Google Moja Firma w 2021 roku zmieniło nazwę na Google Business Profile, czyli Profil Firmy w Google. Nie wpłynęło to jednak na sam interfejs i funkcjonalność narzędzia. Nadal służy ono firmom i organizacjom do zarządzania swoimi usługami w wyszukiwarce Google, Google Maps i innych usługach Google (np. Zakupach).
Dzięki stworzeniu biznesowego profilu ułatwiasz klientom znalezienie Twojej firmy w Internecie, szczególnie jeśli prowadzisz ją w konkretnej lokalizacji lub w określonym obszarze usług. Jednak to właśnie lokalizacja jest jednym z głównych czynników wpływających na pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania, dlatego posiadanie wizytówki Google staje się niemal obowiązkowe z punktu widzenia SEO i samodzielnego pozycjonowania strony. Poza tym firmy, które mają swój biznesowy profil, są powszechnie postrzegane jako bardziej wiarygodne.
Stworzenie wizytówki w Google Moja Firma skutkuje jednocześnie oznaczeniem lokalizacji Twojego biznesu na mapach Google’a, co w połączeniu daje wiele korzyści. Wymienić należy tu chociażby:
Czym się różni Google Moja Firma od Google Maps? Google Maps to bezpłatna mapa wyszukiwarki dostępna za pośrednictwem przeglądarki internetowej lub aplikacji na urządzenia mobilne. Google Maps udziela szczegółowych wskazówek dotyczących lokalizacji danej firmy oraz przedstawia podstawowe informacje na jej temat, które są pobierane z wizytówki Google.
Mapy Google pozwalają wyznaczyć trasę dojazdu do danego miejsca, zapisać obiekt na swoich listach, znaleźć hotele, restauracje i inne lokale w okolicy czy wysłać mapę na telefon.
Dodawanie firmy do Google Maps wiąże się z pewnymi warunkami. Musisz przede wszystkim posiadać konkretny adres pocztowy. Może nim być siedziba firmy albo miejsce zamieszkania. Adres jest zarazem jedną z możliwych metod późniejszej weryfikacji konta.
Dodatkowo, Google weryfikuje adres poprzez Street View, sprawdzany jest szyld na budynku, co może być wyzwaniem np. dla sklepów internetowych, które zazwyczaj go nie posiadają. W związku z tym platformy e-commerce działające wyłącznie online nie mogą tworzyć wizytówki Google, chyba że dysponują punktem odbioru osobistego.
Dodanie firmy do Google Maps nie jest trudne i zajmie Ci co najwyżej kilka minut. Warto podkreślić, że to w pełni darmowa usługa. Chyba że zdecydujesz się na płatną promocję profilu za pośrednictwem Google Ads. Wówczas musisz ponieść pewne opłaty związane z wizytówką Google. Tymczasem przedstawiamy krótki poradnik, jak dodać firmę do Google Maps zupełnie bezpłatnie.
Aby wyszukać firmę w Google Maps i upewnić się, że nie powstał dla niej już wcześniej profil, wystarczy wpisać jej nazwę w pole wyszukiwarki. Dla sprecyzowania wyników lepiej do nazwy dopisać miejscowość, w której się znajduje. Jeśli powstała dla niej firmowa wizytówka, powinna pojawić się w wynikach wyszukiwania i Mapach Google.
Istniejący już profil wyświetli się również, gdy w prawym górnym rogu aplikacji Mapy Google wybierzesz swój inicjał lub zdjęcie profilowe. Powinna się wówczas pojawić zakładka Profil Twojej Firmy.
Pamiętaj, że wyniki wyszukiwania różnią się w zależności od lokalizacji użytkownika, używanej przeglądarki czy urządzenia.
Dodawanie firmy do Google Maps nie może się odbyć bez konta Google. Pierwszą myślą często jest wykorzystanie prywatnego konta Google, co nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Może ono nieść ze sobą kilka zagrożeń. Pierwsze z nich dotyczy udzielenia dostępu osobom trzecim, na przykład firmie pozycjonującej w celu dokonania stosownych optymalizacji.
Inne niebezpieczeństwo dotyczy kont, do których przypisana jest większa ilość wizytówek Google Moja Firma. W przypadku ewentualnej utraty dostępu lub nawet usunięcia takiego konta, skutkuje to utratą każdego z profili. Z tego powodu sugerujemy raczej, aby w celu oznaczenia swojej firmy na mapach wykorzystać pocztę we własnej domenie lub założyć konto Google tylko dla swojej firmy.
