AMP – Accelerated Mobile Pages – stał się standardem kodowania open-source dla wydawców, którzy mogą wprowadzać autorskie modyfikacje oraz udoskonalenia. Rozwiązanie zostało wprowadzone przez Google w 2015 roku jako narzędzie mające na celu poprawę szybkości ładowania strony i komfortu użytkownika urządzeń mobilnych.
AMP pomaga szybko renderować strony www, które posiadają statyczne treści. Wdrożenie standardu Accelerated Mobile Pages umożliwia dopasowywanie zawartości strony do parametrów technicznych narzędzi, takich jak rozdzielczość oraz wielkość ekranu. Dzięki temu użytkownik ma zapewnioną szybkość oraz swobodę w przeglądaniu stron internetowych.
AMP oraz przyspieszenie ładowania stron jest możliwe dzięki kolekcjonowaniu całej podstrony przez cache Google. To właśnie dlatego AMP działa wyłącznie w przypadku stron statycznych. Gdy otwieramy link kierujący do strony, która posiada już wdrożone rozszerzenia AMP, zostajemy przekierowani do witryny znajdującej się pod adresem Google.
By skorzystać z Accelerated Mobile Pages, wystarczyło zweryfikować swoją witrynę w Google Search Console i ściśle przestrzegać reguł, które ściśle określa Google odnośnie witryn AMP. Technologia działa we wszystkich najnowocześniejszych przeglądarkach oraz jest wspierana przez serwisy takie jak:
AMP nie pozwala na takie składowe jak elementy formularzy czy JavaScript stron trzecich. Również multimedia powinny być traktowane specjalnie: obrazy muszą wykorzystywać elementy niestandardowe jak amp-img oraz zawierać bardzo wysoką jakość. Powinniśmy także pamiętać, że jeśli posiadamy obrazy animowane gify musimy dodać specjalne rozszerzenie amp-anim. Istnieje niestandardowy tag, który powinniśmy wdrażać do osadzania lokalnych, hostowanych filmów wideo poprzez HTML5, nazywany jest wzmacniaczem video. Wprowadzono również wsparcie dla pokazów slajdów za pomocą amp-karuzeli oraz lightboksów obrazu. By Google wykrył wersję AMP, powinieneś zmodyfikować oryginalną wersję i wprowadzić odpowiedni tag. <link rel="amphtml" href="http://www.przyklad.com/blog-post/amp/">
Kilka lat temu liczba witryn internetowych, które posiadały dopasowaną wersję mobilną, była bardzo niska. Użytkownicy korzystali z portali, które nie spełniały ich oczekiwań oraz nie były dopasowane do ich wymagań. Taki brak kompatybilności powodował wiele komplikacji, jak brak możliwości zapoznania się z pełnym przekazem dostępnym na stronie, konieczność powiększania strony i wytężania wzroku. Wszystkie te problemy składały się na dużą skalę odrzuceń. AMP w Google miał za zadanie rozwiązać ten problem i zapewnić e-commerce szybkie strony, które spełnią oczekiwania użytkowników.
W związku z poprawą szybkości stron mobilnych oraz tym samym komfortu użytkownika technologia AMP stała się w dużej mierze niepotrzebna. Przyśpieszone strony mobilne w miarę kolejnych aktualizacji algorytmów staną przestarzałe.
Od 2021 roku AMP nie jest już czynnikiem rankingowym. W Dokumentacji wyszukiwarki możemy przeczytać:
Wycofanie AMP było pokłosiem strajku. Właściciele stron twierdzili, że Google celowo ogranicza inne strony niż AMP. W 2020 roku nad Google wisiała groźba procesów antymonopolowych. Decyzja o zaprzestaniu nagradzania witryn AMP i nadaniu im priorytetu pomogła w dużej mierze firmie uniknąć problemów prawnych.
Decyzja Google odnośnie AMP sprawiła, że coraz więcej właścicieli witryn doszło do wniosku, że technologia stała się niepotrzebna. Może i jest w tym trochę prawdy, jednak nie wszystko jest czarno-białe (jak wiele rzeczy w naszym życiu… i w SEO). Google nadal obsługuje AMP i udostępnia linki do tych stron. Korzyści i sukcesy z dalszego wykorzystywania technologii zależą jednak od danej strony.
Od maja 2023 roku w karuzeli „Najważniejsze artykuły” pojawiają się zarówno strony z, jak i bez AMP. Chociaż technologia nie jest już wspomagana przez Google, to nadal prosty projekt strony, jak i przyśpieszony czas ładowania mogą mieć wpływ na podstawowe parametry. AMP może nadal zapewnić lepsze wyniki wskaźnika Core Web Vitals, co pozytywnie przełoży się na widoczność Twojej strony. W związku z tym biznesowego punktu widzenia pozostanie przy tej technologii, jest jak najbardziej racjonalne.
