Czy warto prowadzić bloga w 2020 roku?

Czy warto prowadzić bloga w 2020 roku?

Wszyscy mają już wszystko w sieci. Podaż przegoniła popyt. Mamy do dyspozycji tysiące różnych, krajowych i zagranicznych, dostawców tych samych lub bardzo podobnych usług czy produktów. Jak wyróżnić się na tle tej masy? Z pomocą przychodzi… content marketing i firmowy blog.

Ostatnio na naszym blogu: Heatmapy w strategii SEO

Czy warto prowadzić firmowego bloga?

To zależy #odpowiedź_typowego_marketera. Generalnie TAK, ale… Za tym “ale” kryje się wiele warunków i elementów, które należy spełnić, aby prowadzenie firmowego bloga miało sens. Przede wszystkim należy regularnie tworzyć efektywny content, wokół którego zbudujemy aktywną i zaangażowaną społeczność stałych czytelników. Dobrze prowadzony blog przekłada się na dodatkowe konwersje, ruch na stronie i wiarygodność marki. Proste? Niekoniecznie.

Blog firmowy to nie taka prosta sprawa

Gdyby tak było, każda firma miałaby świetnie prosperujący firmowy blog, a z  naszego podwórka naprawdę dobrych przykładów nie jest wcale tak wiele. Na ten moment 29% polskich firm prowadzi swojego bloga dłużej niż 4 lata, a kolejne 29% z nich publikuje wpis minimum raz na tydzień, choć 62% firm uważa bloga firmowego za ważny kanał komunikacji z Klientami. Świadomość jest, gorzej z działaniem. Pracujemy nad tym.

Blog firmowy
Pięknego, regularnego bloga z atrakcyjnymi zdjęciami, treściami i video contentem prowadzi np. marka Westwing.

Blog firmowy musi przede wszystkim:

  • Być prowadzony regularnie, a nowe publikacje powinny pojawiać się minimum raz w tygodniu,
  • Odpowiadać na potrzeby i oczekiwania Twojej persony marketingowej,
  • Być zorganizowany według ustalonego z góry content planu,
  • Realizować cele firmy, swoje indywidualnie ustalone KPI’s i mierniki sukcesu,

…i wiele, wiele więcej. Przerażony? Spokojnie, to da się zrobić. Jak śpiewała Anna Jantar, “najtrudniejszy pierwszy krok…”. Potem już z górki. Inspiracji możesz szukać także na blogu Delante.

Po co mi blog firmowy?

Świat marketingu online żyje dziś według koncepcji Marketingu 4.0, wyznaczonej przez Philipa Kotlera w polecanej przez nas książce o tym samym tytule.

Co na to Philip Kotler?

Philip Kotler to bez wątpienia guru współczesnego marketingu na całym świecie.

Marketing 1.0 istniał od zawsze. Jeśli miałeś co sprzedać, zawsze znalazł się ktoś, kto chciał to kupić. Marketing 2.0 skupiał się bardziej na Kliencie, niż na produkcie. Marketing 3.0 analizował już szczegółowo zachowania, potrzeby i myśli potencjalnych odbiorców naszych komunikatów i ofert. Przeszedł z formatów B2B i B2C do formatu H2Hhuman to human. W końcu w każdej firmie pracują realni ludzie.

Marketing 4.0 a blog firmowy

Dzisiejszy Marketing 4.0 to już nie komunikaty od nadawcy do odbiorcy, a pełen dialog między ludźmi stojącymi za marką a konsumentami, który łączy świat offline i online, buduje zaangażowanie, gromadzi społeczność wokół produktu i nakłania do konsumenckiego orędownictwa. Jednym z narzędzi, które wspiera Marketing 4.0, jest właśnie blog firmowy i aktywne korzystanie z treści ze strony WWW m.in. podczas social sellingu i promocji marki w social mediach.

Blogi firmowe – statystyki

Nie jesteś jeszcze do końca przekonany, czy prowadzenie firmowego bloga ma sens? W takim razie dorzucamy garść “twardych” statystyk, popartych badaniami marketingowymi. Co mówią nam te liczby? Sprawdźmy:

  • 46% budżetów marketingowych firmy wydają na tworzenie contentu. Teksty, grafiki, infografiki, e-booki, video, animacje… Chyba nikt nie wydawałby takiej fortuny bez sensownych powodów?
  • 47% z nas deklaruje, że przegląda minimum 3-5 materiałów stworzonych przez daną markę czy firmę zanim nawiąże z nią kontakt (stanie się leadem) lub zakupi produkt (skonwertuje). Jest o co walczyć.
  • 56% marketingowców uważa, że dobrze dopasowana do odbiorcy treść zwiększa jego zaangażowanie wobec marki. Mało kto będzie podsyłał swoim znajomym z zachwytem zdjęcie mijanego na ulicy billboardu lub screen płatnego baneru w sieci. Przydatny poradnik? Unikatowe zestawienie? To już chętniej.
  • 88% marketerów B2B korzysta z content marketingu. W tym wypadku większość ma rację.
  • Serwisy WWW, które prowadzą bloga, mają o 434% więcej zindeksowanych stron w Google.
  • 600 mln użytkowników internetu używa adblocków. Twoje reklamy do nich już nigdy nie dotrą. Posty z Twojego firmowego bloga? Organicznie? Owszem.

