Największe wyzwania właścicieli sklepów online

Największe wyzwania właścicieli sklepów online

Branża e-commerce cały czas rośnie w siłę. Pandemia jeszcze przyspieszyła procesy cyfryzacji handlu. Już 73% z nas kupuje coś przez internet. Zamykają się kolejne sklepy stacjonarne, w także te, należące do ogromnych sieci sprzedaży. Wszyscy stawiają na sklepy online.

Ostatnio na naszym blogu: Branża erotyczna - jak ją pozycjonować?

LPP, jedna z największych polskich spółek odzieżowych, w maju 2020 r. zrezygnowała z blisko 30% przestrzeni handlowej. W tym samym czasie ich sprzedaż online wzrosła o 381% rok do roku. Czy to znak, że każdy z nas powinien teraz przejść ze swoim biznesem ze świata offline do online i mieć swój własny sklep internetowy?

Sklep online – czy warto?

Jeśli Twój biznes, jego część lub wybrane usługi, da się przenieść do sieci, naprawdę warto iść w tym kierunku. Jeżeli tylko budżet i możliwości organizacyjne pozwolą Ci na to, by zadbać o dystrybucję Twoich produktów lub usług stacjonarnie i przez internet jednocześnie, działaj. Omnichannel to dziś standard w sprzedaży. Warto jednak, abyś przed podjęciem pierwszych kroków w świecie e-commerce był gotowy na wszelkie wyzwania i must-have sklepu internetowego. Każde z nich wymaga odpowiedniego zaplecza czasu i pieniędzy. Jak zacząć i o czym należy pamiętać, aby odnieść sukces w handlu online?

Jak otworzyć sklep internetowy?

Kiedyś start sklepu internetowego i w ogóle działalności gospodarczej wiązał się z ogromną ilością papierologii. Dziś formalności i aspekty prawne sklepu internetowego, a nawet “postawienie” i pozycjonowanie strony internetowej oraz przygotowanie całego oprogramowania dla sklepu online jest o wiele prostsze. Wiele spraw urzędowych da się załatwić poprzez e-urząd. Wykwalifikowanych narzędzi, firm i osób, gotowych nam pomóc, jest pełno. Przejście z biznesem do internetu wspierają także banki, np. mBank, który swoim Klientom oferuje sklep internetowy za złotówkę.

Założenie sklepu internetowego mbank
Dziś założenie sklepu internetowego to kilka kliknięć np. poprzez dedykowany serwis Twojego banku.

Pomysł na sklep internetowy

Dziś o wiele większym problemem nie jest to, jak zacząć sprzedawać przez internet, ale co sprzedawać online, aby znaleźć odpowiednią ilość nabywców. Masz już unikatowy pomysł, produkt, którego nikt nie ma? Zapewne coś handmade, eko, naturalnego i DIY? A może postawisz na produkty, które mają wszyscy, a które Ty opatrzysz lepszymi, google-friendly opisami, zadbasz o SEO sklepu internetowego i dzięki temu wygrasz z konkurencją wyższą pozycją w Google?

Sprzedaż online – od czego zacząć?

sprzedaż online - od czego zacząć?
Strona WWW, profil w Google Merchant Center, systemy płatności, formy dostawy – na początku właściciel sklepu internetowego ma sporo orzechów do zgryzienia.

Strategii produktowych, marketingowych i cenowych jest mnóstwo. Bez wątpienia punktem wyjścia jednak jest sam pomysł, Twoje USP (unique selling proposition) i stworzenie własnego, silnego online brandu. Niezależnie od motywu przewodniego właściciele sklepów internetowych napotykają na podobne problemy i wyzwania.

Pozycjonowanie sklepu internetowego z Delante

Aby ułatwić Ci zadanie, przygotowaliśmy specjalną checklistę, która ułatwi Ci pierwsze kroki w branży e-commerce. Z czym boryka się początkujący właściciel sklepu online?

