- Czym jest piramida linków?
- Co to jest piramida linków w nowoczesnym ujęciu?
- Jak wygląda piramida linków?
- Jak zbudować piramidę linków? Krok po kroku
- Czy warto stworzyć piramidę linków? Wady i zalety
- Czy piramida linków w 2022 roku to dobry pomysł?
- Piramida linków - co to w praktyce? Przykład
- Jak zbudować piramidę linków? - podsumowanie
Czym jest piramida linków?
Piramida linków w SEO to strategia polegająca na zbudowaniu kilkupoziomowej sieci linków. Najważniejszą zasadą w tej taktyce linkowania jest odpowiednia priorytetyzacja odnośników: od najbardziej wartościowych i trudnych do zdobycia, przez te średnie, aż do najmniej wymagających, ale za to najliczniejszych. Im niżej w piramidzie, tym spada jakość, a rośnie ilość - i to może być największym problemem dla osób chcących prowadzić swój link-building zgodnie z najnowszymi trendami oraz dobrymi praktykami SEO, jednak możemy Cię zapewnić, że da się to wszystko pogodzić! (O tym, jak to zrobić, przeczytasz za moment.)Co to jest piramida linków w nowoczesnym ujęciu?
Pamiętaj, że to strategia polegająca na ułożeniu link-buildingu w konkretną strukturę, nie zaś jednorazowe działanie. Oznacza to, że możesz mieć tak naprawdę nieskończoną liczbę odnośników na każdym poziomie w formie piramidy linków, nie zaś jedną, dwie czy trzy piramidy - chyba że chcesz dla wewnętrznego porządku samodzielnie podzielić je sobie np. według fraz czy podstron, które pozycjonujesz. Nie ma jednak odpowiedzi na to “ile piramid linków warto mieć”, nie zalecamy też kupowania magicznych pakietów “PIRAMIDA LINKÓW 1000 linków za 10 zł”, jako że to rozwiązanie jest dość dalekie od nowoczesnych, dobrych praktyk SEO nastawionych na naturalny przyrost linków i dbanie o jakość tworzonych treści. Sama struktura piramidy linków jest jak najbardziej użyteczna i nic nie stoi na przeszkodzie, byś ją stosował równolegle z innymi strategiami! Zobacz, jakie efekty takie działania przyniosły jednemu z naszych klientów - poniżej dane z case study Notino!Jak wygląda piramida linków?
- Ma kilka poziomów linków, najczęściej ok. 3;
- Jej konstrukcja sprzyja przekazaniu maksimum mocy pozycjonowanej stronie;
- Im niższy poziom, tym więcej linków;
- Na szczycie piramidy znajdują się najcenniejsze linki (prowadzące bezpośrednio do strony, którą chcesz wypozycjonować), u jej podstawy - odnośniki niższej jakości;
Poziomy piramidy linków
1 - linki prowadzące do strony To najważniejsze z perspektywy pozycjonowanej strony odnośniki, które bezpośrednio oddziałują na jej pozycje. Celem piramidy linków jest właśnie ich wzmacnianie. Należy zadbać o to, by były szczególnie wartościowe i bezpieczne dla strony. Co istotne, na samym początku w pierwszej grupie może znaleźć się zaledwie kilka linków, np. 5, najważniejsze, aby były faktycznie cenne w oczach Google. Przykłady stron, na których można umieścić linki 1. poziomu: portale branżowe, portale informacyjne, zaplecza wysokiej jakości (np. portale, w obrębie których firmy mogą umieszczać swoje treści: odzieżowe dla sklepu z ubrankami dla dzieci, hub z przepisami dla sklepu sprzedającego blendery, o zwierzętach dla sklepu zoologicznego). 