6 wskazówek na to, jak przygotować swój e-sklep na Black Friday/Cyber Monday

6 wskazówek na to, jak przygotować swój e-sklep na Black Friday/Cyber Monday

Ostatnie dni listopada to niezwykle gorący czas na rynku sprzedażowym. Coraz częściej sklepy decydują się nie tylko na Black Friday, ale też na Black Weekend, a nawet na cały Black Week! Co więcej, z roku na rok na popularności zyskuje również Cyber Monday. Pojawia się więc pytanie, jak przygotować swój e-sklep na ten szalony okres?

Ostatnio na naszym blogu: Google potwierdza listopadowy update wyszukiwania lokalnego

Trzy ostatnie miesiące roku, zwane Złotym Kwartałem (Golden Quarter), to najbardziej opłacalny czas dla większości sprzedawców. To właśnie wtedy, począwszy od Halloween a skończywszy na okresie świąteczno-noworocznym, odnotowuje się najwyższą sprzedaż. Bez wątpienia jednak Black Friday jest dniem, w którym możemy zaobserwować największe boom – co widać na poniższej grafice:

Złoty Kwartał
źródło: https://www2.criteo.com/

Z raportu Criteo wynika również, że zaraz za Black Friday, w rankingu plasuje się Cyber Monday, czyli elektroniczna wersja Czarnego Piątku.

Black Friday i Cyber Monday w pigułce

Black Friday

Black Friday to w Stanach Zjednoczonych pierwszy piątek po Święcie Dziękczynienia. Stanowi on niejako początek świątecznego szaleństwa zakupowego – to właśnie wtedy konsumenci oczekują najbardziej atrakcyjnych ofert i promocji ze strony sklepów. Od kilku lat możemy zaobserwować rosnącą popularność amerykańskiego Czarnego Piątku także w Europie.

W tym roku dzień ten wypada 29 listopada.

Black Friday popularność
źródło: https://www2.criteo.com/

Co najchętniej kupujemy w tym czasie?

Co ludzie kupują? Black Friday
źródło: https://www2.criteo.com/

Cyber Monday…

czyli pierwszy poniedziałek po wyprzedażach z okazji Czarnego Piątku. Cyber Monday to święto zakupów online, które rozwija się równie dynamicznie co sama branża e-commerce. Jest to niejako alternatywa dla zakupów stacjonarnych, choć nierzadko sklepy łączą ten dzień z okresem Black Friday, decydując się tym samym na kilkudniowe obniżki cenowe.

W tym roku Cyfrowy Poniedziałek wypada 2 grudnia.

Sprzedaż złoty weekend
źródło: https://www2.criteo.com/

Jak zwiększyć sprzedaż podczas Black Friday/Cyber Monday?

Skoro podstawy mamy już za sobą, nadszedł czas na to, by zastanowić się, jak możesz przygotować swój e-sklep na nadchodzący gorący okres. Jeżeli więc nie przemyślałeś jeszcze tego tematu w 100% to koniecznie czytaj dalej 😉

Poniżej przedstawiam 6 wskazówek, które mogą pomóc Ci zwiększyć sprzedaż podczas Black Friday/Cyber Monday!

1. Zadbaj o swoją stronę

Dobrze zoptymalizowana strona www to podstawa Twojego e-sklepu, i to nie tylko w okresie Złotego Kwartału. Warto tu zaznaczyć, że pozycjonowanie najlepiej rozpocząć jeszcze przed sprzedażą – w końcu najpierw musisz dać się znaleźć.

