Budżet to kwota, jaką jesteśmy skłonni wydać na kampanię, by wyświetlić swoje reklamy odbiorcom. Minimalny budżet na kampanię reklamową na Facebooku jest uzależniony od celu kampanii. Ile zatem kosztuje reklama na FB? Rekomendowane przez Facebooka minimalne budżety emisyjne dzienne (stan na lipiec 2023 rok):
Pamiętaj jednak, że na zagranicę warto zwiększyć te budżety o 20/30 %, szczególnie na kraje takie jak UK, Niemcy, USA.
Nie zapomnij również, że im mniejszy budżet wybierzesz, tym mniejszych wyników możesz się spodziewać!
Koszt reklamy na Facebooku jest uzależniony od aukcji reklamowej, na którą wpływa wiele czynników takich jak.:
Budżety reklamowe można ustalić na daną kampanię lub rozdzielić na dany zestaw reklam. W pierwszym przypadku grupa reklam, która ma największą szansę na uzyskanie lepszych wyników, będzie miała przeznaczoną wyższą kwotę niż pozostałe grupy.
Drugi przypadek zapewnia nam większą kontrolę nad wyświetlaniem zestawu reklam. Jeśli prowadzimy działania reklamowe zorientowane na różnego typu cele bądź adresujemy różne reklamy do różnorodnych grup odbiorców – wybierając tę opcję możemy je rozplanować w dokładniejszy sposób.
Istnieje również możliwość ustalenia budżetu dziennego oraz całkowitego – należy rozróżnić te dwa pojęcia.
Budżet dzienny może być skuteczny, jeśli zależy nam na wydawaniu podobnej kwoty każdego dnia. Finalne wydatki dzienne mogą się wahać w zależności od predykcji algorytmu na dany dzień.
Budżet całkowity nie jest kwotą średnią ale ostateczną, wykorzystywaną w sytuacji, gdy mamy zdefiniowany konkretny moment zakończenia kampanii i określony na ten cel budżet.
Niektóre zdarzenia optymalizacji, potrzebują większego budżetu niż pozostałe, co zależy od trudności ich osiągnięcia. Cel reklamowy pozwala nakierować algorytm Facebooka, do jakich odbiorców powinien docierać.
Do najtańszych celów kampanii należy rozpoznawalność marki (Facebook dąży do tego, aby wygenerować jak najwięcej wyświetleń odbiorcom bardziej skłonnym do ich zapamiętania) oraz zasięg (kieruje reklamy do możliwie jak największego grona odbiorców przy zachowaniu jak najniższego kosztu za tysiąc wyświetleń).
Szacuje się, że cena reklamy na Facebooku i dotarcia do odbiorców po wybraniu tych celów kampanii kształtuje się na poziomie około 300 zł miesięcznie.
Kampanie nastawione na konkretny cel tj. konwersję (np. sprzedaż, dodanie produktu do koszyka) lub generowanie leadów (np. wypełnienie formularza kontaktowego) z reguły potrzebują większego budżetu na Facebooku niż kampanie wizerunkowe. Konsultanci Facebooka podają tu około 1500-2000 zł miesięcznie na rynku polskim, choć dane te co miesiąc są aktualizowane względem zachowań konsumentów.
Warto wiedzieć, że w razie potrzeby budżet kampanii bądź zestawu reklam bez trudu można zmienić w menedżerze reklam. Po kilkunastu minutach powinien on zostać zaktualizowany przez system reklamowy Facebooka.
Jak widzisz to, ile kosztuje reklama na FB zależy od kilku czynników. Oszacowując minimalny budżet kampanii należy wziąć pod uwagę m.in.:
Cel kampanii Facebook Ads służy do wskazania algorytmowi Facebooka, na czym nam zależy prowadząc daną kampanię reklamową. Ułatwia nam też śledzenie postępów oraz ocenianie przebiegu kampanii reklamowej.
