Spis treści:
- On-Site SEO
- Content
- techniczne-seo
- Załóż Google Analytics
- Używaj Google Search Console
- Wybierz wtyczki SEO
- Upewnij się, że używasz HTTPS
- Zatroszcz się o Core Web Vitals
- Pamiętaj o plikach robots.txt i mapie strony
- Napraw zepsute linki!
- Upewnij się, że Twoja strona jest User-friendly
- Sprawdź, czy Twoja strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych
- SEO Checklista – odsumowanie
Podzieliliśmy naszą checklistę SEO na 3 kategorie:
- On-Site SEO
- Content
- Techniczne SEO
Czemu powinieneś nam zaufać? Zastosowanie porad, które przygotowaliśmy dla Ciebie w checkliście SEO , pomoże Ci zoptymalizować stronę internetową. Podążaj za wskazówkami, a poprawisz jej widoczność i pozycję w SERPach.
Jakie są korzyści z dobrze zoptymalizowanej strony?
- Jest bardziej widoczna w Google.
- Możesz osiągnąć topowe pozycje w wyszukiwarce.
- Dotrzesz do większej liczby użytkowników i zyskasz nowych klientów.
Zacznijmy optymalizacje!
Ale najpierw… mamy dla Ciebie coś specjalnego!
Darmowe i proste narzędzie, które sprawi, że on-page SEO stanie się prostsze niż się spodziewasz!
Ta checklista on-page SEO pomoże Ci efektywnie optymalizować Twoją stronę i sprawi, że Google ją pokocha! Jeżeli prowadzisz działania SEO na własną rękę – to jest nejlepsze narzędzie, dzięki któremu możesz mieć pewność, że wszystko jest na swoim miejscu. Sprawdź swoją stronę krok po kroku i patrz, jak Twój biznes się rozwija!
Wojciech UrbanSEO Specialist
Uchylamy rąbka tajemnicy i pokazujemy, jak wygląda checklista SEO, którą stworzyliśmy dla Ciebie – jest bardzo prosta i intuicyjna!
Podążaj za nami małymi krokami, a poznasz tajniki on-page SEO i sprawdzisz, czy Twoja strona posiada wszystkie elementy, które są potrzebne, by była doceniona przez Google!
Zaznaczaj w swojej interaktywnej checkliście SEO aspekty, które już zostały sprawdzone – pozwoli Ci to być pewnym, że nic nie zostało ominięte!
Możesz też wrócić do swojej check-listy później – wszystko to, co nie jest jeszcze zoptymalizowane, będzie wymagało Twojej uwagi!
Komentarze umożliwią Ci spisanie, co chcesz zrobić w przyszłości na stronie internetowej, a linki ze źródłami będą uzupełnieniem potrzebnej wiedzy. Nie wiesz czym są pliki robots.txt? Żaden problem. Wystarczy, że klikniesz i przeczytasz cały artykuł.
To teraz przejdźmy do poradnika. Oto lista rzeczy, o które musisz się zatroszczyć, jeżeli chcesz stać się konkurencyjny w wyszukiwarce:
On-Site SEO
1. Postaw użytkownika na 1. miejscu!
Gdzie zacząć? Zobacz, jak wyglądają Twoje adresy URL.
Wskazują na to, co się kryje na stronie? Jeżeli nie, oznacza to, że nie są przyjazne ani dla użytkownika ani dla SEO. Google docenia krótkie adresy, które pokazują content strony i zawierają główne słowa kluczowe.
Pamiętaj też, by w adresach URL nie używać wielkich liter ani znaków polskich, a spacje zastąp znakami: “-“. Odpowiednio zoptymalizowane URLe to istotny element on-page SEO checklisty.
2. Dodaj słowa kluczowe do tagów title
Jeżeli fakt, że tag title to jeden z najważniejszych elementów każdej strony internetowej Cię dziwi, przychodzimy z wytłumaczeniem, dlaczego tak jest.
