7 wskazówek, jak stworzyć idealną stronę główną witryny

7 wskazówek, jak stworzyć idealną stronę główną witryny

Strona główna Twojego serwisu jest często tą częścią witryny, którą użytkownik zobaczy jako pierwszą. Powinna być ona przygotowana tak, żeby zachęcić internautę do sprawdzenia oferty czy złożenia zapytania o usługę. Jak stworzyć idealną stronę główną?

Ostatnio na naszym blogu: ASO: pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Na co zwrócić uwagę?

Spis treści:

Dlaczego strona główna jest tak ważna?

Nie w każdym przypadku odwiedzający Twoją stronę WWW rozpocznie jej przeglądanie od strony głównej. Bardzo często użytkownicy, którzy trafią na nią z wyszukiwarki czy z serwisów społecznościowych znajdą się od razu na jednej z podstron. Nie zmienia to jednak faktu, że stronie głównej powinieneś poświęcić szczególnie wiele uwagi. Tak, jak w biurze Twojej firmy pierwsze wrażenie na odwiedzających robi np. recepcja, tak w przypadku witryny internetowej owe wrażenie zależy od strony głównej.

Jeśli zniechęcisz użytkownika nieintuicyjnym, niedopasowanym układem, nieatrakcyjną grafiką czy innymi niedopracowaniami, to możesz automatycznie stracić zainteresowanego ofertą. Strona główna ma znaczenie ze względu na:

  • Wizerunek – kiedy użytkownik wejdzie na Twoją stronę WWW, to zacznie sobie wyrabiać opinię na jej temat. Jeśli będzie mieć problem ze znalezieniem podstawowych funkcji czy informacji o firmie, to szybko zniechęci się do serwisu. W ten sposób nie zbudujesz pozytywnego wizerunku. Twoja strona powinna wyglądać dobrze i to na każdym urządzeniu. Jej odwiedziny mają być dla użytkownika przyjemnością, dlatego zapewnij mu duże i ładne zdjęcia, postaw na czytelność i minimalizm. Zadbaj o atrakcyjny layout. Jeśli negatywnie zaskoczysz odbiorcę wyglądem strony, to nie oczekuj, że taki użytkownik kupi u Ciebie produkty czy wyśle zapytanie o ofertę. Kolejnymi konsekwencjami źle przygotowanej strony głównej mogą być: rosnący bounce rate (wskaźnik odrzuceń), coraz niższa konwersja i malejący czas przebywania użytkownika na stronie.
  • SEO – strona główna powinna być zoptymalizowana pod wymagania wyszukiwarek. To oznacza zwrócenie uwagi na wiele kwestii. Ważne, żeby strona główna linkowała do kategorii, a nawet podkategorii. Warto również umieszczać odnośniki do wybranych produktów czy innych ważnych dla nas podstron w serwisie. Kolejna kwestia to przygotowanie odpowiedniej ilości treści, dodanie unikatowych meta tagów, opisów zdjęć i nie tylko. Odpowiednio przygotowana strona główna ma duży wpływ na SEO całej strony.

Planując stronę główną serwisu, pamiętaj przede wszystkim o tym, że ma ona spełniać oczekiwania użytkowników, a nie wyłącznie Twoje. Jednocześnie nie powinna być przeładowana treścią. Nie zawsze sprawdza się zasada – im więcej, tym lepiej. Duża ilość tekstu, odnośników i materiałów może spowodować, że internauta się w tym wszystkim pogubi. Użytkownik powinien maksymalnie szybko znaleźć poszukiwaną informację. Jeśli będzie inaczej, to bardzo prawdopodobne, że opuści on Twoją witrynę.

O czym pamiętać?