Sklep internetowy – checklista wyzwań dla przyszłych i obecnych właścicieli e-sklepów

Contact center

Klient chce dziś kontaktować się różnymi kanałami: mailowo, telefonicznie, poprzez social media, live chat w formie widgetu na stronie WWW, a także osobiście (w przypadku sklepu stacjonarnego). Połącz te wszystkie kanały komunikacji w jednym CRM i zadbaj o to, aby Twój brand był responsywny i odpowiadał na pytania od potencjalnych kupujących w trybie real-time lub maksymalnie do 24 godzin. Przygotuj odpowiednie FAQ lub Q&A dla swoich Klientów z najczęściej zadawanymi pytaniami i odpowiedziami. To content idealny zarówno dla algorytmów Google, jak i żywych użytkowników.

Dostosowanie strony e-sklepu do różnych typów urządzeń

Według danych z raportu “E-commerce w Polsce 2020” 80% z nas robi zakupy online na laptopie. Na drugim miejscu pojawia się smartfon (69% wśród wszystkich respondentów, a aż 92% w grupie 15-24 lata). Podium zamyka komputer stacjonarny (50%). Szczególnie na tym ostatnim urządzeniu chętnie kupujemy produkty w godzinach pracy – aż 35% e-zakupów w Polsce dokonywana jest między 12:00 a 19:00. Jeśli Twój sklep online nie będzie dostosowany do tych wszystkich urządzeń, stracisz sporą rzeszę Klientów, którzy łatwiej i szybciej zrobią zakupy u konkurentów. Dobry UX i UI (interfejs i doświadczenia użytkownika) mają znaczący wpływ na większą ilość konwersji, a przecież o to finalnie w tym chodzi, prawda?

Marketing online

Kampanie reklamowe w Google Ads, Facebook Ads, pozycjonowanie strony WWW, social media, newsletter, remarketing, link building, influencer marketing – to wszystko i jeszcze więcej to ogromna paleta działań online marketingowych do promocji e-sklepu w internecie. Sprecyzuj dokładnie, jakim budżetem dysponujesz, aby ustalić priorytety działań marketingowych. Możesz realizować je in-house (osobiście lub za sprawą zatrudnionego specjalisty ds. marketingu) lub outsourcować to do zewnętrznej agencji.

Opisy produktowe: SEO-friendly i user-friendly

Bez dobrych opisów towarów i kategorii produktów nie przebijesz się w gąszczu innych sklepów internetowych. Twórz opisy produktowe samodzielne lub współpracuj z profesjonalnymi SEO copywriterami. Do ich redagowania wykorzystuj long-tailowe frazy, słowa kluczowe i zapytania, których realnie używają Twoi potencjalni Klienci w wyszukiwarce Google.

Ba! Wykorzystaj także te formy i pytania, których sam używasz, gdy szukasz czegoś w sieci jako czyjś Klient. Rzadziej wpisujesz w Google: “Produkt najwyższej jakości z najlepszych materiałów”, ale “zielona nierdzewna brama ogrodzeniowa” już zdecydowanie częściej – jeśli oczywiście szukasz takiej bramy 😉

Opisy produktów w sklepach internetowych
Czy ten opis jest SEO i user-friendly? (Tak, to jest już CAŁY opis).

Promocje i programy lojalnościowe

Nie od dziś wiadomo, że o wiele taniej jest utrzymać stałego Klienta, niż pozyskać nowego. Przeczytaj, jak zdobyć stałego klienta w e-commerce. Aby budować lojalne grono odbiorców, stwórz system rabatów i promocji, a do tego uruchom programy lojalnościowe dla powracających i często konwertujących leadów.

Regulamin, formy dostawy i polityka zwrotów sklepu internetowego

Sklep internetowy wyzwania dla właścicieli - regulamin
Ile razy trafiłeś na takie “kwiatki”?

Lorem ipsum nie przejdzie. Potrzebujesz regulaminów, zasad i formatek z prawdziwego zdarzenia, aby odciążyć potencjalny dział obsługi Klienta (przy jednoosobowym Zespole po prostu odciążasz… siebie) z dziesiątek telefonów od kupujących z pytaniami o to, czy możesz wysłać swój produkt do ich Paczkomatu zamiast kurierem. Pomyśl o tym, co musi być w regulaminie sklepu internetowego, aby spełniał on wszystkie swoje funkcje, a do tego zabezpieczał interesy Twoje, jak i Twoich Klientów.

Zdjęcia produktowe

Kupujemy oczami. Pokaż zatem użytkownikom na Twojej stronie WWW, że sprzedajesz same perełki. Pięknie podane i zapakowane. Zdjęcia od producenta (jeśli jesteś tylko dystrybutorem) wykorzystają wszyscy. Unikatowe zdjęcie sprzeda więcej, niż standardowy produkt na białym tle, ledwie docięty w Photoshopie. Nie zapomnij o prawidłowej nazwie pliku i dodaniu odpowiedniego opisu alternatywnego do Twoich zdjęć produktowych, aby także wspierały SEO sklepu online. Dowiedz się więcej na temat optymalizacji zdjęć na stronę z naszego bloga.

Dobre, wyjątkowe zdjęcia produktów możesz wykorzystać jako zakupowe inspiracje na firmowym Pintereście lub Instagramie. Randomowe zdjęcie ze stocka? Już niekoniecznie.

Zdjęcia produktowe w sklepie internetowym
Mistrzami w zdjęciach produktowych jest branża meblarska i dekoracyjna. Ten fotel z IKEA wygląda okej, ale…
grafiki w sklepie internetowym
…jeśli przedstawimy go na odpowiednim tle, z dodatkami, jako gotowy pomysł na dekorację naszego mieszkania, szanse na sprzedaż fotela rosną. Produktów komplementarnych także, w końcu te poduszki pasują tu idealnie, prawda?

Sklep internetowy – największe wyzwania

Tylko 30% polskich sklepów internetowych przetrwa dłużej niż 8 lat działalności. W każdym roku powstaje ich około 5-6 tysięcy. Zatem największym wyzwaniem jest… utrzymanie się na rynku. To się może udać za sprawą przemyślanej strategii cenowej, produktowej i rabatowej, dbałości o marketing online, dobremu UX’owi i interfejsowi e-sklepu, pięknym zdjęciom i efektywnym opisom produktów, a także otwarciu i sfokusowaniu się na ostatecznym odbiorcy, czyli Twoim potencjalnym Kliencie. W końcu to wszystko jest właśnie dla niego. Gotowy? 😉

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (2)
    1. Dokładnie! Szczerze, największym wyzwaniem dla e-commerce, chyba w większości branży produktowych, jest teraz wybicie się na tle konkurencji (której jest obecnie masa, z nawiązką :)) i zbudowanie jakieś konkretnej renomy, która będzie „dowozić” wyniki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

Branża erotyczna - jak ją pozycjonować?

Branża erotyczna - jak ją pozycjonować?

Branża erotyczna jest jedną z gałęzi handlu internetowego, która rozwija się niezwykle szybko. Jest to wręcz branża idealna do e-commerce, ponieważ wielu użytkowników nie wyobraża sobie nawet pojawienia się w stacjonarnych sklepie z gadżetami erotycznymi, a samo wspomnienie o tym wywołuje rumieniec na twarzy.

Czytaj więcej
Jak inhouse’owe SEO współpracuje z agencją SEO?

Jak inhouse’owe SEO współpracuje z agencją SEO?

Wiele firm decyduje się na zatrudnienie specjalisty SEO, który będzie odpowiadał za zwiększanie widoczności strony internetowej ich marki w Google. Czy to oznacza, że SEOwiec będzie w stanie wykonać wszystkie prace bez pomocy z zewnątrz? Bardzo często konieczna jest współpraca między inhousowym SEO i agencją. W jakim zakresie?

Czytaj więcej
Czego oczekujemy od sklepów internetowych? 7 dobrych praktyk dla e-commerce

Czego oczekujemy od sklepów internetowych? 7 dobrych praktyk dla e-commerce

W 2018 roku w internecie działało ponad 30 000 polskich sklepów online. Branża e-commerce w Polsce wyceniana jest na ok. 40 mld złotych. Nasz rynek według obliczeń ekspertów handlu online znajduje się na 13. miejscu wśród najszybciej rozwijających się e-krajów na świecie. Jak odkroić z tego tortu dla siebie największy i najcenniejszy kawałek? Czego oczekuje dzisiejszy internauta od zakupów online?

Czytaj więcej