.animate-view{opacity: 1 !important;}

Stopka strony internetowej – co powinna zawierać i jak wpływa na SEO?

0min.

Komentarze:1

Stopka strony internetowej – co powinna zawierać i jak wpływa na SEO?d-tags
21 września 2022
Stopka na stronie internetowej to sekcja znajdująca się u dołu layoutu będąca standardem w projektowaniu stron. W tej części zamieszcza się podstawowe informacje kontaktowe (numer telefonu, adres, usługi oferowane przez firmę). Stopka na stronie może też zawierać widgety odnoszące do profili marki w social mediach, interaktywne mapki czy pole zapisu do newslettera. Warto zawrzeć tam linki do najważniejszych podstron i elementy social proof (np. nagrody branżowe)

0min.

Komentarze:1

Spis
treści

Ponieważ stopka znajduje się na samym dole strony, rzadko w ogóle o niej myślimy. Ale jeśli zrozumiesz, jak wiele można zyskać, po prostu projektując właściwą stopkę, odkryjesz całe mnóstwo korzyści, które ten niepozorny element strony oferuje.

Stopka to – wydawałoby się – mało znacząca część witryny, która w praktyce może pomóc Ci zwiększyć poziom konwersji i poprawić UX. Co więcej, jest nawet w stanie poprawić Twoje pozycje w wynikach wyszukiwania! Tak, mówimy serio. Możesz poprawić swoje SEO tworząc poprawną stopkę. Zaraz opowiemy Ci o tym, jak to zrobić (spoiler alert: to nie takie trudne!).

Co to jest stopka?

Zacznijmy od wyjaśnienia, co to jest stopka strony.

Stopka na stronie internetowej to sekcja znajdująca się u dołu layoutu będąca tak naprawdę pewnym standardem w projektowaniu stron. W tej części zamieszcza się podstawowe informacje kontaktowe (numer telefonu, adres, usługi oferowane przez firmę). Stopka na stronie może też zawierać widgety odnoszące do profili marki w social mediach, interaktywne mapki czy pole zapisu do newslettera.

Elementy, które ostatecznie powinno się umieścić w stopce, zależą od typu strony. Oznacza to, że nawet jeśli możesz – a nawet powinieneś – oczekiwać, że w stopce znajdą się pewne stałe elementy (np. dane kontaktowe, polityka prywatności, regulamin), to istnieje bardzo mała szansa, że trafisz na dwie identyczne stopki.

Wiesz, co jest w tym wszystkim najbardziej ironiczne? Mimo tego, że stopka jest niezbędnym elementem strony internetowej, nie poświęca się jej z reguły za wiele uwagi. A szkoda – bo tak samo jak header, stopka znajduje się na praktycznie każdej stronie, i gdy zaprojektuje się ją prawidłowo i z głową, może poprawić SEO strony, nawigację i doświadczenia użytkownika.

Jednak zanim przejdziemy do tego, jak stopka może sprawić, że Twoja strona znajdzie się wyżej w SERPach, opowiedzmy trochę o tym, co robić, a czego nie robić, gdy chodzi o design stopki. Poniżej dwa przykłady stopek – ten dobry (tak, tak, to nasz – jak widzisz, gdy coś nam wyjdzie, lubimy się tym chwalić!) i ten pozostawiający pole do poprawy.

Przykład dobrze zaprojektowanej stopki

Jak powinna wyglądać stopka strony - dobry przykład ze strony Delante Źródło: delante.pl

Jak widzisz, to stopka Delante. Dlaczego uważamy, że to dobry przykład? Przede wszystkim:

  • zawiera wyłącznie istotne informacje, takie jak dane kontaktowe, mapa strony i oferowane usługi,
  • nie jest przeładowana linkami,
  • linki są posortowane według kategorii dla ułatwienia nawigacji,
  • w stopce zostało dużo przestrzeni negatywnej (tzw. white space), dzięki której zachowano ład i czytelność,
  • jest zgodna z wytycznymi E-A-T: Expertise – Doświadczenie (Ostatnio na naszym blogu), Authoritativeness – Autorytet (nagrody i Clutch), Trustworthiness – Wiarygodność (social media i szczegółowe informacje dotyczące fizycznego adresu firmy).

