Share buttons i ich wykorzystanie w pozycjonowaniu

Share buttons i ich wykorzystanie w pozycjonowaniu

Share button użyty we właściwym miejscu i kontekście to skuteczny przepis na zwiększenie ruchu na stronie. Ale jak wybrać właściwe przyciski? Gdzie je umieścić, aby realnie zwiększyć konwersję? W tym wpisie zebraliśmy dla Ciebie garść praktycznych porad i listę najlepszych wtyczek.

Spis treści:

Jeśli prowadzisz stronę internetową lub bloga i zależy Ci na tym, aby więcej osób czytało Twoje treści, powinieneś zadbać o poprawną konfigurację share buttons, czyli przycisków udostępniania. Wiemy, że na początku może wydawać się to dość skomplikowane, dlatego aby zapewnić Ci dobry start, przybliżymy tu nie tylko korzyści związane z używaniem share buttons, ale też podpowiemy, jak dodać je do konkretnych CMS-ów. Rozwiążemy również na dylemat, w którym miejscu najlepiej umieścić share buttons, żeby zwiększyć ich klikalność.

A jeśli wciąż Ci mało, zobacz pełny spis treści wpisu.

Z tego wpisu dowiesz się:

  • Czym są share buttons?
  • Jakie są korzyści używania share buttons na stronie?
  • Jak udostępnianie wpływa na proces link buildingu?
  • Gdzie umieszczać share buttons?
  • Jak wykorzystać eyetracking w planowaniu przycisków na stronie?
  • Czym grozi nadmiar share buttons?
  • Co najczęściej udostępnia się w sieci?
  • Jakie wtyczki do umieszczania share buttons na stronie polecamy?

Pamiętajcie – sharing is caring. Do dzieła! 🙂

Czym są share buttons?

Share buttons to niewielkie ikonki odsyłające do Pinteresta, Facebooka czy Instagrama na blogach lub stronach internetowych. Dzięki nim użytkownicy w szybki i łatwy sposób mogą polecić daną stronę (np. artykuł, produkt czy nawet stronę-wizytówkę firmy) w serwisach społecznościowych lub udostępnić ją prywatnie, kopiując link albo wybierając konkretny komunikator z listy.

Wystarczy, że przeskanują wzrokiem treść, odnajdą interesującą ich ikonkę i udostępnią wpis swoim znajomym. Share buttons to prosty, a przy tym wciąż skuteczny sposób promowania strony i zwiększenia świadomości marki wśród internautów. A przecież dokładnie na tym nam zależy.

share buttons
Źródło: https://sharethis.com/platform/share-buttons/

Jakie korzyści niesie ze sobą dodawanie przycisków udostępniania na stronie lub blogu?
Liczba polubień i udostępnień to w social mediach istotna waluta, a dokładniej – wskaźnik tego, na ile udało Ci się zaangażować użytkowników. Ich zaangażowanie to z kolei jeden z głównych celów prowadzenia jakichkolwiek działań marketingowych, a przy tym miernik nie tylko o popularności treści.

W tym miejscu wkracza share button  – prosty, ale naprawdę niezbędny element strony internetowej, który pozwoli Ci nie tylko skuteczniej mierzyć zaangażowanie użytkowników, lecz także je zwiększać.

Pamiętaj, że ruch z social mediów to nie wszystko – zadbaj o pozycjonowanie szerokie dla Twojej strony internetowej!

