Branża muzyczna to szerokie pojęcie, na które składa się wiele mniejszych dziedzin. Patrząc na to z marketingowego punktu widzenia, można ją podzielić na dwie kategorie. Pierwszą z nich będą strony poświęcone muzyce, czyli na przykład blogi muzyczne czy strony artystów, drugą zaś sklepy muzyczne. Te drugie można rozczłonkować na jeszcze mniejsze elementy, czyli sklepy z instrumentami, sprzętem muzycznym oraz sklepy z płytami i innymi nośnikami muzyki. Na granicy obu tych kategorii można uplasować szkoły muzyczne. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie, jak pozycjonować branżę muzyczną, biorąc pod uwagę obie te kategorie.
Z danych zebranych z ubiegłego roku bezsprzecznie wynika, że Polacy najchętniej kupują w sieci ubrania. Wynik ten nie jest zaskakujący, szczególnie biorąc pod uwagę ważną zmianę, która nastąpiła w ubiegłym roku w Polsce, a mianowicie wprowadzenie zakazu handlu w dwie niedziele miesiąca. Więcej na temat pozycjonowania branży odzieżowej znajdziesz w jednym z naszych najnowszych wpisów.
Ciekawym faktem jest jednak wynik wskazany przez freshmail.pl, jakoby drugą w kolejności branżą cieszącą się największą popularnością wśród Polaków była branża zajmująca się sprzedażą książek oraz płyt.
Dla potwierdzenia i uwiarygodnienia warto przytoczyć jeszcze inne dane z 2018 roku:
Jak do tego mają się sklepy muzyczne? Dane te dotyczą sklepów zajmujących się sprzedażą albumów, sklepy z instrumentami na razie odłóżmy na bok.
Nośniki oraz sposoby słuchania muzyki wykonały milowe kroki w ciągu ostatniego półwiecza. Gramofon, płyty winylowe, kasety magnetofonowe czy w końcu popularny do dziś format Audio-CD, który na rynku zadebiutował w 1982 roku. Kolejnym ważnym zwrotem było pojawienie się pierwszego odtwarzacza MP3 w 1998 roku, który to wypromował format MP3. Oferował on możliwość zapisania większej liczby plików muzycznych na płycie przy zachowaniu jakości dźwięku porównywalnego do Audio-CD. Następnym istotnym wydarzeniem w branży muzycznej było pojawienie się serwisów streamingowych, które za opłatą abonamentową lub dzięki słuchaniu reklam umożliwiają dostęp do setek tysięcy utworów muzycznych bez ograniczeń.
Sprzedaż muzyki cyfrowej obejmuje 35% całego rynku muzycznego. 83% tej liczby stanowią abonamenty serwisów streamingowych, 11% to pobrania online, a 6% to pobrania na telefony komórkowe. Serwisy streamingowe takie jak Spotify, Tidal, Apple Music, Deeser czy rodzimy Open.fm zrewolucjonizowały rynek muzyczny i sposób słuchania muzyki. Dzięki nim każdy meloman ma pod ręką (i to dosłownie, bo każdy z tych gigantów oferuje aplikacje na smartfony) tysiące możliwości i utworów, których może posłuchać w zależności od nastroju. Czy oznacza to jednak, że sprzedaż albumów muzycznych drastycznie spadła?
Wręcz przeciwnie. Dane dowodzą, że Polacy wraz z uzyskaniem możliwości słuchania legalnej muzyki przez internet wcale nie zrezygnowali z kupowania płyt CD i winyli. Sentyment do prawdziwego przedmiotu, z którego mogą słuchać muzyki ulubionego wykonawcy nadal jest silny.
Organizacja ZPAV (Związek Producentów Audio-Video) podaje, że w 2015 r sprzedaż płyt winylowych wzrosła niemal o 60%, w 2016 r. o 30%, a pierwsze półrocze 2017 r. przyniosło wynik przekraczającą 70%. W skali światowej sprzedaż winyli rośnie szybciej niż muzyki w wersji cyfrowej, mimo że jest to wciąż główny segment rynku. Winyle odpowiadają za kilkanaście procent sprzedaży, a ich udziały stale rosną. Popularność czarnej płyty z roku na rok rośnie, co z pewnością warto wykorzystać przy dobieraniu asortymentu do swojego sklepu oraz wybieraniu słów kluczowych, na które go pozycjonować. Ich popularność widać chociażby na przykładzie popularnych sklepów takich jak Empik i Media Markt, które zwiększają ofertę płyt analogowych oraz rozszerzają asortyment o gramofony.
Jakie frazy wybierać do pozycjonowania sklepu muzycznego? Bardzo ważne są frazy ogólne takie jak na przykład “płyty hip-hop”, ale często wyszukiwane są także frazy szczegółowe. Internauta szukający albumu muzycznego w internecie, będzie wpisywał w pasek wyszukiwarki konkretne nazwy albumu czy wykonawców, więc podczas SEO w branży muzycznej koniecznie trzeba skupić się także na frazach na długi ogon.
