15 wskazówek na zwiększenie świątecznej sprzedaży w e-commerce

15 wskazówek na zwiększenie świątecznej sprzedaży w e-commerce

Sprzedaż online i branża e-commerce od lat stale rośnie. W 2019 roku kupujący online wydali łącznie w sieci ponad 1 bilion dolarów, o 3,7% więcej, niż rok wcześniej i najwięcej w historii e-handlu. Obecnie pandemia COVID-19 uszczupliła wiele portfeli, więc ten wynik może się już nie powtórzyć, ale wciąż jako właściciele sklepów online mamy o co walczyć. Nadal 60% polskich internautów robi zakupy w blisko 30 000 polskich e-sklepów. Jak zwiększyć grudniową sprzedaż i już teraz przygotować Twój e-sklep na ten gorący okres?

Ostatnio na naszym blogu: Tytuły artykułów – jak je pisać, aby chcieli czytać? 10 wskazówek

Spis treści:

Jak zwiększyć grudniową sprzedaż? Wszyscy będą mieli promocje – czym się wyróżnisz?

Pierwsze, o czym pomyślałeś, to zapewne odpowiednie promocje i rabaty. To będzie miał każdy – nic nowego. Zastanów się, jakie jest Twoje USP (Unique Selling Proposition), czyli unikatowa propozycja sprzedaży. Co wyjątkowego możesz zaproponować swoim odbiorcom? Jakie pakiety, produkty lub usługi?

Jak zwiększyć świąteczną sprzedaż w sklepie internetowym? 15 wskazówek

1. SEO

Oprócz USP przyda Ci się także rzetelny audyt SEO i diagnoza tego, co jest do poprawy w pozycjonowaniu Twojego sklepu. Jeśli w Twoim sklepie internetowym nie prowadzono do tej pory procesów SEO i to wszystko po prostu “się działo”, zacznij swoją strategię od samego początku:

  • wybierz kluczowe dla Ciebie frazy, na które chcesz się pozycjonować, czyli być bardziej widocznym w Google na konkretne słowa i hasła,
  • określ dokładnie branżę, w której działasz – dla każdej z nich działania SEO mogą być inne lub nastawione na inne cele,
  • przeanalizuj strukturę witryny i zawarte na niej treści (np. dzięki narzędziu Siteliner),
  • …i optymalizuj!

Pamiętaj, że poprawa SEO następuje po wielu miesiącach sumiennej i regularnej pracy. W pierwszej kolejności zwiększa się widoczność strony, potem ruch organiczny, a dopiero na samym końcu rośnie sprzedaż. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym, jak pozycjonować sklep online, sprawdź nasz poradnik SEO dla początkujących.

efekty seo w czasie

  • Poprawa i optymalizacja kart produktów

Dobrze zoptymalizowana karta produktu ma odpowiadać na wszelkie wątpliwości i obiekcje potencjalnego kupującego. Wprost prowadzić go i zachęcać do zakupu. Sprawdź, czy Twoje zakładki produktowe wyczerpują wszystkie pytania Klientów – postaw się na ich miejscu i zbadaj, czy sam kupiłbyś od siebie ten produkt.

Karta produktu to przede wszystkim:

  • dokładne zdjęcia produktu z różnych perspektyw, najlepiej w trakcie użytkowania przez modela lub wcześniejszych Klientów,
  • doszlifowany pod standardy Google i aktualne trendy UX opis produktu,
  • social proof (opinie, recenzje, testimoniale),
  • zachęcające do działania CTA, okraszone opisem korzyści, wynikających z zakupu,
  • Q&A na temat produktu – najpopularniejsze pytania i odpowiedzi na temat produktu, wspierające SEO oraz ułatwiające Klientowi proces zakupowy i decyzyjny.

Jeśli chcesz, aby na Twoje produkty trafiło więcej potencjalnych internetowych przechodniów, zrób audyt opisów produktów i sprawdź, czy na pewno są one zgodnie z dzisiejszymi SEO-standardami. Czy są w nich odpowiednie słowa i frazy kluczowe, na bazie których wyszukiwane są podobne produkty? Czy opis spełnia wszelkie wymagania i odpowiada na wszystkie wątpliwości użytkowników, czy może jakieś pytania w customer service notorycznie się powtarzają? Czy wykorzystujesz w nich odpowiednio język korzyści? Może nie wyświetla się rozmiarówka lub produkt nie jest dodany do żadnej kategorii i w ogóle nikomu się nie wyświetla?

