Zdjęcia i ich pozycjonowanie. Jak podejść do tematu?

Zdjęcia i ich pozycjonowanie. Jak podejść do tematu?

Zdjęcia to nieodłączny element każdej strony. Przyciągają one uwagę użytkownika, a także pomagają wyróżnić i urozmaicić długą treść. W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się dlaczego warto pozycjonować zdjęcia oraz grafiki, a także dowiemy się jak robić to we właściwy sposób. Serdecznie zapraszamy!

Ostatnio na naszym blogu: Google potwierdza listopadowy update wyszukiwania lokalnego

Czy wiedziałeś, że aż 63,4% treści w Internecie stanowią obrazy? Wynika to zapewne z faktu, iż zdjęcia ludzi, jedzenia, ale także abstrakcyjne grafiki oddziałują na użytkowników zdecydowanie mocniej niż sam blok tekstu. To właśnie dzięki zdjęciom szybciej orientujemy się jaka jest tematyka danej strony, a także pewniej podejmujemy decyzje o zakupie danego produktu.

To, że Internet został “opanowany” przez obrazy, dla większości z nas nie jest zaskoczeniem. Nie lada zdziwieniem jest jednak fakt, iż 78% wszystkich problemów SEO powiązana jest z niewłaściwą optymalizacją zdjęć. O czym świadczą te dane? Przede wszystkim o tym, że zdjęcia w zasadniczy sposób wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce. Należy pamiętać, że użytkownicy wyszukujący konkretne obrazy bardzo często wchodzą na stronę skąd pochodzi dane zdjęcie, a tym samym zwiększają na niej ruch. Jakie znaczenie ma zatem pozycjonowanie zdjęć i w jaki sposób dobrze optymalizować grafiki? Jeśli jesteście ciekawi, to czytajcie dalej!

Jakie znaczenie ma pozycjonowanie zdjęć?

Piękne, przyciągające wzrok grafiki nie tylko mogą zwiększyć zainteresowanie użytkowników i podnieść ich pozytywne wrażenie na temat całej strony czy danego artykułu, ale – dobrze zoptymalizowane – mogą przyczynić się również do lepszego działania witryny. Oto kluczowe powody, dla których pozycjonowanie zdjęć jest istotne:

1. Skrócenie czasu ładowania strony

Odpowiednio zoptymalizowane obrazy mogą w znacznym stopniu przyczynić się do poprawy szybkości ładowania strony. Prędkość ładowania witryny stanowi jeden z czynników rankingowych Google, dlatego tak ważne jest, by strona ładowała się szybko, zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych.

2. Wzrost zaangażowania użytkowników

Optymalizacja obrazów przyczynia się do poprawy stanu wizualnego treści, co z kolei przyciąga użytkowników i zwiększa ich zaangażowanie. Według badań posty na Facebook’u, które posiadają grafiki zwiększają zaangażowanie użytkowników o 2,3 razy, natomiast tweety ze zdjęciami są udostępniane dalej 150% razy więcej niż w przypadku postów nie zawierających żadnych fotografii. Zoptymalizowanie zdjęć, które umieszczasz na stronie z pewnością pomoże Ci przyciągnąć uwagę większej ilości użytkowników oraz zwiększyć ich zaangażowanie, co z kolei przełoży się na wzrost liczby potencjalnych klientów.

Optymalizacja zdjęć
Źródło: https://buzzsumo.com/blog/how-to-massively-boost-your-blog-traffic-with-these-5-awesome-image-stats/

3. Możliwość pojawienia się w wyszukiwarce obrazów

Zdjęcia, które są właściwie zoptymalizowane mają większą szansę na pojawienie się w wyszukiwarce grafiki. To z kolei sprawia, że mogą one dotrzeć do większego grona odbiorców, a tym samym przyczynią się do zwiększenia ruchu na stronie oraz wzrostu rozpoznawalności Twojej witryny.

Odpowiednie zdjęcie, czyli jakie ?

Wiemy już, że zdjęcia mogą podnieść wartość Twojej strony, a ich pozycjonowanie zwiększy na niej ruch. Na co należy zatem zwrócić uwagę przy umieszczaniu zdjęć na stronie, by osiągnąć taki efekt?

Pierwszym krokiem, który przybliży Cię do sukcesu jest dobór odpowiednich fotografii. Najważniejszą i kluczową radą jest: “użyj zdjęć jak najlepiej dopasowanych do tematyki i treści na stronie”. Oczywiste, prawda? Nic bardziej mylnego! Wystarczy prześledzić losowo wybrane strony, by dostrzec jak wiele z nich umieszcza w witrynie przypadkowe, nie wnoszące żadnej wartości zdjęcia. Co więcej, dzięki badaniom przy użyciu eye-trackera wiemy, iż użytkownicy zupełnie ignorują takie obrazy, a ich wzrok śledzi jedynie nagłówki w tekście. W takim przypadku zdjęcia nie wnoszą nic poza dodatkowym i niepotrzebnym chaosem.

