AMP – co to jest i w czym pomaga?

AMP – co to jest i w czym pomaga?

Standardy podczas tworzenia stron internetowych odnośnie urządzeń mobilnych znacznie wzrastają. Jeśli jesteśmy użytkownikiem smartphone, pragniemy szybko wyszukać potrzebną nam informację. Niestety bardzo często strony ładują się zbyt wolno lub nawigacja jest zbyt przeciążona, co odczuwamy znacznym opóźnieniem przepływu informacji. Są to najczęstsze problemy współczesnych stron mobilnych. Istnieje jednak kilka sposobów by je zmodernizować.

Ostatnio na naszym blogu: Jesteś śledzony w Internecie. Czy wiesz co wie o Tobie Google?

Co to jest AMP?

AMP – Accelerated Mobile Pages – stał się standardem kodowania open-source dla wydawców, którzy mogą wprowadzać autorskie modyfikacje oraz udoskonalenia. AMP pomaga szybko renderować strony www, które posiadają statyczne treści. Wdrożenie standardu Accelerated Mobile Pages umożliwia dopasowywanie zawartości strony do parametrów technicznych narzędzi, takich jak rozdzielczość oraz wielkość ekranu. Dzięki temu użytkownik ma zapewnioną szybkość oraz swobodę w przeglądaniu stron internetowych.

AMP a Google

AMP HTML

  • to rozszerzenia oraz wskazówki dla kodu strony. Zapewniają one publikację dotychczas dodanych treści zgodnie z wymogami stron mobilnych.
  • jest to podzbiór HTML, by tworzyć treści na stronie takie jak artykuły prasowe oraz zapewnia podstawowe zasady wydajności
  • nakłada ograniczenia na zestawy tagów oraz ich funkcjonalność, jednak nie wymaga tworzenia nowych silników renderujących, ponieważ istniejące aplikacje użytkownika mogą renderować HTML AMP.

AMP HTML

Zachęcam też do zapoznania się z pełnym zbiorem zasad i różnic AMP.

AMP JS

  • biblioteki JavaScript implementują najlepsze zachowania AMP, które dotyczą wydajności. Dzięki temu stają się odpowiedzialne za ładowanie zasobów, a także zapewniają własne tagi, które pomagają skrócić czas ładowania się strony. Ta optymalizacja polega przede wszystkim na zwiększeniu zasobów wczytywanych w sposób asynchroniczny, tak by nie opóźniać renderowania się strony.

Dlaczego Google zwraca uwagę na AMP na stronach?

Jakiś czas temu zauważono, że liczba witryn internetowych, które posiadają dopasowaną wersję mobilną jest bardzo niska. Użytkownicy korzystają z portali, które nie spełniają ich oczekiwań oraz nie są dopasowane do ich wymagań. Taki brak kompatybilności powoduje wiele komplikacji, jak brak możliwości zapoznania się z pełnym przekazem dostępnym na stronie, konieczność powiększania strony i wytężania wzroku. Wszystkie te problemy składają się na dużą skalę odrzuceń. AMP w Google ma rozwiązać ten problem i zapewnić m-commerce szybkie strony, które spełnią oczekiwania użytkowników.

Jak działa AMP?

AMP oraz przyspieszenie ładowania stron jest możliwe dzięki kolekcjonowaniu całej podstrony przez cache Google. To właśnie dlatego działa ono wyłącznie w przypadku stron statycznych. Gdy otwieramy link kierujący do strony, która posiada już wdrożone rozszerzenia AMP zostajemy przekierowani do witryny znajdującej się pod adresem Google. By skorzystać z Accelerated Mobile Pages należy zweryfikować swoją witrynę w Google Search Console a także ściśle przestrzegać reguły, które ściśle określa Google odnośnie witryn AMP. Technologia działa we wszystkich najnowocześniejszych przeglądarkach oraz jest wspierana przez serwisy takie jak:

  • Twitter
  • Linkedin
  • Yahoo
  • Pinterest

SEO a AMP

Podczas wdrażania na witrynie internetowej Google AMP musimy pamiętać o komforcie oraz wygodzie użytkowników, którzy korzystają z naszego serwisu. Google uważa, że AMP nie ma wpływu na SEO, jednak wydaje się nie być to do końca prawdą. Samo AMP nie musi mieć wpływu na  SEO – to poprawienie szybkości wczytywania stron internetowych posiada znaczne oddziaływanie na SEO. Dodatkową zaletą stosowania AMP jest możliwość wyświetlania wszystkich naszych artykułów w karuzeli Google News, co jest uzupełnieniem promocji naszych wpisów w sieci oraz możliwość pozyskiwania większej ilości nowych klientów.

