Zaplecze SEO – co to jest i jak z niego korzystać?

Zaplecze SEO – co to jest i jak z niego korzystać?

Chcesz aby Twoja strona wyświetlała się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania na dane frazy? Jednym ze sposobów, który może Ci pomóc to osiągnąć, jest zaplecze SEO. Podpowiadamy: co to jest, jak działa oraz jak je zbudować, aby przynosiło najlepsze efekty!

Ostatnio na naszym blogu: Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Zaplecze SEO: co to jest?

Zaplecze SEO może być rozumiane dwojako:

  • Dla jednych jest to ogół odnośników, które prowadzą do naszej strony i są tworzone na różnych kanałach. Można zaliczyć do niego m.in.: blogi, fora, profile, kanały w Social Mediach, katalogi.
  • Zgodnie z drugim podejściem jest to węziej rozumiane, jako konkretna strona, na której publikowane są artykuły. Najczęściej artykuły te są związane z branżą i pozwalają pozyskać wartościowe linki do naszej strony.

W tym wpisie skupiamy się na drugim z tych rodzajów zaplecz SEO, czyli na konkretnej witrynie, gdzie zamieszcza się artykuły z odpowiednim linkiem do naszej strony.

Tak czy inaczej, zaplecze SEO pozwala na pozyskiwanie linków zewnętrznych w pozycjonowaniu, które ostatecznie ma na celu podniesienie pozycji strony w wyszukiwarce, a także budowanie autorytetu i wartości strony.

Aktualizacje algorytmów wymuszają zmianę wizerunku zaplecz

Do niedawna bardzo popularne było tworzenie zaplecz masowych, na których chodziło właściwie tylko i wyłącznie o ilość linków. Google wprowadziło jednak aktualizacje swoich algorytmów, co spowodowało konieczność zmiany podejścia do pozycjonowania (więcej na ten temat przeczytasz w naszym wpisie: Zmiany algorytmów Google ostatnich 3 lat).

Odświeżenie dotyczyło Pandy, której zadaniem jest kontrolowanie zawartości strony (powinna być ona jak najbardziej użyteczna dla użytkowników) oraz Pingwina, sprawdzającego profile linków prowadzących do strony (walka ze spamem i eliminacja witryn, do których prowadzą linki niskiej jakości).

algorytm panda i pingwin a zaplecza seo

Obecnie całą uwagę skupia się na tym, aby wyniki wyszukiwania przynosiły użytkownikom jak największa wartość – liczy się więc teraz głównie wysoka jakość linków. Pozyskiwanie takich odnośników wpływa na poprawę wizerunku i pozytywne wrażenie na temat strony – będzie ona częściej i chętniej odwiedzana, a co za tym idzie, podniesie się również nasza pozycja w wyszukiwarce.

Zamysłem Google jest, aby treści dostępne na stronie były na tyle ciekawe, żeby sami użytkownicy chcieli je udostępniać na innych portalach. Jest to jednak trudne, szczególnie dla nowych stron, które znajdują się jeszcze daleko w wynikach wyszukiwania. Dlatego właśnie budowane są zaplecza, na których imituje się te “naturalne linki”.

Zmiany, które nastąpiły w ciągu ostatnich kilku lat w Google, zmieniły również podejście pozycjonerów do zaplecz SEO. W obecnych czasach do ich budowania należy podchodzić równie poważnie jak do własnej, firmowej witryny. Tworzymy więc teraz wartościowe zaplecza, które są tematycznie powiązane z pozycjonowaną stroną. Dzięki temu stają się one cennym źródłem informacji, w którym chodzi nie tylko o dodawanie linków, ale także o pisanie artykułów użytecznych dla przyszłych czytelników, o czym więcej w następnym akapicie.

