.animate-view{opacity: 1 !important;}

Jak sprawdzić ruch na stronie internetowej?

10min.

Komentarze:0

Jak sprawdzić ruch na stronie internetowej?
08 maja 2023
Głównym narzędziem do monitorowania aktywności użytkowników w obrębie własnej strony internetowej jest bezpłatna platforma Google Analytics. Dostępne na rynku możliwości pozwalają jednak monitorować ruch nie tylko na własnej stronie, ale także konkurencji. Popularnym narzędziem do tego celu jest m.in Semrush.

10min.

Komentarze:0

Spis treści

Jak sprawdzić ruch na stronie internetowej – wprowadzenie

Ruch na stronie internetowej to miara liczby odwiedzających daną witrynę w określonym czasie. Wskaźnik ten uznaje się również za jeden z wyznaczników skuteczności działań SEO. 

Wyróżnia się kilka typów ruchu – organic search (ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania i mający bezpośredni wpływ na pozycjonowanie), direct (ruch bezpośredni liczony np. po wpisaniu adresu URL w pasek przeglądarki), social (ruch z mediów społecznościowych), referral (ruch pochodzący z linków znajdujących się w innych witrynach).

Dzięki dostępnym na rynku narzędziom możesz śledzić nie tylko ruch swojej witryny, ale i konkurencji. Do monitorowania aktywności użytkowników w obrębie własnej strony internetowej warto przede wszystkim zainstalować popularny Google Analytics, który nic nie kosztuje, ponieważ jest darmowym narzędziem Google’a.

Poza tym znajdziesz też co najmniej kilka innych toolsów, które po podpięciu do witryny będą dostarczać realnych danych na temat ruchu, jaki występuje na Twojej stronie. Inaczej rzecz ma się z narzędziami zewnętrznymi, które tylko estymują poziom ruchu, ale pozwalają w łatwy sposób poznać przybliżone statystyki dla innych stron internetowych, w tym Twojej konkurencji.

Dlaczego mierzenie ruchu na stronie internetowej jest ważne? Bo pozwala ocenić skuteczność realizowanej strategii marketingowej. Odbywa się to poprzez:

  • monitorowanie rozwoju witryny w czasie – dzięki porównaniu aktualnych statystyk z tymi z poprzednich lat, stwierdzisz, jaka jest efektywność prowadzonych działań, na przykład czy wzrost ruchu przekłada się na sprzedaż;
  • lepsze poznanie grupy docelowej – po zweryfikowaniu, które strony są najchętniej odwiedzane w serwisie, dowiesz się, co interesuje Twoich odbiorców i jakie mają potrzeby. Na przykład gdy wielu użytkowników odwiedza zakładkę FAQ, a nie masz bloga, może to świadczyć, że poruszane tam tematy warto szerzej opisać we wpisach blogowych;
  • badanie sezonowości witryny – wiele biznesów boryka się z problemem sezonowości, to znaczy zainteresowanie asortymentem lub usługami w określonych miesiącach spada, tak dzieje się na przykład z rowerami. Monitorując ruch, jesteś w stanie lepiej wykorzystać moment, na który przypada szczyt popularności Twojej oferty;
  • porównanie z konkurencją – jeśli Twój konkurent generuje większy ruch z wyszukiwarki, może to być dla Ciebie wskazówka, aby zainwestować większy budżet w działania SEO.

Warto podkreślić, że najbardziej miarodajne wnioski dotyczące ruchu można uzyskać, analizując ten wskaźnik z innymi parametrami strony, takimi jak współczynnik konwersji czy doświadczenia użytkownika. W ten sposób uzyskasz pełny obraz skuteczności prowadzonego przez Ciebie marketingu internetowego.

Google Analytics

Głównym narzędziem do monitorowania ruchu wykorzystywanym przez właścicieli stron internetowych jest Google Analytics, czyli platforma zbierająca dane o witrynie. Na podstawie tych danych automatycznie tworzone są raporty, które dostarczają szczegółowych informacji na temat strony internetowej, m.in. w jaki sposób użytkownicy znaleźli witrynę lub ile czasu na niej spędzili.

Do skonfigurowania konta w Google Analytics najlepiej wykorzystać swoje konto w Google’u, dzięki czemu całość przebiegnie znacznie szybciej. W tym celu wystarczy wejść na stronę https://marketingplatform.google.com/about/analytics/ i wybrać opcję “Get started today”.

Po zalogowaniu do swojego konta Google będziesz musiał w pierwszym kroku, Zakładanie konta, podać nazwę swojego konta, a następnie wybrać opcję udostępniania danych. Z punktu widzenia Twojego biznesu najważniejsze są Usługa Google i Analiza porównawcza, choć dwie pozostałe również mogą okazać się przydatne w ewentualnym kontakcie z Google’em.

