Spis treści:
- Analiza linków konkurencji od zera
- Jak wybrać właściwych konkurentów do analizy linkowania konkurencji?
- Analiza linkowania konkurencji
- Zaawansowane taktyki link gap. Analiza odnośników poszczególnych konkurentów
- Analiza linkowania konkurencji. Końcowa selekcja domen dla Twojej strategii link-buildingu
- Analiza linkowania konkurencji – do czego jeszcze może Ci się przydać?
- Analiza linkowania konkurencji – jak umieścić swoje linki w wybranych domenach
- Wprowadzanie strategii opartej o analizę linkowania konkurencji – efekty
- Analiza linkowania konkurencji – podsumowanie
Czy to oznacza, że rozsianie kilku linków po sieci, dodanie ich tu i ówdzie na przypadkowych stronach zadziała? Nie do końca.
Prawdopodobnie zastanawiasz się teraz, jak właściwie masz wybrać strony do link buildingu wysokiej jakości. Jednym z rozwiązań jest link gap analysis – bez obaw, przeprowadzę Cię przez cały proces krok po kroku!
A dodatkowo (bonus!) pokażę Ci, jak link gap analysis pomogła jednemu z moich klientów zwiększyć widoczność strony o 25% w niej niż 6 miesięcy. Brzmi zachęcająco? Wiadomo!
Czego się dzisiaj dowiesz?
- Co to link gap analysis;
- Jak wybrać najbardziej adekwatne marki do wykonania analizy konkurencji;
- Jak wykonać analizę konkurencji pod kątem linkowania – krok po kroku!;
- Jakie elementy należy wziąć pod uwagę, tworząc efektywną strategię link buildingu.
Prawdopodobnie zdarzyło Ci się usłyszeć, że linki przenoszące użytkowników z innej domeny do Twojej sprawiają, że Twoja strona w oczach Google nabiera większego autorytetu. To prawda! Backlinki zwiększają wiarygodność Twojej witryny, co z kolei przekłada się na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Jednak najważniejsza jest znajomość właściwych – czy wręcz “płodnych” – miejsc, w których warto zostawić (albo “zasadzić”) swoje backlinki. To zasadniczo klucz do sukcesu. Umieszczanie odnośników w przypadkowych witrynach nie ma za wiele sensu i trudno to w ogóle nazwać taktyką. W szczególnych przypadkach, takie działania mogą nawet pociągnąć Twoją witrynę na sam dół SERPów (opowiem nieco więcej o tym problemie później).
Często mamy wrażenie, że istnieje niezliczona liczba stron, które mogą wspomnieć o Twoim brandzie w jednym albo – jeśli masz szczęście – nawet kilku artykułach. Właściwie nie jest to tak dalekie od prawdy, dlatego przebieraj w ofertach do woli i skup się wyłącznie na tych opcjach, które rzeczywiście mogą przynieść Ci zyski.
I wiesz co? Mamy do tego narzędzia.
Kiedy przeprowadzisz analizę linkowania konkurencji z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi, zyskasz dostęp do informacji, które pozwolą Ci zbudować efektywną strategię efektywną strategię link buildingu.
Tak naprawdę to jedyna właściwa metoda tworzenia link buildingowych taktyk, jeśli chcesz zobaczyć wymierne rezultaty. Poprzez opieranie swoich działań na intuicji raczej nie uda Ci się poprawić pozycji witryny w Google.
BONUS #2! Ten artykuł jest w pełni poświęcony link gap analysis, ale jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o procesie linkowania, mamy dla Ciebie praktyczny poradnik – 6 najważniejszych zasad link-buildingu.
Analiza linków konkurencji od zera
Większość specjalistów SEO uważa analizę luk w linkach jako rodzaj “wyszukiwania konkurencji”. To proces, który pozwala Ci odkryć strony, na których znajdują się linki odnoszące do stron rywali, a do Twojej strony – nie.
Są dwie rzeczy, których potrzebujesz, żeby przeprowadzić link gap analysis.
- Musisz dowiedzieć się, kim dokładnie są Twoi konkurenci.
- Musisz użyć właściwych narzędzi, aby znaleźć witryny, które przekierowują użytkowników do Twojej konkurencji.
