Założenie wizytówki Google Moja Firma jest darmowe, a zarządzanie nią można zlecić osobom trzecim - jednak nie daj się oszukać osobom, które próbują wymusić pieniądze za jej utrzymanie. W takim wypadku zgłoś sprawę do weryfikacji, korzystając z formularza zgłaszania naruszeń, bo wizytówka Google nie jest płatna!
Jeśli prowadzisz biznes lokalny, to założenie wizytówki Google Moja Firma z pewnością pomoże Ci dotrzeć do większej liczby klientów. Tego rodzaju forma promocji jest doskonałym sposobem na uzupełnienie działań SEO, zwłaszcza że wizytówka Google jest całkowicie darmowa.
Niestety w sieci coraz częściej spotkać się można z informacjami na temat oszustów, którzy wykorzystując niewiedzę właścicieli firm, często wprowadzając ich w błąd – oferują płatne usługi związane z wizytówką Google. W dzisiejszym wpisie pragnę przedstawić garść informacji na temat tego, jak działają tacy naciągacze oraz jak można się przed nimi ustrzec.
Co warto wiedzieć o Wizytówce Google?
Wizytówka Google Moja Firma jestbezpłatnym oraz prostym w skonfigurowaniu i obsłudze narzędziem do zarządzania wizerunkiem przedsiębiorstwa w wyszukiwarce i Mapach Google. Dodanie informacji na temat firmy oraz ich regularna aktualizacja znacząco ułatwia klientom znalezienie jej w gąszczu innych, konkurencyjnych biznesów.
Jak widać na powyższym obrazku, wizytówka Google Moja Firma wyświetla się po prawej stronie w oknie, które zwraca wyszukiwarka po wysłaniu jej zapytania. Znaleźć można na niej elementy i informacje takie jak:
odnośnik prowadzący do strony danej firmy,
odnośnik, którego kliknięcie powoduje wyznaczenie trasy do lokalizacji wskazanej w wizytówce w narzędziu Google Maps,
przycisk pozwalający dodać daną lokalizację do punktów na swojej mapie Google Maps,
średnią wszystkich opinii oraz link do ich treści,
adres firmy,
godziny otwarcia,
numer telefonu,
zwięzły opis działalności,
informacje na temat zbliżających się wydarzeń,
…i wiele innych przydatnych z punktu widzenia klienta informacji.
Do głównych zalet wizytówki Google Moja Firma zaliczyć można to, że dzięki niej klienci z łatwością znajdą najważniejsze informacje na temat Twojego przedsiębiorstwa. Z racji, iż jest ona widoczna także w Google Maps – bez problemu trafią oni do podanej przez Ciebie lokalizacji.
Narzędzie to stanowi również doskonałe miejsce na komunikację z konsumentami, na których opinię możesz odpowiadać. Pamiętaj o tym, że pozytywne opinie na temat Twojego biznesu mogą okazać się znakomitą formą promocji, gdyż wielu użytkowników porównując różne firmy kieruje się ocenami i recenzjami innych osób.
Wizytówka Google Moja Firma pozwala również na dodanie ciekawej funkcji, jaką jest wirtualny spacer po firmie. Dzięki tej opcji internauci mogą utwierdzić się w przekonaniu, że Twoja firma faktycznie istnieje pod podanym adresem, jest transparentna i niczego nie ukrywa. Tego typu elementy pozwalają budować zaufanie użytkowników i tworzą pozytywny obraz marki w ich głowach.
Narzędzie Google Moja Firmazbiera również dane na temat aktywności użytkowników, które jako właściciel biznesu możesz analizować w formie przystępnych statystyk. Przydatne informacje na temat stworzenia własnej wizytówki znajdziesz na naszym wpisie “Jak dodać firmę do Google Maps?”
Nowe funkcje, zmiany i płatna promocja
Na przestrzeni ostatnich lat forma wizytówka Google Moja Firma znacząco się rozwinęła i wygląda zupełnie inaczej niż na początku. Spośród najważniejszych zmian, które miały miejsce wymienić można np. pojawienie się sekcji „wpisy”, w której można umieszczać posty zawierające różnego rodzaju aktualności oraz odnośniki do wpisów.
Warto wspomnieć także o nowym segmencie – Produkty, w którym można zaprezentować sprzedawane towary, wraz z opisem, ceną oraz odnośnikiem kierującym do podstrony, na której kupić można dany artykuł. Podobna funkcja jest udostępniana dla firm oferujących nie produkty, lecz usługi.
