CPC (Cost Per Click)

Co to jest CPC (Cost Per Click)? – Definicja

CPC to finalna kwota jaką zapłacisz za kliknięcie w twój link lub reklamę banerową. Czasem można spotkać się z określeniem rzeczywisty CPC – to inaczej rzeczywisty koszt kliknięcia.

Często różni się od maksymalnego CPC, które jest zdeklarowanym przez ciebie, najwyższym kosztem, jaki chcesz zapłacić za kliknięcie.

Cost Per Click definicja

Jak to działa?

Podczas aukcji reklam w Google Ads zapłacisz najniższą możliwą stawkę za reklamę, która jest wymagana, aby osiągnąć próg rankingu reklamy i aby przebić reklamę konkurencji. Oznacza to, że jeśli maksymalne CPC jest ustawione na poziomie 1 zł, a konkurencyjnej reklamy na 0,40 zł, to w danej aukcji twoje CPC (rzeczywisty koszt kliknięcia) będzie wynosił 0,41 zł. Więcej o progach i rankingach aukcji znajdziesz w poradniku Google Support.

Pamiętaj, że ta zasada dotyczy tylko konkretnego modelu rozliczeń. O innych dostępnych modelach rozliczeń przeczytasz we wpisie poświęconym kosztom reklamy Google Ads na blogu Delante.

Co ma wpływ na CPC (Cost Per Click)?

Ranking reklam ustala się m.in. na podstawie jakości reklamy (np. trafność reklamy, ocena jakości strony docelowej czy przewidywany współczynnik klikalności), maksymalne ustalone CPC, rozszerzenia reklam czy formaty reklamy. Następnie ranking wykorzystuje się, aby określić miejsce, w którym pojawi się reklama, a także typy rozszerzeń wyświetlających się razem z nią. Może się także okazać, że reklama nie pojawi się wcale, gdyż w rankingu nie uzyskała odpowiedniego wyniku, aby osiągnąć ten cel.

Przykład

Do zagospodarowania są maksymalnie cztery pozycje reklam nad wynikami wyszukiwania organicznego w Google. Do aukcji przystępuje pięciu reklamodawców (A, B, C, D, E). Ranking konkurentów prezentuje się następująco: A: 5, B: 8, C: 12, D: 20 i E: 30. Załóżmy, że minimalny, wymagany ranking do wyświetlenia reklamy ponad wynikami wyszukiwania wynosi 10. Zatem tylko trzech reklamodawców spełnia ten warunek (C, D, E). Reklamodawcy zapłacą za swoją reklamę tylko o 0,01 zł więcej, niż konkurent poniżej. Jeśli konkurent E ustalił max CPC na 1 zł, konkurent D na 0,90 zł, a konkurent C na 0,65 zł, to konkurent C zapłaci 0,65 zł, konkurent D: 0,66 zł, a konkurent E: 0,67 zł.

Czy ta definicja była pomocna?
(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jak pozycjonować PDFy w Google?

Jak pozycjonować PDFy w Google?

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że za pomocą jednego kliknięcia w sieci możemy znaleźć potrzebne materiały: e-booki, poradniki, samouczki, czy instrukcje, które najczęściej udostępniane są w formie plików PDF. Jeśli zastanawiasz się, jak trafić do użytkowników z wysokiej jakości treścią i przydatnymi materiałami, to zobacz, na czym polega pozycjonowanie PDF i w jaki sposób optymalizować pliki w tym formacie!

Czytaj więcej
O czym musisz pamiętać, przenosząc swoją firmę do Internetu?

O czym musisz pamiętać, przenosząc swoją firmę do Internetu?

Prowadzisz biznes stacjonarnie? Weź pod uwagę rozpoczęcie działalności online. Coraz więcej Polaków korzysta z internetu, jednocześnie z roku na rok rośnie odsetek kupujących w sieci. Temu wszystkiemu towarzyszy intensywny rozwój e-commerce. 2020 rok był wyjątkowy dla firm prowadzących działalność online - do wzrostu zainteresowania ich ofertą dodatkowo przyczyniła się pandemia. Dlatego nie powinieneś zwlekać z przeniesieniem firmy do internetu. O czym musisz pamiętać?

Czytaj więcej
Wyszukiwarka w sklepie internetowym – jak usprawnić wyszukiwanie produktów w ecommerce?

Wyszukiwarka w sklepie internetowym – jak usprawnić wyszukiwanie produktów w ecommerce?

W sklepach internetowych możesz często wybierać z setek, a nawet tysięcy produktów. Nawet, jeśli menu zostało wręcz idealnie zaplanowane i możesz łatwo dotrzeć do każdej kategorii i podkategorii, to i tak odnalezienie konkretnej rzeczy może być czasochłonne. Dlatego niezbędnym elementem jest wyszukiwarka wewnętrzna w sklepie. Dlaczego jest ona tak ważna? Jak działa i jakie są cechy dobrej wyszukiwarki?

Czytaj więcej