Spis
treści
Definiacja strategii marketingu w internecie
Zanim jednak zaczniesz budować skuteczne strategie marketingu cyfrowego, musisz wiedzieć, czym one właściwie są.
Prostymi słowami, strategia marketingu internetowego to zorganizowany plan działań mający na celu promowanie produktów oraz usług w przestrzeni cyfrowej.
Co ważne, jest to proces, w wyniku którego identyfikowane są cele, które następnie osiągane są we właściwym czasie poprzez wykorzystanie odpowiednich kanałów internetowych. Działania te mają za zadanie zwiększenie ROI oraz poprawę relacji z naszymi odbiorcami.
Pamiętaj, że strategia marketingu internetowego musi iść w parze z celami marketingowymi i biznesowymi. Powinna wspierać je, a nie być osobnym bytem. Spójrz zatem holistycznie na swój biznes i sprawdź, jak strategie marketingu cyfrowego mogą wspomóc Cię w działaniach i osiąganiu założonych celów.
Rodzaje strategii marketingu w internecie
Trzeba wiedzieć, że nie istnieje jeden rodzaj strategii marketingu cyfrowego. W osiąganiu celów mogą pomóc różne metody i platformy, stąd podjęcie decyzji powinno być dobrze przemyślane. Każdy ze sposobów ma swoje mocne strony, a o ich wyborze powinno decydować kilka czynników, takich jak na przykład nasze cele czy też grupa docelowa. Najpopularniejsze rodzaje strategii, które można wyróżnić to:
Marketing treśći
Jednym z bardzo istotnych rodzajów strategii digital marketingu jest marketing treści. Polega on na tworzeniu i udostępnianiu treści, które są wartościowe i użyteczne dla odbiorcy. Informacje powinny odpowiadać na pytania użytkowników oraz na ich potrzeby i zainteresowania.
Poprzez treści możesz nie tylko pomóc swoim odbiorcom w otrzymaniu cennych wiadomości, ale przede wszystkim pozwoli Ci to zbudować autorytet marki jako eksperta w danej dziedzinie. Dodatkowo dzięki wartościowym treściom możesz dotrzeć do konsumentów na różnych etapach ścieżki zakupowej oraz zwiększyć szansę konwersji.
W ramach marketingu treści możesz tworzyć różnorodne treści, między innymi blogposty, maile i newslettery, podcasty, infografiki, e-booki, video, posty na social mediach czy landing pages. Niezależnie od wybranej formy, wszystkie one powinny cechować się zachowaniem rzetelności i użyteczności dla odbiorcy.
Ważne także, żeby były odpowiednio zoptymalizowane pod kątem SEO. Nie można zaprzeczyć, że w wielu punktach content marketing i SEO są ze sobą mocno połączone, dlatego przy budowaniu strategii marketingu internetowego, warto wziąć pod uwagę oba te rodzaje.
A jeżeli dopiero stawiasz swoje pierwsze kroki w świecie marketingu internetowego, skuteczna strategia content marketingowa dla nowej strony może Ci pomóc w zaplanowaniu treści nie tylko pod kątem użytkownika, ale także z uwzględnieniem wyszukiwarek internetowych. W ten sposób już na pierwszych etapach odpowiednio zoptymalizujesz swój content i stworzysz wartościowe treści.
Marketing w mediach społecznościowych
Trudno wyobrazić sobie dzisiejszy świat bez social mediów. Dlatego też takie platformy jak Facebook, Instagram, YouTube, Linkedin czy TikTok mogą być skutecznie wykorzystane w strategiach marketingu cyfrowego.
O sile social mediów świadczą badania. Szacuje się, że w 2022 roku było 4,62 miliarda aktywnych użytkowników platform społecznościowych. Dodatkowo przedstawiciele pokolenia Z i millenialsów mają średnio 8,5 kont w mediach społecznościowych. (źródło: https://www.brandwatch.com/blog/amazing-social-media-statistics-and-facts/)
Pokazuje to, że social media dysponują znacznym potencjałem, który może, a nawet powinien być wykorzystywany przez marki do budowania skutecznych strategii marketingu online.
