Linki z social mediów – czy warto je mieć?

Linki z social mediów – czy warto je mieć?

W 2014 roku jeden z pracowników Google powiedział wprost, że social media nie mają bezpośredniego wpływu na pozycję witryny, a “social signals” nie są przez Google brane pod uwagę. Czy jednak oznacza to, że linki z social mediów są całkowicie zbędne i nie wspierają procesu pozycjonowania? Zobacz, co na ten temat mówią specjaliści SEO.

Ostatnio na naszym blogu: Duża zmiana w celach kampanii w Facebook Ads w 2022 roku

Spis treści:

W branży niezmiennie od lat trwają dyskusje na temat tego, czy portale społecznościowe mają w ogóle wpływ na pozycjonowanie i na to, jak wysoko rankują dane witryny. Często przeciwko link-buildingowi z wykorzystaniem social mediów pada argument, że wszystkie tego rodzaju platformy pozwalają na umieszczenie w ich obrębie wyłącznie linków nofollow, by nie przekazywać mocy witryny innym, zewnętrznym stronom.

Faktem jest, że bardzo trudno o media społecznościowe dające możliwość osadzenia linków dofollow (czyli tych przekazujących moc witryny dalej), ale z przyczyn, o których opowiemy dalej, nie powinno to ucinać tematu. Dlatego wśród specjalistów coraz częściej mówi się o tzw. social linkingu czy social SEO, czyli o metodach pozyskiwania linków z mediów społecznościowych wspierających pozycjonowanie.

Co wiemy o linkach z social mediów? Garść faktów

W ciągu ostatnich lat Google wielokrotnie zmieniało swoje stanowisko w sprawie tego, jakie znaczenie dla SEO mają linki pochodzące z social mediów i social media w ogóle.

Początkowo Google twierdziło, że mają istotne znaczenie (Does Google use data from social sites in ranking?), po czym w 2014 roku udostępniono kolejne wideo z udziałem Matta Cuttsa (Are pages from social media sites ranked differently?), które  zdementowało te treści, informując, że tzw. social signals (czyli na przykład polubienia na Facebooku, liczba obserwatorów na Instagramie) nie wpływają na rankingi. Od tamtej pory wiele badań i testów zdążyło jednak donieść, że o ile social media samodzielnie nie stanowią bezpośrednio czynnika rankingowego, o tyle wpływają na wiele z nich.

Należy też dodać, że takie platformy jak Facebook, Twitter czy Instagram – o ile nie są to treści dostępne wyłącznie dla zalogowanych użytkowników, np. prywatne grupy czy profile, mogą być – i są – poddawane crawlowaniu przez roboty wyszukiwarek, w tym oczywiście roboty Google (za Forbes).

A jeszcze więcej o pozycjonowaniu stron a social mediach pisaliśmy nie tak dawno w artykule na naszym blogu.

Niejasne pozostaje wciąż, jaki konkretnie wpływ mają social media na algorytmy. Warto zauważyć, że samo udostępnianie linków w social mediach nie będzie miało ogromnego znaczenia dla SEO, ale odpowiednio poprowadzony link-building może już mieć sens. W 2017 roku Gary Illyes stwierdził bowiem, że „to, w jaki sposób angażujesz się online, oraz to, jak ludzie mówią o tobie w sieci, faktycznie może wpłynąć na to, na co rankujesz”, sugerując mimo wszystko wpływ social mediów na pozycje w wynikach wyszukiwania. W końcu gdzie lepiej pokazać swój brand niż w mediach społecznościowych? Dlatego choć te dwie gałęzie marketingu (SM i SEO) nie są ze sobą bezpośrednio powiązane, o tyle zdecydowanie mogą na siebie wpływać na wiele różnych sposobów. Jak? O tym niżej.

Linki z social mediów do witryny – jak wpływają na SEO? 3 fakty

linki z social mediów a wsparcie
Źródło: https://www.lyfemarketing.com/blog/social-media-seo/

1. Mimo, że SM nie są czynnikiem rankingowym, to wciąż wartościowe miejscówki do linkowania

Powszechnie mówi się o tym, że social media nie są czynnikiem rankingowym – jest to potwierdzonym przez Google faktem (Twitter Gary’ego Illyesa), ale nie powinno się dyskredytować znaczenia social mediów w procesie budowania wartościowego profilu linków. W końcu to, że liczba udostępnień i inne podobne social signals niekoniecznie mają znaczenie (m.in. za artykułem SEL), nie oznacza, że social media znikają z radarów robotów Google – są traktowane jak każda inna witryna, co oznacza, że pozostawiane na nich linki są zauważane przez roboty Google. A ponieważ w mediach społecznościowych ciągle coś się dzieje, crawling odbywa się tam praktycznie nieustannie. Nie bez znaczenia pozostają testy potwierdzające korelację pomiędzy obecnością w social mediach a pozycją w SERPach.

zaangażowanie w SM a pozycja wyszukiwania
Wykres pokazujący stosunek zaangażowania w SM do pozycji w wynikach wyszukiwania (źródło).