Tworzenie zaplecza SEO, czyli content, content i jeszcze raz content

Jak już wcześniej wspominaliśmy, aby zaplecze SEO było wartościowe i przynosiło firmom korzyści, musi przede wszystkim dostarczać użytkownikom wartościowe treści. Wpływa to znacząco na osiąganie lepszych efektów w kwestii pozycjonowania naszej witryny.

Udostępnianie interesujących artykułów, odpowiednio dopasowanych do naszej grupy docelowej, pomoże w zbudowaniu niejako społeczności, która będzie naszą stronę odwiedzać regularnie i przede wszystkim aktywnie. Dodatkowo, wpływamy w ten sposób na świadomość marki.

Jeśli interesuje Cię, w jaki sposób tworzenie unikalnych treści wpływa na pozycjonowanie strony i dlaczego jest to takie ważne, zerknij na nasz wcześniejszy artykuł: content marketing i SEO.

content a zaplecze seo

Cechy dobrego zaplecza SEO

Oprócz contentu, musimy zadbać o to, by udostępniane przez nas materiały były nie tylko ciekawe i oryginalne, ale też odpowiednio sformatowane (podział na akapity, wytłuszczenie kluczowych słów i zdań), najlepiej wzbogacone o grafiki, aby łatwiej i przyjemniej się je czytało. Kluczowe jest to, aby treści publikowane były regularnie.

Nie bez znaczenia jest także wygląd samej witryny. Powinna mieć ona unikalny layout, trafiający w gusta i wpisujący się w obecne trendy. Warto zadbać również o odpowiednie zabezpieczenia naszego zaplecza. Ochroni nas to przed niepożądanymi atakami hakerskimi, których celem jest kradzież danych i treści.

I najważniejsza kwestia – zaplecze SEO powinno mieć tematyczny związek z naszą witryną, aby mogły docierać do określonego odbiorcy – budujemy wtedy wizerunek eksperta branży. Kiedy nasze zaplecze wygląda przyjaźnie, a udostępniane treści trafiają w gusta użytkowników, zachęcamy czytelników do interakcji, a to pozytywnie wpływa na wartość strony. Jeśli umieszczane przez nas linki do portalu wyglądają bardzo naturalnie, podnosi się w ten sposób ruch na naszej firmowej stronie i pozycja w wyszukiwarce.

Zalety budowania własnego zaplecza SEO

Mówi się, że ile ludzi tyle opinii. Tak samo jest z zapleczami SEO – zdania na ten temat są mocno podzielone. Oczywistym jest, że każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Jak to więc wygląda w przypadku budowanych przez nas zaplecz?

Zacznijmy od zalet. Głównym atutem tworzonych przez nas samych zaplecz SEO jest oczywiście to, że trwale wspieramy proces pozycjonowania naszej witryny w wynikach wyszukiwania. Co ważne, to my sami decydujemy o jego wyglądzie, udostępnianych treściach itd. Jednym słowem – posiadamy nad nim pełną kontrolę. Dopasowujemy je więc idealnie pod swoje indywidualne potrzeby i oczekiwania, nie ma również ryzyka, że ktoś usunie udostępnione przez nas treści i linki. Wymaga to jednak dużej wiedzy i zaangażowania, co dla wielu osób jest zniechęcające.

Warto mimo wszystko pamiętać o tym, że budowanie mocnego zaplecza SEO jest długotrwałą inwestycją, która pomimo tego, że na początku wymaga dużo pracy, w przyszłości odpowiednio zaowocuje.

Jeśli zbudowane przez nas zaplecze jest dobrej jakości, jest regularnie aktualizowane i wzbogacane, można czerpać z niego wiele korzyści. Przede wszystkim, może być ono dla nas dodatkowym źródłem dochodu – poprzez dodawanie artykułów reklamowych innych stron, różnego typu programy partnerskie, czy po prostu emisję reklam.

Prawidłowo zbudowane zaplecze może być również idealnym wsparciem marketingu i PR-u, czy przykładowo sprzedaży firmy. W jaki sposób? Przede wszystkim zwiększamy jej wiarygodność. Zyskujemy także dodatkowe źródło, z którego może się o nas dowiedzieć nasza grupa docelowa, czyli potencjalni klienci.