Tag title chociaż nie jest umieszczony bezpośrednio na stronie internetowej, ale możesz go znaleźć:
- w kodzie strony
- w pasku tytułu przeglądarki
- w wyszukiwarce
Jak powinien wyglądać dobrze zoptymalizowany tag title?
Najważniejsze, by zaczynał się od słowa kluczowego, które jest ważne dla Twojej firmy.
Odkąd Google aktualizuje sposób generowania title w wynikach wyszukiwania, ten element powinien być zgodny z nagłówkiem H1. Czyli upraszczając, (tak jak adresy URL), ważne, by pokazywał, co użytkownik może znaleźć na stronie.
Długość tagu title nie jest już aż tak istotna. Dalej warto podążać za rekomendacjami (55-60 znaków lub 600 px), jednak lepiej skupić się na jakości a nie długości title!
Sprawdziłeś tagi title na Twojej stronie? Świetnie! Odznacz je na swojej checkliście SEOanalizując elementy Twojej on-page SEO checklisty, zwróć na nie szczególną uwagę!. Jeżeli wymagają poprawy, zapisz sobie, co chcesz zmienić, abyś pamiętał, kiedy powrócisz do checklisty po jakimś czasie!
3. Napisz opisy meta descriptions
Mimo że opisy meta nie są kluczowe dla Google i pod kątem SEO, mogą pomóc Ci zdobyć ruch organiczny z wyszukiwarki i właśnie dlatego uwzględniliśmy je w naszej on-page SEO checkliście.
Zastanawiasz się, czym są meta descriptions?
To krótkie opisy, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. Powinny wyjaśniać, czego można się spodziewać po kliknięciu w link. Napisz je tak, by zachęcić użytkownika do wejścia na stronę.
Dobrze napisane meta description może sprawić, że spośród wszystkich stron, które się pojawiły w wyszukiwarce, użytkownik wybierze właśnie Twoją! Może to znacząco poprawić ruch na stronie, a to właśnie tego potrzebujesz, prawda?
Zoptymalizowany opis meta, powinien także zawierać odpowiednie słowa kluczowe. Postaraj się, by miał długość 140-160 znaków i wpleć w niego CTA (Call to Action).
4. Zwróć uwagę na nagłówki
Nagłówki H1 oraz H2 są ważne pod kątem SEO, dlatego analizując elementy Twojej on-page SEO checklisty, zwróć na nie szczególną uwagę!
Nagłówki powinny być stosowane, by w logiczny sposób oddzielać tekst. Sprawiają, że Twój content będzie bardziej user-friendly. Poza tym, chyba nie znasz osoby, która buli czytać długie bloki samego tekstu, prawda?
Dzięki zoptymalizowanym nagłówkom, użytkownicy łatwiej odnajdą się na stronie, co może być powodem zostania na niej dłużej 😉
Jak zoptymalizować nagłówki pod kątem SEO?
Generalnie, każda strona powinna zawierać tylko jeden nagłówek H1 i przynajmniej 2 nagłówki H2 zawierające odpowiednie słowa kluczowe. Ważne, by zachować też ich odpowiednią strukturę (od H1, H2, H3 do H4).
Staraj się, by nagłówki wyglądały naturalnie i unikaj zjawiska, które nazywa się keyword stuffing – możesz też w nagłówkach zadawać pytania, na które odpowiesz w akapitach.
5. Wybierz odpowiednie słowa kluczowe
Słowa kluczowe są kluczowym elementem na on-site SEO checkliście 😉
Co więcej, wiemy to nie od dziś. Strona powinna być optymalizowana pod odpowiednie KW i uwzględniać też frazy długiego ogona.
Ale co trzeba zrobić, by Google zauważyło Twoje słowa kluczowe? Jak możesz poinformować roboty Google, które konkretnie KW są najważniejsze dla Twojej firmy?