W ten sposób odkryjesz strony, które Twoja konkurencja wykorzystuje w swojej strategii off-site. Dlaczego potrzebujesz w ogóle takich informacji? To proste – aby wdrożyć te same strony do swojej strategii.
No dobrze, ale po co to robić?
Ponieważ jeśli uda Ci się zostawić swój adres URL w domenach, z których linkuje twoja konkurencja, a jednocześnie będziesz prowadzić swoje zwyczajne działania SEO, zauważysz wyraźną różnicę w pozycjach swojej strony.
Będzie to efektem dwóch rzeczy:
- Optymalizacji, którą prowadzisz na co dzień;
- Obecnością w obszarach, w których pojawia się także Twoja konkurencja.
Mówiąc prosto, link gap analysis pomoże Ci wyśledzić strony, na których obecni są Twoi konkurenci, a ty nie (jeszcze!), zapobiegając pozostawaniu w tyle ze swoją strategią. Mając listę dokładnych adresów domen, możesz podjąć właściwe kroki, żeby… no, właśnie żeby nie pozostawać w tyle.
Jak wybrać właściwych konkurentów do analizy linkowania konkurencji?
Mimo że może wydawać się to proste, znalezienie Twoich najbliższych konkurentów jest dość podchwytliwe. Ale wystarczy, że uświadomisz sobie jedną najważniejszą rzecz:
Konkurenci, którzy powinni trafić do Twojej link gap analysis niekoniecznie są tymi samymi markami, z którymi konkurujesz na co dzień o klientów. Część z nich na pewno nimi nie jest.
Wyobraźmy sobie, że sprzedajesz meble do sypialni na wymiar. Oznacza to że jesteś właścicielem niewielkiego, lokalnego biznesu, i wybieranie marek takich jak IKEA niekoniecznie będzie służyło Twojemu celowi.
Co powinieneś zatem zrobić?
Są dwie sprawdzone metody identyfikowania konkurentów. Możesz albo wybrać do analizy niewielką grupę fraz kluczowych i tylko na nich się skupić, albo oprzeć swój research o wszystkie frazy, na które się pozycjonujesz. Oto jak działają obie techniki.
Identyfikowanie konkurentów w oparciu o konkretne frazy kluczowe
Pierwsza metoda obejmuje sprawdzenie, jakie marki pojawiają się na szczycie wyników wyszukiwania po wpisaniu kluczowych dla Ciebie pod kątem biznesowym fraz kluczowych.
Ponieważ chcesz, aby Twoja strona wyświetlała wysoko na te konkretne frazy, ponieważ generują one ruch wyższej jakości, należy skupić się na konkretnych witrynach zajmujących pierwsze miejsca w SERPie. Polecam skupić się tylko na tych markach, których rozmiar i rozpoznawalność są podobne do Twojej – to właśnie będą najbliżsi konkurenci.
Jak znaleźć ranking fraz kluczowych? Skorzystaj z SERPRobota.
BONUS #3 – Jeśli nie znasz jeszcze tego narzędzia i nie masz pojęcia, jak je obsługiwać, mamy dla Ciebie prosty poradnik prosto ze strony SERPRobota: Tworzenie nowego projektu.
Kiedy już Twój SERPRobot jest gotowy do działania, czas zakasać rękawy i wziąć się do pracy!
KROK 1 – Otwórz narzędzie i wybierz swoją stronę lub sklep internetowy.
KROK 2 – Wybierz frazę kluczową, na której Ci zależy. Sugeruję wybrać frazę o wysokim wolumenie, która prowadzi do Twojej strony głównej.
Wskazówka: Jeśli zastanawiasz się, co oznacza ukośnik w kolumnie URL Found – to właśnie symbol wskazujący na stronę główną.
KROK 3 – Wybierz odpowiednie słowo kluczowe. W przypadku opisanym na screenie, druga w kolejności frazę będzie tą idealną, ponieważ spełnia opisane powyżej wymagania ma wysoki wolumen i prowadzi do strony głównej.