Przykład źle zaprojektowanej stopki

Stopka, którą widzisz poniżej, znajdowała się kiedyś na stronie rządowej USA.

Zły przykład stopki na stronie internetowej Źródło: https://pl.pinterest.com/pin/710583647429926326#imgViewer

Dlaczego to przykład kiepsko zaprojektowanej stopki?

  • jest przeładowana linkami,
  • brak jasnej hierarchii i czytelnego podziału,
  • bardziej przypomina pasek nawigacji niż stopkę,
  • nadmiar linków odciąga uwagę od tego, co naprawdę ważne, czyli odnośników do social mediów i formularza kontaktowego.

Co powinno znaleźć się w stopce strony, żeby dobrze służyła SEO?

W stopce może znaleźć się wiele różnych elementów – najlepiej jeśli każdy z nich będzie przyczyniał się do poprawy pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Jakie elementy stopki masz do wyboru? Z czego warto skorzystać (i jak to zrobić)?

Dane kontaktowe

Ten punkt wydaje się dość oczywisty, prawda? Każdy wie, że adres, numer telefonu i e-mail powinny znaleźć się na stronie, a idealne miejsce na takie dane to właśnie stopka.

A wiesz, że dodanie tych wszystkich elementów nie tylko w treści, lecz także w kodzie strony, poprawi Twoją wiarygodność?

Warto również rozważyć osadzenie adresu mailowego i numeru telefonu w formie klikalnych elementów. Dzięki temu nie tylko poprawisz UX strony, lecz także dostaniesz kilka ekstra punktów od Google 😉

Dane kontaktoweMapa strony HTML

Mapa strony jest równie przydatna dla użytkowników odwiedzających Twoją stronę co dla Google. W tej sekcji powinny się znaleźć najważniejsze elementy Twojej strony. Wiesz, co jest w tym wszystkim najlepsze? Że umieszczając taką mapę w stopce, użytkownik będzie mógł z niej skorzystać niezależnie od tego, na jakiej podstronie się znajduje.

Google lubi mapy strony w stopce, ponieważ ułatwiają one robotom zrozumienie połączeń między wszystkimi treściami na stronie. To szczególnie przydatne w przypadku złożonych stron, na których taka sitemapa w stopce może służyć jako alternatywa dla głównego menu.

Chcesz wiedzieć więcej o tworzeniu sitemap? Sprawdź nasz artykuł – Mapa strony – co to jest i jak ją skonfigurować?.

Odnośniki do social mediów

Podobnie jak dane kontaktowe, linki do social mediów są jednym z tych elementów, które budują zaufanie do strony. Kto będzie w nie klikał? Najprawdopodobniej Ci odwiedzający, którzy są zainteresowani Twoją marką i chcą ją lepiej poznać. Umieszczanie odnośników do SM w stopce pozwoli Ci nie tylko poszerzyć grono swoich odbiorców, lecz także pozostawać z nimi w kontakcie – jeśli oczywiście uda Ci się skłonić ich do zaobserwowania Cię.

No dobrze, ale skoro linki do social mediów są takie super, dlaczego nie umieścić ich nieco wyżej? Odpowiedź jest prosta – możesz wtedy stracić użytkownika. Po przejściu na Twoje social media mogą zapomnieć wrócić na stronę, by dalej ją eksplorować. Dlatego właśnie stopka jest tak dobrym miejscem na linki do SM.

CTA – Call to Action

Zachęcanie użytkowników do podjęcia działania nigdy nie jest złym pomysłem! Dlaczego by więc nie wykorzystać stopki do wrzucenia w niej jakiegoś CTA? W końcu po przejrzeniu strony odwiedzający witrynę chętnie zapisze się do newslettera, przejrzy Twoją ofertę czy poprosi o wycenę.

