Sprzedaż online i branża e-commerce od lat stale rośnie. W 2019 roku kupujący online wydali łącznie w sieci ponad 1 bilion dolarów, o 3,7% więcej, niż rok wcześniej i najwięcej w historii e-handlu. Obecnie pandemia COVID-19 uszczupliła wiele portfeli, więc ten wynik może się już nie powtórzyć, ale wciąż jako właściciele sklepów online mamy o co walczyć. Nadal 60% polskich internautów robi zakupy w blisko 30 000 polskich e-sklepów. Jak zwiększyć grudniową sprzedaż i już teraz przygotować Twój e-sklep na ten gorący okres?
Jak zwiększyć grudniową sprzedaż? Wszyscy będą mieli promocje - czym się wyróżnisz?
Pierwsze, o czym pomyślałeś, to zapewne odpowiednie promocje i rabaty. To będzie miał każdy - nic nowego. Zastanów się, jakie jest Twoje USP (Unique Selling Proposition), czyli unikatowa propozycja sprzedaży. Co wyjątkowego możesz zaproponować swoim odbiorcom? Jakie pakiety, produkty lub usługi?
Jak zwiększyć świąteczną sprzedaż w sklepie internetowym? 15 wskazówek
1. SEO
Oprócz USP przyda Ci się także rzetelny audyt SEO i diagnoza tego, co jest do poprawy w pozycjonowaniu Twojego sklepu. Jeśli w Twoim sklepie internetowym nie prowadzono do tej pory procesów SEO i to wszystko po prostu “się działo”, zacznij swoją strategię od samego początku:
wybierz kluczowe dla Ciebie frazy, na które chcesz się pozycjonować, czyli być bardziej widocznym w Google na konkretne słowa i hasła,
określ dokładnie branżę, w której działasz - dla każdej z nich działania SEO mogą być inne lub nastawione na inne cele,
przeanalizuj strukturę witryny i zawarte na niej treści (np. dzięki narzędziu Siteliner),
...i optymalizuj!
Pamiętaj, że poprawa SEO następuje po wielu miesiącach sumiennej i regularnej pracy. W pierwszej kolejności zwiększa się widoczność strony, potem ruch organiczny, a dopiero na samym końcu rośnie sprzedaż. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym, jak pozycjonować sklep online, sprawdź nasz poradnik SEO dla początkujących.
Poprawa i optymalizacja kart produktów
Dobrze zoptymalizowana karta produktu ma odpowiadać na wszelkie wątpliwości i obiekcje potencjalnego kupującego. Wprost prowadzić go i zachęcać do zakupu. Sprawdź, czy Twoje zakładki produktowe wyczerpują wszystkie pytania Klientów - postaw się na ich miejscu i zbadaj, czy sam kupiłbyś od siebie ten produkt.
Karta produktu to przede wszystkim:
dokładne zdjęcia produktu z różnych perspektyw, najlepiej w trakcie użytkowania przez modela lub wcześniejszych Klientów,
doszlifowany pod standardy Google i aktualne trendy UX opis produktu,
social proof (opinie, recenzje, testimoniale),
zachęcające do działania CTA, okraszone opisem korzyści, wynikających z zakupu,
Q&A na temat produktu - najpopularniejsze pytania i odpowiedzi na temat produktu, wspierające SEO oraz ułatwiające Klientowi proces zakupowy i decyzyjny.
Jeśli chcesz, aby na Twoje produkty trafiło więcej potencjalnych internetowych przechodniów, zrób audyt opisów produktów i sprawdź, czy na pewno są one zgodnie z dzisiejszymi SEO-standardami. Czy są w nich odpowiednie słowa i frazy kluczowe, na bazie których wyszukiwane są podobne produkty? Czy opis spełnia wszelkie wymagania i odpowiada na wszystkie wątpliwości użytkowników, czy może jakieś pytania w customer service notorycznie się powtarzają? Czy wykorzystujesz w nich odpowiednio język korzyści? Może nie wyświetla się rozmiarówka lub produkt nie jest dodany do żadnej kategorii i w ogóle nikomu się nie wyświetla?
Oprócz opisów produktów w swoich codziennych działaniach marketingowych przed grande finale w grudniu warto wykorzystywać różne formy content marketingu (przeczytaj: Content marketing to nie tylko blog).
