Na jaki typ ruchu wpływa pozycjonowanie?

Na jaki typ ruchu wpływa pozycjonowanie?

Decyzja o rozpoczęciu pozycjonowania strony zwykle związana jest z chęcią poprawy jej widoczności wynikach organicznych. Jeśli jednak spojrzeć na ten proces szerzej, okazuje się że zyskać można wiele więcej. Ruch na stronie to nie tylko Google, ale również m.in. Social Media, linki z for i blogów oraz wizyty bezpośrednie. Tylko co do tego ma SEO?

Ostatnio na naszym blogu: Architektura konta - Poradnik Google Analytics

Czym jest SEO dla Twojej marki?

Na kompletny proces pozycjonowania składa się wiele elementów, takich jak:

  • optymalizacja treści na stronie,
  • tworzenie nowych, unikalnych i wartościowych treści,
  • uporządkowanie struktury strony,
  • pozyskiwanie linków zewnętrznych.

Chcąc zwiększyć szanse na sukces, SEO należy rozpocząć od dogłębnej analizy własnej witryny oraz obserwacji trendów w branży. Oczywiście – cel może być tylko jeden – poprawa widoczności w Google. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać potencjał strony i całej marki w sposób wartościowy przede wszystkim dla jej użytkowników. Biorąc udział w merytorycznej dyskusji, odpowiadając na pytania klientów i dostarczając im przydatne informacje, nie tylko tworzysz linki zewnętrzne, ale przede wszystkim zyskujesz jako ekspert w swojej profesji. Na jaki typ ruchu wpływa więc pozycjonowanie w takim szerszym ujęciu? Odpowiedź na to pytanie może być zaskakująca!

Podstawowy cel pozycjonowania – organiczne wyniki wyszukiwania

Najważniejsza pozycja na liście oczekiwań klienta agencji SEO. Jeśli chcesz osiągnąć swój cel, jakim najczęściej obecnie jest zysk ze sprzedaży, użytkownik powinien trafić Twoją witrynę podczas poszukiwania interesujących go produktów lub usług. Proces pozycjonowania szerokiego obejmuje wiele słów kluczowych – od ogólnych, z dużym wolumenem, do bardzo szczegółowych. W miarę postępu prac pozycje konkretnych fraz poprawiają się, zaczynają generować wyświetlenia w wynikach wyszukiwania, a następnie kliknięcia. Organic search to często największe ze źródeł ruchu na stronie. Nie jest reklamą, więc w naturalny sposób zachęca do skorzystania z usług firmy – skoro jest ona widoczna na pierwszej stronie w Google, jest duża szansa że jej produkt będzie dobrej jakości.

Case study epstryk - ruch organiczny
Wzrost liczby użytkowników i sesji pochodzących z ruchu organicznego w pozycjonowanym sklepie (źródło: Case Study Epstryk.pl)

Większy potencjał generowania konwersji, pomimo mniejszej liczby wyszukiwań, mają frazy szczegółowe. Poszukując na przykład żarówki do swojej lampy, internauta zazwyczaj dokładnie wie czego potrzebuje. W celu szybkiego znalezienia produktu wpisze więc raczej “żarówki led e14 6w” niż po prostu “żarówki led”. Takich “poszukiwaczy” jest bardzo wielu, a dbając o wysokie pozycje i dobre dopasowanie fraz long tail odpowiadasz na ich konkretne potrzeby. Ruch na stronie wzrasta, więcej jest także konwersji. Optymalizując stronę w procesie SEO, sprawiamy iż staje się ona przede wszystkim przyjazna użytkownikowi. Dzieje się tak ze względu na sposób działania algorytmów Google, które wysoko oceniają dużą ilość wartościowych treści.

Pamiętaj o użyteczności!

W momencie, gdy użytkownik przenosi się na Twoją stronę, główną rolę zaczynają odgrywać intuicyjność jej obsługi oraz użyteczność zawartości. Jeśli opis produktu jest wyczerpujący, a proces zakupu łatwy i szybki, klient odejdzie zadowolony, a może nawet zapozna się dokładniej z ofertą sklepu. Chętniej także kliknie link prowadzący do Twojej witryny podczas kolejnych zakupów. Jednym słowem – wróci. Oto jeden z wielu sposobów na budowę rozpoznawalności marki.