Czasem zdarza się, że profil w Google Maps został wcześniej założony, ale nie wiadomo, z jakiego konta wówczas skorzystano. Jednym ze sposobów, aby to sprawdzić, jest przejrzenie, czy na potencjalne konta Google’a nie przychodziły powiadomienia związane z usługą. Są one wysyłane automatycznie z adresu googlemybusiness-noreply@google.com
W przeciwnym razie ostatnią szansą, by odzyskać dostęp do już istniejącej wizytówki jest zgłoszenie się jako jej właściciel z poziomu wyszukiwarki, do czego służy specjalny komunikat w obrębie profilu – Jesteś właścicielem tej witryny? Wówczas należy przejść procedurę weryfikacyjną opisaną poniżej.
Aby założyć własną wizytówkę Google Moja Firma, należy wejść na stronę https://www.google.pl/business/ i wybrać opcję Zarządzaj.
Następnie podaj nazwę swojej firmy. W trakcie wpisywania wyświetlą Ci się podpowiedzi innych firm o takiej samej nazwie wraz z lokalizacją, co stanowi też okazję do upewnienia się, że w wynikach wyszukiwania nie ma już Twojej wizytówki. Po uzupełnieniu nazwy kliknij Dalej.
W kolejnym kroku wybierz rodzaj działalności.
Następnie zostaniesz poproszony o podanie kategorii działalności, np. cukiernia, warsztat samochodowy, sklep mięsny itp.
Kolejną (opcjonalną) informacją, jaką możesz podać, jest obszar, na którym obsługujesz klientów. Uzupełnij to pole, gdy świadczysz usługi u klienta lub dostarczasz mu produkty osobiście (np. hydraulik lub firma cateringowa), ale nie przyjmujesz klientów pod swoim adresem.
Drugi przypadek – jesteś firmą hybrydową i łączysz obsługę klientów pod swoim adresem z działalnością na miejscu u klienta. Jeśli nie masz siedziby stacjonarnej, musisz oznaczyć swoją firmę jako działającą na określonym obszarze. Maksymalnie możesz dodać 20 obsługiwanych obszarów.
Pamiętaj, że jeśli nie przyjmujesz klientów pod adresem swojej firmy, pozostaw w wizytówce pole Lokalizacja firmy puste i wskaż tylko obsługiwany obszar.
W kolejnym kroku pora na podanie numeru telefonu i opcjonalnie adresu strony internetowej. Jeśli masz swoją witrynę, nie wahaj się jej wpisać, ponieważ taka informacja będzie miała później decydujący wpływ na pozycjonowanie lokalne.
Aby umieścić swoją firmę na mapach Google, na kolejnym ekranie wybierz Dalej. Możesz zaznaczyć opcję o otrzymywaniu powiadomień z nowościami i wskazówkami. Warto to zrobić, aby pozostać na bieżąco.
W kolejnym kroku zostaniesz poproszony o podanie adresu pocztowego w celu weryfikacji profilu. Możesz ten krok wykonać później, ale jest on niezbędny, by wizytówka pojawiła się w Google’u.
Następnie będziesz musiał podać kod weryfikacyjny, który otrzymasz SMS-em lub poprzez automatyczne połączenie telefoniczne. Warto podkreślić, że metoda weryfikacji może się różnić w zależności od typu działalności.
Jeśli weryfikacja przebiegnie pomyślnie, możesz cieszyć się z założonego profilu Google Moja Firma i przystąpić do edycji wizytówki. Informacje można również edytować przed oficjalnym zatwierdzeniem, ale ta funkcja nie jest dostępna dla wszystkich. Niektórzy właściciele firm muszą mimo wszystko przed edytowaniem danych przeprowadzić weryfikację firmy.
Gdy założysz profil Google Moja Firma lub zgłosisz do niego prawo własności, możesz go zweryfikować za pomocą:
Kod weryfikacyjny jest aktywny przez 30 dni. Warto podkreślić, że czasem do weryfikacji potrzebna jest więcej niż jedna metoda, a jej dobór zależy od rodzaju działalności, informacji publicznych, godzin pracy czy regionu. Nie ma tu reguły. Samo sprawdzanie i zatwierdzenie wizytówki może trwać do 7 dni roboczych.