Zoptymalizuj je używając znaczników i . Poinformujesz w ten sposób Google, na co ma zwracać szczególną uwagę.
Pamiętaj, że jest różnica między znacznikami i oraz i . Jeżeli Twój CMS na to pozwala, użyj znaczników i , żeby podkreślić informacje ważne dla użytkownika i zastosuj tylko do słów kluczowych.
Słowa kluczowe długiego ogona pomogą Ci dotrzeć do odpowiednich użytkowników internetu! – sprawdź naszą usługę pozycjonowanie szerokie.
6. Zastosuj linkowanie wewnętrzne
Czym jest linkowanie wewnętrzne?
To linki umieszczone w tekście, które prowadzą użytkownika na inną podstronę danej witryny internetowej. Na przykład, jeżeli wyjaśniasz zagadnienie z danej kategorii, warto podlinkować wpis do tematycznie powiązanego pojęcia.
Pamiętaj, by dbać o to, aby linki wyglądały naturalnie. Możesz użyć odpowiedniego anchora i upewnić się, że linki prowadzą do dobrej podstrony. Wyróżnij swoje linki! Użytkownicy powinni od razu wiedzieć, że mogą kliknąć w dany tekst.
Upewnij się, że zapewniłeś użytkownikom dodatkowe źródła, z których mogą czerpać wiedzę. Staraj się stworzyć topic clusters i pillar page z najważniejszą treścią. Umieść tam linki, które prowadzą do wpisów o powiązanej tematyce.
Pamiętaj, żeby zaznaczyć w Twojej checkliście, wszystkie elementy, które już wymieniliśmy, żeby o nich nie zapomnieć!
7. Linkuj do odpowiednich źródeł
Dlaczego piszemy o linkach zewnętrznych w on-site SEO checkliście?
Linki zewnętrzne pokazują użytkownikom, że Twój content jest oparty na rzeczywistej wiedzy, a Ty podpierasz się rzetelnymi danymi. Upraszczając – wzbudzasz zaufanie czytelników.
My oczywiście zalecamy linkowanie zewnętrzne i przypominamy również o atrybucie “nofollow” – dodawaj go właśnie przy tych linkach.
Jak takie atrybuty wpływają na SEO? Oto co możesz przeczytać na stronie wsparcia Google:
Wartości nofollow użyj wtedy, gdy inne wartości nie mają zastosowania, a wolisz, aby robot Google nie kojarzył Twojej witryny z linkowaną stroną ani nie indeksował z niej tej strony.
Tym sposobem, możesz poinformować roboty Google, że nie chcesz, aby wchodziły w linkowaną stronę.
Możesz też szybko sprawdzić, czy linki posiadają atrybuty “nofollow” za pomocą wtyczek. Tak wyglądają one w tekście:
8. Zoptymalizuj grafiki
Content to nie tylko tekst! Grafiki i zdjęcia to obowiązkowy element na każdej kompletnej on-page SEO checklisty.
Dobrze zoptymalizowane grafiki mogą pomóc osiągnąć najwyższe pozycje w wyszukiwarce.
Pamiętaj, że każda grafika powinna mieć dodany opis alternatywny.
Powinien być to opis tego, co znajduje się na obrazku. Jest to przydatne dla osób z zaburzeniami wzroku i robotów Google. Opisy alternatywne powinny też zawierać słowa kluczowe, opisujące content ze strony.
Co więcej, opisy alternatywne pojawiają się również, kiedy grafiki nie mogą być wczytane.
Upewnij się więc, że Twoje zdjęcia nie mają zbyt dużych rozmiarów, by nie spowalniały czasu ładowania się strony. Warto w tym przypadku skorzystać z kompresowania zdjęć.
Sprawdź nasze rady, jak wykonać optymalizacje i pozycjonowanie zdjęć na stronę.
9. Dodaj przyciski Share Buttons
Zaskoczony, że umieszczamy social media w on-page SEO checkliście?
