Jak poprawnie wprowadzić tagi na stronie?

Jak poprawnie wprowadzić tagi na stronie?

Porządkowanie produktów i wpisów jest niezwykle istotne dla strony internetowej sklepu lub bloga. Tagowanie i kategoryzacja doskonale sprawdzają się przy próbie uporządkowania zawartości na stronach. Niestety, nieumiejętne korzystanie z oznaczeń może przynieść stronie więcej szkody niż korzyści. Czy tagi służą jedynie tematycznemu połączeniu wpisów i podstron? A może mają znacznie większą wartość dla strony? Na te pytania znajdziesz odpowiedź w dalszej części artykułu!

Ostatnio na naszym blogu: Grudniowy update algorytmu Google - December 2020 Update

Czym są tagi?

To nic innego jak słowa kluczowe związane z zawartością danej podstrony. Grupują wpisy i treści zawarte na podstronie. Ułatwiają wyszukiwarkom indeksowanie witryn sprawiając, że podpowiadanie wyników wyszukiwania internautom jest jeszcze skuteczniejsze. Z tego względu tak ważne jest dobranie odpowiednich tagów, które dobrze oddadzą content znajdujący się na blogu lub cechy produktu ze sklepu internetowego. Dobrze dobrane słowa kluczowe sprawiają, że skierowanie treści do odpowiedniej grupy docelowej będzie skuteczniejsze. Tym samym, wzrośnie współczynnik konwersji.

Tagi a kategorie – czym się różnią?

Chcąc efektywnie i skutecznie korzystać z kategorii i tagów należy poznać różnice między nimi.

Zarówno znaczniki, jak i kategorie służą do porządkowania treści.

Kategorie pokazują czego dotyczy witryna. Ich odpowiednia hierarchia doskonale obrazuje tematykę na stronie. Dzięki temu każdy użytkownik może bez problemu dotrzeć do interesującej go grupy produktów lub tematyki bloga. Każdy wpis lub produkt powinien być przyporządkowany do odpowiedniej kategorii. Wiele CMS’ów takich jak WordPress domaga się określenia kategorii. Nawet jeśli nie określimy jednoznacznie jej nazwy, treść i tak zostaje skategoryzowana jako “Uncategorized”.

Kategorie są niczym poszczególne rozdziały, podczas gdy oznaczenia są niczym indeks słów na stronie. Czym jeszcze się od siebie różnią?

  • w układaniu kategorii obowiązuje odpowiednia kolejność i hierarchia – można wymienić kategorie i podkategorie. Kolejność przy układaniu tagów nie ma takiego znaczenia. Ich hierarchia jest płaska i nie wyróżnia się znaczników, które są nadrzędne lub podrzędne,
  • kategorie są pożądanym elementem na stronie, podczas gdy korzystanie z tagów jest opcjonalne i zależy od indywidualnych preferencji,
  • kategorie opisane są krótkimi frazami, które nie powinny być zbytnio rozbudowane, podczas gdy oznaczenia mogą składać się z nieco większej ilości wyrazów,
  • tagi są bardziej szczegółowe, podczas gdy kategorie traktują zawartość strony bardziej ogólnikowo,
  • kategorie zazwyczaj są przedstawiane w formie listy, podczas gdy znaczniki są oddzielonymi przecinkami frazami.

Na stronie można znaleźć rozwijaną listę kategorii. Po kliknięciu w konkretną kategorię – w tym przypadku akcesoria dla psa – można swobodnie przejść do grupy interesujących nas produktów.

Kategorie na stronie

Jeżeli jednak interesują nas określone kolory danego produktu lub akcesoria przeznaczone dla konkretnej rasy czy wieku pupila możemy wówczas skorzystać ze szczegółowych tagów, które odeślą nas do wszystkich produktów przypisanych do interesującej nas frazy.

Ten przykład doskonale obrazuje poniższy screen.

Tagi na stronie

Plusy i minusy korzystania z tagów

Jak już wiemy, tagi są doskonałym uzupełnieniem kategorii i podstron serwisu. Prawidłowo sformułowane znaczniki nie tylko doprecyzowują tematykę kategorii czy innych podstron w obrębie serwisu, ale potrafią też zdziałać cuda w zakresie pozycjonowania! Niestety odpowiednie ułożenie tagów nie jest tak prostym zadaniem, jak mogłoby się wydawać. I choć oznaczenia mogą przynieść stronie znaczące korzyści, to mogą narobić jej też wiele szkód.

Plusy

Mimo że tagi nie są wymaganym elementem na stronie, to warto je wprowadzić, zwłaszcza jeśli planujemy rozbudowywać witrynę i chcemy, aby była bardziej czytelna i łatwiejsza w nawigacji dla naszych użytkowników.

Przede wszystkim tagi służą wzmocnieniu słów kluczowych na jakie chcemy, by wyświetlała się strona. Sprzyjają także  linkowaniu wewnętrznemu i sprawiają, że strona jest uporządkowana i łatwa w obsłudze. Są też doskonałym sposobem na zainteresowanie czytelnika innymi wpisami lub produktami związanymi z daną frazą. Stosując znaczniki na blogach, tworzymy także dodatkowe archiwa, do których przypisane są odpowiednie wpisy. Tagowanie przyczynia się również do zwiększenia ruchu organicznego na stronie.