KROK 4 – Kliknij na wybraną frazę kluczową. Zobaczysz listę pierwszych 10 stron internetowych, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google po wpisaniu danych słów kluczowych przez użytkownika. Polecam zignorować strony i marki, które są dużo większe niż Twoje (jak IKEA w przykładzie powyżej).
KROK 5 – Mając do dyspozycji tę listę, możesz wybrać trzy lub cztery marki, a potem użyć ich do swojej link gap analysis. W końcu to dokładnie te firmy, z którymi konkurujesz o najwyzsze pozycje na istotne słowa kluczowe!
Identyfikowanie konkurencji w oparciu o wszystkie frazy kluczowe
Druga praktyczna metoda, którą warto rozważyć, obejmuje sprawdzenie listy konkurentów. Możesz ją wygenerować automatycznie w Ahrefs. Narzędzie wyświetla wszystkie strony, które nie tylko rankują na te same frazy kluczowe, ale też generują największy ruch organiczny na dane słowa w wybranym kraju.
W tym przypadku będziesz analizować wszystkie frazy kluczowe, na które pozycjonujesz swoją stronę, aby znaleźć najbliższą konkurencję. Aby zobaczyć gotową listę, musisz wykonać poniższe kroki:
KROK 1 – Otwórz Ahrefs i wpisz adres swojej domeny w pasek na górze.
KROK 2 – Kliknij na zakładkę Organic search.
Ta karta wyświetla Twoich konkurentów w kolumnie. W zależności od rozmiaru ekranu, na którym wyświetlasz wyniki, zobaczysz od razu listę po prawej stronie ekranu albo będzie konieczne przescrollowanie się niżej.
KROK 3 – Podobnie jak w przypadku SERPRobota, teraz wybierz trzy lub cztery firmy z listy, żeby wykorzystać je w swojej analizie.
To właściwie tyle.
Teraz musisz zdecydować, czy celujesz we wzmocnienie pozycji na dane frazy kluczowe, czy wolisz poprawić ogólny performance Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Gdy już będziesz mieć pewność, czego oczekujesz od dalszych działań, wybierz metodę, która sprawdzi się u Ciebie lepiej.
Zobacz, co o szukaniu stron, na których warto umieszkać swoje linki odpowiadam w jednym z odcinków wyzwania 60 dni z marketingiem:
Analiza linkowania konkurencji
Teraz, gdy wreszcie masz do swojej dyspozycji listę najbliższych konkurentów, możesz użyć te informacje, aby wykonać kluczową część Twojej strategii i przejść do link gap analysis.
Teraz będziemy znów korzystać z Ahrefs (ewentualnie możesz użyć Majestica), ponieważ to narzędzie jest jednym z najlepszych, jeśli chodzi o efektywne przeprowadzanie analizy linkowania.
Zbiorowa analiza linkowania konkurencji w Ahrefs
Pierwszy krok to zidentyfikowanie stron, na których pojawiają się linki prowadzące do stron Twojej konkurencji, a do Twojej nie, mimo że mogłyby – lub nawet powinny.
Tak jak wcześniej, dla Twojej wygody rozłożę ten proces na czynniki pierwsze i opowiem Ci krok po kroku, jak to zrobić.
KROK 1 – Otwórz Ahrefs.
KROK 2 – Wybierz opcję More, którą znajdziesz w górnym menu, a potem kliknij z rozwijanej listy przycisk Link intersect .
Zobaczysz wtedy panel jak na screenie poniżej:
KROK 3 – W sekcji But doesn’t link wpisz swój adres URL. W Show me who is linking to the domains or URLs wklej domeny konkurencji, które wcześniej udało Ci się znaleźć.
Gdybym miała przeprowadzić taką analizę dla Delante, wyglądałaby tak:
KROK 4 – Teraz wystarczy, że klikniesz na pomarańczowy przycisk Show link opportunities.
W ten prosty sposób wyświetlisz listę stron, które zawierają backlinki do określonych wcześniej stron konkurencji, a brak na nich odnośników do Twojej witryny.
Generalnie możesz rozpocząć teraz swoją link gap analysis. Jednak aby wyciągnąć z tego procesu wszystko, co się da, czyli zwiększyć jego efektywność i zdobyć jeszcze więcej informacji, warto wyeksportować listę do Excela czy Google Sheets. W ten sposób łatwo przefiltrujesz wyniki, co z kolei ułatwi Ci wyciągnięcie sensownych wniosków w kolejnych etapach.