Jak sprawdzić ruch na stronie? Konfiguracja Google Analytics

Konfiguracja Google Analytics, własny zrzut ekranu

Gdy klikniesz Dalej, przejdziesz do części Konfiguracja usługi, gdzie zostaniesz poproszony o podanie nazwy usługi oraz wybranie strefy czasowej i waluty.

Konfiguracja usługi - jak sprawdzić ruch na stronie www?

Konfiguracja Google Analytics, własny zrzut ekranu

W następnym kroku musisz uzupełnić informacje o swojej witrynie.

Informacje o witrynie - sprawdzanie ruchu na stronie

Konfiguracja Google Analytics, własny zrzut ekranu

Konfigurację sfinalizujesz poprzez kliknięcie przycisku Utwórz. Będziesz musiał jeszcze zaakceptować warunki korzystania z usługi Google Analytics obowiązuje w Twoim kraju (zmień kraj na docelowy).

Konfiguracja usługi - akceptacja warunków

Konfiguracja Google Analytics, własny zrzut ekranu

Zanim przystąpisz do korzystania z Google Analytics, zostaniesz poproszony o ustawienia związane z przesyłaniem newslettera na temat GA.

Jak sprawdzić ruch na stronie www - ustawienia związane z przesyłaniem newslettera na temat GA

Konfiguracja Google Analytics, własny zrzut ekranu

W następnym kroku wybierz, gdzie chcesz rozpocząć zbieranie danych – w Sieci, aplikacji na Androida czy w Aplikacji na iOS.

Jak sprawdzić ruch na stronie? - zbieranie danych

Konfiguracja Google Analytics, własny zrzut ekranu

Po wybraniu jednej z platform skonfiguruj strumień danych, podając adres URL swojej strony.

Jak sprawdzić ruch na stronie? - adres URL swojej strony

Konfiguracja Google Analytics, własny zrzut ekranu

Aby uzyskać dostęp do danych w Google Analytics, musisz do swojej strony internetowej dodać Identyfikator śledzenia usługi, który wyświetli Ci się w widoku. Niektóre CMS-y (np. Drupal, Wix) mają już integrację z Google Analytics 4, więc identyfikator tagu Google (“G-”) wystarczy wkleić w polu Google Analytics udostępnianym przez Twój CMS.

[screen]

Jeśli korzystasz z oprogramowania, które nie ma integracji z GA, wklej tag Google w swojej witrynie ręcznie. Na ekranie wyświetli Ci się fragment kodu, który zaczyna się od:

  • <!– Google tag (gtag.js) →

i kończy:

  • </script>

Zaimplementuj tag na każdej stronie swojej witryny w sekcji <head>.

Jak sprawdzić ruch na stronie? Instalacja Tagu

Konfiguracja Google Analytics, własny zrzut ekranu

Dane zaczną być zbierane w ciągu 30 minut, co możesz sprawdzić w raporcie Czas rzeczywisty.

Warto podkreślić, że 1 lipca 2023 roku Universal Analytics zostanie wyłączony i zastąpiony nowym produktem – Google Analytics 4. Jeśli więc korzystasz ze “starej” wersji platformy, warto już teraz przejść na GA4. Sprawdź, jak dodać stronę do Google Analytics 4.

Interfejs GoogleAnalytics 4 różni się od wersji Universal. Po lewej stronie znajdziesz wysuwany slider, a w nim nowe funkcje:

  • Strona główna,
  • Raporty,
  • Eksplorowanie,
  • Reklamy.
Jak sprawdzić ruch na stronie? Panel nawigacyjny w Google Analytics

Panel nawigacyjny w Google Analytics, źródło: własny zrzut ekranu

W karcie Strona główna znajdziesz przegląd kluczowych dla Ciebie danych (m.in. liczba wszystkich i nowych użytkowników, użytkownicy z ostatnich 30 minut) wraz z wykresami liniowymi trendów.

Co więcej, Google Analytics aktualizuje statystyki widoczne w karcie według Twoich indywidualnych aktywności w narzędziu. Jeśli często sprawdzasz dany raport, zostanie on dodany do widoku na stronie głównej.

Jak sprawdzić ruch na stronie? Widok “Strona główna” w Google Analytics

Widok “Strona główna” w Google Analytics, źródło: własny zrzut ekranu

Po przejściu do następnej karty z menu, czyli Raporty, w widoku startowym znajdziesz Przegląd raportów, raport Czas rzeczywisty i kilka innych wstępnie zdefiniowanych raportów.

