Pozycjonowanie w Irlandii. SEO na Zielonej Wyspie

Pozycjonowanie w Irlandii. SEO na Zielonej Wyspie

Mówi się, że Irlandia to mały kraj o wielu możliwościach. Jak jest w rzeczywistości? Zastanawiasz się, jak wygląda proces wchodzenia na rynek irlandzki z własnym biznesem? A wreszcie – jak skutecznie pozycjonować stronę internetową w tamtejszej domenie? Zobacz, co dla Ciebie przygotowaliśmy!

Ostatnio na naszym blogu: O czym musisz pamiętać, przenosząc swoją firmę do Internetu?

Irlandia to kraj, który kojarzony jest z zielonym kolorem, będącym oficjalnym symbolem państwa, obchodami na dzień św. Patryka i tradycyjnymi pieśniami, w rytm których tańczy się narodowe tańce. Obecnie coraz częściej mówi się o Irlandii również w kontekście wystąpienia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Czy gospodarka Irlandii odczuje skutki Brexitu? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule!

Najważniejsze informacje o Irlandii

Zamieszkiwana przez niemal 5 milionów mieszkańców Irlandia jest drugą co do wielkości wyspą archipelagu Wysp Brytyjskich. Państwo jest członkiem ONZ i Unii Europejskiej, a także uplasowało się w czołówce państw z wysokim wskaźnikiem rozwoju społecznego. Językiem urzędowym jest język angielski i irlandzki, który przez wiele lat był zaniedbywany i dopiero od niedawna władze zaczęły wdrażać specjalne programy na rzecz rozwoju dziedzictwa i zachowania języka. Jak to wygląda w praktyce? Znajomość irlandzkiego wymagana jest chociażby przy ubieganiu się o pracę w szkole, policji czy aplikowaniu na niektóre uniwersytety. Obowiązującą walutą w Irlandii jest euro, które w 2002 roku zastąpiło funta irlandzkiego.

Wpływ Brexitu na irlandzką gospodarkę

Gospodarka Irlandii może pochwalić się wysokim współczynnikiem Wskaźnika Wolności, a także plasuje się w czołówce najbardziej liberalnych i innowacyjnych gospodarek w Europie, która przekazuje na rozwój i badania około 1,2% PKB. Warto zaznaczyć, że najważniejszymi gałęziami gospodarki Irlandii jest przemysł: włókienniczy, poligraficzny, chemiczny i farmaceutyczny, elektroniczny, informatyczny i metalurgiczny. Rozwój gospodarki w kraju przebiega dwutorowo – zarówno w formie promocji prywatnych inicjatyw, jak i pozostawieniu kluczowych dla kraju sektorów w rękach organów państwowych.

Obecnie dużo mówi się o zmienności irlandzkiej gospodarki. Od 2014 roku wzrost gospodarczy Irlandii plasuje się na wysokim poziomie. Co jest tego przyczyną? Po pierwsze, atrakcyjność podatkowa dla firm międzynarodowych, a także napływ kapitału niematerialnego spoza granic kraju. Ze względu na to, że rachunek państwa został zmieniony przez działalność międzynarodowych korporacji, to władze Irlandii zdecydowały się na zmodyfikowanie pewnych wskaźników – np. PNB. Jak się okazało, nagły wzrost PKB jest wynikiem inwersji podatkowej, a nie wzrostu gospodarczego uzasadnionego określoną przez państwo działalnością.

Brexit - irlandzka gospodarka
Źródło: https://ec.europa.eu/ireland/news/key-eu-policy-areas/economy_en

Zielona Wyspa, ze względu na aspekty polityczne, jest podzielona na dwie części – Republikę Irlandii, wchodzącą w skład Unii Europejskiej i Północną Irlandię, należącą do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Podział administracyjny przełożył się na wyodrębnienie się dwóch oddzielnych gospodarek, a także organów państwowych. W 2020 roku Wielka Brytania zdecydowała się na wyjście z Unii Europejskiej, co w znacznym stopniu może odbić się również na gospodarce Irlandii, która sporą część towarów importowała właśnie z Wielkiej Brytanii.

Dzięki przynależności do Unii Europejskiej wymiana handlowa odbywała się dużo sprawniej, bez konieczności przeprowadzania kontroli. W ramach zapewnienia pokoju zarówno w południowej, jak i północnej części kraju kluczowe okazało się stworzenie programów pokojowych, a także zgromadzenie środków UE, mających na celu złagodzenie skutków niejasnych dla Irlandii rozporządzeń Brexitu.

Rynek e-commerce w Irlandii

Wartość rynku e-commerce w Irlandii, pod koniec 2019 roku, przekroczyła ponad 2 miliardy euro. Niewątpliwie, duży wpływ miała na to większa różnorodność produktów i usług, dedykowane aplikacje na smartfony, bezpieczne płatności i intuicyjne i proste w obsłudze strony internetowe. Szacuje się, że irlandzki przemysł e-commerce, w przeciągu następnych pięciu lat, będzie wzrastać o 11,2%. Co Irlandczycy najchętniej kupują online? Największą popularnością cieszy się zakup odzieży i butów. Na drugim miejscu plasuje się elektronika, a zaraz po niej artykuły umożliwiające rozwijanie własnych zainteresowań, zabawki, meble, czy żywność.