Dzięki social mediom firmy mogą zwiększyć świadomość marki oraz budować lojalną i zaangażowaną społeczność poprzez interaktywne rozmowy i wartościowe posty. Media te niejako skracają dystans pomiędzy użytkownikiem a firmą, pozwalając na szybką reakcję na komentarze i opinie. Są także dobrym miejscem dla real-time marketingu. Platformy społecznościowe pozwalają także na promowanie swoich produktów i usług oraz zwiększenie ruchu na stronę.
SEO (Search Engine Optimization)
W budowaniu strategii marketingowych w internecie nie można zapomnieć oczywiście o SEO, czyli optymalizacji strony internetowej w celu poprawienia jej pozycji w wynikach wyszukiwania. Zadaniem strategii SEO jest zwiększenie widoczności strony dla potencjalnych klientów marki, a co za tym idzie zwiększenie ruchu. Na pozycjonowanie składają się zarówno działania on-site, jak i off-site.
Strategia SEO opiera się spójnych działaniach, w skład których wchodzi przygotowanie listy słów kluczowych, przygotowanie content planu, optymalizacja strony oraz link-building. Warto także uzupełnić SEO o Marketing Automation.
Działania SEO są istotne, ponieważ potrafią zwiększyć konwersję. Co więcej, budują świadomość oraz zaufanie do marki. Klienci są bardziej skłonni kliknąć i dokonać na przykład zakupu lub skorzystać z usługi ze stron, które mają lepszą widoczność w wyszukiwarce. SEO przynosi także długotrwałe efekty (źródło: https://business.adobe.com/blog/basics/digital-marketing-strategy).
Chciałbyś powierzyć stworzenie strategii SEO doświadczonym profesjonalistom? Napisz do nas. Pozycjonowanie stron jako proces prowadzony przez naszych Specjalistów SEO uwzględnia długofalowe, strategiczne podejście do tego kanału marketingowego, spójne z pozostałymi działaniami podejmowanymi w celu promocji Twojej działalności.
Email Marketing
Kolejnym rodzajem strategii, z którym pewnie każdy z nas się spotkał, jest email marketing. Ten rodzaj strategii marketingowych w Internecie polega na bezpośrednim dotarciu do odbiorców poprzez skrzynkę odbiorczą e-mail. Strategia ta zakłada wysyłanie wartościowych maili zarówno promocyjnych, jak i informacyjnych. Dużą zaletą tego rozwiązania jest to, że może być wysoce spersonalizowane.
Warto rozważyć ten rodzaj strategii, ponieważ daje on realne korzyści. Po pierwsze pozwala na zbudowanie trwałych relacji z odbiorcami oraz tworzenie zaangażowanej i lojalnej grupy. Jest to także dobry sposób na informowanie o swoich produktach, ofertach i promocjach. Dobrze prowadzony e-mail marketing jest w stanie zwiększyć ruch na stronę (dlatego pamiętajmy o dodawaniu odpowiednich linków do maili), a w konsekwencji może zwiększyć sprzedaż.
Musisz jednak pamiętać, że więcej nie zawsze oznacza lepiej. Zadbaj o swoją grupę odbiorców i kieruj treści do osób, które wyraziły na to zgodę. W przeciwnym razie oznaczanie maili jako spam przez niezainteresowanych użytkowników przyniesie odwrotne do zamierzonych skutki. Dlatego też budowanie odpowiedniej bazy odbiorców jest ważnym krokiem tej strategii. Nie kupuj więc list e-mailowych, ale poświęć czas na stworzenie własnej, cennej listy.
SEM
Inną istotną strategią jest SEM, czyli Search Engine Marketing. Jest to strategia marketingowa, która polega na promocji strony internetowej poprzez zwiększenie jej widoczności w wynikach wyszukiwania za pomocą płatnych reklam.