To powszechnie znana wiedza, że SEO i social media wzajemnie się uzupełniają.
Prowadzisz konta w mediach społecznościowych? Świetnie! Użyj ich, by budować swoją markę. Umieszczaj tam linki do Twojej strony, zachęcaj obserwujących do klikania w nie. Tak poprawisz ruch na swojej stronie.
Dodaj przyciski, dzięki którym łatwo będzie udostępnić Twój content.
Jak to wpływa na SEO? Jeżeli wiele osób udostępnia treści w mediach społecznościowych, Google dostaje sygnał, że strona jest wartościowym źródłem wiedzy. Może to również wpłynąć na roboty Google, które będą widziały aktywność, a to może zaowocować wyższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania.
10. Dodaj dane strukturalne
Czym są dane strukturalne?
To informacje, które pozwalają Google zrozumieć Twoją stronę lepiej. Dzięki nim, roboty będą wiedziały, że 40 zł to cena, a 11.05.2022 to data.
Jeżeli odpowiednio wprowadzisz dane strukturalne, Twoja strona może zostać uznana jako rich snippets. Dzięki temu stanie się bardziej atrakcyjna w wynikach wyszukiwania, zajmie więcej miejsca i oczywiście przyciągnie uwagę użytkowników!
Dane strukturalne pomogą Google zrozumieć Twoją stronę i umożliwią też robotom ocenić, które informacje są odpowiednie dla użytkowników. Ponadto, wyświetlenie strony w rich snippets może poprawić też CTR.
Dane strukturalne jest zazwyczaj używane, żeby zaznaczyć elementy takie jak:
- Artykuł
- Breadcrumb
- Dane kontaktowe
- Wydarzenia
- FAQ
- Lokalny biznes
- Logo
- Cenę
- Rozmiar
- Media
- Video
- Produkty
- Q&A
- Przepis
- Profile na social mediach
Jak oceniasz swoją stronę do tej pory?
Posiada wszystkie elementy czy jednak potrzebuje jakiś ulepszeń? Twojachecklista SEOczeka aż zaznaczysz w niej wszystkie elementy. Jeżeli jeszcze nie pobrałeś egzemplarza dla siebie to dobry czas, by go zdobyć!
Content
11. Prowadź firmowego bloga
Firmowy blog to niezawodny sposób na przyciągnięcie potencjalnych klientów na każdym etapie lejka sprzedażowego.
Firmowy blog jest bardzo ważną częścią on-site SEO checklisty, więc go nie pomijaj! Mogło ci się wydawać, że prowadzenie go jest stratą czasu i już nikt nie czyta blogów, ale to wcale nie prawda.
Blog pomoże Ci zwiększyć ruch na stronie i pokazać Cię jako ekspert w branży.
Jeżeli udostępniasz unikalny content, możesz zbudować relację z użytkownikami, zachęcić ich do pozostania na stronie dłużej i przekonania, że usługi lub produkty, które oferujesz, są godne zakupienia!
Dodatkowo, blog daje Ci możliwość rozszerzenia listy słów kluczowych, na które wyświetla się Twoja strona.
Kilka prostych wskazówek, którymi warto się kierować:
- wstawiaj wpisy regularnie,
- optymalizuj swój content pod kątem SEO,
- stwórz BIO autora ze zdjęciem i krótkim opisem,
- pokaż datę, kiedy blogpost został stworzony – to pomoże zarówno użytkownikom jak i robotom Google ocenić czy Twój content jest aktualny.
12. Zwracaj uwagę na intencję użytkowników
Przed zabraniem się do pisania definicji lub wpisu blogowego staraj się pomyśleć o grupie docelowej. Kto jest potencjalnym odbiorcom Twojego contentu? Jest to osoba, która dopiero odkryła Twoją markę, a może już jest gotowa, żeby zakupić to, co oferujesz?