Innym przykładem może być blog. Kontynuując wątek wspomnianych żarówek, właściciel sklepu z oświetleniem może zacząć tworzyć ciekawe artykuły poradnikowe dotyczące wyboru odpowiednich lamp, ciekawych aranżacji, a także popularnym obecnie oszczędzaniu energii. Przydatna wiedza powinna iść w parze z optymalizacją treści pod kątem wyszukiwanych przez użytkowników słów kluczowych. Ilość wyświetleń i kliknięć wzrośnie. Jeśli odpowiednią strukturą linkowania wewnętrznego pomożesz przenieść się do produktów powiązanych z tekstem, być może czytelnik bloga stanie się klientem. Może również zechcieć Twój ciekawy artykuł podać dalej.

Referral – linki zewnętrzne, nie tylko z procesu SEO

Sposobów na pozyskiwanie linków jest wiele. Można podejść do tego wyzwania starą metodą “na ilość”, ale już od dłuższego czasu nie przynosi ona satysfakcjonujących efektów. Warto łączyć podnoszenie autorytetu domeny z budową wizerunku eksperta. Odnośnik z forum powiązanego tematycznie, gdzie dyskusja toczy się wokół słów kluczowych dopasowanych do Twojej witryny, wpływa pozytywnie na jej wartość ocenianą przez algorytmy wyszukiwarek. Jako fachowiec w swojej dziedzinie możesz aktywnie uczestniczyć w dyskusjach na forach branżowych. Kiedy udzielisz wyczerpujących odpowiedzi ich użytkownikom, przy okazji kierując do ciekawych artykułów i przydatnych produktów na swojej stronie – zysk będzie podwójny. Tego typu portale ze względu na moderację, bogactwo wartościowej, aktualnej treści, a także duży ruch mają często wysokie wskaźniki autorytetu domeny i strony. Pozyskany w taki sposób link ma również duży potencjał do generowania kliknięć.

Innym sposobem na tworzenie linków przychodzących jest przygotowywanie treści na strony zewnętrzne. Proces ten można realizować w różny sposób – na podstawie współpracy z branżowymi portalami, biurami prasowymi czy poprzez publikacje na specjalnie przygotowanych zapleczach. Jeśli przygotowany materiał będzie zawierał wartościowe treści, jest duża szansa że zamieszczone w nim linki, oprócz pozytywnego skutku dla autorytetu strony, przyniosą również wejścia.

Ilość linkujących domen
Duża ilość linków z wartościowych witryn pozytywnie przekłada się na niską wartość współczynnika Spam Score strony. Wysoki Spam Score może świadczyć o wysokim ryzyku otrzymania kar od Google. (źródło: Moz).

Analiza słów kluczowych dla strony oraz obserwacja trendów wyszukiwania pomagają również odnaleźć influencerów, którzy chętnie opublikują wpis sponsorowany lub w innej formie zareklamują produkt. Taka współpraca to przede wszystkim znana w szerszym kręgu postać, ale również klikalne linki z wartościowych źródeł.

Wzrost ruchu ze źródła referral może być w pewnej części również skutkiem wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. W internetowych dyskusjach często padają pytania o polecane produkty lub usługi. Bardzo dobrym przykładem mogą być fora pasjonatów motoryzacji czy elektroniki. Chcąc w szybki sposób podać przykład części użytej do naprawy awarii, użytkownik chętnie sięgnie do historii swoich zakupów lub… Google. Jeśli w jednym z tych miejsc odnajdzie Twoją stronę – zyskujesz link na stronie zewnętrznej, który niemal na pewno będzie kliknięty.

Social – stwórz swoją społeczność!

Konta marki na najpopularniejszych portalach społecznościowych to kolejny element szerokiej, świadomej strategii SEO. Ruch z Social Media kierujemy przecież na naszą stronę, tworząc linki. Jeśli profile i wpisy zostaną prawidłowo zoptymalizowane, mogą zadziałać pozycjonująco na witrynę – podnosząc wspomniane już wskaźniki autorytetu strony i domeny.

Social Media w Polsce
Najpopularniejsze Social Media w Polsce w grudniu 2018. Udział w ruchu generowanym przez linki wychodzące z portali społecznościowych (źródło: statcounter).

O ile sposobów na tworzenie linków na forach jest wiele i jeśli nie chcemy, nie mamy obowiązku przedstawiania się jako ekspert, tak na portalu społecznościowym często należy wystąpić jako własna marka. Obok wartościowych linków, budujemy również pozycję firmy i umożliwiamy tworzenie się społeczności jej klientów. Ciekawe treści na pewno zostaną przeczytane, a odnośnik do strony wygeneruje ruch w ramach źródła Social. Posty mogą również zostać udostępnione dalej, stając się elementem szerszej dyskusji. Zjawisko to sprzyja dalszemu wzrostowi ruchu. Konto, które powstało w ramach procesu pozycjonowania, odpowiednio poprowadzone zacznie żyć własnym życiem, pokazując Twoją firmę w pozytywnym świetle.