Od czego zacząć pozycjonowanie zdjęć

Przy doborze zdjęcia warto także zwrócić uwagę na prawa autorskie. Najlepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie własnych zdjęć, co do których mamy pełne prawo ich edycji i rozpowszechniania. Jeśli nie posiadamy jednak takich zdjęć, możemy skorzystać z bazy stron stockowych, oferujących duży wybór fotografii. Przykładowe banki zdjęć, z których możemy skorzystać to:

Pozycjonowanie zdjęć – od czego zacząć?

Pozycjonowanie zdjęć rozpocznij od kilku prostych działań poprzedzających jego publikację. Poniżej prześledzimy najważniejsze kroki.

1. Wysoka jakość obrazów

Oczywistym jest to, że zdjęcia zamieszczone na stronie, powinny odznaczać się jak najwyższą jakością. Warto również zwrócić uwagę na to, by były one unikalne. Grafiki zrobione samodzielnie, zdecydowanie bardziej przyciągną wzrok użytkowników, niż obrazy stockowe, które możemy znaleźć w wielu witrynach.

2. Odpowiednia nazwa pliku ze zdjęciem

Ta prosta czynność, którą jesteś w stanie wykonać w mniej niż 10 sekund to kluczowy zabieg, umożliwiający robotom Google znalezienie i wyświetlenie Twojego zdjęcia w wyszukiwarce. Na co warto zwrócić uwagę wpisując nazwę? Skup się na jak najbardziej zwięzłym opisie, używając w tym celu fraz kluczowych. Pamiętaj, by zacząć od najważniejszego słowa oraz używaj znaku “–” (minus, myślnik, ang. hyphen), aby rozdzielić wyrazy. Dzięki temu nazwy zdjęć, jak i linki do nich są czytelne dla botów i użytkowników. Unikaj stosowania “_” (podkreślenia, ang. underscore), gdyż w takim przypadku boty nie oddzielą wyrazów, czytając ciąg wyrazów jako całość. Należy również pamiętać, by nie oddzielać poszczególnych słów kluczowych w nazwie za pomocą spacji, a także nie stosować w niej polskich znaków oraz nie korzystać z systemu kodowania znaków ASCII. I tak zamiast pliku o nazwie: hjdsiufds23n.jpg stwórz przykładowo taki: fryzjer-krakow-pasemka-rude.jpg .

Pozycjonowanie zdjęć a nazwa pliku

 

3. Format JPG czy PNG?

Czy zwracasz uwagę w jakim formacie zapisujesz obrazy? Większość zdjęć w Internecie to te z rozszerzeniem .jpg. Niemniej, coraz częściej wybiera się format .png ze względu na to, iż kompresując zdjęcie w tym formacie nie tracimy na jego jakości (tak, jak się dzieje w przypadku .jpg). Warto jednak pamiętać, że format .jpg lepiej sprawdzi się do wszelkiego rodzaju zdjęć, z kolei .png będzie idealny do zapisu wykresów, diagramów, ilustracji, logo itp.

4. Optymalny rozmiar obrazu

Czy komuś z tu obecnych nie przeszkadza długo ładująca się strona? Pozwolę sobie nie odpowiadać na to retorycznie zadane pytanie. Wiemy już, że Google zwraca uwagę na czas ładowania się strony, co wpływa z kolei na jej pozycje w wyszukiwarce. Skalowanie, czyli zmniejszanie zdjęć w znaczący sposób przyspieszy ładowanie się strony. Musimy jednak pamiętać o tym, by nie odbywało się to kosztem ich jakości. Najważniejsza rada to taka, by skalować zdjęcie do takiego rozmiaru, jakie chcemy by pojawiło się na stronie. Narzędzia, które mogą nam w tym pomóc to Photoshop lub strona zmniejszacz.pl.

Pozycjonowanie zdjęć - skalowanie

5. Rozmiar pliku

Zasada jest prosta – im mniejszy rozmiar tym lepszy, nie zapominając o maksymalnie dobrej jakości zdjęcia. Łączy się to także z czasem ładowania strony. Zalecane jest, by waga przesyłanych obrazów nie była większa niż 150-200 KB. Przykładowe narzędzia do zmiany rozmiaru pliku ze zdjęciem to jpegmini.com lub imageoptim.com.

Zmniejszanie pliku

6. Sitemapa dla zdjęć

Na stronach, gdzie znajduje się duża ilość zdjęć zalecane jest stworzenie osobnej sitemapy, zawierającej adresy URL wszystkich plików graficznych. Takie rozwiązanie sprawia, że obrazy mogą być łatwiej znajdowane przez roboty wyszukiwarki, a także wspiera proces ich indeksowania.