Korzyści posiadania share buttons

  • Poszerzasz swoje grono odbiorców – udostępnienie treści, powoduje reakcję łańcuchową, która sprowadza do Ciebie użytkowników, którzy normalnie mogliby nigdy nie dowiedzieć się o istnieniu strony.
  • Pozyskujesz wartościowe, naturalne linki – im więcej wysokiej jakości linków pochodzących z social media ma nasza strona, tym jest ona bardziej godna zaufania dla wyszukiwarek. Liczba share’ów, tweetów czy polubień przekłada się na atrakcyjność strony oraz na jej siłę przebicia, między innymi przez poprawę indeksacji witryny.
  • Zyskujesz cenne rekomendacje marki lub produktów – warto pamiętać, że polecenie znajomego czy zaufanej internetowej persony to dla potencjalnego klienta świetny moment na pierwszy kontakt z marką.
  • Gromadzisz cenne dane analityczne – liczba udostępnień i polubień informuje o trafności treści. To informacja zwrotna o tym, jak bardzo dany artykuł czy produkt spodobał się użytkownikom, pomaga wyznaczyć, ukierunkować lub poprawić strategię marketingową firmy.
  • Zwiększasz ruch na stronie lub blogu – każde wejście z social mediów, w których udostępniona została Twoja strona, to cenna okazja do zdobycia nowych odbiorców i zróżnicowania źródeł ruchu prowadzących do strony.
  • Zyskujesz lojalnych klientów – udostępnienie treści przez użytkowników daje praktycznie sto procent pewności, że powrócą do Twojej strony.
  • Poprawiasz UX swojej witryny – wszystko dzięki temu, że ułatwiasz użytkownikom działania w obrębie strony. Dzięki share buttons i innym działaniom Social Media Optimization użytkownicy nie muszą przechodzić żmudnego procesu rejestracji, aby skomentować czy udostępnić Twoje treści, ponieważ mogą to zrobić za pomocą prostego kliknięcia w social share button.
  • Dajesz użytkownikom wybór – dzięki różnorodności wyboru social mediów Twoi odbiorcy mogą zdecydować, w jakim medium udostępnią Twoją treść. Pinterest, Twitter, Instagram? A może wszystkie trzy?
  • Możesz spersonalizować doświadczenia swoich odbiorców – wiele widgetów przeznaczonych do implementacji share buttons na Twojej stronie oferuje możliwość personalizacji i wyboru dokładnie takich social mediów czy bookmarking sites, z których najczęściej korzysta Twoje grupa docelowa.
Share buttons przykład
Przykładowy układ social share buttons stworzony w narzędziu AddThis.

Gdzie umieszczać share buttons?

Metoda, jaką musisz stosować, wybierając idealne miejsce do umieszczenia share button na swojej stronie, to przejęcie perspektywy użytkownika. Przyciski muszą bowiem znajdować się w miejscach, które osoba przeglądająca stronę łatwo zauważy – nie chcesz przecież, aby trudności związane ze znalezieniem przycisku ostudziły entuzjazm czytelnika lub doprowadziły do rezygnacji z decyzji o share’owaniu.

Każda sekunda jest cenna, zadbaj więc o to, żeby ikonki share buttons przykuwały wzrok i znajdowały się w widocznym miejscu. 

Najpopularniejsze miejsca na umieszczenie share buttons, to:

Przed nagłówkiem lub po nagłówku

To popularne rozwiązania pozwalające na szybkie przykucie uwagi użytkownika oraz dość domyślna opcja, którą czytelnik szybko i samodzielnie wydedukuje także w trakcie czytania. Ale uwaga – odradzamy używanie ich w długich tekstach, po których lekturze użytkownik musiałby scrollować się na samą górę, by udostępnić artykuł. Polecamy za to przy krótkich notkach prasowych, aktualnościach czy newsach.

umieszczenie share button przy nagłówku
Źródło: https://www.shopify.com/blog/hard-kombucha

 

share buttons w onet
Źródło: onet.pl

Na screenie widzisz przykład zastosowania share buttons pod nagłówkiem – jak widzisz, Shopify postawiło na różnorodność, podczas gdy Onet spersonalizował swoje przyciski udostępniania, analizując popularność social mediów wśród swojej grupy docelowej. Szeroki button to przycisk Lubię to Facebooka, a po kliknięciu w ikonę udostępniania rozwijają się inne opcje udostępniania (Twitter, e-mail, link).

Na lewo/na prawo od posta

Dużym plusem tego rozwiązania jest to, że czytelnik będzie widział te ikonki podczas czytania tekstu. Zobacz przykład poniżej – samej góry i samego dołu tekstu. Czytelnik w każdym momencie może zdecydować o tym, że właśnie teraz chce skorzystać z share buttons i udostępnić tekst. Nie przy wstępie, nie przy zakończeniu, a np. przy najbardziej interesującym fragmencie artykułu.

share buttons z boku wpisu

przykład share button z boku wpisu
Źródło: https://www.wsj.com/articles/reddit-is-the-king-of-bad-timing-11654437602

Pod postem

Użytkownik widzi ikonki od razu po zakończeniu czytania tekstu – jeśli mu się spodobał, może podjąć decyzję o udostępnieniu.

share button pod postem

Którą opcję najbardziej polecamy?

