Płatna wizytówka w Google – jak nie dać się oszukać

Płatna wizytówka w Google – jak nie dać się oszukać

Nie ma wątpliwości co do tego, że wizytówka Google Moja Firma jest doskonałym narzędziem pozwalającym promować swój biznes lokalnie. Nie brak jest jednak oszustów i firm, które żerując na niewiedzy klientów próbują naciągnąć ich na koszta, związane z tą darmową funkcją Google.

Ostatnio na naszym blogu: Jak porównać oferty agencji SEO?

Wizytówka Google cena

Jeśli prowadzisz biznes lokalny, to założenie wizytówki Google Moja Firma z pewnością pomoże Ci dotrzeć do większej ilości klientów. Tego rodzaju forma promocji jest doskonałym sposobem na uzupełnienie działań SEO, zwłaszcza że jest całkowicie darmowa.

Niestety w sieci coraz częściej spotkać się można z informacjami na temat oszustów, którzy wykorzystując niewiedzę właścicieli firm, często wprowadzając ich w błąd – oferują płatne usługi związane z wizytówką Google. W dzisiejszym wpisie pragnę przedstawić garść informacji na temat tego, jak działają tacy naciągacze oraz jak można się przed nimi ustrzec.

Google wizytówka – co warto o niej wiedzieć?

Wizytówka Google Moja Firma jest bezpłatnym oraz prostym w skonfigurowaniu i obsłudze narzędziem do zarządzania wizerunkiem przedsiębiorstwa w wyszukiwarce i Mapach Google. Dodanie informacji na temat firmy oraz ich bieżąca aktualizacja znacząco ułatwia klientom znalezienie jej w gąszczu innych, konkurencyjnych biznesów.

Wizytówka Google Moja Firma

Jak widać na powyższym obrazku, wizytówka Google Moja Firma wyświetla się po prawej stronie w oknie, które zwraca wyszukiwarka po wysłaniu jej zapytania. Znaleźć można na niej elementy i informacje takie jak:

  • odnośnik prowadzący do strony danej firmy,
  • odnośnik, którego kliknięcie powoduje wyznaczenie trasy do lokalizacji wskazanej w wizytówce w narzędziu Google Maps,
  • przycisk pozwalający dodać daną lokalizację do punktów na swojej mapie Google Maps,
  • średnią wszystkich opinii oraz link do ich treści,
  • adres firmy,
  • godziny otwarcia,
  • numer telefonu,
  • zwięzły opis działalności,
  • informacje na temat zbliżających się wydarzeń,
  • …i wiele innych przydatnych z punktu widzenia klienta informacji.

Do głównych zalet wizytówki Google Moja Firma zaliczyć można to, że dzięki niej klienci z łatwością znajdą najważniejsze informacje na temat Twojego przedsiębiorstwa. Z racji, iż jest ona widoczna także w Google Maps – bez problemu trafią oni do podanej przez Ciebie lokalizacji.

Narzędzie to stanowi również doskonałe miejsce na komunikację z konsumentami, na których opinię możesz odpowiadać. Pamiętaj o tym, że pozytywne opinie na temat Twojego biznesu mogą okazać się znakomitą formą promocji, gdyż wielu użytkowników porównując różne firmy kieruje się ocenami i recenzjami innych osób.

Wizytówka Google Moja Firma pozwala również na dodanie ciekawej funkcji, jaką jest wirtualny spacer po firmie. Dzięki tej opcji internauci mogą utwierdzić się w przekonaniu, że Twoja firma faktycznie istnieje pod podanym adresem, jest transparentna i niczego nie ukrywa. Tego typu elementy pozwalają budować zaufanie użytkowników i tworzą pozytywny obraz marki w ich głowach.

Narzędzie Google Moja Firma zbiera również dane na temat aktywności użytkowników, które jako właściciel biznesu możesz analizować w formie przystępnych statystyk. Przydatne informacje na temat stworzenia własnej wizytówki znajdziesz na naszym wpisie “Jak dodać firmę do Google Moja Firma i na mapach?

