Rok 2018 przyniósł wiele zmian zarówno w SEO jak i w zakresie Google Ads. Przypomnijmy sobie jakie trendy przepowiadaliśmy w tamtym roku.
- Wyszukiwanie głosowe
- Mobilny indeks stron internetowych
- User Experience
- Bezpieczne połączenie HTTPS
- Filmy i grafika na stronie
- Przyspieszone strony mobilne AMP
- Local SEO
- Direct Answers
Więcej informacji na ten temat na naszym blogu: https://delante.pl/pozycjonowanie-2018-najwazniejsze-trendy/
Wyzwania i trendy na 2019 rok
Wyszukiwania głosowe w sklepie internetowym
W tym roku wprowadzono Google Asystenta po polsku, dlatego spodziewaliśmy się tego, że wyszukiwanie głosowe wejdzie na nowy, wyższy poziom. Warto zadać sobie pytanie w jaki sposób wyszukiwanie głosowe zmieni metodę wybierania odpowiednich fraz pod SEO. Użytkownik, który wyszukuje frazę wpisuje zwroty takie jak np: „trendy Seo 2019”. Zupełnie inaczej odbywa się to podczas wyszukiwania głosowego, gdzie użytkownik częściej stosuje formę pełnych pytań: „Jakie są trendy Seo na 2019 rok”. Według właśnie takiego założenia warto dopasować treści na stronie pod zaimki pytające: „jak”; „czy”; „gdzie” itd., które coraz częściej będą się pojawiać w wyszukiwaniach.
Należy też optymalizować stronę pod słowa kluczowe long tail, które pozwolą dopasować stronę właśnie do wyszukiwania głosowego. Google będzie opierał się na coraz dokładniejszych wynikach, dlatego i my powinniśmy wstrzelić się w jego oczekiwania optymalizując stronę pod precyzyjne frazy.
Jak bezpiecznie przesyłać dane na serwer
Google od lipca zeszłego roku karze strony internetowe, które nie posiadają bezpiecznego certyfikatu SSL oznaczeniem „strona niebezpieczna”. Takie ostrzeżenie ma bardzo duży wpływ na renomę serwisów, w szczególności takich, które korzystają z wrażliwych danych jak numery dowodów osobistych, kart kredytowych oraz płatniczych. Głównym zadaniem certyfikatu SSL jest ochrona internautów przed kradzieżą cennych haseł, numerów kont, danych logowania a także przed fałszowaniem danych. Osoby oznaczone jako niebezpieczne są rzadziej odwiedzane, nie zachęcają do wprowadzenia swoich danych a także Google obniża ich widoczność. W tym roku świadomość społeczeństwa odnośnie szyfrowania stron może się zmienić. Zastosowanie protokołu SSL (https) jest informacją dla użytkowników, że ich dane oraz informację stają się lepiej chronione.
On-SERP SEO – Featured snippets
Coraz większy udział wyników bezpośrednich na pierwszej stronie wyników wyszukiwania może spowodować rozwój nowego trendu w SEO – On-SEPR SEO czyli optymalizacji strony nie tylko pod wyświetlenie się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, ale również pod pojawienie się w odpowiedni sposób. Może to być pojawienie się w formie direct answer, tabelki, Google news i wiele innych.
Prace z featured snippet znacznie to ułatwi. Dzięki temu ułatwimy robotom Google identyfikację rodzaju treści na stronie. To jak Google poradzi sobie z rzetelnością wyświetlanych stron, będzie wiadome dopiero za kilka lat. Do tej pory radzi sobie całkiem dobrze. Aby dowiedzieć się jak wyświetlić się w SERP zapraszamy do naszego Artykułu: On-SERP SEO. Przyszłość wyszukiwania w Google bez klikania?
Pozyskiwanie linków z działań Content Marketingowych
Content marketing staje się coraz bardziej opłacalną metodą do budowania świadomości marki. W 2019 roku strategię content marketingu wygenerują 300 mld USD przychodów (Small Business Trends). Widząc jak skuteczne są takie działania, należy zastanowić się czy warto również skupić się na influencer marketingu, ponieważ staje się on integralną częścią content marketingu. Główną zaletą marketingu korzystającego z wpływu influencerów jest wiarygodność komunikatów. Ich opinie są bardziej autentyczne od tradycyjnych reklam oraz mają szansę wygenerować duży ruch na stronie, wzmocnić zaufanie klientów, zwiększyć zasięg marki a także mogą mieć znaczący wpływ na twoje rankingi wyszukiwania.
