Kompletny proces pozycjonowania składa się z wielu elementów. Zaczynamy od analizy własnej witryny i przeglądu trendów branżowych, zajmujemy się optymalizacją i tworzeniem treści, porządkowaniem struktury strony, link buildingiem…
Cel jest oczywiście jeden i jest nam doskonale znany. Poprawa widoczności w Google, więcej konwersji, przybliżanie się do realizacji ustalonych celów biznesowych.
Możemy jednak popatrzeć na ten proces nieco szerzej. Tworząc merytoryczne treści i dbając o SEO, nie tylko przybliżamy się do wzrostu sprzedaży i pozycji, ale też budujemy wizerunek ekspertów. Odpowiadamy w ten sposób na pytania klientów i dostarczamy im przydatne informacje, które ktoś może chcieć przekazać dalej, dzięki czemu pozyskamy całkowicie naturalne linki.
Pozostaje pytanie: w jaki sposób może przekazać je dalej i na jaki typ ruchu wpływa pozycjonowanie w szerszym ujęciu? Odpowiedź może być zaskakująca!
Pozycjonowanie a typ ruchu internetowego
Zanim głębiej poznamy typy ruchu internetowego, które możemy zauważyć w narzędziach analitycznych, skupmy się na tym, na czym najbardziej zależy SEOwcom.
Jeśli zaś dopiero zaczynasz przygodę ze swoją własną stroną lub chciałbyś pogłębić temat zbierania informacji o ruchu – koniecznie dowiedz się, jak sprawdzić ruch na stronie internetowej.
Obecność i wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania to najważniejsza pozycja na liście oczekiwań klienta agencji SEO. Jeśli chcesz osiągnąć swój cel, jakim najczęściej obecnie jest wzrost konwersji i zysku ze sprzedaży, użytkownik powinien trafić Twoją witrynę podczas poszukiwania interesujących go produktów lub usług.
Proces pozycjonowania stron najczęściej obejmuje wiele słów kluczowych – od ogólnych, z dużym wolumenem, do bardzo szczegółowych, wdrażanych na stronę w ramach pozycjonowania szerokiego. W miarę postępu prac pozycje konkretnych fraz poprawiają się – strona zaczyna być bardziej widoczna, więc zaczyna generować wyświetlenia w wynikach wyszukiwania, a następnie kliknięcia.
W tym miejscu warto zaznaczyć, że większy potencjał generowania konwersji, pomimo mniejszej liczby wyszukiwań, mają frazy szczegółowe. Poszukując na przykład żarówki do lampy w domu, internauta zazwyczaj dokładnie wie czego potrzebuje. W celu szybkiego znalezienia produktu wpisze więc raczej “żarówki led e14 6w” niż po prostu “żarówki led”.
Przy dobrze prowadzonym procesie SEO to często największe ze źródeł ruchu na stronie. Nie jest reklamą, więc w naturalny sposób zachęca do skorzystania z usług firmy – skoro jest ona widoczna wysoko w wynikach Google, jest duża szansa, że strona jest godna zaufania i to, co oferuje firma jest dobrej jakości. Widać to wyraźnie, obserwując wykresy ruchu w Google Analytics dla pozycjonowanych stron:
Użyteczność a pozyskiwanie różnych typów ruchu internetowego
W momencie, gdy użytkownik zdecyduje się przejść się na Twoją stronę, główną rolę zaczynają odgrywać intuicyjność obsługi, interfejs oraz użyteczność zawartości.
Jeśli opis produktu jest wyczerpujący, a proces zakupu łatwy i szybki, klient będzie zadowolony – być może zapozna się też z pozostałym asortymentem sklepu. Dzięki pozytywnym skojarzeniom chętniej kliknie link prowadzący do Twojej witryny podczas kolejnych zakupów. Jednym słowem – wróci. Dbałość o pozytywny UX to jeden z wielu sposobów na budowę rozpoznawalności marki i przyciąganie większego ruchu na stronę.
Innym przykładem może być dbałość o content marketing, czyli na przykład ciekawie poprowadzony blog. Kontynuując wątek wspomnianych żarówek, właściciel sklepu z oświetleniem może zacząć tworzyć ciekawe artykuły poradnikowe dotyczące wyboru odpowiednich lamp, ciekawych aranżacji, a także popularnym obecnie oszczędzaniu energii. Przydatna wiedza powinna iść w parze z optymalizacją treści pod kątem wyszukiwanych przez użytkowników słów kluczowych. Ilość wyświetleń i kliknięć wzrośnie.
Jeśli prowadzisz blog na stronie e-commerce i dzięki odpowiedniej strukturze linkowania wewnętrznego pomożesz użytkownikom przejść do produktów powiązanych z tekstem – być może czytelnik bloga stanie się Twoim klientem. Może również zechcieć podać artykuł dalej – w formie naturalnego linku, jako polecenie na mediach społecznościowych czy po prostu wiadomość do znajomego, a każdy z tych przypadków może wygenerować innego typu ruch.