Z drugiej strony wielu deweloperów twierdzi, że posiadanie szybko ładującej się strony mobilnej możliwe jest bez poświęcania jej funkcjonalności. Wskazują w tym miejscu na inne rozwiązania np. Cloudflare for Mobile. Jeśli nie widzisz poprawy we wskaźnikach swojej stron, nie wpływa to również na komfort użytkownika, nie ma powodu, by na siłę trzymać się tej technologii. Sami webmasterzy często zalecają usunięcie AMP, ponieważ niezwykle trudno jest programistom działać na dwóch wersjach strony o tej samej treści. Również specjaliści SEO muszą monitorować wydajność procesów w GA oraz GSC dla dwóch adresów URL. Może to zaburzyć całościowy obraz witryny np. w trakcie audytów SEO.
Jeśli Twoim zdaniem technologia AMP na Twojej stronie nie jest już potrzebna, możesz wyłączyć te strony w swojej witrynie. Jak to zrobić? Tłumaczymy!
Trudne zadanie na początek. Możesz odnaleźć te adresy poprzez wpisywanie /amp/ na końcu adresu URL Rozwiązaniem, które ułatwi Ci pracę, jest np. Screaming Frog. Gdy Żaba zbierze dane, przefiltruj wyniki według „zawiera /amp/”. Możesz także wyeksportować dane z raportu Prawidłowe strony AMP z Google Search Console.
W następnym kroku musisz przejść do wtyczki Accelerated Mobile Pages > Ustawienia zaawansowane > Wyłącz opcję „Search Result Page in AMP”
Zdecydowana większość stron internetowych tworzy AMP przy pomocy odpowiednich wtyczek dla systemów CMS. Jeśli chcesz wyłączyć adresy na swojej witrynie, możesz to zrobić właśnie w ustawieniach tej konkretnej wtyczki.
Wtyczki do CMS takich, jak WordPress automatycznie przekierują usunięte adresy do aktywnych zamienników. Jeśli nie masz takiej możliwości, musisz ręcznie ustawić przekierowanie, aby użytkownik nie zobaczył przerażającej liczby 404.
Przekierowania należy zaimplementować na swoim koncie hostingowym. W polu Źródłowy adres URL wprowadź formułę regex. W ten sposób znalezione zostaną wszystkie adresy URL z /amp/. W kolejnym kroku musisz wprowadzić w polu Docelowy adres URL formułę regularną.
Jeśli udało Ci się wykonać powyższe instrukcje, adresy AMP powinny zostać usunięte. Możesz się jednak upewnić, że proces przebiegł pomyślnie. Po usunięciu adresów AMP musisz poczekać około 3 miesiące na ustabilizowanie się sytuacji na stronie i wyciągnięcie właściwych wniosków. Możesz zaobserwować spadek wyświetleń, kliknięć, sesji czy innych wskaźników w raportach.
Wpisz w pole wyszukiwania jakiś adres URL dla AMP. W ten sposób sprawdzisz, czy strona się ładuje. Jeśli zostaniesz przekierowany do odpowiednich odpowiedników, to znaczy, że wszystko jest w porządku.
Następnie sprawdź, czy Google nadal indeksuje jakiekolwiek strony z /amp/. Być może będą one wymagać ręcznego usunięcia w GSC. Jeśli nadal istnieją adresy z /amp/ na Twojej witrynie, sprawdź, czy nie generują one wyświetleń oraz ruchu.
Po usunięciu adresów AMP możesz zauważyć spadek liczby wyświetleń. W związku z tym jest to czas, aby zoptymalizować treści. Chociaż zadanie to powinno dotyczyć całej strony, to szczególnej uwagi wymagają adresy, do których przekierowujesz. Sprawdź ich wskaźniki w Page Speed Insights i w razie konieczności spróbuj poprawić parametry.
W przeszłości AMP było kluczowym elementem poprawy szybkości ładowania stron mobilnych, co miało wpływ na doświadczenie użytkownika i ranking w Google. Jednak obecnie, po wycofaniu technologii jako czynnika rankingowego, straciła nieco na znaczeniu.
Decyzja o wyłączeniu AMP zależy od wielu czynników, takich jak specyfika strony i preferencje użytkowników. Mimo braku wsparcia rankingowego nadal istnieją argumenty za utrzymaniem AMP, szczególnie jeśli strona czerpie korzyści z szybkiego ładowania treści na urządzeniach mobilnych. Wszystko zależy od Twoich potrzeb oraz celów.
AMP (Accelerated Mobile Pages) to technologia umożliwiająca przyspieszenie wczytywania się stron internetowych na urządzeniach mobilnych. AMP przeznaczone jest dla stron statycznych.
Wśród zalet wdrożenia technologii AMP wyróżnić możemy:
AMP nie jest czynnikiem rankingowym Google od 2021 roku. Nie zmienia to jednak faktu, że może korzystnie wpłynąć na wskaźniki Core Web Vitals, co nadal jest ważne z punktu widzenia pozycjonowania. Z drugiej strony AMP może również negatywnie wpływać na funkcjonalność danej strony. W związku z tym decyzja o pozostawieniu lub usunięciu technologii powinna zostać podjęta w oparciu o ocenę danej witryny.