Ruch na stronie internetowej to miara liczby odwiedzających daną witrynę w określonym czasie. Wskaźnik ten uznaje się również za jeden z wyznaczników skuteczności działań SEO.
Wyróżnia się kilka typów ruchu – organic search (ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania i mający bezpośredni wpływ na pozycjonowanie), direct (ruch bezpośredni liczony np. po wpisaniu adresu URL w pasek przeglądarki), social (ruch z mediów społecznościowych), referral (ruch pochodzący z linków znajdujących się w innych witrynach).
Dzięki dostępnym na rynku narzędziom możesz śledzić nie tylko ruch swojej witryny, ale i konkurencji. Do monitorowania aktywności użytkowników w obrębie własnej strony internetowej warto przede wszystkim zainstalować popularny Google Analytics, który nic nie kosztuje, ponieważ jest darmowym narzędziem Google’a.
Poza tym znajdziesz też co najmniej kilka innych toolsów, które po podpięciu do witryny będą dostarczać realnych danych na temat ruchu, jaki występuje na Twojej stronie. Inaczej rzecz ma się z narzędziami zewnętrznymi, które tylko estymują poziom ruchu, ale pozwalają w łatwy sposób poznać przybliżone statystyki dla innych stron internetowych, w tym Twojej konkurencji.
Dlaczego mierzenie ruchu na stronie internetowej jest ważne? Bo pozwala ocenić skuteczność realizowanej strategii marketingowej. Odbywa się to poprzez:
Warto podkreślić, że najbardziej miarodajne wnioski dotyczące ruchu można uzyskać, analizując ten wskaźnik z innymi parametrami strony, takimi jak współczynnik konwersji czy doświadczenia użytkownika. W ten sposób uzyskasz pełny obraz skuteczności prowadzonego przez Ciebie marketingu internetowego.
Głównym narzędziem do sprawdzenia ruchu na stronie internetowej wykorzystywanym przez właścicieli stron internetowych jest Google Analytics, czyli platforma zbierająca dane o witrynie. Na podstawie tych danych automatycznie tworzone są raporty, które dostarczają szczegółowych informacji na temat strony internetowej, m.in. w jaki sposób użytkownicy znaleźli witrynę lub ile czasu na niej spędzili.
Do skonfigurowania konta w Google Analytics najlepiej wykorzystać swoje konto w Google’u, dzięki czemu całość przebiegnie znacznie szybciej. W tym celu wystarczy wejść na stronę https://marketingplatform.google.com/about/analytics/ i wybrać opcję “Get started today”. Jak sprawdzić ruch na stronie? Oto nasz poradnik.
Po zalogowaniu do swojego konta Google będziesz musiał w pierwszym kroku, Zakładanie konta, podać nazwę swojego konta, a następnie wybrać opcję udostępniania danych. Z punktu widzenia Twojego biznesu najważniejsze są Usługa Google i Analiza porównawcza, choć dwie pozostałe również mogą okazać się przydatne w ewentualnym kontakcie z Google’em.
Gdy klikniesz Dalej, przejdziesz do części Konfiguracja usługi, gdzie zostaniesz poproszony o podanie nazwy usługi oraz wybranie strefy czasowej i waluty.
W następnym kroku musisz uzupełnić informacje o swojej witrynie.
Konfigurację sfinalizujesz poprzez kliknięcie przycisku Utwórz. Będziesz musiał jeszcze zaakceptować warunki korzystania z usługi Google Analytics obowiązuje w Twoim kraju (zmień kraj na docelowy).
Zanim przystąpisz do korzystania z Google Analytics, zostaniesz poproszony o ustawienia związane z przesyłaniem newslettera na temat GA.
W następnym kroku wybierz, gdzie chcesz rozpocząć zbieranie danych – w Sieci, aplikacji na Androida czy w Aplikacji na iOS.
Po wybraniu jednej z platform skonfiguruj strumień danych, podając adres URL swojej strony.
Aby uzyskać dostęp do badania ruchu na stronie w Google Analytics, musisz do swojej strony internetowej dodać Identyfikator śledzenia usługi, który wyświetli Ci się w widoku. Niektóre CMS-y (np. Drupal, Wix) mają już integrację z Google Analytics 4, więc identyfikator tagu Google (“G-”) wystarczy wkleić w polu Google Analytics udostępnianym przez Twój CMS.
[screen]
Jeśli korzystasz z oprogramowania, które nie ma integracji z GA, wklej tag Google w swojej witrynie ręcznie. Na ekranie wyświetli Ci się fragment kodu, który zaczyna się od:
i kończy:
Zaimplementuj tag na każdej stronie swojej witryny w sekcji <head>.