Tworząc stronę główną serwisu, powinieneś pamiętać o kilku istotnych kwestiach, takich jak:

  • Stosuj przyciągające uwagę odnośniki – linki do poszczególnych podstron serwisu powinny być dobrze widoczne, gdyż w przeciwnym wypadku niewielkie są szanse, że użytkownik trafi do konkretnych treści. Jednocześnie należy używać odpowiednich tytułów, żeby internauta wiedział, co znajdzie, wybierając daną podstronę. Często stosowanym rozwiązaniem jest podkreślenie odnośnika po najechaniu na niego kursorem myszki.
  • Dodaj wyszukiwarkę – pozycja obowiązkowa na stronach informacyjnych czy e-commerce. Jej brak może automatycznie spowodować, że użytkownik wyłączy stronę. Istotne jest nie tylko jej wdrożenie, ale również umieszczenie w bardzo dobrze widocznym miejscu. Zwróć uwagę np. na strony główne popularnych polskich portali, takich jak Onet.pl, WP.pl czy Interia.pl – na wszystkich wyszukiwarka znajduje się na górze strony głównej, po środku.

wyszukiwarka a strona główna witrny

  • Używaj grafik i animacji, żeby podkreślić ważność treści – najczęściej najważniejsze, kluczowe dla internautów informacje, są w popularnych serwisach promowane na stronie głównej poprzez zastosowanie grafik i animacji. Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzić z ich liczbą, gdyż użytkownik nie będzie wiedział, na którym materiale ma się skupić. Dodatkowo, zastosowanie wielu zdjęć czy plików wideo może opóźniać ładowanie się strony, do czego również nie powinieneś dopuścić.
  • Podaj informacje o firmie – dla użytkownika ważne jest to, kto odpowiada za daną stronę. Jest to szczególnie istotne w przypadku serwisów sprzedających produkty czy przedstawiających swoją ofertę. Dlatego obowiązkowo na stronie głównej stwórz zakładkę „Kontakt” i umieść na tej podstronie dane teleadresowe niezbędne do kontaktu z firmą. Dodaj również zakładkę „O nas”. Dobrym miejscem na takie odnośniki jest stopka serwisu.

stopka a strona główna witryny

  • Zadbaj o nawigację – jednym z ważnych zadań strony głównej serwisu jest ułatwienie użytkownikom dostępu do innych podstron. Obszar nawigacyjny powinien być umieszczony w doskonale widocznym miejscu. Opisy poszczególnych kategorii muszą jak najlepiej odpowiadać treści, którą można znaleźć pod danym adresem.

nawigacja a strona główna witryny

Strona typu One Page – zalety i wady

One Page to strona internetowa, która zbudowana jest wyłącznie na jednej karcie i podzielona jest na segmenty.

Na stronie znajduje się menu, a w zasadzie spis treści. Wystarczy kliknąć interesującą cię pozycję, by znaleźć oczekiwane informacje. Takie rozwiązanie wprowadzono przede wszystkim, mając na uwadze użytkowników mobilnych, dla których korzystanie ze stron typu One Page jest wygodniejsze. Wystarczy, że klikną daną pozycję w spisie treści i automatycznie przeniosą się do danego ich segmentu – bez konieczności scrollowania.

Strony typu One Page będą odpowiednie dla portfolio prac czy do stworzenia strony produktowej.

strona one page wady i zalety

To bardzo dobre rozwiązanie dla przeglądających strony WWW na smartfonach. Jakie ma ono zalety i wady?

Największe zalety strony One Page

  • Przyjazna dla użytkownika – szybko i łatwo można znaleźć poszukiwane informacje.
  • Ładuje się tylko raz – żeby zapoznać się z kolejnymi pozycjami menu, nie musisz otwierać podstron.
  • Ułatwia przeglądanie treści na urządzeniach mobilnych.
  • Koszt jej budowy jest niski – taki serwis wiąże się najczęściej ze zdecydowanie mniejszym wydatkiem na realizację niż w przypadku innych, klasycznych stron.