2. Portale społecznościowe są w oczach Google godne zaufania

Platformy social media to miejsca o bardzo wysokich wskaźnikach zaufania – sprawdźmy je chociażby przez MOZ: Facebook ma poziom Domain Authority wynoszący 96/100, Instagram – 93/100, a Twitter – 94/100. Brzmi jak wartościowe miejsce do pozostawienia linku, prawda?

3. Większość linków z mediów społecznościowych to linki nofollow

Żeby nie było jednak zbyt prosto, musimy przypomnieć, że większość linków z social mediów jest oznaczona atrybutem nofollow, ale znów: brak linków dofollow nie oznacza, że witryna nie ma wartości – o tym opowiemy kilka akapitów niżej.

Linki z social mediów mają wpływ na pozycję Twojej witryny, nawet jeśli nie bezpośredni. W połączeniu z dobrą strategią SEO i w rękach doświadczonego specjalisty może stać się naprawdę solidnym narzędziem wspierającym pozycjonowanie. W jaki sposób?

Korzyści SEO wynikające z prowadzenia mediów społecznościowych

Zwiększenie ruchu

Nakierowanie zainteresowania z mediów społecznościowych na wartościowe wpisy blogowe czy trendujące produkty pozwala wygenerować często znaczący ruch (sprawdzając swój performance w Google Analytics, znajdziesz go pod etykietą “social”). Jednak na tym nie koniec – dobrze targetowane treści w social mediach pozwalają uzyskać wartościowy ruch o niskim bounce rate, dając Google informacje, że dane treści były dla użytkownika wartościowe.

Co więcej, istnieje szansa, że jeżeli użytkownik zobaczył Cię na Facebooku czy Instagramie, będzie później chciał wyszukać Twoją firmę przez wyszukiwarkę. Oznacza to, że pośrednio dzięki mediom społecznościowym, zyskałeś ruch organiczny z wyszukiwarki. Często bowiem użytkowników, których zdobywasz prowadząc działania SEO, są na końcu lejka sprzedażowego, podczas gdy ci, których znajdujesz dzięki social mediom – na początku, czasami nawet nie mając pojęcia, kim jesteś i czym zajmujesz. Dlatego niejednokrotnie zdarza się, że jeśli użytkownik zaciekawiony inspirującym wpisem, później sam będzie szukał więcej informacji – już przez Google.

Wskazówka: Pamiętaj, by tworząc profile w mediach społecznościowych, zawsze zostawiać w nich link do swojej strony i używać stosownych słów kluczowych. Zobacz dobrze skonfigurowany profil na przykładzie narzędzia Moz na Twitterze:

dobrze skonfigurowany profil na Twitterze

Dywersyfikowanie linków nofollow i dofollow

W procesie link-buildingu istotne jest zdywersyfikowanie rodzajów linków: powinieneś linkować zarówno ze stron dofollow, jak i nofollow. Dlaczego? To po prostu naturalne. Zbyt duża przewaga linków dofollow – choć w teorii są bardziej wartościowe – będzie negatywnie wpływała na reputację Twojej witryny, dając Google sygnał, że coś może być nie tak. Dlatego linki z social mediów mogą tu świetnie posłużyć jako sposób na zapewnienie algorytmów, że wszystko jest w porządku, jednocześnie budując powoli autorytet domeny.

