Pozycjonowanie w Irlandii. SEO na Zielonej Wyspie

Pozycjonowanie w Irlandii. SEO na Zielonej Wyspie

Mówi się, że Irlandia to mały kraj o wielu możliwościach. Jak jest w rzeczywistości? Zastanawiasz się, jak wygląda proces wchodzenia na rynek irlandzki z własnym biznesem? A wreszcie – jak skutecznie pozycjonować stronę internetową w tamtejszej domenie? Zobacz, co dla Ciebie przygotowaliśmy!

Ostatnio na naszym blogu: Heatmapy w strategii SEO

Irlandia to kraj, który kojarzony jest z zielonym kolorem, będącym oficjalnym symbolem państwa, obchodami na dzień św. Patryka i tradycyjnymi pieśniami, w rytm których tańczy się narodowe tańce. Obecnie coraz częściej mówi się o Irlandii również w kontekście wystąpienie Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Czy gospodarka Irlandii odczuje skutki Brexitu? Odpowiedź znajdziesz w poniższym artykule!

Najważniejsze informacje o Irlandii

Zamieszkiwana przez niemal 5 milionów mieszkańców Irlandia jest drugą co do wielkości wyspą archipelagu Wysp Brytyjskich. Państwo jest członkiem ONZ i Unii Europejskiej, a także uplasowało się w czołówce państw z wysokim wskaźnikiem rozwoju społecznego. Językiem urzędowym jest język angielski i irlandzki, który przez wiele lat był zaniedbywany i dopiero od niedawna władze zaczęły wdrażać specjalne programy na rzecz rozwoju dziedzictwa i zachowania języka. Jak to wygląda w praktyce? Znajomość irlandzkiego wymagana jest chociażby przy ubieganiu się o pracę w szkole, policji czy aplikowaniu na niektóre uniwersytety. Obowiązującą walutą w Irlandii jest euro, które w 2002 roku zastąpiło funta irlandzkiego.

Wpływ Brexitu na irlandzką gospodarkę

Gospodarka Irlandii może pochwalić się wysokim współczynnikiem Wskaźnika Wolności, a także plasuje się w czołówce najbardziej liberalnych i innowacyjnych gospodarek w Europie, która przekazuje na rozwój i badania około 1,2% PKB. Warto zaznaczyć, że najważniejszymi gałęziami gospodarki Irlandii jest przemysł: włókienniczy, poligraficzny, chemiczny i farmaceutyczny, elektroniczny, informatyczny i metalurgiczny. Rozwój gospodarki w kraju przebiega dwutorowo – zarówno w formie promocji prywatnych inicjatyw, jak i pozostawieniu kluczowych dla kraju sektorów w rękach organów państwowych.

Obecnie dużo mówi się o zmienności irlandzkiej gospodarki. Od 2014 roku wzrost gospodarczy Irlandii plasuje się na wysokim poziomie. Co jest tego przyczyną? Po pierwsze, atrakcyjność podatkowa dla firm międzynarodowych, a także napływ kapitału niematerialnego spoza granic kraju. Ze względu na to, że rachunek państwa został zmieniony przez działalność międzynarodowych korporacji, to władze Irlandii zdecydowały się na zmodyfikowanie pewnych wskaźników – np. PNB. Jak się okazało, nagły wzrost PKB jest wynikiem inwersji podatkowej, a nie wzrostu gospodarczego uzasadnionego określoną przez państwo działalnością.

Brexit - irlandzka gospodarka
Źródło: https://ec.europa.eu/ireland/news/key-eu-policy-areas/economy_en

Zielona Wyspa, ze względu na aspekty polityczne, jest podzielona na dwie części – Republikę Irlandii, wchodzącą w skład Unii Europejskiej i Północną Irlandię, należącą do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Podział administracyjny przełożył się na wyodrębnienie się dwóch oddzielnych gospodarek, a także organów państwowych. W 2020 roku Wielka Brytania zdecydowała się na wyjście z Unii Europejskiej, co w znacznym stopniu może odbić się również na gospodarce Irlandii, która sporą część towarów importowała właśnie z Wielkiej Brytanii.

