowanie dla Twojej strony

Należy pamiętać, że nie wszystkie filtry są warte indeksacji – część z nich trzeba zablokować, aby nie doprowadziły do powstania duplikacji treści czy innych negatywnych zjawisk na stronie. Odpowiednio zaimplementowane filtry, czyli takie, które posiadają prawidłowe adresy URL lub takie, w których meta tagach, bądź nagłówkach możemy wpisać nazwę filtra, mogą być źródłem dodatkowego ruchu na stronie. Jeśli nie mamy możliwości zaimplementowania nowo powstałych stron z filtrami dokładnie w taki sposób, to takie filtry należy blokować.

Jeśli chcesz wiedzieć jak zablokować produkty z filtrami, a także jak sprawić, by duża ilość filtrów nie zaszkodziła Twojej stronie to koniecznie zapoznaj się z poniższymi wskazówkami.

  • Linki kanoniczne

Tworzenie linków kanonicznych to metoda, za pomocą których wskazujemy wyszukiwarce Google główny adres URL, który ma być zaindeksowany, z grupy kilku zduplikowanych podstron o różnych adresach. Dzięki zastosowaniu tagu „rel=canonical” wskazujemy robotom Google, która treść jest oryginalna, a której nie należy indeksować. Zwalcza to problem z duplikacją treści na stronie i zwraca najlepszy wynik wyszukiwania. Więcej informacji na temat linków kanonicznych można znaleźć w artykule rel=canonical. Czemu służy link kanoniczny?

  • txt

Innym rozwiązaniem, dzięki któremu możemy uniknąć duplikacji treści przy indeksowaniu produktów z filtrami, jest wykorzystanie pliku robots.txt. Plik tekstowy robots.txt umożliwia wskazanie niektórych sekcji lub parametrów, do których robot indeksujący nie powinien mieć dostępu, a tym samym nie będzie mógł ich zaindeksować. Plik ten dostępny jest zaraz po nazwie domeny, np. nazwadomeny.pl/robots.txt i składa się z ciągu poleceń. Jeśli chcemy zablokować określone strony z wynikami filtrowania, musimy wprowadzić parametr URL filtra obok polecenia „Disallow”. Przykładowe parametry mogą wyglądać w następujący sposób:

Disallow: *?kolor=czerwony
Disallow: *?rozmiar=36

Jeśli posiadasz na swojej stronie filtry dynamiczne, czyli takie, które można łączyć lub nakładać na siebie, to może być konieczne ustawienie niestandardowego parametru, który będzie reprezentował wszystkie kombinacje filtrów, które chcesz zablokować.

Jak poprawnie zaimplementować nowo powstałe strony?

Każdy filtr umieszczony na stronie prowadzi do powstania od kilkunastu do nawet kilkuset tysięcy nowych adresów URL. Jeśli chcemy, aby indeksacja produktów z filtrami przebiegła w prawidłowy sposób, a także chcemy zapobiec duplikacji treści, musimy pamiętać o poprawnym zaimplementowaniu nowo powstałych stron.

  • Adres URL

Powstałe na skutek wprowadzenia filtrów nowe strony, powinny posiadać przyjazne adresy URL. Nie możemy stosować w nich znaków specjalnych (np.: %,&,!,^), a także oddzielać słów w adresie za pomocą spacji. Poszczególne słowa w adresie URL należy oddzielać za pomocą znaku „-” (myślnika), a nie znaku „_”, gdyż nie jest on dobrze odczytywany przez boty. Przykładowy, dobrze skonstruowany adres URL wygląda następująco:

https://mediamarkt.pl/foto-i-kamery/aparaty-cyfrowe/lustrzanki-cyfrowe.canon

  • Meta tagi

W meta tagach, a więc w meta description i meta title, należy dodać nazwę zastosowanego filtra, dzięki czemu będziemy mogli w łatwy sposób odróżnić meta tagi stron filtrowanych, od meta tagów stron danej kategorii. Poprawnie zbudowane meta tagi dla powyższego linku mogą wyglądać następująco:

Meta tagi

  • Nagłówek H1 i opisy kategorii

Nazwa zastosowanego filtra powinna znaleźć się w nagłówku H1, a słowa kluczowe z nim związane warto również umieścić w opisie kategorii. Natężenie słów kluczowych oraz długość opisu powinny być dostosowane do potencjału wyszukiwania fraz dla nowo powstałych stron. W przypadku stron, które wykazują niski potencjał wyszukiwania, dodawanie opisu kategorii nie jest konieczne. Przeczytaj więcej we wpisie o treściach w sklepie internetowym.

Zastosowanie się do powyższych wskazówek, zwiększy szansę na prawidłowe zaindeksowanie wygenerowanych przez filtry stron, a także pozwoli im dążyć do uzyskania wysokich pozycji w wyszukiwarce.

