Jeśli jesteś:
to ten artykuł pomoże Ci odnaleźć się w świecie SEO i ustalić, kto za co odpowiada, co bierzesz na swoje barki, a czym zajmie się za Ciebie agencja SEO i czy w ogóle będzie Ci potrzebne wsparcie z zewnątrz.
Dziś praktycznie na każdym rynku konkurencja jest bardzo szeroka. Walka o pozycje w Google to codzienność marketerów, a nie tylko luksus, na który pozwalają sobie największe organizacje i kombajny e-commerce.
Niezależnie od tego, co sprzedajesz, ktoś inny także ma to w swojej ofercie i będzie chciał za wszelką cenę wyprzedzić Cię w organicznych wynikach wyszukiwania w Google. Jeśli nie dziś, to już niebawem. To nieważne, czy chodzi o pozycjonowanie lokalne Twojej sieci piekarni w Warszawie, czy pozycjonowanie zagraniczne Twojego sklepu online z lokalnymi, polskimi produktami na kilka europejskich krajów – walka trwa, a algorytm Google cały czas ewoluuje.
W skrócie: jeśli zastanawiasz się, czy warto w budżecie i planie marketingowym wydzielić dodatkowy rozdział i wiersz w tabeli o SEO, to TAK, warto. Jak się za to zabrać?
…w pierwszej kolejności ustal konkretne wskaźniki i cele biznesowe firmy, które macie jako organizacja osiągnąć za sprawą lepszej widoczności w internecie.
Kojarzysz metodę SMART?
Niech te cele będą twarde, konkretne, realistyczne, mierzalne, sprecyzowane do maksimum i możliwe do zrealizowania w określonym terminie. Niech mają odzwierciedlenie w historii Twojej firmy – wzrost sprzedaży produktu x o 200% rok do roku jest oczywiście możliwy, ale baaaardzo mało prawdopodobny, jeśli dotychczas wzrost wynosił np. 20%. Niech jasno pokazują, jak dobre SEO wpłynie na ich realizację. Jakie to mogą być wskaźniki?
Oto przykłady:
Zanim strategia SEO pojawi się w Twoim planie marketingowym, potrzebujesz dobrego researchu i rzetelnych przygotowań. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, to odrób pracę domową i sprawdź:
Jeszcze przed podjęciem decyzji, które z aspektów SEO chcesz robić wewnętrznie, a które zlecić komuś na zewnątrz, zapoznaj się z profesjonalnymi, bezpłatnymi materiałami online na temat pozycjonowania stron. Jeśli do tej pory nie zajmowałeś się pozycjonowaniem w swojej firmie, sprawdź wszelkie dostępne poradniki dla początkujących specjalistów SEO, aby:
a) wiedzieć, co potrafisz zrobić osobiście, a co nie jest “Twoją bajką”,
b) pewniej i łatwiej rozmawiać z potencjalną agencją SEO o współpracy.
Do zbioru działań SEO, które powinny pojawić się w Twoim planie marketingowym na przyszły rok, powinny dołączyć m.in. takie koszty jak:
Czytaj także: Jak stworzyć skuteczny plan marketingowy?
Wiesz już, jak się przygotować do wdrożenia strategii SEO do planu marketingowego, co składa się na dobry research przed działaniami SEO oraz jakie zadania powinny zostać ujęte w Twoim budżecie marketingowym. Pomyśl, w jakim stopniu masz zasoby, kompetencje i czas, aby “dowieźć” wszystkie założenia.
Jako kapitan na tym okręcie, masz teraz trzy możliwości do wyboru:
Jak taki podział pracy między Twój dział marketingu i agencję SEO w zakresie pozycjonowania stron mógłby wyglądać? Oto przykład.
W takiej współpracy inhouse/outhouse kluczowa jest komunikacja wewnętrzna w ramach projektu SEO i rzetelne, wzajemne raportowanie wszelkich działań. Strategia SEO wymaga nieustannej obserwacji i analizy wyników oraz optymalizacji, więc regularne calle, wymiana zdań i inspiracji oraz informowanie się o wszelkich podejmowanych inicjatywach biznesowych (np. nowych produktach) ma ogromne znaczenie.
Twój przepis na sukces to dobry research, przygotowanie się do strategii SEO, doprecyzowanie celów biznesowych i zadań, które staną przed osobą lub firmą odpowiedzialną za pozycjonowanie strony oraz wybór – czy robisz to inhouse, czy outhouse. Potem po prostu konsekwentnie realizuj zaplanowaną strategię i walcz o najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.
Strategia SEO składa się z bardzo wielu elementów, więc upewnij się, czy na pewno masz wszelkie niezbędne zasoby, ludzi, wiedzę i czas wewnątrz organizacji, który pozwoli Ci “ogarnąć” SEO inhouse. Jeśli masz (lub stworzysz) odpowiednio duży Zespół specjalistów SEO, IT i content marketerów, może okazać się, że wszystko jesteś w stanie zrobić wewnątrz Twojej firmy.
Najlepiej od zaraz. Walka trwa, konkurencja online jest coraz silniejsza, algorytm Google ciągle się zmienia, więc nie ma na co czekać. Lepsze pozycjonowanie strony to więcej użytkowników i odsłon, a finalnie wyższa sprzedaż, więc zdecydowanie warto.