Wdrażanie AMP na stronie: na co zwrócić uwagę?

Podczas wdrażania AMP na swoją stronę należy pamiętać by zachować co najmniej dwie wersje Twojej strony, oryginalną, tę którą zobaczą użytkownicy, oraz wersję AMP strony. AMP nie pozwala na takie składowe jak elementy formularzy czy JavaScript stron trzecich. Również multimedia powinny być traktowane specjalnie: obrazy muszą wykorzystywać elementy niestandardowe jak amp-img oraz zawierać bardzo wysoką jakość. Powinniśmy także pamiętać, że jeśli posiadamy obrazy animowane gify musimy dodać specjalne rozszerzenie amp-anim. Istnieje niestandardowy tag, który powinniśmy wdrażać do osadzania lokalnych, hostowanych filmów wideo poprzez HTML5, nazywany jest wzmacniaczem video. Wprowadzono również wsparcie dla pokazów slajdów za pomocą amp-karuzeli oraz lightboksów obrazu. By Google wykrył wersję AMP, powinieneś zmodyfikować oryginalną wersję i wprowadzić odpowiedni tag.

<link rel="amphtml" href="http://www.przyklad.com/blog-post/amp/">

Zalety korzystania z AMP

  • Więcej konwersji – nikt z nas nie lubi czekać na treści, które są nam dostarczane przez internet. Nawet minimalne opóźnienie negatywnie wpływa na odbiorcę. AMP zmniejsza czas, który jest nam potrzebny do wyświetlania strony, co znacznie wpływa na doświadczenie użytkownika (UX). Dzięki temu staje się on bardziej zachęcony do przeprowadzania większej ilości działań na stronie.

    Wpływ czasu ładowania strony na konwersję AMP
    Źródło: https://psd2css.pl/blog/wady-i-zalety-amp
  • Oznaczenia specjalne – podczas korzystania z przeglądarki Google na urządzeniu mobilnym, możemy natknąć się na znak pioruna przy niektórych wynikach. Jest to informacja dla użytkownika o stosowaniu danej strony pod kątem wydajności oraz weryfikacji. Właśnie takie wyniki przyciągają uwagę użytkowników oraz są przez nich chętniej klikane. Podsumowując, dzięki temu strony będą na wyższych pozycjach, uzyskają większe CTR oraz zwiększy się ich oglądalność oraz sprzedaż.
    Oznaczenie stron AMP w wyszukiwarce
  • Zwiększona widoczność – wszystkie strony dbają o to by SEO było na jak najwyższym poziomie. Gdy prowadzimy na przykład serwis z wiadomościami, stajemy się nagradzani, jeśli używamy technologii AMP. Wtedy Google umieszcza nasz artykuł w specjalnej karuzeli, nad organicznymi wynikami. Taki układ daje znaczną przewagę w walce o użytkowników.
    AMP zwiększa widoczność newsów

Podsumowanie

Technologia AMP w bardzo łatwy sposób umożliwia przyspieszenie wczytywania się stron mobilnych. Często jednak ze względu na jego specyfikę, pomyślne wdrożenie w przypadku większości może okazać się zbyt kosztowne i dokładać dużej ilości pracy. Może z kolei okazać się przydatne dla właścicieli małych portali internetowych, dla których wdrożenie standardu AMP nie powinno wymagać zbyt dużej ilości dodatkowej pracy. Dlatego trzeba liczyć się z ograniczeniami, które mogą być kłopotliwe jednak znacznie wpływa na pozycjonowanie.

Wady AMPZalety AMP
Ograniczenia JavaScriptWięcej konwersji
Duży kosztSpecjalne oznaczenia
Duża ilość pracyWiększa widoczność

 

  4,56 / 5 ( 9 )
Autor
Junior SEO Specialist - Kasia

Junior SEO Specialist

W Delante od grudnia 2018. Swoje pierwsze zawodowe kroki stawiała przy organizacji dużych eventów. Studentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Pasjonatka tańca, muzyki oraz dobrego kina. Uwielbia słuchać ludzi oraz dyskutować z osobami o przeciwstawnych poglądach.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.