Oprócz opisów produktów w swoich codziennych działaniach marketingowych przed grande finale w grudniu warto wykorzystywać różne formy content marketingu (przeczytaj: Content marketing to nie tylko blog).

Pozycjonowanie sklepu internetowego Delante

2. System promocji i rabatów

Mimo wszystko system promocji i rabatów będzie Ci potrzebny, aby zaplanować politykę cenową oraz wszelkie akcje online i offline marketingowe do końca roku. Ustal, co i o ile możesz przecenić, aby ta sprzedaż była wciąż dla Ciebie rentowna. Zaproponuj swoim Klientom pakiety i bezpłatną wysyłkę przy zamówieniach powyżej określonej kwoty. Może przy okazji zwiększonego ruchu warto wykorzystać go do zwiększenia bazy subskrybentów newslettera i w ramach marketing automation wysyłać voucher o wartości 20-30 PLN na pierwsze zakupy za zapis do newslettera?

  • Cross-selling i up-selling

Jeśli jeszcze nie wdrożyłeś u siebie rozwiązań, związanych ze sprzedażą komplementarną lub uzupełniającą, to to jest dla Ciebie ostatni dzwonek. Więcej o cross-sellingu i up-sellingu przeczytasz na naszym blogu: Cross-selling, up-selling – co wybrać?

cross-selling up-selling przykład

3. Omnichannel – standardy w komunikacji

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, już teraz zaplanuj i ustal standardy komunikacji wielokanałowej Twojej marki lub e-sklepu. Nigdy nie wiesz, jak będzie wyglądać pierwsze spotkanie użytkownika z Twoim brandem i skąd trafi do sklepu – źródłem mogą być social media, ruch organiczny w Google czy płatne reklamy online. W każdym miejscu powinieneś zaprezentować jasno i czytelnie jedną i kluczową dla Ciebie ofertę w podobnej formie. Chaos komunikacyjny, niewielka i nieregularna aktywność w mediach społecznościowych oraz brak responsywności marki sprawiają, że Klient może uciec do konkurencji, która bardziej wzbudzi jego zaufanie i poczucie bezpieczeństwa.

4. Kreacje do reklam Google/FB Ads

Kilka miesięcy przed akcją to odpowiedni zapas czasu, aby przygotować wszelkie kreacje, teksty i grafiki do kampanii reklamowych w Google i na Facebooku, jakie przeprowadzisz w czwartym kwartale. Pamiętaj, że każda reklama potrzebuje dni lub tygodni na przetestowanie grupy docelowej i doszlifowanie detali. Jeśli chcesz widzieć wyraźne efekty działań PPC, uruchom własne kampanie już na przełomie października i listopada, abyś miał czas na ich odpowiednią optymalizację.

canva tworzenie reklam
Grafiki do mediów społecznościowych, w tym do reklam Facebook Ads, możesz przygotować bezpłatnie w Canva. Masz tam do dyspozycji mnóstwo formatów, przygotowanych pod konkretne miejsce w social mediach, np. gotowe wzory Stories i zdjęć w tle na fanpage. Pamiętaj jednak, że to popularne narzędzie, więc unikaj gotowych schematów.
  • Remarketing

Remarketing to szansa na przyciągnięcie do sklepu użytkowników, którzy byli już w Twoim sklepie i na przykład porzucili koszyk (czytaj: 10 powodów, dla których klient porzuca koszyki zakupowe). Dopasowane do wybranych produktów i oczekiwań Klientów reklamy, podążające za nimi po różnych zakamarkach systemu reklamowego Google lub Facebooka to dodatkowy bodziec decyzyjny, któremu trudno się oprzeć.