Pierwsza, zakładająca umieszczenie share buttons na samej górze opcja, jest dość ryzykowne dla stron, które nie mają charakteru czysto informacyjnego lub publikują głównie długie teksty. Pozostałe dwa rozwiązania stanowią uniwersalny wybór, ale szczegółnie user-friendly jest propozycja umieszczenia na stronie sticky share buttons umieszczonych obok kolumny tekstu (nr 2).

Wskazówka: Ciekawym rozwiązaniem jest dodanie opcji udostępnienia zaznaczonego fragmentu tekstu (tak jak na przykładzie poniżej).

share buttons w tekście

Eyetracking – gdzie patrzą użytkownicy?

share buttons a eyetracking
Źródło: https://www.brainsight.app/blog/how-to-use-eye-tracking-heatmaps-in-combination-with-hotjar-heatmaps

Eyetracking jest nowoczesną metodą śledzenia najmniejszych ruchów gałek ocznych podczas przeglądania stron internetowych. Dzięki tej technologii możemy dowiedzieć się, które miejsca na stronie w pierwszej kolejności przyciągają wzrok klienta. Korzystając z wyników przeprowadzonych badań warto umieścić share buttons właśnie w miejscach, na które najczęściej pada wzrok użytkownika (zerknij na wyniki badań Eyetracker).

Działanie w zgodzie z zachowaniami użytkowników zwiększa szanse na udostępnienie treści i poprawia UX. Pamiętaj – uniwersalne wyniki to nie wszystko. Dla każdej strony powinien zostać przeprowadzony osobny eyetracking, którego wynikiem będzie sporządzenie mapy fiksacji – trajektorii ruchu gałek ocznych. Eyetracking ma bardzo szerokie zastosowanie szczególnie w dziedzinie reklamy – badania udowodniły, że korzystanie z mapy fiksacji ma pozytywny wpływ na wzrost sprzedaży oraz zadowolenie klientów.

specjaliści baner

Co za dużo, to niezdrowo – czym grozi nadmiar share buttons?

Mimo korzyści, jakie niesie za sobą używanie przycisków udostępniana, nadmiar share buttons może przynieść naszej stronie więcej szkody niż pożytku. Dlaczego?

Długi czas ładowania strony

UX, czyli User Experience, to zbiór doświadczeń użytkownika związany z jego aktywnością w sieci. Dopasowanie strony do potrzeb odbiorcy decyduje o tym, jakie skojarzenia i odczucia będzie on miał w stosunku do Twojej strony, a o tym, czy prezentowane treści go interesują, może się przekonać już w ciągu kilku sekund, skanując wzrokiem stronę.

Co jednak w sytuacji, gdy użytkownik znudzi się jeszcze zanim zapozna się z treścią, a nadmiar bodźców go skutecznie odstraszy zanim zapozna się z artykułem?

Pamiętaj o tym, że nadmiar share buttons może zwiększyć czas ładowania strony. Każdy przycisk korzysta z JavaScript, a im więcej przycisków umieścimy na stronie, tym więcej skryptów będzie musiało zostać wykorzystanych do jej otworzenia. A my, użytkownicy internetu w XXI wieku, nie lubimy czekać na załadowanie się strony.

Nadmiar opcji rozprasza uwagę i decyzyjność

Nie lubimy też wybierać spośród zbyt wielu opcji. Chyba każdy zna to uczucie towarzyszące trudnym wyborom przed półką sklepową, na której znajdują się różne wersje podobnych produktów. Co zrobić, żeby osoba odwiedzająca naszą stronę nie czuła się podobnie? Aby zapobiec konsternacji czytelnika, warto zadbać o to, aby nie mnożyć bez końca ilości share buttons.

Zero udostępnień ≠ prestiż

Duża liczba udostępnień zwiększa prestiż naszego bloga. Ten proces działa w obie strony – cyfra 0 przy ikonce przycisku może zniechęcić osobę odwiedzającą naszą stronę do zapoznania się z jej treścią. Warto przemyśleć, które share buttons mogą wygenerować największy ruch, a które nie tylko będą zbędne, ale też przyniosą odwrotny do pożądanego skutek.