Pozostałe kolekcje raportów to:

  • Deweloper aplikacji – zbiera najważniejsze dane o aplikacjach połączonych z Firebase. Opcja ta pojawia się automatycznie, gdy do połączonej aplikacji mobilnej dodasz pakiet SDK Google Analytics dla Firebase;
  • Life cycle – pozwala poznać każdy z etapów ścieżki klienta, od pozyskania aż po utrzymanie;
  • Raporty o grach – dostarcza informacji o grach, które pomagają mierzyć zachowania klientów na ścieżce użytkownika i generować statystyki bazujące na danych o grach mobilny. Pojawia się w Google Analytics, gdy masz co najmniej jeden strumień danych z aplikacji, który jest powiązany z grą w Sklepie Google Play lub w Apple App Store, lub w ustawieniach masz wybraną kategorię branży Gry;
  • Użytkownik – dzięki tej opcji masz dostęp do danych użytkowników, na przykład wieku, zainteresowań czy urządzeń, z jakich korzystają.
Jak sprawdzić ruch na stronie? Widok “Raporty” w Google Analytics

Widok “Raporty” w Google Analytics, źródło: własny zrzut ekranu

Kolejna karta z menu, Eksploracje, to zaawansowane narzędzie, które wykracza poza standardowe raporty. Dostarcza bardziej szczegółowych informacji o działaniach klientów. Aby utworzyć swoją eksplorację, wybierz znak “+” z pierwszego widoku. Dzięki tej funkcji będziesz bardziej szczegółowo eksplorował dane, uzyskując odpowiedzi na pytania, których nie znajdziesz w innych raportach.

Jak sprawdzić ruch na stronie internetowej? Widok “Eksploracje” w Google Analytics

Widok “Eksploracje” w Google Analytics, źródło: własny zrzut ekranu

W zakładce Reklamy sprawdzisz natomiast skuteczność prowadzonych kampanii Google Ads (opcja Podsumowanie reklam), ale nie tylko. W części Atrybucja dowiesz się, jakie przychody osiąga Twoja strona dla różnych modelach atrybucji oraz z najpopularniejszych ścieżek konwersji.

Jak sprawdzić ruch na stronie www? Widok “Reklamy” w Google Analytics

Widok “Reklamy” w Google Analytics, źródło: własny zrzut ekranu

Google Analytics możesz połączyć z innym narzędziem Google – Search Console, które zbiera dane o ruchu, ale tylko organicznym, pochodzącym z wyszukiwarki Google. Po skonfigurowaniu obu narzędzi uzyskasz wgląd do szczegółowych statystyk z poziomu jednego panelu, Google Analytics.

Należy jednak podkreślić, że istnieją pewne rozbieżności w zliczaniu ruchu przez GA i GSC. Pomiary w każdym z narzędzi są do siebie zbliżone, ale nie takie same. Dlaczego? Jest kilka powodów takiej sytuacji:

  • ruch organiczny to nie tylko ruch z wyszukiwarki Google, ale również Bing czy Yahoo, których GSC nie zlicza;
  • każde z narzędzi działa inaczej, to znaczy Google Search Console odnotowuje wyświetlenia i kliknięcia bez względu na to, czy użytkownik ostatecznie wejdzie na stronę i ją przegląda, gdy tymczasem Google Analytics zlicza sesje dopiero, gdy kod śledzenia witryny zostanie wywołany. Jeśli znajduje się on w stopce strony, użytkownik może opuścić stronę, zanim nastąpi jego wywołanie;
  • błędne osadzenie kodu śledzenia Google Analytics w witrynie lub jego blokowanie przez przeglądarkę bądź inne narzędzia może zaburzać zliczanie ruchu;
  • różnice spowodowane modelami atrybucji w Google Analytics – narzędzie to wykorzystuje model ostatnie kliknięcie niebezpośrednie, co skutkuje tym, że jeśli użytkownik wejdzie na stronę z organicznych wyników wyszukiwania, a następnie bezpośrednio, to takie wejście zostanie uznane za organiczne.