Zadbaj o widoczność swojej strony z Delante!

Wady posiadania własnego zaplecza SEO

Jak każde rozwiązanie, zaplecze SEO również ma swoje wady. Główną jest ryzyko – nie mamy pewności, że tworzona przez nas witryna okaże się być lubiana i często odwiedzana, ani czy użytkownicy będą chcieli podążać za udostępnionymi przez nas linkami.

Dodatkowo, trzeba mieć na uwadze fakt, iż tworzenie mocnego zaplecza SEO to proces długotrwały i pracochłonny, który może trwać nawet kilka miesięcy, a nawet lat.

Kolejną wadą są niewątpliwie dość wysokie koszty związane z budowaniem dedykowanego zaplecza SEO. Oczywiście wszystko zależy od naszych oczekiwań, jednak niezmienna pozostaje liczba głównych elementów, za które trzeba ponieść koszty: domeny, hosting, dostosowanie wyglądu strony i jej optymalizacja, przygotowanie treści, aż w końcu stały monitoring naszej strony w Google.

W sytuacji, kiedy nie tworzymy własnego zaplecza, tylko korzystamy z już stworzonego – słabą stroną jest przede wszystkim ryzyko tego, że nasze treści i linki zostaną usunięte lub zmodyfikowane oraz to, że bardzo często publikacja naszego artykułu na “obcej stronie” jest ograniczona (przykładowo, możemy dodać tylko jeden tekst dziennie) lub po prostu płatna. Co więcej, w przypadku korzystania z cudzych zaplecz, należy upewnić się, czy nasze linki nie zostaną usunięte po zakończonej współpracy, ponieważ takie działanie może skutkować spadkiem w ruchu na naszej stronie.

Budowa zaplecza SEO: czy zawsze warto inwestować w swoje zaplecze?

budowa zaplecza seo czy warto

Należy pamiętać, że nie zawsze budowanie własnego zaplecza SEO jest opłacalne. Nie jest to konieczne w sytuacji, kiedy nasza strona nie jest bardzo konkurencyjna. Dlaczego? Ponieważ pozycjonowanie strony na frazy mało konkurencyjne nie jest bardzo kosztowne, w przeciwieństwie do stworzenia nowego zaplecza.

Bardzo często firmy decydują się na kupno domeny z historią pod zaplecze. Jest to dobry pomysł, gdyż taka właśnie domena jest bardziej zaufana, niż całkiem nowa, przez co przyniesie nam więcej korzyści. Przed zakupem trzeba jednak sprawdzić jej historię, ponieważ jeśli służyła ona wcześniej np. do spamu, może nam bardziej zaszkodzić niż pomóc.

Budowanie i korzystanie z zaplecza SEO ma wiele plusów. Jeśli jest ono odpowiednio skonstruowane pozwoli nam na pozyskanie wartościowych linków, które z czasem pomogą nam w osiągnięciu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Należy jednak pamiętać, że zaplecza nie są jedynym sposobem na uzyskanie zadowalających efektów, a cały proces SEO jest bardziej skomplikowany (przeczytaj z czego składa się proces SEO) i wymaga wiele pracy.

FAQ

Przede wszystkim to, o czym warto na początku wspomnieć to to, że aby zaplecze SEO przynosiło korzyści, musi być dobrze prowadzone – należy zadbać o wysoką jakość i unikalność publikowanego contentu, powiązanie tematyczne, odpowiednie formatowanie treści czy regularność. Przechodząc płynnie do zalet…

własne zaplecze może m.in.:

  • wspierać proces SEO,
  • być dodatkowym źródłem dochodu,
  • wspierać marketing i PR.

Dodatkowo posiadając własne zaplecze SEO, mamy nad nim całkowitą kontrolę – co z pewnością jest dużym atutem.

