.animate-view{opacity: 1 !important;}

Content SEO friendly, czyli treści w sklepie internetowym

22min.

Komentarze:2

Content SEO friendly, czyli treści w sklepie internetowym
14 lutego 2022
Content is king - nie bez powodu to zdanie jest bardzo często powtarzane w środowisku SEO oraz osób prowadzących działalność internetową. Nie od dziś wiadomo, że treści umieszczane na stronie mają kluczowe znaczenie w czynnościach onsite. Z tego powodu, w naszym dzisiejszym artykule zajmiemy się wszystkim co z contentem związane. Gdzie go umieszczać, w jakiej ilości i co powinno znaleźć się w tekstach, aby poprawić widoczność w Google. Zapraszamy!

22min.

Komentarze:2

Spis
treści

Dobre, prawidłowo zoptymalizowane treści mają kluczowe znaczenie dla SEO. Ich rola jest jednak znacznie szersza, odpowiednio przygotowane pomagają bowiem także w budowaniu wizerunku marki oraz wspierają w generowaniu sprzedaży. Sprawdźmy, jak przygotować dobry content na stronę, aby spełniał kluczowe dla marki cele.

Po co ten content?

Zanim poznamy wytyczne dotyczące wszelkiego rodzaju treści umieszczanych na stronach internetowych, na początku warto zastanowić się po co w ogóle są nam one potrzebne. Zasadniczo pomagają w podniesieniu zarówno liczby wyświetleń wyszukiwania, jak i sprzedaży.

Doskonałym na to przykładem jest case study Lubie Buty, gdzie udało nam się w 9 miesięcy osiągnąć 617% wzrostu ruchu organicznego głównie dzięki dodawaniu odpowiednich treści na stronę. Twoja strona również może osiągać takie cele, o ile umieszczony na niej content będzie odpowiednio stworzony.

Możemy wyróżnić dwa powody, dla których powstaje content:

Po pierwsze pamiętajmy, że sklepy internetowe są prowadzone przede wszystkim dla klientów, warto więc odpowiednio zachęcić ich do zapoznania się z ofertą. Strona główna jest wizytówką firmy, dlatego powinniśmy przedstawić na niej naszą działalność i pokazać użytkownikowi, dlaczego warto robić zakupy właśnie na naszej stronie. Nie bez znaczenia jest więc styl pisania, który powinien być odpowiednio dobrany do grupy docelowej.

Content jest więc świetnym sposobem na to, by zbudować z użytkownikiem długotrwałą relację. Bardzo często jednak okazuje się, że wchodząc na naszą stronę użytkownik wie, czego może się po niej spodziewać. Z tego powodu treści umieszczane są na dole strony, by na pierwszym planie mogły znaleźć się najważniejsze dla użytkowników kategorie, czy produkty.

Drugim celem, dla którego powinno się umieszczać treści na stronie jest wartość dla Google. Zawarcie odpowiednich słów kluczowych, które wskażą wyszukiwarce, czym się zajmujemy, okaże się być znaczące w osiąganiu wysokich pozycji w SERPach. Aby tak się stało musimy wziąć pod uwagę również unikalność tekstów oraz ich naturalność.

Tego typu content będzie na pewno nagradzany przez Google, które dużo chętniej pokazuje w wynikach wyszukiwania strony wartościowe, przekazujące najwięcej informacji, szczególnie tych cennych dla użytkowników.

Odpowiednio skonstruowane treści są więc kluczowym elementem na stronie, który ma wzbudzać zaufanie zarówno użytkowników, jak i robotów wyszukiwarki.

Gdzie muszą znaleźć się treści i jakie są ich najważniejsze cechy?

Treść powinna znaleźć się właściwie w każdym miejscu sklepu internetowego. Umieszczać będziemy ją więc na stronie głównej, kategoriach, podkategoriach, produktach oraz na blogu. Zasady formatowania tekstu będą takie same dla wszystkich składowych naszej witryny. Różnić będzie się jednak ich treść, która powinna dokładnie opisywać to, co znajduje się na danej podstronie. Co powinien zatem zawierać content, aby był wartościowy nie tylko dla Google, ale także dla użytkowników?