5. Zaplanowanie postów w social mediach

Jeśli masz już stworzone standardy komunikacji, promocje i rabaty, jak i pierwsze kreacje graficzne, może warto już teraz zaplanować publikację postów w social mediach, związanych z Twoimi kampaniami? Potem może nie być na to czasu w ferworze zwiększonej sprzedaży. Przyda Ci się do tego Creator Studio lub Buffer. Dobra strategia social media może pomóc także w pozycjonowaniu strony sklepu.

planowanie postów buffer
Szczególnie godna uwagi jest aplikacja Buffer. W kilka chwil możesz podpiąć i planować posty na wiele miesięcy do przodu. W wersji bezpłatnej możesz zaplanować do 10 publikacji. To już dobra ilość postów na przetestowanie tego, czy rzeczywiście to narzędzie ułatwi Ci pracę.

6. Wizytówka Google

Jeśli udostępniasz swoim Klientom opcję odbioru osobistego lub jednocześnie prowadzisz sklep online i stacjonarny, zadbaj o wizytówkę Google. Dobre oznakowanie sklepu w Google ułatwi Klientom dotarcie do Twojego punktu sprzedaży. Aktualne godziny pracy, oferty i promocje, zdjęcia produktów, czat, w którym możemy zadać pytanie wprost przez Mapy Google – to wszystko i jeszcze więcej wyróżni Cię na tle innych sklepów, które zapominają o tym ważnym medium. Dobre opinie w Google potrafią zdziałać cuda.

7. Analiza ofert konkurencji

To dobry moment na przejrzenie katalogów sklepów konkurencji. Co sprzedają? Co nowego dodali na sklep? Czy mają lepsze ceny, formy wysyłki i płatności albo wygodniejszą obsługę Klienta niż Twoje?

8. Poprawki UX na stronie sklepu online

To ostatni moment, aby dokonać wszelkich UX’owych poprawek. Przyspieszyć działanie strony WWW i uprościć interfejs dla użytkowników, a także finalnie dzięki temu poprawić pozycjonowanie strony.

Strona ładująca się nawet 2-3 sekundy dłużej niż dowolna strona konkurencji może przegrać to starcie. Nie chcemy czekać na przeładowania, szczególnie na urządzeniach mobilnych. Razem ze swoim specem IT lub UX’owcem optymalizuj konwersję, jak tylko się da.

9. Wersja mobilna strony

Google stawia dziś na Mobile-First, więc kluczem do sukcesu w e-commerce może być w tym wypadku zoptymalizowana wersja mobilna Twojego sklepu i odpowiednia strategia Mobile SEO. Jeśli ich nie masz, to jest to dla Ciebie czerwony alarm – czas na ich wdrożenie. Już nawet 65% wszystkich zakupów podczas Black Friday dokonywane jest na mobile’u. Nie pozwól, aby ominęły Cię takie szanse sprzedażowe. Jeśli masz mobilną wersję strony WWW, sprawdź, czy rzeczywiście wciąż jest łatwo skalowalna i responsywna na różnych urządzeniach.

10. Wymiana serwera

Jeśli zastanawiasz się nad zmianą serwera i hostingu na szybszy i tańszy, który pozwoli na większą przepustowość i szybsze działanie sklepu, to jest to ostatni dzwonek, aby wdrożyć wszystko przed grudniem i przetestować na tyle, aby mieć pewność, że nic się nie “wykrzaczy”. Wymiana serwera na lepszy ma także wpływ na SEO sklepu (czytaj: Wybór serwera – na co zwrócić uwagę i czy wpływa na SEO?). W takie dni jak te listopadowe i grudniowe “złote strzały”, Twój sklep online może mieć nawet 30-50% więcej odwiedzin niż zwykle. Przygotuj się dobrze na to oblężenie.

11. Logistyka

Od dawna narzekałeś na swoją firmę kurierską, Twoi Klienci wracali z reklamacjami, a Ty nigdy nie miałeś czasu, by się tym zająć? Wyobraź sobie, ile problemów masz w tej chwili, gdy zamówień jest kilkadziesiąt dziennie. Pomyśl, ile ich będzie, gdy spłynie do Ciebie w ciągu doby kilkaset “pełnych koszyków” do wysłania. Teraz jest najlepszy moment, aby zweryfikować dostępne na rynku oferty i wybrać odpowiedniego, lepszego operatora dostaw Twoich produktów.