KROK 5 – Aby wyeksportować listę do wspomnianych wcześniej arkuszy, wystarczy, że klikniesz przycisk Export znajdujący się w prawym górnym rogu.
Ahrefs zaproponuje Ci dwie opcje eksportu:
- Szybka (quick) – wyeksportujesz w ten sposób pierwsze 1000 wyników;
- Pełna (full) – wyeksportujesz całą listę.
Jeśli miałabym Ci doradzić, którą listę wybrać, powiedziałabym, że opcję full, ponieważ pozwoli Ci ona na analizę większej grupy danych. Oczywiście jeśli Twoja witryna jest raczej niewielka, szybki eksport powinien dać radę, ponieważ Twoja konkurencja również będzie mniejsza.
W przypadku dużych stron zebranie większej ilości danych jest podstawą sukcesu. W przeciwnym wypadku nie wykorzystasz pełnego potencjału swojej analizy. Czasem okazuje się też, że pierwsze tysiąc wyników nie zawiera żadnych stron, które możesz wykorzystać w swojej strategii, na przykład ze względu na zbyt niskie domain authority czy inne parametry lub brak zgodności z Twoją branżą.
Niezależnie od tego, którą opcję wybierzesz, Ahrefs wygeneruje dla Ciebie listę stron i umieści ją w uporządkowanym arkuszu. Będzie to wyglądało mniej więcej tak jak poniżej:
KROK 6 – Aby ułatwić sobie pracę, zaznacz pierwszy wiersz i wybierz opcję filtrowania. W ten sposób możesz posortować listę według swoich preferencji, np. po poszczególnych parametrach.
Link gap. Wybierz strony, z których warto linkować
Mając już wszystkie dane w arkuszu, możesz przejść do analizowania uzyskanych informacji i znalezienia właściwych miejsc na pozostawienie swoich linków.
Możesz na przykład ustawić domeny na liście w kolejności od najwyższego autorytetu domeny. Inna metoda to sprawdzenie, który konkurent ma największą bazę backlinków i to od jego domen zacząć.
Przetestujmy teraz te pomysły w praktyce.
Po posortowaniu wyników według największej liczby linków prowadzących do strony link-assistant, widzimy, że większość z nich znajduje się na platformie Search Engine Journal.
Mamy też inne wnioski – na przykład to, że dwóch pozostałych konkurentów również ma sporą bazę linków w SEJ.
Co to oznacza?
To właśnie ta witryna może być warta pozostawienia na niej Twojego odnośnika. W końcu jeśli Twoi konkurenci zyskują tak duży ruch referral z tej jednej strony, musi być tego warta, prawda?
Jednak zanim podejmiesz jakiekolwiek działania, koniecznie użyj Ahrefs, aby sprawdzić parametry tej domeny, takie jak domain rating czy ruch. Opowiem Ci o dokładnej analizie stron za moment, teraz skupmy się jeszcze na taktykach związanych z link gap analysis.
Zaawansowane taktyki link gap. Analiza odnośników poszczególnych konkurentów
Dobra wiadomość jest taka, że nie musisz sprawdzać każdej strony, na której Twoi konkurenci pozostawili swoje linki z osobna. Ahrefs zrobi to za Ciebie!
Otwórz to narzędzie i pozwól mi przeprowadzić się przez analizę odnośników poszczególnych konkurentów.
KROK 1 – Wpisz adres swojego konkurenta w Ahrefs i wybierz kafelek Backlinks z menu po lewej stronie.
To, co teraz widzisz, to lista zawierająca każdy backlink, jaki może przenieść użytkowników na stronę danego konkurenta.
KROK 2 – Aby ułatwić sobie analizę, proponuję wybrać opcję One link per domain, którą możesz znaleźć w rozwijanym menu obok liczby linków. Dodanie tego filtra zaoszczędzi Ci sporo czasu – zaufaj mi.