Dodanie CTA w stopce ma pozytywny wpływ na poziom konwersji. Jeśli użytkownik dotarł już tak daleko – na sam dół Twojej strony – istnieje bardzo duża szansa, że jest zainteresowany tym, co masz do zaoferowania. Kiedy już ma pozytywne skojarzenia z Twoją marką, szansa, że podejmie jakieś działanie, jest wyższa, niż gdybyś zaproponował mu te same CTA na samej górze strony.

Zapis do newslettera

Newsletter wciąż jest bezdyskusyjnym fundamentem działań marketingowych. Pozwala Ci pozostać w kontakcie z klientami, którzy chętnie przeczytają o nowościach od czasu do czasu. Obok okienek pop-up, stopka to drugi najpopularniejsze miejsce umieszczenia pola zapisu do newslettera.

Choć pop-upy są cenione za przyciąganie uwagi tu i teraz, to coraz szerzej mówi się o ich negatywnym wpływie na emocje użytkownika – gdy pojawią się w złym momencie lub trudno je zamknąć, potrafią być naprawdę irytująca. Dlatego umieszczenie pola zapisu do newslettera w stopce wydaje się być lepszym rozwiązaniem. Co więcej, ponieważ stopka jest taka sama na każdej podstronie, również to pole będzie się wyświetlało bez zmian, pozwalając użytkownikowi zdecydować, kiedy chce podać Ci swój adres e-mail.

Najnowsze wpisy na blogu

Jeśli cenisz sobie dzielenie się z użytkownikami wartościowymi treściami, dodanie linków do najnowszych artykułów blogowych w stopce może być dobrym pomysłem. W ten sposób pokazujesz swoim użytkownikom te treści, które mogliby przypadkiem przegapić, a tego przecież nie chcemy.

Jeśli chodzi o wartość dla SEO, dodanie sekcji Ostatnio na blogu do stopki wspiera linkowanie wewnętrzne i przyśpiesza indeksowanie nowych treści.

Możesz też nieco zmodyfikować ten element, zamiast najnowszych wpisów, pokazując tu te najlepiej oceniane. W ten sposób wyeksponujesz content, który Twoim użytkownicy uznają za interesujący czy edukacyjny. W e-commerce dobrym pomysłem jest też dodanie tu FAQ albo artykułów odpowiadających na najczęstsze wątpliwości klientów, dzięki czemu zmniejszysz liczbę indywidualnych zapytań, a czasem nawet porzuconych koszyków.

Referencje

Zawsze dobrze jest pochwalić się dobrymi opiniami, które klienci wystawiają Twoim produktom lub usługom. Oczywiście możesz zgromadzić wszystkie rekomendacje i referencje na osobnej podstronie, musisz jednak pamiętać, że mało kto faktycznie odwiedza tego typu zakładki – możesz to sam sprawdzić w Google Analytics.

To kolejny powód, dla którego warto przeprojektować swoją stopkę. Wybierz najcenniejsze referencje i zdecyduj, na których podstronach mają się wyświetlać (tak, możesz spersonalizować stopkę tak, aby wyświetlałą różne treści na poszczególnych podstronach!). Dzięki temu użytkownicy zobaczą różne pozytywne oceny za każdym razem, kiedy przescrollują się na dół strony.

Certyfikaty i nagrody

Skoro jesteś tak dobrym przedsiębiorcą, że udało Ci się zdobyć różne nagrody i tytuły, dlaczego by się tym nie pochwalić? To samo tyczy się certyfikatów, na które ciężko zapracowałeś. Wszystko to pozwoli Twojej marce wybić się na pozycję eksperta i wyróżnić wśród konkurencji.