  • Czas dostawy ma znaczenie

Dziś, jako Klienci, przyzwyczailiśmy się do tego, że otrzymujemy nasze zamówienie następnego dnia lub maksymalnie za dwa dni robocze. Oczywiście, w okresie przedświątecznym to w pełni zrozumiałe, że terminy dostaw się wydłużą. Każdy tak ma. Mimo wszystko oczekiwanie na paczkę tydzień lub dwa to już lekka przesada.

  • Outsourcing logistyki w e-commerce

Jeśli czujesz, że nie poradzisz sobie z obsługą logistyczną tak dużej ilości zamówień, możesz outsourcować obsługę wysyłek w Twoim sklepie online, jak i cały magazyn do firmy zewnętrznej. Zysk ze sprzedaży jednostkowo będzie mniejszy, ale zdejmiesz sobie z barków obciążenie, wynikające z zatrudniania i weryfikowania zadań pracowników do pakowania i wysyłania paczek, a zajmiesz się jedynie promocją sklepu i rozliczaniem faktur.

  • Więcej opcji dostawy

Do tego rozważ inne formy dostawy, niż te, które oferowałeś do tej pory. Paczkomaty, Paczka w Ruchu, kilka firm kurierskich – pozwól Klientowi wybrać, co jest dla niego najwygodniejsze i nie podejmuj tej decyzji za niego. Stracić Klienta w e-commerce można bardzo łatwo, nawet na takim detalu, jak opcje dostawy. Pozyskać… o wiele trudniej.

  • Logistyka międzynarodowa

Jeśli czujesz, że Twoje produkty lub cały sklep online może odnieść sukces za granicą i wcześniej już zdobyłeś w tym zakresie pierwsze doświadczenia, zadbaj zawczasu o lepsze zagraniczne pozycjonowanie sklepu, optymalizację opisów produktów w odpowiednim języku i jak najwięcej form możliwie tanich międzynarodowych wysyłek produktów poza Polskę.

12. Pakowanie na prezent gratis lub za symboliczną opłatą

Pomyśl o tym, czy jesteś w stanie technologicznie i logistycznie dodać taką usługę do portfolio Twojego sklepu online. Wiąże się to z poprawkami IT na sklepie, jak i zaangażowaniem dodatkowych osób do pakowania zamówień.

Z roku na rok stajemy się coraz bardziej leniwi. Do tego #koronawirus utrudnił nam zakupy i wychodzenie z domu. Może okazać się, że bardzo wiele Klientów wybierze właśnie Twój e-sklep, a nie konkurenta, jeśli będziesz oferować pakowanie produktu na prezent w cenie lub za symboliczne 5 PLN.

13. Zegar odliczający czas do wysyłki tego samego dnia

Statystyki pokazują, że najczęściej dokonujemy zakupów online między godz. 10:00 a 20:00. Klienci w tym czasie wybierają przede wszystkim sklepy online, które zapewnią im dostawę na kolejny dzień roboczy w 24 godziny. Świetnym rozwiązaniem jest wyświetlający się nad zakupami zegar, który odlicza czas do momentu, w którym opłacone zamówienie zostanie wysłane jeszcze tego samego dnia po południu.

zegar odliczający czas w e-commerce
Odliczanie czasu do końca gwarancji dostawy w kolejnym dniu roboczym to świetna motywacja i wyróżnik Twojego sklepu na tle innych dostawców. Taką funkcjonalność oferuje m.in. narzędzie beTimes.

14. Dodatkowe formy płatności

BLIK, przelew tradycyjny, płatność przy odbiorze, a przy droższych produktach łatwa płatność ratalna – pamiętaj, że Klienci korzystają z różnych form płatności. Jeśli ktoś inny da im możliwość najbardziej odpowiedniego dla nich sposobu płatności, to pójdą do niego. Nie daj się pominąć.

15. Rekrutacja i szkolenie dodatkowych osób do customer service

Być może w tak ważnym dla Ciebie okresie sprzedażowym jak czwarty kwartał roku, opłaca się zatrudnić dodatkową osobę do telefonicznej i mailowej obsługi Klientów? Jeśli tak, to czas najwyższy zabrać się za rekrutację i szkolenie nowego pracownika.