Trendy w SM marketingu
Działalność w mediach społecznościowych jest jednym z wielu czynników wpływających na SEO. Raport GUS-u, „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2018 roku„, pokazuje, że media społecznościowe coraz częściej wykorzystywane są przez właścicieli firm do celów marketingowych oraz współpracy z partnerami biznesowymi oraz klientami. Zainteresowanie rośnie coraz bardziej, w 2017 roku z możliwości promocji w social media korzystało 27,4% wszystkich przedsiębiorstw, po 2018 roku już 30,3%. Do 2020 roku już ponad połowa polskich przedsiębiorstw może być aktywna w social mediach.
- Wideo
Social Media dają bardzo duży potencjał materiałów wideo. Coraz szybciej wkraczamy w erę, w której nie liczy się jakość, a prostota przekazu oraz cena. Popularność zyskują nawet słabej jakości transmisje na żywo zarówno na Instagramie jak i Facebooku. Teraz liczy się czas oraz intensywność przekazu. Należy jednak zwrócić uwagę na to by dostosowywać filmy do faktu, że wiele z nich odtwarzanych jest bez dźwięku, co może być kluczowe podczas ich dystrybucji. Należy zatem pamiętać o tym, aby dodać napisy do filmu. Stories na Instagramie już w 2018 roku stały się trendem, który ma przykuć uwagę odbiorców. Mają wiele zalet. Posiadają bardzo dynamiczny format, co daje możliwość wykazania się swoją kreatywnością. Są również wyświetlane na całym ekranie co zapewnia duże zaangażowanie użytkowników. Coraz większą popularność zdobywa też format pionowy wideo. Jeszcze niedawno mocno krytykowany, dziś jest już nawet wykorzystywany na YouTube czy Facebooku.
- Posty w 3D
To sposób by przyciągnąć Twoją uwagę. Są oryginalne i nie da się ich nie zauważyć podczas scrollowania. Posty 3D pojawiły się na Facebooku już w 2018 roku, jednak nie wszyscy skorzystali z ich funkcjonalności. Zaczęto w nich dostrzegać możliwość reklamy swojego produktu z każdej możliwej strony.
User Experience
Google zawsze podkreślał doświadczenie oraz wartość użytkownika. Istnieją cztery podstawowe czynniki, które powinny znaleźć się na liście rzeczy obowiązkowych w 2019 roku.
- Strona, która jest niezawodna pod względem technicznym → użytkownicy stają się coraz bardziej wymagający i nie zapomną jeśli Twoja strona chociaż raz wyświetli się niepoprawnie.
- Odpowiednia nawigacja na stronie → jeśli użytkownik szybko znajdzie potrzebne informacje, będzie wracał na Twoją stronę częściej.
- Mobile → jest to obecnie bardzo duża potrzeba użytkowników. Większość zapytań (w Polsce ponad 60%) jest zadawana ze smartfonów oraz tabletów. Dlatego optymalizacja strony właśnie pod nie jest bardzo ważna.
- Szybkość stron internetowych → czas ładowania się strony jest bardzo ważnym czynnikiem w SEO ale również w ocenie użytkownika. Dlatego Google zbiera dane w kontekście oceny prędkości strony
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w naszym artykule: Wpływ UX na SEO, czyli doświadczenie użytkownika a pozycja strony.
Podsumowanie
Jak widać niektóre trendy w SEO pozostają niezmienne. Jeśli chcesz aby Twoja strona zdobywała wysokie pozycje w wyszukiwarkach, dopasuj ją do wyszukiwania głosowego. Zadbaj o certyfikaty SSL, tak by Twoi odbiorcy czuli się bezpiecznie a Twoja strona zyskała ich zaufanie. Warto również pamiętać o optymalizacji pod featured snippets oraz nawiązaniu współpracy z influencerami. Dopilnuj także by Twoja strona była niezawodna pod względem technicznym. Wszystkie te działania pomogą Ci stworzyć stronę, która będzie generować coraz większe przychody.
Chcesz zacząć wdrażać SEO na Twojej stronie internetowej? Zobacz nasz poradnik pozycjonowanie stron.