  • Nagłówki. To kluczowy element zwiększający liczbę wejść, który ustala hierarchię ważności treści znajdujących się na stronie. Prawidłowa struktura tekstu powinna zawierać jeden nagłówek H1 oraz dwa nagłówki H2. Wskażą one użytkownikom najważniejsze aspekty dotyczące działalności, a zawarcie w nich słów kluczowych pomoże w podniesieniu pozycji w Google. Więcej o nagłówkach możesz przeczytać w naszym poprzednim wpisie: Czym są nagłówki strony internetowej?
  • Słowa kluczowe. Jeśli chcemy zadbać o wysokie pozycje w SERPach nie można zapominać o tym, by nasze treści zawierały odpowiednią liczbę fraz kluczowych dla strony głównej, kategorii, czy produktów. W tej kwestii należy zwrócić uwagę również na odpowiednią odmianę i synonimy najważniejszych słów, dzięki czemu teksty będą wyglądać bardziej naturalnie. Nie musimy przy tym martwić się o Google – jego roboty doskonale rozumieją liczby, deklinację, czy przypadki. Pamiętajmy jednak, by nie przesadzić z liczbą fraz kluczowych, ponieważ może to zostać uznane za manipulację, a na naszą stronę może zostać nałożona kara. W treści o długości np. 300 wyrazów powinno się znaleźć max. 2-3 nieodmienione słowa kluczowe dopasowane do danej podstrony.
  • Formatowanie tekstu. Jest to istotne dla klientów, dla których treść staje się przez to bardziej czytelna i przejrzysta. Dużo łatwiej jest zapoznać się z tekstem, który jest podzielony na akapity. Docenia to również Google, dla którego najważniejsi są użytkownicy i ich wygoda. W tym przypadku stosowanie Black Hat SEO, czyli np. ukrywanie treści poprzez ustawianie czcionki w kolorze tła będzie srogo karane przez Google.
  • Linkowanie wewnętrzne. Dodawane w treściach pomoże użytkownikom w poruszaniu się po naszej stronie, a umieszczanie linków do kategorii, czy produktów w anchorach na odpowiednie słowa kluczowe pozytywnie wpłynie na podniesienie pozycji w wynikach wyszukiwania (więcej w tym temacie znajdziesz w naszym artykule: struktura linkowania wewnętrznego).

Skoro już poznaliśmy najważniejsze cechy, jakie ma zawierać content w sklepie internetowym zastanówmy się, jakie są wytyczne do tekstów na poszczególnych podstronach, czyli jak tworzyć:

  • treść na stronie głównej,
  • treść na kategoriach,
  • treść na produktach,
  • treść na blogu.

Treść na stronie głównej

Treść na stronie głównej ma za zadanie przekazać użytkownikom jak najwięcej informacji o tym, czego dotyczy nasza działalność.

  • Łączna długość tekstu: 300-500 wyrazów.
  • Tekst musi być unikalny: nie może pojawiać się na żadnej innej naszej podstronie (np. w zakładce “o nas”). Ważne, by nie był on również kopiowany od konkurencji.
  • Mile widziane jest już wcześniej wspomniane odpowiednie formatowanie tekstu. Treść nie musi być zbita w jeden blok, wręcz przeciwnie – jej podzielenie na kilka akapitów rozmieszczonych w różnych miejscach na stronie głównej będzie wyglądać bardziej estetycznie. Należy jednak pamiętać o nadaniu odpowiednich nagłówków.
  • W opisie powinny znaleźć się informacje o firmie oraz o tym, co ją wyróżnia i co znajduje się w ofercie.
  • W treści warto zastosować również odniesienia do poszczególnych kategorii znajdujących się na stronie (linkowanie wewnętrzne).
  • Warto stosować słowa, których mogą być używane przez użytkowników, którzy będą szukać danego produktu.
  • Warto stosować epitety i synonimy, które będą rozbudowywać słowa, na które strona się wyświetla w wyszukiwarce.