Duża widoczność brandu, ciekawy blog, a zwłaszcza wygodne zakupy, które nie wymagają poszukiwania informacji poza Twoją stroną, świetnie wpływają na wizerunek Twojej marki. Im bardziej będziesz obecny w internecie, tym większa szansa na to, że Twój produkt, sklep lub usługa staną się obiektem dyskusji. Proces, który rozpoczął się od chęci poprawy widoczności strony ma dalekosiężne skutki. Dobre pozycjonowanie wpływa również na wyniki w Social Media. W pewnym momencie linki zaczynają powstawać niezależnie od Ciebie i agencji pozycjonującej, a zadaniem SEO jest podtrzymanie pozytywnych tendencji oraz jeszcze lepsze dopasowanie treści do potrzeb klienta.

Pozycjonowanie a ruch Direct – stały klient to najlepszy klient

Na jaki jeszcze typ ruchu wpływa pozycjonowanie? Ruch bezpośredni jest odpowiedzią, która nasuwa się jako ostatnia. Warto sobie jednak zadać pytanie – czy za każdym razem, gdy znajdziesz interesujący Cię produkt, od razu go zamawiasz? Czy zdarzyło Ci się zapisać jego adres w zakładkach lub powrócić do niego korzystając z historii? Z pewnością nie raz. Tego typu ruch, który zwykle jest efektem dobrej pozycji strony w wyszukiwarce – czyli skutecznego SEO – zostanie zakwalifikowany jako Direct.

Działanie algorytmów Google sprawia, że SEO w wielu kwestiach łączy się z zagadnieniami UX. Dobrze zoptymalizowana strona zachęca do wizyty. Jeśli zbudujesz pozytywny wizerunek marki, część Twoich klientów dokładnie ją zapamięta i doda adres strony do zakładek przeglądarki. Poszukując asortymentu z Twojej branży może od razu odwiedzać witrynę, bez korzystania z wyszukiwarek – przecież już nie raz z niej korzystał.

Wpływ pozycjonowania na ruch z reklam

Jednym ze sposobów na szybkie wypromowanie oferty w internecie są działania PPC, realizowane np. jako płatne wyniki wyszukiwania. Google Ads stawiają przed swoim klientem szereg wymagań, które powinny zostać spełnione by jego strona miała wysoki ranking. Na jego podstawie reklama zostanie wyświetlona (lub nie) użytkownikowi Google. Jednym z elementów rankingu witryny jest ocena jakości strony docelowej. Chodzi o to, by internauta po kliknięciu w reklamę trafił na podstronę zgodną z jego oczekiwaniami. Pojawia się więc pytanie, co zrobić, by reklamowana witryna była oceniona wysoko? Google podpowiada – treści na niej powinny być oryginalne i użyteczne, a nawigacja wygodna. Brzmi znajomo? Podobne sformułowania już padły w tym tekście – podczas omawiania kompletnego procesu SEO.

Wynik jakości
Stwierdzenie, że pozycjonowanie wpływa na ruch z Google Ads negatywnie można zaliczyć do szerokiego grona mitów. Jeśli interesuje Cię to zagadnienie, zapoznaj się z artykułem 16 Mitów na temat Google Ads. SEO i PPC mogą współistnieć, a nawet wzajemnie się uzupełniać.

Podsumowanie

Odpowiedź na postawione w tytule pytanie “Na jaki typ ruchu wpływa pozycjonowanie?” nie jest prosta. Wszystko zależy od tego, jak daleko postawimy umowną granicę oddziaływania procesu szerokiego. Skuteczna współpraca specjalistów z agencji SEO i klienta może przynieść ciekawe efekty w postaci wzrostu ruchu nie tylko z organicznych wyników wyszukiwania, ale także innych kanałów. Dotyczy to również reklam.

  4,80 / 5 ( 5 )
Autor
Junior SEO Specialist - Bartek

Junior SEO Specialist

W Delante pracuje od maja 2018 r. W swojej pracy tworzy treści, dostosowane nie tylko do wymogów wyszukiwarek, ale przede wszystkim do potencjalnego czytelnika. Pasjonat nowych technologii, głównie w zakresie komunikacji, internetu i odnawialnych źródeł energii.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.