Branża EKO a SEO. Jak pozycjonować się w tym sektorze?

Branża EKO a SEO. Jak pozycjonować się w tym sektorze?

Obecnie każdy z nas zwraca coraz większą uwagę na to, co je, w co się ubiera, jakie produkty higieniczne stosuje, czy też w jaki sposób jego konkretne działania wpływają na otaczający nas świat. Walka o środowisko stała się, mówiąc w skrócie, po prostu modna i wiele firm ściga się o to, która z nich zaproponuje swoim klientom produkty bardziej eko, czy też pochwali się bardziej proekologicznymi działaniami.

Ostatnio na naszym blogu: Grudniowy update algorytmu Google - December 2020 Update

Co składa się na branżę eko?

Branża eko to stosunkowo szerokie pojęcie. Możemy do niej zaliczyć wszystkie przedsiębiorstwa, które w swojej ofercie posiadają towary oznaczone jako ekologiczne, podejmują proekologiczne działania czy stosują ekologiczne rozwiązania. Są to przede wszystkim sklepy spożywcze ze zdrową żywnością, odzieżowe, w których ubrania szyte są z ekologicznych tkanin, sklepy z kosmetykami naturalnymi, proekologiczne portale internetowe i wiele innych.

Jak rozwijała się i w jakiej kondycji jest obecnie branża ekologiczna w Polsce?

Jak możemy dowiedzieć się z raportu agencji badawczej IMAS International, wartość rynku żywności ekologicznej w naszym kraju w 2017 roku po raz pierwszy osiągnęła 1 miliard złotych. Było to jednak jedynie około 1 procent całej wartości rynku spożywczego w Polsce. Z raportu IMAS International „Żywność ekologiczna w Polsce 2018” możemy wyczytać, iż zdecydowana większość Polaków posiada już wykształcone zdanie na temat żywności eko, a ponad 40 procent z nich, potrafi rozpoznać unijne logo żywności ekologicznej, czyli zielony listek.

Kondycja branży eko w Polsce

To właśnie 2018 rok był rokiem przełomowym dla branży eko w Polsce. Był momentem, w którym Polacy wykazali widocznie rosnący poziom świadomości na temat ekożywności.

Branża eko w Polsce

Równie ciekawie prezentuje się rynek kosmetyków naturalnych i ekologicznych. Ta branża także rozwijała się w dynamicznym tempie i w podobnym okresie, co wspomniana ekologiczna żywność. Pamiętajmy, że branża kosmetyczna jest jedną z najbardziej konkurencyjnych, dlatego marki kosmetyczne cały czas starają się dostosować do panującej na rynku mody.

Wraz z nadejściem trendu, jakim stało się dbanie o środowisko, planetę i życie “w zgodzie z naturą”, coraz więcej firm zaczęło proponować swoim klientom kosmetyki eko. Rozwój tego trendu możemy obserwować szczególnie w ciągu ostatniego roku.

Przyszłość branży ekologicznej

Polacy coraz częściej stawiają na jakość i skład produktów, zamiast na ich ilość. Zarówno w pożywieniu, jak i pielęgnacji, czy modzie. Co ważne, są także gotowi zapłacić za towar większą sumę, o ile oferowany produkt spełnia ich rygorystyczne wymagania. Ma na to wpływ również coraz popularniejszy trend na minimalizm. Ekologia również staje się czymś modnym, za czym warto podążać, nie tylko dla dobra planety, ale również aby być na topie.

Jak możemy się domyślać, prognozy dotyczące rozwoju branży eko w Polsce są dość optymistyczne. W artykule „Rzeczpospolitej” możemy przeczytać prognozę, iż w 2025 r. branża eko najprawdopodobniej przekroczy wartość nawet 3 mld złotych.

Jak pozycjonować sklepy z produktami ekologicznymi?

Po pierwsze, wiarygodność

Najważniejszą kwestią, o którą powinniśmy zadbać, pozycjonując branżę eko, jest nasza wiarygodność. Warto zastanowić się czy produkt, który oferujemy klientowi, rzeczywiście spełnia wymogi produktu ekologicznego. Jednymi z podstawowych wytycznych, którymi powinniśmy się kierować (w zależności od rodzaju towaru) są:

  • ekologiczny skład kosmetyku, tkanina bądź żywność spełniająca wymogi unijne,
  • opakowanie nadające się do recyklingu lub wykonane z materiału biodegradowalnego,
  • produkt nietestowany na zwierzętach.

Dobrze jest pamiętać, że jeśli sami potrafimy dostrzec, że nasz produkt nie do końca zgadza się z proekologicznymi zasadami, inni także z pewnością to dostrzegą. Zadbajmy więc o każdy detal.

Po drugie, content

W procesie pozycjonowania produktów eko, niesamowicie istotny jest content, czyli po prostu treść, którą oferujemy klientowi. Warto tworzyć wartościowe teksty, które przyciągną na naszą stronę potencjalnych klientów, szukających konkretnych informacji. Dodatkowo, wykorzystując w nich dłuższe, bardziej szczegółowe frazy kluczowe, czyli tzw. long taile, widocznie zwiększymy ich konkurencyjność. Powinniśmy pamiętać, że ludzie poszukują w Internecie opinii specjalistów w danej dziedzinie. Jeśli będziemy tworzyć odpowiednie treści – możemy stać się dla nich ekspertami w naszej branży, dzięki czemu zaufają nam podczas zakupów.

Pamiętajmy o wprowadzeniu ciekawych, wyczerpujących i unikalnych opisów kategorii czy produktów. Widocznie wpływają one nie tylko na widoczność naszej strony, lecz także na UX oraz ostateczne decyzje zakupowe klientów.

Nie zapominajmy też o bardzo ważnym narzędziu, szczególnie w tej branży, jakim jest storytelling. Łączy się on z samym contentem, jak i naszą wiarygodnością. Poprzez oddziaływanie na emocje i wyobraźnię, świadomie budujemy relacje z klientami. Zarówno tymi obecnymi, jaki i potencjalnymi.

Po trzecie, optymalizacja

Nie możemy zapominać także o optymalizacji. Napisanie poprawnego merytorycznie i ciekawego tekstu, to tak naprawdę dopiero połowa sukcesu. Zanim opublikujemy artykuł na naszej stronie, powinniśmy zoptymalizować go zgodnie z zasadami SEO. Odpowiednie nagłówki, dobór i zastosowanie fraz kluczowych, ich wyróżnienie, a także zdjęcia z opisami alternatywnymi. Wszystkie te działania, pomogą robotom Google odnaleźć i ocenić nasze treści.

Poza optymalizacją tekstu, bardzo ważna jest także optymalizacja samej strony. W tym przypadku należy pamiętać o odpowiednim tytule czy meta opisie. Warto również stosować linkowanie wewnętrzne w obrębie strony, które pomoże potencjalnym klientom odnaleźć interesujące ich informacje. Linkujemy do strony głównej, ale także do odpowiednich podstron.

Dobrze, jeśli oprócz linkowania wewnętrznego zadbamy o linkowanie zewnętrzne, z dobrej jakości odnośnikami do naszej strony.

Siła social mediów

Social media są niezbędnym elementem pozycjonowania w każdej z branż. Jednak w niektórych, mogą one przynieść większe korzyści niż w innych. W branży eko zdecydowanie warto z nich korzystać, aby budować świadomość naszej marki. Podstawowymi krokami, które powinniśmy podjąć, jest założenie fanpage’a na Facebooku, konta na Instagramie, a także profili na portalach takich jak Pinterest czy Tumblr. W połączeniu z rozwiązaniem, jakim jest współpraca z influencerami, mogą one przynieść naprawdę widoczne efekty.

Wybierając osoby do współpracy, koniecznie zwróć uwagę na to, aby ich wizerunek nie zaprzeczał filozofii Twojej marki i pokrywał się z wartościami, które promujesz. W ten sposób unikniesz ewentualnej wpadki w przyszłości.

Poniżej pozytywny przykład wykorzystania współpracy z odpowiednio dobranym influencerem. Mowa o marce z kosmetykami naturalnymi Myia i Kasi Tusk z bloga Make Life Easier, która na każdym kroku podkreśla jak ważne jest bycie eko:

Branża eko - influencer marketing

Pozycjonowanie lokalne

Część sklepów w branży eko, to niewielkie, często rodzinne biznesy. Ich pozycjonowanie powinno opierać się na tych samych zasadach co dużych marek, jednak możemy podjąć także dodatkowe kroki, które pozwolą nam zaistnieć na rynku. Jednym z nich jest zdecydowanie pozycjonowanie lokalne, które szczególnie w przypadku sklepów z eko żywnością czy kosmetykami, może przynieść najlepsze efekty.

Pozycjonowanie lokalne polega na pozycjonowaniu słów kluczowych związanych z daną lokalizacją, np. regionem czy miastem. Wybieramy do tego frazy typu long tail zawierające w sobie nazwę miasta lub regionu np. „eko żywność w Krakowie” czy “kosmetyki naturalne Kraków”. Dzięki temu o wiele łatwiej dotrzeć do osób, które szukają usług lub produktów w konkretnej lokalizacji.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat pozycjonowania lokalnego, zapraszamy do naszych poprzednich artykułów: Jak pozycjonować lokalnie swoją firmę? i Jak dodać firmę do Google Moja Firma i na mapach?

SEO dla branży ekologicznej: podsumowanie

W przypadku branży eko bardzo istotna jest wiarygodność naszej marki. Unikajmy obniżania jakości po to, aby obniżyć cenę produktu. Pamiętajmy, że w tej branży jakość jest najważniejsza, a klient jest w stanie zapłacić więcej, aby dostać dokładnie to, czego potrzebuje.

Warto kierować się minimalizmem, nie tylko w składzie, ale również wyglądzie naszych produktów. Ważnym elementem branży eko jest bowiem design – jak możemy zauważyć, większość firm eko stawia na prosty i estetyczny wygląd logo czy samych produktów. Zadbaj więc też szczególnie o identyfikację wizualną swojej marki. Niesamowicie istotny w działaniach online w tej branży powinien być również wartościowy content, a widoczne efekty może przynieść nam pozycjonowanie lokalne czy współpraca z influencerami.

(2)
Autor
Junior SEO Specialist - Aleksandra

Junior SEO Specialist

Absolwentka dziennikarstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, w Delante od listopada 2019 roku. W SEO największą przyjemność sprawia jej tworzenie ciekawego contentu. Interesuje się wszystkim, co związane z ludzkim umysłem, jednak najbardziej pociąga ją moc perswazji. Jej pasją są podróże, marzy o zwiedzeniu Arktyki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.