Dzięki przynależności do Unii Europejskiej wymiana handlowa odbywała się dużo sprawniej, bez konieczności przeprowadzania kontroli. W ramach zapewnienia pokoju zarówno w południowej, jak i północnej części kraju kluczowe okazało się stworzenie programów pokojowych, a także zgromadzenie środków UE, mających na celu złagodzenie skutków niejasnych dla Irlandii rozporządzeń Brexitu.

Rynek e-commerce w Irlandii

Wartość rynku e-commerce w Irlandii, pod koniec 2019 roku, przekroczyła ponad 2 miliardy euro. Niewątpliwie, duży wpływ miała na to większa różnorodność produktów i usług, dedykowane aplikacje na smartfony, bezpieczne płatności i intuicyjne i proste w obsłudze strony internetowe. Szacuje się, że irlandzki przemysł e-commerce, w przeciągu następnych pięciu lat, będzie wzrastać o 11,2%. Co Irlandczycy najchętniej kupują online? Największą popularnością cieszy się zakup odzieży i butów. Na drugim miejscu plasuje się elektronika, a zaraz po niej artykuły umożliwiające rozwijanie własnych zainteresowań, zabawki, meble, czy żywność.

Źródło: https://www.statista.com/outlook/243/140/ecommerce/ireland

Niekwestionowanym liderem w sprzedaży w Irlandii są dwaj gracze – Amazon i E-bay. Oba serwisy przekroczyły wspólnie ponad 8% udziałów na rynku. Zainteresowanie można zauważyć również sklepami internetowymi takimi jak ASOS, M&S, Dunnes Store – oferującymi klientom odzież i buty, a także stronami z artykułami do domu – Argos, czy elektroniką – Price Spy.

E-commerce Irlandia

Platformy e-commerce w Irlandii
Źródło: https://www.webinterpret.com/uk/sell-online/ireland/

Analizując urządzenia, z których korzystający irlandzcy konsumenci, można dojść do wniosku, że coraz większą popularnością cieszy się korzystanie z urządzeń mobilnych. Wpływ na to ma powstawanie aplikacji mobilnych, które mogą okazać się pomocne podczas dokonywania zakupów w drodze do pracy czy w poczekalni. Jaki z tego wniosek? Należy pamiętać o tym, aby strona internetowa firmy była responsywna, czyli dopasowująca się wielkością do rodzaju urządzenia, co znacznie wpływa na podniesienie komfortu zakupów.

Urządzenia irlandia
Źródło: https://gs.statcounter.com/platform-market-share/desktop-mobile-tablet/ireland

Do grona preferowanych sposobów płatności online wśród Irlandczyków można zaliczyć płatność kartą i e-wallet. Wynika to z coraz większego zaufania do transakcji online, które są upatrywane jako szybkie i bezpieczne. Jedynie 5-6% społeczeństwa Irlandii decyduje się na płatność gotówką przy odbiorze. Można dojść do wniosku, że Irlandczycy wolą trzymać pieniądze na koncie niż w portfelu.

Płatności online w Irlandii
Źródło: https://www.statista.com/outlook/243/140/ecommerce/ireland#market-paymentTypes

Pozycjonowanie w Irlandii – o czym należy pamiętać?

Wejście na rynek irlandzki wymaga dopasowania się do specyfiki tego rynku i znalezienia własnej grupy odbiorców. Aby zapoznać konsumentów z oferowanymi usługami i produktami, warto zadbać również o działania SEO, których zadaniem jest zwiększenie widoczności witryny internetowej, a w rezultacie przyciągnięcie szerszego grona odbiorców. Sprawdź krok po kroku, na co warto zwrócić uwagę!

  • Google liderem na rynku

Jedno jest pewne, niekwestionowanym liderem na rynku irlandzkim jest wyszukiwarka Google, która zyskuje ponad 95% udziału. Pozycjonowanie stron internetowych w Irlandii warto więc oprzeć na algorytmach Google. Co więcej, zaleca się śledzenie najnowszych aktualizacji i zmian algorytmicznych, które mają duży wpływ na pozycjonowanie i wyniki wyszukiwania.