Oczywiście nie ma sensu umieszczać logo nagród i certyfikatów wszędzie, gdzie tylko się da – ich nadmiar może nie być odebrany pozytywnie. Zamiast tego zbierz je wszystkie w jednym miejscu i umieść w stopce. To bardziej subtelny sposób informowania użytkowników o tym, że Twoja firma zna się na tym, co robi, i w związku z tym oferuje usługi czy produkty najwyższej jakości.

Dostawa i oferty specjalne

Ten podpunkt dotyczy przede wszystkim sklepów internetowych. Umieszczenie informacji dotyczących dostawy w stopce znacząco poprawia User Experience. Po przejrzeniu Twojego asortymentu, potencjalny klient często chce poznać koszty wysyłki i przybliżony czas dostawy. Podaj mu te informacje jak na tacy, umieszczając je w stopce strony.

To samo dotyczy ofert specjalnych. Ponieważ stopka wyświetla się praktycznie na każdej podstronie, możesz użyć ją, aby poinformować odwiedzających o ofertach, zniżkach czy kodach promocyjnych. Jeśli ktoś przegapi tę informację wcześniej, zdążysz mu jeszcze podsunąć promocje na dole strony.

Wymiany i zwroty

Pomyśl sobie, jak frustrujące są sytuacje, kiedy chcesz kupić nowe buty, ale sklep nie informuje jasno o zasadach zwrotu. Zaryzykowałbyś w ogóle zakup w takim miejscu, nie mając pewności, czy, kiedy i w jaki sposób możesz odesłać produkt, jeśli okaże się nie pasować? Raczej nie.

Twoi użytkownicy również. Dlatego upewnij się, że umieścisz link do podstrony informującej o zasadach zwrotów i wymian tam, gdzie spodziewają się go znaleźć użytkownicy – w stopce. Nawet jeśli nie chcą sprawdzić konkretnego adresu, na jaki należy odesłać zwrot, to sama informacja, że jest to możliwe, działa na Twoją korzyść i zwiększa zaufanie do strony.

Regulamin i polityka prywatności

Nawet jeśli niewiele osób faktycznie przeczyta Twój regulamin, powinien on znaleźć się w stopce. No ale właśnie – dlaczego miałbyś zajmować ograniczoną przestrzeń stopki na coś, co nie interesuje Twoich użytkowników?

Przyda Ci się to w razie sytuacji, w której niezadowoleni użytkownicy będą chcieli podjąć działania prawne przeciwko Tobie. Umieszczając regulamin i politykę prywatności w widocznym, dostępnym miejscu, pokazujesz użytkownikom, że istnieją informacje mówiące o tym, na co się zgadzają korzystając z Twojej strony i oferowanych usług.

spadek sprzedaży baner

Nawigacja

Jeśli interesujesz się trochę designem stron internetowych, mogłeś już słyszeć o czymś takim ja fat footer. To praktyczne rozwiązanie, które może przynieść Ci wiele korzyści, szczególnie tych związanych z nawigacją.

Dlaczego miałbyś umieszczać tu linki związane z poruszaniem się po stronie, kiedy w stopce znajduje się już mapa strony? Przede wszystkim aby pomóc użytkownikom zrozumieć, po co przyszli na Twoją stronę. Bardzo często zdarza się, że ktoś, kto czyta treść Twojej stopki, dotarł tak daleko, ponieważ nie znalazł na stronie tego, czego szukał. Zamiast frustrować go i zmuszać do zamknięcia strony, dodaj nieco życia do stopki. Użyj w tym celu menu główne – weź najważniejsze kategorie oraz linki z headera i wstaw je do stopki. W ten sposób stworzysz jasną nawigację dla tych użytkowników, którzy potrzebują nieco pomocy.

Lokalizacje

Ten element jest naprawdę ważny, zarówno dla SEO, jak i poprawy doświadczeń użytkownika. Jeśli posiadasz fizyczny lokal albo biuro, powinieneś dodać jego adres w stopce. Dodanie mapy z pinezką wskazującą na dokładną lokalizację tego miejsca jest świetnym sposobem na znalezienie Twojego sklepu czy lokalu.

