5 przykładów optymalizacji strony, które wykonasz samodzielnie

5 przykładów optymalizacji strony, które wykonasz samodzielnie

Chcesz optymalizować swoja stronę samodzielnie? Przeczytaj o 5 najprostszych sposobach, od których możesz rozpocząć, aby podnieść pozycje Twojej strony w wyszukiwarce Google.

Ostatnio na naszym blogu: Google potwierdza listopadowy update wyszukiwania lokalnego

Na początek odpowiedzmy sobie na pytanie, co to jest optymalizacja strony i tak naprawdę do czego służy. Jeszcze paręnaście lat temu takie działania nie były potrzebne. Mało firm doceniało wartość Internetu i wystarczało się w nim pojawić, aby ludzie szukający naszych produktów lub usług nas znaleźli. Jednak od tego czasu wiele się zmieniło. Jak podaje Qmee, co minutę w Internecie pojawia się 70 nowych domen, powstaje prawie 600 nowych stron internetowych i około 350 blogów na WordPressie.

Optymalizacja strony jest zatem potrzebna, aby użytkownicy Internetu w ogóle nas zauważyli.

Optymalizacja polega na dostosowaniu witryny (całego serwisu) oraz znajdujących się na niej treści i grafik tak aby znalazła się ona na jak najlepszej pozycji w wynikach wyszukiwarki, z zachowaniem warunków oraz zasad jakie dana wyszukiwarka narzuca użytkownikom.

Czy są działania, które możemy podjąć się samodzielnie, aby podnieść widoczność strony w wyszukiwarce? Oczywiście, że tak! Postaramy się przedstawić w jak najprostszy sposób kilka z nich.

Optymalizacje strony, które wykonasz samodzielnie:

1. Treść na stronie

Dziś wiele mówi się jak ważny jest content, czyli treść. Internauci stale szukają unikatowych oraz przydatnych informacji. Dla wyszukiwarki Google najważniejsi są jej użytkownicy, więc w pierwszej kolejności wyświetlane są strony z wartościową i dopasowaną do potrzeb internautów treścią. Algorytmy Google wyszukują content najbardziej oryginalny, aktualny oraz dopasowany do zapytania.

W naszym wpisie Jak zmieniła się wyszukiwarka Google w ostatnich 3 latach? dowiesz się więcej na temat algorytmów Google. 

Blog

Doskonałym pierwszym krokiem przy rozpoczęciu optymalizacji naszej strony będzie prowadzenie własnego bloga. Na początek należy zastanowić się nad tematami, które zainteresują naszych potencjalnych klientów oraz czytelników i poruszyć je na naszej stronie. Zdarzyć się może, iż poświęcić będziemy na to musieli sporo czasu jednak wyszukiwarka Google na pewno doceni nasz trud. Należy również pamiętać, że ceni ona sobie aktualizację treści na stronie.

Warto, aby stało się dla nas zwyczajem dodawanie ciekawych, unikatowych treści na naszego bloga. Tworzenie ciągle aktualnego contentu przyciągnie na stronę użytkowników, którzy będą z chęcią odwiedzać ją ponownie i spędzać na niej o wiele więcej czasu. 

Opisy produktów

Należy unikać duplikowania całych, dłuższych tekstów znajdujących się na stronie, ale także krótkich opisów produktów. Szczególną uwagę na tę kwestię zwrócić powinny firmy zajmujące się handlem elektronicznym – sklepy e-commerce. Każdy towar, znajdujący się w ofercie sklepu, powinien mieć przygotowaną oryginalną, niepowtarzalną charakterystykę. Opisanie szczegółowo wszystkich aspektów związanych z danym produktem sprawi, że zadowolony będzie potencjalny nabywca naszych towarów lub usług, a roboty wyszukiwarki uznają treść za wartościową.

Opisy kategorii

Z punktu widzenia SEO nie można także bagatelizować opisów kategorii. Jest to bowiem dodatkowe miejsce do zamieszczenia słów kluczowych. Do opisu można załączyć, mające dla nas duże znaczenie, frazy kluczowe. Należy jednak pamiętać o zachowaniu umiaru. Pomysłowe, ciekawie stworzone opisy kategorii oddziałują również pozytywnie na naszych czytelników. Jak widać warto zainwestować nasz czas w przygotowanie dobrej jakości opisów kategorii zarówno pod kątem SEO jak i zadowolenia naszych klientów.