Typy ruchu internetowego. Znaczenie organicznego ruchu dla widoczności strony w wynikach wyszukiwania
W związku z powyższym – rozważania na temat pozycjonowania a typu ruchu przyciąganego na stronę powinniśmy zacząć właśnie od ruchu organicznego, pozyskiwanego dzięki budowie widoczności witryny.
Ruch organiczny ma kluczowe znaczenie dla widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania, co jest fundamentalne dla osiągnięcia sukcesu online. Głównym powodem, dla którego ruch organiczny jest tak ważny, jest jego wpływ na budowanie zaufania i wiarygodności marki w oczach użytkowników internetu oraz wyszukiwarek.
Strony, które pojawiają się wysoko w wynikach organicznych, są zwykle postrzegane jako bardziej wiarygodne i rzetelne. Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania może być interpretowana jako swoista rekomendacja ze strony wyszukiwarki, co, jak wspomnieliśmy, potencjalnie zwiększa zaufanie wśród użytkowników.
Spośród różnych typów ruchu internetowego, to właśnie organic jest często wymieniany jako najbardziej wartościowy z biznesowego punktu widzenia. Osoby, które przechodzą na stronę z wyników wyszukiwania najczęściej dokonują poszukiwań aby osiągnąć konkretny cel – co świadczy o ich zaangażowaniu. Jeśli właściwie określimy grupę docelową, możemy liczyć na dłuższe sesje, niższe wskaźniki odrzuceń i wyższą konwersję w porównaniu do innych rodzajów ruchu.
Co ważne – w przeciwieństwie do płatnych kampanii Google Ads, które, choć często bardzo efektywne, przestają generować ruch natychmiast po ich zakończeniu, efekty dobrze poprowadzonej strategii SEO mogą być trwałe, co czyni ruch organiczny bardziej opłacalnym w dłuższej perspektywie.
Typy ruchu internetowego. Ruch referral
Sposobów na pozyskiwanie linków jest wiele. Można podejść do tego wyzwania starą metodą “na ilość”, ale już od dłuższego czasu nie przynosi ona satysfakcjonujących efektów. Warto łączyć podnoszenie autorytetu domeny z budową wizerunku eksperta. Odnośnik z powiązanego tematycznie serwisu, gdzie treści skupione są wokół tematyki i słów kluczowych dopasowanych do Twojej witryny wpłynie pozytywnie na jej wartość ocenianą przez algorytmy wyszukiwarek.
Najczęściej praktykowanym sposobem na tworzenie linków przychodzących jest przygotowywanie treści na strony zewnętrzne. Proces ten można realizować w różny sposób – na podstawie współpracy z branżowymi portalami, biurami prasowymi czy poprzez publikacje na specjalnie przygotowanych zapleczach. Tego typu portale ze względu na moderację, bogactwo wartościowej, aktualnej treści, a także duży ruch mają często wysoki autorytet w oczach wyszukiwarek (co najczęściej przekłada się też na ich parametry widoczne w narzędziach SEO). Jeśli przygotowany materiał będzie zawierał wartościowe treści, jest duża szansa że zamieszczone w nim linki, oprócz pozytywnego skutku dla autorytetu strony, przyniosą również wejścia z ruchu referral.
Dogłębna analiza słów kluczowych dla strony oraz obserwacja trendów wyszukiwania pomagają również odnaleźć influencerów, którzy chętnie opublikują wpis sponsorowany lub w innej formie zareklamują produkt. Taka współpraca to przede wszystkim znana w szerszym kręgu postać, ale również klikalne linki z wartościowych źródeł. Wzrost ruchu ze źródła referral może być w pewnej części również skutkiem wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.
W internetowych dyskusjach często padają pytania o polecane produkty lub usługi. Bardzo dobrym przykładem mogą być fora miłośników motoryzacji czy elektroniki – wbrew pozorom w niektórych branżach w 2024 nadal prężnie działają, skupiając grono pasjonatów danego tematu. Chcąc w szybki sposób podać przykład części użytej do naprawy awarii, użytkownik chętnie sięgnie do historii swoich zakupów lub… Google. Jeśli w jednym z tych miejsc odnajdzie Twoją stronę – zyskujesz link na stronie zewnętrznej, który niemal na pewno będzie kliknięty.
Typy ruchu internetowego. Ruch z social media
Konta marki na najpopularniejszych portalach społecznościowych to kolejny element szerokiej, świadomej strategii SEO, choć rzadko myślimy o nich w kontekście pozycjonowania. Ruch z social media kierujemy przecież na naszą stronę, tworząc linki do najnowszych artykułów czy produktów, które chcemy przekazać obserwującym.
O ile sposobów na tworzenie linków na portalach zewnętrznych jest wiele i jeśli nie chcemy, nie mamy obowiązku przedstawiania się jako ekspert, tak na portalu społecznościowym często należy wystąpić jako własna marka. Obok wartościowych linków budujemy również pozycję firmy i umożliwiamy tworzenie się społeczności jej klientów. Ciekawe treści na pewno zostaną przeczytane, a odnośnik do strony wygeneruje ruch ze źródła social.
