Co odrzuca klientów w sklepach internetowych czyli jak zmniejszyć bounce rate

Co odrzuca klientów w sklepach internetowych czyli jak zmniejszyć bounce rate

Na rynku internetowym istnieje coraz więcej sklepów online. Polacy coraz częściej robią zakupy w internecie. Co decyduje o tym, który sklep zostanie przez nich wybrany? Jakie elementy na witrynie odrzucają konsumentów? W tym artykule przedstawię kilka istotnych elementów, przez które Twój sklep internetowy skutecznie odrzuca klientów.

Ostatnio na naszym blogu: Google potwierdza listopadowy update wyszukiwania lokalnego

Co to jest bounce rate?

Zaczynając od początku, zdefiniujmy sobie czym jest bounce rate. Współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate) jest to odsetek użytkowników, którzy wylądowali na Twojej stronie i zdecydowali się odejść, bez przechodzenia na kolejną podstronę. Oblicza się go dzieląc liczbę osób, które weszły tylko na pierwszą stronę witryny przez liczbę wszystkich wejść na stronę, co obrazuje poniższa grafika.

Jak obliczyć bounce rate?

Jak interpretować wskaźnik odrzuceń?

Możemy tutaj zakładać kilka scenariuszy takiej sytuacji.

  1. Internauta wchodząc na Twoją stronę nie znalazł tego czego szukał i zamykając kartę lub klikając strzałkę “wstecz” wyszedł z Twojej strony.
  2. Internauta znalazł to czego szukał już na pierwszej stronie i nie miał potrzeby przechodzić dalej.
  3. Istnieje możliwość, że od razu kliknął w inny adres URL, który znalazł na Twojej stronie i przeszedł do innej witryny.
  4. Aby rozpatrzyć wszystkie możliwe ewentualności, musimy wziąć pod uwagę także to, że internauta spędził tak długo na pierwszej stronie witryny, że czas sesji przekroczył 30 min, bez jakiejkolwiek interakcji, zaliczając tę sytuację do współczynnika odrzuceń.
  5. Ostatnią możliwością jest to, że posiadasz stronę typu one-page, więc internauta nie miał możliwości przejścia na inną podstronę. Dla stron typu one-page wskaźnik odrzuceń zawsze będzie bardzo wysoki.

Bounce rate i jego “dobry” oraz “zły” poziom, czyli kiedy powinniśmy się martwić?

Aby określić, czy nasz współczynnik odrzuceń jest niepokojący i powinniśmy wprowadzić zmiany na stronie, lub wręcz przeciwnie – jest na optymalnym poziomie, powinniśmy odnieść się do poniższej skali:

  • 80% + – bardzo zły poziom
  • 70 – 80% – zły poziom
  • 50–70% – średni poziom
  • 30-50% – poziom pożądany
  • 20% lub mniej – występuje prawdopodobnie błąd śledzenia, który może wynikać np. z duplikacji kodu, nieprawidłowej implementacji śledzenia.

Jednak jest to bardzo ogólna klasyfikacja, a wszystko to zależy od branży oraz rodzaju strony internetowej. W przypadku klasycznych sklepów ta skala ma dobre odzwierciedlenie. W rzeczywistości jednak na przykład w przypadku Landing Page ten wskaźnik należy zupełnie inaczej interpretować. Jak rozkłada się to w poszczególnych branżach, obrazuje poniższa infografika:

Bounce rate a branże

W jaki sposób zmniejszyć wskaźnik odrzuceń?

Okazało się, że Twój współczynnik odrzuceń jest za wysoki? Zastanawiasz się w jaki sposób zmniejszyć bounce rate? Oto kilk wskazówek, od których warto zacząć:

  1. Popraw wygląd strony i zadbaj o User Experience
    To w jaki sposób wygląda Twoja strona główna jest bardzo istotne. Czy wszystko jest przejrzyste i czytelne, a menu główne jest intuicyjne. Do tego aspektu można zaliczyć wiele elementów, np czy kolory na stronie są spójne i miłe dla oka, czy czcionka nie jest zbyt duża lub jest niewidoczna.
  2. Zadbaj o to aby strona miała wersję mobilną oraz była responsywna
    Urządzenia mobile mają bardzo duży udział na Polskim rynku e-commerce. Bardzo często przeglądamy strony internetowe w drodzę do pracy lub na uczelnie, siedząc w autobusie. Coraz częściej również dokonujemy z zakupów z telefonów. Dlatego powinniśmy pamiętać, aby nasza strona dopasowywała się do różnego typu rozdzielczości.
  3. Umieść Call to Action w najczęściej oglądanym miejscu
    Za pomocą różnych narzędzi, które monitorują to, gdzie użytkownicy patrzą najczęściej i klikają najczęściej np. HotJar, dowiesz się gdzie najlepiej umieścić Call to Action.
  4. Zadbaj o to, aby czas ładowania Twojej strony był szybki
    Jeśli strona ładuje się dłużej niż 5 sekund to konsument nie będzie czekał. Znudzony poszuka innej strony, która załaduje się sprawniej. Warto zminimalizować wagę obrazów oraz grafik, w taki sposób, aby strona ładowała się jak najszybciej.

Największe błędy sklepów internetowych, czyli w jaki sposób strzelamy sobie w kolano

Dla zobrazowania problemu, przedstawię Wam poniżej przykłady stron internetowych, które mogą stanowić wyzwanie zakupowe przed klientem oraz stanowią niezbyt trafne decyzje designerskie:

  • Sklep Arngren.net
    Na pierwszy rzut oka widać… niemal wszystko i nic 😉 Autor tej strony internetowej z pewnością zapomniał o elementach i zasadach jakie niesie za sobą termin User Chaotyczne ułożenie zdjęć oraz napisów, zbyt duża ilość zdjęć oraz informacji w jednym miejscu niemal paraliżuje.

    Arngren User Experience
    source: http://www.arngren.net/
  • Strona Pennyjuice.com
    Na tej witrynie można zamówić soki specjalne dla dzieci. Jednak samo przeglądanie strony to duże wyzwanie. Ilość kolorów użyta w projekcie strony powoduje mały chaos oraz skupia uwagę na zbyt wielu elementach. Wprowadzenie stonowanych kolorów oraz użycie bardziej wyrazistego koloru tylko w istotnych miejscach na stronie np. elementach “Call to Action” może przynieść zdecydowanie lepszy efekt.
Pennyjuice User Experience
source: https://www.pennyjuice.com/

Dla porównania, teraz przedstawię Wam przykłady rozwiązań, które warto naśladować:

  • Sklep x-kom.pl
    Strona internetowa sklepu x-kom.pl jest bardzo przyjazna dla oka. Niewielka ilość dominujących kolorów. Dobrze widoczne produkty ich nazwy oraz ceny to bardzo istotna informacja dla klienta, która powinna być dobrze widoczna.

    X-Kom user experience
    source: https://www.x-kom.pl/
  • Sklep Reserved
    Ten sklep z polską modą świetnie obrazuje kolejny dobry przykład sklepu internetowego, który stworzony jest zgodnie z zasadami User Experience. Dobrze widoczne i atrakcyjne zdjęcia, minimalizm oraz dobrze widoczna nazwa produkty i jego cena to podstawowe elementy dobrze skonstruowanego sklepu.

    reserved - user experience
    source: https://www.reserved.com/pl/pl/

Powyższe przykłady to tylko kilka problemów, które możemy napotkać w istniejących sklepach internetowych. Inne aspekty, które negatywnie wpływają na Twój sklep to:

  1. Brak szczegółowego opisu produktu
    Ważnym elementem jest optymalizacja podstron produktowych. Wyczerpujący, zgodny ze stanem faktycznym oraz unikalny opis produktu to podstawa.
  2. Brak ocen konsumentów
    Opinie oraz oceny w formie gwiazdek pomogą w podjęciu decyzji przez konsumenta.
  3. Niejasne call to action
    Istotnym elementem jest przycisk “call to action”. Jego rozmiar powinien być na optymalnie dopasowany do całej strony. Kolor w tym przypadku też ma ogromne znaczenie.
  4. Niedopasowany przekaz do grupy docelowej
    Wprowadzenie segmentacji oraz personalizacji w działaniach marketingowych to element bardzo istotny. Wyodrębnienie grup Twoich konsumentów oraz doprecyzowanie przekazu reklamowego zgodnie z ich potrzebami i preferencjami to jedyny sposób na skuteczny marketing. Wysyłka e-maili przyniesie pożądane rezultaty, a oferowane rabaty, którą mają na celu przyciągnięcie klienta do sklepu, będą spełniały swoją powinność.
  5. Zbyt skomplikowana droga zakupowa
    Im mniej kroków do przejścia, tym lepiej. Internauci nie lubią czekać, chcą mieć wszystko podane na tacy
  6. Brak możliwości zakupu produktu bez rejestracji
    Daj możliwość zakupu bez rejestracji. Postaraj się o to, aby wszystkie instrukcje były proste i zrozumiałe. To może obniżyć znacznie współczynnik porzuconych koszyków.
  7. Ukryte koszty
    Bądź transparentny. Przedstaw wszelkie koszty zakupu, takie jak zakup produktu, dostawa itp w jasny i klarowny sposób. Nikt z nas nie lubi, gdy już przed samym kliknięciem “zamawiam” okazuje się, że finalna kwota jest znacznie większa, niż początkowo zakładaliśmy.
  8. Brak dogodnej metody dostawy
    Obecnie na rynku mamy dużo możliwości dostawy. Zadbaj o to, aby wszystkie z nich były dostępne w Twoim sklepie. Pozwól wybrać te najbardziej dogodniejszą dla Twojego klienta.
  9. Zbyt dużo wyskakujących pop-upów
    Fajnym zabiegiem jest, gdy taki pop-up daje klientowi dodatkowy rabat przed wyjściem ze strony, który zachęci do zrealizowania zakupów. Jednak wszystko z umiarem! Zbyt częste nękanie klientów pop-upem wzbudza irytację.
  10. Brak dostosowania do urządzeń mobilnych
    Bardzo często używamy urządzenia mobilne do przeglądania stron, a nawet do dokonywania zakupów. Niedostosowana strona może być powodem opuszczenia sklepu.

Triki, za które pokochają nas nasi klienci

Podczas optymalizacji sklepu internetowego powinniśmy się wcielić w konsumenta, który chce dokonać zakupu i sprawdzić, które elementy mogą być problematyczne. Aby nasz sklep działał poprawnie, musimy pamiętać o kilku ważnych kwestiach:

  • zadbaj o to, aby Twoja nawigacja była czytelna i przejrzysta, nie było zbyt dużo kategorii i były one logicznie poukładane;
  • sprawdź, czy Twoja wyszukiwarka produktów działa poprawnie;
  • zadbaj o to, aby opisy produktów były unikalne. To wpływa na proces SEO, a także zachęca klientów do dokonania zakupu;
  • postaraj się o to, aby Twój sklep oraz produkty miały opinie na popularnych portalach typu ceneo, czy opieneo;
  • przeznacz budżet na marketing internetowy, warto zadbać o poprawne SEO i wyświetlanie się w pierwszych wynikach wyszukiwania, zadbać o content marketing w postaci np. prowadzenia bloga, czy o widoczność w social mediach. Kampania Google Ads to kolejny sposób na reklamę w internecie, która w przypadku sklepu internetowego może przynieść pożądane rezultaty.

Podsumowując, wszystkie te działania przyczynią się do obniżenia bounce rate oraz przełożą się na sprzedaż. Przy wprowadzaniu zmian na stronę warto pamiętać o tym, aby budować zaufanie u klienta. Nikt z nas, nie chce zostać oszukanym. Czym większe poczucie zaufania wzbudzimy wśród internautów, tym więcej klientów będzie chciało kupować w tym sklepie. Nie zawsze liczy się cena lub jakość, ale pewność, że otrzymamy produkt, którego stan faktyczny będzie zgodny z opisem i obietnicami kierowanymi do konsumenta. Takie zaufanie stanie się bezcenne, a to domknie sprzedaż.

  5,00 / 5 ( 1 )
Autor
Junior SEO Specialist - Karolina

Junior SEO Specialist

Studentka Marketingu i komunikacji rynkowej na Uniwersytecie Ekonomicznym. W Delante rozpoczęła przygodę z SEO w marcu 2019 roku. Uzależniona od podróżniczych przygód i poznawania inspirujących osób. Największą przyjemność sprawia jej kupowanie biletów lotniczych. Uwielbia biegać i chodzić po górach. Nie wyobraża sobie życia bez sushi i białego wina. Zakochana w języku hiszpańskim i kulturze latynoamerykańskiej.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.