Mimo wszystko Google Analytics pozostaje wiarygodnym i cennym źródłem informacji na temat ruchu. W codziennym monitoringu przydatne okażą się następujące raporty:

  • Czas rzeczywisty (Raporty → Czas rzeczywisty) – dzięki niemu możesz na bieżąco śledzić aktywność użytkowników na Twojej stronie, czyli sprawdzić m.in. liczbę użytkowników w ciągu ostatnich 30 minut lub z podziałem według źródła, medium bądź kampanii; dowiesz się też, jakie treści angażują użytkowników oraz ile konwersji osiągnęło dane zdarzenie;
Jak sprawdzić ruch na naszej stronie internetowej? Raport “Czas rzeczywisty” w Google Analytics

Raport “Czas rzeczywisty” w Google Analytics, źródło: własny zrzut ekranu

  • Pozyskiwanie (Raporty → Life cycle → Pozyskiwanie) – znajdziesz tu trzy raporty: Przegląd, Pozyskiwanie użytkowników i Pozyskiwanie ruchu. Ten ostatni pozwala określić, które kampanie przyciągają do Twojej witryny największą liczbę użytkowników oraz skąd oni pochodzą. Analiza ta przypomina raport Pozyskiwanie użytkowników, ale różni się dostępnymi wymiarami – zaczyna się od Sesja, a nie Pierwszy użytkownik. W Raporcie Przegląd znajdziesz przek najważniejszych danych.
Jak sprawdzić ruch na stronie? Raport “Pozyskiwanie” w Google Analytics

Raport “Pozyskiwanie” w Google Analytics, źródło: własny zrzut ekranu

  • Zaangażowanie (Raporty → Life cycle → Zaangażowanie) – w tym raporcie uzyskasz bardziej szczegółowe dane na temat aktywności użytkowników na Twojej stronie. Posłużą Ci do tego “podraporty” Przegląd, Zdarzenia, Konwersje, Strony i reklamy.
Jak sprawdzić ruch na stronie internetowej? Raport “Zaangażowanie” w Google Analytics

Raport “Zaangażowanie” w Google Analytics, źródło: własny zrzut ekranu

  • Generowanie przychodu ogółem (Raporty → Life cycle → Generowanie przychodu ogółem) – znajdziesz tu raporty szczegółowe Zakupy e-commerce, Zakupy w aplikacji, Reklamy wydawcy, które obejmują zakupy przez witrynę i w aplikacji, a także przychodów z reklam.
Jak sprawdzić ruch? Raport “Generowanie przychodu” w Google Analytics

Raport “Generowanie przychodu” w Google Analytics, źródło: własny zrzut ekranu

  • Utrzymanie (Raport → Life cycle → Utrzymanie) – w tym raporcie otrzymasz podsumowanie dotyczące nowych i powracających użytkowników, a także raport analizy kohortowej. Kohortą w Google Analytics nazywa się grupę użytkowników pogrupowanych według pewnych kryteriów. W tym przypadku jest nim dzień, w którym udało się pozyskać użytkownika.
Jak sprawdzić ruch na stronie? Raport “Utrzymanie” w Google Analytics

Raport “Utrzymanie” w Google Analytics, źródło: własny zrzut ekranu

  • Użytkownik (Raport → Life cycle → Użytkownik) w podraporcie Szczegółowe dane demograficzne znajdziesz informacje demograficzne na temat użytkowników, które są gromadzone w oparciu o przeglądane przez nich strony i historię zakupów. Raport Technologie opisuje natomiast, z jakich technologii korzystają osoby odwiedzające Twoją stronę (np. przeglądarka czy system operacyjny).
Jak sprawdzić ruch na stronie? Raport “Użytkownik” w Google Analytics

Raport “Użytkownik” w Google Analytics, źródło: własny zrzut ekranu

Wszystkie raporty w Google Analytics domyślnie przedstawiają dane z ostatnich 28 dni. Możesz je jednak filtrować, zmieniać zakres dat, porównywać, modyfikować wymiary czy pobierać lub udostępniać.

Oprócz raportów standardowych Google Analytics pozwala również tworzyć raporty niestandardowe. W naszym poradniku znajdziesz więcej praktycznych informacji o tym, jak wdrożyć i wykorzystać Google Analytics 4.

Inne narzędzia do sprawdzania ruchu na twojej stronie

Google Analytics pod wieloma względami jest niezastąpiony w zakresie pomiaru ruchu na własnej stronie internetowej. Można jednak wskazać kilka alternatywnych narzędzi, które po integracji z Twoją witryną, będą dostarczać podobnych statystyk. Oto one:

  • Jetpack – działa jako wtyczka do WordPressa, dba o bezpieczeństwo, szybkość i ruch witryny. Dzięki opcji Jetpack Stats and Insights przedstawia w czasie rzeczywistym, ile odwiedzin odnotowała witryna; podpowiada, które strony i wpisy blogowe są najpopularniejsze; mierzy liczbę kliknięć w linki, odtworzenia wideo i pobrania plików na stronie;
  • Matomo (Piwik) – to platforma do analityki internetowej, która zapewnia pełną kontrolę nad danymi użytkowników, są one zbierane z własnego serwera. Narzędzie dostarcza raporty na temat witryny oraz odwiedzających (używanych przez nich wyszukiwarek, słów kluczowych, pobieranych plików itp.);
  • Amplitude – to kolejne narzędzie analityczne, które śledzi dane behawioralne i zdarzenia, pozwalając dzięki temu lepiej zrozumieć zachowania użytkowników; Amplitude zapewnia większość funkcji związanych z analityką strony;
  • Smartlook – platforma do analiz ilościowych i jakościowych, która obejmuje śledzenie zdarzeń, lejków, tworzenie map cieplnych i rejestrowanie zachowań użytkowników na stronie w postaci nagrań. Jeśli chodzi o dane dotyczące ruchu, to Smartlook monitoruje m.in. odsłony, współczynnik odrzuceń, źródła ruchu i dane demograficzne odwiedzających;
  • Woopra – platforma skoncentrowana przede wszystkim wokół customer journey. Pozwala śledzić zachowania użytkowników w obrębie witryny – najchętniej odwiedzane strony czy czas na nich spędzony.

Narzędzia do sprawdzania ruchu na dowolnej stronie

Jeśli zastanawiasz się, jak sprawdzić ruch na stronie konkurenta, musisz wykorzystać do tego celu narzędzia, które tylko estymują powyższy wskaźnik. Do takich rozwiązań należy:

  • SEMRush – możesz dzięki niemu poznać liczbę odwiedzin na stronie, liczbę unikalnych użytkowników oraz odkryć źródła ruchu dowolnej witryny. Poza tym przeanalizujesz ruch pod względem urządzeń mobilnych i desktopa;
  • SimilarWeb – za sprawą tego narzędzia poznasz średnią miesięczną liczbę wizyt na dowolnej witrynie internetowej, średni czas trwania sesji czy źródła wejść na stronę;
  • Serpstat – zaawansowany tool, który oprócz pomiaru ruchu i widoczności w SERP-ach oferuje analizę backlinków, keyword research, a nawet audyt strony. Serpstat pozwala również śledzić zmiany pozycji domeny, spadki ruchu, a także odkrywać zyskujące na popularności strony w obrębie serwisu;
  • Sitechecker Pro – z tym narzędziem przeprowadzisz audyt on-page SEO, otrzymasz powiadomienie mailowe, gdy zaistnieje ryzyko utraty ruchu w witrynie, przeanalizujesz linki zwrotne i poznasz ranking słów kluczowych. Sitechecker Pro możesz skonfigurować z Google Analytics i Google Search Console, by jeszcze lepiej wykorzystać potencjał zebranych danych;
  • WebCEO – kolejny kompleksowy tool stworzony z myślą o pozycjonowaniu; oprócz pomiaru ruchu umożliwia przeprowadzenie keyword researchu, poznanie rankingu słów kluczowych, monitoruje linki zwrotne, a także realizuje audyty SEO.

Jak sprawdzić ruch na stronie internetowej – podsumowanie

Dzisiaj nie wystarczy już tylko sama obecność w Internecie. Prowadzone działania powinny być efektywne, czego jednym z mierników jest właśnie ruch. Za pomocą tego wskaźnika ocenisz skuteczność nie tylko pozycjowania, ale i innych kampanii digitalowych.

Aby sprawdzić ruch na stronie internetowej, sięgnij po kluczowe narzędzie Google’a, czyli Google Analytics, bądź jedno z jego alternatywnych rozwiązań, które podepniesz do strony. Do monitorowania parametrów witryn konkurencji wykorzystaj jedno z narzędzi online, które szacują przybliżony ruch na stronach internetowych.

Autor
Wojciech Urban SEO R&D Specialist
Autor
Wojciech Urban

SEO R&D Specialist

Specjalista R&D w dziedzinie SEO i analityki internetowej. Najlepiej czuje się w obszarze technicznego SEO, a jego głównym zadaniem jest zapewnienie, aby strony internetowe były zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek i osiągały wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Autor
Wojciech Urban SEO R&D Specialist
Autor
Wojciech Urban

SEO R&D Specialist

Specjalista R&D w dziedzinie SEO i analityki internetowej. Najlepiej czuje się w obszarze technicznego SEO, a jego głównym zadaniem jest zapewnienie, aby strony internetowe były zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek i osiągały wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Zostaw komentarz

Uzyskaj bezpłatną wycenę

Nagrody

Nagroda - Deloitte 2021 Nagroda - IPMA Nagroda - US Search Awards 2021 Nagroda - European eCommerce Awards 2022 Nagroda - Global Agency Awards 2022 Nagroda - European Search Awards 2022

Porozmawiajmy o Twoim SEO i SEM