Delante will help you with SEO in Ireland - contact us

Nowe funkcje, zmiany i płatna promocja

Na przestrzeni ostatnich lat forma wizytówka Google Moja Firma znacząco się rozwinęła i wygląda zupełnie inaczej niż na początku. Spośród najważniejszych zmian, które miały miejsce wymienić można np. pojawienie się sekcji „wpisy”, w której można umieszczać posty zawierające różnego rodzaju aktualności oraz odnośniki do wpisów.

Google Moja Firma - wpisy

Warto wspomnieć także o nowym segmencie – Produkty, w którym można zaprezentować sprzedawane towary, wraz z opisem, ceną oraz odnośnikiem kierującym do podstrony, na której kupić można dany artykuł. Podobna funkcja jest udostępniana dla firm oferujących nie produkty, lecz usługi.

Google Moja Firma produkty

Nowa jest także opcja wiadomości, która pozwala w łatwy sposób nawiązać kontakt SMS’owy z interesującą nas firmą. Póki co z funkcji tej korzystać można wyłącznie za pośrednictwem aplikacji mobilnej – Moja Firma. Właściciel biznesu aby otrzymywać wiadomości oraz móc na nie odpowiadać również musi mieć zainstalowany wspomniany program na telefonie lub tablecie.

Tak jak wspominałem już kilkukrotnie na łamach tego wpisu, utworzenie wizytówki Google Moja Firma oraz dodanie swojej lokalizacji do map Google jest jak na razie w pełni darmowe. Istnieje jednak funkcja dodatkowa, odpłatna – pozwalająca promować się jeszcze mocniej, za które pobierane są opłaty.

Jakie są płatne funkcje GMF?

Rozszerzenie lokalizacji za pośrednictwem platformy Google Ads – opcja ta pozwoli Ci umieścić Twoją firmę na samej górze, w sponsorowanych wynikach wyszukiwania Google Maps. Aby tego dokonać, musisz przygotować reklamę Google Ads zintegrowaną z  wizytówką – wybrać opcję tzw. rozszerzenia lokalizacji. Każde kliknięcie w wizytówkę spowoduje uszczuplenie Twojego budżetu Google o daną stawkę.

Reklamy Google Moja Firma

Ciekawostką jest, że w kwietniu zeszłego roku Google rozpoczął rozsyłanie ankiet do wybranych właścicieli lokalnych firm, w celu sprawdzenia, czy byliby oni skłonni płacić co miesiąc abonament za (póki co darmowe) narzędzie Google Moja Firma. Według danych, które znajdowały się w formularzu, koszty comiesięcznej płatności mogłyby wynosić od 25-50$. Czy ankieta ta jest zapowiedzią zbliżających się zmian? Póki co brak dalszych informacji na ten temat.

Ankiety Google Moja Firma

Wizytówka Google oszuści – jak nie dać się naciągnąć?

Od jakiegoś czasu w internecie znaleźć można wiele informacji na temat nieuczciwych praktyk, polegających na oferowaniu płatnego utrzymania wizytówki Google Moja Firma.

Zarządzanie wizytówką firmy, czyli bieżąca aktualizacja danych, odpowiadanie na opinie, dodawanie wpisów to zadania, które oczywiście można zlecić osobom trzecim i Google w pełni na taką sytuację przystaję.

Niedopuszczalne są jednak działania polegające na celowym wprowadzaniu błąd, w celu osiągnięcia z tego tytułu środków pieniężnych.

Takie przypadki niestety mają miejsce – oszuści podający się za pracowników lub partnerów firmy Google, żerując na niewiedzy właścicieli firm, próbują wymusić od nich pieniądze za utrzymanie wizytówki. Naciągacze działają na różne sposoby – komunikują się z właścicielami firm telefonicznie lub mailowo.