2. Słowa kluczowe w treści – używaj, ale z głową

Sama treść, nawet ta najlepszej jakości, nie będzie jednak wystarczająca, aby strona pokazała się w wyszukiwarce na pierwszej stronie. Znaczenie tutaj mają między innymi frazy kluczowe nazywane także słowami kluczowymi. Są to wyrazy wpisywane do wyszukiwarki przez użytkowników w celu znalezienia określonych produktów, usług lub informacji. Słowa kluczowe to coś, na co powinniśmy zwrócić szczególną uwagę podczas optymalizacji strony i tworzenia na niej wartościowych treści. Jak podają różne źródła prawidłowym zagęszczeniem słów kluczowych w tekście jest ok. 5%. Jest to jednak zależne od tego na jakich frazach nam zależy.

Frazy, których używają również nasi konkurenci, powinny pojawiać się w naszych treściach częściej, natomiast te, które są mało konkurencyjne mogą być używane rzadziej. Wziąć pod uwagę musimy także objętość tekstu. Najlepiej tworzyć dłuższe teksty, mają one wówczas większa wartość i pozwalają na częstsze użycie potrzebnych nam słów kluczowych. Do tworzenia listy fraz kluczowych, których będziemy używać w naszych tekstach najlepiej użyć stworzonych do tego narzędzi na przykład bezpłatnego plannera słów kluczowych Google Adwords. Pozwolą nam one na prawidłowe określenie jakie słowa związane z naszą branżą pojawiają się najczęściej w wyszukiwarce i na jakie stawia nacisk nasza konkurencja.

Jeżeli zależy nam na jak najlepszym doborze słów kluczowych warto dowiedzieć się więcej z tych dwóch artykułów:

Słowa kluczowe wykorzystywane do optymalizacji strony

3. Meta znaczniki: tytuły / opisy / nagłówki

Tytuł strony <title>

Bardzo ważnym elementem naszej strony, o którym często często się zapomina jest jej tytuł. Na jego podstawie wyszukiwarka ocenia tematykę naszej witryny. To, co znajduje się w tytule strony, jest także wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Jest on umieszczony tuż nad adresem URL strony. Tytuł można znaleźć także po najechaniu kursorem na kartę strony w przeglądarce. Najlepiej zawszeć w tytule słowo kluczowe i zadbać o jego unikalność (powinien różnić się od konkurencji oraz od naszych innych podstron).

Meta description

Opis meta description jest wyświetlany w wynikach wyszukiwania pod tytułem oraz adresem URL strony. Powinien on odpowiednio przyciągać uwagę użytkowników. Może on znacząco wpłynąć na liczbę wyświetleń naszej strony, co prowadzić będzie również do zwiększenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania.

Nagłówki

Nie wolno zapominać, iż stworzoną przez nas unikalną, wartościową dla użytkowników treść należy prawidłowo sformatować. Tekst musi być jak najbardziej przyjazny i przejrzysty dla czytelników. Odczytać to potrafi także algorytm Google. Każda z treści powinna być podzielona na akapity. Przy dłuższych tekstach należy użyć nagłówków H1, H2, H3…itd. (znaczników HTML określających strukturę tekstu).

Nagłówek H1 (główny) dobrze zastosować do tytułu tekstu wraz ze znaczącymi słowami kluczowymi (najlepiej w formie nieodmienionej).

Nagłówek H2 jest podtytułem i w nim również warto zamieścić interesujące nas frazy, na które chcemy pozycjonować naszą stronę. Jednak nigdy nie warto robić tego na siłę! Należy pamiętać, iż na pierwszym miejscu stawiamy czytelnika, a nienaturalnie zamieszczone słowa kluczowe w tekście zniechęcą go do czytania naszych treści.

Nagłówek - ważne elementy optymalizacji strony

4. Grafiki na stronie

Waga i wielkość zdjęcia (rozdzielczość)

Nie należy także bagatelizować zamieszczonych na naszej stronie grafik. Zwłaszcza jeśli na naszej witrynie znajduje się jej duża ilość – np. strony internetowe z portfolio fotografów. Zbyt “ciężkie” grafiki (o zbyt dużej rozdzielczości, nieodpowiednio skompresowane) będą działały negatywnie na prędkość ładowania strony, która również ma duże znaczenie dla robotów wyszukiwarki i dla niecierpliwych użytkowników. Warto zadbać, aby waga naszej ilustracji/zdjęcia nie przekraczała 200KB.

Prędkość ładowania naszej strony zarówno na desktopach jak również na telefonach komórkowych możemy sprawdzić poprzez narzędzie Page Speed Insights. Narzędzie podpowie nam, w jaki sposób zoptymalizować prędkość ładowania strony. Wynik poniżej 60/100 powinien nas zaniepokoić, zostanie on też zasygnalizowany czerwonym kolorem w narzędziu. Do optymalizacji grafiki bez utraty jej jakości służy między innymi program tinyjpg.com.

Program tinyjpg służacy do optymalizacji grafik

Nazwa pliku graficznego

Trzeba unikać automatycznie wygenerowanych nazw plików. Nazwa naszego pliku jest odczytywana przez roboty wyszukiwarki, a także jest widoczna przez użytkowników. Warto w nazwie zamieścić słowa kluczowe. Słowa zawarte w nazwie powinny być oddzielone „-” i nie zawierać polskich znaków ani znaków specjalnych. Nazwa nie powinna być również zbyt długa, odpowiednią nazwą grafiki będzie np.: lampa-wiszaca.jpg

Opisy zdjęć (atrybut alt)

Ponadto ważną kwestią dotyczącą zamieszczanych przez nas grafik są alternatywne opisy zdjęć. Pozwalają one czytelnikom dowiedzieć się, co znajduje się na ilustracjach, wykresach itp. Są one wyświetlane zamiast grafiki np.: w chwili ładowania się strony, czytane dla osób niewidzących. Opisy powinny zawierać zwięzłą charakterystykę tego, co znajduje się na obrazku. Czy mają znaczenie dla optymalizacji strony pod wyszukiwarkę? Oczywiście, że tak. Opisy są także czytane przez roboty Google, co pozwala nam na przekazanie informacji, jakich treści dotyczy nasza podstrona lub strona główna.

Opis alternatywny grafiki

5. Linkowanie wewnętrzne

Głównym celem linkowania wewnętrznego jest ułatwienie robotom wyszukiwarki swobodnego przemieszczania się po stronie. Ilość linków wewnętrznych wpływa pozytywnie na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Nie bójmy się więc odsyłać czytelników do innych wartościowych treści na naszej stronie, a wręcz róbmy to jak najczęściej. Na końcu każdego artykułu możemy zadbać o zaproponowanie czytelnikowi innych wartościowych publikacji. Nieraz spotkaliśmy się z wyrażeniem “Czytaj także:” i wymienionymi linkami do podstron o podobnej tematyce. Jest to zabieg jak najbardziej prawidłowy. Linkowanie wewnętrzne pozwala nam na aktualizowanie treści napisanych rok wcześniej lub ich rozszerzenie. Linkowanie wewnętrzne jest także realizowane w formie menu, które przekierowuje użytkowników do głównych kategorii strony. Musimy pamiętać, że prawidłowo stworzone pod kątem SEO menu jest tylko i wyłącznie w formie tekstowej. Menu stworzone z grafik w takim przypadku sprawdzi się o wiele gorzej.

Adres URL

Adresy URL powinny być tworzone w taki sposób, aby czytelnik wiedział, na jaką stronę zostanie przekierowany po kliknięciu w link, zawierać informację dotyczące zawartości strony. Z pewnością dobrze sprawdzi się zamieszczenie w nich słów kluczowych, bez znaków specjalnych np. „?”, „$” oraz polskich znaków, które mogą być źle zindeksowane przez roboty Google. Adres URL nie może być zbyt długi, odpowiednia ilość znaków to około 100. Zamiast podkreślników zastosujmy myślniki, które oddzielą pojedyncze słowa i zostaną dobrze odczytane zarówno przez użytkowników jak i roboty.

Podsumowanie

Działań, które możemy podjąć w celu optymalizacji stron jest wiele. Dziś poznaliśmy kilka z nich, które są możliwe do przeprowadzenia przez każdego z nas, a także poznaliśmy narzędzia ułatwiające optymalizację. Nie zapominajmy jednak o kwestii najważniejszej, poruszonej już w pierwszym punkcie naszego artykułu. Tworząc treści na naszych stronach głównych, podstronach lub blogach zawsze na pierwszym miejscu stawiać należy zadowolenie naszych czytelników/klientów. W końcu to na nich najbardziej nam zależy i nawet pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania nie zapewni nam zadowalającej konwersji, jeśli nie dołożymy wszelkich starań do zdobycia sympatii oraz zaufania użytkowników

  2,75 / 5 ( 4 )
Autor
SEO Specialist - Klaudia

SEO Specialist

Entuzjastka marketingu i psychologii. Od roku zgłębia tajemnice SEO w Delante zajmując się optymalizacjami na polskich i zagranicznych stronach klientów. Po pracy odkrywa świat fizyczny podróżując i świat astralny uprawiając jogę. Wysoka jak nasze pozycje w SERPach.

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.