- Niszowe frazy - podstawy na dobry start
- Kiedy research niszowych fraz jest konieczny?
- Co robić, gdy narzędzia do szukania słów kluczowych zawodzą?
- Jak wykorzystać niszowe słowa kluczowe?
- Frazy niszowe a topic clusters
- Efekty wprowadzenia procesu wyszukiwania niszowych fraz długiego ogona
- Co powinieneś zapamiętać?
- Co zrobić, jeżeli tradycyjna analiza fraz kluczowych z pomocą sprawdzonych narzędzi nie daje Ci informacji, których potrzebujesz do prowadzenia działań SEO
- Jak z pomocą Google Search Console znaleźć niszowe frazy, które potencjalni klienci faktycznie wpisują w wyszukiwarkę, by znaleźć Twoje produkty lub usługi?
- Jak poradzić sobie z kanibalizacją słów kluczowych i przekuć problem w sukces i Twój atut?
- Jak wykorzystać zebraną wiedzę do tworzenia topic clusters?
Niszowe frazy - podstawy na dobry start
Zacznijmy od podstaw - czym właściwie są niszowe frazy, o których będziemy mówić i z czym się wiążą w praktyce?Niszowe frazy- bardzo specyficzne frazy kluczowe powiązane z wąską grupą odbiorców, które skupiają się na niewielkim wycinku konkretnej wiedzy, branży czy rynku. Mają niską konkurencyjność i pozwalają wypozycjonować bardzo nietypowe produkty, artykuły blogowe, sklepy, usługi. |
Już tutaj widzisz pewne zalety korzystania z niszowych fraz kluczowych - ich niska konkurencyjność, wysoka dokładność i zwiększona trafność dają przewagę względem fraz ogólnych na bardzo wielu płaszczyznach. To jak frazy typu long-tail, tylko… jeszcze bardziej.
Kiedy research niszowych fraz jest konieczny?
No dobrze, znasz już wyraźne pozytywy prowadzenia SEO z wykorzystaniem fraz niszowych, ale z pewnością rozumiesz, że wymagają zupełnie innego podejścia do procesu i w wielu przypadkach mogą być zwyczajnie kłopotliwe. Czy to nie jest więc dokładanie sobie pracy? Niekoniecznie - im dokładniejsze targetowanie, tym lepsze zarządzanie czasem i budżetem specjalistów. W ogólnym rozrachunku więc, stosowanie niszowych fraz wcale nie jest tak abstrakcyjnym i szalonym konceptem. Ale są też sytuacje, kiedy inaczej po prostu się nie da - żeby lepiej Ci to zobrazować, pokażemy realny case jednego z naszych klientów. Gdzie tkwił problem? Generalnie - im szersza usługa, tym trudniej określić, jaki problem klientów rozwiązuje - dokładnie to generowało problem z dobraniem fraz kluczowych w naszym case study. Działalność klienta opiera się na e-learningu i usługach skierowanych dla biznesu, w tym szkoleniach dla managerów. Jak opisać tak złożone usługi w formie fraz? I co poszło nie tak na początku? Okazało się, że frazy kluczowe, które można by wykorzystać do opisania działalności klienta były wieloznaczne, a szeroki wolumen ich wyszukiwania wynikał przede wszystkim z tego, że były wyszukiwane przez uczniów i studentów, którzy przecież nie stanowili grupy docelowej firmy oferującej e-learning dla biznesu.Co robić, gdy narzędzia do szukania słów kluczowych zawodzą?