Pozycjonując sklep internetowy, który ma także swoją siedzibę i sklep stacjonarny, warto wykorzystać możliwości, które oferuje Google, aby firma była lepiej widoczna lokalnie. W tym celu można wykorzystać technologię geolokalizacji. Polega ona na sugerowaniu najtrafniejszych wyników wyszukiwania w czasie rzeczywistym na zapytanie w oparciu o aktualne miejsce, w którym znajduje się internauta. Google oszacowuje położenie na podstawie współrzędnych geograficznych otrzymywanych z GPS w smartfonie lub poprzez ustalenie IP urządzenia. Oznacza to, że jeśli mamy sprawnie działający nadajnik GPS, to wyświetlone wyniki będą przefiltrowane tak, by w pierwszej kolejności wyświetlić wyniki lokalne. Zgodnie ze statystykami aż 97% internautów wpisuje do wyszukiwarki frazy regionalne, dlatego pozycjonowanie lokalne domeny internetowej, to bardzo skuteczna metoda dotarcia do klienta. Korzystanie z fraz regionalnych do pozycjonowania pozwoli na zdobycie klientów na stałe mieszkających na danym terenie, ale także turystów czy osób przejezdnych. Poprzez frazy regionalne rozumie się nazwę miasta, województwa, ulicy, dzielnicy.
Więcej na temat pozycjonowania lokalnego znajdą Państwo tutaj: Pozycjonowanie Kraków – jak pozycjonować lokalnie?
Jeśli sklep zajmuje się sprzedażą albumów muzycznych, gramofonów, instrumentów muzycznych czy innych przedmiotów związanych z muzyką, to warto rozważyć – jeśli jeszcze nie zostało to zrobione – założenie kanału na YouTube. Można w nich przedstawiać na przykład nowości, które trafiły do sklepu, dodawać recenzje lub udzielać porad. To dodatkowo przedstawi osoby zarządzające sklepem w roli eksperta i wzbudzi zaufanie do sklepu.
Jak pozycjonować treści na YouTube? Wyszukiwarka popularnej platformy działa podobnie jak klasyczna wyszukiwarka Google, czyli opiera się na algorytmach, do których musimy się dopasować, by osiągnąć sukces. Niezależnie od tego, czy na YouTube promowane są umiejętności wokalne i traktujemy go jako główny środek przekazu, czy youtubowy kanał jest jedynie uzupełnieniem działalności, skorzystaj z rad zamieszczonych poniżej.
Oto lista rzeczy, które mają wpływ na widoczność filmów:
To tylko niektóre ze wskazówek, które warto wziąć pod uwagę. Szczegółowe informacje są dostępne w naszym wpisie: Pozycjonowanie filmów na YouTube – jak je optymalizować?
Ta część wpisu dotyczy artystów, którzy tworzą muzykę w celach zarobkowych, ale również osoby stawiające swoje pierwsze kroki w tej wymagającej branży mogą znaleźć coś dla siebie. Po pierwsze należy zadać sobie pytanie, co jest celem naszych działań. Jeśli chcemy się po prostu wypromować, to warto udostępniać wartościowy kontent oraz utrzymywać relacje z fanami. W przypadku, gdy zależy nam na sprzedaży, należy postawić sobie inny cel. Jeśli chodzi o sprzedaż albumów czy biletów na koncerty, kampania pozycjonowania i promocji w mediach społecznościowych może przebiegać na podobnych zasadach, co promocja jakiegokolwiek innego sklepu z e-commerce. Sytuacja jest tutaj jednak nieco bardziej skomplikowana tym bardziej, gdy prowadzeniem kanałów social media artysty zajmuje się ktoś spoza jego otoczenia. Artysta wówczas traci na wiarygodności, a oryginalność komunikacji – przecież tak ceniona – staje pod znakiem zapytania. Idealna sytuacja występuje wtedy, gdy kanałami mediów społecznościowych zajmuje się ktoś z bliskiego otoczenia artysty.
W przypadku promowania sklepu z branży muzycznej, możemy bez obaw postępować jak w przypadku każdego innego sklepu. Jako dodatek do promocji możemy wykorzystać nasz kanał na YouTube, a zamieszczane treści promować dodatkowo na przykład na Facebooku, Instagramie i Twitterze.
Treści audio i wideo wpływają na popularność bloga i strony. Dzięki nim wpisy są bardziej atrakcyjne dla czytelnika i umożliwiają mu odsłuchanie czy zobaczenie materiałów dodatkowych bez konieczności otwierania ich w nowych kartach. Jak wstawić materiał audio lub wideo na swoją stronę internetową? Jest to mniej skomplikowane, niż mogłoby się wydawać. Poniżej znajdują się wskazówki dotyczące umieszczania playera z YouTube oraz Spotify.
Reasumując, pozycjonowanie branży muzycznej powinno opierać się – jak w przypadku każdej innej branży – o solidny research słów kluczowych oraz zapytań, jakimi kierują się internauci w celu trafienia do poszukiwanego przez siebie miejsca. A Twoim celem jest, by właśnie Twoja strona była miejscem, którego internauci szukają, niezależnie od tego, czy chcesz sprzedać swój nowy album, bilet na koncert, instrument muzyczny czy płytę, która właśnie trafiła do Twojego sklepu. Internetowi giganci z branży muzycznej oferują szerokie możliwości wykorzystania ich platform do promowania własnego biznesu, marek oraz siebie. Warto z tego skorzystać w SEO w branży muzycznej w celu zwiększenia widoczności oraz przede wszystkim atrakcyjności dla odbiorców. Branża muzyczna stale się rozwija i ten fakt także może przyczynić się do tworzenia ciekawego contentu oraz rozbudowywania strony o kolejne wartościowe treści. Nawiązując do popularnego w internetowym świecie powiedzenia i wakacyjnej piosenki z 2016 roku: content is king but music is my best friend.
A jeśli chcesz wdrożyć proces SEO od postaw skorzystaj z naszego poradnika pozycjonowanie stron.