Wyszukiwarki w Irlandii
Źródło: https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/ireland
  • Języki urzędowe w Irlandii

W Irlandii obowiązują dwa języki urzędowe: irlandzki – wpisany w statusie jako pierwszy i angielski – zajmujący drugą pozycję. Jak to wygląda w praktyce? Podczas załatwiania formalności w urzędzie można korzystać dowolnie z jednego bądź drugiego. I choć w Irlandii panuje obecnie polityka mająca na celu propagowanie języka irlandzkiego, to jedynie 4% społeczeństwa deklaruje, że się nim posługuje.

Warto mieć na uwadze, że znajomość irlandzkiego wymagana jest podczas rekrutacji do urzędów państwowych, służb cywilnych, do niektórych uniwersytetów, a także jest on obowiązkowo nauczany w szkołach powszechnych. W mniej formalnych sytuacjach i kontaktach prywatnych Irlandczycy posługują się językiem angielskim i to właśnie on dominuje w codziennej komunikacji. Podczas tworzenia i pozycjonowania stron internetowych warto skupić się więc na języku angielskim, którego znajomość deklaruje przeważająca część społeczeństwa.

  • Jak wygląda pozycjonowanie domeny w Irlandii?

Co.uk to domena krajowa Wielkiej Brytanii, w której w skład wchodzi: Anglia, Szkocja, Walia i Irlandia Północna. Obecnie jest to jedna z sześciu bardziej popularnych domen na świecie. Ze względu na podział administracyjny i przynależność Irlandii Północnej do Wielkiej Brytanii, na terenie Republiki Irlandii obowiązującą domeną jest .ie. Podczas rejestracji domeny wymagane jest, aby rejestrator był rezydentem Irlandii lub udowodnił swój związek z Irlandią. Jeśli interesuje Cię wejście na rynek zagraniczny, zobacz, o czym należy pamiętać i na co warto zwrócić uwagę.

Domena w Irlandii
Źródło: https://domeny.pl/domeny-zagraniczne/ie.html
  • Aktywność w Social Media

Social Media umożliwiają kontakt z klientem, a także budowanie z nim relacji. To także rzetelne źródło informacji dla wielu grup docelowych na temat aktualnych promocji czy konkursów. Regularny kontakt z odbiorcą pozwala na dostosowanie oferty do preferencji klienta, a także reagowanie na bieżące sprawy. Z punktu widzenia SEO jest to sposób na pozyskiwanie linków zewnętrznych prowadzących do strony lub podstrony, które chcemy umieścić wysoko na liście wyników wyszukiwania.

Social media w Irlandii
Źródło: https://gs.statcounter.com/social-media-stats/all/ireland

W Irlandii do czołówki najpopularniejszych serwisów społecznościowych można zaliczyć: Facebook, Pinterest i Twitter.

Social media irlandia
Źródło: https://twitter.com/guinnessireland

Podsumowanie

Irlandzki rynek dąży do ciągłego rozwoju sektora e-commerce. Społeczeństwo stawia na gotowe rozwiązania, a płatności online wyparły już transakcje gotówkowe. Irlandczycy dużą wagę przykładają do użyteczności stron internetowych, zapewniających bezpieczne i komfortowe zakupy. Prowadzenie własnej działalności na Zielonej Wyspie powinno być wsparte dodatkowymi działaniami. Wybór odpowiedniej domeny, optymalizacja strony, a także prowadzenie profili w mediach społecznościowych – każde tego typu działanie może wyróżnić Cię na tle konkurencji i pozwolić dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.

(3)
Autor
Junior SEO Specialist - Ania

Junior SEO Specialist

Absolwentka edytorstwa, a obecnie studentka zarządzenia mediami. Do zespołu Delante dołączyła w lipcu 2019 roku. Interesują ją zagadnienia związane z social media i content marketingiem. Swoje pierwsze kroki stawiała jako copywriter w branży kulinarnej, stąd wzięła się jej miłość do dobrej kuchni. Uwielbia tańczyć, a w wolnej chwili przegląda blogi podróżnicze i zdjęcia ze słodkimi mopsami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.