Każda analiza fraz kluczowych zaczyna się od skorzystania z podstawowych narzędzi SEO, takich jak Ahrefs, SemStorm czy SemRush, a także Google Search Console. Jeśli korzystasz z SEMrusha, wystarczy, że wejdziesz w zakładkę domain overview i wpiszesz adres swojej strony, by sprawdzić, na jakie frazy kluczowe aktualnie się ona wyświetla. Dodatkowo możesz skorzystać z narzędzia Keyword Magic Tool, które pozwoli sprawdzić wolumen konkretnych fraz z intencją, z jaką były one wyszukiwane. Jak widzisz na powyższym screenie, frazy, które pokazuje SEMrush, dotyczą przede wszystkim sektora edukacji - nie są więc dla nas użyteczne w opisywanym przypadku. W teorii mają wysoki wolumen i są powiązane z działalnością firmy, ale to tylko teoria - w praktyce przyniosłyby zero wartościowego ruchu, bo czego na stronie z kursami dla managerów miałby szukać student Uniwersytetu Adama Mickiewicza? Taka sytuacja ma miejsce częściej niż mógłbyś się spodziewać. I nieważne jak długa nie byłaby lista fraz kluczowych, a dane z narzędzi w teorii cenne, zaś wykresy rozbudowane, nijak nie wpłynie to wszystko na poprawę Twojej widoczności, jeśli słowa kluczowe nie będą faktycznie Twoje. W pozycjonowaniu nie działamy w imię sztuki dla sztuki - zawsze chodzi o efekty. Realne, widoczne, przekładające się na faktyczne zyski naszych klientów.Samodzielne szukanie niszowych fraz
Jak znaleźć niszowe frazy dla Twojej strony? W sytuacji takiej jak ta opisana powyżej, kiedy narzędzia nie stanowią realnej pomocy w gromadzeniu wartościowych słów kluczowych, musisz wziąć sprawy w swoje ręce - i to dosłownie, nadszedł bowiem czas na ręczne wyszukiwanie fraz. Ale bez obaw, to nic strasznego, i może okazać się prostsze niż sądzisz! Przeprowadzimy Cię krok po kroku przez cały proces, dzięki któremu znajdziesz frazy idealnie dopasowane do potrzeb swojej firmy.Krok 1: Co mówi Google?
Punkt pierwszy naszej przygody z niszowymi frazami kluczowymi jest niezwykle prosty - polega na sprawdzeniu podpowiedzi i sugestii Google. Wystarczy, że wejdziesz na stronę wyszukiwarki i w okienku wpiszesz pożądaną frazę ogólną. U nas był to “e-learning”. Jak widzisz, w tym przypadku Google nie podał nam żadnych wartościowych podpowiedzi, które wiązałyby się z profilem firmy klienta - wszystkie wyniki ponownie dotyczą e-edukacji na poszczególnych polskich uniwersytetach. No dobrze, ale kto zna specyfikę działalności firmy lepiej niż ty sam? Skoro e-learning to za mało, spróbuj sprecyzować swoje wyszukiwanie: wpisz na przykład e-learning dla biznesu, e-learning dla firm i tak dalej. Jak widzisz, w trakcie wpisywania faktycznie pojawia się już właściwa podpowiedź: Po co wykonywać ręczne sprawdzanie obecności fraz w Google?- Sprawdzasz w ten sposób, co naturalnie wyszukują użytkownicy - czy takie frazy w ogóle są wpisywane w wyszukiwarkę?
- Możesz dotrzeć w ten sposób do najbliższej konkurencji w sieci i dowiedzieć się, na jakie frazy oni się pozycjonują.
- Upewniasz się, czy treści na Twojej stronie odpowiadają potrzebom potencjalnych klientów, czy są daleko w tyle za innymi.
Krok 2 - Weryfikacja w narzędziach
Robimy dokładnie to samo co powyżej, z tym, że frazy - coraz bardziej zawężone - wpisujemy w sprawdzone narzędzia SEO. Możesz korzystać z podpowiedzi, które uzyskałeś w kroku 1, by sprawdzić ich wolumen i inne parametry. Czy takie działanie możesz wykonać tylko na polskim rynku? Nie, wręcz przeciwnie! Poza tym, że SEO wierzymy, że sky is the limit, to najczęściej wyniki zagraniczne, w szczególności angielskie, będą dla Ciebie jeszcze bardziej owocne i przydatne. Spójrz chociażby poniżej - tak wyglądałby proces w przypadku biznesu z USA:Krok 3: Zdobądź rzeczywiste dane (real-life data)
W poprzednich krokach wybrałeś swoje niszowe frazy kluczowe i potwierdziłeś z pomocą narzędzi SEO, że mają potencjał dla Twojego biznesu - świetnie! Teraz czas na punkt 3 programu - musisz je zmodyfikować i doprecyzować.- Ogólne słowa, takie jak e-learning, zamień na bardziej dokładne long-taile, np. e-learning dla firm.
- Nasyć swoją stronę tymi frazami kluczowymi, by pokazać zarówno użytkownikom, jak i Google, na co powinni zwrócić uwagę.
- Po zaimplementowaniu zmian, odczekaj kilka dni i sprawdź swoją widoczność w Google Search Console.
Krok 4: Przeanalizuj zmiany
Po kilku dniach przyszedł czas na sprawdzenie, co zmieniło się dzięki zastosowaniu niszowych słów kluczowych. Na co zwrócić uwagę?- Jakie są efekty?