Zalety prowadzenia bloga firmowego w 2020 roku

Wizerunek firmy jako zaufanego eksperta

Dzielisz się wiedzą? To znaczy, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie. Użytkownicy sieci doceniają tych, którym nie straszny jest knowledge sharing. Chętniej zaufamy i powierzymy nasze pieniądze profesjonalistom niż laikom, nawet jeśli ci pierwsi są o wiele drożsi.

Wdzięczność i relacje

Podarowanie komuś czegoś za darmo wzbudza w nim poczucie, że powinien Ci się za to jakoś odwdzięczyć. Nie inaczej jest z contentem w sieci. Blog firmowy buduje relacje, wspiera PR i przywiązuje do nas czytelników, którzy w Google Analytics stają się “powracającymi użytkownikami”, a może nawet “konwersjami”. Brutalne, ale prawdziwe. W końcu coś za coś.

Blog firmowy zawsze będzie Twój

Blog firmowy, w połączeniu z newsletterem, to Twoje własne media, które już zawsze będą grały pod Twoje dyktando. Wszelkie profile w mediach społecznościowych czy wykupione powierzchnie reklamowe w sieci nigdy nie będą Twoje i nigdy nie będziesz mieć nad nimi pełnej kontroli. Tam zasady mogą zmienić się z dnia na dzień. Jakaś tajemnicza siła “utnie Ci zasięgi” i z Twoich tysięcy fanów o nowych produktach dowie się “garstka”. Kontroluj sytuację.

Aktualizuj stare treści! Pełna kontrola daje Ci możliwość aktualizowania treści Twoich artykułów. Dbaj o to, aby cały czas być na szczycie list wyszukiwania.

Lepszy blog = większa sprzedaż

Ile razy zdarzyło Ci się przejść obok witryny sklepowej, zobaczyć coś interesującego, wejść do środka i coś kupić? No właśnie, zbyt wiele razy. Bardzo podobnie jest z blogiem firmowym. Nowy news, ciekawy wpis, czy wartościowa infografika to tylko “haczyk” w witrynie sklepowej, który ma Cię zaciągnąć do środka. A tam akurat przypadkiem podczas czytania blog posta dostaniesz zaproszenie do odbioru vouchera, po chwili okazuje się, że promocja działa tylko dzisiaj, widzisz produkt, który idealnie do Ciebie pasuje i… sprzedane.

Pozytywny wpływ na SEO

SEMrush prawdę Ci powie. Lepszy blog firmowy to więcej fraz w TOP wyszukiwania w Google.

Algorytm Google docenia unikatowe treści na blogach firmowych. Walka o bycie na szczycie wyszukiwań Google trwa, czy tego, chcesz, czy nie. Dodatkowe blog posty to więcej Twoich żołnierzy na froncie. Szczególnie tych z długim ogonem, tzw. long-tail. Regularne, chętnie udostępniane w sieci wpisy to ambrozja dla pozycjonowania stron.

Wady prowadzenia bloga firmowego w 2020 roku

Inwestycja czasu i pieniędzy

Tworzenie firmowego bloga zabiera mnóstwo czasu i środków. Można produkować go in-house przy udziale Twoich wewnętrznych ekspertów lub zatrudnionych na etacie marketerów online albo powierzyć to zadanie zewnętrznym copywriterom – freelancerom, którzy dostarczą Ci gotowe, SEO-friendly, teksty. Pomyśl, czy specyfika Twojej firmy i branży pozwala na zatrudnienie kogoś z zewnątrz, czy lepiej zrobić to samemu.

Blog firmowy
Wpis sprzed prawie roku na szczycie bloga? O nie, nie tędy droga.

Bez planu = bez wyniku

Bez content planu i zaplanowanej strategii nie startuj z blogiem firmowym. Tutaj nie zadziała metoda “jakoś to będzie”. Ustal do kogo, o czym i po co chcesz pisać.

Blog firmowy – prowadzić, czy nie prowadzić?

Wad jest zdecydowanie mniej, niż zalet, więc TAK, warto prowadzić bloga firmowego A.D. 2020. Co więcej, biorąc pod uwagę strategię rozwoju algorytmów Google, z roku na roku znaczenie blogów i naprawdę dobrego contentu na naszych stronach WWW będzie tylko rosnąć. Posty i treści, które stworzysz dziś, będą pracować na Twoją markę, SEO Twojej strony WWW i widoczność w sieci przez lata. Myśląc o tym w ten sposób, content marketing przestaje być kosztem, a staje się inwestycją z wysoką i łatwo mierzalną stopą zwrotu.

Chciałbyś wiedzieć więcej i jeszcze lepiej prowadzić swojego firmowego bloga? A może myślisz o tym, by przekazać komuś to zadanie? Jesteśmy do Twojej dyspozycji: napisz do nas i porozmawiajmy o tym.

(1)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.
Komentarze (2)
  1. Od jakiegoś czasu prowadzę bloga na swojej stronie i faktycznie widzę, że przynosi to fajne efekty. Według mnie zdecydowanie warto 🙂

  2. Niektórzy sądzą, że blog to już przeżytek, ale póki obserwuję, że przynosi mi on ruch, to nie widzę powodu by z niego rezygnować. Faktycznie, zajmuje trochę czasu, ale uważam, że jak najbardziej warto.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ostatnio na naszym blogu

Jesteś ciekawy, jak wygląda pozycjonowanie sklepów internetowych, a może chcesz wejść na rynek szwajcarski i ciekawi Cię, jak wygląda pozycjonowanie zagraniczne? Na naszym blogu znajdziesz odpowiedzi na te pytania i wiele innych porad ważnych dla rozwoju Twojego biznesu.