Co ważne, SEM często współpracuje z SEO, ale skupia się na płatnych rezultatach, podczas gdy SEO koncentruje się na efektach organicznych. Obie te strategie jednak mogą nawzajem sobie pomagać. Dla przykładu SEO może pomóc w opracowaniu wartościowych landing pages dla SEM. Podczas gdy SEM pozwala na wygenerowanie ruchu na przykład na nowej stronie, co może pomóc w pozyskiwaniu linków zewnętrznych.
Działania SEM, w przeciwieństwie na przykład do SEO czy content marketingu, przynoszą szybkie rezultaty. Odbiorcy są bezpośrednio przenoszeni na daną stronę lub podstronę, która ma za zadanie zachęcić ich do konwersji. Dodatkowo płatne reklamy wyświetlają się często na samej górze w SERPie, co sprawia, że są łatwiej zauważalne dla odbiorców.
Podczas korzystania z SEM-u, bardzo ważna jest strategia ustalania stawek na podstawie celów Google Ads tak, by Twoja kampania przyniosła jak najlepsze rezultaty. Do wyboru mamy dwie opcje — manualne ustawienia, które daje nam większą kontrolę oraz ustawienia automatyczne wykorzystujące systemy uczące się. Warto więc dokładnie poznać zalety i wady każdej z metod, aby wybrać tę odpowiednią dla naszej kampanii.
Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera
Proces tworzenia strategii marketingowych w Internecie
Proces tworzenia strategii marketingowych w Internecie
Każda strategia powinna być zestawem skoordynowanych i dobrze przemyślanych działań. Warto więc, dla najlepszych efektów wynikających ze strategii marketingu cyfrowego, wziąć pod uwagę następujące kwestie:
Zrozumienie celów biznesowych
Wszystko zaczyna się od zdefiniowania celów biznesowych. To one nadają nam kierunek, w którym powinniśmy iść i kierować nasze działania. Bez jasno zdefiniowanych celów błądzimy po omacku, co sprawia, że trudniej jest nam podjąć skuteczne kroki. Sposobem na dobre określenie celów jest metoda SMART, która zakłada, że Twoje cele powinny być:
- Skonkretyzowane (Specific)
- Mierzalne (Measurable)
- Osiągalne (Achievable)
- Realistyczne (Relevant)
- Określone w czasie (Time-bound)
Pamiętaj, że cele marketingu internetowego powinny iść w parze z celami biznesowymi i powinny z nich wynikać. Strategie marketingu cyfrowego mają być krokiem do osiągnięcia celów biznesowych, a nie oddzielnymi działaniami, które nie są skoordynowane z założeniami firmy.
Poznanie odbiorcy
Poznanie swojej grupy docelowej to niezwykle ważny krok w budowaniu strategii marketingowych w Internecie. Musisz wiedzieć, do kogo kierujesz swoją ofertę, aby móc wybrać odpowiednią drogę dotarcia do swoich odbiorców. Każda grupa bowiem ma swoją specyfikę i różnią się sposoby komunikacji z nią. Jeśli źle określisz odbiorców, to strategia może pójść w odmiennym do zamierzonego kierunku. Zrozumienie swojej grupy docelowej jest więc kluczem do tworzenia skutecznych kampanii marketingowych.
Warto więc, by na starcie dokładnie określić swoje buyer persony, które reprezentują Twoich idealnych i modelowych konsumentów. Aby to zrobić, trzeba dotrzeć do odbiorców, a następnie posiłkować się ankietami i wywiadami.
Stworzenie buyer persony powinno wychodzić poza policzalne i demograficzne informacje. Warto oczywiście poznać lokalizację, wiek, przychody czy zawód. Jednak w dzisiejszym świecie, niezwykle ważne jest, by określić zainteresowania modelowego odbiorcy, jego aspiracje i cele, styl życia, ale też wyzwania, z jakimi się mierzy. Pozwoli to nam na dopasowanie działań i treści, które w najlepszy sposób przemówią do naszego klienta.