Dzięki temu zobaczysz wszystkie domeny, które zawierają link odnoszący do strony Twojego konkurenta. Jeśli ma on więcej linków umieszczonych na jednej stronie, filtr ukryje te wyniki, nie będzie więc konieczności przegrzebywania się przez powtarzalne dane.
Zaawansowana taktyka #1 – W porównaniu do tabeli, którą udało Ci się przygotować w poprzednich krokach tej, która zbiera domeny, które odnoszą do stron Twojej konkurencji, ale nie do Twojej witryny), tutaj masz dużo więcej kluczowych informacji dotyczących parametrów danych stron.
Oznacza to, że masz wgląd w ruch w domenie i na stronie, a nawet anchory, na które nałożone zostały dane linki. A to zaledwie niewielki procent wszystkich interesujących informacji!
Zaawansowana taktyka #2 – Na tym etapie możesz też sprawdzić, czy Twój konkurent opiera swoją strategię na linkach dofollow czy nofollow. Żeby mieć wgląd w te informacje, wybierz jedną z opcji (do–, nofollow) w górnym menu. To wszystko. Liczba poszczególnych linków pojawi się na Twoim ekranie.
Zaawansowana taktyka #3 – Inną rzeczą, którą możesz uznać za przydatną podczas analizy linków konkurencji, jest sprawdzenie, jakie elementy strony odnoszą do witryny Twojego konkurenta. Chodzi o to, by sprawdzić, czy backlinki są umieszczone w tekście, na grafice, buttonie czy w anchorze.
Oto jak to sprawdzić w zaledwie jednym prostym kroku. Z górnego menu wybierz opcję Backlink type, a potem zaznacz Image in anchor.
Jeśli okaże się, że Twój konkurent używa takich taktyk, aby umieścić na stronie więcej backlinków, a ty tego jeszcze nie robisz, warto przetestować tę strategię. Być może umieszczenie linku na grafice przyniesie Ci więcej ruchu organicznego.
Prawdę mówiąc, nie da się przeprowadzić tak dokładnej analizy bez skupienia się na każdym konkurencie z osobna. Dlatego aby zrozumieć lepiej strategie off-site Twoich rywali, musisz przejść po poszczególnych stronach krok po kroku, sprawdzając wszystkie ich kluczowe parametry.
Analiza linkowania konkurencji. Końcowa selekcja domen dla Twojej strategii link-buildingu
Na tym etapie udało Ci się już zidentyfikować wszystkie domeny, które zawierają linki prowadzące do stron Twojej konkurencji, ale nie do Ciebie. Masz już za sobą odkrycie strategii off-site konkurentów (np. to, czy używają linków do–, czy nofollow, oraz czy umieszczają grafiki w anchor tagu).
Wspomniałam wcześniej, że warto korzystać ze stron, które mają wiele odnośników do witryn konkurencji. Ale co robić w przypadku, gdy wynik analizy nie jest taki jednoznaczny?
Warto zweryfikować parametry stron. Skup się głównie na ruchu i domain ratingu. Możesz zrobić to znów na dwa sposoby, a jedyne, czego potrzebujesz, to sprawdzenie profilu linków danej witryny albo zweryfikowanie jej URL-u. W obu przypadkach pomoże Ci Ahrefs.
Uważam, że teraz jest dobry moment, aby podzielić się z Tobą trzeba wskazówkami dotyczącymi wybierania właściwych domen do Twojej strategii link buildingu.
- Domain rating nie powinien być postrzegany jako jedyny wskaźnik decydujący o użyciu danej witryny. Weź pod uwagę też inne czynniki, takie jak SPAM score. Z drugiej strony skreślanie domeny, która ma relatywnie niski DR, a za to bardzo wysoki ruch, może okazać się błędem.
- Zawsze wybieraj strony, które mają przynajmniej kilka tysięcy użytkowników miesięcznie.
- Sprawdź, czy witryna, z którą chcesz powiązać swój brand, nie jest spamerska – może to wówczas obniżyć Twoje pozycje.
Jak sprawdzić, czy domena nie jest spamerska?
Musisz zacząć od użycia sprawdzonego narzędzia. Dla mnie jest to MOZ ze swoim Link Exploratorem. Dobra wiadomość jest taka, że możesz korzystać z niego całkowicie za darmo – wystarczy założyć konto, a trial MOZa wystarczy Ci na własne potrzeby.
