Spis Treści:
Przez te 10 błędów konwersja w social mediach cierpi
- Nieprecyzyjnie określona grupa docelowa
- Źle dobrane cele biznesowe i marketingowe
- Źle opracowana strategia działania
- Brak analizy danych
- Aktywizacja nieprzemyślanej liczby platform społecznościowych
- Fikcyjni followersi i lajki
- Zbyt mało wideo contentu
- Brak interakcji z obserwującymi
- Problem z responsywnością
- Pomijanie user generated content
Social media naprawdę potrafią sprzedawać
Przez te 10 błędów konwersja w social mediach cierpi
Według badania Digital 2022 Global Overview Report, przeprowadzonego przez wearesocial.com i Hootsuite, Facebook w 2021 roku każdego miesiąca odnotowywał ok. 2,8 miliarda użytkowników, Instagram 1,22 mld odwiedzających, a YouTube’a miesięcznie oglądało ponad 2 miliardy osób.
Potencjał tych kanałów jest zatem widoczny gołym okiem. Nic dziwnego, że wiele osób chce go wykorzystać, inwestując w Facebook Ads czy po prostu stawiając na wysoką aktywność w mediach społecznościowych. Jednak nie zawsze podjęte działania okazują się sukcesem.
Podpowiadamy, jakich błędów unikać, aby konwersja w social mediach stała się mocną stroną Twojego biznesu.
1. Nieprecyzyjnie określona grupa docelowa
Jak wynika z raportu The Sprout Social Index, Edition XVII: Accelerate, tylko 55% marketerów wykorzystuje dane na temat swojej społeczności w social mediach. Tymczasem jest to ogólnodostępna wiedza na wyciągnięcie ręki.
Sytuacji nie poprawia fakt, że jak wskazują badania PARP, w Polsce niespełna co druga firma (45,6%) wykorzystuje potencjał przynajmniej jednej z platform społecznościowych. Najlepiej na tym tle wypadają duże przedsiębiorstwa.
Jest to o tyle ważne, że informacje o dochodach, wieku, miejscu zamieszkania, stanie cywilnym, pozwalają ulepszyć kampanie marketingowe i bezpośrednio zwiększyć współczynnik konwersji w social mediach.
Dane demograficzne na temat osób, które lubią Twoją stronę na Facebooku, Instagramie czy LinkdeIn znajdziesz w statystykach grup odbiorców na każdej z powyższych platform społecznościowych. Cennym źródłem informacji jest również Google Analytics, który podpowie Ci, z jakiego medium najczęściej wchodzą użytkownicy na Twoją stronę.
Przykład grupy odbiorców na Facebooku; Źródło: Własny zrzut ekranu
2. Źle dobrane cele biznesowe i marketingowe
Social media mają być uzupełnieniem Twojej strategii biznesowej. Cele marketingowe i biznesowe muszą być ściśle ze sobą powiązane. Nie zawsze przysłowiowe memy z kotkami będą wspomagać sprzedaż w e-commerce, mimo że na Twoim fanpage’u zgromadzą dużą ilość lajków.
Według przywołanego wyżej raportu dla sproutsocial.com najczęstszymi celami w social mediach w 2021 roku było zwiększenie świadomości marki (58%) oraz wzrost zaangażowania społeczności (41%).
Opracowując własne cele, zadbaj przede wszystkim o to, aby były realne. Pomocna w ich określeniu okaże się metoda S.M.A.R.T. Wśród przykładowych celów mediów społecznościowych można wymienić:
- zdobycie rozpoznawalności,
- generowanie leadów i sprzedaży,
- pozyskiwanie nowych fanów i obserwujących,
- wzrost ruchu w witrynie.
Jeżeli dobrze określisz cele, zadbasz, by były konkretne, mierzalne i realne – to jest duże prawdopodobieństwo, że zwiększy się Twoja konwersja w social media.
3. Źle opracowana strategia działania
Wiele firm działa w social mediach bez opracowanej strategii. To spory błąd i być może jedna z przyczyn niskiej konwersji w social mediach. Tymczasem właśnie strategia stanowi główną koncepcję tworzenia i publikowania treści w mediach społecznościowych – częstotliwości, formy, kampanii.
Strategia będzie się różnić w zależności od sposobu komunikacji marki, demografii grupy docelowej czy możliwości danej platformy społecznościowej. Unikaj chaosu w prowadzeniu profili i niespójność treści, które są łatwo zauważalne i negatywnie wpływają na całościowy odbiór podejmowanych w sieci przedsięwzięć.
Co prawda, w niektórych branżach spontaniczne wpisy i działania wprowadzane pod wpływem chwili mogą mieć uzasadnienie (#real_time_marketing), to jednak w większości przypadków rekomendujemy świadome planowanie kompletnego harmonogramu.