- Czy widoczność się zwiększyła?
- Na jakie frazy zaczęły się wyświetlać zoptymalizowane strony?
- Jakie są wolumeny tych zapytań?
- Jaka jest klikalność?
- Zauważ, że fraza e-learning ma dużo wyświetleń, ale mimo to nie będzie nas interesować, ponieważ jej grupa odbiorców w bardzo nieznacznym stopniu pokrywa się z naszą.
- Pojawiają się ciekawe, trafne frazy, takie jak: “e-learning dla firm”, “platforma e-learningowa dla firm”.
- Świetnie, że pojawiają się pytania - przydadzą się w tworzeniu strategii content marketingowej. W końcu mimo wszystko artykuł na temat powiązany z frazą “platforma e-learningowa co to jest” jest bardzo dobrym pomysłem na content typu evergreen, który będzie na siebie pracował.
- Przejdź na usługę swojej strony w Google Search Console.
- Kliknij w zakładkę Performance / Skuteczność. Tam znajdziesz garść najważniejszych danych związanych z Twoją widocznością w Google.
- Wybierz zakres danych, jaki Cię interesuje. Dla najbardziej rzetelnych i wiarygodnych danych wybierz co najmniej 12 (a najlepiej 16) ostatnich miesięcy, pozwoli Ci to bowiem wziąć pod uwagę m.in. sezonowość danych zapytań.
- Jeśli chcesz podejrzeć dane tylko jednej podstrony, kliknij na “Nowa” -> “Strona” -> wpisz dokładny adres URL strony, którą chcesz sprawdzić. Zaakceptuj.
- Zobaczysz dane dotyczące jednej podstrony: frazy kluczowe, kliknięcia, wyświetlenia.
Jak wykorzystać niszowe słowa kluczowe?
Powyższa analiza pozwoliła Ci w 4 krokach przygotować się do praktycznego wykorzystania niszowych fraz kluczowych w swojej strategii. Dzięki niej wiesz już, jak tworzyć unikalne long-taile, które sprowadzą na Twoją stronę wartościowy ruch.Try, learn, repeat!
Podejście, o którym piszemy w tym artykule, znacząco różni się od tego, które znasz. Nie możesz w nim na przykład zoptymalizować tekstu pod frazy kluczowe przed publikacją - musisz działać nieszablonowo, od drugiej strony, szukając sprytnych rozwiązań. Działając w niszowej branży powinieneś oczywiście tworzyć treści nasycone dobrymi long-tailami, ale nie znajdziesz ich przed publikacją. Zamiast tego spróbuj wykorzystać proces, który opisaliśmy wyżej, a tekst opublikuj i… czekaj. Dzięki temu zdobędziesz wartościowe, realistyczne frazy kluczowe, które później wykorzystasz, aby zoptymalizować treść. A zatem - try, learn, repeat!Niszowe frazy pomagają rozwiązać problem kanibalizacji
Czy wiesz, że im więcej treści na stronie, tym większe ryzyko kanibalizacji fraz kluczowych? Jeśli jeszcze nie znasz za dobrze tego pojęcia, żaden problem - opisaliśmy wszystko w poście Kanibalizacja słów kluczowych - czym jest i jak wpływa na SERPy? W największym skrócie - kanibalizacja ma miejsce, gdy dwie lub więcej podstron w obrębie Twojej strony wyświetlają się na to samo słowo kluczowe. Taka sytuacja negatywnie wpływa na Twoje pozycje w wyszukiwarce, bo Twoje własne strony walczą między sobą o pozycje, a roboty Google nie są pewne, którą wyświetlić pierwszą. Dlaczego w ogóle o tym piszemy? W opisywanym przypadku naszego klienta treści na stronie było bardzo dużo, ale zamiast na korzyść, zadziałało to na jego niekorzyść. Bogato opisane strony ofertowe w połączeniu z rozbudowanym blogiem oraz specyfiką niszowej branży sprawiły, że witryna miała spore problemy z kanibalizacją. Musieliśmy znaleźć jakieś rozwiązanie, by rozróżnić poszczególne treści w oczach Google, nie chcieliśmy bowiem usuwać podstron, które miały potencjał i mogły jeszcze dobrze prosperować. Ale nie na tym koniec wyzwań - właśnie ze względu na specyfikę branży okazało się, że narzędzia nie przyniosły nam żadnych sensownych wyników, musieliśmy więc znaleźć kolejne nieszablonowe rozwiązanie. Co tym razem wymyśliliśmy? Synonimy. Niby proste, ale w tej prostocie, jak się okazało, nader skuteczne. Poszczególne strony nasyciliśmy synonimami jednej frazy (np. korzystając na jednej podstronie z “gamifikacji”, a na drugiej “grywalizacji”), co sprawiło, że nie tylko zażegnaliśmy problem kanibalizacji, lecz także znacząco poszerzyliśmy listę fraz kluczowych, na które wyświetlała się strona klienta w Google. Zobacz sam: Mimo że wszystkie strony, jakie widzisz powyżej (top pages) są ze sobą tematycznie powiązane, to dzięki naszym działaniom tylko jedna z nich wyświetla się na frazę “grywalizacja”, nie cztery - a więc cel został osiągnięty.Frazy niszowe a topic clusters
Topic clusters to metoda budowania zespołu treści wokół konkretnego zagadnienia, w ostatnim czasie coraz popularniejsza w świecie SEO. Dlaczego są tak istotne i użyteczne? Jak wprowadzenie ich w oparciu o niszowe frazy może zwiększyć widoczność w nowych obszarach?- Pozwalają budować swoją pozycję jako specjalisty w danej dziedzinie.