Dlaczego jest to istotne? Tworzenie contentu myśląc o grupie docelowej pozwala poprawić jego efektywność.
Wyróżniamy cztery główne rodzaje Search Intent:
- Informational / Poszukiwanie informacji / Chcę zrobić
- Navigational / Nawigacja / Chcę dotrzeć
- Transactional / Transakcja / Chcę kupić
- Commercial / Przygotowanie do transakcji / Chcę wiedzieć
Jeżeli będziesz tworzył z myślą, do kogo ma trafić treść – Google to wynagrodzi. Jego misją jest dostarczanie użytkownikom adekwatnej i przydatnej odpowiedzi na zadane przez nich pytania. Postaraj się wcielić w rolę klienta i pomyśl, jakie mógłbyś mieć wątpliwości. Przetestuj w ten sposób swój content!
Jak możesz sprawdzić intencje użytkowników dla wybranych słów kluczowych?
Narzędzia do analizy słów kluczowych pomogą Ci w tym zadaniu. Obok słowa kluczowego możesz znaleźć intencję, którą mogą mieć użytkownicy wpisując je w Google.
Źródło: SEMrush
13. Podążaj za zasadami E-A-T
EAT to skrót od Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness. Odpowiedni kontent powinien uwzględniać każdą z nich. Jak możesz się upewnić, czy tak jest? Zadaj sobie poniższe pytania:
- Expertise – jesteś ekspertem w w danym zagadnieniu? Masz niezbędną wiedzę i doświadczenie, by tworzyć content dla swojej strony?
- Authoritativeness – czy użytkownicy odbierają Cię jako eksperta w branży? Czy wierzą w to, co piszesz? Rozpoznają Twoją markę?
- Trustworthiness – myślisz, że użytkownicy odbierają Cię jako zaufane źródło informacji? Czy udostępniasz tylko prawdziwe i sprawdzone informacje?
Śledzenie zasad EAT jest kluczowe w tworzeniu treści, które dają wartość użytkownikom i osiągają najwyższe wyniki w wyszukiwarce. Nawiązując do zaleceń Google – każda strona powinna przynosić jakąś korzyść użytkownikom.
Dowiedz się więcej na temat content marketingu.
14. Używaj różnych multimediów
Jak już wyżej wspominaliśmy, content to nie tylko tekst.
Nagrania, zdjęcia i infografiki mogą przyciągnąć uwagę użytkowników. Co więcej, rozdzielenie długiego bloku tekstu kolorowym elementem to krótka przerwa dla czytelnika.
Rozbudowane wpisy blogowe mogą zniechęcać. Dlaczego? Większość użytkowników po prostu przegląda tekst w poszukiwaniu najważniejszych informacji.
Odpowiednie formatowanie i przyciągające wzrok multimedia mogą zachęcić użytkowników do zostania na stronie dłużej i czytania dalej.
Pamiętaj, że zdjęcia, infografiki i video także powinny być zopytmalizowane pod kątem SEO. Zwróć uwagę na poszczególne elementy:
- tytuły – powinny zawierać najważniejsze słowa kluczowe i informować o tym, co jest na zdjęciu czy nagraniu,
- tekst alternatywny – o nim wspominaliśmy już wyżej,
- miniaturka (dla video) – wybierz takie zdjęcie, które zaintryguje użytkowników i przekona ich do puszczenia video,
- napisy (dla video) – jeżeli to możliwe, warto je dodać; to dzięki napisom użytkownicy mogą oglądać video bez włączonego dźwięku (np. w transporcie publicznym).
Żeby rankować wysoko w 2022 roku, udostępniaj różnorodny content i spraw, by był zachęcający dla użytkowników.
15. Dodaj spis treści
Spis treści to proste rozwiązanie, które sprawi, że Twój content będzie bardziej czytelny dla użytkowników.