Poniżej kilka elementów, o których koniecznie musisz pamiętać:

  • wersja mobilna witryny i responsywność

Z roku na rok urządzenia mobilne coraz częściej służą nam do robienia zakupów online. Musimy więc pamiętać o tym, że niezależnie od tego, jakie urządzenie wybierze nasz potencjalny klient, to musimy umożliwić mu sprawne poruszanie się po naszej stronie. Jeżeli witryna nie będzie się poprawnie wyświetlała i nie dopasuje się do urządzenia mobilnego, to najprawdopodobniej użytkownik ją po prostu zamknie. A tego nie chcemy 😉

  • czas ładowania strony

Najlepiej by czas ładowania Twojej witryny nie był dłuższy niż 2 sekundy – zdecydowanie wpływa to na komfort jej użytkowania. Każda kolejna sekunda to ryzyko wyższego wskaźnika odrzuceń (bounce rate). Dlatego tak ważnym jest abyś zadbał o jak największe zminimalizowanie tego ryzyka. Jeżeli zastanawiasz się, jak możesz skrócić czas ładowania Twojej witryny, to odpowiedź znajdziesz również na naszym blogu.

  • słowa kluczowe

Zoptymalizuj treści na stronie pod kątem zbliżającego się Złotego Weekendu. Akcentuj frazy takie jak: “Black Friday”, “Cyber Monday”, “zniżka” czy “okazja”. Oczywiście dopasuj do tego swoją ofertę – sprawdź czego ludzie szukają i taki też kieruj komunikat.

Pomysły na prezent
źródło: https://www.facebook.com/DeloittePolska/
  • UX (User Experience)

Spraw, aby poruszanie się po Twoim e-sklepie od początku do końca było przyjemnością, a nie karą. Zwróć w tym przypadku uwagę na:

  1. użyteczność,
  2. aspekty wizualne.

Ważne, by strona była przejrzysta, intuicyjna i ułatwiała użytkownikowi sprawne zrobienie zakupów. Przeanalizuj swoją ofertę i zadaj sobie kilka pytań. Czy informacja o rabatach jest wyraźnie zaznaczona? Czy Twój kod rabatowy działa? etc.

Pomyśl, co w przypadku Twojej strony może okazać się korzystne. Może filtrowanie ofert promocyjnych? A może stworzenie osobnej podstrony czy odrębnej strony lądowania (landing page)? Wyróżnij się na tle innych. Jeżeli zegar odliczający czas do końca promocji Ci w tym pomoże, to śmiało! Wszystkie chwyty dozwolone 😉

Oferty promocyjne

2. Zacznij promocję z wyprzedzeniem

Daj konsumentom możliwość wcześniejszego zapoznania się z Twoją ofertą. Poinformuj ich kiedy rozpoczniesz akcje zniżkowe i skutecznie im o tym przypominaj. Spraw, że będą czekać na to, co masz im do zaoferowania.

Promocja black friday social media

Social Media Black Friday

Pamiętaj, że nie jesteś jedynym sklepem w swojej branży, który angażuje się w Black Friday/Cyber Monday, więc bądź tak widoczny, jak tylko możesz. Promuj się w social mediach, zastosuj e-mail marketing, dodaj informację w najnowszym newsletterze – opcji jest naprawdę wiele.

Newsletter black friday

Dobrym rozwiązaniem może okazać się też inwestycja w reklamę. Poznaj odbiorcę i odpowiednio targetuj komunikaty. W tym okresie może to przynieść naprawdę niezłe rezultaty – choć musisz mieć na uwadze, że stawki będą prawdopodobnie wyższe niż zazwyczaj.

Black Friday reklama

3. Wyróżnij się, ale!

Postaw na wyraźne CTA, chwytliwe słowa klucze, atrakcyjne konkursy czy przykuwające uwagę grafiki. W okresie Black Friday konkurencja jest na tyle duża, że nie możemy pozwolić sobie na bycie nijakim.

Oferuj kuszące rabaty, ale pamiętaj – proponuj tylko takie zniżki, na które stać Twój sklep. W końcu chodzi nam o to by zyskać, a nie stracić, prawda?