KROK 1 – Przejdź na moz.com i wybierz z górnego menu zakładkę Free SEO Tools. Potem kliknij na Link Explorer i wreszcie na pomarańczowy przycisk Get link data.
KROK 2 – Wybierz Exact page z menu rozwijanego przy oknie z miejscem na wpisanie URL. W okienku wpisz adres domeny, którą chcesz sprawdzić pod kątem SPAMu.
KROK 3 – Kliknij na niebieski przycisk Analyze.
KROK 4 – Z lewego menu wybierz zakładkę Spam Score.
Z mojego doświadczenia wynika, że bezpieczny próg SPAMu to ok. 10%. Nie warto marnować swojej energii i innych zasobów na inwestowanie w strony z wyższym Spam Score, ponieważ nie oferują one żadnej wartości dla użytkownika, a to oznacza, że nie będą docenione przez Google’a.
Jeśli masz dostęp do narzędzia Majestic, to tam również możesz sprawdzić SPAM Score, a raczej – w wersji Majestica – Trust Flow danej strony. Korzystanie z tego narzędzia jest raczej intuicyjne. Otwórz je i wklej adres domeny, którą chcesz sprawdzić, a potem zerknij na wskaźnik Trust Flow.
Uwaga: W przeciwieństwie do SPAM Score MOZa, wskaźnik Trust Flow powinien być jak najwyższy. Minimum to 9 lub 10.
Analiza linkowania konkurencji – do czego jeszcze może Ci się przydać?
Stworzenie arkusza zawierającego listę przydatnych w Twojej strategii link buildingu domen to tylko jedna z zalet link gap analysis. Do innych należy między innymi to, że studiowanie danych statystycznych pomoże Ci rozgryźć strategie Twoich konkurentów oraz odkryć różnice między Waszymi taktykami.
Dlaczego warto spędzić czas, wykonując wszystkie te działania? Bo może się okazać, że w Twojej strategii brakuje pewnych elementów, z których korzysta Twoja konkurencja, a ich wdrożenie pomoże Ci dokonać rywali, a może nawet ich prześcignąć.
Jedną z najlepszych praktyk jest porównanie Twojej strony ze stroną konkurenta, biorąc pod uwagę:
- Liczbę backlinków,
- Liczbę domen, z których pochodzą linki zwrotne.
Aby to zrobić:
KROK 1 – Otwórz Ahrefs i wpisz URL strony, z którą chcesz porównać swoją witrynę.
Wyniki pokażą Ci się na samej górze okna, które otworzy się automatycznie.
KROK 2 – Powtórz procedurę dla pozostałych konkurentów. Zbierz swoje dane w arkuszu, żeby ułatwić sobie analizę.
Wyobraźmy sobie, że Twoja strona to Domena X. Patrząc na wyniki w tabeli powyżej, możesz wysnuć wnioski, że musisz popracować nad dywersyfikacją – innymi słowy, nie tyle na zdobywaniu nowych linków w dużej ilości, co pozyskiwaniu ich ze zróżnicowanych źródeł.
Scenariusz może być jeszcze inny. Wyniki, które udało się uzyskać, mogą sugerować, że mimo iż liczba domen odsyłających jest mniejsza, liczba backlinków zbudowanych na jednej stronie internetowej jest dość wysoka. W takim przypadku musisz spróbować zwiększyć liczbę backlinków na stronach, które już wspomniały o Twojej marce w niektórych swoich wpisach. Mimo że taka sytuacja jest rzadka, warto być jej świadomym.
Mając wszystkie kluczowe informacje, które zebrałeś dzięki analizie linkowania konkurencji, możesz zbudować właściwą strategię linkowania zewnętrznego dla swojego biznesu. Wiesz, na których stronach warto się pokazać, ponieważ Twoja konkurencja już z nich korzysta w swoich strategiach off-site (i jak widać – to działa).
Udało Ci się też do tej pory zweryfikować domeny jako:
- wartościowe (domain rating, ruch),
- pozbawione SPAMu (Spam Score / Trust Flow),
- adekwatne, biorąc pod uwagę Twoją aktualną sytuację np. niską dywersyfikację domen, na których znajdują się linki).