Treść na kategoriach

Teksty na stronie poszczególnych kategorii i podkategorii nasycą je treścią, przez co zwiększy się liczba fraz, na które wyświetlają się one w wynikach wyszukiwania.

  • Łączna długość tekstu: 250-300 słów, choć oczywiście może być więcej.
  • Tutaj również bardzo ważna jest unikalność: niewskazane jest kopiowanie z innych stron.
  • Należy pamiętać o odpowiednim formatowaniu: dzielenie opisów nagłówkami, umieszczanie w nich pogrubień zawierających nazwę kategorii, wyróżniki oferty i istotne informacje dla użytkowników.
  • W treści warto również dodać linkowanie wewnętrzne do stron produktów, czy innych kategorii.
  • Treść powinna zawierać informacje o: kategorii, której dotyczy (głównym słowem kluczowym zazwyczaj będzie jej nazwa),wyróżnikach, po których użytkownicy mogą wyszukiwać produktów z tej kategorii, producentach towarów z tej kategorii (warto wymienić z nazwy), najważniejszych produktach lub powiązanych kategoriach.

Treść na produktach

Treść na produktach będzie tworzona analogiczne do kategorii, będą ją jednak różnić właściwości merytoryczne.

  • Łączna długość tekstu: 200 słów.
  • Po raz kolejny unikalność. Treść nie tylko nie powinna być kopiowana ze stron producentów, ale również nie powinna powtarzać się w obrębie sklepu – dla podobnych produktów tej samej marki warto stosować parafrazę.
  • Wskazane jest dzielenie treści nagłówkami H2. Może również pojawić się w niej kilka pogrubień na słowach kluczowych, czyli zazwyczaj nazwie produktu.
  • Opis powinien stanowić połączenie treści przydatnej użytkownikowi i przyjaznej wyszukiwarkom.
  • Warto pamiętać o linkowaniu do produktów, producentów innych powiązanych kategorii.
  • Treść powinna zawierać informacje o: rodzaju produktu (co to jest: spodnie chłopięce, sukienka), wyróżnikach, po których użytkownicy mogą wyszukiwać produktu (kolor, materiał, rozmiar/wielkość, inne cechy charakterystyczne), producencie (ważne, aby pojawiła się jego nazwa). Powinna paść również konkretna nazwa modelu (jeśli taka jest).

Treść na blogu

Blog w sklepie internetowym wymaga znacznie szerszego potraktowania ze względu na fakt, że obejmuje on dłuższe treści. W tym przypadku niezbędna jest także bardzo przemyślana strategia, która może przełożyć się również bezpośrednio na zwiększenie sprzedaży.

  • Łączna długość tekstu: minimum 500 słów, choć zależy to od tego, jak długie treści na zadany temat Google premiuje (warto sprawdzić to w trybie incognito wpisując w wyszukiwarkę wybrane słowa kluczowe).
  • Unikalność: niewskazane jest kopiowanie z innych stron, a przy czerpaniu inspiracji z innych źródeł warto podlinkować ich adresy www nakładając na nie linki nofollow.
  • Odpowiednie formatowanie: dzielenie opisów nagłówkami tak, aby treść była czytelna, podkreślanie znacznikiem <strong> ważnych fragmentów tekstu i tych, w których są frazy kluczowe i pisanie stosunkowo krótkich akapitów tak, aby móc wygodnie czytać je również na urządzeniach mobilnych.
  • W treści warto dodać linkowanie wewnętrzne do podstron kategorii do których odnosimy się w tekście. Rekomendowane jest też linkowanie do innych tekstów blogowych powiązanych tematycznie.

Jakie są korzyści z prowadzenia bloga w sklepie internetowym?

