Na czym polega filtrowanie produktów?
Filtrowanie produktów polega na zawężaniu ich ilości w obrębie danej kategorii, zgodnie z kryteriami (filtrami) zamieszczonymi na stronie i wybranymi przez użytkownika. Jest to bardzo przydatna funkcja dla osób odwiedzających sklepy internetowe, ponieważ pozwala w prosty sposób znaleźć dokładnie takie produkty, jakich poszukują, bez konieczności przeglądania całej oferty. Rozwiązanie to ułatwia przeglądanie asortymentu, a także pozwala zaoszczędzić sporą ilość czasu użytkownikowi. W sklepach internetowych najczęściej możemy filtrować produkty przy użyciu następujących kryteriów:- Kolor,
- Rozmiar,
- Cecha,
- Marka/Producent,
Jakie mogą być skutki niewłaściwej indeksacji produktów z filtrami?
Zdążyliście się już przekonać, że filtrowanie produktów to przydatne rozwiązanie dla sklepów internetowych, dlatego nie trudno się dziwić, że tak wiele z nich stosuje tę funkcję na swojej stronie. Niestety, wiele sklepów internetowych niewłaściwie indeksuje produkty z filtrami, a także dodaje zbyt dużą liczbę filtrów do strony, co prowadzi nie tylko do obniżenia użyteczności danej witryny, ale także do negatywnego zjawiska, jakim jest powielanie się treści na stronie. Duplikacja treści znacznie utrudnia proces pozycjonowania, a także ogranicza widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google. Więcej o duplikacji treści oraz o tym jak sobie z nią radzić pisaliśmy już w tym artykule: Duplikacja treści – jak sobie z nią radzić?SEO-friendly filtrowanie dla Twojej strony
Należy pamiętać, że nie wszystkie filtry są warte indeksacji - część z nich trzeba zablokować, aby nie doprowadziły do powstania duplikacji treści czy innych negatywnych zjawisk na stronie. Odpowiednio zaimplementowane filtry, czyli takie, które posiadają prawidłowe adresy URL lub takie, w których meta tagach, bądź nagłówkach możemy wpisać nazwę filtra, mogą być źródłem dodatkowego ruchu na stronie. Jeśli nie mamy możliwości zaimplementowania nowo powstałych stron z filtrami dokładnie w taki sposób, to takie filtry należy blokować. Jeśli chcesz wiedzieć jak zablokować produkty z filtrami, a także jak sprawić, by duża ilość filtrów nie zaszkodziła Twojej stronie to koniecznie zapoznaj się z poniższymi wskazówkami.- Linki kanoniczne
- txt
Jak poprawnie zaimplementować nowo powstałe strony?
Każdy filtr umieszczony na stronie prowadzi do powstania od kilkunastu do nawet kilkuset tysięcy nowych adresów URL. Jeśli chcemy, aby indeksacja produktów z filtrami przebiegła w prawidłowy sposób, a także chcemy zapobiec duplikacji treści, musimy pamiętać o poprawnym zaimplementowaniu nowo powstałych stron.- Adres URL
- Meta tagi
- Nagłówek H1 i opisy kategorii
Filtrowanie przyjazne dla użytkownika
Filtry produktowe powinny być przyjazne dla użytkowników i łatwe w obsłudze, ponieważ skuteczne filtrowanie produktów może spowodować wzrost konwersji nawet o 20%. Powinny być one odpowiednio dobrane i ułożone, tak aby ich obsługa była intuicyjna. Po umieszczeniu filtrów na stronie, należy upewnić się, czy tak samo dobrze wyświetlają się one w wersji mobilnej, ponieważ coraz większy odsetek zakupów dokonywanych jest właśnie za pośrednictwem smartfonów i urządzeń mobilnych. Właśnie dlatego przygotowaliśmy dla Was kilka wskazówek, jak uczynić proces filtrowania produktów przyjaznym dla użytkowników.- Odpowiednia liczba filtrów
- Właściwe ułożenie filtrów
- Wyświetlanie liczby produktów
Źródło: https://mediamarkt.pl/[/caption]
- Przejrzyste wyświetlanie wybranych filtrów
Pisze Pani, że w przyjaznych adresach „Nie możemy stosować w nich znaków specjalnych (np.: %,&,!,^)”,
a filtrowanie często generuje dynamiczne adresy właśnie ze znakami specjalnymi.
Jak się zapatrywać na takie adresy dynamiczne i przede wszystkim jak się zapatruje na nie google? Przecież mogą się one pojawic w wielu miejscach w internecie np na forach gdzie ludzie przesyłają sobie wysegregowane produkty ze sklepów internetowych….
Google twierdzi, że potrafi crawlować i poprawnie indeksować adresy dynamiczne, jednak URL’e, w których pojawiają się znaki specjalne, takie jak: %,&,!,^, należy blokować. gdyż mogą powodować powstawanie duplikacji treści na stronie czy innych negatywnych zjawisk.
Najlepszym rozwiązaniem jest stworzenie linków kanoniczych, za pomocą których wskażemy wyszukiwarce główny adres URL, który powinien być zaindeksowany, z grupy zduplikowanych podstron o różnych adresach. W ten sposób określimy, która treść jest oryginalna, a której roboty Google nie powinny indeksować, dzięki czemu uchronimy się przed ryzykiem duplikacji treści na stronie.
Innym rozwiązaniem może być wskazanie w pliku robots.txt parametrów czy sekcji, które nie powinny być indeksowane. Aby zablokować wybrane przez nas adresy z wynikami filtrowania, trzeba w pliku robots.txt wprowadzić parametr URL filtra obok polecenia „Disallow”. Ta metoda jest jednak dużo bardziej skomplikowany od zastosowania linków kanonicznych, gdyż w przypadku adresów dynamicznych będziemy mieć często do czynienia z niestandardowymi parametrami, które będą określały wszystkie dostępne kombinacje filtrów, które chcemy blokować, co zwiększa ryzyko pominięcia niektórych z nich.
Dziękuje za obszerną odpowiedź 🙂
Dziękuję za wyczerpujący artykuł. Pomógł mi zrozumieć pewne mechanizmy zachowań klientów.