O czym powinieneś pamiętać, tworząc strategię marketingową w social mediach?
- określ grupę docelową – jak pisaliśmy wcześniej, pomoże Ci to odpowiednio ukierunkować treści i płatne reklamy,
- zacznij blogować – prowadzenie bloga wraz z aktywnością w social mediach pomoże Ci dotrzeć do większej liczby odbiorców,
- dziel się contentem – pomocne e-booki, infografiki, filmy wideo, webinary stworzone z myślą o użytkowniku, będą chętnie udostępniane w mediach społecznościowych,
źródło: fanpage Facebook delante.pl
- stwórz harmonogram publikacji,
- buduj i utrzymuj zaangażowanie użytkowników.
4. Brak analizy danych
Masz już plan działania w social media, zgodny z celami Twojej firmy? Świetnie, w takim razie wdrażaj go w życie, a jednocześnie obserwuj i analizuj wyniki swoich ruchów w internecie. Optymalizuj działania i badaj zasięg poszczególnych komunikatów, aby sprawdzić, jakie treści najlepiej trafiają do grupy docelowej Twoich odbiorców.
Wykorzystaj takie narzędzia do monitoringu internetu jak Sotrender i Brand24, żeby wiedzieć, jak szum wokół Twojej marki rezonuje w sieci.
Dzięki Google Analytics dowiesz się, które media społecznościowe generują największy ruch i jakie treści przekładają się na wyższą liczbę leadów. Wyniki kampanii kontroluj również w systemie reklamowym Facebooka i Instagrama.
Ruch pochodzący z Social Mediów w GA; Źródło: Własny zrzut ekranu
Niezwykle przydatne do monitorowania konwersji w social mediach są tagi UTM, które współpracują z Google Analytics. Dostarczają bardziej precyzyjnych danych o źródłach ruchu, umożliwiają przeprowadzanie testów A/B i mierzenie współczynnika ROI.
5. Aktywizacja nieprzemyślanej liczby platform społecznościowych
Zastanawiając się nad wyborem kanału komunikacji w mediach społecznościowych, warto sprawdzić, gdzie w sieci spędzają czas Twoi klienci.
Ograniczanie się wyłącznie do jednego medium w wielu branżach może okazać się niewystarczające, ponieważ social media czasem lubią się wzajemnie uzupełniać, ale trzeba w tym przypadku zachować czasem rozsądek i umiar.
Dlaczego? Nie każdy potrzebuje obecności na Facebooku, Instagramie i Tik-Toku, szczególnie małe firmy i początkujące start-upy, które często nie mają środków i zasobów, by utrzymać wysokiej jakości aktywność na licznych platformach społecznościowych.
Lepiej wówczas postawić na jedno medium i tam dbać o wartościowe treści i zaangażowanie.
Najczęściej używane platformy społecznościowe w Polsce
źródło: empemedia.pl na podstawie Digital 2022 Global Overview Report
Niemniej jednak naszym zdaniem to Facebook i YouTube najlepiej sprawdzają się jako miejsca reklamowe, a do milenialsów i pokolenia Z najłatwiej dotrzeć poprzez Instagram, YouTube i Tik Toka. Z kolei treści branżowe najlepiej promować na LinkedIn.
6. Fikcyjni followersi i lajki
Sztuczne lajki pozyskane w nieuczciwy sposób (lub umyślnie “serwowane” nam przez agencję social media, aby podkręcić “cyferki” w raporcie) nie wpłyną na zwiększenie zaangażowania na stronie WWW ani wzrost sprzedaży.
Fikcyjnym fanem, tzw. fake account, jest przeważnie opłacona osoba, pochodząca z kraju Trzeciego Świata lub internetowy bot.
Takie praktyki jak “zakup fanów” mogą nam tylko zaszkodzić. Serwisy społecznościowe mają instrumenty, które pozwalają im weryfikować takie nagłe wzrosty polubień i obserwujących, banować, karać i obniżać zasięg sztucznie pompowanych profili.
Prawdziwi fani także odwrócą się od takiej marki i fanpage’a, więc Twoja wiarygodność spadnie. Nie tędy droga.
7. Zbyt mało wideo contentu
Promowanie produktów i usług za pośrednictwem wideo zwiększa liczbę konwersji i ogólny czas spędzony na stronie – takie wnioski płyną z raportu przeprowadzonego dla Wyzowl.
87% marketerów stwierdziło, że wideo zapewniło im w 2021 roku dobry zwrot z inwestycji, a 78% z nich uważa, że przyczyniło się również do bezpośredniego wzrostu sprzedaży.