Analiza linkowania konkurencji – jak umieścić swoje linki w wybranych domenach
Jeśli zastanawiasz się, jakie masz opcje, jeśli chodzi o pozyskiwanie backlinków z wybranych domen, pozwól, że Ci o tym szybko opowiem.
Ogólnie masz trzy rozwiązania. Możesz:
- pozyskać publikację artykułu sponsorowanego lub gościnnego,
- umieścić backlink w istniejącym już tekście,
- zostawić link w live articles.
Druga opcja wydaje się być najbardziej efektywna, głównie dlatego, że daje najszybsze rezultaty. Twój link pojawi się na stronie, która została już zaindeksowana, generuje ruch, a do tego użytkownicy po prostu z niej korzystają. Mimo że nie musisz inwestować w pisanie tekstu, okazuje się, że drugi wariant jest bardziej kosztowny niż drugi.
Dlatego jeśli masz raczej niewielki budżet, możesz zdecydować się na publikację artykułu sponsorowanego lub gościnnego w danej domenie. Warto też rozważyć korzystanie z usług stron, które oferują darmowe publikacje, jednak w tym przypadku prawdopodobnie sporo poczekasz, zanim Twój artykuł ujrzy światło dzienne.
Jeśli chodzi o artykuły sponsorowane, jak sama nazwa wskazuje, ich publikacja wymaga wydania pewnej kwoty pieniędzy. To jedna sprawa. Druga – kiedy już Twoje copy zostanie opublikowane, musisz poczekać, aż roboty zaindeksują daną stronę. Innymi słowy, opcja ta wymaga cierpliwości.
Mimo że pozytywne efekty artykułów sponsorowanych ukazują się raczej powoli, to podążanie tą ścieżką może oszczędzić Ci nieco pieniędzy, szczególnie w porównaniu z opcją polegającą na dodaniu linku do istniejącego już artykułu.
Jak widzisz, nie ma jedynego słusznego rozwiązania. Musisz zastanowić się, czy wydanie większej kwoty na opcję, która przyniesie szybsze efekty, jest tym, czego potrzebuje teraz Twój biznes. Czasami poświęcenie mniejszej kwoty i cierpliwość mogą okazać się bardziej korzystne.
Zacznij powoli, a zobaczysz duże postępy
Uważam, że warto się zatrzymać w tym miejscu na moment, żeby zdradzić sekret wszystkim tym, którzy dopiero zaczęli swoje przygody ze stronami internetowymi.
Jeśli jesteś jednym z tych przedsiębiorców, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie biznesu online, pozwól, że powiem Ci jedną rzecz, która oszczędzi Ci sporo pieniędzy. Nie ma sensu wydawać ogromnych kwot, aby Twoje treści pojawiły się na “dużych” stronach. W każdym razie – jeszcze nie teraz. Dlaczego?
Wiesz, że istnieją strony, na których możesz zostawić swoje odnośniki zupełnie za darmo? Szkoda byłoby tracić takie okazje, skupiając się wyłącznie na najpopularniejszych płatnych rozwiązaniach.
Pozostaw swoje backlinki w miejscach takich jak social media (to forma naturalnego link buildingu), katalogi firm czy NAPy. Kiedy już zbudujesz swoją widoczność korzystając z darmowych opcji, wygenerujesz więcej ruchu organicznego i wzmocnisz parametry swojej strony, możesz rozważyć zainwestowanie części budżetu w działania związane z publikacjami płatnymi.
Warto zdać sobie sprawę z tego, że pozyskiwanie backlinków przez współprace z godnymi zaufania wydawcami nie da Ci spektakularnych efektów, dopóki Twoja strona nie będzie naprawdę mocna. Dlatego jeśli Twoja witryna jest młodziutka, daj jej trochę czasu i pozwól urosnąć – tylko wtedy warto korzystać z płatnego linkowania zewnętrznego.
Wprowadzanie strategii opartej o analizę linkowania konkurencji – efekty
Wszystko, o czym pisałam powyżej, to tylko teoria, prawda? Zerknijmy więc teraz na działanie analizy linkowania konkurencji w praktyce, a raczej na efekty, jakie wraz z moim zespołem uzyskałam, korzystając z tych samych rad, które przekazałam Ci w tym artykule.