2 - linki wysokiej i średniej jakości prowadzące do linków 1. poziomu To linki, dzięki którym wzmocnisz najbardziej wartościowe linki piramidy. Na tym etapie warto zadbać o udostępnienia w social mediach, które naturalnie (bez Twojego udziału) przyczynią się do polepszenia działania pierwszej grupy odnośników. Poza tym korzystaj ze wszystkich domen o średnim DA, które zgromadziłeś wśród ulubionych miejscówek. Możesz tu stosować zarówno długie, jak i krótsze formy treści towarzyszących linkom. Linków w tej części powinno być ok. 5-10 razy więcej niż w poprzedniej grupie. Przykłady stron, na których można umieścić linki 2. poziomu: gościnne wpisy blogowe, zaplecza średniej jakości, wpisy social media 3 - linki niższej jakości prowadzące do linków 2. poziomu Co to jest piramida linków na trzecim poziomie? Tutaj do gry wchodzą linki w większej liczbie, których moc przekazujesz odnośnikom 2. poziomu. Powinno ich być ok. 5 razy więcej niż poprzednich linków. Nie musisz tutaj przykładać tak dużej uwagi do treści - najważniejsze, aby udało się je stworzyć i utrzymać, nawet jeśli miałyby być linkiem na profilu z 1-2 zdaniami treści. Przykłady stron, na których można umieścić linki 3. poziomu: wartościowe i spójne tematycznie fora, profile, komentarze na blogach
Wskazówka: Jeśli masz problem ze znalezieniem miejscówek, pamiętaj o analizie konkurencji i możliwościach, jakie oferują narzędzia SEO, np. o tym, Jak Ahrefs ułatwia linkowanie!
Jak zbudować piramidę linków? Krok po kroku
- Zacznij od góry - najważniejsze w całym procesie są linki prowadzące do strony, której pozycje chcesz poprawić. Ich jakość jest także absolutnie kluczowa. Najlepiej, aby były to treści umieszczone na najbardziej renomowanych portalach o bardzo wysokim Domain Authority, tematycznie połączonych z branżą pozycjonowanej strony, np. wartościowe artykuły sponsorowane.
- Gotowy i zindeksowany link z 1 poziomu piramidy możesz teraz potraktować jako stronę docelową dalszego linkowania. Zadbaj o to, aby wartościowa treść zyskała też naturalny rozgłos i duży ruch, np. dzięki udostępnieniom zainteresowanych osób w social mediach. Poza tym na drugim poziomie piramidy możesz tworzyć linki do pomniejszych zaplecz i stron o średnim Domain Authority.
- Na trzecim poziomie wykorzystaj moc komentarzy blogowych, wartościowych i tematycznie zgodnych (to bardzo istotne!) for czy profili.
- Pamiętaj o zaindeksowaniu wszystkich linków! Więcej na ten temat przeczytasz np. w artykule Indeksowanie strony w Google.
Czego NIE robić, tworząc piramidę linków?
- Nie kupuj pakietów tanich, spamerskich linków, nawet na linki 3. poziomu - to zwyczajnie wciąż się nie opłaca, nawet w tym schemacie;
- Nie zlecaj wykonania piramidy linków, nie mając wiedzy na temat tego, gdzie będą porozmieszczane poszczególne linki;
- Nie traktuj piramidy linków jako złotego sposobu na osiągnięcie niezawodnego sukcesu - to wciąż mocno pracochłonna praktyka, która działa tylko jeśli jest prowadzona prawidłowo;
- Nie dolinkowuj dalej odnośników niskiej jakości - to nie ma sensu;
- Nie inspiruj się radami sprzed lat! Szukając informacji, sprawdzaj, czy przypadkiem dany wpis nie jest z 2010 czy 2013 roku;
- Nie inwestuj zbyt wiele swojego czasu w tworzenie linków trzeciego poziomu;
- Nie używaj automatycznych generatorów linków ani farm linków czy usług tzw. Web 2.0 - to praktyki black hat SEO, które stanowczo odradzamy!