Dzięki niemu już na początku wpisu pokazujesz użytkownikom, czego mogą się spodziewać i umożliwiasz łatwe przejście do akapitu, który ich interesuje. To proste UX-owe rozwiązanie, które pozwala Ci ustrukturyzować content i udostępniać linki do konkretnych części artykułów.
Spis treści może także poprawić CTR i podnieść liczbę słów kluczowych na stronie.
Pokryliśmy już wiele tematów. Udało Ci się sprawdzać stronę w trakcie czytania? Twoja lista powinna być już prawie pełna!
16. Dodaj sekcję FAQ
Sekcja FAQ, czyli Frequently Asked Question może pomóc Ci poprawić ruch na stronie. To świetny sposób na pozycjonowanie się jako ekspert w konkretnej dziedzinie, więc pamiętaj, żeby dodawać FAQ na swojej stronie!
Może obiło Ci się o uszy kiedyś wyrażenie “pozycja 0” albo featured snippets? Jest to bezpośrednia odpowiedź, która pojawia się po wpisaniu konkretnej frazy (najczęściej pytania) od razu w wyszukiwarce.
To najbardziej zaufana i rekomendowana przez Google odpowiedź na zapytanie. Jeżeli Twoja strona pojawia się w pozycji 0 i użytkownicy będą chcieli się dowiedzieć więcej o opisywanym zjawisku, zapewnie odwiedzą Twoją stronę.
Możesz się domyślić, że zwiększa to ruch na stronie i dlatego jest ważnym aspektem na naszej checkliście SEO!
Co zrobić, by Twoje wpisy pojawiały się na pozycji 0?
- Pisz konkretnie,
- Używaj odpowiednich słów kluczowych,
- Zadawaj pytania w nagłówkach H2 i włączaj w nie słowa kluczowe,
- Dostarczaj krótkich i konkretnych odpowiedzi na zadawane pytania – unikaj pisania o niczym,
- Wykorzystuj listowanie i mikroformatowanie.
17. Nie ignoruj ocen i komentarzy
User-generated content jest ważnym czynnikiem rankingowym. Dlatego warto zwracać uwagę na oceny i komentarze użytkowników.
Nieważne czy są one pozytywne czy negatywne. Odpowiadaj, przekazuj wiedzę, o którą pytają czytelnicy i staraj się nawiązywać wartościowe dyskusje.
Negatywne opinie o firmie – jak na nie reagować? – sprawdź w naszym wpisie!
Poza pokazywaniem użytkownikom, że interesuje Cię ich opinia, odpowiadanie na komentarze pomoże Ci budować z nimi relacje i pokazywać Google, że na Twojej stronie cały czas jest jakaś aktywność. To z kolei pokazuje robotom, że treści, które udostępniasz są interesujące i przyciągają uwagę.
Komentarze mają też duży wpływ na decyzje konsumentów. Czasem są nawet bardziej przekonujące niż najbardziej kwieciste opisy. Zachęcaj więc klientów do wchodzenia w interakcję z Twoją firmą. Pomoże Ci to poprawić nie tylko pozycje w Google ale też sprzedaż.
A teraz czas n trochę trudniejszą część. Techniczne SEO jest hmm… techniczne. Jeśli nie czujesz się pewnie w technicznych tematach, nasza lista może zaoszczędzić Ci dużo stresu.
Podążaj za wskazówkami i zaznaczaj wszystkie elementy na liście – możesz też uzyskać więcej informacji na każdy z tematów klikając w link dodany w narzędziu.
Techniczne SEO
18. Załóż Google Analytics
Google Analytics to must-have, jeżeli chcesz zacząć przygodę z SEO i mierzyć efekty swoich działań.
Za jego pomocą możesz z łatwością sprawdzić ile osób odwiedza Twoją stronę, skąd pochodzą, ile mają lat i jak trafili na Twoją stronę. To wartościowe źródło informacji, które pomoże Ci wyciągnąć wnioski z dotychczasowych działań i poprawić obrane strategie.
