Płatna wizytówka w Google – jak nie dać się oszukać

Płatna wizytówka w Google – jak nie dać się oszukać

Nie ma wątpliwości co do tego, że wizytówka Google Moja Firma jest doskonałym narzędziem pozwalającym promować swój biznes lokalnie. Nie brak jest jednak oszustów i firm, które żerując na niewiedzy klientów próbują naciągnąć ich na koszta, związane z tą darmową funkcją Google.

Ostatnio na naszym blogu: Ograniczenia w Google Moja Firma przez COVID-19

Jeśli prowadzisz biznes lokalny to założenie wizytówki Google Moja Firma z pewnością pomoże Ci dotrzeć do większej ilości klientów. Tego rodzaju forma promocji jest doskonałym sposobem na uzupełnienie działań SEO, zwłaszcza że jest całkowicie darmowa.

Niestety w sieci coraz częściej spotkać się można z informacjami na temat oszustów, którzy wykorzystując niewiedzę właścicieli firm, często wprowadzając ich w błąd – oferują płatne usługi związane z wizytówką Google. W dzisiejszym wpisie pragnę przedstawić garść informacji na temat tego, jak działają tacy naciągacze oraz jak można się przed nimi ustrzec.

Wizytówka Google – co warto o niej wiedzieć?

Wizytówka Google Moja Firma jest bezpłatnym oraz prostym w skonfigurowaniu i obsłudze narzędziem do zarządzania wizerunkiem przedsiębiorstwa w wyszukiwarce i Mapach Google. Dodanie informacji na temat firmy oraz ich bieżąca aktualizacja znacząco ułatwia klientom znalezienie jej w gąszczu innych, konkurencyjnych biznesów.

Wizytówka Google Moja Firma

Jak widać na powyższym obrazku, wizytówka Google Moja Firma wyświetla się po prawej stronie w oknie, które zwraca wyszukiwarka po wysłaniu jej zapytania. Znaleźć można na niej elementy i informacje takie jak:

  • odnośnik prowadzący do strony danej firmy,
  • odnośnik, którego kliknięcie powoduje wyznaczenie trasy do lokalizacji wskazanej w wizytówce w narzędziu Google Maps,
  • przycisk pozwalający dodać daną lokalizację do punktów na swojej mapie Google Maps,
  • średnią wszystkich opinii oraz link do ich treści,
  • adres firmy,
  • godziny otwarcia,
  • numer telefonu,
  • zwięzły opis działalności,
  • informacje na temat zbliżających się wydarzeń,
  • …i wiele innych przydatnych z punktu widzenia klienta informacji.

Do głównych zalet wizytówki Google Moja Firma zaliczyć można to, że dzięki niej klienci z łatwością znajdą najważniejsze informacje na temat Twojego przedsiębiorstwa. Z racji, iż jest ona widoczna także w Google Maps – bez problemu trafią oni do podanej przez Ciebie lokalizacji.

Narzędzie to stanowi również doskonałe miejsce na komunikację z konsumentami, na których opinię możesz odpowiadać. Pamiętaj o tym, że pozytywne opinie na temat Twojego biznesu mogą okazać się znakomitą formą promocji, gdyż wielu użytkowników porównując różne firmy kieruje się ocenami i recenzjami innych osób.

Wizytówka Google Moja Firma pozwala również na dodanie ciekawej funkcji, jaką jest wirtualny spacer po firmie. Dzięki tej opcji internauci mogą utwierdzić się w przekonaniu, że Twoja firma faktycznie istnieje pod podanym adresem, jest transparentna i niczego nie ukrywa. Tego typu elementy pozwalają budować zaufanie użytkowników i tworzą pozytywny obraz marki w ich głowach.

Narzędzie Google Moja Firma zbiera również dane na temat aktywności użytkowników, które jako właściciel biznesu możesz analizować w formie przystępnych statystyk. Przydatne informacje na temat stworzenia własnej wizytówki znajdziesz na naszym wpisie “Jak dodać firmę do Google Moja Firma i na mapach?

Nowe funkcje, zmiany i płatna promocja

Na przestrzeni ostatnich lat forma wizytówka Google Moja Firma znacząco się rozwinęła i wygląda zupełnie inaczej niż na początku. Spośród najważniejszych zmian, które miały miejsce wymienić można np. pojawienie się sekcji „wpisy”, w której można umieszczać posty zawierające różnego rodzaju aktualności oraz odnośniki do wpisów.

Google Moja Firma - wpisy

Warto wspomnieć także o nowym segmencie – Produkty, w którym można zaprezentować sprzedawane towary, wraz z opisem, ceną oraz odnośnikiem kierującym do podstrony, na której kupić można dany artykuł. Podobna funkcja jest udostępniana dla firm oferujących nie produkty, lecz usługi.

Google Moja Firma produkty

Nowa jest także opcja wiadomości, która pozwala w łatwy sposób nawiązać kontakt SMS’owy z interesującą nas firmą. Póki co z funkcji tej korzystać można wyłącznie za pośrednictwem aplikacji mobilnej – Moja Firma. Właściciel biznesu aby otrzymywać wiadomości oraz móc na nie odpowiadać również musi mieć zainstalowany wspomniany program na telefonie lub tablecie.

Tak jak wspominałem już kilkukrotnie na łamach tego wpisu, utworzenie wizytówki Google Moja Firma oraz dodanie swojej lokalizacji do map Google jest jak na razie w pełni darmowe. Istnieje jednak funkcja dodatkowa, odpłatna – pozwalająca promować się jeszcze mocniej, za które pobierane są opłaty.

Jakie są płatne funkcje GMF?