Pozycjonowanie Irlandia
Źródło: https://www.statista.com/outlook/243/140/ecommerce/ireland

Niekwestionowanym liderem w sprzedaży w Irlandii są dwaj gracze – Amazon i E-bay. Oba serwisy przekroczyły wspólnie ponad 8% udziałów na rynku. Zainteresowanie można zauważyć również sklepami internetowymi takimi jak ASOS, M&S, Dunnes Store – oferującymi klientom odzież i buty, a także stronami z artykułami do domu – Argos, czy elektroniką – Price Spy.

E-commerce Irlandia

Platformy e-commerce w Irlandii
Źródło: https://www.webinterpret.com/uk/sell-online/ireland/

Analizując urządzenia, z których korzystający irlandzcy konsumenci, można dojść do wniosku, że coraz większą popularnością cieszy się korzystanie z urządzeń mobilnych. Wpływ na to ma powstawanie aplikacji mobilnych, które mogą okazać się pomocne podczas dokonywania zakupów w drodze do pracy czy w poczekalni. Jaki z tego wniosek? Należy pamiętać o tym, aby strona internetowa firmy była responsywna, czyli dopasowująca się wielkością do rodzaju urządzenia, co znacznie wpływa na podniesienie komfortu zakupów.

Pozycjonowanie stron Irlandia - urządzenia
Źródło: https://gs.statcounter.com/platform-market-share/desktop-mobile-tablet/ireland

Do grona preferowanych sposobów płatności online wśród Irlandczyków można zaliczyć płatność kartą i e-wallet. Wynika to z coraz większego zaufania do transakcji online, które są upatrywane jako szybkie i bezpieczne. Jedynie 5-6% społeczeństwa Irlandii decyduje się na płatność gotówką przy odbiorze. Można dojść do wniosku, że Irlandczycy wolą trzymać pieniądze na koncie niż w portfelu.

Płatności online w Irlandii
Źródło: https://www.statista.com/outlook/243/140/ecommerce/ireland#market-paymentTypes

Pozycjonowanie w Irlandii – o czym należy pamiętać?

Wejście na rynek irlandzki wymaga dopasowania się do specyfiki tego rynku i znalezienia własnej grupy odbiorców. Aby zapoznać konsumentów z oferowanymi usługami i produktami, warto zadbać również o działania SEO, których zadaniem jest zwiększenie widoczności witryny internetowej, a w rezultacie przyciągnięcie szerszego grona odbiorców. Sprawdź krok po kroku, na co warto zwrócić uwagę!

Google liderem na rynku

Jedno jest pewne, niekwestionowanym liderem na rynku irlandzkim jest wyszukiwarka Google, która zyskuje ponad 95% udziału. Pozycjonowanie stron internetowych w Irlandii warto więc oprzeć na algorytmach Google. Co więcej, zaleca się śledzenie najnowszych aktualizacji i zmian algorytmicznych, które mają duży wpływ na pozycjonowanie i wyniki wyszukiwania.

Wyszukiwarki w Irlandii
Źródło: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/ireland

Języki urzędowe w Irlandii

W Irlandii obowiązują dwa języki urzędowe: irlandzki – wpisany w statusie jako pierwszy i angielski – zajmujący drugą pozycję. Jak to wygląda w praktyce? Podczas załatwiania formalności w urzędzie można korzystać dowolnie z jednego bądź drugiego. I choć w Irlandii panuje obecnie polityka mająca na celu propagowanie języka irlandzkiego, to jedynie 4% społeczeństwa deklaruje, że się nim posługuje.

Warto mieć na uwadze, że znajomość irlandzkiego wymagana jest podczas rekrutacji do urzędów państwowych, służb cywilnych, do niektórych uniwersytetów, a także jest on obowiązkowo nauczany w szkołach powszechnych. W mniej formalnych sytuacjach i kontaktach prywatnych Irlandczycy posługują się językiem angielskim i to właśnie on dominuje w codziennej komunikacji. Podczas tworzenia i pozycjonowania stron internetowych warto skupić się więc na języku angielskim, którego znajomość deklaruje przeważająca część społeczeństwa.

Jak wygląda pozycjonowanie domeny w Irlandii?

Co.uk to domena krajowa Wielkiej Brytanii, w której w skład wchodzi: Anglia, Szkocja, Walia i Irlandia Północna. Obecnie jest to jedna z sześciu bardziej popularnych domen na świecie. Ze względu na podział administracyjny i przynależność Irlandii Północnej do Wielkiej Brytanii, na terenie Republiki Irlandii obowiązującą domeną jest .ie. Podczas rejestracji domeny wymagane jest, aby rejestrator był rezydentem Irlandii lub udowodnił swój związek z Irlandią. Jeśli interesuje Cię wejście na rynek zagraniczny, zobacz, o czym należy pamiętać i na co warto zwrócić uwagę.