Warto jeszcze wspomnieć, że Google Analytics zawiera informacje o kanałach używanych przez użytkowników, na przykład:
- direct,
- wyszukiwania organiczne,
- referral,
- social,
- email,
- wyszukiwania płatne.
Analizowanie tych informacji pozwoli Ci odkryć, jaki potencjał mają poszczególne kanały i zainwestować w rozwiązania, które najprawdopodobniej przełożą się na wzrost ruchu.
Niedługo koniecznym będzie przerzucenie się ze starego Universal Analytics na Google Analytics 4 – sprawdź jak dodać stronę do Google Analytics 4!
Jeżeli współpracujesz z agencją SEO, monitorowanie organicznych kanałów pozwoli Ci sprawdzić progres działań. Bierz jednak pod uwagę, że SEO to proces i efekty działań nie pojawiają się od razu!
19. Używaj Google Search Console
Bez wątpliwości, GSC to jedno z najważniejszych narzędzi SEO, więc musiało się znaleźć w naszej checkliście. Pozwala bowiem śledzić osiągnięcia Twojej strony w wynikach wyszukiwania.
Google Search Console używamy do:
- dodawania mapy strony,
- usuwania błędów (404 i 5xx),
- sprawdzania ile użytkowników odwiedza Twoją stronę i jak często pojawia się ona w wynikach wyszukiwania,
- sprawdzania, na których podstronach masz największy ruch,
- sprawdzania, na jakie słowa kluczowe wyświetla się Twoja strona.
20. Wybierz wtyczki SEO
WordPress to najbardziej popularny i najczęściej wybierany CMS. Oferuje różne wtyczki jak Yoast czy RankMath, które śledzą efekty prowadzonych przez Ciebie procesów SEO i pomagają we wdrażaniu ich.
Dzięki ich funkjconalnościom możesz:
- zmienić title, meta description czy URL,
- informować roboty google, które linki, powinny odwiedzać,
- dawać instrukcje w robots.txt,
- analizować content i kondycje strony,
- wprowadzać rekomendacje SEO stworzone specjalnie dla Twojej strony,
- wdrożyć dane strukturalne,
- uporać się z przekierowaniami.
21. Upewnij się, że używasz HTTPS
Jeżeli chcesz, by Twoja strona była bezpieczna, musisz ją odpowiednio chronić.
Do tego celu możesz wykorzystać HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure). HTTPS z certyfikatem SSL ma możliwość zaszyfrować wszystkie informacje, które są przekazywane między przeglądarką a Twoją stroną.
Może Cię zaskoczyć fakt, że certyfikat SSL może pomóc Ci wyświetlać się wyżej w wynikach wyszukiwania. Dlaczego? Google woli strony, które są zabezpieczone.
Jeżeli wybierzesz HTTPS – upewnij się, że używasz odpowiednich przekierowań z wersji HTTP. Do tego celu możesz użyć narzędzia hhtpstatus.io.
22. Zatroszcz się o Core Web Vitals
Core Web Vitals to ważny czynnik rankingowy, który umożliwia Ci zmierzenie satysfakcji użytkownika dzięki skupieniu się na takich aspektach jak czas ładowania strony, responwność oraz aspekty wizualne.
Transparentna, dobrze zorganizowana, dostosowana do urządzeń mobilnych i bezpieczna strona to klucz, do osiągania wyższych pozycji rankinkowych.
Aby poprawić Twoje Core Web Vitals, weź pod uwagę następujące czynniki:
- Largest contentful paint – określa czas ładowania największego elementu treści na stronie,
- First input delay – czas, który mija od momentu, kiedy użytkownik po raz pierwszy wchodzi w interakcję ze stroną,
- Cumulative layout shift – mierzy sumę wszystkich zmian układu strony podczas jej użytkowania.