2. System promocji i rabatów
Mimo wszystko system promocji i rabatów będzie Ci potrzebny, aby zaplanować politykę cenową oraz wszelkie akcje online i offline marketingowe do końca roku. Ustal, co i o ile możesz przecenić, aby ta sprzedaż była wciąż dla Ciebie rentowna. Zaproponuj swoim Klientom pakiety i bezpłatną wysyłkę przy zamówieniach powyżej określonej kwoty. Może przy okazji zwiększonego ruchu warto wykorzystać go do zwiększenia bazy subskrybentów newslettera i w ramach marketing automation wysyłać voucher o wartości 20-30 PLN na pierwsze zakupy za zapis do newslettera?
Cross-selling i up-selling
Jeśli jeszcze nie wdrożyłeś u siebie rozwiązań, związanych ze sprzedażą komplementarną lub uzupełniającą, to to jest dla Ciebie ostatni dzwonek. Więcej o cross-sellingu i up-sellingu przeczytasz na naszym blogu:Cross-selling, up-selling – co wybrać?
3. Omnichannel - standardy w komunikacji
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, już teraz zaplanuj i ustal standardy komunikacji wielokanałowej Twojej marki lub e-sklepu. Nigdy nie wiesz, jak będzie wyglądać pierwsze spotkanie użytkownika z Twoim brandem i skąd trafi do sklepu - źródłem mogą być social media, ruch organiczny w Google czy płatne reklamy online. W każdym miejscu powinieneś zaprezentować jasno i czytelnie jedną i kluczową dla Ciebie ofertę w podobnej formie. Chaos komunikacyjny, niewielka i nieregularna aktywność w mediach społecznościowych oraz brak responsywności marki sprawiają, że Klient może uciec do konkurencji, która bardziej wzbudzi jego zaufanie i poczucie bezpieczeństwa.
4. Kreacje do reklam Google/FB Ads
Kilka miesięcy przed akcją to odpowiedni zapas czasu, aby przygotować wszelkie kreacje, teksty i grafiki do kampanii reklamowych w Google i na Facebooku, jakie przeprowadzisz w czwartym kwartale. Pamiętaj, że każda reklama potrzebuje dni lub tygodni na przetestowanie grupy docelowej i doszlifowanie detali. Jeśli chcesz widzieć wyraźne efekty działań PPC, uruchom własne kampanie już na przełomie października i listopada, abyś miał czas na ich odpowiednią optymalizację.
[caption id="attachment_32149" align="aligncenter" width="624"] Grafiki do mediów społecznościowych, w tym do reklam Facebook Ads, możesz przygotować bezpłatnie w Canva. Masz tam do dyspozycji mnóstwo formatów, przygotowanych pod konkretne miejsce w social mediach, np. gotowe wzory Stories i zdjęć w tle na fanpage. Pamiętaj jednak, że to popularne narzędzie, więc unikaj gotowych schematów.[/caption]
Remarketing
Remarketing to szansa na przyciągnięcie do sklepu użytkowników, którzy byli już w Twoim sklepie i na przykład porzucili koszyk (czytaj: 10 powodów, dla których klient porzuca koszyki zakupowe). Dopasowane do wybranych produktów i oczekiwań Klientów reklamy, podążające za nimi po różnych zakamarkach systemu reklamowego Google lub Facebooka to dodatkowy bodziec decyzyjny, któremu trudno się oprzeć.
5. Zaplanowanie postów w social mediach
Jeśli masz już stworzone standardy komunikacji, promocje i rabaty, jak i pierwsze kreacje graficzne, może warto już teraz zaplanować publikację postów w social mediach, związanych z Twoimi kampaniami? Potem może nie być na to czasu w ferworze zwiększonej sprzedaży. Przyda Ci się do tego Creator Studio lub Buffer. Dobra strategia social media może pomóc także w pozycjonowaniu strony sklepu.