Nowa jest także opcja wiadomości, która pozwala w łatwy sposób nawiązać kontakt SMS’owy z interesującą nas firmą. Póki co z funkcji tej korzystać można wyłącznie za pośrednictwem aplikacji mobilnej – Moja Firma. Właściciel biznesu aby otrzymywać wiadomości oraz móc na nie odpowiadać również musi mieć zainstalowany wspomniany program na telefonie lub tablecie.
Tak jak wspominałem już kilkukrotnie na łamach tego wpisu, utworzenie wizytówki Google Moja Firma oraz dodanie swojej lokalizacji do map Google jest jak na razie w pełni darmowe. Istnieje jednak funkcja dodatkowa, odpłatna – pozwalająca promować się jeszcze mocniej, za które pobierane są opłaty.
Jakie są płatne funkcje GMF?
Rozszerzenie lokalizacji za pośrednictwem platformy Google Ads – opcja ta pozwoli Ci umieścić Twoją firmę na samej górze, w sponsorowanych wynikach wyszukiwania Google Maps. Aby tego dokonać, musisz przygotować reklamę Google Ads zintegrowaną z wizytówką – wybrać opcję tzw. rozszerzenia lokalizacji. Każde kliknięcie w wizytówkę spowoduje uszczuplenie Twojego budżetu Google o daną stawkę.
Ciekawostką jest, że w kwietniu zeszłego roku Google rozpoczął rozsyłanie ankiet do wybranych właścicieli lokalnych firm, w celu sprawdzenia, czy byliby oni skłonni płacić co miesiąc abonament za (póki co darmowe) narzędzie Google Moja Firma. Według danych, które znajdowały się w formularzu, koszty comiesięcznej płatności mogłyby wynosić od 25-50$. Czy ankieta ta jest zapowiedzią zbliżających się zmian? Póki co brak dalszych informacji na ten temat.
Wizytówka Google oszuści – jak nie dać się naciągnąć?
Od jakiegoś czasu w internecie znaleźć można wiele informacji na temat nieuczciwych praktyk, polegających na oferowaniu płatnego utrzymania wizytówki Google Moja Firma.
Zarządzanie wizytówką firmy, czyli bieżąca aktualizacja danych, odpowiadanie na opinie, dodawanie wpisów to zadania, które oczywiście można zlecić osobom trzecim i Google w pełni na taką sytuację przystaję.
Niedopuszczalne są jednak działania polegające na celowym wprowadzaniu błąd, w celu osiągnięcia z tego tytułu środków pieniężnych.
Takie przypadki niestety mają miejsce – oszuści podający się za pracowników lub partnerów firmy Google, żerując na niewiedzy właścicieli firm, próbują wymusić od nich pieniądze za utrzymanie wizytówki. Naciągacze działają na różne sposoby – komunikują się z właścicielami firm telefonicznie lub mailowo.
Ich najpopularniejsze techniki to między innymi:
prośba o uregulowanie faktury, której nieopłacenie będzie wiązało się ze zniknięciem firmy z Map Google,
prośba o płatność za utrzymanie Wizytówki Google Moja Firma,
zawyżanie kosztów usługi polegającej na założeniu Wizytówki Google Moja Firma.
Pamiętaj o tym, że założenie wizytówki Google jest darmowe oraz możesz tego dokonać samemu, bez konieczności posiadania obszernej wiedzy technicznej. Agencje SEO często oferują w ramach swoich usług darmowe założenie owej wizytówki.
Potrzebujesz wsparcia w prowadzeniu profilu Google Moja Firma?
Na co zwrócić uwagę powierzając wizytówkę zewnętrznej firmie?
Tak jak już pisałam, firma Google akceptuje fakt, iż przedsiębiorstwa zlecają zarządzanie Wizytówką Google Moja Firma osobom trzecim. Na stronie wsparcia Google, szczegółowo opisano jak powinna wyglądać prawidłowa współpraca z firmami zewnętrznymi.
Google rekomenduje przede wszystkim:
Rozsądny wybór, oparty o szczegółową analizę firmy zewnętrznej.
Współpracę z jedną, doświadczoną w zakresie zarządzania wizytówkami firmą.
Poszerzanie wiedzy i budowanie świadomości na temat działania narzędzia Google Moja Firma.
Ocenianie efektów, na podstawie dostępnych z poziomu narzędzia statystyk.
Miej świadomość tego, że masz pełne prawo dostępu do danych dotyczących aktywności użytkowników, związanych z Twoją wizytówką. Nie ufaj osobom, które gwarantują konkretną pozycję w wyszukiwarce oraz Mapach Google. Wiedz także, że żadna firma zewnętrzna nie ma możliwości usunięcia Twojej Wizytówki Google Moja Firma z wyszukiwarki oraz map.