- Dostarczają użytkownikom odpowiedzi na najbardziej palące pytania.
- Pomagają utrzymać użytkowników w obrębie strony na dłużej.
- Informują Google, że wiesz dużo na dany temat, więc warto wyświetlać Twoją stronę wysoko w wynikach wyszukiwania - masz w końcu autorytet w danej dziedzinie.
Kiedy warto implementować topic clusters?
- Gdy masz naprawdę dużo treści w danym temacie, a w przyszłości planujesz stworzyć ich jeszcze więcej.
- Gdy podstrony dotyczące Twoich usług lub Twojej ofery to tzw. pillar pages, czyli filary strony.
Jak możesz wdrożyć topic clusters?
- Określ strony zawierające treść skupioną wokół jednego tematu.
- Znajdź i zaznacz te podstrony w Google Search Console - wybierz wszystkie URLe, które wyświetlają się na wybrane główne słowa kluczowe, nawet jeśli teraz jeszcze nie generują ruchu.
- Zaplanuj odpowiednio swoje topic clusters i pomysły na treści, organizując swoją pracę. Pamiętaj, w SEO struktura i porządek to podstawa!
Jak optymalizować topic clusters?
Skup się na dwóch aspektach:- frazach kluczowych,
- linkowaniu wewnętrznym.
Efekty wprowadzenia procesu wyszukiwania niszowych fraz długiego ogona
W SEO schematyczne, niezindywidualizowane podejście często daje bardzo nikłe efekty - szczególnie w takich wypadkach jak opisany wyżej case. Unikalne podejście do każdej witryny to coś, co wyróżnia naprawdę dobrą strategię pozycjonowania - w końcu to, co działało dla jednej strony, niekoniecznie będzie działało dla drugiej. Nie ma żadnego niezawodnego rozwiązania na wysokie pozycje w Google - są tylko świetnie dopasowane strategie. Wysokiej jakości niszowe frazy kluczowe pozwoliły naszemu klientowi zdobyć naprawdę wartościowy ruch organiczny, który przełożył się na konkretną wartość biznesową - strategia SEO zapewniła więc nie tylko widoczność, lecz także dotarcie do prawidłowej grupy docelowej i zwiększone zyski. Zresztą, zobacz sam.Wyniki wdrożenia niszowych fraz kluczowych do strategii
Opisywany tutaj proces rozpoczęliśmy w styczniu 2022 i zakładamy dalszy trend wzrostowy, który już jest widoczny na powyższym wykresie.Co powinieneś zapamiętać?
- SEO to zawsze kompleksowe działanie, które niejednokrotnie wymaga maksymalnie zindywidualizowanego podejście do klienta i jego strony, by uzyskać oczekiwane efekty.
- Czasami narzędzia do analizy fraz kluczowych nie dają wystarczającej ilości danych lub nieco je przekłamują - wtedy możesz wdrożyć manualne wyszukiwanie słów kluczowych.
- Niszowe frazy kluczowe pozwalają uzyskać wartościowy ruch na stronie - jak najbardziej zgodny z oczekiwaniami biznesowymi i grupą docelową klienta.
- Frazy niszowe są świetnym rozwiązaniem na kanibalizację słów kluczowych, mogą też wzmacniać tworzenie i pozycjonowanie topic clusters.