Strony, które nie posiadają bardzo dużej ilości obrazów, mogą dodać pliki graficzne do istniejącej już mapy witryny, a dla osób, które posiadają swoją stronę na WordPressie powstała specjalna wtyczka, za pomocą której można łatwo zaimplementować sitemapę dla zdjęć. Taką możliwość daje również popularna wtyczka – Yoast SEO.

7. Dane strukturalne dla zdjęcia

W celu wzmocnienia pozycjonowania zdjęć możemy zastosować dla nich dane strukturalne, inaczej zwane mikrodanymi. Jeśli dodamy je do konkretnego obrazu, wyświetli się on jako rich snippet, czyli w formie rozszerzonego opisu. Przykładowo, jeśli dotyczy to produktów to użytkownik, oprócz standardowego opisu, dostanie również informację na temat ceny produktu czy opinie klientów. W celu poprawnego zaimplementowania mikrodanych, warto skorzystać z przewodnika Google na temat danych strukturalnych.

Czas na publikację!

Jeśli przygotowałeś zdjęcie zgodnie z powyższymi wskazówkami czas na jego publikację. Na tym etapie również mamy dla Ciebie kilka sugestii, których zastosowanie podniesie pozycję Twojego zdjęcia.

1. Opisy alternatywne

Skąd roboty Google wiedzą co jest na obrazku? Wiedzę tę „czerpią” z opisów alternatywnych. Ich niezwykle ważnym zastosowaniem jest także określenie zawartości zdjęcia dla osób niewidomych oraz w sytuacjach, gdy zdjęcie nie ładuje się poprawnie (wtedy zamiast obrazu wyświetla się opis alternatywny). Tekst w nim zawarty powinien zatem jak najlepiej wyrażać, to co widzimy na zdjęciu. Długość atrybutu ALT kształtuje się  w przedziale od 5 do 15 słów. W przypadku notki na bloga ALT pierwszego zdjęcia może być taki sam jak tytuł posta. W opisie alternatywnym należy zastosować słowo kluczowe, gdyż zwiększa to szansę na pojawienie się obrazu w wyszukiwarce grafiki. Pamiętajmy jednak, aby nie przesadzać z ilością fraz kluczowych, gdyż opis ten przede wszystkim musi być zrozumiały i jasno opisywać zdjęcie. W treści atrybutu ALT możemy stosować polskie znaki. Jeśli chcemy sprawdzić treść opisu alternatywnego w kodzie strony wystarczy, że skorzystamy z funkcji “Zbadaj”.

Dodawanie opisu alternatywnego w shoperze
Przykład dodawania opisu alternatywnego w CMS’ie Shoper
Pozycjonowanie zdjęć - dodawanie opisu alternatywnego
Przykład dodawania tekstu alternatywnego w WordPress’ie
Pozycjonowanie zdjęć - sprawdzanie opisów alternatywnych
Sprawdzanie treści opisu alternatywnego w kodzie strony

2. Tytuł zdjęcia (title tag)

Tytuł zdjęcia pełni funkcję tekstu pomocniczego. Dla niektórych, ten etap optymalizacji grafiki zupełnie nie jest konieczny, z uwagi na to, że nie posiada on istotnego znaczenia w procesie pozycjonowania. Niemniej jednak warto go  stosować, gdyż dzięki niemu możemy lepiej opisać obraz. Jeśli zdecydujemy się wprowadzić tytuł zdjęcia, musimy pamiętać o tym, by nie powielać opisu alternatywnego.

3. Podpisy pod zdjęciami

Jeśli to możliwe warto dodać podpis pod zdjęciem. Okazuje się bowiem, iż użytkownicy bardzo często czytają same opisy zdjęć, pomijając główny tekst na stronie. Jeśli zależy nam na tym, by dłużej zatrzymać użytkowników na stronie, a tym samym zwiększyć jej pozycję, to warto umieszczać podpisy pod grafikami.

4. Rozmieszczenie zdjęć

Wiesz już jak ważna jest prawidłowa nazwa zdjęcia, uwzględniająca wybrane słowo kluczowe. Masz również świadomość tego, że fotografia powinna być jak najlepiej dopasowana tematycznie do strony. Niemniej istotne jest, by słowo kluczowe użyte w nazwie zdjęcia pojawiło się także w tekście na stronie (najlepiej w nagłówku). Co więcej, dobrze, jeśli sam obraz znajduje się w pobliżu tej frazy kluczowej.

Nie zawahaj się ich użyć !

Myślę, że nikogo nie trzeba już przekonywać do umieszczania wartościowych i dobrych jakościowo zdjęć na swojej stronie. Ciekawe obrazy nie tylko  wzbogacą Twoją stronę firmową, posta na blogu czy sklep internetowy, ale także wpłyną na ich pozycje w wyszukiwarce. Skorzystaj z wymienionych wyżej wskazówek i spraw, że ruch na Twojej stronie, a także jej rozpoznawalność znacząco wzrosną!

