- Dlaczego strona główna jest tak ważna?
- Strona typu One Page – zalety i wady
- Jak stworzyć dobrą stronę główną witryny?
- Strona główna witryny. Kilka słów na zakończenie
Dlaczego strona główna jest tak ważna?
- Wizerunek – kiedy użytkownik wejdzie na Twoją stronę WWW, to zacznie sobie wyrabiać opinię na jej temat. Jeśli będzie mieć problem ze znalezieniem podstawowych funkcji czy informacji o firmie, to szybko zniechęci się do serwisu. W ten sposób nie zbudujesz pozytywnego wizerunku. Twoja strona powinna wyglądać dobrze i to na każdym urządzeniu. Jej odwiedziny mają być dla użytkownika przyjemnością, dlatego zapewnij mu duże i ładne zdjęcia, postaw na czytelność i minimalizm. Zadbaj o atrakcyjny layout. Jeśli negatywnie zaskoczysz odbiorcę wyglądem strony, to nie oczekuj, że taki użytkownik kupi u Ciebie produkty czy wyśle zapytanie o ofertę. Kolejnymi konsekwencjami źle przygotowanej strony głównej mogą być: rosnący bounce rate (wskaźnik odrzuceń), coraz niższa konwersja i malejący czas przebywania użytkownika na stronie.
- SEO – strona główna powinna być zoptymalizowana pod wymagania wyszukiwarek. To oznacza zwrócenie uwagi na wiele kwestii. Ważne, żeby strona główna linkowała do kategorii, a nawet podkategorii. Warto również umieszczać odnośniki do wybranych produktów czy innych ważnych dla nas podstron w serwisie. Kolejna kwestia to przygotowanie odpowiedniej ilości treści, dodanie unikatowych meta tagów, opisów zdjęć i nie tylko. Odpowiednio przygotowana strona główna ma duży wpływ na SEO całej strony.
O czym pamiętać?
- Stosuj przyciągające uwagę odnośniki – linki do poszczególnych podstron serwisu powinny być dobrze widoczne, gdyż w przeciwnym wypadku niewielkie są szanse, że użytkownik trafi do konkretnych treści. Jednocześnie należy używać odpowiednich tytułów, żeby internauta wiedział, co znajdzie, wybierając daną podstronę. Często stosowanym rozwiązaniem jest podkreślenie odnośnika po najechaniu na niego kursorem myszki.
- Dodaj wyszukiwarkę – pozycja obowiązkowa na stronach informacyjnych czy e-commerce. Jej brak może automatycznie spowodować, że użytkownik wyłączy stronę. Istotne jest nie tylko jej wdrożenie, ale również umieszczenie w bardzo dobrze widocznym miejscu. Zwróć uwagę np. na strony główne popularnych polskich portali, takich jak Onet.pl, WP.pl czy Interia.pl – na wszystkich wyszukiwarka znajduje się na górze strony głównej, po środku.
- Używaj grafik i animacji, żeby podkreślić ważność treści – najczęściej najważniejsze, kluczowe dla internautów informacje, są w popularnych serwisach promowane na stronie głównej poprzez zastosowanie grafik i animacji. Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzić z ich liczbą, gdyż użytkownik nie będzie wiedział, na którym materiale ma się skupić. Dodatkowo, zastosowanie wielu zdjęć czy plików wideo może opóźniać ładowanie się strony, do czego również nie powinieneś dopuścić.
- Podaj informacje o firmie – dla użytkownika ważne jest to, kto odpowiada za daną stronę. Jest to szczególnie istotne w przypadku serwisów sprzedających produkty czy przedstawiających swoją ofertę. Dlatego obowiązkowo na stronie głównej stwórz zakładkę „Kontakt” i umieść na tej podstronie dane teleadresowe niezbędne do kontaktu z firmą. Dodaj również zakładkę „O nas”. Dobrym miejscem na takie odnośniki jest stopka serwisu.
- Zadbaj o nawigację – jednym z ważnych zadań strony głównej serwisu jest ułatwienie użytkownikom dostępu do innych podstron. Obszar nawigacyjny powinien być umieszczony w doskonale widocznym miejscu. Opisy poszczególnych kategorii muszą jak najlepiej odpowiadać treści, którą można znaleźć pod danym adresem.
Strona typu One Page – zalety i wady
One Page to strona internetowa, która zbudowana jest wyłącznie na jednej karcie i podzielona jest na segmenty.
Na stronie znajduje się menu, a w zasadzie spis treści. Wystarczy kliknąć interesującą cię pozycję, by znaleźć oczekiwane informacje. Takie rozwiązanie wprowadzono przede wszystkim, mając na uwadze użytkowników mobilnych, dla których korzystanie ze stron typu One Page jest wygodniejsze. Wystarczy, że klikną daną pozycję w spisie treści i automatycznie przeniosą się do danego ich segmentu – bez konieczności scrollowania.
Strony typu One Page będą odpowiednie dla portfolio prac czy do stworzenia strony produktowej.
To bardzo dobre rozwiązanie dla przeglądających strony WWW na smartfonach. Jakie ma ono zalety i wady?
Największe zalety strony One Page
- Przyjazna dla użytkownika – szybko i łatwo można znaleźć poszukiwane informacje.
- Ładuje się tylko raz – żeby zapoznać się z kolejnymi pozycjami menu, nie musisz otwierać podstron.
- Ułatwia przeglądanie treści na urządzeniach mobilnych.
- Koszt jej budowy jest niski – taki serwis wiąże się najczęściej ze zdecydowanie mniejszym wydatkiem na realizację niż w przypadku innych, klasycznych stron.
Największe wady strony One Page
- Mała czytelność – dotyczy projektów, które zostały nieprawidłowo wykonane, na których znajduje się duża ilość treści. Wówczas obowiązkowo należy stosować kotwice, dzięki którym użytkownik łatwo i szybko będzie mógł dotrzeć do interesującej go informacji. Bez tego rozwiązania może się pojawić problem.
- Trudność w budowaniu widoczności strony w wynikach organicznych Google – SEO takiej strony będzie wyzwaniem. Jeśli oferujesz kilka różnych usług, to najlepszym rozwiązaniem w takim przypadku będzie przygotowanie dedykowanej podstrony dla każdej oferty. Na One Page wszystko znajdzie się na jednej stronie.
- Duża waga pojedynczej strony, co może się przełożyć na stosunkowo długi czas ładowania.
Jak stworzyć dobrą stronę główną witryny? 7 elementów, o których powinieneś pamiętać
- Poziome – w formie belki na górze strony. Najczęściej jest wykorzystywane na małych stronach WWW.
- Poziome z podmenu w rozwijanych zakładkach – po najechaniu kursorem myszki na menu rozwija się podmenu z podkategoriami.
- Boczne – często wykorzystywane w sklepach. Kliknięcie linka lub najechanie na niego kursorem może powodować pojawienie się listy podkategorii. Najczęściej znajduje się ono po lewej stronie serwisu. Plusem takiego menu jest możliwość umieszczenia w nim wielu podkategorii, a minusem to, że zajmuje ono dużo miejsca.
- Hamburger menu – jest to rozwiązanie, które znakomicie sprawdza się przede wszystkim w aplikacjach i stronach przeznaczonych na urządzenia mobilne. Nazwa wynika z podobieństwa ikonki do popularnego fast foodu. Kliknięcie ikonki powoduje pojawienie się opcji menu. Plusem tego rozwiązania jest przede wszystkim prostota.