Ich najpopularniejsze techniki to między innymi:

  • prośba o uregulowanie faktury, której nieopłacenie będzie wiązało się ze zniknięciem firmy z Map Google,
  • prośba o płatność za utrzymanie Wizytówki Google Moja Firma,
  • zawyżanie kosztów usługi polegającej na założeniu Wizytówki Google Moja Firma

Pamiętaj o tym, że założenie wizytówki Google jest darmowe oraz możesz tego dokonać samemu, bez konieczności posiadania obszernej wiedzy technicznej. Agencje SEO często oferują w ramach swoich usług darmowe założenie owej wizytówki.

Na co zwrócić uwagę powierzając wizytówkę zewnętrznej firmie?

Tak jak już pisałem, firma Google akceptuje fakt, iż przedsiębiorstwa zlecają zarządzanie Wizytówką Google Moja Firma osobom trzecim. Na stronie wsparcia Google, szczegółowo opisano jak powinna wyglądać prawidłowa współpraca z firmami zewnętrznymi.

Google rekomenduje przede wszystkim:

  1. Rozsądny wybór, oparty o szczegółową analizę firmy zewnętrznej.
  2. Współpracę z jedną, doświadczoną w zakresie zarządzania wizytówkami firmą.
  3. Poszerzanie wiedzy i budowanie świadomości na temat działania narzędzia Google Moja Firma.
  4. Ocenianie efektów, na podstawie dostępnych z poziomu narzędzia statystyk.

Miej świadomość tego, że masz pełne prawo dostępu do danych dotyczących aktywności użytkowników, związanych z Twoją wizytówką. Nie ufaj osobom, które gwarantują konkretną pozycję w wyszukiwarce oraz Mapach Google. Wiedz także, że żadna firma zewnętrzna nie ma możliwości usunięcia Twojej Wizytówki Google Moja Firma z wyszukiwarki oraz map.

Jak reagować na próby oszustwa?

Jeśli spotkała Cię sytuacja – podobna do jednego z opisywanych powyżej przypadków – zachowaj ostrożność, nie wdawaj się w dyskusję z naciągaczem i pod żadnym pozorem nie dokonuj płatności. Kiedy firma zewnętrzna, z którą współpracujesz w zakresie zarządzania wizytówką Google, w Twojej opinii działa wbrew zasadom – zgłoś sprawę do weryfikacji, korzystając z formularza: zgłaszanie naruszenia.

Dobrym rozwiązaniem jest zaalarmowanie o nieuczciwie działającej firmie lub osobie na forum Google w specjalnej kategorii – “Spam i naruszenia zasad”. Takie zachowanie zdecydowanie może pomóc innym przedsiębiorcom w uniknięciu przykrych sytuacji związanych z oszustwem.

Podsumowanie

Wizytówka w Google Moja Firma to narzędzie, które daje ogromne możliwości, jeśli chodzi o lokalne promowanie swojego biznesu. Warto mieć jednak na jego temat odpowiednią wiedzę, tak by nie dać się naciągnąć oszustom i nieuczciwym firmom. Wiedza ta pozwoli Ci szybko zidentyfikować zagrożenie oraz oszacować koszty związane z usługami polegającymi na zarządzaniu wizytówką Twojego biznesu.

FAQ

Nie! Zarówno utworzenie, jak i późniejsze utrzymanie wizytówki w Google Moja Firma jest całkowicie darmowe.

Niekoniecznie. Nie musisz posiadać wiedzy technicznej, aby poradzić sobie z założeniem i zarządzaniem wizytówką w Google. Przeczytaj: Jak dodać firmę do Google Moja Firma i na mapach?

Jeśli jednak czujesz, że potrzebujesz pomocy w tej kwestii, to agencje SEO często – w ramach swoich usług – oferują założenie wizytówki w GMF.

(10)
Autor
Junior SEO Specialist - Rafał

Junior SEO Specialist

W Delante od stycznia 2019 roku. Informatyk z pasją do marketingu internetowego i SEO, który w swojej pracy stara się zapewnić użytkownikom wartościowy content, a klientom pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwarki. Miłośnik winyli, obuwia sportowego i podróżowania. W wolnym czasie skreczuje na gramofonach, na przemian z odwracaniem kolejnych kartek książek kryminalnych.
Komentarze (17)
  1. Dzisiaj zadzwonili do mnie oszuści z nr telefonu +48447393076. Tekst standardowy:
    Założenie wizytówki jest bezpłatne, natomiast jeżeli nie zapłacę za przedłużenie to wizytówka zostanie usunięta.

