Specyfikacja reklam graficznych Google AdWords

Specyfikacja reklam graficznych Google AdWords

Przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące reklam graficznych AdWords. Omówimy najistotniejsze elementy zarówno od strony technicznej jak wymiary grafik, zgodność z regulaminem jak i te wpływające na skuteczność komunikatu.

Ostatnio na naszym blogu: Google Ads to nie tylko rebranding

Pisaliśmy już czym są reklamy Google AdWords, dziś przyjrzymy się bliżej i przedstawimy specyfikacje reklam graficznych. Artykuł został napisany w formie ściągawki, do której można wracać za każdym razem gdy pojawi się potrzeba przygotowania kreacji. Link do artykułu możesz przesłać bezpośrednio do osoby, która będzie odpowiedzialna za przygotowanie reklam graficznych Google AdWords.

Co powinna zawierać reklama graficzna:

  • Logo Firmy. Każda reklama graficzna powinna zawierać logotyp. Oprócz standardowego wklejenia logo lub jego uproszczonej wersji na grafice, możemy pomyśleć o rozwiązaniach bardziej kreatywnych. Przykładem takiej kreacji może być baner przedstawiający produkt z wyraźnym logotypem na zdjęciu np. w przypadku producenta telefon komórkowy czy laptop, zdjęcie naszego lokalu, zdjęcie z targów, namiot reklamowy, gadżet marketingowy (koszulka, wizytówki).
  • Wezwanie do działania. Na grafice powinniśmy umieszczać wezwanie do działania aby nakłonić użytkownika do określonej akcji. Przykłady: Odwiedź naszą stronę, Sprawdź ofertę, Zamów, Zadzwoń, Zapisz się itp. Najlepiej jest umieścić CTA (call to action) w formie buttonu. Dobrze jeśli CTA rzuca się w oczy, nie musi być to od razu mocno kontrastujący kolor ale powinien być wyróżniony na tle całej kreacji.
reklama adwords
Podgląd naszej reklamy. 
  • USP (Unique Selling Point) czyli unikalna korzyść którą nabywa klient wraz z produktem. USP powinniśmy stosować w treści naszych kreacji, nagłówkach, opisie. Możemy przygotować kilka wariantów uwzględniając różne USP.
  • Cena i zdjęcie produktu. Stosujemy zawsze w przypadku promocji produktu. Jeśli prowadzone będą działania remarketingu dynamicznego, to te dane zostaną pobrane z Google Merchant Center. Możemy przygotować baner zawierający grupę produktów czy produkty w promocji. Na grafice możesz podać przekreśloną starą cenę, kwotę rabatu czy procent promocji.
  • Informacja o promocji. W kreacji uwzględnij: nazwę promocji, czas trwania, inne ważne informacje. W kreacji możesz podać kod promocyjny pod warunkiem, że będzie on łatwo zapamiętany a częstotliwość emisji reklamy wysoka, inaczej kampania może wywołać nieoczekiwane akcje jak frustrację odbiorcy, który nie zapisał lub nie zapamiętał kodu. Kod promocyjny stosowany na banerze czy informacje o promocji powinny być łatwo znajdywane na stronie docelowej.
  • Nawiązywać do strony docelowej. Najlepiej jeśli reklama graficzna możliwie mocno odwzorowuje pierwszy widok na stronie docelowej. Może to być ten sam baner co na stronie docelowej dostosowany do różnych formatów i z odpowiednią ilością tekstu. Wszystkie informacje z kreacji muszą być łatwo odnalezione na stronie docelowej.

reklama google adwords

Proponujemy przygotowanie przynajmniej dwóch różnych setów reklam w celu sprawdzenia skuteczności każdego z nich. W przypadku dużej grupy odbiorców reklamy (powyżej 10 000) zmiany mogą być drobne jak np. kolor przycisku. W przypadku mniejszych grup powyżej 1000 osób testuj kreacje znacznie różniące się od siebie. Poniżej 1000 odbiorców błąd statystyczny może być zbyt duży aby wyciągnąć trafne wnioski. 