Minusy

Używanie tagów powinno być umiejętne i przemyślane. Stosowanie ich hurtowej ilości często jest bezproduktywne, a co gorsza, może negatywnie wpłynąć na postrzeganie strony przez wyszukiwarki i przyczynić się do spadku pozycji witryny. Czasem kluczowa okazuje się tu zasada – “mniej, ale staranniej”. Przemyślane i rozsądne dobieranie fraz przyniesie o wiele lepszy efekt, niż przeładowanie podstrony znacznikami, które nie oddają w odpowiedni sposób zawartości strony.

Do minusów nieumiejętnego korzystania z tagów można zaliczyć między innymi kanibalizację fraz, duplikację treści czy tworzenie stron, które mogą być postrzegane przez Google jako mało wartościowe. O tym jednak dowiesz się więcej w dalszej części artykułu.

Wartość tagów na stronie dla SEO

W przypadku portali społecznościowych oznaczenia najczęściej stosowane są jako hashtagi – niestety, przenikanie się tagowania w social mediach i pozycjonowaniu często ma negatywne oddziaływanie. Tutaj warto zaznaczyć, że zasada korzystania z tych znaczników przez właścicieli platform sprzedażowych, blogów firmowych czy stron internetowych nie jest taka sama jak chociażby w przypadku osób zajmujących się prowadzeniem kont w social mediach.

Żeby czerpanie korzyści ze stosowania tagów było możliwe, a pozycja naszej strony w wyszukiwarce rozpaczliwie nie spadała, należy zastosować następujące zasady tworzenia tych identyfikatorów.

Jak stosować tagi na serwisach internetowych?

  • Warto pamiętać, że znaczniki są uzupełnieniem kategorii, dodatkowym sposobem grupowania treści. Nazwy nie mogą powielać się z kategoriami i innymi podstronami.
  • Frazy stosowane do wykreowania tagów powinny być na tyle uniwersalne, żeby można było przyporządkować do nich różne artykuły, jednak na tyle wąskie, aby nie dotyczyły innych elementów na stronie.
  • Warto stworzyć krótką listę tagów – w tym przypadku nie sprawdza się zasada “im więcej, tym lepiej”! Wystarczy kilka przemyślanych fraz, które będą wartościowe.
  • Tagi powinny grupować jak największą ilość produktów/treści – warto pamiętać o tym, że stworzone znaczniki powinny być przypisane do dużej liczby produktów lub treści blogowych. Tworzenie oddzielnych dla nowych treści jest błędem!
  • Do strony wystarczy przyporządkować niewielką ilość tagów – warto zastanowić się, jakie słowa najlepiej oddają zawartość podstrony i według tego dobrać odpowiednie oznaczenia. Podpinanie kilkudziesięciu fraz pod jeden wpis, lub produkt, nie ma większego sensu. Nie przynosi to użytkownikom takich korzyści jak powinno, nie jest też bardzo istotne dla indeksowania.
  • Podczas tagowania tworzymy nowe podstrony, które mnożą treści na witrynie. Z tego względu powinniśmy zadbać o to, aby content zawarty na tych podstronach był unikalny. Jeśli tego nie zrobimy, podstrony będą zawierały urywki artykułów lub opisów produktów, do których się odnoszą. Powoduje to ryzyko powstania duplikacji.

Tagowanie - content na stronie

  • O ile zamieszczanie hashtagów na stronie głównej może służyć wspomaganiu procesu indeksacji serwisu, to zbyt rozległa chmura znaczników może przynieść odwrotny efekt. Zaszkodzi pozycjom strony i sprawi, że strona będzie wyglądała na podejrzaną.
  • Optymalizacja adresów URL jest konieczna! Tworząc znaczniki, należy także pamiętać o sformułowaniu krótkiego, jasnego w odbiorze adresu URL dla podstrony, do której odnosi konkretna fraza. Przyjazne URL-e są koniecznie w każdym aspekcie strony. Dzięki niemu podstrony tagów będą lepiej prezentowały się w wynikach wyszukiwania.

Tagowanie - przyjazne adresy URL

Niebezpieczeństwo stosowania tagów – na jakie pułapki musisz uważać?

Wiemy już, że opracowanie tagów na stronie powinno być przemyślane i ostrożne. Ich niewłaściwe stosowanie może skutkować wieloma negatywnymi oddziaływaniami na stronie – tym samym przyczyniając się do spadku jej pozycji w wyszukiwarce. Jakich pułapek należy się wystrzegać?

Kanibalizacja słów kluczowych

Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest tworzenie tagów tożsamych z kategorią, będących fragmentem treści blogowej lub jej tytułu. Sprawia to, że moc fraz kluczowych wybranych do pozycjonowania kategorii słabnie. Nagromadzenie fraz pochodzących z różnych źródeł może sprawić, że roboty Google nie będą wiedziały do jakiej podstrony powinny przyporządkować daną frazę.