Domena w Irlandii
Źródło: https://domeny.pl/domeny-zagraniczne/ie.html

Aktywność w Social Media

Social Media umożliwiają kontakt z klientem, a także budowanie z nim relacji. To także rzetelne źródło informacji dla wielu grup docelowych na temat aktualnych promocji czy konkursów. Regularny kontakt z odbiorcą pozwala na dostosowanie oferty do preferencji klienta, a także reagowanie na bieżące sprawy. Z punktu widzenia SEO jest to sposób na pozyskiwanie linków zewnętrznych prowadzących do strony lub podstrony, które chcemy umieścić wysoko na liście wyników wyszukiwania.

Social media w Irlandii
Źródło: https://gs.statcounter.com/social-media-stats/all/ireland

W Irlandii do czołówki najpopularniejszych serwisów społecznościowych można zaliczyć: Facebook, Pinterest i Twitter.

SEO w Irlandii - Social Media
Źródło: https://twitter.com/guinnessireland

Pozycjonowanie stron internetowych Irlandia: podsumowanie

Irlandzki rynek dąży do ciągłego rozwoju sektora e-commerce. Społeczeństwo stawia na gotowe rozwiązania, a płatności online wyparły już transakcje gotówkowe. Irlandczycy dużą wagę przykładają do użyteczności stron internetowych, zapewniających bezpieczne i komfortowe zakupy. Prowadzenie własnej działalności na Zielonej Wyspie powinno być wsparte dodatkowymi działaniami. Wybór odpowiedniej domeny, optymalizacja strony, a także prowadzenie profili w mediach społecznościowych – każde tego typu działanie może wyróżnić Cię na tle konkurencji i pozwolić dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.

Przeczytaj więcej na temat pozycjonowania zagranicznego: Pozycjonowanie zagraniczne

(3)
Autor
Junior SEO Specialist - Ania

Junior SEO Specialist

Absolwentka edytorstwa, a obecnie studentka zarządzenia mediami. Do zespołu Delante dołączyła w lipcu 2019 roku. Interesują ją zagadnienia związane z social media i content marketingiem. Swoje pierwsze kroki stawiała jako copywriter w branży kulinarnej, stąd wzięła się jej miłość do dobrej kuchni. Uwielbia tańczyć, a w wolnej chwili przegląda blogi podróżnicze i zdjęcia ze słodkimi mopsami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

O czym musisz pamiętać, przenosząc swoją firmę do Internetu?

O czym musisz pamiętać, przenosząc swoją firmę do Internetu?

Prowadzisz biznes stacjonarnie? Weź pod uwagę rozpoczęcie działalności online. Coraz więcej Polaków korzysta z internetu, jednocześnie z roku na rok rośnie odsetek kupujących w sieci. Temu wszystkiemu towarzyszy intensywny rozwój e-commerce. 2020 rok był wyjątkowy dla firm prowadzących działalność online - do wzrostu zainteresowania ich ofertą dodatkowo przyczyniła się pandemia. Dlatego nie powinieneś zwlekać z przeniesieniem firmy do internetu. O czym musisz pamiętać?

Czytaj więcej
Wyszukiwarka w sklepie internetowym – jak usprawnić wyszukiwanie produktów w ecommerce?

Wyszukiwarka w sklepie internetowym – jak usprawnić wyszukiwanie produktów w ecommerce?

W sklepach internetowych możesz często wybierać z setek, a nawet tysięcy produktów. Nawet, jeśli menu zostało wręcz idealnie zaplanowane i możesz łatwo dotrzeć do każdej kategorii i podkategorii, to i tak odnalezienie konkretnej rzeczy może być czasochłonne. Dlatego niezbędnym elementem jest wyszukiwarka wewnętrzna w sklepie. Dlaczego jest ona tak ważna? Jak działa i jakie są cechy dobrej wyszukiwarki?

Czytaj więcej
O co pytać agencję SEO na etapie wyboru? 13 pytań do firmy SEO

O co pytać agencję SEO na etapie wyboru? 13 pytań do firmy SEO

Powierzono Ci trudne zadanie znalezienia agencji SEO, a nie masz żadnego doświadczenia z tą branżą i tak naprawdę nie wiesz, od czego zacząć? Żeby ułatwić Ci to zadanie, przygotowaliśmy listę pytań, które możesz wykorzystać, wybierając firmę do współpracy w zakresie pozycjonowania. Być może dzięki naszym sugestiom zabłyśniesz przed szefem, a Twój wybór przełoży się na pozyskanie klientów z wyszukiwarki Google. A więc, o co pytać agencję SEO?

Czytaj więcej