Dane zaczną być zbierane w ciągu 30 minut, co możesz sprawdzić w raporcie Czas rzeczywisty.
Warto podkreślić, że od 1 lipca 2023 roku Universal Analytics jest wyłączony i zastąpiony nowym produktem – Google Analytics 4. Jeśli więc korzystasz ze “starej” wersji platformy, warto już teraz przejść na GA4. Sprawdź, jak dodać stronę do Google Analytics 4.
Interfejs GoogleAnalytics 4 różni się od wersji Universal. Po lewej stronie znajdziesz wysuwany slider, a w nim nowe funkcje:
W karcie Strona główna znajdziesz przegląd kluczowych dla Ciebie danych (m.in. liczba wszystkich i nowych użytkowników, użytkownicy z ostatnich 30 minut) wraz z wykresami liniowymi trendów.
Co więcej, Google Analytics aktualizuje statystyki widoczne w karcie według Twoich indywidualnych aktywności w narzędziu. Jeśli często sprawdzasz dany raport, zostanie on dodany do widoku na stronie głównej.
Po przejściu do następnej karty z menu, czyli Raporty, w widoku startowym znajdziesz Przegląd raportów, raport Czas rzeczywisty i kilka innych wstępnie zdefiniowanych raportów.
Pozostałe kolekcje raportów to:
Kolejna karta z menu, Eksploracje, to zaawansowane narzędzie, które wykracza poza standardowe raporty. Dostarcza bardziej szczegółowych informacji o działaniach klientów. Aby utworzyć swoją eksplorację, wybierz znak “+” z pierwszego widoku. Dzięki tej funkcji będziesz bardziej szczegółowo eksplorował dane, uzyskując odpowiedzi na pytania, których nie znajdziesz w innych raportach.
W zakładce Reklamy sprawdzisz natomiast skuteczność prowadzonych kampanii Google Ads (opcja Podsumowanie reklam), ale nie tylko. W części Atrybucja dowiesz się, jakie przychody osiąga Twoja strona dla różnych modelach atrybucji oraz z najpopularniejszych ścieżek konwersji.
Google Analytics możesz połączyć z innym narzędziem Google – Search Console, które zbiera dane o ruchu, ale tylko organicznym, pochodzącym z wyszukiwarki Google. Po skonfigurowaniu obu narzędzi uzyskasz wgląd do szczegółowych statystyk z poziomu jednego panelu, Google Analytics. Nie wiesz, jak połączyć GSC z GA4? Tłumaczymy krok po kroku w naszym artykule!
Należy jednak podkreślić, że istnieją pewne rozbieżności w zliczaniu ruchu przez GA i GSC. Pomiary w każdym z narzędzi są do siebie zbliżone, ale nie takie same. Dlaczego? Jest kilka powodów takiej sytuacji:
Mimo wszystko Google Analytics pozostaje wiarygodnym i cennym źródłem informacji na temat ruchu. W codziennym monitoringu przydatne okażą się następujące raporty:
Wszystkie raporty w Google Analytics domyślnie przedstawiają dane z ostatnich 28 dni. Możesz je jednak filtrować, zmieniać zakres dat, porównywać, modyfikować wymiary czy pobierać lub udostępniać.
Oprócz raportów standardowych Google Analytics pozwala również tworzyć raporty niestandardowe. W naszym poradniku znajdziesz więcej praktycznych informacji o tym, jak wdrożyć i wykorzystać Google Analytics 4.
Google Analytics pod wieloma względami jest niezastąpiony w zakresie analizy ruchu na własnej stronie internetowej. Można jednak wskazać kilka alternatywnych narzędzi, które po integracji z Twoją witryną, będą dostarczać podobnych statystyk. Oto one:
Jeśli zastanawiasz się, jak sprawdzić ruch na stronie konkurenta, musisz wykorzystać do tego celu narzędzia, które tylko estymują powyższy wskaźnik. Do takich rozwiązań należy:
Dzisiaj nie wystarczy już tylko sama obecność w Internecie. Prowadzone działania powinny być efektywne, czego jednym z mierników jest właśnie ruch. Za pomocą tego wskaźnika ocenisz skuteczność nie tylko pozycjowania, ale i innych kampanii digitalowych. Dlatego tak ważne jest sprawdzenie ruchu na stronie.
Aby zbadać ruch na stronie internetowej, sięgnij po kluczowe narzędzie Google’a, czyli Google Analytics, bądź jedno z jego alternatywnych rozwiązań, które podepniesz do strony. Do monitorowania parametrów witryn konkurencji wykorzystaj jedno z narzędzi online, które szacują przybliżony ruch na stronach internetowych. A z naszego poprzedniego