  4,91 / 5 ( 11 )
Autor
Junior SEO Specialist - Mariola

Junior SEO Specialist

W Delante od grudnia 2018 roku. Studentka Informatyki, a już wkrótce absolwentka. Otaczającą rzeczywistość rozkłada na słowa, obrazy, dźwięki - w skrócie SEO, fotografia i muzyka. W wolnym czasie chętnie podróżuje, a także gra w orkiestrze dętej.
  • Bielack

    Dopytam o interesujące mnie szczegóły: Co z ekranami o podwyższonej rozdzielczości i stronami „retina ready”, jak proponujesz przygotowywać zdjęcia na takie strony? Niestety, czasy gdy standardem i w sumie jedyną słuszną opcja było 72ppi minęły. Jak przygotować szybko ładujące się obrazki w wysokiej rozdzielczości? Jakieś sugestie, porady? Będę wdzięczny za każdy dobry pomysł.

    • pp

      Jest mnóstwo skryptów np. w php które skalują obrazy w locie

    • Dla mnie wszystko zależy od tego gdzie te obrazki są.
      Jeśli na podstronach / galeriach – to wykorzystuje skrypty i wtyczki, które tworzą osobny plik z miniaturą, a osobny z dużą grafiką. Dodatkowo często można skorzystać z ładowania zdjęć w tle (doładowują się zdjęcia gdy przesuwamy ekran) – kiedyś korzystałem z tego pluginu do WP: https://wordpress.org/plugins/advanced-lazy-load/

      Jeśli to główna strona to trzeba popracować nad wielkością zdjęć (maksymalna kompresja, przy stratach jak najmniej widocznych), odpowiednim formatem (jpg do zdjęć, png do grafik), dobieraniem odpowiedniej rozdzielczości do ekranu (skalowaniem) – na pewno pomoże jeśli włączysz też cachowanie: https://developers.google.com/speed/docs/insights/LeverageBrowserCaching

      Pokaż stronę to podpowiem Ci jak można było by podkręcić ładowanie zdjęć 😉
      Może być na: m.calik@delante.pl

  • Bardzo dobrze ujęte najpotrzebniejsze informacje dotyczące pozycjonowania zdjęć. Super artykuł, pozdrawiam.

  • pp

    OK to ja mam jeszcze pytanie. To wszystko co napisałeś tyczy się do . Co jeśli trzeba użyć fotki w background – czy to też się da pozycjonować

    • Jako background nie możesz dać opisów alternatywnych (alt) – screen readery nie czytają zdjęć w tle (bo to w końcu tylko zdjęcie w tle) – możesz spróbować nadać tytuł dla div, który obejmuje ten img background. A jeśli to duży i znaczący element strony to ja bym nie robił go jako background tylko wyeksponował jako normalny (zoptymalizowany pod seo) obrazek.

  • Andrzej Jarek

    witajcie czy opisując zdjęcia mogę zrobić tak :
    fotograf_ślubny-fotografia-fashion-fotografia_reklamowa-zdjęcia_weselne-modelka-fotograf-AndrzejJarekStudio
    dotychczas stosowałem tylko _ (ukosnik dolny)
    tak jak na stronie http://www.andrzejjarek.pl

    • Najlepiej stosować „‐” (hyphen) do rozdzielenia wyrazów w nazwach plików.
      Podkreślnik dolny „_” (underscore) dla botów będzie oznaczać znak zerowy, czyli wyrazy z takiego adresu się połączą.
      To samo tyczy się budowy linkowania wewnętrznego: lepiej stosować „-” niż „_”.

      • Andrzej Jarek

        dzięki za informacje 🙂

  • a czy np. dodawać lind do zdjęcia? bo wtedy jak najeżdżam na zdjęcie to już nie wyświetla mi się nazwa zdjęcia

  • ja mam tak dodane jak tu http://www.adriangudewicz.pl czy tak będzie dobrze?

  • Bardzo ciekawy i praktyczny artykuł. Okazuje się, że nawet rodzaj znaków interpunkcyjnych ma wpływ na pozycjonowanie strony – duże zaskoczenie.

  • Mateusz Pobłocki

    To są rzeczywiście fajne sprawy i wiem, że nasze koleżanki z działu zajmującego się social media korzystają z tego typu trików, ale na stronę internetową chcemy już profesjonalne, oryginalne projekty tylko dla nas. Chodzi przecież o wizerunek olbrzymiej marki, na tym nie można oszczędzać. Korzystamy z usług Orchidea Group. Ich studio graficzne ma już naprawdę dobrą opinię i my się możemy do tego dołożyć. Dla sporej, ambitnej firmy wysoka jakość jest najważniejszą wartością.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.