Wskazówka: Warto zdać sobie sprawę, że czasami użycie share buttons nie ma większego sensu. Umiejscowienie ich w zakładce, w której się przedstawiasz („about me”) prawdopodobnie nie rozpromuje Twojego bloga. Ale czy zaszkodzi doświadczeniu użytkownika? Może nie, warto jednak być ostrożnym i nie spowalniać stron bez powodu.

9 najlepszych wtyczek i aplikacji sharing buttons

1. ShareThis

ShareThis is to narzędzie pozwalające dodawać sharing buttons na strony oparte o takie CMSy jak WordPress i Shopify. Możesz wybrać nowoczesny design zarówno dla klasycznych, poziomych buttonów, jak i przycisków bocznych.

share buttons a share this
Źródło: https://sharethis.com/

2. AddThis

AddThis to narzędzie obsługujące takie platformy jak WordPress, Shopify, Tumblr czy Blogger. Wyróżnia się świetnie zaprojektowanym floating barem i prostą obsługą, a także szerokim wyborem umiejscowienia przycisków (rozwijane, widoczne po najechaniu na obrazek kursorem, w formie baneru czy slidera).

add this a share buttons
Źródło: https://www.addthis.com/

3. AddToAny

AddToAny jest narzędziem do umieszczania na stronie przycisków udostępniania, które dobrze współpracuje m.in. z WordPressem, Tumblrem, Drupalem cz Joomlą. Umiejscowienie buttonów można wybrać spośród wielu opcji, m.in. nad tekstem, pod nim czy z boku. Kolorystyka sharing buttons jest szeroka i uniwersalna.

AddToAny to wtyczka, z którą poradzi sobie każdy. Pozwala też na zliczanie polubień/udostępnień oraz umożliwia umieszczenie przycisku w wybranym miejscu na blogu lub stronie. Wadą pluginu jest jednak jego niska wydajność.

share to any a share buttons
Źródło: https://www.addtoany.com/

4. Shareaholic

Shareaholic pozwala umieścić na stronie poziome i boczne sharing buttons. Działa z takimi CMS-ami jak WordPress, Drupal czy Tumblr, ale dzięki możliwości umieszczenia na stronie kodu do narzędzia właściwie nie posiada ograniczeń.

Share button a shareaholic
Źródło: https://www.shareaholic.com/

5. ElfSight Social Media Share Buttons

ElfSight to wtyczka typu premium, która pozwala uzskać responsywne, UX-friendly sharing buttons o bardzo szerokich możliwościach personalizacji. Na stronie ElfSight możesz skorzystać z wersji demo narzędzia Social Media Share Buttons i zobaczyć, co oferuje w praktyce.

share buttons a elfsight
Źródło: https://elfsight.com/social-media-share-buttons/

6. Sumo Share

To wtyczka popularna przede wszystkim ze względu na intuicyjny interfejs i możliwość rozmieszczenia przycisków w wielu miejscach. Dodatkowo plugin daje możliwość ukrycia liczników, co jest dużą zaletą w porównaniu do niektórych konkurentów. Warto też dodać, że Sumo Share umożliwia udostępnienie treści na bardzo szerokiej gamie portali społecznościowych.

sumo share a share buttons
Źródło: https://sumo.com/app/share

7. Social Warfare

Narzędzie wspiera wiele serwisów społecznościowych (w tym najważniejsze – Facebooka, Twittera, Instagrama czy Pinteresta). Wersja podstawowa oferuje wszystko to, co konkurencja, natomiast jeśli pozwala Ci na to budżet, warto przyjrzeć się opcji premium.

social warfare a share buttons
Źródło: https://warfareplugins.com/

8. Easy Social Share Buttons

Ta darmowa wtyczka pozwala umieścić na stronie wygodne w obsłudze przyciski udostępniania, a także licznik followersów. Interesującą funkcjonalnością jest opcja live chat. Warto dodać, że Eas Social Share Buttons pozwala udostępnić Twoje treści na ponad 50 różnych platformach.

easy social share buttons
Źródło: https://codecanyon.net/item/easy-social-share-buttons-for-wordpress/6394476