[caption id="attachment_32151" align="aligncenter" width="576"] Szczególnie godna uwagi jest aplikacja Buffer. W kilka chwil możesz podpiąć i planować posty na wiele miesięcy do przodu. W wersji bezpłatnej możesz zaplanować do 10 publikacji. To już dobra ilość postów na przetestowanie tego, czy rzeczywiście to narzędzie ułatwi Ci pracę.[/caption]
6. Wizytówka Google
Jeśli udostępniasz swoim Klientom opcję odbioru osobistego lub jednocześnie prowadzisz sklep online i stacjonarny, zadbaj o wizytówkę Google. Dobre oznakowanie sklepu w Google ułatwi Klientom dotarcie do Twojego punktu sprzedaży. Aktualne godziny pracy, oferty i promocje, zdjęcia produktów, czat, w którym możemy zadać pytanie wprost przez Mapy Google - to wszystko i jeszcze więcej wyróżni Cię na tle innych sklepów, które zapominają o tym ważnym medium. Dobre opinie w Google potrafią zdziałać cuda.
7. Analiza ofert konkurencji
To dobry moment na przejrzenie katalogów sklepów konkurencji. Co sprzedają? Co nowego dodali na sklep? Czy mają lepsze ceny, formy wysyłki i płatności albo wygodniejszą obsługę Klienta niż Twoje?
8. Poprawki UX na stronie sklepu online
To ostatni moment, aby dokonać wszelkich UX’owych poprawek. Przyspieszyć działanie strony WWW i uprościć interfejs dla użytkowników, a także finalnie dzięki temu poprawić pozycjonowanie strony.
Strona ładująca się nawet 2-3 sekundy dłużej niż dowolna strona konkurencji może przegrać to starcie. Nie chcemy czekać na przeładowania, szczególnie na urządzeniach mobilnych. Razem ze swoim specem IT lub UX’owcem optymalizuj konwersję, jak tylko się da.
9. Wersja mobilna strony
Google stawia dziś na Mobile-First, więc kluczem do sukcesu w e-commerce może być w tym wypadku zoptymalizowana wersja mobilna Twojego sklepu i odpowiednia strategia Mobile SEO. Jeśli ich nie masz, to jest to dla Ciebie czerwony alarm - czas na ich wdrożenie. Już nawet 65% wszystkich zakupów podczas Black Friday dokonywane jest na mobile’u. Nie pozwól, aby ominęły Cię takie szanse sprzedażowe. Jeśli masz mobilną wersję strony WWW, sprawdź, czy rzeczywiście wciąż jest łatwo skalowalna i responsywna na różnych urządzeniach.
10. Wymiana serwera
Jeśli zastanawiasz się nad zmianą serwera i hostingu na szybszy i tańszy, który pozwoli na większą przepustowość i szybsze działanie sklepu, to jest to ostatni dzwonek, aby wdrożyć wszystko przed grudniem i przetestować na tyle, aby mieć pewność, że nic się nie “wykrzaczy”. Wymiana serwera na lepszy ma także wpływ na SEO sklepu (czytaj: Wybór serwera – na co zwrócić uwagę i czy wpływa na SEO?). W takie dni jak te listopadowe i grudniowe “złote strzały”, Twój sklep online może mieć nawet 30-50% więcej odwiedzin niż zwykle. Przygotuj się dobrze na to oblężenie.
11. Logistyka
Od dawna narzekałeś na swoją firmę kurierską, Twoi Klienci wracali z reklamacjami, a Ty nigdy nie miałeś czasu, by się tym zająć? Wyobraź sobie, ile problemów masz w tej chwili, gdy zamówień jest kilkadziesiąt dziennie. Pomyśl, ile ich będzie, gdy spłynie do Ciebie w ciągu doby kilkaset “pełnych koszyków” do wysłania. Teraz jest najlepszy moment, aby zweryfikować dostępne na rynku oferty i wybrać odpowiedniego, lepszego operatora dostaw Twoich produktów.
Czas dostawy ma znaczenie
Dziś, jako Klienci, przyzwyczailiśmy się do tego, że otrzymujemy nasze zamówienie następnego dnia lub maksymalnie za dwa dni robocze. Oczywiście, w okresie przedświątecznym to w pełni zrozumiałe, że terminy dostaw się wydłużą. Każdy tak ma. Mimo wszystko oczekiwanie na paczkę tydzień lub dwa to już lekka przesada.