Czy warto stworzyć piramidę linków? Wady i zalety
Dlaczego nie linkować po prostu do strony docelowej? Jaka jest przewaga piramidy linków nad tradycyjnym linkowaniem? Po co w ogóle tworzyć słabsze linki? Powodów jest co najmniej kilka.Plusy:
- Nawet słabsze linki (oczywiście nie mówimy tu o linkach o charakterze spamerskim, a po prostu nie tak dobrych jak z czołowych portali branżowych, wpisów czy droższych zaplecz) wzmacniają moc tych najlepszych. Bez linków z poziomu 3 te z poziomu 1 nie będą tak mocne.
- Piramida linków to często bezpieczniejsza praktyka niż tradycyjna struktura linkowania. Jeśli okazałoby się, że któryś link (np. ten niższej jakości) w jakiś sposób narusza standardy Google albo nie sprawdza się w konkretnej konfiguracji, nie wpłynie to na pozycje strony docelowej, a na stronę, na której znajdował się link pierwszego czy drugiego poziomu. W ten sposób w najgorszym wypadku Twoja strona (czy też strona klienta, dla którego pracujesz) straci jeden link, nie zaś długo wypracowywane pozycje.
- Piramidy linków pomagają budować własne zaplecza - pamiętaj, że aby takie strony działały prawidłowo i sprzyjały Twoim działaniom SEO, muszą mieć wysokie parametry, cenne w oczach Google. Jak dobrze wiesz, na jakość strony bardzo mocno wpływa linkowanie, między innymi balans między linkami przychodzącymi i wychodzącymi - tych pierwszych musi być więcej niż drugich. Abyś mógł umieszczać na własnym zapleczu linki do innych stron, musisz najpierw odpowiednio je dolinkować. W tym zadaniu świetnie sprawdzi się właśnie piramida linków.
- To struktura stosunkowo prosta do wdrożenia, nie wymaga większych kompetencji niż klasyczne linkowanie - stanowi jasny schemat, za którym łatwo podążać;
- Dobrze skonstruowana pozwala stabilnie, naturalnie budować pozycję strony bez obciążania jej nadmiarem linków przychodzących i ryzykiem nałożenia kar od Google;
- Daje możliwość wzmocnienia ruchu na stronie nie tylko poprzez poprawę profilu backlinków, lecz także poprzez możliwość zainwestowania w nawet niewielką liczbę linków 1. poziomu i wzmocnienie ich tańszymi do pozyskania odnośnikami.
- Dolinkowywanie własnych linków przyspiesza ich indeksowanie – a jak wiadomo nawet najcenniejszy, ale niezaindeksowany link nie jest nic wart w oczach Google.
Minusy:
- Źle wprowadzona piramida linków może pogorszyć pozycję strony docelowej - upewnij się, że osoba, której zlecasz to zadanie (lub ty sam) wie, co robi.
- Zaawansowana piramida linków to pracochłonny proces. Należy to mieć na uwadze, rozważając, czy decydować się na klasyczne linkowanie (wszystkie linki do jednej strony) czy piramidę (inwestycja w “odleglejsze” linki wzmacniające te z pierwszego poziomu).
- Z perspektywy SEOwca jest średnio korzystna biznesowo, ponieważ rzadko dostaje się wynagrodzenie za wszystkie tworzone linki. Najczęściej jest opłacalna dlatego że faktycznie poprawia pozycje i wzmacnia linki pierwszego poziomu, dając satysfakcjonujące wyniki, a co za tym idzie - zadowolenie klienta.
- Piramida linków w rozumieniu wielu ofert, które można znaleźć na polskim rynku, to mało profesjonalne działania o charakterze spamerskim. Choć nie powinny zaszkodzić Twojej stronie (to właśnie aspekt bezpieczeństwa), może się okazać, że wyrzucisz pieniądze w błoto. Tak jak zawsze podkreślamy - czasem mniej znaczy lepiej!
Czy piramida linków w 2022 roku to dobry pomysł?