Największe wady strony One Page

  • Mała czytelność – dotyczy projektów, które zostały nieprawidłowo wykonane, na których znajduje się duża ilość treści. Wówczas obowiązkowo należy stosować kotwice, dzięki którym użytkownik łatwo i szybko będzie mógł dotrzeć do interesującej go informacji. Bez tego rozwiązania może się pojawić problem.
  • Trudność w budowaniu widoczności strony w wynikach organicznych Google – SEO takiej strony będzie wyzwaniem. Jeśli oferujesz kilka różnych usług, to najlepszym rozwiązaniem w takim przypadku będzie przygotowanie dedykowanej podstrony dla każdej oferty. Na One Page wszystko znajdzie się na jednej stronie.
  • Duża waga pojedynczej strony, co może się przełożyć na stosunkowo długi czas ładowania.

Jak stworzyć dobrą stronę główną witryny? 7 elementów, o których powinieneś pamiętać

Budowa idealnej strony głównej wymaga zwrócenia uwagi na wiele kwestii, takich jak:

Zanim zdecydujesz, jakie będzie menu Twojej strony, najpierw musisz określić cel istnienia serwisu. Będziesz prowadzić duży sklep czy stronę firmową składającą się z kilku podstron? Menu witryny firmy będzie stosunkowo proste, ale jeśli projektujesz je dla dużego sklepu, to nawigacja powinna obejmować wszystkie kategorie i podkategorie, więc sprawa trochę się komplikuje.

Musisz ustalić odpowiednią strukturę menu, przemyśleć nazewnictwo, a pod uwagę brać przede wszystkim użytkownika. Menu musi być zrozumiałe i intuicyjne. Do wyboru masz różne jego rodzaje:

  • Poziome – w formie belki na górze strony. Najczęściej jest wykorzystywane na małych stronach WWW.

menu a strona główna witryny

  • Poziome z podmenu w rozwijanych zakładkach – po najechaniu kursorem myszki na menu rozwija się podmenu z podkategoriami.

menu na stronie delante

  • Boczne – często wykorzystywane w sklepach. Kliknięcie linka lub najechanie na niego kursorem może powodować pojawienie się listy podkategorii. Najczęściej znajduje się ono po lewej stronie serwisu. Plusem takiego menu jest możliwość umieszczenia w nim wielu podkategorii, a minusem to, że zajmuje ono dużo miejsca.

przykład menu bocznego na stronie

  • Hamburger menu – jest to rozwiązanie, które znakomicie sprawdza się przede wszystkim w aplikacjach i stronach przeznaczonych na urządzenia mobilne. Nazwa wynika z podobieństwa ikonki do popularnego fast foodu. Kliknięcie ikonki powoduje pojawienie się opcji menu. Plusem tego rozwiązania jest przede wszystkim prostota.

przykład menu hamburger

2. Content

Strona główna witryny powinna zawierać odpowiedni content. Jak wynika z naszego raportu (możesz go przeczytać lub pobrać za darmo tu: Najczęstsze błędy SEO na stronach e-commerce), brak treści na stronie głównej jest jednym częstych błędów w e commerce – z przeprowadzonych przez nas audytów wynika, że popełniło go aż 59 proc. sklepów.

strona główna a content

Treść na stronie głównej ma przede wszystkim informować o tym, na jakiej witrynie znajduje się użytkownik. Jednocześnie content powinien być napisany w taki sposób, żeby internauta bez problemów odnalazł pożądane informacje. Długość treści na stronie głównej powinna wynosić co najmniej 300–500 słów i należy w niej wykorzystać frazy kluczowe istotne dla Twojego biznesu. Pisząc, pamiętaj jednocześnie o użytkowniku i o robotach wyszukiwarek. Z contentu warto linkować do ważnych kategorii produktów czy opisów usług. Podaj internaucie treść w atrakcyjnej formie – nie powinien to być blok tekstu, gdyż klient nie zainteresuje się taką treścią.

wzrost widocznosci w sieci z delante

3. Nagłówki

Zachowaj na stronie głównej odpowiednią strukturę nagłówków. To ważne zarówno z punktu widzenia SEO, jak i dla użytkownika. Aż 90 proc. analizowanych przez nas stron popełniło błąd w postaci nieprawidłowego zastosowania nagłówków. W ich treści powinny się znaleźć słowa kluczowe – zwróć szczególną uwagą na nagłówek H1, który wskaże botom czego dotyczy strona. Oto, jak wygląda schemat prawidłowej struktury nagłówków:

odpowiednia struktura nagłówków na stronie

Przeczytaj: Czym są nagłówki strony internetowej?