Posty mogą również zostać udostępnione dalej, stając się elementem szerszej dyskusji. Zjawisko to sprzyja dalszemu wzrostowi ruchu. Konto, które powstało w ramach procesu pozycjonowania, odpowiednio poprowadzone zacznie żyć własnym życiem, pokazując Twoją firmę w pozytywnym świetle. Duża widoczność brandu, ciekawy blog, a zwłaszcza wygodne zakupy, które nie wymagają poszukiwania informacji poza Twoją stroną, świetnie wpływają na wizerunek Twojej marki. Im bardziej będziesz obecny w internecie, tym większa szansa na to, że Twój produkt, sklep lub usługa staną się obiektem dyskusji. Proces, który rozpoczął się od chęci poprawy widoczności strony ma dalekosiężne skutki. Dobre pozycjonowanie wpływa również na wyniki w Social Media. W pewnym momencie linki zaczynają powstawać niezależnie od Ciebie i agencji pozycjonującej, a zadaniem SEO jest podtrzymanie pozytywnych tendencji oraz jeszcze lepsze dopasowanie treści do potrzeb klienta.
Typy ruchu internetowego. Ruch direct a stali klienci
Na jaki jeszcze typ ruchu wpływa pozycjonowanie? Ruch bezpośredni jest odpowiedzią, która nasuwa się jako ostatnia.
Warto sobie jednak zadać pytanie – czy za każdym razem, gdy znajdziesz interesujący Cię produkt, od razu go zamawiasz? Czy zdarzyło Ci się zapisać jego adres w zakładkach lub powrócić do niego korzystając z historii? Z pewnością nie raz. Tego typu ruch, który zwykle jest efektem dobrej pozycji strony w wyszukiwarce – czyli skutecznego SEO – zostanie zakwalifikowany jako Direct.
Działanie algorytmów Google sprawia, że SEO w wielu kwestiach łączy się z zagadnieniami UX. Dobrze zoptymalizowana strona zachęca do wizyty. Jeśli zbudujesz pozytywny wizerunek marki, część Twoich klientów dokładnie ją zapamięta – mogą oni przyładowo dodać adres strony do zakładek przeglądarki. Powracający klient, który znów poszukuje asortymentu z Twojej branży może od razu odwiedzić Twój sklep, bez korzystania z wyszukiwarek – przecież już robił u Ciebie zakupy i pozytywnie je zapamiętał.
Pozycjonowanie a typ ruchu z reklam
Jednym ze sposobów na szybkie wypromowanie oferty w internecie są działania PPC, które często przyjmują postać płatnych wyniki wyszukiwania. Google Ads stawiają przed swoim klientem szereg wymagań, które powinny zostać spełnione, by jego strona miała szansę wyświetlać się wysoko w polu zawierającym reklamy. To, w jakim stopniu są spełnione, warunkuje, czy reklama zostanie wyświetlona (lub nie) użytkownikowi Google.
Jednym z elementów rankingu witryny jest ocena jakości strony docelowej. Chodzi o to, by internauta po kliknięciu w reklamę trafił na podstronę zgodną z jego oczekiwaniami. Pojawia się więc pytanie, co zrobić, by reklamowana witryna była oceniona wysoko? Google podpowiada – treści na niej powinny być oryginalne i użyteczne, a nawigacja wygodna. Brzmi znajomo? Podobne sformułowania już padły w tym tekście podczas omawiania kompletnego procesu SEO w kontekście ruchu organicznego.
Oczywiście możecie dowiedzieć się więcej na temat tworzenia wysokiej jakości stron docelowych – na naszym blogu znajdziecie też artykuł o tym, jak zrobić dobry landing page.
Stwierdzenie, że pozycjonowanie wpływa na ruch z Google Ads negatywnie można zaliczyć do szerokiego grona mitów. Jeśli interesuje Cię to zagadnienie, warto poznać 16 mitów na temat Google Ads. SEO i PPC mogą wzajemnie się uzupełniać – o tym również przeczytasz na naszym blogu we wpisie o synergii SEO i Google Ads.
Na jaki typ ruchu wpływa pozycjonowanie? Podsumowanie
Odpowiedź na postawione w tytule pytanie dotyczące pozycjonowania a typu ruchu pozyskiwanego na stronie nie jest prosta. Wszystko zależy od tego, jak daleko postawimy umowną granicę oddziaływania procesu SEO. Skuteczna współpraca specjalistów z agencji SEO i klienta może przynieść ciekawe efekty w postaci wzrostu ruchu nie tylko z organicznych wyników wyszukiwania, ale także innych kanałów. Dotyczy to również reklam.
Zależy Ci na tym, aby ruch na Twojej stronie rósł i przynosił konwersje? Napisz do nas! Stworzymy dla Ciebie odpowiednio skrojony pakiet usług SEO, który pomoże Twojej stronie osiągnąć wyższe wyniki w wyszukiwaniu organicznym, a by upewnić się, że Twój sklep jest przyjazny użytkownikom, przygotujemy analizę ścieżki zakupowej, dzięki której będziesz wiedział, co zrobić, by Twoi klienci wracali do Ciebie.