Znamy już przynajmniej teorię w zakresie tego, jaką strukturą powinny mieć treści na blogu sklepu internetowego. Wielu właścicieli e-commerce waha się jednak, czy rzeczywiście warto posiadać taką sekcję na swojej stronie. Dane liczbowe są jednak jednoznaczne, jeśli chodzi o skuteczność takiego content marketingu:

61% nabywców w USA zyskuje większą pewność co do dokonania zakupu na podstawie rekomendacji przeczytanych na blogach. Według tego samego źródła 60% klientów czuje się bardziej związanych z danym biznesem po zapoznaniu się z jego blogiem.

Potencjalnych korzyści prowadzenia bloga na stronie sklepu internetowego jest jednak więcej:

  • zwiększenie widoczności w wyszukiwarkach – prawidłowo zoptymalizowany tekst ma szansę generować więcej wyświetleń i wejść z ruchu organicznego. Świetnie do tego celu sprawdzą się frazy long tail, czyli z długiego ogona, na które konkurencja w wynikach wyszukiwania jest mniejsza,
  • relatywnie tania forma marketingu – pisanie tekstów blogowych można przekazać w ręce swoich pracowników, gdyż to oni są najbliżej produktów i często znają je od podszewki. Oczywiście istotne jest, aby takie treści zostały zoptymalizowane nie tylko pod słowa kluczowe, ale także pod względem języka. Tak, aby stanowiły dla potencjalnych klientów wartość. Blogowanie może być także bardziej korzystne finansowo, aniżli reklama internetowa, zwłaszcza w bardzo konkurenych branżach. Jeśli jednak nie wiemy, jak tworzyć taki content wsparciem może być pomoc agencji content marketingowej, która zajmie się budowaniem strategii, wyszukiwaniem tematów i pisaniem treści, a także ich publikacją,
  • budowanie zaufania i autorytetu w branży – dzięki rozbudowanym i rzetelnym treściom umieszczanym na blogu firma pokazuje, że jest ekspertem w branży. Buduje tym samym swój autorytet nie tylko w „oczach” Google, ale przede wszystkim klietów. Pomóc może w tym strategia Topic Clusters, czyli tworzenia kompleksowych treści wokół danego zagadnienia,
  • zachęcanie do powrotu klientów – jeśli treści na blogu są ciekawe oraz wartościowe, to wielu klientów może do nich wracać, a także czekać na nowy content. Ważne jest więc to, aby teksty publikować regularnie i często (minimum 2 razy w miesiącu),
  • rozbudowa wczesnych etapów lejka sprzedażowego – teksty blogowe zaspokajają przede wszystkim informacyjną, budującą świadomość intencję wyszukiwania na wczesnym etapie lejka zakupowego (zobacz na grafikę poniżej). Taką, gdy dana osoba dopiero szuka informacji na temat produktu i nie podjęła jeszcze decyzji zakupowej. Jednak odpowiednio skonstruowany tekst blogowy może jej w tym pomóc i zachęcić do konwersji,
  • pozyskiwanie wartościowych linków – dobrze prowadzony blog z wartościowymi treściami może liczyć na pozyskiwane w naturalny sposób linki.

Budowa strategii prowadzenia bloga

Strategia prowadzenia bloga sklepu internetowego to ustrukturyzowany plan działania, dzięki któremu będzie pomagał ustalone cele, o których wspomnieliśmy powyżej. Co taka strategia powinna obejmować?

Krok 1: Tematy na bloga, czyli o czym pisać?

Dla wielu osób pierwszym wyzwaniem może być szukanie tematów na bloga, zwłaszcza po wielu miesiącach od rozpoczęcia jego prowadzenia, gdy najciekawsze pomysły mogły po prostu się wyczerpać. W takiej sytuacji warto wykonać następujące kroki:

  • sprawdzić, o czym piszą nasi konkurenci,
  • przeanalizować, jakie pytania powiązane z danym tematem zadają internauci,
  • zbadać, o co najczęściej pytają klienci naszych sprzedawców i co budzi ich wątpliwości w kontekście konkretnych produktów,
  • sprawdzić, jakie tematy pojawiają się w Google Trends (być może będą one powiązane z działalnością naszego sklepu),
  • dla zaawansowanych: skorzystać z narzędzi dostępnych w języku polskim takich jak Semstorm, czy Senuto, które podpowiedzą, czego szukają internauci oraz jakie słowa kluczowe są powiązane z danymi tematami.