Wystarczy jedno kliknięcie, a Mapy Google pokażą użytkownikom, jak daleko są od Twojego biura lub najbliższego oddziału firmy. To rozwiązanie działa szczególnie dobrze w przypadku lokalnych biznesów, takich jak kawiarnie, salony urody czy butiki, ale jednocześnie jest bardzo ważne dla SEO praktycznie każdej firmy, ponieważ w oczach Google świadczy o Twojej wiarygodności.

Prawa autorskie – copyrights

Fraza copyright lub nawet sama ikona © poprzedzające aktualny rok i nazwiska osób lub nazwę firmy odpowiadającej za treści publikowane na stronie (tak, chodzi o Ciebie) to wszystko, czego potrzebujesz, aby podkreślić, że wszystko, co jest na stronie, należy do Ciebie, i nie pozwalasz na wykorzystywanie tych treści przez osoby trzecie.

Mimo że kopiowanie cudzych treści nie jest zgodne z prawem niezależnie od tego, czy na stronie pojawiają się wzmianki o prawach autorskich czy nie, umieszczenie ich w stopce może zniechęcić do kopiowania Twoich treści.

Autor strony

W takiej sekcji możesz podsumować swoje bio, misję i wartości, które przyświecają Twojej marce. 3-4 krótkie zdania wystarczą. Nie rozpisuj się, szczególnie jeśli w Twojej stopce jest już sporo innych treści.

Czy stopka strony jest ważna dla SEO?

Wiadomo, że tak! Stopka jest jednym z tych czynników wpływających na SEO, które łatwo poprawić i dobrze zaprojektować. Warto poświęcić trochę czasu na przemyślany design stopki, ponieważ przyniesie Ci wiele korzyści. Na przykład?

Linkowanie wewnętrzne poprawia pozycje w SERPach

Linkowanie wewnętrzne (na korzyść którego stopka działa bez dwóch zdań) pozwala zbudować logiczną architekturę strony. To z kolei przekłada się na bardziej efektywne crawlowanie strony przez roboty Google, pozwalając im sprawniej przemieszczać się po Twojej witrynie.

Tak ja ludzie, roboty Google lubią ułatwiać sobie pracę. Dlatego odpowiednie linkowanie wewnętrzne sprawia, że indeksowanie strony jest nie tylko sprawniejsze, lecz także szybsze. Roboty odpłacą Ci się z naddatkiem za odejmowanie im pracy 🙂 Dobrze zaprojektowana stopka sprawi, że Twoja strona będzie nieco wyżej w wynikach wyszukiwania.

Sprawdź, jak stopka i inne elementy na stronie internetowej wpływają na SEO na przykładzie strony Apart!

Stopka poprawia UX

Stopka działa jak mapa Twojej strony. Możesz ją albo maksymalnie uprościć, albo rozwinąć nieco, dodając do niej istotne elementy usprawniające nawigację i korzystanie z witryny. Jasne sygnały i proste połączenia między elementami strony sprawiają, że podróż użytkownika staje się bardziej przyjemna i satysfakcjonująca.

Kiedy odwiedzający są zadowoleni z tego, gdzie się znajdują, chętnie zostaną na stronie chwilę dłużej. Ponieważ spędzają więcej czasu z Twoją marką, poprawiają się wskaźniki zaangażowania. I w końcu – przechodząc z jednej strony na drugą za sprawą dobrego linkowania wewnętrznego, ostatecznie dokonają konwersji, na której Ci zależy.

Stopka strony a SEO – wnioski

Myślenie o stopce jako o sekcji, do której bezmyślnie wrzucasz linki, które nie pasują nigdzie indziej, jest zwyczajnie błędne. To, że stopka znajduje się na dole strony, nie oznacza, że jest najmniej istotnym jej elementem – wręcz przeciwnie. Jej pozycja powinna stanowi o tym, jak ważna jest dla całościowego odbioru witryny, ponieważ daje użytkownikom drugą szansę na znalezienie tego, co pominęli chwilę wcześniej, scrollując w dół.

