CPC (Cost Per Click)

Co to jest CPC (Cost Per Click)? – Definicja

CPC to finalna kwota jaką zapłacisz za kliknięcie w twój link lub reklamę banerową. Czasem można spotkać się z określeniem rzeczywisty CPC – to inaczej rzeczywisty koszt kliknięcia.

Często różni się od maksymalnego CPC, które jest zdeklarowanym przez ciebie, najwyższym kosztem, jaki chcesz zapłacić za kliknięcie.

Cost Per Click definicja

Jak to działa?

Podczas aukcji reklam w Google Ads zapłacisz najniższą możliwą stawkę za reklamę, która jest wymagana, aby osiągnąć próg rankingu reklamy i aby przebić reklamę konkurencji. Oznacza to, że jeśli maksymalne CPC jest ustawione na poziomie 1 zł, a konkurencyjnej reklamy na 0,40 zł, to w danej aukcji twoje CPC (rzeczywisty koszt kliknięcia) będzie wynosił 0,41 zł. Więcej o progach i rankingach aukcji znajdziesz w poradniku Google Support.

Pamiętaj, że ta zasada dotyczy tylko konkretnego modelu rozliczeń. O innych dostępnych modelach rozliczeń przeczytasz we wpisie poświęconym kosztom reklamy Google Ads na blogu Delante.

Co ma wpływ na CPC (Cost Per Click)?

Ranking reklam ustala się m.in. na podstawie jakości reklamy (np. trafność reklamy, ocena jakości strony docelowej czy przewidywany współczynnik klikalności), maksymalne ustalone CPC, rozszerzenia reklam czy formaty reklamy. Następnie ranking wykorzystuje się, aby określić miejsce, w którym pojawi się reklama, a także typy rozszerzeń wyświetlających się razem z nią. Może się także okazać, że reklama nie pojawi się wcale, gdyż w rankingu nie uzyskała odpowiedniego wyniku, aby osiągnąć ten cel.

Przykład

Do zagospodarowania są maksymalnie cztery pozycje reklam nad wynikami wyszukiwania organicznego w Google. Do aukcji przystępuje pięciu reklamodawców (A, B, C, D, E). Ranking konkurentów prezentuje się następująco: A: 5, B: 8, C: 12, D: 20 i E: 30. Załóżmy, że minimalny, wymagany ranking do wyświetlenia reklamy ponad wynikami wyszukiwania wynosi 10. Zatem tylko trzech reklamodawców spełnia ten warunek (C, D, E). Reklamodawcy zapłacą za swoją reklamę tylko o 0,01 zł więcej, niż konkurent poniżej. Jeśli konkurent E ustalił max CPC na 1 zł, konkurent D na 0,90 zł, a konkurent C na 0,65 zł, to konkurent C zapłaci 0,65 zł, konkurent D: 0,66 zł, a konkurent E: 0,67 zł.

Czy ta definicja była pomocna?
(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jak porównać oferty agencji SEO?

Jak porównać oferty agencji SEO?

Rozpocząłeś poszukiwania agencji, która zrealizuje dla Ciebie kampanię SEO i zebrałeś już kilka ofert. Widzisz w nich mnóstwo przeróżnych informacji, z których nie do końca wszystko rozumiesz. Jak powinieneś porównać oferty, aby wybrać tą, która będzie dla Ciebie najlepsza? Na co powinieneś zwrócić uwagę?

Czytaj więcej
Kiedy rozpocząć współpracę z agencją SEO?

Kiedy rozpocząć współpracę z agencją SEO?

Posiadasz stronę internetową, na której znajdują się opisy Twoich usług? A możesz jesteś właścicielem sklepu online lub prowadzisz inną witrynę internetową? Zapewne zależy Ci na tym, aby dotrzeć z ofertą do jak największej liczby odbiorców w sieci, a w tym może Ci pomóc agencja SEO. Dowiedz się, kiedy warto zdecydować się na taką współpracę.

Czytaj więcej
Czerwcowa aktualizacja głównego algorytmu Google

Czerwcowa aktualizacja głównego algorytmu Google

2 czerwca Google wdrożyło aktualizację głównego algorytmu wyszukiwarki. Czego można się spodziewać? Czy zobaczymy zawirowania w wynikach wyszukiwania i w jaki sposób można się przygotować do kolejnych aktualizacji, które czekają nas już w kolejnym miesiącu (spoiler alert!)?

Czytaj więcej