Po zakończeniu weryfikacji otrzymasz powiadomienie. Gdy proces zakończy się pomyślnie, zaktualizowane informacje powinny pojawić się w Google Moja Firma w ciągu kilku tygodni, a Ty w każdej chwili będziesz mógł je edytować.
Jeśli weryfikacja się nie powiedzie za pomocą pierwszej metody, wyświetli Ci się ponownie przycisk Weryfikacja i będziesz mógł wybrać inny sposób weryfikacji.
Warto dodać, że w wyjątkowych przypadkach Google może przeprowadzić natychmiastową weryfikację profilu firmy. Stanie się tak na przykład, gdy Twoja strona internetowa zostanie zweryfikowana w Google Search Console.
Jeśli chcesz zaktualizować swoją wizytówkę w Google Maps, przejdź do Menadżera Profilu Firmy lub wpisz nazwę swojej firmy do wyszukiwarki (musisz być jednak zalogowany na swoje konto Google), po czym wyświetli Ci się panel z różnymi opcjami edycji.
Z poziomu tego panelu możliwe jest dokonanie pełnej personalizacji wizytówki Google Moja Firma. Elementy, do których należy przywiązać szczególną uwagę, są opis i zdjęcia. To właśnie dzięki nim zdobywasz zainteresowanie potencjalnych klientów i zachęcasz ich do skorzystania z dostępnej oferty. Dodatkowymi funkcjami, które dodatkowo zwiększą atrakcyjność wizytówki w oczach klientów, są Produkty, Usługi czy Pytania i odpowiedzi.
Aby edytować informacje w wizytówce, wybierz z panelu opcję Edytuj profil. Możesz zmienić tam m.in. takie dane jak:
Aby dodać zdjęcie do wizytówki, wystarczy, że wybierzesz z panelu opcję Dodaj zdjęcie.
Możesz załączyć zdjęcia firmowe przedstawiające wnętrze siedziby firmy, witrynę sklepową, produkty. Ponadto nie zapomnij o logotypie i wykorzystaj funkcję ustawienia zdjęcia głównego.
Dopuszczalny format zdjęcia do Google Moja Firma to JPG lub PNG z rozmiarem maks. do 5 MB i zalecanej rozdzielczości 720×720 pikseli. Zdjęcia powinny być ostre i bez nadmiernych filtrów. Muszą również odpowiadać stanowi faktycznemu, więc publikacja jakichkolwiek zdjęć ze stocka w Google Maps nie jest dobrym pomysłem.
Co więcej, do profilu możesz dołączyć nie tylko zdjęcia, ale i film. Zaleca się, aby trwał maks. 30 sekund, ważył nie więcej niż 75 MB, a jego rozdzielczość wynosiła co najmniej 720 px.
Aktualizowanie profilu Google Moja Firma pozwala użytkownikom mieć dostęp do zawsze rzetelnych i sprawdzonych informacji, co ułatwia znalezienie firmy i nawiązanie z nią kontaktu. Aktualizacja ma również wpływ na pozycjonowanie wizytówki Google. Potentat z Doliny Krzemowej docenia świeże i aktualne treści.
Co więcej, o ile profil może wyświetlać się w Mapach Google, to wcale nie musi pojawiać się w wynikach wyszukiwania. W praktyce oznacza to, że po wpisaniu określonego rodzaju działalności (np. “stomatolog Kraków”) wśród różnych propozycji Firm w SERP-ach, Twoja może się nie pojawić.
Sama pozycja wizytówki w wynikach wyszukiwania jest zmienna. Aby była jak najwyższa, należy zadbać o prawidłowe i wyczerpujące dane. Jeżeli w profilu podałeś chociażby inny kod pocztowy niż na stronie internetowej, Google zinterpretuje to jako nieścisłość i może obniżyć widoczność wizytówki w rankingu.
Na kolejność lokalnych wyników wyszukiwania ma wpływ: trafność, odległość i rozpoznawalność. Pozwala to zapewnić użytkownikom najlepiej dopasowane wyniki. Firma znajdująca się na obrzeżach miasta, a nie w jego centrum, może mieć problem, by przebić się na początek rankingu, ale jeśli świadczy usługi odpowiadające oczekiwaniom danego użytkownika, to ma szansę pojawić się wyżej niż firma w bezpośredniej okolicy użytkownika.