Filtrowanie przyjazne dla użytkownika

Filtry produktowe powinny być przyjazne dla użytkowników i łatwe w obsłudze, ponieważ skuteczne filtrowanie produktów może spowodować wzrost konwersji nawet o 20%. Powinny być one odpowiednio dobrane i ułożone, tak aby ich obsługa była intuicyjna. Po umieszczeniu filtrów na stronie, należy upewnić się, czy tak samo dobrze wyświetlają się one w wersji mobilnej, ponieważ coraz większy odsetek zakupów dokonywanych jest właśnie za pośrednictwem smartfonów i urządzeń mobilnych. Właśnie dlatego przygotowaliśmy dla Was kilka wskazówek, jak uczynić proces filtrowania produktów przyjaznym dla użytkowników.

  • Odpowiednia liczba filtrów

Większość sprzedawców uważa, że duża liczba filtrów pozwala użytkownikom bardziej dostosować wyniki wyszukiwania i ułatwić znalezienie dokładnie tego czego potrzebują. Rezultat jest jednak zupełnie odwrotny, ponieważ więcej opcji filtrowania może niepotrzebnie dezorientować klientów i utrudniać przeszukiwanie asortymentu. Dlatego filtry, które są podobne należy łączyć w jedną grupę. Należy również dokładnie rozważyć opcje filtrowania, które chcemy zastosować na stronie – warto wybrać te najpopularniejsze i najbardziej przydatne dla użytkownika, a niepotrzebne filtry usunąć lub zwinąć, tak aby nie zajmowały one dodatkowego miejsca na ekranie i nie wprowadzały niepotrzebnego chaosu.

  • Właściwe ułożenie filtrów

Odpowiednie ułożenie filtrów również ma wpływ na pozytywny odbiór strony przez użytkownika. Jeśli klient nie może znaleźć filtra, którego potrzebuje, bardzo szybko może zniechęcić się do robienia zakupów w danym sklepie. Filtry powinny być logicznie uporządkowane: na samej górze powinny znaleźć się najpopularniejsze opcje, które są najczęściej wybierane przez użytkowników, tak aby ułatwić klientom łatwy dostęp do nich. Dodatkowo, bardzo dobrym rozwiązaniem jest ułożenie nazw filtrów w sposób alfabetyczny, dzięki czemu klienci nie będą mieć problemów ze znalezieniem właściwej opcji.

  • Wyświetlanie liczby produktów

Wyświetlanie liczby produktów tuż obok nazwy wybranej opcji filtrowania jest bardzo przydatnym rozwiązaniem. Pozwala to zaoszczędzić użytkownikowi czas, na przykład, gdy dla danego filtra nie ma w obecnej chwili żadnych dostępnych produktów na stronie.

Podobnie, w przypadku dużej liczby produktów dostępnych dla danego filtra, pozwala to na zaoszczędzenie czasu, ponieważ klienci mogą użyć dodatkowych opcji filtrowania, aby jeszcze bardziej zawęzić wyniki wyszukiwania i w rezultacie otrzymać najbardziej dopasowane produkty.

Filtrowanie - lista produktów
Wyświetlanie liczby produktów obok nazwy filtra
Źródło: https://mediamarkt.pl/
  • Przejrzyste wyświetlanie wybranych filtrów

Jeśli użytkownik zastosuje dane opcje filtrowania, to powinny być one odpowiednio widoczne, tak aby zakomunikować mu, że jego wybór został zatwierdzony. Można to zrobić na dwa sposoby:

Obok filtra: Pokaż znacznik wyboru lub zaciemnione pole obok opcji zastosowanego filtra.

Nad wynikami wyszukiwania: Powyżej wyświetlonych produktów umieść wszystkie filtry, które zostały zaznaczone, w celu uzyskania poniższych wyników wyszukiwania. Obok każdego filtra umieść znak „x”, aby móc łatwo usunąć wybrany filtr i wyświetlić inną grupę produktów.

wybrane opcje filtrowania
Wyświetlenie wybranych opcji filtrowania, źródło: https://global.accessorize.com/

Filtry powinny być łatwe do usunięcia – najlepiej, by dało się to zrobić za pomocą jednego kliknięcia w wybraną opcję lub za pomocą znaku „x” umieszczonego przy danym filtrze. Warto również wspomnieć, że wiele systemów CMS oferuje opcję tworzenia filtrów przy pomocy darmowych wtyczek.

Podsumowanie

Filtry produktowe są bardzo przydatnym narzędziem. Przynoszą one wiele korzyści dla strony, między innymi: wzmacniają linkowanie wewnętrzne strony, zwiększają widoczność witryny na dane frazy kluczowe, a także pozytywnie wpływają na UX. Funkcja ta może prowadzić jednak do wielu trudności i niesie ze sobą ryzyko związane z duplikacją treści, która może przynieść wiele negatywnych skutków dla witryny. Należy zatem pamiętać, że aby osiągnąć wymienione korzyści, potrzebne jest prawidłowe indeksowanie produktów z filtrami.

  4,89 / 5 ( 9 )
Autor
Junior SEO Specialist - Mariola

Junior SEO Specialist

W Delante od grudnia 2018 roku. Studentka Informatyki, a już wkrótce absolwentka. Otaczającą rzeczywistość rozkłada na słowa, obrazy, dźwięki - w skrócie SEO, fotografia i muzyka. W wolnym czasie chętnie podróżuje, a także gra w orkiestrze dętej.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.