Nie jesteś pewny, czy Twoja strona jest odpowiednio zoptymalizowana pod kątem Core Web Vitals? Mamy coś dla Ciebie! Sprawdź naszą usługę Audyt Core Web Vitals
23. Pamiętaj o plikach robots.txt i mapie strony
Robots.txt to plik tekstowy, który jest przewodnikiem dla robotów indeksujących i może wpłynąć na kierunek ich ruchu.
Jeżeli masz na stronie takie elementy jak regulamin czy politykę prywatności, powinieneś zadbać, by roboty ich nie indeksowały. Zaoszczędzisz wtedy swój crawl budget.
Mapa strony to kolejny czynnik, o którym warto pamiętać. Zawiera bowiem listę wszystkich stron i elementów, które można znaleźć na stronie. A to podpowiada wyszukiwarkom, który content jest najważniejszy na stronie.
Strony na samej górze mapy są sprawdzane i indeksowane najpierw. Wgranie jej do Google Search Console wspomoże proces SEO, gdyż roboty będą indeksowały Twoją stronę szybciej.
Mapa strony dodana już u Ciebie? Pamiętaj, żeby zaznaczyć “idealnie” na liście! Jeżeli jednak chcesz zrobić to później zachowaj swój arkusz i nie martw się, że zapomnisz 😉
24. Napraw zepsute linki!
Linki dobrej jakości mają znaczenie dla SEO. Niestety, jeżeli nie działają dobrze, mogą jej też zaszkodzić.
Dlaczego?
Broken links mają negatywny wpływ na współczynnik konwersji, mogą zwiększać bounce rate na stronie, ale też irytować użytkowników. Co więcej, Google odbiera to zjawisko jako zaniedbanie strony.
Jak możesz naprawić broken links?
- Znajdź je – pomoże Ci w tym Google Analytics (ustaw filtr niestandardowy na błąd 404) lub SEMrush czy Ahrefs,
- Usuń martwe/zepsute linki – polecamy to rozwiązanie, jeżeli nie masz odpowiedniego zastępstwa,
- Zastąp broken links – to lepsza opcja, jeśli dysponujesz podobną, wartościową treścią.
Jeżeli chcesz podnieść współczynnik konwersji na stronie, skup się na tym elemencie naszej on-site SEO checklisty.
25. Upewnij się, że Twoja strona jest User-friendly
Google dba o swoich użytkowników, więc strony, które są wysoko w wynikach wyszukiwania muszą być intuicyjne i atrakcyjne dla internautów.
Zadbaj o odpowiedni design Twojej strony, formatowanie tekstu, różnorodny content, zmniejsz długość ładowania strony i wprowadź przyciągające uwagę przyciski CTA.
Możesz pomyśleć o czynnikach, które Cię irytują przeglądając inne strony internetowe.
26. Sprawdź, czy Twoja strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych
Pamiętaj, by sprawdzić, czy strona odpowiednio wyświetla się na urządzeniach mobilnych. Żeby to zrobić, wystarczy, że zmienisz rozmiar okna przeglądarki. Wtedy zobaczysz, czy strona odpowiednio się dostosowała.
Możesz też użyć darmowego narzędzia od Google: Mobile-Friendly Test.
SEO Checklista – Podsumowanie
Teraz, osiągnięcie wysokich pozycji w Google powinno być znacznie prostsze! Dzięki temu, że on-page SEO checklista pozwala Ci odznaczyć elemety wprowadzone przy pomocynaszych porad, z łatwością poprawisz kondycje swojej strony.
Daj nam znać, czy narzędzie było przydatne!
Pamiętaj, że SEO to proces, a efekty nie pojawią się z dnia na dzień. Żeby upewnić się, czy Twoja strona spełnia wszystkie standardy Google, skontaktuj się z naszymi Specjalistami. Chętnie ułożą strategię dopasowaną specjalnie do Twoich potrzeb i budżetu!