9. Grow Social

Dawniej znana jako Social Pug wtyczka Grow Social zadowala różnorodnością opcji. Pozwala umieścić pływające przyciski wszędzie na stronie – co istotne, dotyczy to także urządzeń mobilnych. Możliwości customizacji są dość szerokie – możesz nawet umieszczać na pop-upach własny tekst.

grow social share button
Źródło: https://wordpress.org/plugins/social-pug/

Dodatkowo – oficjalne sharing buttons poszczególnych social mediów

Najpopularniejsze social media posiadają własne przyciski udostępniania. Na przykład Twitter oferuje użytkownikom możliwe do spersonalizowania buttony, za pośrednictwem których czytelnicy mogą nie tylko udostępnić Twoje treści, lecz także zaobserwować Cię na Twitterze czy umieścić w poście wzmiankę o Tobie.

share button twitter

Share buttons – podsumowanie

Share buttons to niezwykle łatwy i przystępny sposób na wypromowanie swojej strony. Wstawienie przycisków nie wymaga specjalistycznej wiedzy, wystarczy skorzystać z dostępnych w Internecie, bezpłatnych rozwiązań. Dzięki nim Twoja strona będzie bardziej widoczna w sieci, a ty otrzymasz cenny feedback, który pozwoli monitorować odbiór konkretnych wpisów przez czytelników.

Dzielenie się treścią jeszcze nigdy nie było tak łatwe. Użyj tej wiedzy na swoją korzyść!

FAQ

Share buttons to znajdujące się na stronie internetowej przyciski udostępniania, dzięki którym użytkownicy mogą podzielić się treścią na zewnątrz (np. w social mediach, na bookmarking sites) lub skopiować link albo przesłać go za pośrednictwem komunikatora.

Istnieje wiele narzędzi oferujących darmowe share buttons. Możesz zdobyć je na stronach poszczególnych social mediów (np. Twittera, Facebooka, Pinteresta), w sekcji moduły/wtyczki/dodatki Twojego CMS-a lub na stronach takich aplikacji jak:

  • Share This
  • AddThis
  • AddToAny
  • Shareaholic
  • ElfSight
  • Sumo Share
  • Social Warfare
  • Easy Social Share Buttons
  • Sumo Share
  • Grow Social

Jeśli nie możesz znaleźć sharing button w obrębie witryny, sprawdź, czy nie ma go:

  • nad nagłówkiem (tytułem) tekstu,
  • pod nagłówkiem,
  • po lewej lub prawej stronie kolumny tekstu,
  • na samym dole tekstu.

To tam najczęściej znajdują się udostępniania na stronach internetowych.

Dzięki share buttons:

  • Poszerzasz swoje grono odbiorców.
  • Pozyskujesz wartościowe, naturalne link.
  • Zyskujesz cenne rekomendacje marki lub produktów.
  • Gromadzisz cenne dane analityczne, takie jak liczba udostępnień i polubień.
  • Zwiększasz ruch na stronie lub blogu.
  • Zyskujesz lojalnych klientów.
  • Poprawiasz UX swojej witryny.
  • Dajesz użytkownikom wybór.
  • Możesz spersonalizować doświadczenia swoich odbiorców.
(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Wykluczające słowa kluczowe w Google Ads

Wykluczające słowa kluczowe w Google Ads

Wykluczające słowa kluczowe mają w Google Ads prawie tak ważne zadanie jak słowa kluczowe. Są to słowa, na które nie chcemy, by wyświetlała się reklama. Dowiedz się jaka jest ich rola w prowadzeniu kampanii w Google Ads oraz jaki wpływ na najważniejsze wskaźniki takie jak CTR czy konwersje mają wykluczające słowa kluczowe.

Czytaj więcej
Co to jest RTM? Real Time Marketing przykłady

Co to jest RTM? Real Time Marketing przykłady

Real Time Marketing (w skrócie RTM) to odpowiedź marketingowa na aktualne wydarzenia oraz trendy. Specjaliści tworzą content, który żyje krótko, ale intensywnie, mając wysoki potencjał viralowy. Chcesz poznać RTM marketing z bliska? Stay tuned, mamy tu dla Ciebie najciekawsze przykłady z ostatnich lat!

Czytaj więcej