- Co wiemy o linkach z social mediów? Garść faktów
- Linki z social mediów do witryny - jak wpływają na SEO? 3 fakty
- Korzyści SEO wynikające z prowadzenia mediów społecznościowych
- Co jestkluczem do skutecznego promowania strony w social media? Perspektywa SEO
- Linki z social mediów - podsumowanie
Co wiemy o linkach z social mediów? Garść faktów
W ciągu ostatnich lat Google wielokrotnie zmieniało swoje stanowisko w sprawie tego, jakie znaczenie dla SEO mają linki pochodzące z social mediów i social media w ogóle. Początkowo Google twierdziło, że mają istotne znaczenie (Does Google use data from social sites in ranking?), po czym w 2014 roku udostępniono kolejne wideo z udziałem Matta Cuttsa (Are pages from social media sites ranked differently?), które zdementowało te treści, informując, że tzw. social signals (czyli na przykład polubienia na Facebooku, liczba obserwatorów na Instagramie) nie wpływają na rankingi. Od tamtej pory wiele badań i testów zdążyło jednak donieść, że o ile social media samodzielnie nie stanowią bezpośrednio czynnika rankingowego, o tyle wpływają na wiele z nich. Należy też dodać, że takie platformy jak Facebook, Twitter czy Instagram - o ile nie są to treści dostępne wyłącznie dla zalogowanych użytkowników, np. prywatne grupy czy profile, mogą być - i są - poddawane crawlowaniu przez roboty wyszukiwarek, w tym oczywiście roboty Google (za Forbes). A jeszcze więcej o pozycjonowaniu stron a social mediach pisaliśmy nie tak dawno w artykule na naszym blogu. Niejasne pozostaje wciąż, jaki konkretnie wpływ mają social media na algorytmy. Warto zauważyć, że samo udostępnianie linków w social mediach nie będzie miało ogromnego znaczenia dla SEO, ale odpowiednio poprowadzony link-building może już mieć sens. W 2017 roku Gary Illyes stwierdził bowiem, że "to, w jaki sposób angażujesz się online, oraz to, jak ludzie mówią o tobie w sieci, faktycznie może wpłynąć na to, na co rankujesz”, sugerując mimo wszystko wpływ social mediów na pozycje w wynikach wyszukiwania. W końcu gdzie lepiej pokazać swój brand niż w mediach społecznościowych? Dlatego choć te dwie gałęzie marketingu (SM i SEO) nie są ze sobą bezpośrednio powiązane, o tyle zdecydowanie mogą na siebie wpływać na wiele różnych sposobów. Jak? O tym niżej.Linki z social mediów do witryny - jak wpływają na SEO? 3 fakty
[caption id="attachment_47507" align="aligncenter" width="602"] Źródło: https://www.lyfemarketing.com/blog/social-media-seo/[/caption]1. Mimo, że SM nie są czynnikiem rankingowym, to wciąż wartościowe miejscówki do linkowania
Powszechnie mówi się o tym, że social media nie są czynnikiem rankingowym - jest to potwierdzonym przez Google faktem (Twitter Gary’ego Illyesa), ale nie powinno się dyskredytować znaczenia social mediów w procesie budowania wartościowego profilu linków. W końcu to, że liczba udostępnień i inne podobne social signals niekoniecznie mają znaczenie (m.in. za artykułem SEL), nie oznacza, że social media znikają z radarów robotów Google - są traktowane jak każda inna witryna, co oznacza, że pozostawiane na nich linki są zauważane przez roboty Google. A ponieważ w mediach społecznościowych ciągle coś się dzieje, crawling odbywa się tam praktycznie nieustannie. Nie bez znaczenia pozostają testy potwierdzające korelację pomiędzy obecnością w social mediach a pozycją w SERPach. [caption id="attachment_47814" align="aligncenter" width="602"] Wykres pokazujący stosunek zaangażowania w SM do pozycji w wynikach wyszukiwania (źródło).[/caption]2. Portale społecznościowe są w oczach Google godne zaufania
Platformy social media to miejsca o bardzo wysokich wskaźnikach zaufania - sprawdźmy je chociażby przez MOZ: Facebook ma poziom Domain Authority wynoszący 96/100, Instagram - 93/100, a Twitter - 94/100. Brzmi jak wartościowe miejsce do pozostawienia linku, prawda?3. Większość linków z mediów społecznościowych to linki nofollow
Żeby nie było jednak zbyt prosto, musimy przypomnieć, że większość linków z social mediów jest oznaczona atrybutem nofollow, ale znów: brak linków dofollow nie oznacza, że witryna nie ma wartości - o tym opowiemy kilka akapitów niżej.
Linki z social mediów mają wpływ na pozycję Twojej witryny, nawet jeśli nie bezpośredni. W połączeniu z dobrą strategią SEO i w rękach doświadczonego specjalisty może stać się naprawdę solidnym narzędziem wspierającym pozycjonowanie. W jaki sposób?