Optymalizowanie stopki pod odpowiednie frazy kluczowe i kreowanie z jej pomocą logicznego linkowania wewnętrznego daje Ci dodatkowe punkty od Google. Mimo że wiele innych aspektów ma większy wpływ na Twoje pozycje niż stopka, to zaniedbanie jej jest zwyczajnie nierozsądne.

Co doradzamy? Wybierz odpowiednie dla siebie elementy z listy powyżej i stwórz wyjątkową stopkę, która będzie wspierać Twoje działania SEO! Jeśli potrzebujesz pomocy, wiesz gdzie znaleźć kontakt do nas, prawda? 😉

Dobrze, nie będziemy Ci kazali scrollować na sam dół, po prostu daj nam znać, jeśli potrzebujesz wsparcia Delante w swoich działaniach!

Autor
Kasia Zielosko Marketing Delante
Autor
Kasia Zielosko

Marketing Team Leader

Kraków

W Delante odpowiada za marketing firmy. Specjalizuje się w generowaniu leadów, marketingu międzynarodowym, content marketingu i analityce. Prywatnie psia mama, saksofoniskta, zaplataczka makram i miłośniczka podróży.

Autor
Kasia Zielosko Marketing Delante
Autor
Kasia Zielosko

Marketing Team Leader

Kraków

W Delante odpowiada za marketing firmy. Specjalizuje się w generowaniu leadów, marketingu międzynarodowym, content marketingu i analityce. Prywatnie psia mama, saksofoniskta, zaplataczka makram i miłośniczka podróży.

Komentarze

  1. Przy dodawaniu podpisu/autografu na wykonanej stronie klienta, ważne jest, aby zapytać o pozwolenie. Teoretycznie mamy do tego pełne prawo, ale lepiej zapytać, gdyż nie każdy klient sobie tego życzy, a wstawianie własnej reklamy jest podejściem mało profesjonalnym.

Zostaw komentarz

FAQ

Co to jest stopka strony?

Stopka to dolna sekcja witryny, przez wielu uważana za standard w projektowanie stron.

W stopce strony powinny znaleźć się takie informacje jak numer telefonu, adres biura, usługi firmy. Warto dodać również pole zapisu do newslettera, mapę witryny czy widgety odnoszące do social mediów.

To, jakie elementy umieścisz w stopce, zależy od specyfiki Twojej strony – oznacza to, że mimo że większość stopek jest do siebie w pewnym stopniu podobna (zawsze pojawiają się dane kontaktowe, polityka prywatności czy regulamin), to istnieje naprawdę mała szansa, że natkniesz się na dwie identyczne stopki.

1. Co umieścić w stopce strony internetowej?

Jest wiele elementów, które można zawrzeć w stopce strony, m.in.:

  • dane kontaktowe,
  • mapę strony,
  • regulamin i politykę prywatności,
  • odnośniki do mediów społecznościowych,
  • zapisy do newslettera,
  • ostatnio dodane wpisy na bloga,
  • informacje o nagrodach czy certyfikatach,

jednak nie oznacza to, że trzeba wykorzystać je wszystkie. Stopka powinna być przede wszystkim funkcjonalna, dlatego należy zachować w niej umiar i przejrzystość.

2. Czy stopka strony internetowej ma wpływ na SEO?

Tak, zdecydowanie. Dobrze zaprojektowana stopka jest jednym z prostych do wdrożenia, a istotnych elementów strony mających wpływ na SEO. Warto poświęcić chwilę na stworzenie dobrej stopki, ponieważ przyniesie Ci to sporo profitów, od poprawy linkowania wewnętrznego, przez wsparcie UX, aż po lepszą nawigację, zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google, czy wreszcie poprawę konwersji.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM