Jak ocenić skuteczność linkowania?

Jak ocenić skuteczność linkowania?

Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego po wpisaniu danej frazy w wyszukiwarkę Google pojawiają się takie a nie inne wyniki? Co wpływa na to, że witryna plasuje się na określonym miejscu w wyszukiwarce? Tak naprawdę, czynników jest wiele. Warto jednak podkreślić, że linkowanie, zwane link buildingiem, odrywa kluczową rolę w zwiększaniu widoczności witryny.

Ostatnio na naszym blogu: Jesteś śledzony w Internecie. Czy wiesz co wie o Tobie Google?

Tworząc wartościowe linki zwrotne do naszej strony internetowej, możemy wpłynąć na jej lepszą widoczność w rankingu Google. Zatem jak ocenić efekt naszego linkowania? Wyjaśnię Ci to zjawisko w oparciu o jeden przykład sklepu internetowego, którego optymalizacją zajmowało się Delante.

Link building, czyli potocznie mówiąc linkowanie, jest z pewnością znane każdemu SEOwcowi. Jednak osoby spoza tej prężnie rozwijającej się branży mogą mieć wątpliwości co do skuteczności linkowania. Na samym początku przedstawię Wam co kryje się za tym pojęciem. Najprościej mówiąc, jest to drugi podstawowy sposób (zaraz obok optymalizacji, czyli działań on-site) na budowanie wysokich pozycji danej witryny w wyszukiwarce Google. Link building polega na pozyskaniu unikalnych i przede wszystkim wartościowych linków (odnośników) do naszej strony internetowej.

Może wydawać się, że umieszczenie kilku linków w sieci prowadzących do naszej strony sprawi, że uplasujemy się na wysokich pozycjach w Google. Tak jednak nie jest. Zabieg ten wymaga przede wszystkim dużego wysiłku i cierpliwości SEOwca.

Pozyskuj linki… wartościowe i jedyne w swoim rodzaju

Link building jest dość złożonym procesem. Nie wystarczy wstawić bezmyślnie linka i oczekiwać na rezultat. Przede wszystkim musimy wybrać wartościowe miejsce. Fakt ten pozwala nam wyróżnić kilka rodzajów linków.

Linki wewnętrzne umieszczane są na tej samej witrynie, do której prowadzą. Warto umieszczać takie odnośniki, ponieważ sposób ten jest bardzo prosty. Linkowanie zewnętrzne jest efektywne tylko i wyłącznie wtedy, gdy pozyskujemy linki z wartościowych miejscówek. Na jakość witryny składa się PageRank, Alexa Rank, wiek i liczba odnośników. Dbaj o Topical Authority – linkuj do stron z podobną tematyką. Ilość linków powinna stopniowo rosnąć, dlatego sukcesywnie zwiększaj liczbą odnośników do witryny.

Warto zachować równowagę w przypadku pozyskiwania linków. Staraj się różnicować odnośniki na anchor poszczególnych słów kluczowych i na czysty adres URL. Chmura anchorów powinna wyglądać naturalnie z przeważającą liczbą odnośników czystych.

Chcesz dowiedzieć się jak wygląda chmura anchorów dla Twojej witryny? Sprawdzisz to w narzędziu Ahrefs. Na 1 miejscu powinna się znaleźć domena strony, następnie jej nazwa, a na kolejnych miejscach poszczególne słowa kluczowe. Poniżej pokażę Ci prawidłowa chmurę anchorów:

Chmura anchorów ahrefs - skuteczność linkowania
Źródło: https://ahrefs.com/

Zatem, jak powinna wyglądać prawidłowa chmura anchorów naszej domeny? Na pierwszym miejscu powinien znaleźć się adres strony głównej, następnie nazwa firmy. Na kolejnych miejscach najlepiej, żeby uplasowały się poszczególne słowa kluczowe. Ważne aby, linkując zachować równowagę między anchorami na dane słowa kluczowe i na adres domeny.

Linki spamowe – strach się bać!

Dużym zagrożeniem dla Twojej witryny są linki spamowe, które są odnośnikami pochodzącymi ze stron o niskiej jakości. W narzędziu Moz Pro możesz sprawdzić jak wygląda wynik Spam Score. Otrzymany procent warto wziąć pod uwagę w kontekście jakości linków przychodzących do Twojej strony. W ten sposób możesz pozbyć się spamowych linków, które będa szkodzić Twojej witrynie.

Jakość, jakość i jeszcze raz ilość!

Pozycjonując daną stronę internetową, często zastanawiamy się czy pozyskiwanie linków z domen zagranicznych to dobry czy zły pomysł. Na ogół linki powinny pochodzić z regionalnych katalogów i domen. Jednak warto różnicować miejscówki i częściowo pozyskiwać odnośniki z domen zagranicznych.

Ale pamiętaj – nie powinny one być przewagą!

Pozycjonując daną witrynę warto wiedzieć, że liczba domen linkujących i samych linków to nie to samo. Linki to pojedyncze odnośniki, pozyskiwane do danej strony. Warto zadbać o ich rosnącą ilość. Sztuczne i jednorazowe pozyskiwanie linków tak naprawdę nic nie wniesie. Ilość domen linkujących jest ważniejsza od ilości pozyskanych linków. Warto zadbać o sprawdzone miejscówki wysokiej jakości.

Co więc powinieneś zrobić? Pozyskaj 30 linków z 30 różnych domen, aniżeli 50 linków z 3 domen. Pamiętaj, że w SEO stawiamy przede wszystkim na jakość, unikalność i zróżnicowanie.

Tak naprawdę nie ma złotego środka dotyczącego ilości linków, jakie powinniśmy wykonać w przeciągu tygodnia, miesiąca czy kwartału. Warto linkować przede wszystkim z głową. Mając nowa witrynę, należy rozpocząć proces link buildingu bardzo rozsądnie, z czasem zwiększając liczbą linków. Warto na bieżąco obserwować jak Google reaguje na nasze starania. Liczba linków oraz domen linkujących powinna rosnąć systematycznie. Lepiej pozyskać kilka wartościowych linków miesięcznie, niż kilkanaście spamerskich, o niskiej jakości.

Mierzenie efektywności skutecznego linkowania

Z pewnością zastanawiasz się jak mierzyć skuteczność i efekty pozycjonowania? Korzystając z usług firmy SEO często nurtuje nas kwestia, czy spełnia ona swoje obowiązki i wykonuje dobrą robotę. Jeśli choć trochę znasz się na tej branży z pewnością poznasz się na efektach. Chcę jednak pokrótce przedstawić, na co zwrócić uwagę i jak poznać się na efektach dobrej pracy SEOwca.

Jak wiadomo, pewne kwestie najlepiej poprzeć przykładami. Dlatego na rzecz tego artykułu posłużę się przykładem firmy z naszego Case Study. Sklep internetowy Superloko.de postanowił rozwinąć swoja działalność, przez co trafić do większej liczby odbiorców. Firma Delante pomogła im zwiększyć ruch organiczny na stronie o 460% tylko w przeciągu 6 miesięcy. Brzmi zaskakująco?

Na sukces złożyło się wiele czynników, jednak do zwiększenia widoczności w dużej mierze przyczyniło się linkowanie. Intensywny link building sprawił, że ruch na stronie, a tym samym sprzedaż znacznie wzrosła. Zastosowaliśmy pozycjonowanie szerokie – czyli takie, które opiera się na nieco dłuższych, lecz bardziej konkretnych frazach. Sklep z artykułami gospodarstwa domowego, produktami dla dzieci, akcesoria do domu i ogrodu charakteryzuje się sporą konkurencyjnością. Stąd pozycjonowanie się na frazy ogólne skutkowało dłuższym czasem i większymi kosztami.

Co wpływa na wyższe pozycje fraz w Google?

Osiągnięcie wysokich pozycji w rankingu Google wymaga zarówno działań on-site jak i off-site. Aby linkowanie przyniosło pożądane efekty należy przygotować stronę internetową. Jednym z tych elementów jest opis na stronie głównej, kategoriach i produktach. Ważnym jest, aby teksty te zawierały odpowiednie słowa kluczowe. Sklep Superloko.de nie posiadał treści na stronie głównej oraz na kategoriach. Po wprowadzeniu bloków unikalnego tekstu zwiększyła się widoczność strony w Google oraz zmniejszył się SPAM Score. Klient chciał skupić się na frazie ,,gartengeräte online kaufen”. W związku z tym została ona wpleciona w tekst na stronie głównej. Z czasem fraza ta zaczęła rosnąć w rankingu.

Superloko linkowanie

W celu wzrostu pozycji danych fraz, warto prawidłowo zoptymalizować nagłówki, dodać tytuł i meta description na każdej kategorii i produkcie.

Linkowanie jako uzupełnienie działań na stronie

Optymalizacja sklepu internetowego Superloko.de została uzupełniona o linkowanie zewnętrzne. Miało to na celu zwiększenie widoczności witryny w wyszukiwarce Google. Profil linków był naturalny, zarówno na anchor jak i na czysty adres URL. Link building był przede wszystkim unikalny i zróżnicowany, prowadzony na różnych kanałach.

Narzędzie Ahrefs wskazało na znaczącą zmianę w ocenie jakości linków przed i po naszych działaniach. Przed rozpoczęciem współpracy sklep internetowych cechowały poszczególne parametry:

Linkowanie superloko - ahrefs rank
Źródło: https://delante.pl/klienci/superloko/

Jak zaobserwowałeś, strona ta charakteryzowała się małą liczbą linków i domen odsyłających. Dzięki naszym działaniom i skutecznemu linkowaniu zwiększyły się te wskaźniki. Sprawdź jak wyglądał obraz odnośników do sklepu Superloko.de po naszej 6 miesięcznej współpracy:

Efekty linkowania superloko
Źródło: https://delante.pl/klienci/superloko/

Skuteczne i wartościowe linkowanie wpływa na wzrost widoczności danej strony. Im więcej unikalnych linków zdobędziemy do strony tym trafimy do większej liczby odbiorców. Google preferuje linki, które niosą za sobą wartość dla użytkownika.

W przypadku sklepu internetowego Superloko.de linkowanie odbywało wraz ze stopniowym zwiększaniem się liczby linków. W ten sposób można było zaobserwować pożądane wyniki w rankingu Google w odniesieniu do widoczności strony.

Superloko - linkujące domeny
Źródło: https://delante.pl/klienci/superloko/

Jakie narzędzia do analizy skuteczności linkowania?

Obecnie na rynku jest wiele pomocnych narzędzi dla marketerów i SEOwców, które pomagają mierzyć skuteczność wykonywanych działań optymalizacyjnych na stronach. Większość z tych programów jest płatnych, jednak warto obserwować efekty swoich działań.

Do darmowych narzędzi zalicza się Google Search Console i Google Analytics. Pozwalają one sprawdzić ruch i wyświetlenia całej witryny i poszczególnych podstron. Prawidłowe linkowanie sprawi, że zaobserwujemy większy średni CTR, średnią pozycję fraz oraz większa liczbą słów generujący wyświetlenia i kliknięcia. Poniżej możesz zaobserwować jak linkowanie wpłynęło na wzrost wyświetleń w wynikach wyszukiwania. W przypadku strony Superloko.de wartośc ta wyniosła 313% po 6 miesiącach współpracy.

Semstorm - superloko
Źródło: https://delante.pl/klienci/superloko/

Zarówno Semstorm, jak i Senuto, pozwalają na sprawdzenie widoczności całej zoptymalizowanej witryny. Ahrefs to narzędzie, umożliwiające wnikliwą analizę linków wewnętrznych i zewnętrznych. Możliwa jest też analiza linków konkurencji. Wyższe wskaźniki DR i UR wskazują na owocną pracę SEOwca. Kolejny, zasłużony Majestic, pozwala na ocenę statusu profilu linków przychodzących do danej strony internetowej za pomocą autorskich wskaźników. Znany Moz pokazuje wskaźniki DA i PA dla linkowej podstrony oraz wskaźnik Spam Score.

Chcąc zwiększyć ruch na stronie warto skupić się na analizie linkowania. Do tego posłuży nam wyżej wspomniane narzędzie Ahrefs, które pozwala na prześledzenie stron, które linkują do naszej witryny. Możliwa jest też analiza dowolnej witryny (w tym konkurencji). Narzędzie wnikliwie sprawdza połączenia między stronami internetowymi. Ahrefs posiada 2 główne elementy analizy: URL Rating (UR) i Domain Rating (DR). Ten pierwszy wskaźnik obrazuje siłe profilu linkowania URL. Skala 1-100 wskazuje jak bardzo atrakcyjna jest dana witryna pod kątem linkowanych adresów. Wskaźnik DR wskazuje z kolei jak silny jest profil linkownia danej domeny. Skala jest podobna jak wyżej. Warto skupić się na tym, aby uzyskać wysokie wskaźniki mierzone przez Ahrefs.

Zauważ, że Ahrefs wskazuje też na inne ważne elementy. Z analizy wyczytasz też, ile linków zwrotnych i domen odsyłających posiada dana domena. Ranking Ahrefs ma charakter wewnętrzny i służy do porównania konkurencji. Witryny, które posiadają mniejszą wartość tego wskaźnika plasują się na lepszej pozycji.

Linkując warto zwrócić uwagę na to jakie parametry DR i UR mają poszczególne podstrony. Link building powinien opierać na wartościowych stronach.

Superloko ahrefs
Źródło: https://ahrefs.com

W narzędziu Google Analytics możesz znaleźć dane o tym, jak wygląda ruch na Twojej stronie i skąd pochodzi. Często na 1 miejscu znajduje się ruch organiczny – z wyszukiwarki, następnie Direct – wejścia bezpośrednie. Niżej znajdziesz Social (media społecznościowe), Paid Search, czyli płatne wyniki wyszukiwania i Referral. Ten ostatni, to nic innego jak przejście z innej strony – po dokonaniu akcji kliknięcia w link. Taki ruch jest bardzo ważny, ponieważ użytkownik szukając informacji w katalogu, artykule, forum lub innym miejscu może zainteresować się przejściem do Twojej strony internetowej. Stąd to źródło ruchu przynosi nam wymierne korzyści. Poniżej możesz zaobserwować, jak Referral odgrywa role w ruchu na przykładowej stronie.

Referral Google Analitics
Źródło: Google Analytics

Link building to podstawowy element obok optymalizacji stron internetowych, któremu warto poświęcić czas i uwagę. Efekty prawidłowego i unikalnego linkowania możemy zaobserwować po pewnym czasie. Wzrost widoczności strony, a co za tym idzie liczba wejść dowodzą, że nasze działania zostały docenione przez Google. Linkując, warto pamiętać, aby różnicować chmurę anchorów stosując w przeważającej części czyste adresy URL. Wreszcie najprostszym sposobem obserwacji skuteczności linkowania jest monitorowanie poszczególnych fraz w rankingu Google.

  4,33 / 5 ( 9 )
Autor
Junior SEO Specialist - Monika

Junior SEO Specialist

W Delante od lutego 2019 roku. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Rodowita Wadowiczanka. Początkowo widziała się jako Project Manager, jednak z czasem jej pasją stało się SEO. W wolnym czasie eksperymentuje w kuchni, jej hobby to taniec i siłownia. Miłośniczka kotów, dobrego towarzystwa i podróży.
  • largo.pro

    Tylko jakościowe linki się liczą. Przy linkach z profili z for nie ma na co liczyć nawet jak jest ich wiele

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.