Wzrost sprzedaży
źródło: https://www2.criteo.com/

Mimo, że zniżki w Polsce rzadko sięgają tak wysoko jak te w Stanach, to warto podkreślić, że 10% nie sprawi, że zawojujemy internetem w okresie tych największych wyprzedaży. Jeżeli więc nie możesz pozwolić sobie na więcej, to zastanów się, czy w tym przypadku nie lepiej zrezygnować z akcji, niż stworzyć sobie antyreklamę.

4. Bądź gotowy

Kontynuując temat antyreklamy… Dokładnie przemyśl strategię działania w trakcie tego najbardziej gorącego okresu. Przygotuj się na więcej zamówień, zadbaj o wystarczającą ilość produktów w magazynie – zwróć szczególną uwagę na topowe produkty Twojej marki.

Pomyśl o swoich pracownikach, dostawcach, ale też o stronie. Czy załoga jest wystarczająco duża i przygotowana na natłok zamówień/pytań? Czy jesteś w stanie zagwarantować sprawną dostawę? Czy Twój serwer wytrzyma obciążenie? Warto przemyśleć te – i inne – kwestie aby nie dać się zaskoczyć w tym najintensywniejszym momencie. Wykorzystaj nadchodzący okres na stworzenie i utrzymanie pozytywnego wizerunku Twojej marki, a na pewno zadziała to jedynie na Twoją korzyść.

5. Postaw na cross-selling

Wykorzystaj okazję do tego, by zmaksymalizować swoje zyski z konkretnych transakcji – uwierz, nadchodzący (świąteczny) czas tylko temu sprzyja. Postaw na sprzedaż komplementarną i postaraj się umożliwić klientowi zakup produktów, które łączą się w jedną całość. Jeżeli klient znajdzie u Ciebie wszystko to, czego szuka, to nie będzie miał potrzeby sprawdzenia co oferuje konkurencja.

cross-selling

6. Dbaj o starych klientów, zyskuj nowych

Pamiętaj o swoich stałych klientach – zaoferuj im specjalne promocje bądź dodatki do złożonych zamówień. To dobra okazja by zadbać o PR. Poza tym, specyfika nadchodzącego czasu sprawia, że konsumenci często nie mają skrupółów by przejść do konkurencji. Dlatego pokaż, że doceniasz i pielęgnujesz relacje ze swoimi wiernymi klientami.

Z drugiej strony, skup się na tym by dać nowym klientom powód do powrotu – niech wiedzą, że Twój sklep jest godny zaufania. Nie kończ działań promocyjnych od razu po Złotym Weekendzie. Postaraj się zatrzymać tych samych klientów na święta. Jak to zrobić? Przypominaj się Śledź porzucone koszyki, poszerzaj listę remarketingową zachęcaj do zapisania się do newslettera bądź od razu informuj o nadchodzących ofertach świątecznych. Daj konsumentowi do zrozumienia, że podczas okresu świątecznego może liczyć na Twoje usługi tak samo, jak teraz.

Kilka słów podsumowania

Czas szału zakupowego zbliża się nieubłaganie, dlatego wykorzystaj go jak najlepiej potrafisz, tak by zwiększyć swoją sprzedaż. Przede wszystkim:

  • pamiętaj o zoptymalizowaniu strony www,
  • promuj się z wyprzedzaniem,
  • wyróżnij się,
  • bądź przygotowany (finansowo, logistycznie etc.)
  • sprzedawaj komplementarnie,
  • pozyskuj nowych klientów, nie zapominając o tych starych.

Powodzenia!

  5,00 / 5 ( 2 )
Autor
Jr Marketing Specialist - Ola

Jr Marketing Specialist

Studentka Zarządzania Mediami. Zainteresowanie marketingiem i social mediami odkryła podczas organizacji studenckich eventów. Od lipca 2019 rozwija swoją wiedzę i umiejętności w Delante. Ciągle próbuje nowych rzeczy, a obecnie na jej celowniku znalazła się grafika komputerowa. Lubi dobrą kuchnię i seriale z happy endem.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.