Samo założenie wizytówki Google Moja Firma to nie wszystko. Warto ją aktywnie prowadzić i optymalizować. W tym celu dodawaj regularnie nowe zdjęcia czy aktualności – wpisy w Google Moja Firma to sposób komunikacji z klientami, a także źródło ruchu na stronie.
Zachęcaj również klientów do wystawiania opinii, a gdy się pojawią, nie pozostawiaj ich bez odpowiedzi. Opinie w Google to dzisiaj prawdziwy oręż w marketingu. Prawdopodobnie istnieje zależność między ich liczbą i uzyskanymi ocenami a pozycją w lokalnych wynikach wyszukiwania danej firmy. Im jest ich więcej i są bardziej pozytywne, tym pozycja wizytówki rośnie.
Ruch i zachowania użytkowników w obrębie profilu Google Moja Firma możesz samodzielnie śledzić i analizować. W tym celu zaloguj się na konto Google, które wykorzystujesz do zarządzania profilem firmy. Następnie wybierz opcję Skuteczność.
Z przedstawionych statystyk dowiesz się, ile w danym przedziale czasowym (możesz go zmienić według własnych preferencji) było ogółem interakcji z Twoim firmowym profilem.
Poza tym dzięki raportom w zakładce Skuteczność poznasz sposoby dotarcia użytkowników do Twojego profilu – czy była to wyszukiwarka Google na desktopie, czy Mapy Google na mobilu. Oprócz tego dowiesz się, jakie frazy wpisywali klienci, że Twoja wizytówka pojawiła im się w wynikach wyszukiwania.
Wśród innych ciekawych statystyk znajduje się informacja o Połączeniach, Wiadomościach czy Rezerwacjach wykonanych z poziomu profilu. Opcja Trasa zdradza, ile pojawiło się próśb o wskazówki dojazdu, a Kliknięcia w w witrynie, ile osób weszło na Twoją stronę internetową z poziomu profilu firmy.
Wgląd w statystyki pozwala Ci monitorować popularność swojej firmy wśród klientów.
Powyższy instruktaż o tym, jak dodać miejsce na Google Maps, pomoże Ci nie tylko w dotrzeć online do klientów, ale również wzmocni pozycjonowanie lokalne w Google. Nie musisz wcale mieć strony internetowej czy sprzedawać swoich produktów przez Internet, by założyć taki profil. Potraktuj to jako darmową wizytówkę, która jest skutecznym narzędziem do utrzymywania kontaktu z klientami, przekazywania informacji i nowości. Mamy nadzieję, że już wiesz, jak dodać firmę do Mapy Google!
Aby założyć konto na Google Moja Firma, wystarczy kilka prostych kroków. Przede wszystkim, zanim jeszcze rozpoczniesz rejestrację, musisz mieć na uwadze to, że wymagane będzie od Ciebie podanie fizycznego adresu firmy – bez tego nie będziesz w stanie przejść procesu weryfikacji.
Samą rejestrację zacznij od wejścia na stronę https://www.google.pl/business/. Następnie, przy poczty użyciu poczty, przejdź do założenia konta (postępuj zgodnie ze wskazówkami, które intuicyjnie przeprowadzą Cię przez cały proces). Po tym, jak wprowadzisz niezbędne dane, zapoznasz się i zaakceptujesz regulamin, nastąpi weryfikacja, czyli element niezbędny do założenia Wizytówki w GMF. Najlepiej, jeśli dokonasz weryfikacji od razu.
Więcej na temat tego, jak dodać firmę do Google przeczytasz w treści artykułu.
Zadbaj o to, by w wizytówce w GMF znalazły się m.in. takie informacje jak:
Chcesz usunąć wizytówkę Google? Z panelu ustawień (znajdującego się po lewej stronie ekranu) wybierz opcję „zarządzaj lokalizacjami”. Następnie wskaż daną wizytówkę i, z możliwych do wykonania czynności, wybierz opcję „usuń lokalizację”.
Pamiętaj, że usunięcie wizytówki nie oznacza, że zniknie ona od razu z wyników wyszukiwania – przez pewien czas będzie w nich jeszcze widoczna.