Depozycjonowanie – co to jest?
Depozycjonowanie (ang. negative SEO) to działanie przeciwne do pozycjonowania stron. Ma na celu zmniejszenie widoczności strony w wyszukiwarce oraz obniżenie jej pozycji w SERP-ach. Zjawisko to najczęściej jest wykorzystywane przez konkurencyjne strony, które walczą o wysokie pozycje na te same słowa kluczowe. Negatywne SEO to szereg praktyk, których celem jest zaszkodzenie konkurencji i zmniejszenie jej zasięgu w Google.
Pozytywne i negatywne depozycjonowanie
Depozycjonowanie może być zarówno pozytywne, jak i negatywne. Do negatywnych praktyk, będących częścią tzw. Black Hat SEO, zaliczamy między innymi:
- duplicate content, czyli tworzenie takich samych treści i zwiększanie duplikacji strony,
- tworzenie linków spamerskich na stronach o słabej jakości lub zawierających nieodpowiednie treści (np. strony pornograficzne),
- usuwanie linków z witryn dobrej jakości,
- dodawanie negatywnych opinii o stronie w Google.
Istnieje również taki proces, jak pozytywne depozycjonowanie, czyli praktyki White Hat SEO – zgodne z zasadami Google. Wśród nich wyróżniamy:
- zgłaszanie nieuczciwych stron i nieetycznych działań,
- pozycjonowanie stron na te same słowa kluczowe, co witryna depozycjonowana,
- pomoc w pozycjonowaniu stron konkurencyjnych dla strony depozycjonowanej.
Profesjonalne agencje SEO nie podejmują się działań polegających na negatywnym depozycjonowaniu stron konkurencji. Ich zadaniem jest zwiększanie widoczności pozycjonowanych witryn oraz ich pozycji w wyszukiwarce internetowej w sposób etyczny, zgodny z zasadami Google.