Pozyskiwanie nowych linków za pośrednictwem SM

Z jednej strony udostępnianie treści w social mediach generuje jeszcze więcej linków prowadzących do witryny (dobry content jest w końcu chętnie udostępniany przez użytkowników), a z drugiej, tworząc wartościowe treści na media społecznościowe, zwiększasz prawdopodobieństwo, że dotrą one np. do ludzi z branży czy potencjalnych partnerów biznesowych, którzy umieszczą odnośniki do Twojej strony na swoich blogach, witrynach czy profilach. Co może być dla Ciebie istotne, nie są to domysły ani nasze teorie – istnieją testy potwierdzające wpływ udostępnień na rosnącą liczbę linków, np. te przeprowadzone przez Dana Zarrellę z HubSpota:
wpływ udostepnień na liczbę linków

Zwiększenie widoczności marki na frazy brandowe

Jak zająć dużo miejsca w wynikach wyszukiwania na frazy brandowe, zyskując pewność, że użytkownik nie dotrze do konkurencji? Stworzyć i zoptymalizować profile w social mediach! I to najlepiej nie jednym, a wielu. Jeśli chcesz wiedzieć, jak to zrobić, przeczytaj nasz wpis o SMO, a jeśli już wiesz – zobacz, jak takie działanie może wyglądać w praktyce. Znów posłużymy się przykładem narzędzia Moz. Zauważ, że zaletą jest tu nie tylko świetne przygotowanie profili w social mediach, lecz także rich snippet. Zwróć też uwagę na to, że w okienku po prawej Google przygotowało segment “Profiles”, gdzie znajduje się odnośnik do Twittera.

 

linki z mediów społecznościowych a wyniki wyszukiwania
Wyniki wyszukiwania Google na frazę “Moz”.

Wzrost social authority poprzez wiarygodne backlinki

Wiele badań (np. Optinmonster, Hootsuite) wskazuje na to, że mimo opinii Google, zaangażowanie w social media i prężnie działające profile pozytywnie wpływają na pozycje witryny. Neil Patel stwierdził w obliczu tych wyników, że pomimo braku bezpośredniego wpływu na pozycje w wynikach wyszukiwania, linki z social mediów są traktowane przez Google jako wiarygodne backlinki wysokiej jakości, dlatego mogą wzmacniać pozycję witryny. Obecność w social mediach wzmacnia zaufanie do Twojej strony, szczególnie jeśli umożliwiasz użytkownikom pozostawienie opinii o firmie (np. na Facebooku).

Możliwe przyspieszenie indeksowania

Chcesz zwiększyć prawdopodobieństwo, że roboty Google odwiedzą nowy wpis na stronie czy świeżo opublikowany artykuł? Oprócz zgłoszenia ich do kolejki indeksowania w Google Search Console, udostępnienie w social mediach (szczególnie na Twitterze) wydaje się kolejną dobrą opcją dającą szansę na zwrócenie uwagi robotów Google – szczególnie jeśli post spotka się z ciepłym przyjęciem.

Co oprócz tego?

  • Budowanie świadomości marki i jej wizerunku

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, zaufaj śmiało social mediom w procesie kreowania Twojego wizerunku. Wchodzenie w interakcje z użytkownikami buduje świadomość marki, która zaprocentuje chociażby wówczas, gdy użytkownik natknie się na nazwę Twojego brandu w wynikach wyszukiwania (dodatkowy bonus za dobrze prowadzone działania marketingowe otrzymasz, jeśli wzbudzi ona pozytywne skojarzenia!).

  • Tworzenie lojalnej grupy odbiorców

Bezpośrednie relacje z odbiorcami pozwalają zbudować z nimi szczególną więź, która często zmienia zwykłego klienta w ambasadora marki, który poleci Twoje usługi czy produkty dalej (często w formie linków!). Dbaj o jakość udostępnianych treści i ich odpowiednie dopasowanie do grupy odbiorców, a zobaczysz, dlaczego to podstawa nowoczesnego marketingu internetowego. Może się nawet okazać,  że brak konwersji w social mediach jest spowodowany niską jakością contentu!

  • Zwiększenie wiarygodności firmy

Może wydać się to błahym argumentem, ale obecność w mainstreamowych social mediach (np. na Facebooku) często jest dla potencjalnych klientów dowodem na to, że firma istnieje i aktywnie prowadzi swoją działalność.

  • Możliwość pozyskania opinii

Czy wiesz, że zdobyte na Facebooku opinie wyświetlają się na wizytówce Google? Zwiększa to jej widoczność, a także zaufanie do marki i może przełożyć się na wyniki sprzedaży.

  • Dotarcie do różnych grup odbiorców

Poszczególne social media mają swoją grupę docelową, która może się pokrywać z Twoją – poszerzając swoją działalność o różne platformy docierasz nie do jednej, a wielu różnych grup.

  • Wspomaganie sprzedaży, gdy czekasz na efekty SEO

Dopiero zaczynasz działania SEO i wiesz, że jeszcze trochę będziesz musiał poczekać na zwrot z inwestycji? Social media to dobry element strategii marketingowej nie tylko w międzyczasie, a także i wówczas, gdy efekty pozycjonowania będą już widoczne.