 

Opcjonalnie:

  • Metaforyczne nawiązanie graficzne do nagłówka. W zależności od branży jak i samego planu marketingowego, zalecamy stosowanie się do zasad tworzenia perswazyjnych nagłówków. Kreacja powinna nawiązywać do treści, na przykład: pisząc o wzroście możemy przedstawić góry a pisząc o sukcesie przedstawić sportowca na podium itp.
  • Stosowanie się do złotego podziału, reguły trójpodziału, prawa Hicka, Fittsa czy Brzytwa Ockhama. Są to dodatkowe elementy, do zapoznania się z którymi zachęcamy, jeśli chcesz jeszcze lepiej tworzyć swoje kreacje.

Czego powinieneś unikać tworząc reklamę graficzną:

  • Zbyt dużej ilości tekstu lub nieczytelnej treści. Zbyt małe lub niewyraźne fonty nie zostaną dostrzeżone. W przypadku zbyt dużej ilości treści, reklamy mogą zostać odrzucone. Skup się na nagłówkach i wezwaniu do działania. Niech sumaryczna ilość powierzchni zajmowanej przez tekst nie zajmuje więcej niż 20% do max 30% powierzchni całej kreacji.
  • Braku nawiązania do strony docelowej. W przypadku gdy komunikat w kreacji jest zupełnie inny od tego, co użytkownik widzi po przejściu na stronę docelową, współczynnik odrzuceń będzie wysoki. Wraz z wysokim współczynnikiem odrzuceń jakość naszej strony docelowej spadnie, co przełoży się bezpośrednio na skuteczność kreacji.
  • Niskiej estetyki. „Jak Cię widzą tak Cię piszą”- te stare przysłowie odzwierciedla przesłanie towarzyszące wytycznym dla reklam graficznych. Reklama powinna być tworzona według aktualnych standardów. Jeśli nie stać nas na grafika, pomyślmy o wykorzystaniu reklam elastycznych lub tekstowych. Pamiętajmy, że głównym zadaniem kampanii reklamowej jest budowanie świadomości marki.
  • Niedostosowanie kreacji do swojej grupy docelowej. „Jeśli coś jest do wszystkiego jest do niczego” – to kolejne przysłowie w dzisiejszym poradniku, które mówi nam o tym aby nawet w przypadku najpopularniejszych produktów FMCG określić grupę docelową dla której kierujemy nasz komunikat. Personalizacja przekazu znacznie podnosi skuteczność naszych działań.

Reklama zostanie odrzucona jeśli:

  • Treść wprowadza w błąd,
  • Jakość obrazu jest niska,
  • Trafność Twojej reklamy jest zbyt niska,
  • Promujesz treści erotyczne,
  • Promujesz produkty niebezpieczne.

Specyfikacja dla reklam graficznych Google AdWords

Obsługiwane specyfikacje reklam:

Typy plików

  • Formaty: GIF, JPG, PNG, SWF, ZIP
  • Maks. rozmiar 150 KB

Każda przesłana grafika powinna być w jednym z powyższych formatów, przy maksymalnej wadze 150KB (dotyczy również plików html5).

Rozmiary reklam

Graficzne zilustrowanie rozmiarów:

Wymiary grafik Google AdWords

Poniżej znajdują się wszystkie obsługiwane formaty reklam graficznych.

Kwadratowe i prostokątne

200 × 200 Mały kwadrat
240 × 400 Pionowy prostokąt
250 × 250 Kwadrat
250 × 360 Potrójny ekran panoramiczny
300 × 250 Baner śródtekstowy
336 × 280 Duży prostokąt
580 × 400 Netboard

Wieżowiec

120 × 600 Wieżowiec
160 × 600 Szeroki wieżowiec
300 × 600 Reklama na pół strony
300 × 1050 Pionowo

Długi baner

468 × 60 Baner
728 × 90 Długi baner
930 × 180 Górny baner
970 × 90 Duży długi baner
970 × 250 Billboard
980 × 120 Panorama

Urządzenia mobilne

300 × 50 Baner na komórki
320 × 50 Baner na komórki
320 × 100 Duży baner na urządzenia mobilne

 

Najpopularniejsze rozmiary reklam graficznych:

Poniżej znajdują się najpopularniejsze formaty reklam. Zalecamy przygotowanie zestawu reklam dostosowanego do poniższych rozmiarów, w przypadku gdy przygotowanie wszystkich formatów przysparza trudności.