Zawsze, gdy przystępuję do tworzenia strategii link buildingu dla mojego klienta, zaczynam od wykonania analizy linków konkurencji. Kiedy zbiorę wszystkie kluczowe informacje, przechodzę do mapowania najbardziej efektywnej taktyki na przyszłość.
Dokładnie tak było w przypadku jednego z moich klientów działających w branży e-commerce. Na screenie poniżej widzisz efekty współpracy – pionowa zielona linia oznacza początek naszych działań.
Już patrząc na same cyfry, widzimy, że efekty są dość imponujące – widoczność wzrosła z 193 000 do 246 000 fraz w ciągu miesiąca. A to jeszcze nie wszystko.
Wyższa pozycja strony wpłynęła na wzrost innych parametrów:
Jak to zrobiłam?
Najpierw wraz z moim zespołem wybraliśmy najbliższą konkurencję marki klienta i przeszliśmy przez wszystkie kroki opisane powyżej. Informacje, które udało nam się zgromadzić, pozwoliły nam wybrać strony, z których musieliśmy pozyskać backlinki.
Zrobiliśmy to, pozyskując publikacje artykułów sponsorowanych, a także umieszczając URL-e strony w istniejących już postach. Odkąd wprowadziliśmy naszą strategię w życie, obserwowaliśmy stały wzrost ruchu organicznego. Proces off-site u tego klienta wciąż trwa.
No i znów – to wciąż nie wszystko!
Wraz ze wzrostem ruchu organicznego i widoczności, poprawiły się także pozycje najważniejszych fraz kluczowych.
Strony, dla których stworzyliśmy tę strategię link buildingową, wciąż zyskują widoczność, co tylko potwierdza, że wybór właściwych domen do linkowania zwiększa efekty off-site’u.
Analiza linkowania konkurencji – podsumowanie
Link building to jedna z tych strategii SEO, które nie powinny być nigdy pomijane lub traktowane po macoszemu. Przeprowadzona prawidłowo, daje wyszukiwarkom sygnał, że Twoja strona jest godna zaufania i ma wysoki autorytet. Działa również jako nienachalna promocja brandu.
Poza tym, link building wydaje się być jedyną dostępną opcją zwiększenia widoczności w Google, szczególnie jeśli strona jest już prawidłowo zoptymalizowana pod wyszukiwarki. Znalezienie odpowiednich domen do pozostawienia swoich linków może dać Ci przewagę nad konkurencją. A nie będziesz wiedzieć, skąd pozyskać backlinki, jeśli nie przeprowadzisz pieczołowitej analizy linkowania konkurencji!
Trudno znaleźć powód, żeby przy tak wielu korzyściach nie spróbować link buildingu. Aby zobaczyć najlepsze efekty, musisz wykonać dokładną link gap analysis. Dodatkowo ścisły umysł i umiejętność dostrzegania nieoczywistych połączeń między kilkoma z pozoru niewiele znaczącymi elementami również może Ci pomóc podjąć właściwe decyzje.
Ale jeśli nie czujesz się na siłach, żeby poświęcić swój czas na samodzielną analizę linkowania konkurencji, albo nie masz budżetu na zakup kolejnych narzędzi SEO, to żaden problem – daj nam znać. Razem z moim zespołem chętnie przeprowadzę dla Ciebie link gap analysis, aby później wykorzystać ją w efektywnej strategii off-site.
Prowadząc strategię samodzielnie, pamiętaj: nie ma dwóch identycznych stron, dlatego nie ma również dwóch takich samych strategii. Dlatego musisz przejść przez wszystkie powyższe kroki, aby wyciągnąć z nich własne wnioski.
Aby jak najbardziej skorzystać z całego procesu i zwiększyć swoje pozycje oraz ruch organiczny, musisz wykonać sumienną analizę wyników pozyskanych w ramach competitive link analysis. Później wystarczy skontaktować się z wydawcami treści, którzy pomogą Ci wywindować Twoją stroną na wyższe pozycje w SERPach.