Co jest kluczem do skutecznego promowania strony w social media? Perspektywa SEO

Udostępniaj wysokiej jakości content

Wiesz już z pewnością, jak istotny dla pozycjonowania witryny jest wartościowy content. Jeśli jeszcze go nie posiadasz – koniecznie przyłóż się do tego, by określić swoją grupę odbiorców, język, jakim będziesz się komunikować i zacznij tworzyć content, który sprzedaje. Jeśli z kolei masz już co udostępniać, możesz śmiało zacząć to robić.

Pozwoli Ci to przyciągnąć uwagę odbiorców i zainteresować ich swoją ofertą, a gdy już odwiedzą Twoją stronę, skutecznie obniży współczynnik odrzuceń, a zwiększy zaangażowanie i ruch (także organiczny!) w obrębie witryny. Pamiętaj – w tym przypadku zdecydowanie jakość > ilość.

Używaj odpowiednich fraz kluczowych i tagów

Wspomnieliśmy wyżej, że SMO, czyli Social Media Optimization, to istotny element pozyskiwania linków z social mediów. Jednym z elementów odpowiedniej optymalizacji mediów społecznościowych jest korzystanie z dopasowanych fraz kluczowych i hasztagów (np. w poście na Twitterze, opisie zdjęcia na Instagramie czy w bio), nawet jeśli nie możesz nałożyć ich bezpośrednio na konkretny link.

Dywersyfikuj publikowane treści

Google lubi różnorodność. Dbaj o to, by udostępniany content był angażujący i świeży, nie zaś prowizoryczny i tworzony w celu “towarzyszenia” linkowi. Warto korzystać z obrazów, infografik czy filmów – wideo jest wyjątkowo cenne według algorytmów, a przy tym YouTube sam w sobie stanowi ogromną wyszukiwarkę, którą codziennie odwiedzają miliony osób (źródło).

rodzaje działań na social mediach
Źródło: https://coschedule.com/

Wykorzystaj meta znaczniki

SEO i metadane to doskonałe połączenie – zawsze. Co ważne, są one równie ważne dla social mediów. Chcesz, aby Twoje linki dobrze się w nich wyświetlały, pokazując wybraną grafikę, a nie rozmazane logo, a roboty (w tym Google) potrafiły je dobrze odczytać? Skorzystaj właśnie z metadanych.

Linki z social mediów – podsumowanie

Wiele źródeł mówi o tym, że związane z linkami z mediów społecznościowych zaangażowanie użytkowników mimo wszystko ma znaczenie – jeśli nie bezpośrednio jako czynnik rankingowy, to przez zaufanie do marki i inne aspekty. Zatem odpowiadając ostatecznie na pytanie o to, czy warto linkować z social mediów: na pewno nie zaszkodzi to Twojej witrynie, a może jedynie poprawić jej reputację (zarówno społeczną, jak i w oczach Google dzięki linkom z zaufanych domen).. To po prostu dobry element rozsądnego, profesjonalnego SEO budującego zrównoważony profil  linków Twojej witryny.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak pozycjonować sklepy B2B?

Jak pozycjonować sklepy B2B?

B2B i B2C to segmenty rynkowe, które się różnią, ale jeśli chodzi o kanały, za pomocą których możesz dotrzeć do klientów zainteresowanych ofertą, są bardzo podobne. Jednym ze sposobów na sprzedaż jest prowadzenie sklepu online i pozyskiwanie zamówień dzięki ruchowi z organicznych wyników wyszukiwania Google. Nie jest jednak tak, że wszystkie kroki będą tutaj wyglądać identycznie. Sprawdź, jak pozycjonować sklepy B2B.

Czytaj więcej
10 powodów spadku sprzedaży w sklepie online

10 powodów spadku sprzedaży w sklepie online

Prowadzisz sklep WWW, który generuje oczekiwane przychody. Nagle jednak okazuje się, że z dnia na dzień masz coraz mniej zamówień i działalność przestaje przynosić takie wyniki, jak dotąd. Przyczyn takiej sytuacji może być wiele – nie oczekuj, że poprawa nadejdzie natychmiast, z dnia na dzień, bez żadnej interwencji. Nic nie dzieje się bez przyczyny, więc teraz Twoim zadaniem jest ustalenie źródła problemu i jego rozwiązanie. Sprawdź, z czego może wynikać spadek sprzedaży w sklepie internetowym.

Czytaj więcej