Outsourcing logistyki w e-commerce
Jeśli czujesz, że nie poradzisz sobie z obsługą logistyczną tak dużej ilości zamówień, możesz outsourcować obsługę wysyłek w Twoim sklepie online, jak i cały magazyn do firmy zewnętrznej. Zysk ze sprzedaży jednostkowo będzie mniejszy, ale zdejmiesz sobie z barków obciążenie, wynikające z zatrudniania i weryfikowania zadań pracowników do pakowania i wysyłania paczek, a zajmiesz się jedynie promocją sklepu i rozliczaniem faktur.
Więcej opcji dostawy
Do tego rozważ inne formy dostawy, niż te, które oferowałeś do tej pory. Paczkomaty, Paczka w Ruchu, kilka firm kurierskich - pozwól Klientowi wybrać, co jest dla niego najwygodniejsze i nie podejmuj tej decyzji za niego. Stracić Klienta w e-commerce można bardzo łatwo, nawet na takim detalu, jak opcje dostawy. Pozyskać… o wiele trudniej.
Logistyka międzynarodowa
Jeśli czujesz, że Twoje produkty lub cały sklep online może odnieść sukces za granicą i wcześniej już zdobyłeś w tym zakresie pierwsze doświadczenia, zadbaj zawczasu o lepsze zagraniczne pozycjonowanie sklepu, optymalizację opisów produktów w odpowiednim języku i jak najwięcej form możliwie tanich międzynarodowych wysyłek produktów poza Polskę.
12. Pakowanie na prezent gratis lub za symboliczną opłatą
Pomyśl o tym, czy jesteś w stanie technologicznie i logistycznie dodać taką usługę do portfolio Twojego sklepu online. Wiąże się to z poprawkami IT na sklepie, jak i zaangażowaniem dodatkowych osób do pakowania zamówień.
Z roku na rok stajemy się coraz bardziej leniwi. Do tego #koronawirus utrudnił nam zakupy i wychodzenie z domu. Może okazać się, że bardzo wiele Klientów wybierze właśnie Twój e-sklep, a nie konkurenta, jeśli będziesz oferować pakowanie produktu na prezent w cenie lub za symboliczne 5 PLN.
13. Zegar odliczający czas do wysyłki tego samego dnia
Statystyki pokazują, że najczęściej dokonujemy zakupów online między godz. 10:00 a 20:00. Klienci w tym czasie wybierają przede wszystkim sklepy online, które zapewnią im dostawę na kolejny dzień roboczy w 24 godziny. Świetnym rozwiązaniem jest wyświetlający się nad zakupami zegar, który odlicza czas do momentu, w którym opłacone zamówienie zostanie wysłane jeszcze tego samego dnia po południu.
[caption id="attachment_32155" align="aligncenter" width="552"] Odliczanie czasu do końca gwarancji dostawy w kolejnym dniu roboczym to świetna motywacja i wyróżnik Twojego sklepu na tle innych dostawców. Taką funkcjonalność oferuje m.in. narzędzie beTimes.[/caption]
14. Dodatkowe formy płatności
BLIK, przelew tradycyjny, płatność przy odbiorze, a przy droższych produktach łatwa płatność ratalna - pamiętaj, że Klienci korzystają z różnych form płatności. Jeśli ktoś inny da im możliwość najbardziej odpowiedniego dla nich sposobu płatności, to pójdą do niego. Nie daj się pominąć.
15. Rekrutacja i szkolenie dodatkowych osób do customer service
Być może w tak ważnym dla Ciebie okresie sprzedażowym jak czwarty kwartał roku, opłaca się zatrudnić dodatkową osobę do telefonicznej i mailowej obsługi Klientów? Jeśli tak, to czas najwyższy zabrać się za rekrutację i szkolenie nowego pracownika.
Boże Narodzenie już tuż tuż
Ciężarówki Coca-Coli już niebawem pojawią się w naszych telewizorach, a to oznacza, że nadchodzą Święta. Czas największych żniw dla przedsiębiorców w sektorze e-commerce. W sam tylko Black Friday w każdej kieszeni jest do wydania średnio 650 PLN. Jak zwiększyć świąteczną sprzedaż w sklepie internetowym? Nie przegap swojej szansy i przygotuj się na czwarty kwartał pod względem SEO, opisów produktów, różnorodności oferty oraz przygotowania całego zaplecza kadrowego i logistycznego - kolejna taka okazja dopiero za trzy kwartały.
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Ściśle niezbędne ciasteczka
Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.
Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.