4. Title

Zoptymalizuj tag <title> strony głównej. Jest on ważnym czynnikiem rankingowym. Powinien składać się z 55–65 znaków i nie więcej niż 600 px. Musi zawierać najważniejsze dla domeny słowa kluczowe, np. „sklep wędkarski”, jeśli prowadzisz serwis z ofertą takich produktów. Na końcu tytułu umieść nazwę brandu. Jeśli tytuł będzie dłuższy niż 600 px, to Google wyświetli 570 px i wielokropek. Długość title sprawdzisz, korzystając z tego narzędzia.

title na stronie głównej

5. Meta Description

Opis strony ma znikomy wpływ na widoczność w wyszukiwarce, ale może mieć znaczenie, jeśli chodzi o CTR (Click through rate). Powinien być unikalny, atrakcyjny i zawierać CTA (Call to action). W tym przypadku odpowiednia długość wynosi do 160 znaków. Opis musi zawierać informacje o tym, co oferuje sklep.

6. Linkowanie

Strona główna witryny ma najczęściej największą moc, biorąc pod uwagę wszystkie podstrony serwisu. Jeśli chcesz poprawić widoczność danej kategorii, to możesz umieścić odnośniki do niej właśnie na stronie głównej.

7. UX

Strona główna witryny powinna być zoptymalizowana do wymagań użytkownika i robić pozytywne wrażenie już w pierwszym kontakcie. W górnej części strony umieść najważniejsze informacje, które będą widoczne bez przewijania. Poszczególne elementy serwisu powinny znajdować się tam, gdzie użytkownik się ich spodziewa. Zapewnij prostą w obsłudze nawigację, która pozwoli łatwo dotrzeć do poszczególnych kategorii. Stosuj odpowiednie kolory, użyj np. zielonego do określenia, że dana czynność przebiega pomyślnie, a żółtego do zwrócenia uwagi na ważny komunikat.

Strona główna witryny. Kilka słów na zakończenie

Poświęcenie uwagi na stworzenie idealnej strony głównej może pozytywnie wpłynąć na wizerunek Twojej firmy, a także na pozycjonowanie jej witryny w sieci. Postaraj się zatem dopracować swoją stronę główną tak, aby przynosiła Ci ona jak najwięcej korzyści.

(2)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (2)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.

ASO: pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Na co zwrócić uwagę?

ASO: pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Na co zwrócić uwagę?

Pozycjonowanie stron WWW - to z lepszym lub gorszym skutkiem opanowała już ogromna część polskich agencji SEO i SEO’wców - freelancerów. O wiele większym wyzwaniem okazuje się pozycjonowanie aplikacji mobilnych w App Store i Google Play. Co zrobić, aby Twoja aplikacja dotarła do jak największej ilości użytkowników? Jak zwiększyć liczbę pobrań aplikacji mobilnej? W tych zadaniach pomoże Ci ASO!

Czytaj więcej
Skąd brać tematy na bloga firmowego? 7 narzędzi, które Ci w tym pomogą

Skąd brać tematy na bloga firmowego? 7 narzędzi, które Ci w tym pomogą

Masz blog firmowy i chcesz tworzyć treści, które zainteresują internautów? Tylko skąd masz wiedzieć, czy dany content odpowiada na ich potrzeby? Do oceny możesz wykorzystać liczne narzędzia, dzięki którym sprawdzisz, czego użytkownicy Google szukają w sieci. Pomogą Ci one również upewnić się, jakie treści cieszą się największym zainteresowaniem na stronach konkurencji.

Czytaj więcej