Rozszerzenie lokalizacji za pośrednictwem platformy Google Ads – opcja ta pozwoli Ci umieścić Twoją firmę na samej górze, w sponsorowanych wynikach wyszukiwania Google Maps. Aby tego dokonać, musisz przygotować reklamę Google Ads zintegrowaną z  wizytówką – wybrać opcję tzw. rozszerzenia lokalizacji. Każde kliknięcie w wizytówkę spowoduje uszczuplenie Twojego budżetu Google o daną stawkę.

Reklamy Google Moja Firma

Ciekawostką jest, że w kwietniu zeszłego roku Google rozpoczął rozsyłanie ankiet do wybranych właścicieli lokalnych firm, w celu sprawdzenia czy byliby oni skłonni płacić co miesiąc abonament za (póki co darmowe) narzędzie Google Moja Firma. Według danych, które znajdowały się w formularzu, koszty comiesięcznej płatności mogłyby wynosić od 25-50$. Czy ankieta ta jest zapowiedzią zbliżających się zmian? Póki co brak dalszych informacji na ten temat.

Ankiety Google Moja Firma

Jak nie dać się naciągnąć oszustom?

Od jakiegoś czasu w internecie znaleźć można wiele informacji na temat nieuczciwych praktyk, polegających na oferowaniu płatnego utrzymania wizytówki Google Moja Firma.

Zarządzanie wizytówką firmy, czyli bieżąca aktualizacja danych, odpowiadanie na opinie, dodawanie wpisów to zadania, które oczywiście można zlecić osobom trzecim i Google w pełni na taką sytuację przystaję.

Niedopuszczalne są jednak działania polegające na celowym wprowadzaniu błąd, w celu osiągnięcia z tego tytułu środków pieniężnych.

Takie przypadki niestety mają miejsce – oszuści podający się za pracowników lub partnerów firmy Google, żerując na niewiedzy właścicieli firm, próbują wymusić od nich pieniądze za utrzymanie wizytówki. Naciągacze działają na różne sposoby – komunikują się z właścicielami firm telefonicznie lub mailowo.

Ich najpopularniejsze techniki to między innymi:

  • prośba o uregulowanie faktury, której nieopłacenie będzie wiązało się ze zniknięciem firmy z Map Google,
  • prośba o płatność za utrzymanie Wizytówki Google Moja Firma,
  • zawyżanie kosztów usługi polegającej na założeniu Wizytówki Google Moja Firma

Pamiętaj o tym, że założenie wizytówki Google jest darmowe oraz możesz tego dokonać samemu, bez konieczności posiadania obszernej wiedzy technicznej. Agencje SEO często oferują w ramach swoich usług darmowe założenie owej wizytówki.

Na co zwrócić uwagę powierzając wizytówkę zewnętrznej firmie?

Tak jak już pisałem, firma Google akceptuje fakt, iż przedsiębiorstwa zlecają zarządzanie Wizytówką Google Moja Firma osobom trzecim. Na stronie wsparcia Google, szczegółowo opisano jak powinna wyglądać prawidłowa współpraca z firmami zewnętrznymi.

Google rekomenduje przede wszystkim:

  1. Rozsądny wybór, oparty o szczegółową analizę firmy zewnętrznej.
  2. Współpracę z jedną, doświadczoną w zakresie zarządzania wizytówkami firmą.
  3. Poszerzanie wiedzy i budowanie świadomości na temat działania narzędzia Google Moja Firma.
  4. Ocenianie efektów, na podstawie dostępnych z poziomu narzędzia statystyk.

Miej świadomość tego, że masz pełne prawo dostępu do danych dotyczących aktywności użytkowników, związanych z Twoją wizytówką. Nie ufaj osobom, które gwarantują konkretną pozycję w wyszukiwarce oraz Mapach Google. Wiedz także, że żadna firma zewnętrzna nie ma możliwości usunięcia Twojej Wizytówki Google Moja Firma z wyszukiwarki oraz map.

Jak reagować na próby oszustwa?

Jeśli spotkała Cię sytuacja – podobna do jednego z opisywanych powyżej przypadków – zachowaj ostrożność, nie wdawaj się w dyskusję z naciągaczem i pod żadnym pozorem nie dokonuj płatności. Kiedy firma zewnętrzna, z którą współpracujesz w zakresie zarządzania wizytówką Google, w Twojej opinii działa wbrew zasadom – zgłoś sprawę do weryfikacji, korzystając z formularza: zgłaszanie naruszenia.

Dobrym rozwiązaniem jest zaalarmowanie o nieuczciwie działającej firmie lub osobie na forum Google w specjalnej kategorii – “Spam i naruszenia zasad”. Takie zachowanie zdecydowanie może pomóc innym przedsiębiorcom w uniknięciu przykrych sytuacji związanych z oszustwem.

Podsumowanie

Wizytówka Google Moja Firma to narzędzie, które daje ogromne możliwości jeśli chodzi o lokalne promowanie swojego biznesu. Warto mieć jednak na jego temat odpowiednią wiedzę, tak by nie dać się naciągnąć oszustom i nieuczciwym firmom. Wiedza ta pozwoli Ci szybko zidentyfikować zagrożenie oraz oszacować koszty związane z usługami polegającymi na zarządzaniu wizytówką Twojego biznesu.

  5,00 / 5 ( 3 )
Autor
Junior SEO Specialist - Rafał

Junior SEO Specialist

W Delante od stycznia 2019 roku. Informatyk z pasją do marketingu internetowego i SEO, który w swojej pracy stara się zapewnić użytkownikom wartościowy content, a klientom pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwarki. Miłośnik winyli, obuwia sportowego i podróżowania. W wolnym czasie skreczuje na gramofonach, na przemian z odwracaniem kolejnych kartek książek kryminalnych.
Comments (1)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.