Cena pozycjonowania wizytówki Google
To, ile trzeba będzie zapłacić za pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma komuś z zewnątrz, np. agencji lub freelancerowi, zależy głównie od oczekiwanego zakresu prac – czy ma to być jednorazowy audyt połączony z wdrożeniem zalecanych rekomendacji, czy stała obsługa. Ta druga opcja może znów obejmować albo tylko aktualizację informacji o firmie, dodawanie nowych postów, albo także moderację opinii – co na pewnym etapie prac nad wizytówką będzie kluczowym elementem działań.
Cena pozycjonowania wizytówki Google w Delante wacha się między 1500 a 2500 zł – zależnie od oczekiwanego zakresu działań. Wychodzimy też z założenia, iż nie zajmujemy się opiniami – szczególnie w przypadku krytycznych opinii warto, aby to właściciel firmy lub zweryfikowany pracownik wszedł w dialog z niezadowolonym klientem i wyjaśnił ewentualne problemy. Będzie miało to wpływ nie tylko na wizerunek firmy w Internecie, ale także na algorytm Google!
Jak reagować na próby oszustwa Google Moja Firma?
Jeśli spotkała Cię sytuacja – podobna do jednego z opisywanych powyżej przypadków – zachowaj ostrożność, nie wdawaj się w dyskusję z naciągaczem i pod żadnym pozorem nie dokonuj płatności. Kiedy firma zewnętrzna, z którą współpracujesz w zakresie zarządzania wizytówką Google, w Twojej opinii działa wbrew zasadom – zgłoś sprawę do weryfikacji, korzystając z formularza: zgłaszanie naruszenia.
Dobrym rozwiązaniem jest zaalarmowanie o nieuczciwie działającej firmie lub osobie na forum Google w specjalnej kategorii – “Spam i naruszenia zasad”. Takie zachowanie zdecydowanie może pomóc innym przedsiębiorcom w uniknięciu przykrych sytuacji związanych z oszustwem.
Czy wizytówka Google jest płatna – Podsumowanie
Wizytówka w Google Moja Firma to darmowe narzędzie, które daje ogromne możliwości, jeśli chodzi o lokalne promowanie swojego biznesu. Warto mieć jednak na jego temat odpowiednią wiedzę, tak by nie dać się naciągnąć oszustom i nieuczciwym firmom. Wiedza ta pozwoli Ci szybko zidentyfikować zagrożenie oraz oszacować koszty związane z usługami polegającymi na zarządzaniu wizytówką Twojego biznesu.
Dołączyła do zespołu Delante w 2021 roku, gdzie specjalizuje się w lokalnym SEO oraz zarządzaniu wizytówkami Google Moja Firma.
Absolwentka zarządzania informacją na Uniwersytecie Jagiellońskim. W codziennej pracy analizuje i optymalizuje strony usługowe oraz e-commerce. Dobrze czuje się w każdej branży, pod warunkiem że komunikacja z klientem opiera się na wzajemnym zrozumieniu i współpracy. Uważa, że dobre relacje i wspólne cele są kluczem do osiągnięcia satysfakcjonujących rezultatów.
Dołączyła do zespołu Delante w 2021 roku, gdzie specjalizuje się w lokalnym SEO oraz zarządzaniu wizytówkami Google Moja Firma.
Absolwentka zarządzania informacją na Uniwersytecie Jagiellońskim. W codziennej pracy analizuje i optymalizuje strony usługowe oraz e-commerce. Dobrze czuje się w każdej branży, pod warunkiem że komunikacja z klientem opiera się na wzajemnym zrozumieniu i współpracy. Uważa, że dobre relacje i wspólne cele są kluczem do osiągnięcia satysfakcjonujących rezultatów.
Prywatnie pasjonuje się musicalami, uczy się języka hiszpańskiego i prowadzi bloga o szczurach.
FAQ
Czy wizytówka Google jest płatna?
Nie! Zarówno utworzenie, jak i późniejsze utrzymanie wizytówki w Google Moja Firma jest całkowicie darmowe.
Czy aktualizacja wizytówki w Google jest płatna?
Nie! Treści w wizytówce Google możesz aktualizować za darmo. Podobnie jak możesz bez opłat dodawać wpisy w wizytówce Google, w których będziesz informować, na przykład o nowych wpisach na Twoim blogu.
Czy potrzebuję pomocy w zarządzaniu wizytówką w Google?