Filmy w mediach społecznościowych działają, ponieważ pozwalają dotrzeć do większej grupy odbiorców, przyciągają uwagę i zwiększają zaangażowanie.
Najszybciej pod tym względem rozwijają się tzw. rolki (reels), czyli trwające do 60 sekund filmiki na Facebooku i Instagramie. Stanowią często inspiracje i praktyczne wskazówki na temat zastosowania danego produktu.
Źródło:www.instagram.com/mintishop/
Wideo wcale nie musi być wysokobudżetową realizacją, by wpływało na konwersję w social mediach. Bez względu na rozmach filmy to obecnie jeden z kluczowych elementów strategii w mediach społecznościowych.
8. Brak interakcji z obserwującymi
Jedyne, co robisz na LinkedInie czy Facebooku, to umieszczanie postów o swoich produktach? Czas to zmienić. Konwersja w social mediach polega również na budowaniu relacji. Ma to przebiegać w naturalny i niewymuszony sposób.
Rozpoczynaj dyskusję w social media i odpowiadaj na aktywności odbiorców. Nie pozostawiaj wiadomości i komentarzy bez odpowiedzi.
Komunikacja w social media powinna być dwustronna, tak jak w przypadku zwyczajnej rozmowy. Ludzie nie chcą obserwować profili ogłoszeniowych, a angażują się w relacje z tymi, które uczestniczą w dyskusji i pokazują ludzką twarz.
Zaangażuj się we wpisy wszystkich pracowników firmy oraz wewnętrznych ekspertów. Poświęć czas na napisanie merytorycznych treści. Polecaj wartościowe materiały. W tym wszystkim ukryj odpowiednie CTA, aby Twoje treści lepiej i sprawniej konwertowały.
Przykład odpowiadania na komentarze; Źródło: https://www.linkedin.com/in/matcal/
9. Problem z responsywnością
Według raportu Digital 2022 Global Overview 67,1% z nas konsumuje social media na urządzeniach mobilnych. Aby dostosować się do potrzeb użytkowników mobile’a, musisz zadbać o responsywne strony firmowe, w tym landing page’e, do których odsyłasz z social mediów.
Te ostatnie nie powinny zawierać zbyt długich treści. Czasem lepszym rozwiązaniem okaże się ukrycie fragmentu tekstu lub skrócenie go, aby użytkownik korzystający ze smartfona czy tableta otrzymał najważniejsze informacje w pigułce. Na mobile’u liczy się szybki dostęp do informacji, więc ściany tekstu mogą okazać się zawodne w walce o konwersję.
Poza tym zwróć uwagę na niewielkie elementy na stronach, które można przegapić lub wymagają powiększania czy przesuwania na boki. To męczące dla odbiorcy i w wielu przypadkach może sprawić, że zignoruje on niewygodny w użyciu content. Łatwa nawigacja, widoczne CTA to klucz do sukcesu.
Przykład responsywnego sklepu internetowego
źródło: zalando.pl
10. Pomijanie user generated content
Zaangażuj odbiorców w proces powstawania user generated content (UGC), czyli treści generowanych przez… nich samych. To przykład dowodu społecznego zakładającego, że ludzie podążają za działaniami innych.
Zdjęcia realnych klientów mogą wiele zdziałać, jeśli chodzi o konwersję. Napędzają sprzedaż i kliknięcia. Zwiększają świadomość marki. Dlatego powinny stać się częścią Twojej strategii.
Przemawiają za tym również liczby – według raportu The State of User-Generated Content 2022 Report 72% konsumentów traktuje recenzje użytkowników za bardziej wiarygodne niż komunikację własną marki na temat swojej oferty.
Na przykład sklep z odzieżą bonprix.pl implementuje na swojej stronie zdjęcia z Instagrama, dzięki czemu klienci mogą zobaczyć, jak produkty prezentują się na żywo. Autentyczny content to idealna zachęta do zakupu.
Tym bardziej, że 62% konsumentów chętniej klika w treści zawierające zdjęcia klientów, a nie te w te wykreowane przez marki.
Przykład user generated content
źródło: bonprix.pl
Social media naprawdę potrafią sprzedawać
Konwersja w social mediach pozytywnie Cię zaskoczy, jeśli tylko spojrzysz na platformy społecznościowe szerzej niż tylko jako narzędzie do publikacji memów i przypadkowych postów bez pomysłu i konsekwencji.
Odpowiednia strategia, poznanie grupy docelowej, wykorzystanie formatu wideo czy user generated content pozwoli Ci zwiększyć sprzedaż i pozyskać nowe leady.
A jeżeli zależy Ci na zwiększeniu widoczności Twojej strony – napisz do nas!