Jest on jednym z głównych atrybutów, wpływających na koszt kampanii. Jak wspomnieliśmy przy okazji rekomendowanych budżetów dziennych, koszty poszczególnych celów mogą różnić się między sobą. Znaczy to, że cel “Sprzedaż” może mieć inne koszty niż cel “Ruch”.
Dobór celu będzie oczywiście różny w zależności od tego, co chcemy wypromować. Dla przykładu – „Sprzedaż” to cel jak najbardziej adekwatny dla e-commerce’ów prowadzących kampanie nastawione na konwersję; analogiczną funkcję dla promocji usług i zdobywania leadów będzie pełnić cel „Kontakty”.
Jeśli zależy nam na większym zaangażowaniu użytkowników, możemy zaś wybrać „Aktywność”. „Rozpoznawalność” będzie adekwatna w przypadku działań mających na celu wypromować markę.
Ostatnie cele – „Ruch” i „Promocja aplikacji” – to oczywiście opcje rekomendowane w przypadku, gdy chcemy zachęcić użytkowników do odwiedzenia naszej strony bądź pobrania aplikacji.
Zbyt szerokie targetowanie może prowadzić do niepotrzebnego oraz nieskutecznego wydawania budżetu. Personalizacja grupy odbiorców daje większą szansę, że dany użytkownik nie znajduje się w niej przypadkowo, przez co zwiększa się trafność reklamy, a koszty ulegają obniżeniu i są efektywniej wydawane.
Branża jest również istotnym czynnikiem, mającym wpływ na koszty reklamy na Facebooku. Zazwyczaj droższe produkty mają dłuższą ścieżkę zakupową, wymagają też większych nakładów na poszczególne jej etapy – od rozpoznawalności, po zakup i przypomnienie. Również produkty wysoko konkurencyjne potrzebują większego budżetu reklamowego, aby wygrać aukcję i przebić konkurencję.
Koszty reklam skierowanych na daną lokalizację mogą różnić się między sobą. Emisja reklamy za granicę będzie potrzebowała zdecydowanie większego budżetu niż reklamy prowadzonej na Polskę. Należy pamiętać, że różnica ceny reklamy będzie się również różniła na terenie Polski, co może wynikać np. ze zwiększonej konkurencji danego terenu.
Koszt reklamy na Facebooku może być uzależniony od pory roku. W popularnych sezonach zakupowych np. okres zimowy wzrasta liczba reklamodawców oferujących usługi czy produkty związane ze snowboardem. W związku z tym, konkurencja i popyt rośnie, a za tym idzie wzrost cen reklam.
Umiejscowienie także kształtuje koszt reklam na Facebooku. Reklamy mogą pojawić się w takich miejscach jak Instagram, Facebook, Messenger oraz Audience Network.
Cena reklamy na FB również zależy od tego, czy strona internetowa jest nowa, czy działa na rynku już jakiś czas. Gdy strona jest nowa, należy zająć się przede wszystkim jej optymalizacją, budową świadomości jej istnienia oraz finalnie zwiększeniem ruchu na stronie – odpowiednim celem na początek byłby zasięg lub rozpoznawalność marki, a następnie ruch i po jakimś czasie uruchomienie celu na konwersję.
Należy pamiętać, że jeśli kampania ma dużo reklam i zestawów reklamowych, to czas potrzebny na zdobycie wiedzy przez system reklamowy (learning time) wydłuża się lub prowadzić do nieoptymalnych rezultatów.
O czym musisz pamiętać?
Prowadząc kampanie Facebook Ads, możemy podczas konfiguracji kampanii zdecydować się na określone strategie ustalania stawek. Zależnie od tego, jaką wybierzemy, wskażemy systemowi inne cele, jakie ma uzyskać.
