Stopka na stronie – co powinna zawierać i jak wpływa na SEO?

Stopka na stronie – co powinna zawierać i jak wpływa na SEO?

Co to jest stopka na stronie internetowej i co powinna zawierać? Czy to, co się w niej znajduje ma wpływ na pozycjonowanie naszej strony? Odpowiadamy na te i więcej pytań odnośnie stopki na stronie internetowej.

Ostatnio na naszym blogu: Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Co to jest stopka?

Przeglądając strony internetowe (i projektując własną), zazwyczaj zwracamy uwagę na wygląd, układ strony, nawigację po menu i użyteczność. Czasem trafimy na stronę, która z jakiegoś powodu wydaje nam się mniej użyteczna od innych czy trudniejsza w nawigacji, jednak nie jesteśmy w stanie powiedzieć dlaczego.

Jednym z elementów, na który rzadko zwraca się uwagę, a który często nieświadomie pomaga nam w nawigacji po stronie jest stopka. Stopka strony internetowej to jedna z sekcji witryny, znajdująca się na samym dole strony. Jej zawartość zależeć będzie od charakteru danej strony.

Jakie elementy można w niej umieścić i jak ją zaprojektować? Postaramy się odpowiedzieć na Twoje pytania i dać Ci przykłady wykorzystania stopki na stronie www.

Stopka strony internetowej. Co można w niej umieścić?

1. Dane kontaktowe

Możliwe, że Twój potencjalny klient po przescrollowaniu całej strony zdecyduje się skontaktować z Twoją firmą. Możesz mu to ułatwić poprzez umieszczenie w stopce strony danych kontaktowych: adresu e-mail, numeru telefonu czy nawet formularza kontaktowego. Dzięki temu nie będzie musiał wracać na górę strony i szukać zakładki kontakt.

Jeśli zależy Ci na tym, aby skłonić użytkownika do odwiedzin twojej siedziby stacjonarnej, możesz w stopce strony umieścić mapę ze wskazówkami dojazdu.

stopka strony z danymi kontaktowymi i mapą
Dane kontaktowe i mapa w stopce strony. Źródło: elve.pl

2. Mapa strony

Mapa strony, czyli dodatkowe menu w stopce, to jeden z najczęściej używanych elementów. Ułatwia poruszanie się po stronie, umożliwia umieszczenie większej ilości linków do podstron niż w menu głównym, a dodatkowo wpływa pozytywnie na pozycjonowanie wskazując robotom Google jak poruszać się po stronie.

3. Odnośniki do social media

Obecność firmy w social media to już standard. W zależności od prowadzonych działań wybiera się różne social media, które pomagają w promocji. Warto umieścić odnośniki do mediów społecznościowych właśnie w stopce na stronie. Dlaczego? Dlatego, że użytkownik, który zdecyduje się na kliknięcie w nie, prawdopodobnie nie wróci już na stronę główną firmy. Warto więc umieścić je na dole strony, aby nie odciągnęły nowego odwiedzającego z naszej strony internetowej.

stopka strony internetowej z odnośnikami do social media
Stopka strony internetowej z odnośnikami do social media. Źródło: promees.pl

4. Zapisy do newslettera

Jeśli zależy Ci na tworzeniu listy mailingowej, którą możesz wykorzystać do kontaktu z potencjalnymi klientami i generowania leadów, możesz umieścić zapisy na newsletter w stopce strony. Jest to alternatywa dla, nie zawsze przyjemnych, pop-upów, które nakłaniają do zostawienia swojego adresu e-mail.

5. CTA

Call To Action to element niezbędny na każdej stronie internetowej. Umieszczenie CTA w stopce strony internetowej może zwiększyć konwersję. Może to być przycisk zachęcający do kontaktu, sprawdzenia najnowszej oferty czy zamówienia wyceny.

6. Regulamin i polityka prywatności

Element najczęściej szukany w stopce to regulamin czy polityka prywatności. Zawierają one informacje o tym, jakie dane zbiera właściciel strony internetowej i jak je przetwarza. W przypadku sklepów internetowych jest to regulamin zakupów, warunki zwrotów czy reklamacji.

7. Informacja o certyfikatach i nagrodach

Często w stopce umieszcza się informacje, które mają dowodzić o wysokiej jakości produktów czy usług oferowanych przez firmę. Mogą to być na przykład informacje o posiadaniu certyfikatu jakości, byciu członkiem organizacji, która zrzesza przedsiębiorców czy lista zdobytych przez firmę nagród.

stopka na stronie internetowej

8. Informacje o dostawie i promocjach

W przypadku sklepów internetowych, przydatna może okazać się informacja o darmowej dostawie czy promieniu w jakim dostawa jest realizowana oraz promocjach, które są w sklepie. Takie informacje, razem z CTA, mogą zachęcić użytkownika do skorzystania z oferty.

