.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak wdrożyć SEO do planu marketingowego?

5min.

Komentarze:1

Jak wdrożyć SEO do planu marketingowego?d-tags
15 lutego 2023
Nie ma na co czekać. Każdy moment jest dobry, aby podjąć się wyzwania zaplanowania strategii marketingowej i budżetu na nadchodzące działania, także na te związane z SEO. Jak ułożyć strategię SEO, którą wdrożysz od zaraz? Co jest absolutnym must have w zakresie pozycjonowania stron w Twoim budżecie i planie marketingowym?

5min.

Komentarze:1

Jeśli jesteś:

  • online marketerem lub managerem marketingu, który ma za zadanie uwzględnić SEO w rocznym planie marketingowym,
  • koordynatorem, team leaderem lub dyrektorem marketingu, który w pełni odpowiada za budżet marketingowy,

to ten artykuł pomoże Ci odnaleźć się w świecie SEO i ustalić, kto za co odpowiada, co bierzesz na swoje barki, a czym zajmie się za Ciebie agencja SEO i czy w ogóle będzie Ci potrzebne wsparcie z zewnątrz.

Jeśli chcesz posłuchać o współpracy SEO i marketingu, sprawdź rozmowę na naszym kanale!

SEO – research i plan gry na początek

Dziś praktycznie na każdym rynku konkurencja jest bardzo szeroka. Walka o pozycje w Google to codzienność marketerów, a nie tylko luksus, na który pozwalają sobie największe organizacje i kombajny e-commerce.

Niezależnie od tego, co sprzedajesz, ktoś inny także ma to w swojej ofercie i będzie chciał za wszelką cenę wyprzedzić Cię w organicznych wynikach wyszukiwania w Google. Jeśli nie dziś, to już niebawem. To nieważne, czy chodzi o pozycjonowanie lokalne Twojej sieci piekarni w Warszawie, czy pozycjonowanie zagraniczne Twojego sklepu online z lokalnymi, polskimi produktami na kilka europejskich krajów – walka trwa, a algorytm Google cały czas ewoluuje.

W skrócie: jeśli zastanawiasz się, czy warto w budżecie i planie marketingowym wydzielić dodatkowy rozdział i wiersz w tabeli o SEO, to TAK, warto. Jak się za to zabrać?

SEO ma spełniać konkretne biznesowe cele, więc…

…w pierwszej kolejności ustal konkretne wskaźniki i cele biznesowe firmy, które macie jako organizacja osiągnąć za sprawą lepszej widoczności w internecie.

Kojarzysz metodę SMART?

Niech te cele będą twarde, konkretne, realistyczne, mierzalne, sprecyzowane do maksimum i możliwe do zrealizowania w określonym terminie. Niech mają odzwierciedlenie w historii Twojej firmy – wzrost sprzedaży produktu x o 200% rok do roku jest oczywiście możliwy, ale baaaardzo mało prawdopodobny, jeśli dotychczas wzrost wynosił np. 20%. Niech jasno pokazują, jak dobre SEO wpłynie na ich realizację. Jakie to mogą być wskaźniki?

Oto przykłady:

  • Większa o x% sprzedaż określonej gamy produktów lub usług w nadchodzącym kwartale,
  • Dotarcie do TOP 3 pozycji w Google na konkretne frazy kluczowe w ciągu dwóch lat,
  • O x% więcej odsłon firmowej strony WWW niż rok temu o tej samej porze, o x% więcej odwiedzin potencjalnych Klientów zza granicy, o x sekund dłuższe sesje, o x% niższy wskaźnik odrzuceń,
  • X wypełnionych i wysłanych formularzy kontaktowych w ciągu roku.

Zanim strategia SEO pojawi się w Twoim planie marketingowym, potrzebujesz dobrego researchu i rzetelnych przygotowań. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, to odrób pracę domową i sprawdź:

  • Kim jest Twój wymarzony Klient, czyli jakie są Twoje persony w marketingu i SEO?
  • Jak z widocznością online radzą sobie Twoi biznesowi oponenci? Jak bardzo nasycony jest rynek produktami takimi jak Twoje i jak konkurencyjna jest branża, w której działasz?
  • Co Twój potencjalny Klient wpisuje w Google, kiedy szuka produktów takich jak Twoje? (pssst, w tym zadaniu pomoże Ci np. Google Search Console, Google Analytics lub AnswerThePublic.com)
semrush seo a plan marketingowy
Jednym z narzędzi, które pomoże Ci określić, w jakim punkcie wyjścia jesteś wraz ze swoją firmą, czy do tej pory Wasze działania SEO miały sens i które aspekty warto poprawić w pozycjonowaniu Twojej firmowej strony, jest SEMrush. Nawet w bezpłatnej wersji sprawdzisz m.in. ile fraz kluczowych zaindeksował Google na Twojej stronie, jakie osiągają pozycje w Google, jaka jest Twoja najważniejsza konkurencja i w których krajach trendujesz najlepiej.

Jeszcze przed podjęciem decyzji, które z aspektów SEO chcesz robić wewnętrznie, a które zlecić komuś na zewnątrz, zapoznaj się z profesjonalnymi, bezpłatnymi materiałami online na temat pozycjonowania stron. Jeśli do tej pory nie zajmowałeś się pozycjonowaniem w swojej firmie, sprawdź wszelkie dostępne poradniki dla początkujących specjalistów SEO, aby:

a) wiedzieć, co potrafisz zrobić osobiście, a co nie jest “Twoją bajką”,
b) pewniej i łatwiej rozmawiać z potencjalną agencją SEO o współpracy.

Do zbioru działań SEO, które powinny pojawić się w Twoim planie marketingowym na przyszły rok, powinny dołączyć m.in. takie koszty jak:

  • Audyt SEO (aby wiedzieć dokładnie, co jest do poprawy w kolejnych miesiącach)
  • Optymalizacja firmowej strony WWW (algorytm Google coraz lepiej analizuje, m.in. czy Twoja strona jest mobile-friendly, czy ma odpowiedni dla użytkownika interfejs oraz czy wszystkie funkcje i odnośniki na niej zawarte naprawdę działają – ten czynnik ma kluczowe znaczenie dla rankingu: im lepiej zoptymalizowana strona WWW, tym jest lepiej widoczna w Google)
  • Tworzenie nowego i optymalizacja dotychczasowego contentu na stronie WWW tak, aby był w pełni SEO-friendly i lepiej indeksował się w Google
  • Link building, czyli linkowanie zewnętrzne – pozyskiwanie wartościowych linków z zewnątrz, z innych domen o wysokich parametrach, prowadzących do Twojej strony WWW po konkretnych słowach kluczowych
  • Uzupełnienie niezbędnych metadanych, poprawki sitemapy, linkowanie wewnętrzne i wiele, wiele więcej, czyli wewnętrzne prace specjalisty SEO nad Twoją stroną WWW

Czytaj także: Jak stworzyć skuteczny plan marketingowy?

In-house, czy outhouse: kto „ogarnie” Twoje SEO?

Wiesz już, jak się przygotować do wdrożenia strategii SEO do planu marketingowego, co składa się na dobry research przed działaniami SEO oraz jakie zadania powinny zostać ujęte w Twoim budżecie marketingowym. Pomyśl, w jakim stopniu masz zasoby, kompetencje i czas, aby “dowieźć” wszystkie założenia.

Jako kapitan na tym okręcie, masz teraz trzy możliwości do wyboru:

  1. Zatrudniasz specjalistę SEO full-time, który na etacie “ogarnia” dla Ciebie te wszystkie zadania w ciągu najbliższego roku (wtedy cała strategia SEO Twojej firmy zostaje in-house i musisz opracować ją wewnątrz Zespołu marketingowego) #inhouse.
  2. Zlecasz procesy SEO agencji zewnętrznej, która odpowiada za realizację ustalonych wcześniej celów biznesowych #outhouse.
  3. Niczym goście Huberta Urbańskiego wybierasz opcję “50/50” i nawiązujesz współpracę z agencją SEO, z którą dzielicie się obowiązkami. Wybierasz dedykowaną do tych zadań osobę inhouse, która będzie koordynować prace agencji i działania wewnętrzne. Przy większych zasobach może to być nawet osobny dział SEO.
optymalizacja strony z delante

Jak taki podział pracy między Twój dział marketingu i agencję SEO w zakresie pozycjonowania stron mógłby wyglądać? Oto przykład.

Zadania dla agencji SEO

  • Audyt SEO
  • Analiza i dobór odpowiednich słów i fraz kluczowych
  • Optymalizacja strony WWW (chyba, że masz speców IT na pokładzie – wtedy to Oni mogą dostać konkretne wytyczne od agencji SEO do wdrożenia)
  • Optymalizacja treści
  • Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne
  • Analityka, raportowanie, zalecenia

Zadania dla Twojego działu marketingu

  • Content marketing & copywriting (w końcu Twoi Pracownicy najlepiej znają Twoją firmę)
  • Monitoring internetu
  • Rozbudowa strony WWW o kolejne zakładki, landingi, podstrony produktowe
  • Rozwój oferty produktowej Twojej firmy
  • Działania PPC, wspomagające SEO i zsynchronizowane z nim

W takiej współpracy inhouse/outhouse kluczowa jest komunikacja wewnętrzna w ramach projektu SEO i rzetelne, wzajemne raportowanie wszelkich działań. Strategia SEO wymaga nieustannej obserwacji i analizy wyników oraz optymalizacji, więc regularne calle, wymiana zdań i inspiracji oraz informowanie się o wszelkich podejmowanych inicjatywach biznesowych (np. nowych produktach) ma ogromne znaczenie.

Jak wdrożyć SEO do planu marketingowego? Podsumowanie

Twój przepis na sukces to dobry research, przygotowanie się do strategii SEO, doprecyzowanie celów biznesowych i zadań, które staną przed osobą lub firmą odpowiedzialną za pozycjonowanie strony oraz wybór – czy robisz to inhouse, czy outhouse. Potem po prostu konsekwentnie realizuj zaplanowaną strategię i walcz o najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Autor
Logo Delante
Autor
Delante

Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

FAQ

1. Czy dam radę “ogarnąć” SEO bez agencji zewnętrznych?

Strategia SEO składa się z bardzo wielu elementów, więc upewnij się, czy na pewno masz wszelkie niezbędne zasoby, ludzi, wiedzę i czas wewnątrz organizacji, który pozwoli Ci “ogarnąć” SEO inhouse. Jeśli masz (lub stworzysz) odpowiednio duży Zespół specjalistów SEO, IT i content marketerów, może okazać się, że wszystko jesteś w stanie zrobić wewnątrz Twojej firmy.

2. Kiedy wdrożyć SEO do planu marketingowego?

Najlepiej od zaraz. Walka trwa, konkurencja online jest coraz silniejsza, algorytm Google ciągle się zmienia, więc nie ma na co czekać. Lepsze pozycjonowanie strony to więcej użytkowników i odsłon, a finalnie wyższa sprzedaż, więc zdecydowanie warto.

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022