Dla przykładu strategia „najwyższa ilość” domyślnie ustawiana w kampaniach, ma na celu uzyskanie jak największej liczby wyników (celu kampanii) przy budżecie na nią przeznaczonym. Możemy też wybrać inną strategię, jak np. strategia „cel kosztu wyniku”, która dąży do uzyskania określonego kosztu za pozyskanie wyniku (celu), z kolei „limit oferty” pozwala ustawić najwyższą stawkę na aukcję.
Chcesz wyciągnąć maksymalne zyski z reklam? Pomożemy Ci poprowadzić kampanię Facebook Ads!
Reklama na Facebooku nie ma ustalonej jednej, konkretnej ceny. Wszystko uzależnione jest od aukcji, na którą wpływa wiele czynników.
Koszt postów sponsorowanych na Facebooku może się różnić w zależności od różnych czynników, takich jak grupa docelowa, lokalizacja czy czas trwania kampanii reklamowej. Warto zwrócić uwagę, że płacenie za reklamę na Facebooku odbywa się w systemie aukcyjnym, co oznacza, że ceny mogą się zmieniać dynamicznie w zależności od konkurencji i popytu. Średni koszt CPM (koszt za tysiąc wyświetleń) może wynosić od kilku do kilkunastu dolarów, jednakże, w przypadku bardzo niszy targetowania, może być znacznie wyższy. Dodatkowo, Facebook oferuje różne formaty reklam, takie jak video, obrazy czy carousels, co również może wpływać na ostateczne koszty. Ostateczna inwestycja będzie zależeć także od celów kampanii, czyli czy chcemy zwiększyć świadomość marki, zdobyć więcej like’ów czy zwiększyć konwersję na naszej stronie.
Jeżeli dana reklama jest chętnie klikana, to koszt konwersji może być niższy, o ile strona docelowa zachęci użytkownika do jej wykonania. Należy wziąć pod uwagę, że im mniej pieniędzy przeznaczymy na daną kampanię reklamową, tym niższych wyników można się spodziewać.
Przeczytaj więcej o budżetach reklam na Facebooku na oficjalnej stronie: https://www.facebook.com/business/help/214319341922580?id=629338044106215
Chcesz zacząć reklamować się na Facebooku? Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci stworzyć kampanie i ustawić odpowiednie budżety!
Oczywiście Facebook nie ma określonego budżetu, jednak naturalnym zjawiskiem jest to, że jeśli wybierzemy mniejszy budżet to możemy spodziewać się niższych wyników.
Koszt reklamy na Facebooku jest zależny od wielu czynników m.in od celu reklamowego, grupy docelowej, lokalizacji, waluty, konkurencji itp, które są brane pod uwagę podczas aukcji reklamowej.
Jeżeli konkurencja jest silna a jej pozycja jest ugruntowana to koszty promocji mogą być wyższe.
Odpowiedź brzmi “to zależy”. Oznacza to, że nie każda branża odnajdzie swoją grupę odbiorców na tej platformie reklamowej. Przykładowo branża beauty czy odzieżowa ma większą szansę na sukces niż branża ślusarska.
Nie, ponieważ potrzeba na to czasu, nawet kilku miesięcy. Początkowo należy skupić się na dotarciu do szerokiego grona odbiorców oraz zwiększeniu rozpoznawalności Twojej marki. W przypadku nowych firm jest to istotne działanie, ponieważ wchodzą na nowy rynek – a bez rozpoznawalności brandu potencjalni klienci nie przejdą na stronę i nie dokonują zakupu.
Dopiero później istnieje szansa na osiągnięcie makro celów takich jak wypełnienie formularza czy zakup produktów.
Budżet reklamowy można zmienić w dowolnym momencie. Platforma potrzebuje około 15 minut na przekształcenie i wczytanie nowego budżetu grupy reklam lub kampanii.
Warto tu jednak zaznaczyć, że budżet warto zmieniać maksymalnie o 10-15%, a większe zmiany budżetowe mogą wprowadzić kampanię w ponowną fazę uczenia się.