Krok 2: Dobór typu treści

Mamy już tematy i słowa kluczowe, czas więc na dobór treści, które sprawdzą się na blogu sklepu internetowego. Te polecane to przede wszystkim evergreen content, czyli treści wiecznie żywe. Oznacza to, że są aktualne przez dłuższy czas (kilka miesięcy, a nawet lat, choć warto też regularnie je uaktualniać). Najważniejsze spośród nich to:

  • listy pokazujące, jak coś zrobić,
  • teksty lifestylowe przyjemne do czytania i inspirujące,
  • poradniki zakupowe,
  • newsy produktowe lub branżowe,
  • porównania produktów,
  • FAQ, czyli odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania,
  • wywiady z rynkowymi ekspertami.

Wiedząc, jakie treści sprawdzają się na blogu możemy też zyskiwać nowe inspiracje! Być może dobrym pomysłem będzie przeprowadzenie testu najlepiej sprzedających się w sklepie produktów? Albo rozmowy z dostawcą bestsellerowych produktów w naszym sklepie, który zajmuje się ich produkcją?

Wskazówka: pisząc tekst blogowy zyskujemy nie tylko treść na bloga. Warto wykorzystać strategię content seeding, czyli rozsiewania podobnych treści w wielu różnych kanałach informacyjnych marki. Taka treść może bowiem posłużyć do stworzenia nowego postu na Instagramie, stworzenia przekazu do firmowego newslettera lub będzie stanowić bazę do kreacji video contentowych. Oczywiście należy pamiętać, aby dostosować content z bloga do danego medium oraz nie kopiować w tej samej formie.

Krok 3: Sprawdzenie search intent, czyli intencji wyszukiwania

Zanim przystąpimy do tworzenia tekstu blogowego warto po raz kolejny wrócić do Google i sprawdzić, jakie typy treści wyświetlają się na dane słowo kluczowe. Choć wybrany temat może brzmieć jak idealny do stworzenia właśnie tekstu blogowego, to może okazać się, że w wyszukiwarce wyświetlają się na niego podstrony kategorii lub produktów. W takiej sytuacji konkurowanie z nimi może być niemożliwe.

Search intent można sprawdzić wpisując słowo kluczowe w wyszukiwarkę:

Krok 4: Promocja bloga sklepu internetowego

Strategia content marketingowa to nie tylko tworzenie treści, ale również ich dystrybucja i promowanie. Nie należy liczyć tu tylko na SEO i to, że teksty będą niemalże od razu wyświetlać się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania na wybrane przez nas frazy.

Blog sklepu internetowego warto promować również na inne sposoby, w tym w firmowym newsletterze, a także w social mediach.

Krok 5: Monitorowanie wyników

Każda strategia w digital marketingu musi być monitorowana. Tak, aby sprawdzić, czy przynosi pożądane korzyści oraz – jeśli rezultaty odbiegają od oczekiwań – co w niej zmienić. Warto zacząć od analizy wskazań Google Search Console. Wpisując w tym narzędniu adres URL konkretnego tekstu blogowego możemy sprawdzić, jaka jest liczba jego wyświetleń, a także bezpośrednich wejść na stronę. Istotne będą też wskazania Google Analytics. Narzędzie to pokaże, jak długo użytkownicy są danej podstronie i czy przechodzą do innych treści. Może wskazać też, czy treść przyczyniła się do konwersji, czyli zakupu.

wykres wzrost widoczności bloga i stron produktowych

Konwersje z bloga w sklepie internetowym

Firmy chcą tworzyć content, który sprzedaje. Jednak sprzedaż nie zawsze powinna być głównym celem przy tworzeniu takich treści. Jak wspomnieliśmy wcześniej, teksty w wielu przypadkach odpowiadają na informacyjną intencję wyszukiwania, która jest jednym z pierwszych etapów lejka zakupowego. Oznacza to, że tekst pomoże w budowaniu świadomości, ale niekoniecznie wygeneruje dodatkową sprzedaż.