  2. Dzisiaj otrzymałem propozycję z nr tel. 44 739 3223 , że jeżeli nie zapłacę za przedłużenie to wizytówka zostanie usunięta. Poprosiłem o przesyłkę e-mail i przedstawienie propozycji. Otrzymałem tą przesyłkę z e-adresu: srek@lokalniprzewodnicy.com.pl i propozycje zapłaty za przedłużenie.
    Pakiet Mini
    – 299 zł 3 lata ; 349 zł na 5 lata
    opłata zawiera
    -aktualizacje i weryfikację kont Google oraz Google Maps,
    -pozycjonowanie wizytówki na 1 stronie wyszukiwarki Google
    – pełną obsługę kont Google Moja Firma i Google Maps
    – rozszerzony zasięg wyświetlania profili
    – znacznik w nawigacji ( każdy klient dostanie komunikat z prośbą o opinie)
    Pakiet Midi
    – 399 zł na 5 lat
    -aktualizacje kont Google oraz Google Maps,
    – rozszerzony zasięg wyświetlania profili
    -pozycjonowanie wizytówki na 1 stronie wyszukiwarki Google w pozycjach 1 -5
    – udostępnienie nawigacji w nawigacjach samochodowych
    -oflagowanie negatywnych opinii
    – znacznik w nawigacji ( każdy klient dostanie komunikat z prośbą o opinie)
    – 499 zł na 5 lat
    -aktualizacje kont Google oraz Google Maps,
    – rozszerzony zasięg wyświetlania profili
    -pozycjonowanie wizytówki na 1 stronie wyszukiwarki Google w pozycjach 1 -5
    – udostępnienie nawigacji w nawigacjach samochodowych
    -oflagowanie negatywnych opinii
    – znacznik w nawigacji ( każdy klient dostanie komunikat z prośbą o opinie)
    -dodanie pozytywnych opinii
    Oraz pozdrowienia od S. Rek nr tel 728-957-006

  3. Dziś dzwonili do mnie z numeru +48544295336. Prawdopodobnie jest duże zainteresowanie i dużo wejść ponad 5tys na moje ogłoszenie i żeby wizytówka była widoczna dalej muszę uiścić opłatę roczna ponad209zl. Już kiedyś tacy naciągacze dzwonili z jakiegoś urzędu. Na szczęście ludzie opisują te przypadki naciagaczy w internecie.

  4. +48 243619008 – to numer podobno z supportu Googla, gdzie moja wizytówka właśnie osiągnęła 10000 wyświetleń. Chcieli 319 zł za dożywotnie przedłużenie, 299 za zdjęcie wizytówki. Powiedziałem że mój prawnik się odezwie, jak ich sprawdzi i Pani się rozłączyła. Numer zamiesciłem bo może ktoś będzie szukał co to za jedni. Pozdrawiam i dzięki za informacje w portalu.

  5. Dziś miałam dokładnie tę samą sytuację co Pan Dawid.
    Jak powiedziałam, że nie chce i wg mnie nie tak powinien wyglądać kontakt Googla z klientem to zaczęły się dopytywania – a dlaczego? Przecież fakturę mogą wystawić. Będę miała wsparcie informatyków… A na koniec rozmowy dodała oburzona, że w takim razie zgłasza mnie, że się nie zgadzam.
    Także uważajcie!

  6. Podobna sytuacja jak u P. Dawida. Numer telefonu to +48243619129 też przekroczone 10000 wyświetleń tyle, że opłata za dożywotnie przedłużenie to 290 zł i nie było mowy o pieniądzach za usunięcie. Powiedziałem, że się zastanowię no i jestem tutaj. Numer dodany z negatywną opinią i opisem do aplikacji „Odebrać telefon?”

  7. 48 42 278 21 14 ostatni tel. 3-go grudnia a generalnie nie ma miesiąca aby nie dzwonili 3-4 razy w sprawie wygasającej umowy na wizytówkę, umowy której nigdy nie zawierałem. Kwestia jest jeszcze taka, że używają nie wiem ilu numerów tel. ponieważ wszystkie numery dzwoniące w tej sprawie blokuję na przyszłość a jednak zawsze z jakiegoś nowego numeru dzwonią. Ostatni tel. dotyczył tego, że jak nie zapłacę moja wizytówka trafi do spamu.

  8. Dzwonili o przedłużenie działania wizytówki google, a na drugi dzień już wysłali dokumenty płatne za pobranie 349 zł. I mnie tknęło, że coś jest nie tak. Firma PPC System Sp. z,o.o. ul. Wilsona 10/12 lok. 56A, 42-200 Częstochowa

  9. Cały czas próbują złapać naiwnego. Uważajcie, do mnie dzwonili dziś z numeru +48 717072052. Próba nieudana, pogoniłem ich.

  10. Do mnie dzwoniła dzisiaj p. Maja Prokop, tel 728957006 i ja głupia zgodziłam się, choć po skończonej rozmowie doszłąm do wniosku, żem idiotka. Czy wystarczy nie uiścić opłaty i sprawa zalatwiona? czy należy się obawiać dalszych szykan?

  11. dzisiaj kolejny telefon do kolekcji naciągaczy 48483808038. Chamstwo poziom master – Pani kazała mi usunąć wizytówkę jak powiedziałem, że nie jestem zainteresowany po czym rzuciła słuchawką. Wcześniej powiedziała mi że informatycy z jej firmy dostali informację od Google, żeby zajęli się moją wizytówką xD – salwa śmiechu jako komentarz

  12. Dziś miałam telefon od numeru 510203701 pani powiedziała, że powinnam aktualizować dane ( odpłatnie) na wizytówce bo w ten sposób ” zostaną zabepieczone przed każdym kto może wejść ” , kiedy odmówiłam powiedziała, że w takim razie wizytówkę należy skasować, powiedziałam bardzo proszę niech pani skasuje , odpowiedziała, że to też płatne, bo musi zgłosić do swoich informatyków by wygenerowali hasło i to kosztuje, tak czy inaczej ” muszę aktualizować opłacić lub usunąć- opłacić”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak porównać oferty agencji SEO?

Jak porównać oferty agencji SEO?

Rozpocząłeś poszukiwania agencji, która zrealizuje dla Ciebie kampanię SEO i zebrałeś już kilka ofert. Widzisz w nich mnóstwo przeróżnych informacji, z których nie do końca wszystko rozumiesz. Jak powinieneś porównać oferty, aby wybrać tą, która będzie dla Ciebie najlepsza? Na co powinieneś zwrócić uwagę?

Czytaj więcej
Kiedy rozpocząć współpracę z agencją SEO?

Kiedy rozpocząć współpracę z agencją SEO?

Posiadasz stronę internetową, na której znajdują się opisy Twoich usług? A możesz jesteś właścicielem sklepu online lub prowadzisz inną witrynę internetową? Zapewne zależy Ci na tym, aby dotrzeć z ofertą do jak największej liczby odbiorców w sieci, a w tym może Ci pomóc agencja SEO. Dowiedz się, kiedy warto zdecydować się na taką współpracę.

Czytaj więcej
Czerwcowa aktualizacja głównego algorytmu Google

Czerwcowa aktualizacja głównego algorytmu Google

2 czerwca Google wdrożyło aktualizację głównego algorytmu wyszukiwarki. Czego można się spodziewać? Czy zobaczymy zawirowania w wynikach wyszukiwania i w jaki sposób można się przygotować do kolejnych aktualizacji, które czekają nas już w kolejnym miesiącu (spoiler alert!)?

Czytaj więcej