Komputer:

250 x 250
200 x 200
468 x 60
728 x 90
300 x 250
336 x 280
120 x 600
160 x 600
300 x 600
970 x 90

Urządzenia mobilne:

320 x 50
200 x 200
250 x 250
300 x 250
320 x 100

Przygotowując draft dla grafika poinformujmy go o tym, że naszą kreację chcemy dostosować do wszystkich formatów. Przykładowo nie zlecamy przygotowania 10 różnych kreacji a dostosowanie jednej do obsługiwanych formatów. Przed publikacją sprawdźmy jak wygląda nasza kreacja na każdym formacie i czy każda spełnia nasze wymagania.

Reklamy Elastyczne Google AdWords

reklama elastyczna Google AdWords przykład

Reklamy elastyczne automatycznie skalują się do wszystkich dostępnych rozmiarów. Tworzymy jeden szablon na podstawie poniższej specyfikacji uzupełniając go grafikami oraz tekstem a kreacje tworzone są automatycznie. Aby utworzyć kreację należy przesłać:

  1. Poziomy prostokąt: prostokąt powinien mieć proporcje 1,91:1, minimalny rozmiar: 600 x 314 (zalecany rozmiar: 1200 x 628). Maksymalny rozmiar pliku to 1 MB.
  2. Kwadrat: proporcje 1:1 a minimalny rozmiar to 300 x 300 (zalecany rozmiar: 1200 x 1200). Maksymalny rozmiar pliku to 1 MB.
  3. Logo: proporcje 1:1 i mieć minimalny rozmiar 128 x 128 (zalecany rozmiar: 1200 x 1200). Logo może zostać również dodane w formie prostokąta o proporcji 4:1 1 minimalnym rozmiarze 512 x 128 (zalecany rozmiar: 1200 x 300). Logotyp musi być wyśrodkowany. Maksymalny rozmiar pliku to 1 MB.

Najczęściej używaną opcją jest przygotowanie jednej grafiki, która następnie będzie wykadrowana do odpowiednich rozmiarów. W takim wypadku należy pamiętać, aby tekst i najważniejsze informacje były umieszczona na grafice w taki sposób aby umożliwiały odpowiednie wycięcie grafik.

Reklamy dynamiczne Google - przycinanie grafik

Jeśli nie posiadasz dedykowanych grafik, mogą zostać one pobrane ze strony internetowej lub możesz wybrać odpowiadającą Twojej branży grafikę ze stocku licencjonowanych zdjęć (zobacz przykład poniżej).

reklamy elastyczne Google AdWords przykład

Do zilustrowania przykładu została pobrana grafika zawierająca zbyt dużą ilość tekstu jednak w tym przypadku zależy nam na przedstawieniu procesu, a nie na tym aby klient zapoznawał się z treścią zawartą na ilustracji. Użyte zdjęcie jest licencjonowane.

Informacje o reklamie:

  1. Nagłówek: Maksymalnie 25 znaków
  2. Drugi Nagłówek: Maksymalnie 90 znaków. Postaraj się zawrzeć najważniejsze informacji. Nie musisz wykorzystywać wszystkich znaków. Nagłówek drugi może być krótki.
  3. Tekst reklamy: Maksymalnie 90 znaków. Podobnie jak w przypadku drugiego nagłówka nie musisz stosować wszystkich znaków. Może się zdarzyć, że tekst zostanie przycięty – wówczas na końcu pojawią się trzy kropki.
  4. Podaj nazwę firmy
  5. Podaj wyświetlany adres URL

Reklamy Dynamiczne (w tym Remarketing dynamiczny)