Korzyści SEO wynikające z prowadzenia mediów społecznościowych
Zwiększenie ruchu
Nakierowanie zainteresowania z mediów społecznościowych na wartościowe wpisy blogowe czy trendujące produkty pozwala wygenerować często znaczący ruch (sprawdzając swój performance w Google Analytics, znajdziesz go pod etykietą “social”). Jednak na tym nie koniec - dobrze targetowane treści w social mediach pozwalają uzyskać wartościowy ruch o niskim bounce rate, dając Google informacje, że dane treści były dla użytkownika wartościowe. Co więcej, istnieje szansa, że jeżeli użytkownik zobaczył Cię na Facebooku czy Instagramie, będzie później chciał wyszukać Twoją firmę przez wyszukiwarkę. Oznacza to, że pośrednio dzięki mediom społecznościowym, zyskałeś ruch organiczny z wyszukiwarki. Często bowiem użytkowników, których zdobywasz prowadząc działania SEO, są na końcu lejka sprzedażowego, podczas gdy ci, których znajdujesz dzięki social mediom - na początku, czasami nawet nie mając pojęcia, kim jesteś i czym zajmujesz. Dlatego niejednokrotnie zdarza się, że jeśli użytkownik zaciekawiony inspirującym wpisem, później sam będzie szukał więcej informacji - już przez Google.
Wskazówka: Pamiętaj, by tworząc profile w mediach społecznościowych, zawsze zostawiać w nich link do swojej strony i używać stosownych słów kluczowych. Zobacz dobrze skonfigurowany profil na przykładzie narzędzia Moz na Twitterze:
Dywersyfikowanie linków nofollow i dofollow
W procesie link-buildingu istotne jest zdywersyfikowanie rodzajów linków: powinieneś linkować zarówno ze stron dofollow, jak i nofollow. Dlaczego? To po prostu naturalne. Zbyt duża przewaga linków dofollow - choć w teorii są bardziej wartościowe - będzie negatywnie wpływała na reputację Twojej witryny, dając Google sygnał, że coś może być nie tak. Dlatego linki z social mediów mogą tu świetnie posłużyć jako sposób na zapewnienie algorytmów, że wszystko jest w porządku, jednocześnie budując powoli autorytet domeny.Pozyskiwanie nowych linków za pośrednictwem SM
Z jednej strony udostępnianie treści w social mediach generuje jeszcze więcej linków prowadzących do witryny (dobry content jest w końcu chętnie udostępniany przez użytkowników), a z drugiej, tworząc wartościowe treści na media społecznościowe, zwiększasz prawdopodobieństwo, że dotrą one np. do ludzi z branży czy potencjalnych partnerów biznesowych, którzy umieszczą odnośniki do Twojej strony na swoich blogach, witrynach czy profilach. Co może być dla Ciebie istotne, nie są to domysły ani nasze teorie - istnieją testy potwierdzające wpływ udostępnień na rosnącą liczbę linków, np. te przeprowadzone przez Dana Zarrellę z HubSpota:Zwiększenie widoczności marki na frazy brandowe
Jak zająć dużo miejsca w wynikach wyszukiwania na frazy brandowe, zyskując pewność, że użytkownik nie dotrze do konkurencji? Stworzyć i zoptymalizować profile w social mediach! I to najlepiej nie jednym, a wielu. Jeśli chcesz wiedzieć, jak to zrobić, przeczytaj nasz wpis o SMO, a jeśli już wiesz - zobacz, jak takie działanie może wyglądać w praktyce. Znów posłużymy się przykładem narzędzia Moz. Zauważ, że zaletą jest tu nie tylko świetne przygotowanie profili w social mediach, lecz także rich snippet. Zwróć też uwagę na to, że w okienku po prawej Google przygotowało segment “Profiles”, gdzie znajduje się odnośnik do Twittera. [caption id="attachment_47829" align="aligncenter" width="602"] Wyniki wyszukiwania Google na frazę “Moz”.[/caption]Wzrost social authority poprzez wiarygodne backlinki
Wiele badań (np. Optinmonster, Hootsuite) wskazuje na to, że mimo opinii Google, zaangażowanie w social media i prężnie działające profile pozytywnie wpływają na pozycje witryny. Neil Patel stwierdził w obliczu tych wyników, że pomimo braku bezpośredniego wpływu na pozycje w wynikach wyszukiwania, linki z social mediów są traktowane przez Google jako wiarygodne backlinki wysokiej jakości, dlatego mogą wzmacniać pozycję witryny. Obecność w social mediach wzmacnia zaufanie do Twojej strony, szczególnie jeśli umożliwiasz użytkownikom pozostawienie opinii o firmie (np. na Facebooku).Możliwe przyspieszenie indeksowania
Chcesz zwiększyć prawdopodobieństwo, że roboty Google odwiedzą nowy wpis na stronie czy świeżo opublikowany artykuł? Oprócz zgłoszenia ich do kolejki indeksowania w Google Search Console, udostępnienie w social mediach (szczególnie na Twitterze) wydaje się kolejną dobrą opcją dającą szansę na zwrócenie uwagi robotów Google - szczególnie jeśli post spotka się z ciepłym przyjęciem.Co oprócz tego?
- Budowanie świadomości marki i jej wizerunku
- Tworzenie lojalnej grupy odbiorców
- Zwiększenie wiarygodności firmy
- Możliwość pozyskania opinii
- Dotarcie do różnych grup odbiorców
- Wspomaganie sprzedaży, gdy czekasz na efekty SEO