Boże Narodzenie już tuż tuż

Ciężarówki Coca-Coli już niebawem pojawią się w naszych telewizorach, a to oznacza, że nadchodzą Święta. Czas największych żniw dla przedsiębiorców w sektorze e-commerce. W sam tylko Black Friday w każdej kieszeni jest do wydania średnio 650 PLN. Jak zwiększyć świąteczną sprzedaż w sklepie internetowym? Nie przegap swojej szansy i przygotuj się na czwarty kwartał pod względem SEO, opisów produktów, różnorodności oferty oraz przygotowania całego zaplecza kadrowego i logistycznego – kolejna taka okazja dopiero za trzy kwartały.

FAQ

Jak najszybciej! Nie ma idealnego momentu na rozpoczęcie procesu SEO. Pamiętaj jednak, że jego efekty widać dopiero minimum po 3-4 miesiącach, dlatego uzbrój się w cierpliwość, a rezultaty konsekwentnie prowadzonych działań SEO będziesz dostrzegał przez cały rok.

Okres najlepszy dla sklepów internetowych to czwarty kwartał każdego roku. To wtedy mamy Boże Narodzenie, Mikołajki, Halloween, Black Friday i Cyber Monday. To czas, w którym zaczynają się pierwsze poświąteczne wyprzedaże. To moment, gdy wszyscy kupują wszystko. Największą uwagę i wszystkie możliwe siły w swoim sklepie internetowym szykuj właśnie od października do grudnia każdego roku.

Działań, których możesz się podjąć, aby zwiększyć świąteczną sprzedaż w sklepie online jest wiele. Wśród nich możemy wyróżnić m.in.:

  • działania SEO (z naciskiem na optymalizację kart produktów),
  • poprawki UX,
  • kampanie reklamowe w Google i na Facebooku,
  • strategię omnichannel.

Ważne! Pomyśl, jakie jest Twoje USP (unikatowa propozycja sprzedaży) i zaproponuj potencjalnym klientom coś wyjątkowego, coś, co wyróżni Cię na tle innych e-sprzedawców.

Z pewnością rykoszetem dostaje wszelkiego rodzaju handel, bo jako społeczeństwo mamy po prostu mniej pieniędzy. Na rynku jest więcej bezrobotnych, a obroty wielu firm, także tych jednoosobowych, znacząco spadły. Z drugiej strony, o wiele rzadziej chodzimy do sklepów i galerii handlowych, a częściej robimy zakupy online. Już 73% z nas tak robi. Koronawirus i związany z nim lockdown może więc okazać się szansą, a nie zagrożeniem dla polskich sklepów internetowych.

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Tytuły artykułów – jak je pisać, aby chcieli czytać? 10 wskazówek

Tytuły artykułów – jak je pisać, aby chcieli czytać? 10 wskazówek

Tytuł artykułu to pierwsze, co widzi potencjalny czytelnik. I… czasem także ostatnie. A przeciętnych, płaskich tytułów użytkownik niemal nie zauważa scrollując wyniki wyszukiwania, Google News czy social media. Jeśli nie zadbasz odpowiednio o pierwsze wrażenie, możesz nie mieć szansy na kolejne - dlatego sprawdź, jak pisać chwytliwe tytuły artykułów i zatrzymywać użytkowników na dłużej.

Czytaj więcej
Relacja z Festiwalu SEO 2021 okiem Delante

Relacja z Festiwalu SEO 2021 okiem Delante

Emocje po Festiwalu SEO jeszcze nie opadły, a my już nadchodzimy z podsumowaniem! Festiwal SEO to jedno z największych wydarzeń SEO w Polsce organizowane w Katowicach - w tym roku 15. października. Oto kilka wniosków z każdej prelekcji.

Czytaj więcej
Jak napisać BIO autora? Wskazówki i przykłady

Jak napisać BIO autora? Wskazówki i przykłady

Nie zawsze pod artykułami w sieci znajdziesz informację o tym, kto jest autorem publikacji. Tymczasem prawdopodobnie zależy Ci, aby content, z którym się zapoznajesz był przygotowany przez specjalistę z danej dziedziny. Mając m.in. to na uwadze, portale internetowe dodają BIO autora. Co to jest, z czego powinno się składać i co przemawia za jego umieszczeniem na Twojej stronie?

Czytaj więcej