Wówczas, kierując się kolejnością zindeksowania, bądź ilością treści, wyszukiwarka Google wyświetli tę stronę, która wyda się jej najbardziej przydatna dla użytkownika. Taka sytuacja może sprawić, że obiektem generowania ruchu organicznego nie będzie witryna, która była dla nas priorytetowa. Prowadzi to też do tak zwanej kanibalizacji słów kluczowych i powielania się fraz z kategoriami. Na ten temat pisaliśmy już wcześniej w artykule – Kategorie i tagi na blogu. Jak ich używać z sensem.

Wahanie się pozycji fraz i losowe przyporządkowywanie frazy do podstron działa bardzo negatywnie na proces pozycjonowania. W końcu zależy nam na wykorzystaniu całej mocy frazy, a nie na podzieleniu jej na różne podstrony. Taka sytuacja sprawia, że łatwiej jest nas wyprzedzić w pozycjach wyszukiwarki.

Tagi i tworzenie słabej jakości stron

O tym, jak trudna jest walka o pozycje strony i jej wiarygodność wie każdy SEOwiec i właściciel strony internetowej. Prowadzimy zespół działań, który sprawia, że wyszukiwarki traktują nas jako wartościowych dostawców usług lub informacji, podbijając naszą wartość w wynikach wyszukiwania.

Niestety, błędne stosowanie tagów może sprawić, że szybko spadniemy z pierwszych pozycji, a wyszukiwarka Google zacznie mieć wobec nas wątpliwości.

Duże nagromadzenie bezsensownych znaczników generuje dużą ilość podstron, które są ubogie pod względem wartości i treści. Co gorsza, podstrony te powielają content istniejących już podstron. Sprawia to, że informacje zawarte na naszej witrynie przestają być istotne, a wyszukiwarka nie wyrzuci ich jako odpowiedź na różnorodne zapytania.

Duplicate content

Błędne znaczniki są doskonałym, aczkolwiek niepożądanym, generatorem zduplikowanej treści. Wiąże się to bezpośrednio z wyżej podanym przykładem. Duplicate content może pojawiać się zarówno w obrębie jednej, jak i wielu witryn. Oznaczenia różniące się minimalnie pod względem treści, mogą kojarzyć się z tą samą tematyką. Tworzą się wówczas zbiory, które są praktycznie identyczne. Tym samym przyporządkowuje się im te same treści i grafiki. Dla strony, której priorytetem powinno być tworzenie jedynie unikalnych treści, jest to niewybaczalny błąd.

Indeksowanie tagów – czy należy to robić?

Jesteś przekonany o tym, że stworzone przez Ciebie znaczniki spełniają powyższe kryteria? Wspaniale! Możesz śmiało indeksować tagowane podstrony. Będzie miało to zbawienny wpływ na indeksowanie serwisu internetowego.

Jeśli jednak nie jesteś pewny czy zrobiłeś to poprawnie, to przeanalizuj wyniki tagów (sprawdź czy przenoszą użytkownika do odpowiednich podstron, czy wpływają na wzrost ruchu na stronie itd.).  Jeżeli obawiasz się duplikacji – nałóż na tagi atrybut “noindex”. Podstrony, które nie generują dużego ruchu lepiej pozostawić niezindeksowane. Sprawi to, że roboty przemkną przez niepewne podstrony bez oceniania ich jako niskowartościowe. Realni użytkownicy będą mogli jednak z nich korzystać.

Nie zindeksowanie otagowanych podstron sprawi, że nie wykorzystamy naszego limitu podstron (crawl budget) i będziemy mieć pewność, że zindeksowane zostaną jedynie te podstrony, które są dla nas najbardziej wartościowe.

Podsumowanie

Znaczniki są szczegółowymi frazami, które oddają treść artykułu i mogą przekierowywać użytkownika do treści, które zawierają pokrewną tematykę. Wspierają katalogi w porządkowaniu treści na stronie, sprawiając, że jest ona czytelna i przejrzysta nie tylko dla użytkownika, ale i dla wyszukiwarki Google.

Odpowiednio sformułowane tagi mogą bardzo przysłużyć się pozycjonowaniu naszej strony. Istnieje jednak ryzyko, że drobna nieuwaga przy dobieraniu słów skończy się duplikacją i kanibalizacją, które wpływają negatywnie na pozycję i wiarygodność strony. Pamiętajmy, że stosowanie tagów nie jest wymagane – potrafi jednak znacząco pomóc stronie w wybiciu się. Warto kierować się wskazówkami, które sprawią, że formułowanie oznaczeń będzie poprawne i przyniesie nam imponujące efekty!

(3)
Autor
Junior SEO Specialist - Ewa

Junior SEO Specialist

Do zespołu Delante dołączyła w kwietniu 2019 roku. Absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Interesuje się marketingiem i kulturą społeczną. Uwielbia książki fantasy i nałogowo ogląda filmy. Lubi znać wszelkie aktualności ze świata kultury. Marzy o podróży do kraju Kwitnącej Wiśni i poznaniu bliżej jego kultury.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.