Nie. Nie w każdym przypadku inwestycja we własne zaplecze SEO będzie dobrym pomysłem i nie zawsze będzie się ona opłacać (np. wtedy, kiedy Twoja strona należy do bardzo konkurencyjnych).

Więcej na ten temat piszemy w treści artykułu.

(8)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (4)
  1. Jak radzicie Państwo linkować z zaplecza? Pozycjonuję samodzielnie jeden z moich projektów – tematyka turystyczna. W celu pozycjonowania mam na razie 2 zaplecza – konkretne portale internetowe , aktualizowane, z bardzo dobrą treścią. Linkuję jedynie z treści do podstron/strony głównej/kategorii na pozycjonowanej stronie.

    1. Jak często mogę linkować? Co ile artykułów umieszczać linki do pozycjonowanej strony?
    2. Czy linkować jedynie adresem, słowami tutaj, tu , czy także anchorem ze słowem kluczowym?

    1. Cześć Damian,
      przede wszystkim obserwuj jak Ci rankuje takie zaplecze: na jakie frazy dane podstrony Ci się wyświetlają. Pomoże Ci w tym Serach Console i np. SemStorm, Senuto.
      Następnie z tych podstron linkuj do tych na stronie Twojego projektu, które rankują na te same słowa kluczowe.

      1. Podobno co 3 artykuł 😉 – ale zalecam też linkować do innych stron o wysokim Autorytecie (DA) i podobnej tematyce.
      2. Najbezpieczniej: obrazkiem z odpowiednim alt lub adresem URL, najskuteczniej: anchorem ze słowem kluczowym.
      Najlepiej: dywersyfikuj linki aby zachować proporcje anchorów: gdzie ilość EMA (exact match anchor) jest najmniejsza, a adresów URL i brandu największa.

      I testuj, bo to Twoje zaplecza, więc możesz obserwować jak reagują pozycje.
      Każde zaplecze jest inne i strona docelowa jest też inna, więc będą różnice.
      Obserwuj też konkurentów w TOP10 jak oni mają linki prowadzone, bo dla branży turystycznej będzie to inne niż dla modowej czy motoryzacyjnej.

      Pozdrawiam!

  2. Zaplecze SEO to nadal jedna z najlepszych metod na budowę mocnych i stabilnych linków do stron pozycjonowanych. Warto jednak zwrócić uwagę na wiele kwestii technicznych, aby zaplecze dobrze rankowało i wpływało pozytywnie na SEO strony docelowej. Ostatnio sam przygotowałem artykuł na temat wyboru domeny pod zaplecze SEO https://kordianminkina.pl/jak-wybrac-domene-pod-zaplecze-seo/ gdzie dzielę się wiedzą w kwestiach technicznych w wyborze domeny pod zaplecze SEO.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Jak napisać dobry artykuł sponsorowany?

Artykuły sponsorowane to forma reklamy, która z jednej strony może bezpośrednio przekładać się na zdobywanie klientów, a z drugiej może również wspierać SEO Twojej strony. Tych celów nie zrealizujesz jednak byle jaką treścią. Powinna być ona przemyślana. Jak napisać dobry artykuł sponsorowany? Co ma kluczowe znaczenie? Czytaj dalej.

Czytaj więcej
Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Duże zasięgi, niski koszt i skuteczny sposób na zwiększenie świadomości marki - na czym polega Viral Marketing?

Społeczność internetowa to wyjątkowo silne narzędzie marketingowe. Wzajemne udostępnianie sobie treści przez użytkowników stanowi ogromny potencjał w kontekście działań promocyjnych i sprzedażowych. Ciekawym przykładem tego, jak różną formę może przybierać, jest marketing wirusowy. Kampanie te potrafią być zarazem niezwykle kreatywne, skuteczne i opłacalne. Na czym polega Viral Marketing i jakie znaczenie może mieć w e-commerce?

Czytaj więcej