9. Prawa autorskie

Prawie wszystkie strony internetowe posiadają dopisek all right reserved lub copyright, który ma zabezpieczyć treści przed kopiowaniem np. przez konkurencję. Nie jest to jednak prawne zabezpieczenie (kopiowanie każdej treści jest niedozwolone), ale może zniechęcić kogoś i przemyślenia jeszcze raz opcji ctrl+c, ctrl+v.

10. Autor strony internetowej

Jeśli stworzeniem strony internetowej zajęła się zewnętrzna firma, może ona wymagać umieszczenia w stopce informacji o tym, że strona została wykonana właśnie przez nią. Jest to przede wszystkim wizytówka firmy, robiącej stronę, która może skutkować nowym klientem.

optymalizacja strony z delante

Czego unikać, projektując stopkę strony www?

Kiedyś popularne było umieszczanie dużej liczby słów kluczowych w stopce strony. Word stuffing już dawno wyszedł z mody a przesada (nie tylko w stopce) może zaszkodzić stronie internetowej. Najlepiej więc, aby potraktować ją jako naturalny element strony, a nie wspomagacz pozycjonowania.

Nie warto też tworzyć stopki, która jest większa niż inne elementy strony internetowej. Umiar jest tutaj pożądany i należy umieścić tylko najbardziej potrzebne elementy. Wskazanych przykładów tego, co można znaleźć w stopce jest wiele, co nie znaczy że wszystkie muszą znaleźć się w jednym miejscu.

Stopka strony i jej wpływ na pozycjonowanie

Są różne opinie na ten temat, jednak większość skłania się ku temu, że stopka na stronie wpływa na SEO w nieznaczny sposób. Linki umieszczone w stopce przenoszą dużo mniejszą moc od tych umieszczonych w nagłówku czy tekście. Zbyt duża ilość linków i anchorów może natomiast wpłynąć negatywnie na pozycjonowanie.

Z drugiej strony, stopka może skłonić użytkownika, który przejrzał jedną stronę, do przejścia do następnej, dzięki czemu zmniejsza się bounce rate, a zwiększa czas spędzony na stronie, co może wpłynąć na jej pozycję w Google.

Najważniejsze jest więc to, aby stopka była funkcjonalna. Użytkownik, który przejdzie przez całą stronę i dotrze do stopki, to potencjalnie zainteresowany użytkownik. Nie warto więc zniechęcać go takim elementem jak stopka, która jest nieczytelna i zawiera zbyt dużo elementów. Wybierz te, które są dla Ciebie najistotniejsze i najbardziej odpowiedzą na potrzeby Twoich klientów.

FAQ

Jest wiele elementów, które można zawrzeć w stopce strony, m.in.:

  • dane kontaktowe,
  • mapę strony,
  • regulamin i politykę prywatności,
  • odnośniki do mediów społecznościowych,
  • zapisy do newslettera,
  • ostatnio dodane wpisy na bloga,
  • informacje o nagrodach czy certyfikatach,

jednak nie oznacza to, że trzeba wykorzystać je wszystkie. Stopka powinna być przede wszystkim funkcjonalna, dlatego należy zachować w niej umiar i przejrzystość.

Zdania na ten temat są podzielone, jednak większość twierdzi, że stopka strony ma marginalny wpływ na pozycjonowanie. Tworząc ją skup się więc głównie na użytkowniku (i funkcjonalności), nie na SEO, a Google też to doceni.

(5)
Autor
Marketing Coordinator - Kasia

Marketing Coordinator

W Delante od 2017 roku, odpowiedzialna za marketing w Polsce i za granicą. Wielbicielka analiz, "grzebania" w narzędziach i projektowego podejścia do zadań. Miłośniczka podróży, języków, muzyki i psia mama. W wolnych chwilach zaplata sznurkowe makramy lub chwyta za saksofon.
Komentarze (1)
  1. Przy dodawaniu podpisu/autografu na wykonanej stronie klienta, ważne jest, aby zapytać o pozwolenie. Teoretycznie mamy do tego pełne prawo, ale lepiej zapytać, gdyż nie każdy klient sobie tego życzy, a wstawianie własnej reklamy jest podejściem mało profesjonalnym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Artykuły sponsorowane to forma reklamy, która z jednej strony może bezpośrednio przekładać się na zdobywanie klientów, a z drugiej może również wspierać SEO Twojej strony. Tych celów nie zrealizujesz jednak byle jaką treścią. Powinna być ona przemyślana. Jak napisać dobry artykuł sponsorowany? Co ma kluczowe znaczenie? Czytaj dalej.

Czytaj więcej
Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Społeczność internetowa to wyjątkowo silne narzędzie marketingowe. Wzajemne udostępnianie sobie treści przez użytkowników stanowi ogromny potencjał w kontekście działań promocyjnych i sprzedażowych. Ciekawym przykładem tego, jak różną formę może przybierać, jest marketing wirusowy. Kampanie te potrafią być zarazem niezwykle kreatywne, skuteczne i opłacalne. Na czym polega Viral Marketing i jakie znaczenie może mieć w e-commerce?

Czytaj więcej