Wybór kanałów marketingowych
Kiedy już zdefiniujesz swoje cele oraz określisz, do kogo kierujesz swoje działania, przychodzi czas na wybór odpowiednich kanałów, dzięki którym osiągniesz swoje zamierzenia. Wybór ten powinien opierać się na wcześniejszym zdefiniowaniu odbiorców. Jeśli poznasz swoją grupę docelową, będziesz wiedział, z jakich kanałów najczęściej korzysta i jaki rodzaj treści jest dla niej najbardziej atrakcyjny.
Jeśli chcesz odpowiednio komunikować się ze swoimi odbiorcami, to wybieraj kanały, na których twoja grupa rzeczywiście spędza czas, a nie kanały, na których Ty chciałbyś, żeby była. Jeśli Twoja buyer persona to osoby z pokolenia Z to, na przykładzie social media marketingu, warto zwrócić się w stronę TikToka lub Instagrama czy YouTube. Z kolei, jeśli zależy Ci na dotarciu do profesjonalistów, dyrektorów z danej branży, to może lepiej wybrać Linkedina. Najważniejsze, żeby zawsze mieć w głowie nasze cele biznesowe i styl życia odbiorców.
Opracowanie planu contentu
Kolejnym krokiem, który również jest ściśle związany z celami biznesowymi oraz odbiorcami jest opracowanie planu contentu. Jest to szczegółowy harmonogram, który określa co, kiedy i gdzie zostanie opublikowane. Dzięki temu zapewnisz sobie, że Twoje działania będą spójne i w najlepszy sposób trafią do odbiorców.
Zidentyfikowanie buyer person, ich zainteresowań i stylu życia pomoże Ci określić, kiedy i na jakich kanałach odbiorcy spędzają czas. Pozwoli Ci to również skoordynować swoje działania z zachowaniem Twojej grupy.
Jeżeli wiesz na przykład, że spędzają oni na danym kanale najwięcej czasu na przykład w weekendy, to może warto szczególnie wtedy kierować do nich nasze treści, reklamy i promocje. Zwiększymy w ten sposób szanse, że nasz przekaz trafi w odpowiednim momencie i przyniesie najlepsze efekty.
Monitorowanie i analiza wyników
Proces tworzenia strategii marketingu cyfrowego nie kończy się na opracowaniu content planu i realizacji go. Bo niezwykle istotne jest, aby w trakcie i po wdrożeniu działań monitorować efekty i analizować wyniki. Dzięki temu będziemy w stanie sprawdzać, czy i jakie działania przynoszą zwrot z inwestycji (ROI), co powinniśmy poprawić i jakich błędów unikać. Pozwoli nam to modyfikować i udoskonalać strategię.
Ważne, by proces monitorowania i analizy wyników nie był jednorazowy. W dobie szybko zmieniającego się świata i trendów powinniśmy na bieżąco sprawdzać, czy nasze działania są odpowiednie i czy nie wymagają korekty. Bez tego, nie będziemy w stanie reagować na niepokojące sygnały oraz ulepszać swoich strategii. W zależności od wybranego kanału marketingowego, w analizie wyników pomogą Ci odpowiednie narzędzia i statystyki.
Podsumowanie
Podsumowanie
Jak można zauważyć, świat marketingu internetowego może wydawać się złożony i skomplikowany. Jednak z odpowiednią wiedzą oraz dokładnym i przemyślanym planem łatwiej nam będzie wyciągnąć to, co najlepsze mają do zaoferowania strategie marketingowe w Internecie. Będziemy więc w stanie zwiększyć konwersje oraz zbudować trwałe relacje z lojalną i zaangażowaną społecznością.
Pamiętaj, by kierować swoje treści do odpowiednio zdefiniowanej grupy i nie zapomnij, by wszystkie działania były podejmowane na podstawie uprzednio określonych celów biznesowych. Miej na uwadze ciągłe doskonalenie swojej strategii poprzez analizę wyników i dostosowywanie działań do zmieniających się trendów i zachowań odbiorców. Bo efektywna strategia marketingu online to taka, która jest dynamiczna i adaptacyjna.