  1. Dynamiczne reklamy produktów – reklamy graficzne: W przypadku marketingu dynamicznego nie ma potrzeby tworzenia dodatkowych kreacji jeśli mamy zamiar korzystać z gotowych szablonów. Aktualnie Google AdWords oferuje 14 darmowych szablonów które możemy wykorzystać do prowadzenia własnych działań reklamowych. Warunkiem poprawnego wyświetlania reklam jest poprawnie skonfigurowane konto GMC z poprawnie przesłanym plikiem produktowym.
  2. Dostępna jest również Dynamiczna reklama elastyczna (aktualnie w wersji beta), która wyświetla produkty z pliku Google Merchant Center tak jak w przypadku dynamicznej reklamy produktów, jednak w formacie reklamy elastycznej. Szablon reklamy wyświetla również reklamy w formie tekstowej zawierającej Krótki Nagłówek. Długi nagłówek i wiersz opisu wygląda tak jak w specyfikacji reklam elastycznych.
  3. Ostatnią formą reklam dynamicznych są Dynamiczne reklamy produktów – reklamy tekstowe. Jest to najrzadziej stosowany format dynamicznych reklam produktowych.

reklama produktowa remarketing dynamiczny

Zalety reklam Dynamicznych:

  • Oszczędność czasu. W przypadku poprawnie zaimportowanego pliku produktowego w GMC wystarczy poprawnie skonfigurować szablon. Same kreacje możemy bardzo szybko dostosować do naszych potrzeb.
  • Dynamiczne zmiany reklam uwarunkowane są zachowaniami odbiorców (remarketing) jak i zmianami na stronie internetowej.
  • Kontrola nad kampanią.

Reklamy w HTML5

reklama adwords html5
Podgląd naszej reklamy. 

Specyfikacje dla reklam w formacie HTML5 są takie same jak dla reklam graficznych. Dodatkowe wytyczne dla reklam HTML5:

  • Nie możesz odwoływać się do zewnętrznych zasobów.
  • Wszystkie pliki kreacji muszą zostać skompresowane do jednego pliku.
  • Kreacje nie mogą być zapętlone a animacja powinna skończyć się po 30sec.
  • Skorzystaj z walidatora przed dodaniem pliku.

Reklamy w Gmail

Reklamy w Gmail będą wyświetlane w przypadku wybrania reklam elastycznych. Możemy również skorzystać z dostępnych szablonów lub przesłać własny według specyfikacji. W przypadku dostępnych szablonów specyfikacja dla tego formatu jest następująca:

Reklama Adwords w gmail

  • Logo: minimalny rozmiar 144 x 144 piks., maksymalny rozmiar: 150 KB, proporcje 1:1,
  • Nazwa firmy: do 20 znaków,
  • Nagłówek: do 25 znaków. Może zawierać ofertę, rabat procentowy lub interesującą informację,
  • Tekst: do 90 znaków. Może zawierać krótki opis lub przekonujące wezwanie do działania,
  • Wyświetlany adres URL: do 255 znaków,
  • Końcowy lub docelowy adres URL: brak limitu znaków.

Szablon reklamy graficznej

  • Obraz (przesyłany): [300–650 piks.] x [300–1000 piks.],
  • Akceptowane formaty obrazu: JPEG, JPG, PNG, GIF (nieanimowane),
  • Maksymalny rozmiar obrazu: 1 MB.

TESTUJ – Proponujemy przygotowanie przynajmniej dwóch różnych setów reklam w celu sprawdzenia skuteczności każdego z nich.

Pozostałe informacje:

Reklamy graficzne są jednym z dostępnych formatów komunikacji z klientem. Jeszcze zanim zacznie przygotowywać brief określ:

  • Cel kampanii. Określ cel prowadzonych działań. Oprócz zwiększenia świadomości marki i zwiększenia sprzedaży możesz określić cele mikro-konwersji jak czas spędzony na stronie, zaangażowanie użytkowników czy CPM.
  • Grupę docelową. Inny komunikat zastosujesz do studentów, inny do osób szukających mieszkań na sprzedaż.
  • Czas trwania kampanii. Uwzględnij czas potrzebny na poprawki oraz czas potrzebny na zaakceptowanie kreacji. Określ do kiedy ma trwać emisja reklamy. Uwzględnij święta i wydarzenia. Proponujemy zmianę, odświeżenie kreacji stałych, średnio raz na kwartał.
  • Budżet kampanii. Określ jaki budżet planujesz przeznaczyć na kampanię.
  • Czy chcesz korzystać z rozszerzeń? Dostępne rozszerzenia to połączenia telefoniczne i rozszerzenia lokalizacji.

reklama adwords baner poziomy

Dyskusja

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.