Cache

Co to jest Cache? – Definicja

Cache (z ang. pamięć podręczna) przechowuje często wykorzystywane dane, aby dostęp do nich był możliwie jak najszybszy. Istnieje wiele modyfikacji oraz metod zastosowania pamięci podręcznej. Możemy rozróżnić m.in.:

  • Server side cache – czyli zapis plików cache na serwerze, włączenie go ma na celu jak najszybszą odpowiedź strony i jej załadowanie jak najmniejszym kosztem zasobów serwera.
  • Client side cache – lokalna pamięć podręczna przeglądarki (np. Chrome), która zapisuje raz pobrane przez użytkownika dane (np. pliki CSS, JS, grafiki i zdjęcia) w pamięci naszego komputera lub telefonu na czas określony przez nas w konfiguracji serwera. Dzięki temu strony nie muszą być ponownie całe pobrane z serwera przy kolejnych odwiedzinach.

Cache co to

Dlaczego pamięć podręczna cache jest przydatna?

Dzięki wykorzystaniu zapisywania plików zarówno po stronie serwera, jak i po stronie użytkownika – możemy uzyskać zdecydowanie szybsze ładowanie stron internetowych. Popularne i często odwiedzane zasoby stron są cache’owane na serwerze i często w skompresowanej formie podawane są do przeglądarek. Kiedy wchodzimy na stronę po raz kolejny, te najcięższe skrypty i pliki załadowują się z pamięci podręcznej naszej przeglądarki i dzięki temu strona ładuje nam się 3-4x szybciej.

SEO ciekawostka:

Google też używa pamięci cache do zapisywania odwiedzonych strony. Cache wyszukiwarki można wywołać wpisując w przeglądarce cache:adres-strony-www.pl – taki cache zaindeksowanej strony może okazać się niezwykle pomocny w sytuacjach takich jak: awaria serwera, pomyłka webmastera, czy kradzież treści na stronie. Dzięki pamięci podręcznej możemy mieć dostęp do treści z dnia odwiedzenia jej przez roboty wyszukiwarki, a w przypadku bezprawnego przywłaszczenia sobie informacji na stronie, jesteśmy w stanie (do kilkunastu dni) odzyskać skradzione treści.

Zastosowanie Cache:

  • wyszukiwarki – Google przechowuje treść strony. Możemy ją sprawdzić za pomocą komendy cache,
  • pamięć podręczna przeglądarki – przeglądarki zapisują informacje o przeglądanych stronach www na dysku lokalnym, by znacznie przyspieszyć prędkość ładowania,
  • proxy cache – wielu dostawców internetu wykorzystuje serwery proxy, które przechowują przeglądane przez użytkowników strony internetowe. Dzięki temu ich wyświetlenie trwa krócej oraz zmniejsza zużycie łącza.c
Czy ta definicja była pomocna?
(8)
Autor
Delante to agencja marketingu internetowego, specjalizująca się w generowaniu ruchu na stronach z wyszukiwarek internetowych (SEO/SEM) i z reklam płatnych. Ponad 80% naszych klientów to szybko rozwijająca się branża e-commerce.

Ostatnio na naszym blogu

Jak pozycjonować sklepy B2B?

Jak pozycjonować sklepy B2B?

B2B i B2C to segmenty rynkowe, które się różnią, ale jeśli chodzi o kanały, za pomocą których możesz dotrzeć do klientów zainteresowanych ofertą, są bardzo podobne. Jednym ze sposobów na sprzedaż jest prowadzenie sklepu online i pozyskiwanie zamówień dzięki ruchowi z organicznych wyników wyszukiwania Google. Nie jest jednak tak, że wszystkie kroki będą tutaj wyglądać identycznie. Sprawdź, jak pozycjonować sklepy B2B.

Czytaj więcej
10 powodów spadku sprzedaży w sklepie online

10 powodów spadku sprzedaży w sklepie online

Prowadzisz sklep WWW, który generuje oczekiwane przychody. Nagle jednak okazuje się, że z dnia na dzień masz coraz mniej zamówień i działalność przestaje przynosić takie wyniki, jak dotąd. Przyczyn takiej sytuacji może być wiele – nie oczekuj, że poprawa nadejdzie natychmiast, z dnia na dzień, bez żadnej interwencji. Nic nie dzieje się bez przyczyny, więc teraz Twoim zadaniem jest ustalenie źródła problemu i jego rozwiązanie. Sprawdź, z czego może wynikać spadek sprzedaży w sklepie internetowym.

Czytaj więcej