Nie bez powodu odpowiedź na pytanie, czym jest piramida linków, budzi spore kontrowersje w świecie SEO. Na Search Engine Land już we wpisie z 2015 roku możemy przeczytać, że:“Link schemes aren’t as popular as they used to be, but somehow they’re still floating around. Participating in complex systems like link wheels or link pyramids is a violation of Google’s terms of service. If you’re caught deliberately participating in a link scheme, you won’t just drop a rank or two — you could earn a bona fide Google penalty.”Wydawać by się mogło, że nawet fora spod znaku Black Hat SEO zauważają ryzyko związane piramidą linków: [caption id="attachment_50961" align="aligncenter" width="602"] (Black Hat World, 2013)[/caption] [caption id="attachment_50958" align="aligncenter" width="602"] (Black Hat World, 2014)[/caption] Warto dodać, że drugi wpis spotkał się z mocno ironicznymi odpowiedziami takimi jak: “wheels and pyramids are out, in 2016 the Link Trapezoid is set to explode!” czy “I've had great results with my octagon.” Należy jednak zadać sobie w tym miejscu jedno zasadnicze pytanie: czym jest piramida linków, o której tam mowa? Nie ma ona wiele wspólnego ze strukturą, którą tutaj opisaliśmy i schematem służącym poprawie statusu najbardziej wartościowych linków prowadzących do pozycjonowanej strony. Tamte piramidy (podobnie jak inne strategie spod znaku czarnego kapelusza) były najczęściej seriami automatycznie tworzonych, sztucznych linków, o treści kopiowanej na potęgę, o czysto spamerskim charakterze, który sprawiał, że takie schematy z łatwością dawały się wykryć nawet prostym algorytmom Google. To nie są praktyki, które polecamy.
Piramida linków - co to w praktyce? Przykład
Pozyskiwanie odnośników zewnętrznych w formie piramidy linków może wydawać się na początku mało intuicyjne, ale ostatecznie jest całkiem proste.- Wyobraźmy sobie, że strona docelowa, na której pozycjach i parametrach Ci zależy, to zaplecze o tematyce zoologicznej. W etapie pierwszym przyda Ci się więc wyszukanie wartościowego portalu o zwierzętach, który opublikuje np. Twój artykuł z linkiem do strony (w idealnym scenariuszu - o atrybucie “dofollow”). Udało się - link trafił na renomowany portal o wysokim DA, cieszący się zaufaniem Google.
- Teraz w centrum Twojej uwagi znajduje się link z pierwszego poziomu piramidy, czyli ten znajdujący się w artykule. Część dzieje się naturalnie - zainteresowane osoby przekazują dalej Twój wpis, może ktoś nawet podlinkował go w swojej witrynie. Ty ze swojej strony możesz umieścić link prowadzący do artykułu na wybranym zapleczu, kilku portalach o zwierzakach niższej rangi, może też na blogu, z którym czasem wymieniasz się gościnnie treściami.
- Tutaj sytuacja odrobinę się komplikuje, bowiem trzeci poziom zakłada podlinkowanie wszystkich powyższych linków: zapisujesz więc je w bookmarking sitesach, tworzysz dla nich profile, piszesz o nich na forach, udostępniasz na zapleczach niższej rangi. W ten sposób - mimo że do strony docelowej prowadzi tylko jeden link - przekazałeś ostatecznie moc bardzo wielu stron w jedno miejsce, podbijając jego rangę i otrzymując być może nawet lepsze efekty, niż gdybyś wszystkie te linki dodał do strony głównej (a na pewno oszczędzasz sobie ryzyka związanego z tym, jak postrzegać będzie takie działania Google).
Jak zbudować piramidę linków? - podsumowanie
- Zacznij od najważniejszych linków, czyli tych prowadzących do strony docelowej. Zadbaj, żeby były bardzo wartościowe, nawet jeśli idzie to w parze z ceną.
- Każdy gotowy link z 1 poziomu piramidy dolinkuj kilkoma linkami poziomu drugiego.
- Na trzecim poziomie dolinkuj odnośniki z poziomu drugiego z pomocą komentarzy, for, profili czy bookmarking sites.
- Pamiętaj o zaindeksowaniu wszystkich linków!
Zainteresowany naszą usługą? Sprawdź ofertę Link Buildingu!