Mimo tego konwersja z bloga w postaci sprzedaży produktów jest możliwa. Jednym ze sposobów, aby ją wspomóc jest dodawanie do tekstów karuzeli produktowych, oczywiście takich, które będą tematycznie powiązane z treścią. Natomiast, aby sprawdzić, gdzie dany tekst był na ścieżce konwersji, niezbędne jest wdrożenie zaawansowanej analityki, co najlepiej powierzyć specjalistom. Wdrożenie GA4 możesz przeprowadzić z Delante. Sprawdź szczegółowe informacje o ofercie.

Treści SEO friendly sklepu internetowego w pigułce

Strona główna Kategorie Produkty
Długość tekstu 300-500 wyrazów 250-300 wyrazów 200 wyrazów
Unikalność v v v
Informacje
  • o firmie
  • wyróżniki
  • co znajduje się w ofercie
  • najważniejsze kategorie
  • o kategorii
  • wyróżniki produktów w tej kategorii
  • marki, jakie można w niej znaleźć
  • najważniejsze produkty + powiązane kategorie
  • rodzaj i nazwa produktu
  • wyróżniki produktu
  • nazwa producenta
  • konkretna nazwa modelu
Słowa kluczowe
  • nazwa firmy
  • rodzaj działalności
  • nazwa kategorii
  • wyróżniki
  • producenci
  • nazwa produktu
  • nazwa producenta
  • rodzaj produktu
  • wyróżniki
Formatowanie tekstu v v v
Linkowanie wewnętrzne
  • na kluczowe kategorie
  • na kluczowe produkty
  • na inne kategorie
  • na kluczowe produkty tej kategorii
  • na kategorie

Cały nasz artykuł oparty jest głównie na jednej, głównej zasadzie: content na stronie powinien być unikalny. Eliminujemy w ten sposób duplikację treści, która jest srogo karana przez roboty Google. Nie bez znaczenia pozostaje to również dla użytkowników, którzy natykając się kolejny raz na te same opisy produktów poczują frustrację, czego skutkiem będzie opuszczenie strony. Ogromną wartość stanowi też blog sklepu internetowego, który – o ile treści na nim będą tworzone w odpowiedni sposób – ma szansę pomóc klientom w podjęciu decyzji zakupowej i tym samym wygenerować sprzedaż.

Bądź na bieżąco z nowinkami ze świata SEO!
Zapisz się do newslettera
Autor
Ala Starzyk SEO Delante
Autor
Alicja Starzyk

Junior SEO Specialist

Absolwentka Zarządzania na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 2015 roku copywriterka, natomiast w dziale SEO w Delante od marca 2021 roku. Prywatnie fanka Formuły 1, Michaela Scotta, sosu sojowego, jazdy na rowerze i pracy zdalnej. Marzy o podróży do Nowego Jorku i Nowej Zelandii.

Autor
Ala Starzyk SEO Delante
Autor
Alicja Starzyk

Junior SEO Specialist

Absolwentka Zarządzania na Uniwersytecie Jagiellońskim. Od 2015 roku copywriterka, natomiast w dziale SEO w Delante od marca 2021 roku. Prywatnie fanka Formuły 1, Michaela Scotta, sosu sojowego, jazdy na rowerze i pracy zdalnej. Marzy o podróży do Nowego Jorku i Nowej Zelandii.

Komentarze

  1. 250-300 wyrazów na stronach kategorii to niezbędne, sugerowane przez nas minimum. Wiele zależy od konkurencyjności słów kluczowych oraz branży. Oczywiście im więcej wartościowej dla użytkowników i dla Google treści znajdzie się na stronie, tym lepie 🙂

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM