Co to jest CPC (Cost Per Click)? – Definicja
CPC to finalna kwota jaką zapłacisz za kliknięcie w twój link lub reklamę banerową. Czasem można spotkać się z określeniem rzeczywisty CPC – to inaczej rzeczywisty koszt kliknięcia.
Często różni się od maksymalnego CPC, które jest zdeklarowanym przez ciebie, najwyższym kosztem, jaki chcesz zapłacić za kliknięcie.
Jak to działa?
Podczas aukcji reklam w Google Ads zapłacisz najniższą możliwą stawkę za reklamę, która jest wymagana, aby osiągnąć próg rankingu reklamy i aby przebić reklamę konkurencji. Oznacza to, że jeśli maksymalne CPC jest ustawione na poziomie 1 zł, a konkurencyjnej reklamy na 0,40 zł, to w danej aukcji twoje CPC (rzeczywisty koszt kliknięcia) będzie wynosił 0,41 zł. Więcej o progach i rankingach aukcji znajdziesz w poradniku Google Support.
Pamiętaj, że ta zasada dotyczy tylko konkretnego modelu rozliczeń. O innych dostępnych modelach rozliczeń przeczytasz we wpisie poświęconym kosztom reklamy Google Ads na blogu Delante.
Co ma wpływ na CPC (Cost Per Click)?
Ranking reklam ustala się m.in. na podstawie jakości reklamy (np. trafność reklamy, ocena jakości strony docelowej czy przewidywany współczynnik klikalności), maksymalne ustalone CPC, rozszerzenia reklam czy formaty reklamy. Następnie ranking wykorzystuje się, aby określić miejsce, w którym pojawi się reklama, a także typy rozszerzeń wyświetlających się razem z nią. Może się także okazać, że reklama nie pojawi się wcale, gdyż w rankingu nie uzyskała odpowiedniego wyniku, aby osiągnąć ten cel.
Przykład
Do zagospodarowania są maksymalnie cztery pozycje reklam nad wynikami wyszukiwania organicznego w Google. Do aukcji przystępuje pięciu reklamodawców (A, B, C, D, E). Ranking konkurentów prezentuje się następująco: A: 5, B: 8, C: 12, D: 20 i E: 30. Załóżmy, że minimalny, wymagany ranking do wyświetlenia reklamy ponad wynikami wyszukiwania wynosi 10. Zatem tylko trzech reklamodawców spełnia ten warunek (C, D, E). Reklamodawcy zapłacą za swoją reklamę tylko o 0,01 zł więcej, niż konkurent poniżej. Jeśli konkurent E ustalił max CPC na 1 zł, konkurent D na 0,90 zł, a konkurent C na 0,65 zł, to konkurent C zapłaci 0,65 zł, konkurent D: 0,66 zł, a konkurent E: 0,67 zł.